Kwestie van tijd.quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jammer dat het percentage geloofsidioten in het kabinet niet dezelfde beweging volgt.
Wie bepaalt dat?quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:13 schreef AlphaOmega het volgende:
Goed! Geloven doe je met je naasten en geliefden, en vanuit je hart. Daar zijn geen kerkgebouwen voor nodig.
Goede vraag. Draaien we hem om. Wie bepaalt dat je geloven in een kerk moet doen? Als ik me goed herinner heeft bijvoorbeeld Jezus dat nooit gedaan, en die droeg het nog uit ook... (ben zelf niet gelovig, maar ben voor zover ik dat kan weten toch redelijk op de hoogte van de geschiedenis van het Christendom.)quote:
Jezus is het idee van een kerk, een tussenstation tussen jou en God. Je bereikt God alleen via Jezus, maar dat is niet het punt, ik vind het een beetje vreemd dat een - met jouw woorden - niet gelovig persoon maar even gaat zeggen hoe geloven hoort, zou moeten zijn.quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:20 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Goede vraag. Draaien we hem om. Wie bepaalt dat je geloven in een kerk moet doen? Als ik me goed herinner heeft bijvoorbeeld Jezus dat nooit gedaan, en die droeg het nog uit ook... (ben zelf niet gelovig, maar ben voor zover ik dat kan weten toch redelijk op de hoogte van de geschiedenis van het Christendom.)
Nee, daarom moet er een instituut achter worden geparkeerd wat dat maar moet bepalen voor iedereen? Is dat geloven? Nee, dat is een mening opdringen/aanleren. Een kind dat loopt te blaten over de schepping en vervolgens dino's gaaf vindt. En vervolgens een pappa en mamma die niet weten hoe ze dat nou maar eens uit moeten leggen, en het daarom maar links laten liggen? Puur omdat ze niet weten hoe ze die twee nu eens moeten rijmen, omdat ze een dom riedeltje aangeleerd hebben gekregen?quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jezus is het idee van een kerk, een tussenstation tussen jou en God. Je bereikt God alleen via Jezus, maar dat is niet het punt, ik vind het een beetje vreemd dat een - met jouw woorden - niet gelovig persoon maar even gaat zeggen hoe geloven hoort, zou moeten zijn.
Nee, er is duidelijk een onderscheid gemaakt in PKN-kerken en andere kerken. Hoe kunnen ze immers anders gegevens over de katholieken geven?quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:15 schreef buachaille het volgende:
Je kunt je sterke twijfels zetten bij de cijfers van het CBS. Die doen net alsof alle kerken zijn aangesloten bij PKN. De laatste jaren zie je echter steeds meer kerkgenootschappen ontstaan die nergens bij zijn aangesloten en die cijfers worden voor het gemak even vergeten door het CBS.
Je mist het punt totaal hé?quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:31 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Nee, daarom moet er een instituut achter worden geparkeerd wat dat maar moet bepalen voor iedereen? Is dat geloven? Nee, dat is een mening opdringen/aanleren. Een kind dat loopt te blaten over de schepping en vervolgens dino's gaaf vindt. En vervolgens een pappa en mamma die niet weten hoe ze dat nou maar eens uit moeten leggen, en het daarom maar links laten liggen? Puur omdat ze niet weten hoe ze die twee nu eens moeten rijmen, omdat ze een dom riedeltje aangeleerd hebben gekregen?
Geloven doe je in iets. En iedereen gelooft wel ergens in. De nare bedrijven die daar achter zitten hebben echter geen ene drol met het geloof te maken. Ja, de zieke kant die we dag in dag uit zien in religies.
Geloof is iets wat je zelf kan maken, wellicht met een handvat als een bijbel, al gaat dat al ver. Opgedrongen regeltjes zijn geen geloof.
Ik vond dit wel een aardig stuk:quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:32 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nee, er is duidelijk een onderscheid gemaakt in PKN-kerken en andere kerken. Hoe kunnen ze immers anders gegevens over de katholieken geven?
Dit is op basis van onderzoek over de bevolking, niet door gebruik te maken van instituten als PKN en de kath. kerk. Terecht, want die hebben er een belang bij om zichzelf zo groot mogelijk te presenteren.
Opvallend aan dit stuk is het percentage islamieten in Nederland. Voorheen werd door het CBS altijd uitgegaan van 6%, wat gebaseerd was op islamitische migranten en hun nakomelingen (zie Bijna één miljoen moslims in Nederland Op dit percentage werd overigens ook het beleid gemaakt. Zoals vaker gebeurt, werd lakkeloos aangenomen dat de kinderen van moslims vanzelfsprekend ook moslims zijn en zichzelf zo zien. Ik weet dat dit niet zo is, en dat blijkt ook uit deze cijfers. Een halvering van dit percentage betekent dat er in Nederland niet alleen een secularisatie optreedt in het christendom, maar ook in de islam.
quote:secularisatie
Het SCP signaleerde in 2004 op grond van cijfers over de periode 1998-2002 een duidelijke trend naar secularisatie, in de zin van verminderde religieuze participatie. In die periode daalde het moskeebezoek onder Turken van 44 naar 35 procent en onder Marokkanen van 38 naar 23 procent. Uit het onderzoek bleek dat vooral jonge, hoger opgeleide en goed geïntegreerde minder aan de islam hechten in het dagelijks leven. De teruggang van het moskeebezoek is deels te verklaren uit het veel lagere moskeebezoek van jongeren, die de preken in Turks en Arabisch niet verstaan en hun heil zoeken bij leeftijdgenoten en op het internet.
De vraag is of het secularisatieproces de afgelopen jaren is voortgezet. Tegelijkertijd wordt er namelijk geconstateerd dat er ook een groeiende groep jongeren jongeren is die zich aangetrokken voelt tot orthodoxere vormen van de islam.
Gelukkig wel. En trouwens, jij hebt nog niet echt een punt gemaakt. Ja, je verhaal over Jezus als tussenstation. Maar ook dat patroontje is gewoon bedacht en een kleine 2000 jaar lang doorgegeven, wat aangepast zodat het verhaaltje sluitend blijft, en dat wordt nog iedere dag aangeleerd.quote:
Uit diverse onderzoeken is duidelijk geworden dat gelovige mensen gelukkiger zijn, gezonder zijn en langer leven. Ook als atheïstje zijnde zou je met die cijfers toch moeten toegeven dat e.e.a. niet helemaal nutteloos is!quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:45 schreef wijsneus het volgende:
Goede zaak en terecht. Ik denk dat weldenkende mensen steeds minder zin hebben om nutteloze preken aan te horen.
Ik vind het gevaarlijk wat je zegt. Je hebt helemaal gelijk met de rol van kerken, maar het gemeenschappelijk dat je noemt, daar zit het gevaar. Voor de meeste mensen is het geloof aangeleerd. Er zijn mensen die bekeerd raken en zich in een geloof kunnen gaan vinden. Dat is mooi, dat is goed. Maar de basis voor de omvang van de verschillende religies ligt niet in vrije keuze, maar in opvoeding. En dan krijg ik een vieze smaak in mijn mond bij het woord gemeenschappelijk.quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:57 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel zonde. Mensen voelen zich vaak prettig in het vaste verband van gemeentes. Nou snap ik wel dat je niet meer naar die gemeente gaat als je niet (meer) gelooft, maar het is wel de zoveelste afbreuk van een gemeenschappelijk iets.
Niet te vergeten de rol die kerken kunnen spelen in de samenleving. De dingen die ze organiseren, de goede doelen die ze steunen. Bij mij in de buurt werd twee keer per week een maaltijd voor ouderen georganiseerd, zodat ze het huis uit kwamen en contact bleven houden met anderen. Zoiets is ontzettend waardevol. Helaas zijn ze er mee opgehouden, omdat de kerk gesloten is.
Er zijn genoeg niet gelovige organisaties die hetzelfde doen zonder dat ze daarmee zieltjes willen winnen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:57 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel zonde. Mensen voelen zich vaak prettig in het vaste verband van gemeentes. Nou snap ik wel dat je niet meer naar die gemeente gaat als je niet (meer) gelooft, maar het is wel de zoveelste afbreuk van een gemeenschappelijk iets.
Niet te vergeten de rol die kerken kunnen spelen in de samenleving. De dingen die ze organiseren, de goede doelen die ze steunen. Bij mij in de buurt werd twee keer per week een maaltijd voor ouderen georganiseerd, zodat ze het huis uit kwamen en contact bleven houden met anderen. Zoiets is ontzettend waardevol. Helaas zijn ze er mee opgehouden, omdat de kerk gesloten is.
Aha, die fabeltjes weer. Kom maar op met die bron.quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:56 schreef buachaille het volgende:
Uit diverse onderzoeken is duidelijk geworden dat gelovige mensen gelukkiger zijn, gezonder zijn en langer leven. Ook als atheïstje zijnde zou je met die cijfers toch moeten toegeven dat e.e.a. niet helemaal nutteloos is!
Iedereen wordt natuurlijk opgevoed met een bepaald waardenpatroon, atheisten net zo goed als christenen. En vervolgens maak je eigen keuzes.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:03 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ik vind het gevaarlijk wat je zegt. Je hebt helemaal gelijk met de rol van kerken, maar het gemeenschappelijk dat je noemt, daar zit het gevaar. Voor de meeste mensen is het geloof aangeleerd. Er zijn mensen die bekeerd raken en zich in een geloof kunnen gaan vinden. Dat is mooi, dat is goed. Maar de basis voor de omvang van de verschillende religies ligt niet in vrije keuze, maar in opvoeding. En dan krijg ik een vieze smaak in mijn mond bij het woord gemeenschappelijk.
Gemeenschappen zijn zinvol, maar je impliceert eigenlijk dat zonder de kerk ook de gemeenschapszin vervalt. Er zijn echter genoeg seculiere equivalenten van dezelfde maatschappelijke functies je hebt geen kerk nodig om maaltijden voor ouderen te organiseren. Daarbij heeft een religieuze iets gemeenschappelijks, maar ook iets exclusiefs. De gemeenschap is niet meer verzuild zoals vroeger maar is pluriformer. Als je dan iets vanuit een kerk organiseert sluit je bijn automatisch ook mensen uit.quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:57 schreef Hephaistos. het volgende:
Ja? Ik zie ze hier in de buurt niet hetzelfde organiseren hoor. En het heeft niets met zieltjes winnen te maken, maar met de oprechte overtuiging dat het hun taak is om op zo'n manier voor je medemensen te zorgen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:17 schreef HarryP het volgende:
Er zijn genoeg niet gelovige organisaties die hetzelfde doen zonder dat ze daarmee zieltjes willen winnen.
Waarom noem je mij nu een atheïst? Wie zegt dat ik dat ben? Maar je hebt gelijk dat de gemiddelde christen inderdaad zo zwart/wit denkt... en dat maakt religie een naar iets. De objectiviteit is gemiddeld genomen nogal ver te zoeken...quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:24 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Iedereen wordt natuurlijk opgevoed met een bepaald waardenpatroon, atheisten net zo goed als christenen. En vervolgens maak je eigen keuzes.
Een christen zou even gemakkelijk kunnen redeneren dat jij atheistisch bent, omdat je daartoe gedwongen bent door je ouders, of je vrienden, of de samenleving, of wat dan ook. Misschien overschat je je eigen vrije wil een beetje...
Kerel, ga niet iedereen een atheist noemen die toevallig anders denkt dan jij. Generaliseren is de grootste bitch van de gemiddelde religie. En generaliseren is tevens de grootste fout die je kan maken als mens, maar blijkbaar systematisch aangeleerd bij gelovigen, om maar eens omgekeerd even triest terug te gaan generaliseren.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:27 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ja? Ik zie ze hier in de buurt niet hetzelfde organiseren hoor. En het heeft niets met zieltjes winnen te maken, maar met de oprechte overtuiging dat het hun taak is om op zo'n manier voor je medemensen te zorgen.
Er is veel af te dingen op georganiseerde religie. Maar ik word minstens zo moe van cynische atheisten die geen flikker doen voor hun omgeving, maar wel afgeven op christenen die wél zulke dingen organiseren.
quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:30 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Waarom noem je mij nu een atheïst? Wie zegt dat ik dat ben? Maar je hebt gelijk dat de gemiddelde christen inderdaad zo zwart/wit denkt... en dat maakt religie een naar iets. De objectiviteit is gemiddeld genomen nogal ver te zoeken...
Even voor de goede orde, ik ben zelf atheist. Dat jij mij meteen in het Christen-hoekje zet, zegt genoeg over je eigen zwart-wit mentaliteit. Maar zo kunnen we oneindig doorgaanquote:Op woensdag 29 juli 2009 11:32 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Kerel, ga niet iedereen een atheist noemen die toevallig anders denkt dan jij. Generaliseren is de grootste bitch van de gemiddelde religie. En generaliseren is tevens de grootste fout die je kan maken als mens, maar blijkbaar systematisch aangeleerd bij gelovigen, om maar eens omgekeerd even triest terug te gaan generaliseren.
Cool. Dan laat je eigenlijk wel direct zien dat Atheïsme gewoon ook een religie is.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:34 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
[..]
Even voor de goede orde, ik ben zelf atheist. Dat jij mij meteen in het Christen-hoekje zet, zegt genoeg over je eigen zwart-wit mentaliteit. Maar zo kunnen we oneindig doorgaan
Ik had het eigenlijk over ongelovigen moeten hebben. Bij deze.
Ik vraag me sterk af of de mensen die vertrekken uit de kerk, hun heil zoeken bij andere gemeenschappelijke zaken. Ik denk dat ze gewoon lekker uitslapen en de krant gaan lezen op zondagochtend.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:26 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Gemeenschappen zijn zinvol, maar je impliceert eigenlijk dat zonder de kerk ook de gemeenschapszin vervalt. Er zijn echter genoeg seculiere equivalenten van dezelfde maatschappelijke functies je hebt geen kerk nodig om maaltijden voor ouderen te organiseren. Daarbij heeft een religieuze iets gemeenschappelijks, maar ook iets exclusiefs. De gemeenschap is niet meer verzuild zoals vroeger maar is pluriformer. Als je dan iets vanuit een kerk organiseert sluit je bijn automatisch ook mensen uit.
Dat vind ik niet, dus als ik dat laat zien met mijn posts is dat een onbedoeld effectquote:Op woensdag 29 juli 2009 11:36 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Cool. Dan laat je eigenlijk wel direct zien dat Atheïsme gewoon ook een religie is.
Dan blijkt toch dat ze er zelf ook weinig toegevoegde waarde in zien?quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:36 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik vraag me sterk af of de mensen die vertrekken uit de kerk, hun heil zoeken bij andere gemeenschappelijke zaken. Ik denk dat ze gewoon lekker uitslapen en de krant gaan lezen op zondagochtend.
Is dat erg? Mwah, dat moet iedereen zelf weten. Maar op maatschappelijk niveau vind ik het wel zonde.
De wereld van de atheïst is juist veel groter omdat deze niet vastzit aan bepaalde dogma's.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:42 schreef JohnDope het volgende:
De wereld van de atheïst is nog veel kleiner dan die van een doorsnee gelovige, want atheïsten denken dat zij boven aan de voedselketen staan in dit universum/universa.
Atheisten ontkennen het bestaan van leven dat intelligenter is dan de mens.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:49 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
De wereld van de atheïst is juist veel groter omdat deze niet vastzit aan bepaalde dogma's.
Alles is mogelijk!
Als je niet sarcastisch bent had ik van jou wel een genuanceerder mening verwacht.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:40 schreef waht het volgende:
Mooi, want alle problemen op aarde worden veroorzaakt door religie. 100%.
Wat is nou weer een orwelliaans onderzoek? is dat weer het nieuwste woordje wat je geleerd hebt?quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:42 schreef JohnDope het volgende:
De wereld van de atheïst is nog veel kleiner dan die van een doorsnee gelovige, want atheïsten denken dat zij boven aan de voedselketen staan in dit universum/universa.
On topic: dit is weer een orwelliaans komkommer onderzoek van het cbs.
Ja en gelovigen ontkennen 99,9 % van alle wetenschappelijke bevindingen, maar goed daar gaat dit topic niet over.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Atheisten ontkennen het bestaan van leven dat intelligenter is dan de mens.
Ik gebruik dat woord al jaren.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:52 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Wat is nou weer een orwelliaans onderzoek? is dat weer het nieuwste woordje wat je geleerd hebt?
Is er bewijs voor dan?quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:50 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Sarcasme.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je niet sarcastisch bent had ik van jou wel een genuanceerder mening verwacht.
Lol, nee hoor. Niet per definitie.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:50 schreef JohnDope het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |