Dit dus, daarnaast hebben ze geen enkel belang om iets snel uit te voeren, laat staan binnen het budget, zolang hun eigen baantje maar goed is, dan zijn ze allang blij.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:42 schreef Megumi het volgende:
De overheid is niet geschikt om dit soort projecten uit te voeren. Kijk maar eens naar het rijksmuseum of de noord-zuid lijn.
Alsof ondernemers wél belang hebben bij het snel uitvoeren. Die denken ook alleen aan hun eigen portemonnee.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit dus, daarnaast hebben ze geen enkel belang om iets snel uit te voeren, laat staan binnen het budget, zolang hun eigen baantje maar goed is, dan zijn ze allang blij.
Als een ondernemer per m2 betaald wordt is hij zo klaar. Als de ondernemer een opdracht voor de overheid doet zal hij inderdaad niet op gaan schieten. Hij krijgt het geld toch wel en via lobbies krijgt hij ook de volgende keer wel weer een opdracht.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:03 schreef ethiraseth het volgende:
Alsof ondernemers wél belang hebben bij het snel uitvoeren. Die denken ook alleen aan hun eigen portemonnee.
Als ik als ondernemer een Hotel bouw, dan doe ik dat liever in 2 jaar als in 5 jaar omdat ik dan 3 jaar eerder inkomsten ophaal, wat is daar moeilijk aan om dat te begrijpen?quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:03 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Alsof ondernemers wél belang hebben bij het snel uitvoeren. Die denken ook alleen aan hun eigen portemonnee.
Eerst zien, dan geloven.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:32 schreef LePetitColonel het volgende:
volgens bovenstaande nota zijn ze van plan om in 2013 te beginnen met uitvoering
van 2005 tot 2013 overleggen is toch niet reel? volgens mij kun je als je goede wil hebt zoiets ook in een paar maanden bedenken, laten controleren, offerte aanvragen en laten bouwen?quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:45 schreef boyv het volgende:
Omdat onderzoek en het doorlopen van alle procedures nou eenmaal lang duurt om een bepaald resultaat te krijgen (of niet)
Tenzij de bouw in 2 jaar dusdanig veel problemen veroorzaakt dat je het er zelfs met 3 jaar business niet uithaalt.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als ik als ondernemer een Hotel bouw, dan doe ik dat liever in 2 jaar als in 5 jaar omdat ik dan 3 jaar eerder inkomsten ophaal, wat is daar moeilijk aan om dat te begrijpen?
Dus probeer ik het ook zo goed mogelijk te doen, maar denk je nou echt dat de firma's die de NZ lui lijn doen, financieel risico van dit debakel oplopen? Sterker nog ik denk zelfs het omgkeerde.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:42 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Tenzij de bouw in 2 jaar dusdanig veel problemen veroorzaakt dat je het er zelfs met 3 jaar business niet uithaalt.
Ja, potjes en overheidsefficientie.quote:Op woensdag 29 juli 2009 22:30 schreef isogram het volgende:
Volgens mij speelt ook wel mee dat bepaalde adviesbureaus en ministeries zichzelf graag aan het werk houden. Als je problemen iets te voortvarend oplost, blijft er steeds minder over om te doen. Voorbeeld: Waarom voortvarend en pro-actief een tweebaansweg meteen opwaarderen tot snelweg (N50 Zwolle-Kampen) als je ook eerst een dure driebaansweg kunt aanleggen en pas over 10-15 een snelweg? Twee keer scoren...
Blijf vooral vertrouwen in moedertje overheid, dan kom het vast goed, want private organisaties zijn natuurlijk totaal niet in staat om wegen op een competitieve manier aan te leggen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 22:50 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik wil ooit in mijn leven gewoon eens een redelijk ritje kunnen maken door Nederland, zonder wegwerkzaamheden tegen te komen...
Bovendien is de overheid de enige die het 'algemeen belang' kan behartigen zodat jij veilig over straat kan.quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Blijf vooral vertrouwen in moedertje overheid, dan kom het vast goed, want private organisaties zijn natuurlijk totaal niet in staat om wegen op een competitieve manier aan te leggen.
Een paar maanden lukt niet omdat je met wettelijke termijnen te maken hebt voor aanbestedingsprocedures en ook voor de planologische inpassing. En het is even wat ingewikkelder om een complete snelweg te laten ontwerpen en engeneren dan een huis oid.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:01 schreef LePetitColonel het volgende:
[..]
van 2005 tot 2013 overleggen is toch niet reel? volgens mij kun je als je goede wil hebt zoiets ook in een paar maanden bedenken, laten controleren, offerte aanvragen en laten bouwen?
Die komt om de hoek kijken als het eerste deel (de voorbereiding) niet zorgvuldig genoeg is gedaanquote:het instituut "raad van state" zie ik ook erg vaak icm vertragingen. wat deze club nou precies doet is mij een raadsel,
Tolwegen kunnen in een land als Nederland inderdaad niet uit. Nergens eigenlijk ook de pakweg Franse, Spaanse, Italiaanse en Australische tolwegen zijn met overheidsgeld/garantstellingen gebouwd. De theorie is leuk maar in de praktijk lukt het niet...quote:Op woensdag 29 juli 2009 23:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Blijf vooral vertrouwen in moedertje overheid, dan kom het vast goed, want private organisaties zijn natuurlijk totaal niet in staat om wegen op een competitieve manier aan te leggen.
Afgezien daarvan. Stel je wilt een stuk snelweg van 100 km. verbreden met 1 baan aan weerszijden. Heb je dus een meter of 15 ? aan weerszijden extra grond nodig. Ga maar eens het hele trace langs, en zie de grond maar eens te hebben of te verkrijgen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 08:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een paar maanden lukt niet omdat je met wettelijke termijnen te maken hebt voor aanbestedingsprocedures en ook voor de planologische inpassing. En het is even wat ingewikkelder om een complete snelweg te laten ontwerpen en engeneren dan een huis oid.
Maar 8 jaar is wel erg lang.
Klopt je hebt dan te maken met honderden zo niet duizenden belanghebbenden (of beter gezegd niet belanghebbenden voor grondeigenaren naast een snelweg hoeft dat namelijk zeker niet positief te zijn).quote:Op donderdag 30 juli 2009 08:39 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Afgezien daarvan. Stel je wilt een stuk snelweg van 100 km. verbreden met 1 baan aan weerszijden. Heb je dus een meter of 15 ? aan weerszijden extra grond nodig. Ga maar eens het hele trace langs, en zie de grond maar eens te hebben of te verkrijgen.
Maar goed, een private partij zou dat in een paar weken in kannen en kruiken hebbenquote:Op donderdag 30 juli 2009 08:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt je hebt dan te maken met honderden zo niet duizenden belanghebbenden (of beter gezegd niet belanghebbenden voor grondeigenaren naast een snelweg hoeft dat namelijk zeker niet positief te zijn).
Echt hoe dom kun je zijn, van wie denk je dat het geld komt waarmee de overheid de wegen bouwt? Van de kaboutertjes?quote:Op donderdag 30 juli 2009 08:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tolwegen kunnen in een land als Nederland inderdaad niet uit. Nergens eigenlijk ook de pakweg Franse, Spaanse, Italiaanse en Australische tolwegen zijn met overheidsgeld/garantstellingen gebouwd. De theorie is leuk maar in de praktijk lukt het niet...
Overigens heb je bij een snelweg in Nederland dan ook al gauw te maken met een zeer groot aantal belanghebbenden en benadeelden. Dat maakt het gewoon net even wat lastiger dan een gemiddeld ICT projectje...
http://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Expresswayquote:Op donderdag 30 juli 2009 08:17 schreef du_ke het volgende:
Tolwegen kunnen in een land als Nederland inderdaad niet uit. Nergens eigenlijk ook de pakweg Franse, Spaanse, Italiaanse en Australische tolwegen zijn met overheidsgeld/garantstellingen gebouwd. De theorie is leuk maar in de praktijk lukt het niet...
Je zegt het goed, het drukste punt van de wereld.quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Expressway
Private snelweg zonder tol in het drukste (en dus bergen belanghebbenden) stukje van de wereld.![]()
Nog zo iemand die zo dom is die denkt dat de wegen nu door de kaboutertjes worden aangelegt.quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Je zegt het goed, het drukste punt van de wereld.
Maar als je even nagaat wat een giga investering een stukje snelweg van pakhembeet 100 km wordt, en dat dan afzet tegen de tol die je dan moet gaan heffen. Tenzij het hele drukke punten zijn (zoals in jouw voorbeeld) zie ik het nog zo snel niet gaan gebeuren, en of het dan rendabel gaat worden.
Er wordt geen tol geheven op die weg.quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Je zegt het goed, het drukste punt van de wereld.
Maar als je even nagaat wat een giga investering een stukje snelweg van pakhembeet 100 km wordt, en dat dan afzet tegen de tol die je dan moet gaan heffen. Tenzij het hele drukke punten zijn (zoals in jouw voorbeeld) zie ik het nog zo snel niet gaan gebeuren, en of het dan rendabel gaat worden.
2 km, dat stelt niets voor, dan heb je niet met zo gek veel grondeigenaren te makenquote:Op donderdag 30 juli 2009 12:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Expressway
Private snelweg zonder tol in het drukste (en dus bergen belanghebbenden) stukje van de wereld.![]()
Bedrijven kunnen het heel goed doen, in opdracht van de overheid. Dat is wat de praktijk uitwijst. Daarin zijn vele varianten denkbaar natuurlijk waarin private partijen de weg bv ontwerpen of zelfs betalen. Maar voor de inpassing en de procedures is een overheid toch echt noodzakelijk...quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Echt hoe dom kun je zijn, van wie denk je dat het geld komt waarmee de overheid de wegen bouwt? Van de kaboutertjes?
Echt mensen als jou zijn compleet de weg kwijt, die denken dat een overheid wel een weg kunnen bouwen en onderhouden, maar een bedrijf niet, sjonge jonge.
Ik kan je google chrome aanraden. Dat haalt een hoop spelfouten voor je uit je posts.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nog zo iemand die zo dom is die denkt dat de wegen nu door de kaboutertjes worden aangelegt.
Vriendelijke vriend, vertel me eens, van welk geld denk je dat de wegen nu aangelegt worden?
Maar hoe wordt die dan betaald?quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Expressway
Private snelweg zonder tol in het drukste (en dus bergen belanghebbenden) stukje van de wereld.![]()
Dan kunnen we ook wel het vlees bij de slager via de belasting laten lopen, dan kan ik vegetariers mee laten betalen aan mijn consumptie niet?quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik kan je google chrome aanraden. Dat haalt een hoop spelfouten voor je uit je posts.
Voordeel van een weg financieren met belastinggeld is dat niet alleen de direct belanghebbenden maar ook de indirect belanghebbenden er aan meebetalen. Dat maakt het stukken makkelijker (en daarmee goedkoper) om zo'n weg aan te leggen...
NEE dat is dus wat de praktijk niet uitwijst, of lees je geen kranten (kennelijk ben je te druk met spellingquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Bedrijven kunnen het heel goed doen, in opdracht van de overheid. Dat is wat de praktijk uitwijst. Daarin zijn vele varianten denkbaar natuurlijk waarin private partijen de weg bv ontwerpen of zelfs betalen. Maar voor de inpassing en de procedures is een overheid toch echt noodzakelijk...
En over dom gesproken, let eerst eens een beetje op je taalgebruik voor je domme dingen gaat roepen.
Dat dus. Ondernemers dienen hun eigen belang.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:03 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Alsof ondernemers wél belang hebben bij het snel uitvoeren. Die denken ook alleen aan hun eigen portemonnee.
Dat is een compleet andere situatie. Maar ook hier zit toch ook een stukje overheid tussen. Controle van de voedselveiligheid. Ook dat is een algemeen belang.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan kunnen we ook wel het vlees bij de slager via de belasting laten lopen, dan kan ik vegetariers mee laten betalen aan mijn consumptie niet?
Veel projecten, niet alle. En dan zijn het vooral de grote prestigeprojecten waar het misloopt maar dat is misschien nog wel meer inherent aan de factor prestige dan de factor infrastructureel project.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
NEE dat is dus wat de praktijk niet uitwijst, of lees je geen kranten (kennelijk ben je te druk met spelling), of zie je dan niet dat elk groot infrastructureel de pan uitrijst qua kosten en duur?
Bullshit, waarom zou je niet gewoon betalen voor waar je gebruik van maakt? Wat is dat toch voor idioot gedachtegoed dat het eerlijk zou zijn om onrendabele voorzieningen te financieren vanuit zaken die wel rendabel zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is een compleet andere situatie. Maar ook hier zit toch ook een stukje overheid tussen. Controle van de voedselveiligheid. Ook dat is een algemeen belang.
Omdat er zaken zijn waar je indirect gebruik van maakt. Ik maak geen direct gebruik van de haven van Rotterdam maar toch is het ook in mijn belang dat de 2e maasvlakte aangelegd wordt omdat de economie van heel Nederland daarvan profiteert. Daar mag van mij dus wel een deel belastinggeld in gestoken worden. Of in de zeeweringen die jouw Amsterdam beschermen tegen de zee. Het zal mij niet direct raken als Amsterdam onder water komt te staan maar het is een nationaal belang om dat te voorkomen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bullshit, waarom zou je niet gewoon betalen voor waar je gebruik van maakt? Wat is dat toch voor idioot gedachtegoed dat het eerlijk zou zijn om onrendabele voorzieningen te financieren vanuit zaken die wel rendabel zijn.
En de Franse tolwegen zijn breed en zien er mooi uit, dat wel, maar ook daarbij gaat een hoop van wat je betaalt niet naar de weg zelf, maar naar de hokjes en mannetjes die bij elke afslag moeten staan, naar credit card-toeslagen, betaalsystemen, etc. En daarnaast inderdaad alsnog overheidsgeld. Als een tolweg Parijs-Lyon al maar net werkt, hoe kun je dan een rendabele tolweg Zwolle-Kampen verwachten?quote:Op donderdag 30 juli 2009 08:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tolwegen kunnen in een land als Nederland inderdaad niet uit. Nergens eigenlijk ook de pakweg Franse, Spaanse, Italiaanse en Australische tolwegen zijn met overheidsgeld/garantstellingen gebouwd. De theorie is leuk maar in de praktijk lukt het niet...
