abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74283790
quote:
Op zondag 1 november 2009 17:52 schreef henkway het volgende:

[..]

Juist, en dan kunnen de mensen die gratis wonen, wel net als anderen ook belasting betalen toch??
O, moeten die minder betalen????
sinds wanneer betalen die minder?

Situatie 1:
inkomen 50.000, huurwaardeforfait 5000, hypotheekrente 15.000. Belastbaar inkomen 50+5-/-15 is 40.000

Situatie 2:
iinkomen 50.000, huurwaardeforait/hypotheekrente nihil. Belastbaar inkomen is 50.000.

Volgens mij betaalt de persoon in situatie 2 toch echt meer belasting. Maar wat jij wilt is dat hij zelfs over 55.000 belasting betaalt, meer dan zijn jaarlijkse inkomen dus. Enkel op grond dat hij zijn historische inkomen niet over de balk gesmeten heeft, zodat mensen die het er van genomen hebben maar gefinancierd blijven.

En voor de derde maal: ik heb er geen probleem mee mensen te steunen die buiten hun schuld in de problemen gekomen zijn. Wel met mensen die geld uitgeven voor allerlei consumptieve uitgaven en dan verwachten dat iemand anders rekening wel oppikt.
pi_74284200
quote:
Op zondag 1 november 2009 17:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

sinds wanneer betalen die minder?

Situatie 1:
inkomen 50.000, huurwaardeforfait 5000, hypotheekrente 15.000. Belastbaar inkomen 50+5-/-15 is 40.000

Situatie 2:
iinkomen 50.000, huurwaardeforait/hypotheekrente nihil. Belastbaar inkomen is 50.000.

Volgens mij betaalt de persoon in situatie 2 toch echt meer belasting. Maar wat jij wilt is dat hij zelfs over 55.000 belasting betaalt, meer dan zijn jaarlijkse inkomen dus. Enkel op grond dat hij zijn historische inkomen niet over de balk gesmeten heeft, zodat mensen die het er van genomen hebben maar gefinancierd blijven.

En voor de derde maal: ik heb er geen probleem mee mensen te steunen die buiten hun schuld in de problemen gekomen zijn. Wel met mensen die geld uitgeven voor allerlei consumptieve uitgaven en dan verwachten dat iemand anders rekening wel oppikt.
Ik zie de huurwaarde Forfait toch echt helemaal los van de Inkomstenbelasting, weet jij hoeveel hondenbelasting ik betaal?/

Mensen die gratis wonen moeten ook bijtellen, niet alleen de mensen die zwaar zitten
pi_74285115
quote:
Op zondag 1 november 2009 18:11 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik zie de huurwaarde Forfait toch echt helemaal los van de Inkomstenbelasting, weet jij hoeveel hondenbelasting ik betaal?/

Mensen die gratis wonen moeten ook bijtellen, niet alleen de mensen die zwaar zitten
de laatste keer dat ik keek stond het huurwaardeforfait toch echt in de wet inkomstenbelasting 2001, ongeacht jouw gezichtsvermogen....

Mensen die zwaar zitten hadden wellicht hun verstand iets meer moeten laten werken, ipv de pinautomaat, en wat jij vrolijk negeert, herhaal ik gewoon voor de vierde maal:

Ik heb er geen probleem mee mensen te steunen die buiten hun schuld in de problemen gekomen zijn. Wel met mensen die geld uitgeven voor allerlei consumptieve uitgaven en dan verwachten dat iemand anders rekening wel oppikt.
pi_74286307
quote:
Op zondag 1 november 2009 18:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]
Ik heb er geen probleem mee mensen te steunen die buiten hun schuld in de problemen gekomen zijn.
Wel met mensen die geld uitgeven voor allerlei consumptieve uitgaven en dan verwachten dat iemand anders rekening wel oppikt.
Dar gaat het in de meeste gevallen niet om
Wel om mensen die nu gratis wonen, en dan geen belasting meer hoeven te betalen in tegenstelling tot mensen die de laatste tien jaar een woning gekocht hebben

Vreemde zaak en niet uit te leggen.
Dus bedankt en leuk geprobeerd meneer Hillen van de VVD, maar asap weer terugbrengen naar de situatie van voor 2005
  zondag 1 november 2009 @ 21:01:47 #280
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74291277
quote:
Op zondag 1 november 2009 16:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

wat is in 's hemelsnaam de rechtvaardig voor een dergelijke belasting als je geen aftrekposten hebt? Waarom moet ik huur aan de Nederlandse fiscus betalen om in het huis te 'mogen' wonen dat ik met m'n eigen centen gekocht heb? Waarover ik een bult overdrachtbelasting heb afgedragen, en jaarlijks een flinke bijdrage aan de gemeentekas mag aftikken?

Wat is dat dan anders dan pure afgunsttax?

En waarom worden er nu de babyboomers weer met de haren bijgesleept?
Huurwaardeforfait is gewoon een vinger op de wonde van de HRA. Je krijgt 30 tot 50% belastingkorting en daar lever je weer 10% (3 tot 5%) procent van in. Dat is mi geen afgunsttax.
The End Times are wild
pi_74291627
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Huurwaardeforfait is gewoon een vinger op de wonde van de HRA. Je krijgt 30 tot 50% belastingkorting en daar lever je weer 10% (3 tot 5%) procent van in. Dat is mi geen afgunsttax.
Juist, maar om dan de rijke woningbezitters vrij te stellen van het huurwaardeforfait is pertinent onjuist, omdat het in eerste instantie een bijtelling is wegens het eigen woningbezit en dus een voordeel van geen huurbetaling, dat je daarvoor geld moest lenen heeft de wetgever geen boodschap aan

[ Bericht 7% gewijzigd door henkway op 01-11-2009 21:13:18 ]
pi_74291965
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

het gaat om de situatie dat iemand geen hypotheek heeft, en dus ook geen HRA. Dan vind henkway het nog steeds heel normaal dat je jaarlijks huurwaardeforfait mag aftikken, een soort van negatieve HRA dus. Met als enige reden dat iemand wel rijk zal zijn.

Je zou er bijna een hypotheek voor gaan nemen.
  zondag 1 november 2009 @ 21:12:20 #283
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74292002
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

het gaat om de situatie dat iemand geen hypotheek heeft, en dus ook geen HRA. Dan vind henkway het nog steeds heel normaal dat je jaarlijks huurwaardeforfait mag aftikken, een soort van negatieve HRA dus. Met als enige reden dat iemand wel rijk zal zijn.

Je zou er bijna een hypotheek voor gaan nemen.
Oh. Ja, dan is het wel een beetje overdone, zeker wanneer je ook nog OZB betaalt.
The End Times are wild
pi_74292071
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:07 schreef henkway het volgende:

[..]

Juist, maar om dan de rijke woningbezitters vrij te stellen van het huurwaardeforfait is pertinent onjuist, omdat het in eerste instantie een bijtelling is wegens het eigen woningbezit en dus een voordeel van geen huurbetaling, dat je daarvoor geld moest lenen heeft de wetgever geen boodschap aan
een voordeel van geen huurbetaling?

Ik stel voor dat we ook iedereen belasten wie geen auto heeft. Wegens een voordeel van geen autolasten.
pi_74292121
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

een voordeel van geen huurbetaling?

Ik stel voor dat we ook iedereen belasten wie geen auto heeft. Wegens een voordeel van geen autolasten.
Ja krom, maar het is dan ook een hele oude bijtelling.
Toch kun je niet om die reden heen

Daaruit blijkt dat er geen relatie is tussen de bijtelling en de aftrek
Dat de politiek die nu wel steeds meer gaat leggen doet daar niets aan af
pi_74292245
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:14 schreef henkway het volgende:

[..]

Ja krom, maar het is dan ook een hele oude bijtelling.
Toch kun je niet om die reden heen

Daaruit blijkt dat er geen relatie is tussen de bijtelling en de aftrek
het is krom, én ik kan niet die reden heen. Da's nogal in tegenspraak met elkaar.

En dat de politiek het daar mee eens eens, blijkt uit het feit dat de wet Hillen destijds is aangenomen.
Ik geloof dat jij het was die het daar niet mee eens was.
pi_74293768
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

het is krom, én ik kan niet die reden heen. Da's nogal in tegenspraak met elkaar.

En dat de politiek het daar mee eens eens, blijkt uit het feit dat de wet Hillen destijds is aangenomen.
Ik geloof dat jij het was die het daar niet mee eens was.
Ik bedoelde aan te tonen dat er nooit een relatie was tussen de HWbijtelling en de HRaftrek
Dat de politiek die nu wel wil leggen is onjuist.
maar ontegenzeggelijk zal ze de bijtelling naast de wet Hillen ook gaan misbruiken voor de bezuinigingen, daar valt fors te verdienen
pi_74296998
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Ik vind het niet zo raar. Je eigen woning hoort immers tot je vermogen, maar voor de belasting wordt hij niet als zodanig geteld, zodat je over de waarde geen vermogensbelasting hoeft te betalen. Ook over inkomsten uit verhuur van een kamer hoef je geen belasting te betalen (tot 4065/jr). Dat je over de woning dan toch een beperkte, inkomensafhankelijke belasting betaalt vind ik niet onredelijk ten opzichte van mensen die ervoor gekozen hebben om te huren, en wier vermogen wel belast wordt.
  zondag 1 november 2009 @ 22:24:54 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74297284
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:20 schreef dvr het volgende:

[..]

Ik vind het niet zo raar. Je eigen woning hoort immers tot je vermogen, maar voor de belasting wordt hij niet als zodanig geteld, zodat je over de waarde geen vermogensbelasting hoeft te betalen. Ook over inkomsten uit verhuur van een kamer hoef je geen belasting te betalen (tot 4065/jr). Dat je over de woning dan toch een beperkte, inkomensafhankelijke belasting betaalt vind ik niet onredelijk ten opzichte van mensen die ervoor gekozen hebben om te huren, en wier vermogen wel belast wordt.
Het is wel vermogen, maar je onttrekt er geen rendement aan.
The End Times are wild
  zondag 1 november 2009 @ 22:34:14 #290
278042 Fenech
Blow up the basket
pi_74297862
Het eigenwoningforfait is toch gewoon een verkapte manier om de HRA te beperken of zie ik dat verkeerd?
  zondag 1 november 2009 @ 22:35:07 #291
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74297913
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:34 schreef Fenech het volgende:
Het eigenwoningforfait is toch gewoon een verkapte manier om de HRA te beperken of zie ik dat verkeerd?
Ja, maar de discussie gaat nu over de wet Hillen. Dus wel of geen woningforfait betalen als je geen HRA meer hebt.
The End Times are wild
  zondag 1 november 2009 @ 22:46:44 #292
278042 Fenech
Blow up the basket
pi_74298635
Tja, ik ben van mening dat als een eerste huis eenmaal afbetaald is, hier geen belasting meer over betaald hoeft te worden. En voor de mensen die dan daadwerkelijk inkomsten genereren met hun huis moeten ze maar een aparte belasting verzinnen.

Overigens vind ik ook niet dat de mensen die hun woning nog niet hebben afbetaald hier belasting over moeten betalen, maar ben ik wel voor beperking van de HRA. Dus het liefste zou ik gewoon zien; geen eigenwoningforfait, dus ook geen wet Hillen meer nodig, en dan de HRA beperken.
  zondag 1 november 2009 @ 22:51:14 #293
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74298939
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:46 schreef Fenech het volgende:
Tja, ik ben van mening dat als een eerste huis eenmaal afbetaald is, hier geen belasting meer over betaald hoeft te worden. En voor de mensen die dan daadwerkelijk inkomsten genereren met hun huis moeten ze maar een aparte belasting verzinnen.

Overigens vind ik ook niet dat de mensen die hun woning nog niet hebben afbetaald hier belasting over moeten betalen, maar ben ik wel voor beperking van de HRA. Dus het liefste zou ik gewoon zien; geen eigenwoningforfait, dus ook geen wet Hillen meer nodig, en dan de HRA beperken.
Het beste zou het zijn om sowieso alle subsidies en belastingen zo veel mogelijk tegen elkaar weg te strepen. Dat is al heel wat. Uiteindelijk houd je waarschijnlijk nog een positieve bate voor de eigenaar over. Die kun je geleidelijk afbouwen binnen 30 jaar.
The End Times are wild
pi_74303520
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:34 schreef Fenech het volgende:
Nu wel maar dat was absoluut niet de intentie van de bijtelling, dat was wegens een vermeend belast voordeel, het huurwaardeforfait dus
pi_74303634
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:46 schreef Fenech het volgende:
[quote]Tja, ik ben van mening dat als een eerste huis eenmaal afbetaald is, hier geen belasting meer over betaald hoeft te worden. En voor de mensen die dan daadwerkelijk inkomsten genereren met hun huis moeten ze maar een aparte belasting verzinnen.
Maar je genereert nu dus inkomsten voor jezelf, nl de huurwaarde, indien je geen lening zou hebben he, maar daar heeft de belastingdienst poep aan
quote:
Overigens vind ik ook niet dat de mensen die hun woning nog niet hebben afbetaald hier belasting over moeten betalen, maar ben ik wel voor beperking van de HRA.
Dus het liefste zou ik gewoon zien; geen eigenwoningforfait, dus ook geen wet Hillen meer nodig, en dan de HRA beperken.
Dat zal voorlopig niet gaan gebeuren, wat mijn betreft zouden ze ook het hele uitkeringen gebouw afschaffen en iedereen die niet werkt gelijk in de bijstand ook de AOW ers zonder pensioen
AOW en bijstand is nl netto practisch gelijk, en velen krijgen al een aanvulling uit de bijstand, wegens onvoldoende opbouwjaren.
  Moderator maandag 2 november 2009 @ 00:55:43 #296
236264 crew  capricia
pi_74303655
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het beste zou het zijn om sowieso alle subsidies en belastingen zo veel mogelijk tegen elkaar weg te strepen. Dat is al heel wat. Uiteindelijk houd je waarschijnlijk nog een positieve bate voor de eigenaar over. Die kun je geleidelijk afbouwen binnen 30 jaar.
Stel je voor dat we hierdoor minder ambtenaren nodig zouden hebben....dat gaat zomaar niet!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74303676
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is wel vermogen, maar je onttrekt er geen rendement aan.
Jawel, de huurwaarde.

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 02-11-2009 09:09:19 ]
pi_74306035
En we zitten er weer onder:
Zoek in 199.706 koopwoningen
  maandag 2 november 2009 @ 09:34:03 #299
278042 Fenech
Blow up the basket
pi_74306819
quote:
Op maandag 2 november 2009 00:56 schreef henkway het volgende:

[..]

Jawel, de huurwaarde.
Maar als je het huis niet verhuurt, dan gaat dit toch niet op?
pi_74311667
quote:
Op maandag 2 november 2009 09:34 schreef Fenech het volgende:

[..]

Maar als je het huis niet verhuurt, dan gaat dit toch niet op?
Je verhuurt het aan jezelf, dus heb je een besparingsvoordeel, namelijk de huurwaarde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')