Nou ben ik niet zo heel erg trouw meer met updaten, die ijzeren discipline van Cijbersyp kan ik een puntje aan zuigen..maar toch heb ik wat te melden dat ik wel met jullie wil delen
De tuinplannen vielen een tijdje geleden een beetje in het water door een financieel tegenvallertje dat de spaarcentjes van het tuinbudget aantaste en er opnieuw gespaard diende te worden.
Inmiddels zijn we d'r weer helemaal bovenop, is er veel...heel veel nagedacht en uitgedokter, getekend, gezocht naar de mooiste en goedkoopste (gaat altijd lastig samen) tuinmaterialen en is er het volgende besteld:
De tegels voor het pad naar de voordeur en het 'terras':
Groot romaans verband leisteen. En omdat van de leisteen alleen de mustang tegel niet tot weinig verkleurt is het die geworden. Uiteraard is dat van de leistenen zo'n beetje de duurste, maar vind het zelf niet mooi om bijv. Chinees hardsteen te nemen wat binnen een half jaar van mooi antraciet naar grijs verkleurt is..zodat ik net zo goed gewoon gelijk beton had kunnen storten.
![]()
Een lichte rand van twee rijen waalstenen langs dit volledige gebeuren. Niet dat dit perse ook natuursteen moest zijn, maar de turkse hardsteen waaltjes hadden die kleur die daar een mooi contrast mee vormde.
![]()
En de stapelblokken waar ik het al eerder over had, die dan wel van chinees hardsteen. Deels omdat het anders onbetaalbaar wordt en omdat verkleuren hierbij wat minder storend is.
![]()
En uiteraard een serie betonbanden om de boel op te kunnen sluiten, maar zo spannend is dat niet.
Verder, de verlichting. Na veel nadenken en overleggen met vriendinnetje heb ik me laten overhalen spotjes in de tegels te gaan maken. Daar kleine mooie en niet te felle spotjes voor vinden was wel even zoeken, maar het zijn deze geworden: De FHL-003 van In-Lite
![]()
Samen met nog twee prikspots die in de twee kleinere borders moeten komen en gericht zijn op de boompjes daarin: De ASLS-1A van In-Lite
![]()
Bijna vergeten! Ik wilde toch wel graag een beetje prik dichter bij de straat en daar heb ik een leuk speeltje voor gevonden:
![]()
En natuurlijk nog het totaalplaatje!
![]()
De verschillende kleuren zijn de verschillende maten van het grote romaanse verband. Hiermee kon ik rekenen hoeveel m
2 ik nodig had, wat 't zaagverlies zou moeten gaan worden, enz.
En aan de tuin zelf is ook weer wat gedaan, ben nog steeds wel in voorbereidingsfase. 29 mei gaat er getegeld worden en krijg ik hulp van de schoonfamilie

.
Daar staat wel tegenover dat ik voor die tijd alle voorbereidingen af heb.
Momenteel nog to do:
* Fundering voor de muurstenen / stapelblokken uitgraven
* Fundering voor de muurstenen / stapelblokken leggen
* Kabels leggen voor spots
* Kabel leggen voor het WCD-zuiltje
* Afschot van het tuingedeelte nog iets verbeteren
* Afschot van het terras en pad in orde maken
* Bestratingszand aantrillen
* Cement halen om door het gele zand te kunnen harken
* Tegellijm / kit halen voor de stapelstenen
* Kolomboor huren voor het gaten boren in de tegels
* Watergekoelde zaag huren voor het zagen van de tegels
En vooral dat laatste zie ik nog wel een beetje tegen op. Ik weet niet of dat boren in die tegels een redelijke kans op breuk geeft. Zoveel tegels heb ik niet extra namelijk...
Hoeveel tijd ik straks kwijt ben met het boren van die tegels weet ik ook niet, ik moet er in totaal 18
Later nog foto's van de werkzaamheden tot nu toe!