Het kan wel als je door de overheid gefinacieerde weg voor weinig of niks weggeeft aan een exploitantquote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:22 schreef Pool het volgende:
[..]
En de Franse tolwegen zijn breed en zien er mooi uit, dat wel, maar ook daarbij gaat een hoop van wat je betaalt niet naar de weg zelf, maar naar de hokjes en mannetjes die bij elke afslag moeten staan, naar credit card-toeslagen, betaalsystemen, etc. En daarnaast inderdaad alsnog overheidsgeld. Als een tolweg Parijs-Lyon al maar net werkt, hoe kun je dan een rendabele tolweg Zwolle-Kampen verwachten?
Het privatiseren van de PTT, KLM, NS, de energiebedrijven en de zorg hebben de zaken er een stuk beter op gemaakt in Nederland, he? Marktwerking is niet zaligmakend en sommige dingen zouden gewoon in handen van de overheid moeten blijven omdat ze te belangrijk voor het functioneren van het land zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bullshit, waarom zou je niet gewoon betalen voor waar je gebruik van maakt? Wat is dat toch voor idioot gedachtegoed dat het eerlijk zou zijn om onrendabele voorzieningen te financieren vanuit zaken die wel rendabel zijn.
Privatiseren <> Marktwerking, Privatiseren zonder marktwerking is nog slechter als een overheids monopolie.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:36 schreef Northside het volgende:
[..]
Het privatiseren van de PTT, KLM, NS, de energiebedrijven en de zorg hebben de zaken er een stuk beter op gemaakt in Nederland, he? Marktwerking is niet zaligmakend en sommige dingen zouden gewoon in handen van de overheid moeten blijven omdat ze te belangrijk voor het functioneren van het land zijn.
Dat de overheid inefficient werkt is daarbij een gegeven, maar ik vraag me af of dat niet bij alle grote organisaties (10,000 + werknemers) zo is. Ik heb ook al wat mooie fuckups bij grote commerciele instellingen mogen meemaken die niet voor de noord-zuid lijn onderdoen.
quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:32 schreef LePetitColonel het volgende:
ik snap best dat sommige grote projecten tijd nodig hebben om te bedenken en om uit te voeren, maar wat is nu de reden dat bijvoorbeeld de overheid al vanaf 2005 een studie is gestart naar de problemen op de a27 en er pas 9 jaar later iets gaat gebeuren. (snelweg) http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_27
http://www.rijkswaterstaa(...)ooipolder/index.aspx
volgens bovenstaande nota zijn ze van plan om in 2013 te beginnen met uitvoering????
waarom moet er 9 jaar worden nagedacht? dat is toch niet normaal?
hier zal best een reden voor zijn, maar wat ?
wisseling van politieke landschap, milieudingetjes, raad van state, wat ??
ik bedoel die poblemen waren al lang opgelost als ze gewoon waren begonnen met bouwen in 2005/2006...
bovenstaand is slechts een voorbeeld natuurlijk, ik zie dit soort traagheid bij bijna alle grotere en kleine overheidsbeslissingen..
Slechter dan..quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:30 schreef raptorix het volgende:
Privatiseren <> Marktwerking, Privatiseren zonder marktwerking is nog slechter als een overheids monopolie.
Neuh dat valt bij dit soort projecten nog wel mee.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:44 schreef FP128 het volgende:
[..]
Tis allemaal heel simpel: Als de overheid sneller zou werken dan zouden een hoop ambtenaren zonder werk komen te zitten.
Ik haal even dit stukje eruit maar ik heb nog wel meer dingen gezien in dit topic.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:30 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als een ondernemer per m2 betaald wordt is hij zo klaar. Als de ondernemer een opdracht voor de overheid doet zal hij inderdaad niet op gaan schieten. Hij krijgt het geld toch wel en via lobbies krijgt hij ook de volgende keer wel weer een opdracht.
Nee dus, waarom denk je dat Amsterdam bijna failliet is?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 02:12 schreef kitao het volgende:
[..]
Ik haal even dit stukje eruit maar ik heb nog wel meer dingen gezien in dit topic.
Er wordt steeds gesproken over overheid contra private sector. Die wegen worden toch niet gebouwd door de genie van de landmacht maar door de private sector ?
Als het verkeerd gaat , zoals in Amsterdam , kun je daar dan de overheid geheel voor verantwoordelijk houden ?
En worden er geen boetes opgelegd als een privaat bedrijf niet op tijd en de kwaliteit levert volgens voorafgemaakte contracten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |