quote:Op donderdag 30 juli 2009 00:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zelf heb ik er wel ideeën over: het enige wat we echt 100% zeker weten is dat we nu een ervaring hebben.
Dit doet me sterk denken aan hoe gnostici hun godsbeleving beschrijvenquote:Op donderdag 30 juli 2009 00:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De ervaring zelf zou dus iets moeten geven dat 1 wordt met mijn bewustzijn maar tevens gescheiden en 'sterker' is dan 'ik', waardoor het geen onbewust resultaat kan zijn van mijn eigen fantasie. Dit iets zou in staat moeten zijn elke vraag die ik mij kan stellen over wat zeker is en wat niet, effectief moeten kunnen beantwoorden aangezien ik dat zelf niet kan.
En toen liep ik vast.
Iemand ideeën?
Wat een merkwaardige uitspraak. Dat is nou net een duidelijk voorbeeld van iets dat je nooit zeker kan weten.quote:Op donderdag 30 juli 2009 07:57 schreef Megumi het volgende:
Er is altijd een ding 100% zeker en dat is dat je dood gaat.
Verklaar je nader. Jij weet niet zeker of je dood gaat?quote:Op donderdag 30 juli 2009 08:02 schreef kingmob het volgende:
[..]
Wat een merkwaardige uitspraak. Dat is nou net een duidelijk voorbeeld van iets dat je nooit zeker kan weten.
idd: " i know, therefor i am"quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:20 schreef Marlies1981 het volgende:
Begon dat niet bij Descartes, ik denk dus ik besta? Dat was de enige zekerheid die hij zag: hij bestaat. Wellicht beter te zeggen: ik ben mij van mijn bestaan bewust dus ik besta. En dat is dus zeker.
Al denkende kun je meer zekerheden opbouwen. Stel dat ik aanneem dat er getallen bestaan, en dat ik die naar rangorde kan schikken (dus 1 komt vóór 2) dan ben ik al snel in staat om, binnen dat stelsel van aannamen, stellingen met zekerheid te bewijzen. En dat is dus geen empirische zekerheid, maar een absolute, slechts gebaseerd op een klein aantal axioma's.
Verder zijner natuurlijk de zekerheden van je eigen waarneming van het moment: ik neem waar dat ik achter mijn laptop zit te tikken. Dat is zeker. Wat de betekenis van die zekerheid voor iemand anders is weet ik niet, wellicht ben ik knettergek en zit ik in een inrichting met mijn poep te spelen. Dat maakt voor mij en mijn waarneming natuurlijk niet uit.
Iemand die hersendood is denkt niet meer, bestaat deze persoon dan nog?quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:20 schreef Marlies1981 het volgende:
Begon dat niet bij Descartes, ik denk dus ik besta?
onjuiste omkeringquote:Op donderdag 30 juli 2009 14:39 schreef Sipix het volgende:
[..]
Iemand die hersendood is denkt niet meer, bestaat deze persoon dan nog?
Iemand die dement is?
Het is dan ook geen omkering, ik had hem van:quote:Op donderdag 30 juli 2009 14:49 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
onjuiste omkering
Als ik denk, dan besta ik => als ik niet besta, denk ik niet
Jij maakt er van: als ik niet denk, besta ik niet. Dat is een onjuiste afleiding,
Ja, dat snap ik, maar dat is dus fout. De logische regel is:quote:Op donderdag 30 juli 2009 14:54 schreef Sipix het volgende:
[..]
Het is dan ook geen omkering, ik had hem van:
Ik denk dus ik besta.
Ik denk niet dus ik besta niet.
Als je het ene negatief maakt, het andere ook.
Ik wil ze zeker niet gelijkstellen, daarom zet ik het dement zijn onder het hersendood zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:00 schreef Caracca het volgende:
iemand die dement is denkt wel degelijk.
snap niet hoe je dat in het rijtje van iemand die hersendood wilt of kunt plaatsen plaatsen.
Jij zegt :quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:03 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, maar dat is dus fout. De logische regel is:
A => B
=>
niet B => niet A
Vergelijk maar even het volgende:
het regent, dus de straat wordt nat
=>
de straat wordt niet nat, dus het regent niet
Volgens jouw redenering zou het betekenen:
het regent niet, dus de straat wordt niet nat
maar dat klopt dus niet, want de straat kan ook nat worden als het niet regent (bijvoorbeeld omdat ik een emmer water op straat gooi)
verstoord denken hoe raar het ook klinkt blijft denken.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:04 schreef Sipix het volgende:
[..]
Ik wil ze zeker niet gelijkstellen, daarom zet ik het dement zijn onder het hersendood zijn.
Aangezien iemand die dement is uiteraard nog denkt.
Er kan wel gesteld worden volgens mij dat het denken in dit geval soms verstoord is.
dit is per straat onbekend. dus per straat te testen.quote:De straat wordt niet nat, dus het regent niet.
Een straat verder regent het misschien wel, of de straat loopt door een tunnel, ...
Ondertussen heb je wel al enkele dingen aangehaald die jij zeker kan weten.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:25 schreef Marlies1981 het volgende:
Geneuzel in de marge. Ik zal het nog makkelijker stellen.
Als het verkeerslicht rood is, is het niet groen
=>
Als het verkeerlicht groen is, is het niet rood
Wat niet klopt is
Als het verkeerslicht niet rood is, is het groen
(immers, oranje)
WIe niet ziet dat oranje een emmer water is moet ergens anders gaan lezen
inderdaad, want ik denk. En dat gaat verder dan uitsluitend waarnemen en bewust zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:29 schreef Sipix het volgende:
[..]
Ondertussen heb je wel al enkele dingen aangehaald die jij zeker kan weten.
de kleur is echt, hoe iemand dit echter ervaart kan per persoon verschillend zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:47 schreef Sipix het volgende:
Dan nog, voor mij is het licht misschien rood, voor een ander groen.
Dat kan niet met zekerheid gezegd worden.
Jij bent er zeker van dat jij het waarneemt als een bepaalde kleur.
Maar wie wie is dat licht er helemaal niet, dus neem je dingen waar die er niet zijn.
In jouw wereld zijn die er wel, en die wereld is voor jou echt.
Inderdaad.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:54 schreef Caracca het volgende:
[..]
de kleur is echt, hoe iemand dit echter ervaart kan per persoon verschillend zijn.
of iemand nu de kleur rood, groen noemt. of als geel ervaart. dit blijft echter een constante(voor het betreffend persoon). dus wanneer meerdere personen bij elkaar komen. kunnen ze alsnog tot de conclusie komen die bepaalde kleur rood te noemen.
de kleur rood is een absolute eigenschap aan die kleur(vast te stellen door de golflengte van het licht). of we dit nu rood, groen, oranje of geel gaan noemen is 1 ding. en hoe we deze kleur nu ervaren is een ander punt(aangezien iedereen het leven in z'n hoofd ervaart, wat enkel door onze "sensoren" tot ons nemen.) maar de eigenschap van de kleur is een zekerheid, zo niet een absolute zekerheid.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:58 schreef Sipix het volgende:
[..]
Inderdaad.
Maar wie kan me vertellen dat ik rood hetzelfde zie als jij?
Misschien zie ik rood wel als blauw, en zie jij rood als groen. (Als we beiden naar hetzelfde kijken)
Je zet zelf 'ik' al tussen aanhalingstekens, omdat het totaal onduidelijk is wat dat 'ik' precies is.quote:Op donderdag 30 juli 2009 00:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De enige manier waarop ik 100% zekerheid zou hebben dat er naast 'ik' nog iets anders bestaat,
Nee hoor, echt is wat jij als echt accepteert. Niks meer, niks minder.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:43 schreef Sipix het volgende:
Ik denk dat de onderliggende vraag hier is: Wat is echt?
Ookal zal ik nooit iets zeker weten, dat maakt mij ook nog niet gek
Hoezo? Stel je een universum voor met 1 object. Dan is iets wél of niet het object. Daarvoor zijn geen 2 objecten nodigquote:Op donderdag 30 juli 2009 16:47 schreef gnomaat het volgende:
Regel 1: Het enige wat 100% zeker is, is dat er behalve regel 1 verder niets 100% zeker is.
[..]
Je zet zelf 'ik' al tussen aanhalingstekens, omdat het totaal onduidelijk is wat dat 'ik' precies is.
Maar als je vindt dat er een 'ik' bestaat, moet er per definitie ook een 'niet ik' bestaan, want de definitie van 'ik' (whatever voor definitie je gebruikt) heeft alleen betekenis ten opzichte van alles wat niet ik is. Door 'ik' te definiëren maak je een bepaald onderscheid, en voor onderscheid zijn minstens 2 dingen nodig.
Hoe weet je 100% zeker dat je geen denkfout of vergissing hebt gemaakt, ergens halverwege die redenering?quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:20 schreef Marlies1981 het volgende:
Al denkende kun je meer zekerheden opbouwen. Stel dat ik aanneem dat er getallen bestaan, en dat ik die naar rangorde kan schikken (dus 1 komt vóór 2) dan ben ik al snel in staat om, binnen dat stelsel van aannamen, stellingen met zekerheid te bewijzen. En dat is dus geen empirische zekerheid, maar een absolute, slechts gebaseerd op een klein aantal axioma's.
Hoe definieer je dat object?quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:50 schreef Marlies1981 het volgende:
Hoezo? Stel je een universum voor met 1 object. Dan is iets wél of niet het object. Daarvoor zijn geen 2 objecten nodig
waarom is dat relevant? Ik heb gelijk tot ik ik iets anders vind, en dan heb ik wéér gelijk. Mijn werkelijkheid kan wel wijzigen, maar het blijft mijn werkelijkheid.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:55 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Hoe weet je 100% zeker dat je geen denkfout of vergissing hebt gemaakt, ergens halverwege die redenering?
Andrew Wiles dacht ook dat hij de stelling van Fermat bewezen had, voor zijn gevoel was hij toen 100% zeker. Bleek er later toch een fout in zijn redenering te zitten (die hij later overigens alsnog heeft hersteld, dus alsnog alle lof & eer voor die monsterprestatie).
Vooruit, nu is de stelling van Fermat net iets minder triviaal dan 1+1=2, maar evengoed blijft de vraag: kun je 100% uitsluiten dat je ergens een denkfout maakt, ook bij het controleren?
door het te definieren.quote:
nee, er is ook "niet-object" Stel je voor dat we, zoals jij wilt, een universum met twee objecten definieren. Als ik nu één objhect wegneem, verdwijnt dan ook het tweede?quote:Bovendien, als er 1 object is, is "iets dat is" automatisch het object. Dus "wél of niet het object" lijkt me onzin?
Dat moet inderdaad wel. Maar daar kun je ook lekker op los wikkie-en hoor:quote:Maar akkoord, je zou onderscheid kunnen maken tussen dingen die bestaan en dingen die niet bestaan. Voor dat onderscheid hoeven (moeten zelfs) de dingen die niet bestaan, niet bestaan. Alleen gaat het bij een concept als "ik" de mist in, want dat bestaat volgens mij niet als zodanig. Het is enkel een idee, een abstract concept, en bestaat in dezelfde mate als een kabouter met een rode puntmuts waar ik aan denk.
Het wordt nog lastiger als we ook "bestaan" moeten definiëren. En dat moet eigenlijk wel
Zolang je die optie open houdt is er toch per definitie geen sprake van 100% zekerheid?quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:05 schreef Marlies1981 het volgende:
Mijn werkelijkheid kan wel wijzigen,
waarom niet? er zijn nu eenmaal dingen die je zeker weet, en diengen die je niet zeker weet. Er zijn ook dingen waarvan je zeker weet dat je ze niet zeker kunt weten, en dingen waarvan je zeker bent dat je ze zeker weet. Je werkelijkheidsbeleving rondom die laatste categorie kan natuurlijk niet veranderen: ik besta, dat weet ik zeker en dat gaat ook niemand mij uit mijn hoofd praten. En dat 2 meer is dan 1 gaat ook niemand mij anders uitleggen.Dat zijn mijn basale zekerheden, die veranderen niet.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:10 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Zolang je die optie open houdt is er toch per definitie geen sprake van 100% zekerheid?
Akkoord, ik snap je punt. Ik bedoel eigenlijk net iets anders, maar vind het lastig om dat goed onder woorden te brengen... De betekenis of definitie van 'ik' (of het object) wordt dan onzinnig volgens mij.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:09 schreef Marlies1981 het volgende:
nee, er is ook "niet-object" Stel je voor dat we, zoals jij wilt, een universum met twee objecten definieren. Als ik nu één objhect wegneem, verdwijnt dan ook het tweede?
Weet je dat ook zeker? (niet flauw/recursief bedoeld)quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:13 schreef Marlies1981 het volgende:
Je werkelijkheidsbeleving rondom die laatste categorie kan natuurlijk niet veranderen: ik besta, dat weet ik zeker en dat gaat ook niemand mij uit mijn hoofd praten.
Nee, ik denk niet dat ik, onder welke omstandigheden dan ook,quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:24 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Weet je dat ook zeker? (niet flauw/recursief bedoeld)
Denk je (of nee, weet je zeker) dat het pertinent onmogelijk is dat je een bepaalde ervaring ondergaat, zoals het eten van paddo's of voor mijn part een hersenoperatie, waardoor jouw werkelijkheidsbeleving van dat soort zaken verandert?
(en dan bedoel ik niet onder een trein komen o.i.d. want dan is er uberhaupt geen beleving meer denk ik)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |