abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71419906
Religie als instituut kan rekenen op steeds minder steun. Misschien maar goed ook... Hieronder bericht van www.nieuwwij.nl:

Nederlanders gaan steeds minder naar de kerk. Het kerkbezoek is afgelopen jaren nog verder afgenomen. Ging elf jaar geleden nog 23 procent van de volwassenen ten minste één keer per maand naar de kerk, in 2008 was dat nog 19 procent.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral de Nederlands Hervormde Kerk die in 2004 opging in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), heeft de laatste jaren aanhang verloren. Rekende in 1999 nog 14 procent zich tot deze gezindte, in 2008 voelt nog maar 10 procent zich tot deze stroming aangetrokken. Het aandeel gereformeerden daalde de afgelopen elf jaar van 7 naar 4 procent. Het CBS heeft geen uitsplitsing gemaakt naar de gereformeerden die zich in 2004 bij de PKN hebben aangesloten, en de aanhangers van behoudende groeperingen als de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en de Gereformeerde gemeenten in Nederland en Noord-Amerika.

Groei zit er wel in het aantal islamieten in Nederland, van 3 naar 4 procent, zo becijferde het CBS. Die toename wordt voornamelijk veroorzaakt door de stijging van het aantal niet-westerse allochtonen. De onderzoekers bij het CBS noemen het opvallend dat de kerkelijkheid in de sterk stedelijke gebieden tussen 1999 en 2008 licht is toegenomen, terwijl die in alle overige gebieden afneemt.

Gereformeerden zijn de meest regelmatige kerkgangers. Van hen gaat 63 procent geregeld naar de kerk. Bijna de helft gaat minimaal een keer per week. Van de mensen die zich rekenen tot de PKN-stroming gaat ook 63 procent regelmatig naar het godshuis, terwijl van alle stromingen de katholieken het minst frequent naar de kerk gaan: 23 procent gaat regelmatig. Binnen de islamitische gemeenschap maakt ruim een derde een vaste gang naar de moskee. „De helft gaat zelden of nooit”, aldus het CBS.

De afname van het regelmatige kerkbezoek is vooral sterk op het platteland. De meeste allochtonen zijn te vinden in Zuid- en Noord-Holland, gevolgd door Flevoland. Limburg en Noord-Brabant blijven de provincies waar velen zich katholiek blijven noemen, terwijl de meeste mensen die zich hervormd voelen, in Drenthe, Overijssel en Gelderland wonen. De gereformeerde aanhang woont vooral in Drenthe, Flevoland en Zeeland.
  Redactie Frontpage woensdag 29 juli 2009 @ 10:06:59 #2
145738 superworm
is erbij
pi_71419960
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  woensdag 29 juli 2009 @ 10:09:09 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_71420018
Mooie ontwikkeling.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_71420040
Dat lijkt mij een positieve ontwikkeling. Al geldt dit natuurlijk niet in bijvoorbeeld Zuid-Amerika, Afrika... Maar dat zal veel met ontwikkeling en welvaart te maken hebben.
  woensdag 29 juli 2009 @ 10:10:59 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_71420051
Jammer dat het percentage geloofsidioten in het kabinet niet dezelfde beweging volgt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_71420059
Mee eens. Ben ook verbaasd over de teruggang in moskeebezoek. Staat minder duidelijk in dit bericht, maar op site CBS www.cbs.nl staat dat wel duidelijk.
  woensdag 29 juli 2009 @ 10:12:11 #7
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71420076
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jammer dat het percentage geloofsidioten in het kabinet niet dezelfde beweging volgt.
Kwestie van tijd.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_71420115
Goed! Geloven doe je met je naasten en geliefden, en vanuit je hart. Daar zijn geen kerkgebouwen voor nodig.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_71420154
Je kunt je sterke twijfels zetten bij de cijfers van het CBS. Die doen net alsof alle kerken zijn aangesloten bij PKN. De laatste jaren zie je echter steeds meer kerkgenootschappen ontstaan die nergens bij zijn aangesloten en die cijfers worden voor het gemak even vergeten door het CBS.
pi_71420157
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:13 schreef AlphaOmega het volgende:
Goed! Geloven doe je met je naasten en geliefden, en vanuit je hart. Daar zijn geen kerkgebouwen voor nodig.
Wie bepaalt dat?
pi_71420240
Jijzelf!
pi_71420289
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wie bepaalt dat?
Goede vraag. Draaien we hem om. Wie bepaalt dat je geloven in een kerk moet doen? Als ik me goed herinner heeft bijvoorbeeld Jezus dat nooit gedaan, en die droeg het nog uit ook... (ben zelf niet gelovig, maar ben voor zover ik dat kan weten toch redelijk op de hoogte van de geschiedenis van het Christendom.)
pi_71420346
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:09 schreef Megumi het volgende:
Mooie ontwikkeling.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_71420425
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:20 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Goede vraag. Draaien we hem om. Wie bepaalt dat je geloven in een kerk moet doen? Als ik me goed herinner heeft bijvoorbeeld Jezus dat nooit gedaan, en die droeg het nog uit ook... (ben zelf niet gelovig, maar ben voor zover ik dat kan weten toch redelijk op de hoogte van de geschiedenis van het Christendom.)
Jezus is het idee van een kerk, een tussenstation tussen jou en God. Je bereikt God alleen via Jezus, maar dat is niet het punt, ik vind het een beetje vreemd dat een - met jouw woorden - niet gelovig persoon maar even gaat zeggen hoe geloven hoort, zou moeten zijn.
pi_71420656
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Jezus is het idee van een kerk, een tussenstation tussen jou en God. Je bereikt God alleen via Jezus, maar dat is niet het punt, ik vind het een beetje vreemd dat een - met jouw woorden - niet gelovig persoon maar even gaat zeggen hoe geloven hoort, zou moeten zijn.
Nee, daarom moet er een instituut achter worden geparkeerd wat dat maar moet bepalen voor iedereen? Is dat geloven? Nee, dat is een mening opdringen/aanleren. Een kind dat loopt te blaten over de schepping en vervolgens dino's gaaf vindt. En vervolgens een pappa en mamma die niet weten hoe ze dat nou maar eens uit moeten leggen, en het daarom maar links laten liggen? Puur omdat ze niet weten hoe ze die twee nu eens moeten rijmen, omdat ze een dom riedeltje aangeleerd hebben gekregen?

Geloven doe je in iets. En iedereen gelooft wel ergens in. De nare bedrijven die daar achter zitten hebben echter geen ene drol met het geloof te maken. Ja, de zieke kant die we dag in dag uit zien in religies.

Geloof is iets wat je zelf kan maken, wellicht met een handvat als een bijbel, al gaat dat al ver. Opgedrongen regeltjes zijn geen geloof.
pi_71420675
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:15 schreef buachaille het volgende:
Je kunt je sterke twijfels zetten bij de cijfers van het CBS. Die doen net alsof alle kerken zijn aangesloten bij PKN. De laatste jaren zie je echter steeds meer kerkgenootschappen ontstaan die nergens bij zijn aangesloten en die cijfers worden voor het gemak even vergeten door het CBS.
Nee, er is duidelijk een onderscheid gemaakt in PKN-kerken en andere kerken. Hoe kunnen ze immers anders gegevens over de katholieken geven?

Dit is op basis van onderzoek over de bevolking, niet door gebruik te maken van instituten als PKN en de kath. kerk. Terecht, want die hebben er een belang bij om zichzelf zo groot mogelijk te presenteren.

Opvallend aan dit stuk is het percentage islamieten in Nederland. Voorheen werd door het CBS altijd uitgegaan van 6%, wat gebaseerd was op islamitische migranten en hun nakomelingen (zie Bijna één miljoen moslims in Nederland Op dit percentage werd overigens ook het beleid gemaakt. Zoals vaker gebeurt, werd klakkeloos aangenomen dat de kinderen van moslims vanzelfsprekend ook moslims zijn en zichzelf zo zien. Ik weet dat dit niet zo is, en dat blijkt ook uit deze cijfers. Een halvering van dit percentage betekent dat er in Nederland niet alleen een secularisatie optreedt in het christendom, maar ook in de islam. Dit aspect van immigratie, de secularisatie onder immigranten heb ik nog nooit besproken gezien door welke politicus dan ook. Zo blijkt hoe voorbarig de uitspraken van Vogelaar waren over de joods-christelijke-islamitische cultuur die nederland zou worden. Nog los van het feit dat het merkwaardig is dat een politica van een seculiere partij een cultuur alleen maar in religies kan uitdrukken - en daarmee half Nederland en de meerderheid van de eigen aanhang over het hoofd ziet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Autodidact op 29-07-2009 10:47:18 ]
  woensdag 29 juli 2009 @ 10:38:04 #17
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_71420849
Mooi zo. Opdat steeds minder mensen in sprookjes gaan geloven!
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_71420929
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:31 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Nee, daarom moet er een instituut achter worden geparkeerd wat dat maar moet bepalen voor iedereen? Is dat geloven? Nee, dat is een mening opdringen/aanleren. Een kind dat loopt te blaten over de schepping en vervolgens dino's gaaf vindt. En vervolgens een pappa en mamma die niet weten hoe ze dat nou maar eens uit moeten leggen, en het daarom maar links laten liggen? Puur omdat ze niet weten hoe ze die twee nu eens moeten rijmen, omdat ze een dom riedeltje aangeleerd hebben gekregen?

Geloven doe je in iets. En iedereen gelooft wel ergens in. De nare bedrijven die daar achter zitten hebben echter geen ene drol met het geloof te maken. Ja, de zieke kant die we dag in dag uit zien in religies.

Geloof is iets wat je zelf kan maken, wellicht met een handvat als een bijbel, al gaat dat al ver. Opgedrongen regeltjes zijn geen geloof.
Je mist het punt totaal hé?
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 10:41:52 #19
137949 Disana
pi_71420938
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:32 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nee, er is duidelijk een onderscheid gemaakt in PKN-kerken en andere kerken. Hoe kunnen ze immers anders gegevens over de katholieken geven?

Dit is op basis van onderzoek over de bevolking, niet door gebruik te maken van instituten als PKN en de kath. kerk. Terecht, want die hebben er een belang bij om zichzelf zo groot mogelijk te presenteren.

Opvallend aan dit stuk is het percentage islamieten in Nederland. Voorheen werd door het CBS altijd uitgegaan van 6%, wat gebaseerd was op islamitische migranten en hun nakomelingen (zie Bijna één miljoen moslims in Nederland Op dit percentage werd overigens ook het beleid gemaakt. Zoals vaker gebeurt, werd lakkeloos aangenomen dat de kinderen van moslims vanzelfsprekend ook moslims zijn en zichzelf zo zien. Ik weet dat dit niet zo is, en dat blijkt ook uit deze cijfers. Een halvering van dit percentage betekent dat er in Nederland niet alleen een secularisatie optreedt in het christendom, maar ook in de islam.
Ik vond dit wel een aardig stuk:

http://allochtonen.web-lo(...)land-islam.html#more
quote:
secularisatie
Het SCP signaleerde in 2004 op grond van cijfers over de periode 1998-2002 een duidelijke trend naar secularisatie, in de zin van verminderde religieuze participatie. In die periode daalde het moskeebezoek onder Turken van 44 naar 35 procent en onder Marokkanen van 38 naar 23 procent. Uit het onderzoek bleek dat vooral jonge, hoger opgeleide en goed geďntegreerde minder aan de islam hechten in het dagelijks leven. De teruggang van het moskeebezoek is deels te verklaren uit het veel lagere moskeebezoek van jongeren, die de preken in Turks en Arabisch niet verstaan en hun heil zoeken bij leeftijdgenoten en op het internet.

De vraag is of het secularisatieproces de afgelopen jaren is voortgezet. Tegelijkertijd wordt er namelijk geconstateerd dat er ook een groeiende groep jongeren jongeren is die zich aangetrokken voelt tot orthodoxere vormen van de islam.
pi_71420946
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je mist het punt totaal hé?
Gelukkig wel. En trouwens, jij hebt nog niet echt een punt gemaakt. Ja, je verhaal over Jezus als tussenstation. Maar ook dat patroontje is gewoon bedacht en een kleine 2000 jaar lang doorgegeven, wat aangepast zodat het verhaaltje sluitend blijft, en dat wordt nog iedere dag aangeleerd.
  woensdag 29 juli 2009 @ 10:44:43 #21
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_71421021
Goed nieuws , religie dan ook wel zooooooooo 1744
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 29 juli 2009 @ 10:45:55 #22
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_71421060
Goede zaak en terecht. Ik denk dat weldenkende mensen steeds minder zin hebben om nutteloze preken aan te horen.
Siamo Tutti Antifascisti!
  woensdag 29 juli 2009 @ 10:52:33 #23
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_71421252
Gaan we nu stoppen met het bouwen van moskeeën?
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_71421359
En dan hadden ze hier een mooie oplossing bedacht voor dit probleem, wil de Bisschop het niet .
Everyone else my age is an adult. I am merely in disguise.
pi_71421366
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:45 schreef wijsneus het volgende:
Goede zaak en terecht. Ik denk dat weldenkende mensen steeds minder zin hebben om nutteloze preken aan te horen.
Uit diverse onderzoeken is duidelijk geworden dat gelovige mensen gelukkiger zijn, gezonder zijn en langer leven. Ook als atheďstje zijnde zou je met die cijfers toch moeten toegeven dat e.e.a. niet helemaal nutteloos is!
  woensdag 29 juli 2009 @ 10:57:12 #26
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71421385
Ik vind het eigenlijk wel zonde. Mensen voelen zich vaak prettig in het vaste verband van gemeentes. Nou snap ik wel dat je niet meer naar die gemeente gaat als je niet (meer) gelooft, maar het is wel de zoveelste afbreuk van een gemeenschappelijk iets.

Niet te vergeten de rol die kerken kunnen spelen in de samenleving. De dingen die ze organiseren, de goede doelen die ze steunen. Bij mij in de buurt werd twee keer per week een maaltijd voor ouderen georganiseerd, zodat ze het huis uit kwamen en contact bleven houden met anderen. Zoiets is ontzettend waardevol. Helaas zijn ze er mee opgehouden, omdat de kerk gesloten is.
pi_71421567
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:57 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel zonde. Mensen voelen zich vaak prettig in het vaste verband van gemeentes. Nou snap ik wel dat je niet meer naar die gemeente gaat als je niet (meer) gelooft, maar het is wel de zoveelste afbreuk van een gemeenschappelijk iets.

Niet te vergeten de rol die kerken kunnen spelen in de samenleving. De dingen die ze organiseren, de goede doelen die ze steunen. Bij mij in de buurt werd twee keer per week een maaltijd voor ouderen georganiseerd, zodat ze het huis uit kwamen en contact bleven houden met anderen. Zoiets is ontzettend waardevol. Helaas zijn ze er mee opgehouden, omdat de kerk gesloten is.
Ik vind het gevaarlijk wat je zegt. Je hebt helemaal gelijk met de rol van kerken, maar het gemeenschappelijk dat je noemt, daar zit het gevaar. Voor de meeste mensen is het geloof aangeleerd. Er zijn mensen die bekeerd raken en zich in een geloof kunnen gaan vinden. Dat is mooi, dat is goed. Maar de basis voor de omvang van de verschillende religies ligt niet in vrije keuze, maar in opvoeding. En dan krijg ik een vieze smaak in mijn mond bij het woord gemeenschappelijk.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:17:54 #28
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_71421985
quote:

Er zijn genoeg niet gelovige organisaties die hetzelfde doen zonder dat ze daarmee zieltjes willen winnen.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:24:21 #29
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71422168
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:56 schreef buachaille het volgende:
Uit diverse onderzoeken is duidelijk geworden dat gelovige mensen gelukkiger zijn, gezonder zijn en langer leven. Ook als atheďstje zijnde zou je met die cijfers toch moeten toegeven dat e.e.a. niet helemaal nutteloos is!
Aha, die fabeltjes weer. Kom maar op met die bron.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:24:31 #30
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71422172
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:03 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Ik vind het gevaarlijk wat je zegt. Je hebt helemaal gelijk met de rol van kerken, maar het gemeenschappelijk dat je noemt, daar zit het gevaar. Voor de meeste mensen is het geloof aangeleerd. Er zijn mensen die bekeerd raken en zich in een geloof kunnen gaan vinden. Dat is mooi, dat is goed. Maar de basis voor de omvang van de verschillende religies ligt niet in vrije keuze, maar in opvoeding. En dan krijg ik een vieze smaak in mijn mond bij het woord gemeenschappelijk.
Iedereen wordt natuurlijk opgevoed met een bepaald waardenpatroon, atheisten net zo goed als christenen. En vervolgens maak je eigen keuzes.

Een christen zou even gemakkelijk kunnen redeneren dat jij atheistisch bent, omdat je daartoe gedwongen bent door je ouders, of je vrienden, of de samenleving, of wat dan ook. Misschien overschat je je eigen vrije wil een beetje...
pi_71422233
quote:

Gemeenschappen zijn zinvol, maar je impliceert eigenlijk dat zonder de kerk ook de gemeenschapszin vervalt. Er zijn echter genoeg seculiere equivalenten van dezelfde maatschappelijke functies je hebt geen kerk nodig om maaltijden voor ouderen te organiseren. Daarbij heeft een religieuze iets gemeenschappelijks, maar ook iets exclusiefs. De gemeenschap is niet meer verzuild zoals vroeger maar is pluriformer. Als je dan iets vanuit een kerk organiseert sluit je bijn automatisch ook mensen uit.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:27:45 #32
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71422284
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:17 schreef HarryP het volgende:

Er zijn genoeg niet gelovige organisaties die hetzelfde doen zonder dat ze daarmee zieltjes willen winnen.
Ja? Ik zie ze hier in de buurt niet hetzelfde organiseren hoor. En het heeft niets met zieltjes winnen te maken, maar met de oprechte overtuiging dat het hun taak is om op zo'n manier voor je medemensen te zorgen.

Er is veel af te dingen op georganiseerde religie. Maar ik word minstens zo moe van cynische atheisten die geen flikker doen voor hun omgeving, maar wel afgeven op christenen die wél zulke dingen organiseren.
pi_71422365
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:24 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Iedereen wordt natuurlijk opgevoed met een bepaald waardenpatroon, atheisten net zo goed als christenen. En vervolgens maak je eigen keuzes.

Een christen zou even gemakkelijk kunnen redeneren dat jij atheistisch bent, omdat je daartoe gedwongen bent door je ouders, of je vrienden, of de samenleving, of wat dan ook. Misschien overschat je je eigen vrije wil een beetje...
Waarom noem je mij nu een atheďst? Wie zegt dat ik dat ben? Maar je hebt gelijk dat de gemiddelde christen inderdaad zo zwart/wit denkt... en dat maakt religie een naar iets. De objectiviteit is gemiddeld genomen nogal ver te zoeken...
pi_71422445
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:27 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ja? Ik zie ze hier in de buurt niet hetzelfde organiseren hoor. En het heeft niets met zieltjes winnen te maken, maar met de oprechte overtuiging dat het hun taak is om op zo'n manier voor je medemensen te zorgen.

Er is veel af te dingen op georganiseerde religie. Maar ik word minstens zo moe van cynische atheisten die geen flikker doen voor hun omgeving, maar wel afgeven op christenen die wél zulke dingen organiseren.
Kerel, ga niet iedereen een atheist noemen die toevallig anders denkt dan jij. Generaliseren is de grootste bitch van de gemiddelde religie. En generaliseren is tevens de grootste fout die je kan maken als mens, maar blijkbaar systematisch aangeleerd bij gelovigen, om maar eens omgekeerd even triest terug te gaan generaliseren.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:34:46 #35
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71422506
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:30 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Waarom noem je mij nu een atheďst? Wie zegt dat ik dat ben? Maar je hebt gelijk dat de gemiddelde christen inderdaad zo zwart/wit denkt... en dat maakt religie een naar iets. De objectiviteit is gemiddeld genomen nogal ver te zoeken...
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:32 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Kerel, ga niet iedereen een atheist noemen die toevallig anders denkt dan jij. Generaliseren is de grootste bitch van de gemiddelde religie. En generaliseren is tevens de grootste fout die je kan maken als mens, maar blijkbaar systematisch aangeleerd bij gelovigen, om maar eens omgekeerd even triest terug te gaan generaliseren.
Even voor de goede orde, ik ben zelf atheist. Dat jij mij meteen in het Christen-hoekje zet, zegt genoeg over je eigen zwart-wit mentaliteit. Maar zo kunnen we oneindig doorgaan

Ik had het eigenlijk over ongelovigen moeten hebben. Bij deze.
pi_71422566
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:34 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

[..]

Even voor de goede orde, ik ben zelf atheist. Dat jij mij meteen in het Christen-hoekje zet, zegt genoeg over je eigen zwart-wit mentaliteit. Maar zo kunnen we oneindig doorgaan

Ik had het eigenlijk over ongelovigen moeten hebben. Bij deze.
Cool. Dan laat je eigenlijk wel direct zien dat Atheďsme gewoon ook een religie is.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:36:57 #37
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71422574
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:26 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Gemeenschappen zijn zinvol, maar je impliceert eigenlijk dat zonder de kerk ook de gemeenschapszin vervalt. Er zijn echter genoeg seculiere equivalenten van dezelfde maatschappelijke functies je hebt geen kerk nodig om maaltijden voor ouderen te organiseren. Daarbij heeft een religieuze iets gemeenschappelijks, maar ook iets exclusiefs. De gemeenschap is niet meer verzuild zoals vroeger maar is pluriformer. Als je dan iets vanuit een kerk organiseert sluit je bijn automatisch ook mensen uit.
Ik vraag me sterk af of de mensen die vertrekken uit de kerk, hun heil zoeken bij andere gemeenschappelijke zaken. Ik denk dat ze gewoon lekker uitslapen en de krant gaan lezen op zondagochtend.

Is dat erg? Mwah, dat moet iedereen zelf weten. Maar op maatschappelijk niveau vind ik het wel zonde.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:38:18 #38
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71422604
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:36 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Cool. Dan laat je eigenlijk wel direct zien dat Atheďsme gewoon ook een religie is.
Dat vind ik niet, dus als ik dat laat zien met mijn posts is dat een onbedoeld effect
pi_71422656
Mooi, want alle problemen op aarde worden veroorzaakt door religie. 100%.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_71422707
De wereld van de atheďst is nog veel kleiner dan die van een doorsnee gelovige, want atheďsten denken dat zij boven aan de voedselketen staan in dit universum/universa.

On topic: dit is weer een orwelliaans komkommer onderzoek van het cbs.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_71422794
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:36 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ik vraag me sterk af of de mensen die vertrekken uit de kerk, hun heil zoeken bij andere gemeenschappelijke zaken. Ik denk dat ze gewoon lekker uitslapen en de krant gaan lezen op zondagochtend.

Is dat erg? Mwah, dat moet iedereen zelf weten. Maar op maatschappelijk niveau vind ik het wel zonde.
Dan blijkt toch dat ze er zelf ook weinig toegevoegde waarde in zien?
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:49:36 #42
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71422923
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:42 schreef JohnDope het volgende:
De wereld van de atheďst is nog veel kleiner dan die van een doorsnee gelovige, want atheďsten denken dat zij boven aan de voedselketen staan in dit universum/universa.
De wereld van de atheďst is juist veel groter omdat deze niet vastzit aan bepaalde dogma's.
Alles is mogelijk!
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_71422972
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:49 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

De wereld van de atheďst is juist veel groter omdat deze niet vastzit aan bepaalde dogma's.
Alles is mogelijk!
Atheisten ontkennen het bestaan van leven dat intelligenter is dan de mens.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_71423026
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:40 schreef waht het volgende:
Mooi, want alle problemen op aarde worden veroorzaakt door religie. 100%.
Als je niet sarcastisch bent had ik van jou wel een genuanceerder mening verwacht.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:52:50 #45
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71423037
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:42 schreef JohnDope het volgende:

On topic: dit is weer een orwelliaans komkommer onderzoek van het cbs.
Wat is nou weer een orwelliaans onderzoek? is dat weer het nieuwste woordje wat je geleerd hebt?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_71423042
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:50 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ja en gelovigen ontkennen 99,9 % van alle wetenschappelijke bevindingen, maar goed daar gaat dit topic niet over.
pi_71423055
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:52 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Wat is nou weer een orwelliaans onderzoek? is dat weer het nieuwste woordje wat je geleerd hebt?
Ik gebruik dat woord al jaren.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:53:44 #48
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71423066
quote:

[..]

Is er bewijs voor dan?
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_71423071
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als je niet sarcastisch bent had ik van jou wel een genuanceerder mening verwacht.
Sarcasme.

Als reactie op de eerste paar reacties.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:54:27 #50
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71423095
quote:
Lol, nee hoor. Niet per definitie.

Statistisch gezien is de kans op leven op andere planeten juist vrij groot. Of het intelligenter is, is moeilijk vast te stellen. Maar het wordt niet uitgesloten.
pi_71423108
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:53 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Is er bewijs voor dan?
Nee. We weten het niet.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:56:11 #52
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71423145
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:45 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dan blijkt toch dat ze er zelf ook weinig toegevoegde waarde in zien?
Het is meer de makkelijkste weg kiezen denk ik,de kerk is lange tijd een vanzelfsprekendheid geweest. Als je daar zelf naar op zoek moet gaan wordt de drempel al een stuk hoger.

Maar over het algemeen denk ik dat veel mensen zich juist erg onprettig voelen in een samenleving waar dit soort gemeenschappen meer en meer wegvallen.
pi_71423157
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:53 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Is er bewijs voor dan?
2 mogelijkheden:
1. het leven is gecreeerd door een externe supermacht, waarop religie en new age gebeuren is gebaseerd.
2. uit 1 of andere space laboratorium is wat genetisch afval in de ruimte gedumpt dat op geheel onverklaarbare wijze de aarde heeft bereikt waardoor er leven op aarde is ontstaan, hier is het darwinisme op gebaseerd.

Beide theorien wijzen op buitenaards intelligent leven.
pi_71423201
Goed nieuws. Op naar de seculiere staat!
pi_71423255
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:54 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Lol, nee hoor. Niet per definitie.

Statistisch gezien is de kans op leven op andere planeten juist vrij groot. Of het intelligenter is, is moeilijk vast te stellen. Maar het wordt niet uitgesloten.
Neem jezelf nou niet in de maling
quote:
atheˇďsˇme het; o ontkenning vh bestaan ve god
quote:
1god de; m -en vereerd, bovennatuurlijk wezen; godheid: de mindere ~en de minder belangrijke figuren
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:08:56 #56
pi_71423490
quote:

[..]

Nee hoor. Ik zie alleen geen argumenten om dat leven God te noemen er er naar te bidden.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_71423564
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:56 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Het is meer de makkelijkste weg kiezen denk ik,de kerk is lange tijd een vanzelfsprekendheid geweest. Als je daar zelf naar op zoek moet gaan wordt de drempel al een stuk hoger.

Maar over het algemeen denk ik dat veel mensen zich juist erg onprettig voelen in een samenleving waar dit soort gemeenschappen meer en meer wegvallen.
Daar staan dan ook weer andere gemeenschappen tegenover. Ze zijn minder zichtbaar en presenteren zich met minder bombarie. Maar ze zijn er. Ik deel je pessimisme echt niet wat dit betreft. Waar een behoefte is naar gemeenschapszin, ontstaat een gemeenschap.
pi_71423586
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik zie alleen geen argumenten om dat leven God te noemen er er naar te bidden.
Al het leven dat intelligenter is dan een mens is voor de mens bovennatuurlijk en moet literair god genoemd worden.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:13:04 #59
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71423609
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:56 schreef JohnDope het volgende:

[..]

2 mogelijkheden:
1. het leven is gecreeerd door een externe supermacht, waarop religie en new age gebeuren is gebaseerd.
2. uit 1 of andere space laboratorium is wat genetisch afval in de ruimte gedumpt dat op geheel onverklaarbare wijze de aarde heeft bereikt waardoor er leven op aarde is ontstaan, hier is het darwinisme op gebaseerd.

BNW en TRU zijn enkele fora lager hč.
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 12:13:11 #60
137949 Disana
pi_71423611
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:12 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Al het leven dat intelligenter is dan een mens is voor de mens bovennatuurlijk en moet literair god genoemd worden.
Waarom is het bovennatuurlijk? Wij zijn toch ook niet bovennatuurlijk voor de dieren?
pi_71423622
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:11 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Daar staan dan ook weer andere gemeenschappen tegenover. Ze zijn minder zichtbaar en presenteren zich met minder bombarie. Maar ze zijn er. Ik deel je pessimisme echt niet wat dit betreft. Waar een behoefte is naar gemeenschapszin, ontstaat een gemeenschap.
Dat klopt, tegenwoordig heb je individualisme (I-pod-generation), de heilige televisie en vage doemscenario's zoals Global Warming dat eigenlijk allemaal new age religies zijn geworden.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:13:47 #62
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71423623
quote:

[..]

einstein was slimmer dan jij of ik ooit zullen zijn. Hij is dus god?
pi_71423685
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:13 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

einstein was slimmer dan jij of ik ooit zullen zijn. Hij is dus god?
Einstein was een mens netzoals jij.
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 12:16:50 #64
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_71423708
Mocht godverdomme eens tijd worden.
Carpe Libertatem
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:18:09 #65
pi_71423741
quote:

[..]

Dan mag je mij God noemen, ik ben overduidelijk intelligenter dan jij.

ON YOUR KNEES, BOY!!!
pi_71423821
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan mag je mij God noemen, ik ben overduidelijk intelligenter dan jij.
Dit soort uitspraken zeggen wel weer genoeg over jouw intelligentie
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 12:22:55 #67
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_71423866
Heb jullie het nou over het op alle mogelijke manieren neergesabelde intelligent design aka creationisme, in 2009?
Carpe Libertatem
pi_71423915
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:16 schreef Boze_Appel het volgende:
Mocht godverdomme eens tijd worden.
Als je niet vrij bent een compleet ongeloofwaardig verhaal te geloven, ben je helemaal niet vrij.

woensdag 29 juli 2009 @ 12:29:56 #69
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_71424066
Is dit nieuws? En dat infantiele gejuich hier van sommigen, alsjeblieft zeg.
pi_71424152
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:22 schreef Boze_Appel het volgende:
Heb jullie het nou over het op alle mogelijke manieren neergesabelde intelligent design aka creationisme, in 2009?
Zelfs al zou jullie darwin theorie waar zijn, dan nog is zijn theorie gebaseerd op creationisme.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:36:07 #71
Profeta Pluriforma
pi_71424260
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:32 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Zelfs al zou jullie darwin theorie waar zijn, dan nog is zijn theorie gebaseerd op creationisme.
Kun je dat uitleggen?
pi_71424296
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:36 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Kun je dat uitleggen?
quote:

[..]

2 mogelijkheden:

woensdag 29 juli 2009 @ 12:38:49 #73
Profeta Pluriforma
pi_71424334
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:37 schreef JohnDope het volgende:

[..]

[..]

Of we zijn bewust gecreeerd of we zijn afkomstig van genetisch ruimte afval.

Je vergeet de meer aannemelijke prebiotische evolutie.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:38:57 #74
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_71424338
Moskeebezoek blijft dalen!??!! HOE ZIT HET DAN MET DIE ISLAMISERING!!!!!!!!!!!??!?!?!?!?! GEERT%PREASDIENT!
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_71424375
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:38 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Je vergeet de meer aannemelijke prebiotische evolutie.
Er zijn maar 2 opties. Meer is er niet.

Het wordt pas ingewikkeld als je gaat bedenken wie onze scheppers gebouwd hebben of wie de ruimtelijke genetisch afval dumpers gemaakt hebben.

Maar goed hoe je het ook wendt of keert, darwinisme, creationisme, we zijn sowieso afkomstig van intelligent design.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:41:14 #76
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71424409
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:38 schreef Bowlingbal het volgende:
Moskeebezoek blijft dalen!??!! HOE ZIT HET DAN MET DIE ISLAMISERING!!!!!!!!!!!??!?!?!?!?! GEERT%PREASDIENT!
Moslims gaan minder naar de moskee om ons in slaap te wiegen. En dan, op een nacht, komen ze om onze huizen te plunderen en onze dochters te verkrachten.

LAAT JE NIET BEETNEMEN MENSEN!!!
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:41:39 #77
248844 Bowlingbal
pi_71424421
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:41 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Moslims gaan minder naar de moskee om ons in slaap te wiegen. En dan, op een nacht, komen ze om onze huizen te plunderen en onze dochters te verkrachten.

LAAT JE NIET BEETNEMEN MENSEN!!!
OPPEEEEEE JNJJEEEEE OGGEEEE!!!
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:41:54 #78
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_71424427
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:38 schreef Bowlingbal het volgende:
Moskeebezoek aan islamisering gelijk stellen is idioterie. Verder verwijs ik je door naar vandale.nl om daar de term islamisering op te zoeken en jezelf te verlichten in deze.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:42:03 #79
248844 Bowlingbal
pi_71424436

Sorry.
- Donald Love
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:42:38 #80
256436 Whiskey_Tango
pi_71424453
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:42 schreef Bowlingbal het volgende:

Sorry.
Aanvaard.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:43:00 #81
248844 Bowlingbal
pi_71424466
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:41 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Moskeebezoek aan islamisering gelijk stellen is idioterie. Verder verwijs ik je door naar vandale.nl om daar de term islamisering op te zoeken en jezelf te verlichten in deze.
GEEN RESULTAAAAT OP DE SITE HET IS AL BEGONNNNEEEEEEE WORRRRWAAKKERERR!!
- Donald Love
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:48:33 #82
256436 Whiskey_Tango
pi_71424674
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:43 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

GEEN RESULTAAAAT OP DE SITE HET IS AL BEGONNNNEEEEEEE WORRRRWAAKKERERR!!
Vreemd inderdaad, kort geleden stond het er nog op Ach zal wel een fout zijn, maar ik heb op de heilige wikipedia ook maar een omschrijving gevonden die hetzelfde is als die van de Van Dale was.
quote:
Islamisering of islamificatie is het proces van de omvorming van een samenleving naar de islamitische religie, cultuur en wetgeving. Het woord wordt ook gebruikt om een proces aan te duiden, waarbij een Westerse samenleving uit een groeiend aantal moslims bestaat en daardoor een meer islamitisch karakter krijgt.
- W. Churchill
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:48:41 #83
8369 speknek
Another day another slay
pi_71424680
tot zover lijken de gegevens van het cbs dus de voorspellingen van het scp te onderschrijven.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:52:24 #84
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71424820
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:40 schreef JohnDope het volgende:
Maar goed hoe je het ook wendt of keert, darwinisme, creationisme, we zijn sowieso afkomstig van intelligent design.
Where is your evidence, sir? Het enige wat je hebt zijn aannames. Je hebt geen enkel ondersteunend bewijs voor beide stellingen.
pi_71424880
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:52 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Where is your evidence, sir? Het enige wat je hebt zijn aannames. Je hebt geen enkel ondersteunend bewijs voor beide stellingen.
Als je zo gaat beginnen, dan moet je eerst tegen Darwin en zijn sci-fi aannames gaan beginnen en dan pas tegen mij.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:54:54 #86
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71424904
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:53 schreef JohnDope het volgende:
Als je zo gaat beginnen, dan moet je eerst tegen Darwin gaan beginnen en dan pas tegen mij.
Er is gewoon fysiek bewijs voor evolutie. Duik er eens in zou ik zeggen.

Daarbij dat was de vraag niet. Jij poneert een stelling, dus het is aan jou om met ondersteunend bewijs voor deze stelling te komen.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:55:15 #87
8369 speknek
Another day another slay
pi_71424919
Mensen die nog altijd op JohnDope ingaan .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:55:59 #88
256436 Whiskey_Tango
pi_71424947
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:53 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als je zo gaat beginnen, dan moet je eerst tegen Darwin en zijn sci-fi aannames gaan beginnen en dan pas tegen mij.
Zou ik dan wel mogen vragen wat jou doet geloven in Intelligent Design?
- W. Churchill
pi_71424949
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:54 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Er is gewoon fysiek bewijs voor evolutie. Duik er eens in zou ik zeggen.

Daarbij dat was de vraag niet. Jij poneert een stelling, dus het is aan jou om met ondersteunend bewijs voor deze stelling te komen.
!

http://verzwegenwetenschap.nl/

woensdag 29 juli 2009 @ 12:56:28 #90
Profeta Pluriforma
pi_71424967
quote:
Het wordt pas ingewikkeld als je gaat bedenken wie onze scheppers gebouwd hebben of wie de ruimtelijke genetisch afval dumpers gemaakt hebben.
Die vraag is pas interessant als je aantoont dat er daadwerkelijk scheppers of 'genetische afvaldumpers' ( ) bestaan. Anders kunnen we onze tijd net zo goed besteden aan het bedenken hoe die onzichtbare roze olifant is ontstaan.
quote:
Ik sluit niets uit, maar dat we 'sowieso afkomstig zijn van intelligent design' vind ik nogal een pretentieuze bewering die volgens mij op niets anders stoelt dan wat vage onderbuikgevoelens en hoop.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:57:32 #91
256436 Whiskey_Tango
pi_71425007
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:56 schreef JohnDope het volgende:

[..]

!

http://verzwegenwetenschap.nl/

Ach kom op nou,
quote:
Wie zit er achter Verzwegen Wetenschap?
Ik ben Tjarko Evenboer, initiator van VerzwegenWetenschap.nl; 24 jaar oud en zeer breed geďnteresseerd. Al sinds ik op de middelbare school biologie en evolutieleer onderwezen kreeg ben ik van start gegaan met mijn zoektocht.
laat me niet lachen.
- W. Churchill
pi_71425103
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:57 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Ach kom op nou,
[..]

laat me niet lachen.
Dit is tenminste iemand die zelfstandig kan denken. Jij en velen met jou geloven het alleen als het op de televisie is geweest.

Probeer die feiten nou eens te ontkrachten die op die website staan, want dat kan jij niet.

En laten we wel wezen, de profeet Al Gore gebruikt 23 keer meer energie dan de gemiddelde amerikaan, en toch zien jullie hem als de grote milieu profeet, waarom zou je iemand van 24, die de feiten wel kent niet serieus nemen?
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:01:33 #93
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71425155
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:55 schreef speknek het volgende:
Mensen die nog altijd op JohnDope ingaan .
Ach, misschien ben ik wel een beetje masochistisch ingesteld.
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:02:38 #94
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71425188
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:59 schreef JohnDope het volgende:
Dit is tenminste iemand die zelfstandig kan denken. Jij en velen met jou geloven het alleen als het op de televisie is geweest.

Probeer die feiten nou eens te ontkrachten die op die website staan, want dat kan jij niet.

En laten we wel wezen, de profeet Al Gore gebruikt 23 keer meer energie dan de gemiddelde amerikaan, en toch zien jullie hem als de grote milieu profeet, waarom zou je iemand van 24 die de feiten op een rij heeft gezet niet serieus nemen?
Je hebt nog steeds mijn vraag niet beantwoord. Wat is jou bewijs voor intelligent design?
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:03:36 #95
256436 Whiskey_Tango
pi_71425227
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:59 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ja maar hij gooit theorieën weg als 24 jarige 'biologie op de middelbare school en breed geďnteresseerd' persoon. Sorry hoor, maar dan ben ik meer geneigd de gevestigde orde van wetenschappers te volgen in deze, en niet een website van een student.

Maargoed, als jij een andere mening gelijk ziet als zelfstandig kan denken, dan stel ik me voor dat je waarschijnlijk wel meer dingen in de wereld als complot ziet am I right? Een beetje, conformisme = verkeerd en ze schotelen je leugens voor gedrag.
quote:
En laten we wel wezen, de profeet Al Gore gebruikt 23 keer meer energie dan de gemiddelde amerikaan, en toch zien jullie hem als de grote milieu profeet.
Sommigen misschien, ik vind hem een van de grootste onruststokers en nonsense profeten op deze wereld.
- W. Churchill
pi_71425321
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:02 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Je hebt nog steeds mijn vraag niet beantwoord. Wat is jou bewijs voor intelligent design?
Er zijn 2 theorien, andere opties zijn er tot op heden niet:

We zijn gecreeerd door buitenaardse wezens, waar religie en het new age gebeuren op gebaseerd is (waar de machtigste mensen van deze wereld dus in geloven, zelfs bij de vrijmetselarij is het verboden voor atheisten).

Of we zijn afkomstig van genetisch ruimte afval dat op onverklaarbare wijze op de aarde is terecht gekomen, waar het darwinisme is gebaseerd (en waar de televisiekijker in gelooft).

Mijn bewijs is dus in jouw geval, darwinisme.
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:09:26 #97
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71425427
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:06 schreef JohnDope het volgende:

We zijn gecreeerd door buitenaardse wezens, waar religie en het new age gebeuren op gebaseerd is.
Of we zijn afkomstig van genetisch ruimte afval dat op onverklaarbare wijze op de aarde is terecht gekomen, waar het darwinisme is gebaseerd.
Wederom, waar is je bewijs? Alleen maar stellingen, geen bewijs.

En Darwinisme bewijst alleen maar dat er zoiets als evolutie bestaat (niks over hoe het begonnen is).
pi_71425505
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:09 schreef DustPuppy het volgende:

En Darwinisme bewijst alleen maar dat er zoiets als evolutie bestaat (niks over hoe het begonnen is).
Het enige dat het darwinisme bewijst is dat de televisiekjker heel erg simpel is.
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:12:02 #99
pi_71425513
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:06 schreef JohnDope het volgende:

[..]

We zijn gecreeerd door buitenaardse wezens, waar religie en het new age gebeuren op gebaseerd is (waar de machtigste mensen van deze wereld dus in geloven, zelfs bij de vrijmetselarij is het verboden voor atheisten).

Of we zijn afkomstig van genetisch ruimte afval dat op onverklaarbare wijze op de aarde is terecht gekomen, waar het darwinisme is gebaseerd (en waar de televisiekijker in gelooft).

Mijn bewijs is dus in jouw geval, darwinisme.
Je vergeet dat aminozuren, bouwstenen van het leven, spontaan ontstaan in interstellaire nevels. Denk jij dat een interstellaire nevel intelligenter is dan jij?
pi_71425539
Uitstekende berichten. Je zou zowat de vlag uithangen.
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:13:04 #101
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71425551
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:11 schreef JohnDope het volgende:
Het enige dat het darwinisme bewijst is dat de televisiekjker heel erg simpel is.
Hoe kom je tot die conclusie?

En je draait weer om de vraag heen. Bewijs alstublieft.
pi_71425561
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je vergeet dat aminozuren, bouwstenen van het leven, spontaan ontstaan in interstellaire nevels. Denk jij dat een interstellaire nevel intelligenter is dan jij?
Nogmaals: alle machtigste mensen van deze wereld aanbidden een opperwezen. De televisiekijker gelooft in het darwinisme.

De keuze is snel gemaakt dunkt mij.
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:13:51 #103
256436 Whiskey_Tango
pi_71425574
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:11 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik ben het wel met je eens dat de bouwstenen van het leven buiten de aarde lagen, en op deze wereld zijn gekomen en dat daaruit evolutie is ontstaan.

Ofwel, leven is hier gebracht door "iets" (waarbij iets in mijn ogen meteorieten e.d. waren) en daarna door middel van darwinisme verder ontwikkeld tot wat we nu zien op de wereld.
- W. Churchill
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:14:06 #104
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71425583
*dubbel*
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:16:23 #105
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:20:10 #106
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71425771
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:13 schreef JohnDope het volgende:
Nogmaals: alle machtigste mensen van deze wereld aanbidden een opperwezen. De televisiekijker gelooft in het darwinisme.

Bron? Bewijs?
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:20:38 #107
pi_71425791
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:13 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Nogmaals: alle machtigste mensen van deze wereld aanbidden een opperwezen.
Ze zeggen dat ze dat doen. Leugenaars hebben de macht. En het plebs trapt er in.
quote:
De televisiekijker gelooft in het darwinisme.

Je kan beter TV kijken dan in leugenaars geloven
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:27:25 #108
pi_71425999
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:20 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Bron? Bewijs?
http://allesoversterrenku(...)-Melkwegcentrum.html
quote:
Sinds 1965 zijn er in de ruimte tussen de sterren al meer dan 140 moleculen gevonden, maar tot nu toe is de aanwezigheid van aminozuren in het Melkwegstelsel nog steeds niet met honderd procent zekerheid aangetoond. Het nu gevonden molecuul lijkt echter veel op glycine (NH2CH2COOH), het eenvoudigste aminozuur. Mogelijk is het een directe chemische voorloper van glycine.
http://www.astronieuws.nl/indextest.html
quote:
NASA-wetenschappers hebben een nieuwe aanwijzing gevonden dat de bouwstenen van het leven op aarde uit de ruimte afkomstig zijn. Dat leven is gebaseerd op een twintigtal zogeheten aminozuren. Deze organische verbindingen kennen twee verschijningsvormen die elkaars spiegelbeeld zijn. In beginsel zijn zowel 'linksdraaiende' als 'rechtsdraaiende' aminozuren in staat om grotere moleculen, zoals eiwitten, te vormen, maar een mengsel van de twee leidt tot niets. Op aarde heeft het leven om 'gekozen' voor de linksdraaiende variant. Maar waarom eigenlijk? Uit onderzoek van monsters van koolstofchondrieten, meteorieten die rijk zijn aan aminozuren, blijkt nu dat deze meer linksdraaiende dan rechtsdraaiende aminozuren bevatten. Bovendien is vastgesteld dat meteorieten die meer water bevatten ook een groter overschot aan linksdraaiende aminozuren hebben. De keuze voor 'linksdraaiendheid' lijkt dus met de aanwezigheid van water te maken te hebben. Als er ooit leven elders in het zonnestelsel wordt aangetroffen, en meteorieten inderdaad de bron ervan vormen, lijkt de kans groot dat ook dat leven op linksdraaiende aminozuren gebaseerd is.
Meer informatie: NASA
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:31:45 #109
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71426144
quote:
Kijk, Papierversnipperaar snapt het. Waarom kun jij dat nou niet JohnDope?
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:11:50 #110
Profeta Pluriforma
pi_71427695
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:13 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Ik ben het wel met je eens dat de bouwstenen van het leven buiten de aarde lagen, en op deze wereld zijn gekomen en dat daaruit evolutie is ontstaan.

Ofwel, leven is hier gebracht door "iets" (waarbij iets in mijn ogen meteorieten e.d. waren) en daarna door middel van darwinisme verder ontwikkeld tot wat we nu zien op de wereld.
Waarom denk je dat de bouwstenen van buiten de aarde komen? Het is toch heel goed denkbaar dat zelfreproducerende systemen onder de juiste omstandigheden zijn ontstaan vanuit niet-levende materie?
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:26:27 #111
256436 Whiskey_Tango
pi_71428229
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:11 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Waarom denk je dat de bouwstenen van buiten de aarde komen? Het is toch heel goed denkbaar dat zelfreproducerende systemen onder de juiste omstandigheden zijn ontstaan vanuit niet-levende materie?
Omdat de aarde zelf ook ontstaan is uit het samenklonteren van materie, ofwel de aarde was er niet eens in de eerste plaats. Daarom ben ik van mening dat de bouwstenen uit het heelal komen, aangezien de aarde zelf ook uit het heelal ontstaan is.
- W. Churchill
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:29:22 #112
Profeta Pluriforma
pi_71428330
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:26 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Omdat de aarde zelf ook ontstaan is uit het samenklonteren van materie, ofwel de aarde was er niet eens in de eerste plaats. Daarom ben ik van mening dat de bouwstenen uit het heelal komen, aangezien de aarde zelf ook uit het heelal ontstaan is.
Ja, op die manier bedoel je het. Uiteraard, dan is alles ontstaan uit de bouwstenen van het universum, sterrenstof. Ik dacht dat je bedoelde dat er een vorm van reeds primitief leven vanuit het heelal op aarde is gekomen (bijvoorbeeld via een inslag van een meteoriet) en zich vervolgens hier verder heeft ontwikkeld. Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat hoeft niet.
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:31:40 #113
256436 Whiskey_Tango
pi_71428419
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:29 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ja, op die manier bedoel je het. Uiteraard, dan is alles ontstaan uit de bouwstenen van het universum, sterrenstof. Ik dacht dat je bedoelde dat er een vorm van reeds primitief leven vanuit het heelal op aarde is gekomen (bijvoorbeeld via een inslag van een meteoriet) en zich vervolgens hier verder heeft ontwikkeld. Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat hoeft niet.
Zo zou je 't ook kunnen zien, maar ik bedoelde het op zo'n manier dat bouwblokken voor het leven niet per se van de aarde komen, aangezien de aarde zelf ontstaan is uit het heelal. Dat er mineralen en dergelijke aangevoerd zijn door meteorieten is gewoon een bewezen feit, en het zal dus ook wel een bijdrage geleverd hebben in het ontwikkelen van leven op aarde.

Maar ik doelde er inderdaad op dat het heelal de bron is van leven, sterrenstof zoals je al aangeeft.
- W. Churchill
pi_71428447
quote:

[..]

WTF
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
pi_71428644
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:12 schreef isogram het volgende:
Uitstekende berichten. Je zou zowat de vlag uithangen.
Ik weet niet of het perse een bericht is om bij te jubelen, kerken en soortgelijke instanties hebben ook een positief maatschappelijk karakter natuurlijk. Mensen die "ontkerken" zijn niet ineens niet-gelovig. Het zwaartepunt verplaatst zich enkel naar een andere manier van geloven. Die soms kwalijker zijn voor de maatschappij dan georganiseerd geloof.
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:37:33 #116
256436 Whiskey_Tango
pi_71428652
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:32 schreef Appelknaller het volgende:

[..]

WTF
A-theologie -> Atheďst is bij hem blijkbaar niet hetzelfde. We geloven niet in een religie of hogere macht, dat wil niet zeggen dat er geen hogere intelligentie is
- W. Churchill
  Redactie Frontpage woensdag 29 juli 2009 @ 14:50:13 #117
145738 superworm
is erbij
pi_71429103
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:37 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

A-theologie -> Atheďst is bij hem blijkbaar niet hetzelfde. We geloven niet in een religie of hogere macht, dat wil niet zeggen dat er geen hogere intelligentie is
Inderdaad. Douglas Adams was atheďst en zei dat dolfijnen slimmer zijn dan mensen.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_71431419
Nu al meer moslims dan grefo's in Nederland! Het gaat de goede kant op met de islamisering van Nederland!
pi_71431506
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:56 schreef jkdjjsop het volgende:
Nu al meer moslims dan grefo's in Nederland! Het gaat de goede kant op met de islamisering van Nederland!
Als ik de OP bekijk komt dat meer door het dalen van het aantal gereformeerden dan een explosieve (hihi) stijging van het aantal moslims.
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:07:42 #120
256436 Whiskey_Tango
pi_71431759
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:59 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Als ik de OP bekijk komt dat meer door het dalen van het aantal gereformeerden dan een explosieve (hihi) stijging van het aantal moslims.
Hihi moslims - explosief
- W. Churchill
pi_71431837
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:59 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Van 3 naar bijna 5% in tien jaar tijd, een groei van een derde. Dat kun je toch behoorlijk explosief noemen.
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:19:27 #122
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_71432108
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:24 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

woensdag 29 juli 2009 @ 16:23:33 #123
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_71432231
quote:

[..]

...en jou moet ik serieus nemen?
pi_71432298
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:10 schreef jkdjjsop het volgende:

[..]

Van 3 naar bijna 5% in tien jaar tijd, een groei van een derde. Dat kun je toch behoorlijk explosief noemen.
Van 7% naar 4% tegenover 3% naar 4%. Hoe noem je de daling van het aantal gereformeerden dan?
pi_71432344
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:25 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Van 7% naar 4% tegenover 3% naar 4%. Hoe noem je de daling van het aantal gereformeerden dan?
Implosief.
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:27:52 #126
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71432361
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:24 schreef DustPuppy het volgende:

quote:
Religion 'linked to happy life'

Religious people are better able to cope with shocks such as losing a job or divorce, claims the study presented to a Royal Economic Society conference.

Data from thousands of Europeans revealed higher levels of "life satisfaction" in believers.

However, researcher Professor Andrew Clark said other aspects of a religious upbringing unrelated to belief may influence future happiness.

What we found was that religious people were experiencing current day rewards, rather than storing them up for the future

This is not the first study to draw links between religion and happiness, with a belief among many psychologists that some factor in either belief, or its observance, offering benefits.

Professor Clark, from the Paris School of Economics, and co-author Dr Orsolya Lelkes from the European Centre for Social Welfare Policy and Research, used information from household surveys to analyse the attitudes of Christians - both Catholic and Protestant - not only to their own happiness, but also to issues such as unemployment.

Their findings, they said, suggested that religion could offer a "buffer" which protected from life's disappointments.

Professor Clark said: "We originally started the research to work out why some European countries had more generous unemployment benefits than others, but our analysis suggested that religious people suffered less psychological harm from unemployment than the non-religious.

"They had higher levels of life satisfaction".

Purpose of life

Even though churchgoers were unsurprisingly more likely to oppose divorce, they were both less psychologically affected by marital separation when it did happen, he said.

"What we found was that religious people were experiencing current day rewards, rather than storing them up for the future."

However, he said that the nature of the surveys used meant that undetected factors, perhaps in the lifestyle or upbringing of religious people, such as stable family life and relationships, could be the cause of this increased satisfaction.

The precise contribution of religion to mental health remains controversial, although there is other evidence that it does directly improve happiness, said Professor Leslie Francis, from the University of Warwick.

He said that the benefit might stem from the increased "purpose of life" felt by believers.

He said: "These findings are consistent with other studies which suggest that religion does have a positive effect, although there are other views which say that religion can lead to self-doubt, and failure, and thereby have a negative effect.

"The belief that religion damages people is still in the minds of many."

'Meaningless'

Terry Sanderson, president of the National Secular Society, which represents the interests of atheists and agnostics, said that studies purporting to show a link between happiness and religion were "all meaningless".

"Non-believers can't just turn on a faith in order to be happy. If you find religious claims incredible, then you won't believe them, whatever the supposed rewards in terms of personal fulfilment.

"Happiness is an elusive concept, anyway - I find listening to classical music blissful and watching football repulsive.

"Other people feel exactly the opposite. In the end, it comes down to the individual and, to an extent, their genetic predispositions."

But Justin Thacker, head of Theology for the Evangelical Alliance, said that there should now be no doubt about the connection between religious belief and happiness.

"There is more than one reason for this - part of it will be the sense of community and the relationships fostered, but that doesn't account for all of it.

"A large part of it is due to the meaning, purpose and value which believing in God gives you, whereas not believing in God can leave you without those things."
pi_71432460
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:27 schreef jkdjjsop het volgende:

[..]

Implosief.
Als 1%punt stijging explosief is, dan is een 3%punt daling super-mega-implosief.
pi_71432604
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:37 schreef gelly het volgende:
Ik weet niet of het perse een bericht is om bij te jubelen, kerken en soortgelijke instanties hebben ook een positief maatschappelijk karakter natuurlijk. Mensen die "ontkerken" zijn niet ineens niet-gelovig. Het zwaartepunt verplaatst zich enkel naar een andere manier van geloven. Die soms kwalijker zijn voor de maatschappij dan georganiseerd geloof.
Vrijwel niets is kwalijker voor de maatschappij dan georganiseerd geloof, want dat komt in de kern steeds weer neer op één algemene versie, die voor alle gelovigen leidend moet zijn en bij voorkeur ook aan anderen moet worden opgelegd; desnoods met dwang. Individueel geloven (lees: zelf nadenken over dingen) lijkt me beter dan dat er voor jou en namens jou gedacht wordt.

Kerken zullen op sommige fronten best een positieve invloed hebben, maar regelmatig steekt achter alle nobele hulp een zakelijk eigenbelang: zieltjes winnen. Dat zie je ook wanneer er weer de nodige ontwikkelingshulp vanuit kerken naar ontwikkelingslanden gaat. Die hulp gaat dan vergezeld van de Boodschap...
pi_71432695
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:24 schreef DustPuppy het volgende:[..]

quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:19 schreef wijsneus het volgende:
Tweer ongelovige thomassen

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=gelovigen+leven+langer
pi_71432782
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:31 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Als 1%punt stijging explosief is, dan is een 3%punt daling super-mega-implosief.
Nuja, je moet altijd naar de relatieve getallen kijken, dus niet naar de procentpunten. Maar inderdaad, de daling van het aantal grefo's is implosiever dan de stijging van het aantal moslims explosief is.

Neemt niet weg dat er nog steeds sprake is van een explosieve groei van het aantal moslims. Dus ik snap je punt niet echt.
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:42:10 #131
256436 Whiskey_Tango
pi_71432786
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:38 schreef buachaille het volgende:

[..]

[..]

Ach ze leven langer in jaren, maar korter in ervaring
- W. Churchill
pi_71432926
quote:
Vreemd... de beleving van geloof neemt in Nederland al decennialang af en toch stijgt onze gemiddelde levensverwachting nog steeds. En als je alle landen op deze planeet rangschikt op de gemiddelde levensverwachting van inwoners, is het ook niet bepaald een hegemonie van streng-religieuze landen. Ik zou toch denken dat zaken als welvaart, gezondheidszorg en klimaat een klein tikkeltje belangrijker zijn...
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:50:41 #133
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71433049
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:46 schreef isogram het volgende:

[..]

Vreemd... de beleving van geloof neemt in Nederland al decennialang af en toch stijgt onze gemiddelde levensverwachting nog steeds. En als je alle landen op deze planeet rangschikt op de gemiddelde levensverwachting van inwoners, is het ook niet bepaald een hegemonie van streng-religieuze landen. Ik zou toch denken dat zaken als welvaart, gezondheidszorg en klimaat een klein tikkeltje belangrijker zijn...
Zucht... is het nou echt zo moeilijk? Nemende gelijke toegang tot gezondheidszorg, levende in hetzelfde land en van gelijke sociaal-economische achtergrond zal de gelovige statistisch gezien iets langer leven.

Snap ook net waarom dit zo'n probleem is. Het is toch ook zonder moeite te accepteren dat vrouwen iets langer dan mannen leven, dat rokers korter leven, dat depressieve mensen korter leven, dat mensen die veel sporter en gezond eten langer leven? Of zijn de ongelovigen hier bang om toe te moeten geven dat religie wél waarde heeft?

en ik ben zelf ongelovig, dus doe geen moeite me als Christen o.i.d. weg te zetten.
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:00:26 #134
8369 speknek
Another day another slay
pi_71433347
Ja het heeft wel waarde als je mensen hun zelfbeschikkingsrecht af wil nemen.

Overigens is niet gezegd dat ze dezelfde sociaal-economische achtergrond hebben, en het kan zelfs verklaard worden doordat gelovigen minder fijnstof inademen in de grote stad. Maar goed.
pi_71433363
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:50 schreef ethiraseth het volgende:
Zucht... is het nou echt zo moeilijk? Nemende gelijke toegang tot gezondheidszorg, levende in hetzelfde land en van gelijke sociaal-economische achtergrond zal de gelovige statistisch gezien iets langer leven.

Snap ook net waarom dit zo'n probleem is. Het is toch ook zonder moeite te accepteren dat vrouwen iets langer dan mannen leven, dat rokers korter leven, dat depressieve mensen korter leven, dat mensen die veel sporter en gezond eten langer leven? Of zijn de ongelovigen hier bang om toe te moeten geven dat religie wél waarde heeft?
Een belangrijk aspect van niet-gelovig zijn is dat je zelf kritisch blijft en vragen blijft stellen, in plaats van alles voor zoete koek aan te nemen.
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:34:07 #136
pi_71434265
quote:

[..]

Tuurlijk. Maar is dat vanwege bidden of omdat een gelovige gemiddeld genomen minder snel zal besluiten tot zelfmoord/euthanasie?
quote:

en ik ben zelf ongelovig, dus doe geen moeite me als Christen o.i.d. weg te zetten.
Ik vind het prima. Ik ga met liefde dood zonder jarenlang uitzichtloos te moeten leiden.
  Redactie Frontpage woensdag 29 juli 2009 @ 17:36:41 #137
145738 superworm
is erbij
pi_71434330
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:00 schreef isogram het volgende:

[..]

Een belangrijk aspect van niet-gelovig zijn is dat je zelf kritisch blijft en vragen blijft stellen, in plaats van alles voor zoete koek aan te nemen.
Precies. En dat zal zulke kopzorgen opleveren dat je eerder dood gaat. Ignorance is bliss, immers.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_71434334
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:37 schreef gelly het volgende:

[..]

Naast ontkerkelijking is er ook sprake van secularisering, oftewel het afstand doen van geloofsdogma's. Mensen identificeren zich niet meer met een georganiseerde religie. Men noemt zich geen moslim, gereformeerde, katholiek of hervormde meer.

En andere manier van geloven. Ach, na secularisering en ontkerkelijking blijft er niet veel meer over dan het ietsisme. Je kunt zeggen wat je wil over de inhoud van het ietsisme, maar er zijn geen extemisten, en er is geen massale uitsluiting van andersdenkenden. Het is relatief een erg onschuldige manier van geloven.
pi_71434574
quote:

[..]

Nee. Dit is gewoon een verkeerde conclusie van een weinig onderbouwd onderzoek. Hier wordt vooral de publicatie van Dunbar gebruikt.
quote:
De schapen leven ook langer en gezonder, stelt evolutiebioloog Robin Dunbar in zijn bijdrage aan de special van New Scientist. Aan God doen is goed voor je gezondheid, maar hoe komt dat? In de eerste plaats doordat religies morele richtlijnen kennen. Die zijn evolutionair handig - sloegen we elkaar gretig de hersens in, dan leefde onze soort niet lang meer voort. Maar Dunbar ziet nog een andere heilzame werking van religie: veel religieuze rituelen zorgen voor productie van endorfine in ons brein. Je wordt er blij van en het versterkt je immuunsysteem.
Het eerste argument is drogreden. Zonder religies hebben mensen net zo goed morele richtlijnen. Dit is dus ronduit onzin. Het tweede argument gaat alleen over religieuze rituelen die endorfine in het brein aanmaken. Ook daar is geen religie voor nodig; ook bij automutulatie komt het vrij, en toch verzinnen we dit soort argumenten niet om te claimen dat automutulisten langer leven.

Dit is geen wetenschap met een grote W. Het kan best zijn dat er een statistisch verband is waaruit blijkt dat gemiddeld gezien, mensen met een geloof gemiddeld langer leven, maar daarmee heb je nog geen causaal verband aangetoond. Spekneks verklaring is bijvoorbeeld even plausibel als de rest.
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 17:48:17 #140
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_71434620
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:12 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Kwestie van tijd.
Dat zeiden we 30 jaar geleden ook al
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:53:43 #141
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71434727
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:00 schreef isogram het volgende:

[..]

En genoeg gelovigen doen dat. En dit topic bewijst wel dat genoeg atheisten net zo vastgeroest zitten in hun denkbeelden als de gelovigen die ze ervan beschuldigen. Gut, zou er misschien toch niet zo'n groot verschil zijn tussen gelovigen en atheisten?

Echt, die regelrechte haat en minachting hier van sommige mensen. "ik ben atheist DUS ik ben intelligent en weldenkend". Hoe krijgen ze het over hun lippen.
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:55:37 #142
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71434769
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:36 schreef Autodidact het volgende:

En andere manier van geloven. Ach, na secularisering en ontkerkelijking blijft er niet veel meer over dan het ietsisme. Je kunt zeggen wat je wil over de inhoud van het ietsisme, maar er zijn geen extemisten, en er is geen massale uitsluiting van andersdenkenden. Het is relatief een erg onschuldige manier van geloven.
Mja, maar er zijn denk ik wel afgeleiden te vinden, die ook een manier van geloven in zich dragen. De complottheorieen over de NWO, of die groepen die geloven dat in 2012 de wereld vergaat.

Misschien geen religie in de traditionele zin, maar het is wel geloof in een onzichtbare macht die ons leven vorm geeft en geloof dat er orde schuilt in ogenschijnlijke chaos.
pi_71434867
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:55 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Mja, maar er zijn denk ik wel afgeleiden te vinden, die ook een manier van geloven in zich dragen. De complottheorieen over de NWO, of die groepen die geloven dat in 2012 de wereld vergaat.

Misschien geen religie in de traditionele zin, maar het is wel geloof in een onzichtbare macht die ons leven vorm geeft en geloof dat er orde schuilt in ogenschijnlijke chaos.
Dat klopt. Maar beiden zijn eerder lachwekkend dan echt schadelijk voor de samenleving. Als er geen religie meer is, blijven er nog steeds even veel malloten, dat ben ik met je eens . Om Steven Weinberg te citeren: With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.. En hoe veel complottheoristen er ook zijn, ze vliegen geen Boeing in een gebouw.

[ Bericht 8% gewijzigd door Autodidact op 29-07-2009 18:05:55 ]
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 18:00:49 #144
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_71434888
quote:

[..]

2 mogelijkheden:

3. iets anders.

Wat buitenaards leven overigens niet uitsluit.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  woensdag 29 juli 2009 @ 18:10:33 #145
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71435118
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:53 schreef ethiraseth het volgende:

Echt, die regelrechte haat en minachting hier van sommige mensen. "ik ben atheist DUS ik ben intelligent en weldenkend". Hoe krijgen ze het over hun lippen.
Hier erger ik me ook aan. En dan valt het in dit topic eigenlijk nog mee, op de FP komt men meestal niet verder dan 'sprookjesboek' of ' '
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:59 schreef Autodidact het volgende:

Dat klopt. Maar beiden zijn eerder lachwekkend dan echt schadelijk voor de samenleving. Als er geen religie meer is, blijven er nog steeds even veel malloten, dat ben ik met je eens .
Vooralsnog zijn het lachwekkende clowns, maar dat hoeft niet altijd zo te blijven natuurlijk. Het geloof in een absolute waarheid is nu juist vaak wat in traditionele religies voor problemen heeft gezorgd. En als ik kijk naar de starheid en het fanatisme bij dat soort mensen, zou het me niets verbazen als sommigen overgaan tot geweld...
quote:
With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.
Dit is geschreven voordat Stalin en Hitler aan de macht kwamen?
pi_71435398
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:10 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Vooralsnog zijn het lachwekkende clowns, maar dat hoeft niet altijd zo te blijven natuurlijk. Het geloof in een absolute waarheid is nu juist vaak wat in traditionele religies voor problemen heeft gezorgd. En als ik kijk naar de starheid en het fanatisme bij dat soort mensen, zou het me niets verbazen als sommigen overgaan tot geweld...
Mij wel. Hoewel het om grootse zaken zijn, worden de gevolgen hier van ketterij niet zo hoog geacht als bij georganiseerde religies. Het eeuwige leven in het rijk gods is niet afhankelijk van wat je gelooft over 9/11. Een absoluut geloof is van levensbelang.

Ik meen me te herinneren dat zo'n 40% van Europeanen niet gelooft in het officiele verhaal van 9/11, Veel meer dus dan de gelovige stromingen (los van elkaar). Wat zijn hier nu de gevolgen van qua schadelijkheid? Meer dan slechte nummers van Lange Frans kan ik me er niet van herinneren.
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:10 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Dit is geschreven voordat Stalin en Hitler aan de macht kwamen?
Lees het nog eens, want volgens mij heb je het niet begrepen. Waren dat good people volgens jou dan?
  woensdag 29 juli 2009 @ 18:25:47 #147
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  woensdag 29 juli 2009 @ 18:31:25 #148
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71435640
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:22 schreef Autodidact het volgende:
Mij wel. Hoewel het om grootse zaken zijn, worden de gevolgen hier van ketterij niet zo hoog geacht als bij georganiseerde religies. Het eeuwige leven in het rijk gods is niet afhankelijk van wat je gelooft over 9/11.

Ik meen me te herinneren dat zo'n 40% van Europeanen niet gelooft in het officiele verhaal van 9/11, Veel meer dus dan de gelovige stromingen (los van elkaar). Wat zijn hier nu de gevolgen van qua schadelijkheid? Meer dan slechte nummers van Lange Frans kan ik me er niet van herinneren.
Op dit moment zal het met die schadelijkheid wel meevallen. Maar het rotsvaste geloof dat er een (aanwijsbare) elite bestaat die tracht om ons allemaal uit te roeien, zou gemakkelijk aangegrepen kunnen worden voor aanslagen. Er is maar een kleine groep nodig die verder gaat dan de grote groep 'gelovigen'.
quote:
Lees het nog eens, want volgens mij heb je het niet begrepen. Waren dat good people volgens jou dan?
Ik denk dat het merendeel van de mensen die onder leiding van deze figuren gruweldaden hebben gepleegd, niet intrinsiek slecht waren. De verraders, de kampbeulen, de verkrachters, het hadden net zo goed simpele goedaardige mensen kunnen worden.

Je zou in die quote religie net zo goed kunnen vervangen door 'ideologie', of 'autoriteit'.
pi_71441105
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:31 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Op dit moment zal het met die schadelijkheid wel meevallen. Maar het rotsvaste geloof dat er een (aanwijsbare) elite bestaat die tracht om ons allemaal uit te roeien, zou gemakkelijk aangegrepen kunnen worden voor aanslagen. Er is maar een kleine groep nodig die verder gaat dan de grote groep 'gelovigen'.
En toch is die kleine groep er niet. Overigens, dat die aanslagen niet hebben plaatsgevonden, als er zoiets op het spel staat, zegt iets over hoe zeker ze zijn van hun standpunt. Als de wereld inderdaad zonder twijfel in handen zou zijn van een sadistische elite, waar blijft het verzet? Dat is er niet, omdat zo'n overtuiging in de schaduw staat van de zekerheid die een religieuze overtuiging biedt. Hoe rotsvast is het geloof werkelijk?
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:31 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]
Ik denk dat het merendeel van de mensen die onder leiding van deze figuren gruweldaden hebben gepleegd, niet intrinsiek slecht waren. De verraders, de kampbeulen, de verkrachters, het hadden net zo goed simpele goedaardige mensen kunnen worden.

Je zou in die quote religie net zo goed kunnen vervangen door 'ideologie', of 'autoriteit'.
Ik denk het niet. Je hebt dezelfde mensen nu nog steeds, sadisten die er een genoegen uit halen om een ander zo veel mogelijk pijn te kunnen doen. Daar hebben ze geen religie, ideologie of autoriteit voor nodig - zo zijn ze. Slechte mensen doen slechte dingen en zieke geesten zullen er blijven. De nazi's maakten er alleen een kunst van om die mensen een functie te geven waarin ze vrij te keer konden gaan, want ze hadden zelf de macht gegrepen. Niet alles is maakbaar. Wat het citaat zegt, is dat religie, en dat zien de gelovigen zelf ook, niet te vergelijken is met een ideologie voor wat betreft de mate waarin het de geest penetreert (blijkt ook uit dit onderzoek, zie link). Het idee dat er permanent een wezen over je schouder kijkt, controleert of je je gedraagt naar zijn woord en je er op zal beoordelen of je eeuwig brandt of je in een paradijs komt doet iets heel anders met een mens. Je ziet het bij bekeerlingen; ze gaan een totaal ander leven leiden, gaan ineens om met hele andere vrienden, nemen afscheid van hun familie. Hoe vaak heb je iemand die van politieke ideologie verandert dat zien doen?

[ Bericht 4% gewijzigd door Autodidact op 29-07-2009 23:48:05 ]
pi_71447798
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:15 schreef buachaille het volgende:
Weer eens niet goed gelezen, laat staan begrepen en dus ten onrechte bekritiseerd!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 30 juli 2009 @ 08:31:11 #151
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_71449196
quote:

Wat heeft langer leven met gelukkiger leven te maken?
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:21:07 #152
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_71454932
quote:

[..]

[..]

Eerste link:
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/1110/Gelovigen_leven_langer_en_gezonder.html?utm_source=rss&utm_medium=art&utm_campaign=1110

Dus - deze meneer zegt, naar de kerk gaan laat endorfine vrij, endorfine is gezond. Maar - wie is die Robin Dunbar knakker eigenlijk?
quote:
Robin Dunbar - The Human Story...there is no "god spot" in the brain, rather an "ability to self-induce an endorphin surge"...
Leuk - lekker cynisch. Ik mag hem wel. Ik kan de wetenschappelijke publicatie echter nergens vinden... Jammer is dat weer.
pi_71455434
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 12:21 schreef wijsneus het volgende:

Leuk - lekker cynisch. Ik mag hem wel. Ik kan de wetenschappelijke publicatie echter nergens vinden... Jammer is dat weer.
Pagina 60, onderaan: http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)E27/0/2008e16pub.pdf

Pagina 130: De gemeente Reiderland is het sodom en gomorra van nederland
pi_71456064
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:36 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

klopt, want het niet geloven in een hogere macht is ook geloven. Net zoals geen sport beoefenen ook sport beoefenen is. *zucht*
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 13:14:51 #155
137949 Disana
pi_71456420
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:01 schreef Harlon het volgende:

[..]

klopt, want het niet geloven in een hogere macht is ook geloven. Net zoals geen sport beoefenen ook sport beoefenen is. *zucht*
Jij gaat ervanuit dat het 'niet geloven' is en van daaruit noem je het een geloof.

Er is niet één soort atheďst. Sommigen interesseert het geloof helemaal niets en anderen wéten dat er geen god is. Dat kun jij niet afdoen als 'geloven'.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:17:23 #156
256436 Whiskey_Tango
pi_71456484
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:14 schreef Disana het volgende:

[..]

Jij gaat ervanuit dat het 'niet geloven' is en van daaruit noem je het een geloof.

Er is niet één soort atheďst. Sommigen interesseert het geloof helemaal niets en anderen wéten dat er geen god is. Dat kun jij niet afdoen als 'geloven'.
Inderdaad, ik kan mijn mening beschrijven als het geloven in een god, of het denken dat er een god is, is ridicuul. Ofwel Atheďst.
Volgens mijn beschrijving van 'Geloven" valt het afwijzen van een mogelijkheid tot hogere macht niet als een geloof.
- W. Churchill
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 13:20:40 #157
137949 Disana
pi_71456570
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:17 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Inderdaad, ik kan mijn mening beschrijven als het geloven in een god, of het denken dat er een god is, is ridicuul. Ofwel Atheďst.
Volgens mijn beschrijving van 'Geloven" valt het afwijzen van een mogelijkheid tot hogere macht niet als een geloof.
Ik heb nooit begrepen waarom gelovigen er belang bij hebben atheďsme ook een geloof te noemen. Als mensen niet in geloof zouden worden opgevoed, zou het een doodnormale staat van zijn zijn.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:25:25 #158
256436 Whiskey_Tango
pi_71456704
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:20 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik heb nooit begrepen waarom gelovigen er belang bij hebben atheďsme ook een geloof te noemen. Als mensen niet in geloof zouden worden opgevoed, zou het een doodnormale staat van zijn zijn.
Geen idee, ik heb op een Rooms Katholieke school gezeten, en moest meedoen met elke ochtend bidden, kerkbezoeken en voorbereiding voor Vormsel en dergelijke. Ik heb respect voor hun levenswijze, maar wat me inderdaad wel opviel is dat je wel 'gedwongen' (tussen aanhalings..) word om mee te doen met alles waar je het niet mee eens bent. Ik vind wel dat 't hielp met m'n algemene ontwikkeling, maar om nou mee te moeten doen met bidden .

En als je 'n euro kreeg voor iedere keer dat de pastoor er aan kwam om te vragen waarom je niet geloofde in een "god" (tijdens kerkbezoeken/vormsel voorbereidingen) werd je ook slapend rijk.
- W. Churchill
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 13:31:38 #159
137949 Disana
pi_71456870
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb op een Rooms Katholieke school gezeten, en moest meedoen met elke ochtend bidden, kerkbezoeken en voorbereiding voor Vormsel en dergelijke. Ik heb respect voor hun levenswijze, maar wat me inderdaad wel opviel is dat je wel 'gedwongen' (tussen aanhalings..) word om mee te doen met alles waar je het niet mee eens bent. Ik vind wel dat 't hielp met m'n algemene ontwikkeling, maar om nou mee te moeten doen met bidden .

En als je 'n euro kreeg voor iedere keer dat de pastoor er aan kwam om te vragen waarom je niet geloofde in een "god" (tijdens kerkbezoeken/vormsel voorbereidingen) werd je ook slapend rijk.
Hč bah. Ik heb noodgedwongen een jaar op een katholieke kleuterschool gezeten, maar gelukkig hebben mijn ouders me eraf gehaald zodra het kon. Ik vond het allemaal maar raar als kind, ik begreep het niet (mijn ouders waren niet gelovig).

Algemene ontwikkeling over religie kan ook op scholen worden meegegeven in de vorm van godsdienstles.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:34:05 #160
256436 Whiskey_Tango
pi_71456927
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:31 schreef Disana het volgende:

[..]

Hč bah. Ik heb noodgedwongen een jaar op een katholieke kleuterschool gezeten, maar gelukkig hebben mijn ouders me eraf gehaald zodra het kon. Ik vond het allemaal maar raar als kind, ik begreep het niet (mijn ouders waren niet gelovig).

Algemene ontwikkeling over religie kan ook op scholen worden meegegeven in de vorm van godsdienstles.
Bij ons is ook niemand gelovig, alleen in 'n ietwat kleiner dorp heb je weinig keuze als 't gaat om non-religieuze scholen. In de steden zal dit natuurlijk anders liggen heb ik 't idee

Maargoed, afgezien daarvan heb ik inderdaad wel wat uren in verveling doorgebracht omdat er verhalen werden opgehangen waarvan ik toch geen ene zin van geloofde
- W. Churchill
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 13:36:51 #161
137949 Disana
pi_71457013
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:34 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Bij ons is ook niemand gelovig, alleen in 'n ietwat kleiner dorp heb je weinig keuze als 't gaat om non-religieuze scholen. In de steden zal dit natuurlijk anders liggen heb ik 't idee

Maargoed, afgezien daarvan heb ik inderdaad wel wat uren in verveling doorgebracht omdat er verhalen werden opgehangen waarvan ik toch geen ene zin van geloofde
Ja, bij ons ging het ook om een dorp.

Als het aan mij lag zouden er geen speciale scholen zijn. Dat we steeds meer seculier worden bewijst voor mij wel dat geloof aangeleerd is.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:38:32 #162
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71457060
Het is nog maar de vraag of je echt kan weten dat God niet bestaat. Ben benieuwd of de epistemologie daar al een antwoord op heeft. ik denk dat het meer een gevalletje justified belief is, en mogelijk zelfs justified true belief, maar niet waarlijk kennis.
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 13:39:31 #163
137949 Disana
pi_71457089
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:38 schreef ethiraseth het volgende:
Het is nog maar de vraag of je echt kan weten dat God niet bestaat. Ben benieuwd of de epistemologie daar al een antwoord op heeft. ik denk dat het meer een gevalletje justified belief is, en mogelijk zelfs justified true belief, maar niet waarlijk kennis.
Dan nog heeft het geen pas atheďsten het predikaat 'gelovig' op te leggen. Ik begrijp werkelijk niet waarom christenen daar belang bij hebben.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:40:14 #164
256436 Whiskey_Tango
pi_71457107
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:38 schreef ethiraseth het volgende:
Als je wetenschap ziet als de waarheid, en er geen feitelijke bewijzen zijn voor een bestaan van een hogere macht, dan kan ik stellen dat ik weet dat er geen god bestaat.

Zodra dit bewezen is kan ik stellen dat ik weet dat er wel een god bestaat.
- W. Churchill
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:48:46 #165
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71457408
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:39 schreef Disana het volgende:

[..]

Dan nog heeft het geen pas atheďsten het predikaat 'gelovig' op te leggen. Ik begrijp werkelijk niet waarom christenen daar belang bij hebben.
Ik snap dat belang wel hoor. Meer en meer wordt atheisme als de norm gezien, waar religieuzen dan een afwijking op zijn. Het is niet prettig om een afwijking te zijn, dus wordt atheisme op dezelfde lijn als religie gezet.

Niet helemaal onterecht imo. Waarom zouden empirie, zintuiglijke waarnemingen en wetenschap de waarheid vormen? Daar liggen ook allerlei aannames achter verscholen die weleens uit het oog verloren worden.
  donderdag 30 juli 2009 @ 14:08:40 #166
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_71458034
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 12:38 schreef buachaille het volgende:

[..]
Pagina 130: De gemeente Reiderland is het sodom en gomorra van nederland
hahahahahahaha ahahahah

You crack me up man...
  donderdag 30 juli 2009 @ 14:59:45 #167
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71459724
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:40 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Als je wetenschap ziet als de waarheid, en er geen feitelijke bewijzen zijn voor een bestaan van een hogere macht, dan kan ik stellen dat ik weet dat er geen god bestaat.

Zodra dit bewezen is kan ik stellen dat ik weet dat er wel een god bestaat.
Maar wetenschap zien als "de waarheid" is ook al een zeer wankel iets. Voor dagelijks gebruik werkt het inderdaad wel, maar er zijn genoeg kanttekeningen bij te plaatsen. Kijk alleen maar naar debatten over de vraag in hoeverre er een direct corresponderende relatie is tussen taal en werkelijkheid.

En zeggen dat alles wat nog niet bewezen is daardoor automatisch niet bestaat, is natuurlijk een zeer gevaarlijke stelling welke onnoemelijke hoeveelheden keren is ontkracht door de geschiedenis.
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 15:01:19 #168
137949 Disana
pi_71459780
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:48 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ik snap dat belang wel hoor. Meer en meer wordt atheisme als de norm gezien, waar religieuzen dan een afwijking op zijn. Het is niet prettig om een afwijking te zijn, dus wordt atheisme op dezelfde lijn als religie gezet.

Niet helemaal onterecht imo. Waarom zouden empirie, zintuiglijke waarnemingen en wetenschap de waarheid vormen? Daar liggen ook allerlei aannames achter verscholen die weleens uit het oog verloren worden.
Ik vind meegaan in wat er tot op dit moment aan kennis beschikbaar is toch heel wat verlichter dan je baseren op een oud boek.

Misschien heb je wel gelijk met je eerste paragraaf. Maar sommige christenen scheppen er zo'n genoegen in atheďsten af te doen als gelovigen. Dan is het wij en zij, terwijl atheďsten in het algemeen helemaal niet bezig zijn met die strijd.
  donderdag 30 juli 2009 @ 15:01:57 #169
256436 Whiskey_Tango
pi_71459796
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 14:59 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Maar wetenschap zien als "de waarheid" is ook al een zeer wankel iets. Voor dagelijks gebruik werkt het inderdaad wel, maar er zijn genoeg kanttekeningen bij te plaatsen.
Uiteraard, maar alles toewijzen aan een god vind ik nog wankeler dan alles proberen rationeel te verklaren. Maar dat zal wel 'n atheďstisch standpunt zijn die niet zo goed valt bij gelovigen.
quote:
En zeggen dat alles wat nog niet bewezen is daardoor automatisch niet bestaat, is natuurlijk een zeer gevaarlijke stelling welke onnoemelijke hoeveelheden keren is ontkracht door de geschiedenis.
Dat zeg ik dan ook niet, ik zeg gewoon dat ik geen reden heb om te geloven in een hogere macht, en dat ik dit dus ook niet zal gaan doen tot het tegendeel bewezen is. Ik wuif niet de mogelijkheid weg, ik zeg slechts dat ik er een hard hoofd in heb.
- W. Churchill
  donderdag 30 juli 2009 @ 15:04:06 #170
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71459865
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 15:01 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik vind meegaan in wat er tot op dit moment aan kennis beschikbaar is toch heel wat verlichter dan je baseren op een oud boek.

Misschien heb je wel gelijk met je eerste paragraaf. Maar sommige christenen scheppen er zo'n genoegen in atheďsten af te doen als gelovigen. Dan is het wij en zij, terwijl atheďsten in het algemeen helemaal niet bezig zijn met die strijd.
Mag ik je even doorverwijzen naar bijvoorbeeld dit topic, WFL en de Frontpage? Het zit daar vól atheisten die niet kunnen laten om keer op keer met een houding verkondigen dat álle gelovigen een lagere vorm van evolutie zijn.
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 15:15:04 #171
137949 Disana
pi_71460210
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 15:04 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Mag ik je even doorverwijzen naar bijvoorbeeld dit topic, WFL en de Frontpage? Het zit daar vól atheisten die niet kunnen laten om keer op keer met een [ afbeelding ] houding verkondigen dat álle gelovigen een lagere vorm van evolutie zijn.
Ja die heb je ook. Maar ik schreef 'over het algemeen'. Zelf roer ik zelden mijn staart, tenzij ik vind dat gelovigen zich opdringen of beledigend zijn.
  donderdag 30 juli 2009 @ 15:20:42 #172
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_71460401
Atheďsme is ook gewoon een geloof. Het is een ideologie.

˛
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_71460794
Stukje over de moskee aan de wagenstraat in Den Haag:
quote:
Het is daarom ironisch dat de enige cultuurhistorisch en in architectonisch opzicht interessante moskee in Nederland de omgebouwde synagoge aan de Haagse Wagenstraat is.

Ontworpen door de architect A. Roodenburg, en in 1848 gebouwd, raakte deze synagoge in onbruik omdat de Joodse samenleving met welwillende medewerking van Haagse ambtenaren en politie van 17.000 tot 2.000 gereduceerd werd, en door moslims in 1978 bezet werd om te bevorderen dat de synagoge tot moskee omgebouwd zou worden.
Den Haag moet er alles aan doen om deze schandalige bezetting en onheiliging van joodse eigendommen ongedaan gemaakt wordt.
Bron: http://www.standejong.nl/2009/07/30/nederland-verbouwt-zichzelf/
  donderdag 30 juli 2009 @ 15:53:57 #174
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71461331
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 15:34 schreef buachaille het volgende:
[..]

Den Haag moet er alles aan doen om deze schandalige bezetting en onheiliging van joodse eigendommen ongedaan gemaakt wordt.
Ga je gang zou ik zeggen. Spandoek maken, thermoskan koffie mee en protesteren maar...
  donderdag 30 juli 2009 @ 16:19:52 #175
256436 Whiskey_Tango
pi_71461925
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 15:20 schreef BansheeBoy het volgende:
Atheďsme is ook gewoon een geloof. Het is een ideologie.

˛
Wat jij wil jonge, wat jij wil
- W. Churchill
pi_71462013
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 15:53 schreef Hephaistos. het volgende:
Ga je gang zou ik zeggen. Spandoek maken, thermoskan koffie mee en protesteren maar...
Dat heeft niet zo veel zin denk ik. De eerste stap is dat het moskeebestuur zich bewust wordt van hun eigen verantwoordelijkheden en scheefgegroeide situatie. Juist in dit soort situaties kunnen de moslems laten zien dat ze wel van goede wil zijn. Wat mij betreft kan de gemeente Den Haag daarin tegemoet komen.
  donderdag 30 juli 2009 @ 17:34:44 #177
pi_71464229
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:20 schreef Disana het volgende:

[..]

Dan moeten gelovigen toegeven dat atheďsten een andersoortige positie innemen in de discussie dan gelovigen. En dan word het gebrek aan argumenten pijnlijk.

Daarnaast moet iemand die religieus is opgevoed een actie ondernemen om niet-gelovig te worden. Gelovig zijn is voor hen de default waarde.
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 19:23:49 #178
137949 Disana
pi_71467225
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 17:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan moeten gelovigen toegeven dat atheďsten een andersoortige positie innemen in de discussie dan gelovigen. En dan word het gebrek aan argumenten pijnlijk.

Daarnaast moet iemand die religieus is opgevoed een actie ondernemen om niet-gelovig te worden. Gelovig zijn is voor hen de default waarde.
Dat klinkt heel plausibel. Overigens bedacht ik later dat New Agers er ook een handje van hebben. En dat is naast de graag gebezigde opmerking 'dan sta je er niet voor open' waarop ik ook met mijn mond vol tanden sta omdat ik liever niet kwaad word.

Als ik zo eens naga, word ik toch regelmatig lastig gevallen door het geloof, waar ik zelf nooit op de gedachte kom om zomaar mijn atheďsme aan te kaarten.
pi_71467299
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:39 schreef Disana het volgende:
Ik begrijp werkelijk niet waarom christenen daar belang bij hebben.
Dat zou namelijk betekenen dat er eigenlijk geen verschil is tussen atheďsten en gelovigen, ze geloven gewoon alleen ergens anders in. Gelovigen zien dat er een kwalitatief verschil is en proberen deze op zo te verdoezelen.
  † In Memoriam † donderdag 30 juli 2009 @ 19:30:26 #180
137949 Disana
pi_71467433
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 19:26 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat zou namelijk betekenen dat er eigenlijk geen verschil is tussen atheďsten en gelovigen, ze geloven gewoon alleen ergens anders in. Gelovigen zien dat er een kwalitatief verschil is en proberen deze op zo te verdoezelen.
Ja... het is me nu duidelijker. Je kunt gewoon niet anders zijn, dat bestaat niet. Omdat bijvoorbeeld god van ons allemaal houdt en alomtegenwoordig is.
pi_71473336
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 15:34 schreef buachaille het volgende:
[..]

Waarom?
En waarom zou de stad er wat aan moeten doen?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  donderdag 30 juli 2009 @ 23:25:02 #182
256436 Whiskey_Tango
pi_71475900
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:18 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat een boze Nederlandse menigte met fakkels en hooivorken niet op prijs gesteld zal worden denk ik.
- W. Churchill
pi_71476032
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 23:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Omdat een boze Nederlandse menigte met fakkels en hooivorken niet op prijs gesteld zal worden denk ik.
Maar waarom zou een boze meningte een voormalige synagoge of tegenwoordige moskee gaan platbranden?

Ik moet trouwens nog zien dat een Hagenees fatsoenlijk met een gaffel kan omgaan, maar dat terzijde.
  donderdag 30 juli 2009 @ 23:32:35 #184
256436 Whiskey_Tango
pi_71476143
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 23:28 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar waarom zou een boze meningte een voormalige synagoge of tegenwoordige moskee gaan platbranden?

Ik moet trouwens nog zien dat een Hagenees fatsoenlijk met een gaffel kan omgaan, maar dat terzijde.
Haha daar moet ik je gelijk in geven, de schilderswijk bijvoorbeeld staat niet bekend om z'n intellectuelen, maargoed dat is inderdaad niet echt van toepassing.

Ik bedoel gewoon te zeggen dat het een probleem is dat een gemeente op moet lossen. Niet omdat het per se het mandaat is van de gemeente, maar wel omdat overige instanties er weinig aan kunnen doen.
- W. Churchill
pi_71481331
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 22:18 schreef Kees22 het volgende:

Waarom?
Uit respect voor de aanhangers van de joodse godsdienst en de overlevenden van de nazi misdaden in Den Haag. Het moet bijzonder pijnlijk zijn als in de wijk waarin je familie generaties heeft gewoond en die in 5 jaar tijd is vernietigd in de synagoge die heilig is binnen je religie nu een "religie" wordt gepredikt die een ongezonde interesse aan de dag legt voor jouw en je godsdienst. De betrokkenen in dit verhaal, de gemeente Den Haag en het moskeebestuur zouden een dergelijk besef voor de gevoeligheden moeten hebben.
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 09:15:12 #186
137949 Disana
pi_71481469
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 09:06 schreef buachaille het volgende:

[..]

Uit respect voor de aanhangers van de joodse godsdienst en de overlevenden van de nazi misdaden in Den Haag. Het moet bijzonder pijnlijk zijn als in de wijk waarin je familie generaties heeft gewoond en die in 5 jaar tijd is vernietigd in de synagoge die heilig is binnen je religie nu een "religie" wordt gepredikt die een ongezonde interesse aan de dag legt voor jouw en je godsdienst. De betrokkenen in dit verhaal, de gemeente Den Haag en het moskeebestuur zouden een dergelijk besef voor de gevoeligheden moeten hebben.
Het is al 28 jaar een moskee. Kennelijk heeft het niemand gestoord tot jij ervan hoorde
pi_71503582
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 09:15 schreef Disana het volgende:

[..]

Het is al 28 jaar een moskee. Kennelijk heeft het niemand gestoord tot jij ervan hoorde
En dan daarbij: kennelijk was er niet voldoende belangstelling om de synagoge draaiende te houden. Er worden aan de lopende band godshuizen en tempels gesloopt of omgebouwd voor heel andere functies.
Dat kun je misschien niet leuk vinden, maar het is niet anders.
  † In Memoriam † zaterdag 1 augustus 2009 @ 00:37:19 #188
137949 Disana
pi_71506339
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 22:50 schreef Kees22 het volgende:

[..]

En dan daarbij: kennelijk was er niet voldoende belangstelling om de synagoge draaiende te houden. Er worden aan de lopende band godshuizen en tempels gesloopt of omgebouwd voor heel andere functies.
Dat kun je misschien niet leuk vinden, maar het is niet anders.
Er kwamen niet veel Joden terug, vandaar het 'gebrek aan belangstelling'. En verder ben ik het helemaal met je eens, en is het bovendien nog een gebedshuis gebleven en geen disco geworden
pi_71506978
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 23:32 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Haha daar moet ik je gelijk in geven, de schilderswijk bijvoorbeeld staat niet bekend om z'n intellectuelen, maargoed dat is inderdaad niet echt van toepassing.

Ik bedoel gewoon te zeggen dat het een probleem is dat een gemeente op moet lossen. Niet omdat het per se het mandaat is van de gemeente, maar wel omdat overige instanties er weinig aan kunnen doen.
Maar wat is dan het probleem eigenlijk?
Er zit nu een moskee in een voormalige synagoge, die anders waarschijnlijk afgebroken zou zijn of omgebouwd tot een coffeshop of zo. Is dat erg soms? En zo ja, waarom dan?

Edit: eigenlijk al dubbel, zie mijn voorganger.
  † In Memoriam † zaterdag 1 augustus 2009 @ 01:19:26 #190
137949 Disana
pi_71507096
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 01:11 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar wat is dan het probleem eigenlijk?
Er zit nu een moskee in een voormalige synagoge, die anders waarschijnlijk afgebroken zou zijn of omgebouwd tot een coffeshop of zo. Is dat erg soms? En zo ja, waarom dan?

Edit: eigenlijk al dubbel, zie mijn voorganger.
Zoals ik het begrijp is het probleem dat het een moskee is. Een soort bezetting eigenlijk door de islam.

Niet dat ik het écht begrijp.
pi_71507141
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 01:19 schreef Disana het volgende:

[..]

Zoals ik het begrijp is het probleem dat het een moskee is. Een soort bezetting eigenlijk door de islam.

Niet dat ik het écht begrijp.
Ik denk wel dat je gelijk hebt, maar dan heeft de gemeente daar toch niks mee te maken?
Wat een gezeur weer!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')