abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71415469
quote:
Cabaretiers mogen van EO grappen maken over Jezus
Gepubliceerd op 28 juli 2009, 07:00

Grappen maken over Jezus. Bij de Vara zou dat kunnen, bij de VPRO en de Avro ook. Maar níet bij de EO. Althans, dat verwacht je. Toch zendt de Evangelische Omroep het programma 'Loopt een man over het water...' uit, waarin óngelovige cabaretiers de gelegenheid krijgen om, in een conference, hun licht te laten schijnen over Jezus Christus.

Arie Boomsma, die kort geleden nog onder vuur lag naar aanleiding van pikante foto's in het blad L'Homo, gaat het nieuwe programma presenteren. De cabaretiers krijgen van Boomsma een bijbel en een iPod-versie van het bijbelboek 'Marcus' ter inspiratie voor hun conference. Boomsma volgt daarna het proces van de cabaretiers en is bij de uiteindelijke opvoering van de Jezus-conference aanwezig. De cabaretiers krijgen carte blanche voor hun interpretatie van Jezus. ,,Dat is spannend", laat de presentator weten. ,,De cabaretiers zijn volledig vrij en kunnen daarom heel kritisch of zelfs spottend zijn, maar in het programma gaat het juist om de dialoog. Gelovige kijkers krijgen een spiegel voorgehouden en niet-gelovige kijkers worden aan het denken gezet over deze bijzondere figuur." In de eerste aflevering op 31 augustus is de conference van Guido Weijers te zien. Namen van andere cabaretiers zijn nog niet bekend. 'Loopt een man over het water...' wordt uitgezonden in 'TV Lab', een themaweek van de NPO. De EO zegt in te calculeren dat cabaretiers Jezus Christus op de hak nemen. ,,Daar zullen de kijkers en wij niet blij mee zijn, maar dan gaan we wel is discussie met de cabaretier in kwestie.''
Ik heb Boomsma hoog zitten maar wat is dit? Wordt Jezus nog niet genoeg belachelijk gemaakt ofzo? Ik vind het een beetje popi-jopi gedrag van de EO, kijk eens hoe 'cool' we tegenwoordig zijn, we laten zelfs Jezus belachelijk maken. En dan het geforceerde, waarschijnlijk tenenkrommende, "wat vind je eigenlijk van Jezus?"-praatje achteraf.

KLACHT: EO gaat christenbashen, nee erger nog Jezusbashen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:45:11 #2
98000 Biels
Spreekt boekdelen
pi_71415519
Geen stress, Guido Weijers komt meedoen. Alles wat hij zegt is eigenlijk promotie voor het christendom .
pi_71415521
terechte klacht. Dit hoort de EO niet te doen, daar zijn zat andere omroepen voor.
pi_71415589
Denken dat de EO iets voorstelt
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:49:18 #5
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_71415608
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:45 schreef Biels het volgende:
Geen stress, Guido Weijers komt meedoen. Alles wat hij zegt is eigenlijk promotie voor het christendom .
Guido Weijers: foutje van God.
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:49:25 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71415611
Ik snap het ook niet. Ik begreep dat Weijers een crucifix met gekruisigde Jezus had en die over z'n tepels ging aaien, wat Boomsma toch minder vond, en hij maakte daaruit op dat Boomsma toch wel lichtgeraakt was m.b.t. het geloof.

Ik weet niet helemaal wat zijn definitie van lichtgeraakt is, maar ik vind het al niet heel subtiele humor meer. Het is de shockvalue die het 'm daar moet doen, verder is er niets grappigs aan. Dat de EO die kant opgaat, verbaast me dan ook wel.

In je (bijna) Adamskostuum in de L'homo staan vind ik dan Bijbelser.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71415612
De EO moet eens intelligente, serieuze programma's gaan maken.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_71415620
Ze hoeven alleen maar dit fragment: http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)dlos/bb.teeuwenl.asf van hier uit te zenden, dat is al voldoende!

[ Bericht 1% gewijzigd door Magere_Gein op 29-07-2009 00:57:40 ]
Er is leven na de lach.
pi_71415623
schelden doet toch geen pijn?

en dan daarbij : degene die grappen maken over het geloof weten niet eens het hele verhaal

je kan het ook zien als : christenen hebben geen gevoel voor humor

God zijt met U
graf zahl
pi_71415647
EO is gewoon fakking hardcore nu, jewaits.

nog even en Zarayda gaat daar presenteren.
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:52:02 #11
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71415665
pff wat een gedoe, net of jezus heilig is
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:52:17 #12
178252 3keernix
Flippiee O+
pi_71415669
40 dagen zonder Jezus
Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef MYV het volgende:
TS, mag ik jou moffenhoertje zijn?
pi_71415672
TS waarom bel je niet naar het EO programma: Helpdesk live?

Als je daar naar kijkt, word je automatisch al ziek en depri.
pi_71415673
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:49 schreef Iblis het volgende:
Ik snap het ook niet. Ik begreep dat Weijers een crucifix met gekruisigde Jezus had en die over z'n tepels ging aaien, wat Boomsma toch minder vond, en hij maakte daaruit op dat Boomsma toch wel lichtgeraakt was m.b.t. het geloof.

Ik weet niet helemaal wat zijn definitie van lichtgeraakt is, maar ik vind het al niet heel subtiele humor meer. Het is de shockvalue die het 'm daar moet doen, verder is er niets grappigs aan. Dat de EO die kant opgaat, verbaast me dan ook wel.

Het is ook gewoon olliedom van de EO aangezien ze dit waarschijnlijk weer leden gaat kosten.

Helemaal als cabaretiers "grappen" willen gaan maken als jij hierboven beschrijf. Als de EO dat soort dingen gaat uitzenden zou ik ook mijn lidmaatschap opzeggen (als ik die had ).
pi_71415684
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:49 schreef koningdavid het volgende:
...
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:53:02 #16
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_71415685
quote:

Gast, het gaat hier om GUIDO WEIJERS. De grootste faalhaas die er in het cabaret bestaat, met z'n loensogen.
pi_71415706
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:52 schreef PeZu het volgende:
pff wat een gedoe, net of jezus heilig is
Ja.

Niet dat het verboden is grappen over Jezus te maken ofzo, maar ik snap niet waarom juist de EO dit wilt gaan doen. Dat is net zoiets als dat ik een christenbashtopic op FOK! zou gaan openen.
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:54:17 #18
264322 Je_Homie
Kijk niet naar mijn profiel!
pi_71415708
Terechte klacht maar waarom open je er om FOKKING KWART VOOR EEN 'S NACHTS een topic over? .

Straight up homie. .
Een klavertje vier moet je niet zoeken, die vindt je alleen als je geluk hebt. ;).
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:55:23 #19
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71415730
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:54 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ja.

Niet dat het verboden is grappen over Jezus te maken ofzo, maar ik snap niet waarom juist de EO dit wilt gaan doen. Dat is net zoiets als dat ik een christenbashtopic op FOK! zou gaan openen.

moet je doen, zelfspot is leuk
pi_71415749
quote:
Dat is spannend", laat de presentator weten. ,,De cabaretiers zijn volledig vrij en kunnen daarom heel kritisch of zelfs spottend zijn, maar in het programma gaat het juist om de dialoog.Gelovige kijkers krijgen een spiegel voorgehouden en niet-gelovige kijkers worden aan het denken gezet over deze bijzondere figuur."
Lijkt mij nogal hoopvol denken om zo de dialoog tussen gelovige en niet-gelovige te starten. EO zal zo wel zijn imago willen verbeteren na al het gedoe rondom Boomsma
pi_71415776
Arie is cool.
-
  woensdag 29 juli 2009 @ 00:58:30 #22
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_71415800
En ik maar denken dat ze rock bottom hadden geraakt met 40 dagen zonder seks
  woensdag 29 juli 2009 @ 01:00:04 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71415831
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:56 schreef rechterschoen het volgende:

[..]

Lijkt mij nogal hoopvol denken om zo de dialoog tussen gelovige en niet-gelovige te starten. EO zal zo wel zijn imago willen verbeteren na al het gedoe rondom Boomsma
Een dialoog starten met iemand die Jezus over z'n tepels gaat wrijven is natuurlijk net zo zinnig als discussiëren op het internet in een KLB topic om 1 uur 's nachts.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71415845
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:54 schreef Je_Homie het volgende:
Terechte klacht maar waarom open je er om FOKKING KWART VOOR EEN 'S NACHTS een topic over? .
Daltarief.
pi_71415885
De EO zal marketingtechnische maatregelen hebben genomen. Ze zien ook wel in dat de Biblebelt-opvatting van religie achterhaald is. De volgende stap is het verloochenen van Jezus.
  woensdag 29 juli 2009 @ 01:03:20 #26
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_71415911
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 01:02 schreef tho_Omas het volgende:
De EO zal marketingtechnische maatregelen hebben genomen. Ze zien ook wel in dat de Biblebelt-opvatting van religie achterhaald is. De volgende stap is het verloochenen van Jezus.
Het is net de bijbel!!!11
pi_71415954
Het zorgt in ieder geval voor dialoog.
pi_71416051
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 01:05 schreef GuyFawkes het volgende:
Het zorgt in ieder geval voor dialoog.
Zijn betere manieren om dat te doen lijkt me.

Verplichte koste in elk Jezus-topic:
pi_71416109
Dan mogen ook de Positivoos niet ontbreken.

En hierbij het volkslied van Krabbendijke

pi_71416112
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 01:10 schreef koningdavid het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosters_Schisma
  woensdag 29 juli 2009 @ 01:15:18 #31
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71416131
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 01:10 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Zijn betere manieren om dat te doen lijkt me.

dat filmpje zorgt er iedere keer weer voor dat mijn eten weer terug omhoog komt
pi_71416164
quote:
Wat is precies je punt?
pi_71416175
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 01:17 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wat is precies je punt?
Dat je moet slapen van Jezus.
pi_71416210
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 01:17 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wat is precies je punt?
Excuses, het is laat. Ik haal wat dingen door elkaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea is de juiste link.
  woensdag 29 juli 2009 @ 01:27:57 #35
252211 Bullschnitzel.
Recht voor z'n raap.
pi_71416296
Mwah ik vind het wel een leuk initatief, daarbij stel ik voor: twee knieschoten voor de TS, die hij uiteraard overleeft!
Vrijheid-van-meningsuitings-fetisjist.
pi_71416346
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 01:20 schreef GuyFawkes het volgende:

[..]

Excuses, het is laat. Ik haal wat dingen door elkaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea is de juiste link.
En wat is daarmee je punt dan?
pi_71416356
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:43 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik heb Boomsma hoog zitten maar wat is dit? Wordt Jezus nog niet genoeg belachelijk gemaakt ofzo? Ik vind het een beetje popi-jopi gedrag van de EO, kijk eens hoe 'cool' we tegenwoordig zijn, we laten zelfs Jezus belachelijk maken. En dan het geforceerde, waarschijnlijk tenenkrommende, "wat vind je eigenlijk van Jezus?"-praatje achteraf.

Eens. Van een fatsoenlijke omroep is de EO verworden tot een pulpzendertje die vrolijk meedoet aan alle BNN-ongein.

Die Boomsma moeten ze maar eens buitenzwieren.
pi_71417441

hopelijk doet deze ook mee de nr1. christen-cabaretier Herman Boon
pi_71417481
Zelfs slechte publiciteit is publiceiteit. Hoe meer grappen over Jezus hoe meer christenen zich rechtmatig in de hoek gedrukt te voelen, een versterkting van het geloof.

Uitermate slim van de EO.

Persoonlijk, ik heb geen probleem met Jezus, alleen met zn volgelingen.
pi_71417494
Opmerkelijk veel topics over het christendom de laatste tijd.
pi_71417509
Tvp voor over een maand.
  woensdag 29 juli 2009 @ 07:29:02 #42
261215 fullmetal
YZF-600R CAT
pi_71417798
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:52 schreef 3keernix het volgende:
40 dagen zonder Jezus
Nee, eerder 50 dagen zonder seks, DE DRAMA!
Never trade the thrills of living for the security of existence.
pi_71421794
Tsja, als je een christen bent kun je tegenwoordig maar beter je televisie het raam uitgooien. Ikzelf ben (nog?) geen christen, maar het valt me wel op dat Jezus erg vaak en steeds meer belachelijk gemaakt wordt en dat er gewoon niet geaccepteerd kan worden dat mensen in hem geloven. Why? Ik probeer het uit te zoeken.
  Redactie Frontpage woensdag 29 juli 2009 @ 11:14:54 #44
145738 superworm
is erbij
pi_71421885
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:11 schreef Regal het volgende:
Tsja, als je een christen bent kun je tegenwoordig maar beter je televisie het raam uitgooien. Ikzelf ben (nog?) geen christen, maar het valt me wel op dat Jezus erg vaak en steeds meer belachelijk gemaakt wordt en dat er gewoon niet geaccepteerd kan worden dat mensen in hem geloven. Why? Ik probeer het uit te zoeken.
Ehh, heb je sinds de sixties met je hoofd in je kont rondgelopen ofzo?
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:15:20 #45
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71421902
quote:
overdrijven, jij bent er kampioen in
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:18:13 #46
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71421992
quote:
Jezus belachelijk maken komt al even voor hoor (Mat 27:37–40):
quote:
Boven zijn hoofd bevestigden ze de aanklacht, die luidde: ‘Dit is Jezus, de koning van de Joden’. Daarna werden er naast hem twee misdadigers gekruisigd, de een rechts van hem, de ander links. De voorbijgangers keken hoofdschuddend toe en dreven de spot met hem: ‘Jij was toch de man die de tempel kon afbreken en in drie dagen weer opbouwen? Als je de Zoon van God bent, red jezelf dan maar en kom van dat kruis af!
Kortom, Christen-bashing bestaat al bijna 2000 jaar.
pi_71422185
quote:
Aantal redenen:
- Christenen hebben niet bepaald een 'hip' of 'cool' imago, dus is het des te 'cooler' en 'hipper' om ze, en hun geloof, af te zeiken.
- Christenen pikken alles. Geen doodsbedreigingen of een kogel door je kop. Je krijgt hooguit een foldertje in de bus of de Bond tegen Vloeken op je dak
- Veel mensen hebben een nogal achterhaald beeld van het christendom, ze vinden het veelal verderfelijk, en daarom beschouwen ze het als een intrinsiek goed iets om het belachelijk te maken.

Ik wil niet gaan janken hoor. Iedere bevolkingsgroep wordt belachelijk gemaakt en dat moet kunnen. Ik begrijp alleen niet waarom juist de EO eraan mee wilt werken.
pi_71422204
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:15 schreef PeZu het volgende:

[..]

overdrijven, jij bent er kampioen in
Leuk.

Leg eens uit dan.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:27:39 #49
138448 PeZu
Suspended animation
pi_71422283
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:25 schreef Regal het volgende:

[..]

Leuk.

Leg eens uit dan.
uitleggen? are you serious?

waarom zou je je tv het raam uitgooien als christen? in de meeste programma;s die ik zie wordt jezus helemaal niet belachelijk gemaakt
pi_71422362
Ik neem aan dat Arie hier toestemming voor heeft gehad? En dat van dezelfde mensen die al moeilijk deden over een gewaagde fotoshoot, waarom kan dit wel?
-
pi_71422667
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 01:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

En wat is daarmee je punt dan?
Pas in 325 werd Jezus Zoon van God, en daarmee God. Terwijl hij altijd onderwees Zoon van de Mensen te zijn. Verder was het de eerste stap binnen het Christendom richting een georganiseerde en dogmatische religie.

Twee belangrijke punten naar mijn mening als je het over Jezus Christus en zijn leer wilt hebben.
pi_71422801
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:24 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Aantal redenen:
- Christenen hebben niet bepaald een 'hip' of 'cool' imago, dus is het des te 'cooler' en 'hipper' om ze, en hun geloof, af te zeiken.
- Christenen pikken alles. Geen doodsbedreigingen of een kogel door je kop. Je krijgt hooguit een foldertje in de bus of de Bond tegen Vloeken op je dak
- Veel mensen hebben een nogal achterhaald beeld van het christendom, ze vinden het veelal verderfelijk, en daarom beschouwen ze het als een intrinsiek goed iets om het belachelijk te maken.

Ik wil niet gaan janken hoor. Iedere bevolkingsgroep wordt belachelijk gemaakt en dat moet kunnen. Ik begrijp alleen niet waarom juist de EO eraan mee wilt werken.
Ik wel. De EO is namelijk al een tijdje bezig zich te vermommen als een maker van leuke televisieprogramma's. Door dat valse voorwendsel hebben ze een groter bereik, een groter bereik voor hun doel dat nog altijd hetzelfde is: Bekeren en indoctrineren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:50:13 #53
123780 Davoice
Don't innovate. Imitate!
pi_71422942
Lekker belangrijk

Wie kijkt er nog EO? Flikker die omroep uit het publieke bestel
One man can make a difference, Davoice makes the difference
pi_71423208
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:50 schreef Davoice het volgende:
Lekker belangrijk

Wie kijkt er nog EO? Flikker die omroep uit het publieke bestel
De EO heeft iets van 450.000 leden en is daarmee een van de grootste omroepen van Nederland.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:00:48 #55
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71423288
quote:

[..]

Aantal redenen:

Dat komt ook door de zaken die wij horen over het geloof. Waar jij nog redelijk bent en inhoudelijk overal op in wilt gaan. Dat zie je niet vaak in het dagelijks leven omdat ik niet met iedereen die ik tegenkom over dit onderwerp praat.

Ondertussen zie ik wel programma's als 40 dagen zonder seks, waar ze redelijk beoordelend zijn. Ik zie dat discussie programma van Arie waarin hij als discussieleider te duidelijk zijn mening erdoorheen gooit.

Ik zie documentaires als Jesus camp Waarin de kinderen duidelijk gebrainwashed worden.

Daarnaast vind ik dat je zeker wel zelfspot mag hebben ook als het gaat om je geloof. Of de EO er aan mee moet doen is idd de vraag. Dan zou ik het eerst moeten zien, hoe ze de discussie aan gaan.
pi_71423342
David, jij ook hier!
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:09:09 #57
246425 Penisbaard
We zijn binnen.
pi_71423502
Mensen die nog naar andere omroepen dan de VPRO kijken
pi_71423726
Eindelijk eens een goed programma van de EO.
pi_71423743
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:09 schreef Penisbaard het volgende:
Ik kijk zo nu en dan VARA (DWDD) en BNN.
-
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:09:52 #60
10024 Barachem
Heb ik zelf in elkaar geflanst
pi_71425440
quote:
Ik kan je vertellen waarom.
Simpel, omdat de mensen die dat dan doen, dat belachelijk maken van Jezus en dat niet tolereren van christen zijn, diep van binnen Jezus haten en daarmee ook Zijn volgelingen.

Johannes 15:18-20

Mede een profetie van dat veel mensen Jezus en daarmee Zijn volgelingen zullen haten en vervolgen.
Goh, laten we eens kijken wat mensen, waaronder ook zogenaamde kerken gedaan hebben met de volgelingen van Jezus...
Heel simpel gezegd: Haat en vervolging.
Daar heb jij je antwoord.
Ik denk ook dat het bij dit soort bashen zekers niet blijft, maar dat bijbelgetrouwe christenen niet alleen maar meer en meer belachelijk worden gemaakt en onder vuur komen te staan, maar dat in de nabije toekomst ook vervolging van bijbelgetrouwe christenen terug zal keren in het oh zo verlichte en vrije westen.
En dan denk ik dat NL geen veilige haven voor vervolgden uit allerlei land zal zijn zoals vroeger, maar ook een land waar christenpersecutie plaats zal vinden.

Ik kan me bv. prima vinden met atheisten zowel als met christenen, mensen zijn mensen.
Maar ik vind de fanatieke zelotische antitheistische stroming die onder de athesitische jongeren aan het opkomen is en die nauwelijks tolerantie voor geloof, laat staan (bijbelgetrouwe) christenen, heeft, erg eng en gevaarlijk omdat veel individuen weleens uitspraken met geweldsdreigementen doen.
Nogmaals, als ex-atheist zijnde weet ik wat het is om gewoon atheist te zijn en je niet te bekommeren met geloof tenzij iemand je ermee confronteerd en na de confrontatie het verder te negeren.
quote:

[..]

Aantal redenen:
Dat klopt, christenen worden als ouwbollig en stoffig beschouwd.
Vaak ook als naief, helaas in genoeg gevallen terecht.
quote:
Ja, mensen die met het christendom spotten krijgen geen dreigbrieven en worden niet als wraak neergeschoten.
quote:
Als het nou bij wat midlere spot bleef, ok.
Maar het gaat verder zelfs, vaak zover zelfs dat uitspraken worden gedaan dat geloof en vooral christendom voor oorlogen zorgt en uitgeroeid hoort te worden, etc., die interpreteerd kunnen worden als een oproep om wapens op te pakken en christenen neer te maaien.
Dat dan op uitwassen bij christenen wordt gefocussed en de uitwassen bij atheisten gemakshalve vergeten worden, is hypocriet en erg jammer.
quote:
Begrijp ik ook niet.
Ik kan begrijpen als ze nu een programma maken om de uitwassen bij christenen aan de kaak te stellen, omdat dat toch nog laat zien dat christenen niet stereotiepe eenheidsworst zijn.
Maar het eigen geloof belachelijk maken is achterlijk.
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:00 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Dat komt ook door de zaken die wij horen over het geloof. Waar jij nog redelijk bent en inhoudelijk overal op in wilt gaan. Dat zie je niet vaak in het dagelijks leven omdat ik niet met iedereen die ik tegenkom over dit onderwerp praat.
En waarom praat je dan niet met mensen in het dagelijks leven hierover?
quote:
Ondertussen zie ik wel programma's als 40 dagen zonder seks, waar ze redelijk beoordelend zijn. Ik zie dat discussie programma van Arie waarin hij als discussieleider te duidelijk zijn mening erdoorheen gooit.
Is dat dan zo erg dat een omroep een duidelijke mening heeft en die verkondigt?
Is dat niet het nut van de verschillende omroepen?
Verschillend inzicht, mening en inbreng?

En wat is beoordelend dan?
Is dat niet ook de antitheist die zijn vette klep opentrekt en (ongegrond) christenen en hun geloof basht en oproept om een eind aan het in zijn ogen achterlijke christendom te maken?
quote:
Ik zie documentaires als Jesus camp Waarin de kinderen duidelijk gebrainwashed worden.
Natuurlijk zijn dingen zoals Jesus Camp erg, maar de vraag is, is dit norm voor alle christenen of is dit een randverschijnsel bij bepaalde christenen in de VS?
En waarom haalt iedereen dat elke keer weer aan, terwijl je uit de meeste christenen hier te horen krijgt dat ze Jesus Camp indoctrinerend eng vinden?
Maar wacht eens even, waar is de kritiek van atheisten op landen als China, die in de naam van atheisme en communisme censuur op informatie zetten?
Niet dat ik dat als rechtsgeldend bewijs zie om alle atheisten van te beschuldigen, ik zie heus wel in dat het een uitvloeisel is van een totalitaire staat die atheisme als boegbeeld misbruikt om zijn totalitaire idealen aan de bevolking op te dringen.
Maar waar zijn de antitheisten die genuanceerder problemen aanwijzen i.p.v. met een brede kwast grote groepen schuldig te kleuren.
quote:
Daarnaast vind ik dat je zeker wel zelfspot mag hebben ook als het gaat om je geloof. Of de EO er aan mee moet doen is idd de vraag. Dan zou ik het eerst moeten zien, hoe ze de discussie aan gaan.
Waarom dan perse?
Ik zie ook geen a(nti)theisten met hun eigen gebrek aan geloof of evolutionisten met de evolutietheorie spotten.
Heb zelf geen probleem om met mezelf en in het algemeen met christenen te spotten, maar ik hou me het voorrecht om NIET met mijn geloof te spotten.

Maar zoals in het begin van deze post getypt staat geloof ikdat de spot met christenen en Jezus alleen maar erger wordt en binnen afzienbare tijd over zal slaan in vervolging.
The taming and domestication of religion is one of the unceasing chores of civilization. - Christopher Hitchens
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:15:56 #61
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_71425651
Ik las ergens anders dat Herman Finkers ook langs kwam. Hij is zelf christelijk maar kan ook grappen maken over religie, een perfecte balans lijkt me. Ik denk eigenlijk ook dat een beetje relativering de EO goed zal doen. Volgens mij is het zelfs goed dat een dergelijk programma bij de EO terecht komt, bij een andere omroep loop je eerder de kans dat het echt 'bashen' wordt, hier kan ruimte zijn voor beide kanten van het verhaal.

Geloof en humor hoeft elkaar niet uit te sluiten, geloof en zelfspot ook niet.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_71425668
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:40 schreef GuyFawkes het volgende:

[..]

Pas in 325 werd Jezus Zoon van God, en daarmee God. Terwijl hij altijd onderwees Zoon van de Mensen te zijn. Verder was het de eerste stap binnen het Christendom richting een georganiseerde en dogmatische religie.

Twee belangrijke punten naar mijn mening als je het over Jezus Christus en zijn leer wilt hebben.
Het klopt niet wat je zegt.

Jezus was al Zoon van God in de eerste eeuw n.c., sterker nog hij noemde zichzelf al Goddelijk in het Nieuwe Testament.
En 'Zoon des Mensen' is een Messiaanse term die juist erop duidt dat hij meer is dan een 'mens'.

Voor meer info, zie dit topic:
Vond Jezus zichzelf eigenlijk wel goddelijk en de messias?
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:17:12 #63
196697 Heathen.
Its No Game
pi_71425687
quote:
Wordt Jezus nog niet genoeg belachelijk gemaakt ofzo?
Nee.
pi_71425740
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:02 schreef pumpkineater het volgende:
David, jij ook hier!
Och nee, niet weer een bekende op FOK! he?

Ken ik jou?
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:02:45 #65
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71427304
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:09 schreef Barachem het volgende:

[..]
Knip hele lange post, waar ik wel op wil reageren.
Ik praat niet met de mensen erover omdat ik in het dagelijks leven niet meteen over geloof praat met mensen die ik ontmoet. Ik heb lol met ze, ik kan slap met ze ouwehoeren en het is dan geen issue. Ik zie het dus niet als een onderwerp om het vrij snel over te hebben. Daarnaast zijn er in mijn naaste omgeving weinig mensen die echt geloven.

Het slechte aan het oordelende aspect zit mij voornamelijk bij het discussieprogramma. een discussie leider moet buiten de discussie staan en mag eigenlijk zijn mening niet door laten komen om zo de discussie eerlijk te houden. Dus op het moment dat Arie in dat programma zijn mening verkondigd is dat slecht ja. Ze willen namelijk een discussie houden over bepaalde onderwerpen, maar het feit dat hij als discussieleider zijn mening niet voor zich houdt maakt de discussie oneerlijk.

Ik heb voor de rest niets tegen het geven van een mening op zich. Het beoordelen vind ik wel slecht. Maar dit vind ik ook slecht als een atheist dat doet, en echt gaan bashen en beoordelen. wederom is zijn mening geven prima.

Jesus camp is een extreem voorbeeld van hoe het geloof aan de mensen wordt gebracht. We zien op tv vooral dit soort dingen wanneer het over geloof gaat. Omdat mensen weinig met `normale`gelovigen spreken. Kan ik me voorstellen dat ze hun mening vormen aan de hand van dit soort beelden.

Voor de rest hebben ook atheisten veel commentaar op landen als China over de censuur maar dit doen ze niet vanuit hun atheist zijn. Atheisten beschouwen zich namelijk niet tot een groep zoals de christenen dat bijvoorbeeld doen.

Het zelfspot gedeelte dan nog. Ik zie om me heen genoeg mensen spotten met de evolutie theorie. Ga maar eens kijken bij een lesje evolutie bij de biologie studenten. Dat jij ze niet ziet is hetzelfde als dat de gemiddelde atheist niet de christenen met zelfspot zien. Er zullen namelijk genoeg christenen zijn die een stukje cabaret zien waarin Jezus op de hak wordt genomen en dan ook moeten lachen of zich er in ieder geval niet door gekwetst voelen. Maar die stappen daarmee niet in het openbaar. Het zijn de mensen die zich wel gekwetst voelen die ermee de openbaarheid zoeken. Waar weer veel mensen hun mening op baseren.

Zelf reken ik me ook niet echt tot atheist trouwens. Puur omdat ik niet kan bewijzen dat God niet bestaat, ik acht de kans daartoe wel klein.
  woensdag 29 juli 2009 @ 22:58:53 #66
259925 Rotter
Lastig verhaal...
pi_71444119
Christenhonden.... Difinieert zich als alle chr. gereformeerden en hervormde met kousen, hoedjes en andere extreme achterbakse Christenen. (Waarom met hoofdletter?)

Ach als de EO zichzelf belachelijk wil maken (waren ze al, maar wordt alleen maar erger), pak een zak chips en geniet. Bidden niet toegestaan.
:O
  woensdag 29 juli 2009 @ 23:06:21 #67
122701 SamStar
Voorheen Da-Ali-G
pi_71444357
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:49 schreef koningdavid het volgende:
hoe kan je intelligente programma's maken als je iets als evolutieleer verwerpt?
Hoofdpijn is het gevolg van het overmatig alcohol gebruik!
het heeft dan ook niets te maken met de zin in sex.....
pi_71445805
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 23:06 schreef SamStar het volgende:

[..]

hoe kan je intelligente programma's maken als je iets als evolutieleer verwerpt?
Er zijn zat mensen binnen de EO die de evolutieleer niet verwerpen. De kopstukken Knevel en Boomsma doen het sowieso niet.

Ik had Knevel gesproken en hij wil zelf niets liever dan diepgaande programma's maken over wetenschap en geloof. Het schijnt qua programmering alleen niet te doen zijn.
  woensdag 29 juli 2009 @ 23:53:15 #69
98000 Biels
Spreekt boekdelen
pi_71445861
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 22:58 schreef Rotter het volgende:
Christenhonden.... Difinieert zich als alle chr. gereformeerden en hervormde met kousen, hoedjes en andere extreme achterbakse Christenen. (Waarom met hoofdletter?)

Ach als de EO zichzelf belachelijk wil maken (waren ze al, maar wordt alleen maar erger), pak een zak chips en geniet. Bidden niet toegestaan.
Maak eerst je vmbo maar af voordat je denkt een mening te mogen hebben. Difinieert .
pi_71446407
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 22:58 schreef Rotter het volgende:

Christelijk Gereformeerden
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
pi_71446532
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 00:15 schreef Radioheader het volgende:

[..]

Christelijk Gereformeerden
Je weet hoe we doen.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 11:37:43 #72
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_71485089
Maar weer het bewijs dat die-hard christenen absoluut niet kunnen relativeren.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_71570309
Mijn topic heeft geholpen blijkbaar.
quote:
EO doorkruist weer plannen Arie Boomsma

Het zit Arie Boomsma niet mee. Eerst wordt hij wekenlang geschorst vanwege het meewerken aan een fotoreportage (zonder toestemming van zijn baas) en nu wordt zijn nieuwe paradepaardje afgeschoten. Loopt een Man over het Water al niet worden uitgezonden tijdens de Week van het Experiment / TV Lab en er komt ook geen vervolg. De EO is geschrokken van de controverse en is door alle kritiek van inzicht veranderd.

EO-directeur Arjan Lock: “Wij blijven een omroep met het verlangen om met mensen die God niet kennen het gesprek aan te gaan. Soms zoeken we hierin grenzen op en kiezen we voor een spannende vorm. In de afgelopen week ontstond er veel commotie over dit programma in de media. Nadat we nogmaals kritisch naar het format hebben gekeken, zijn we tot het besluit gekomen te stoppen met de productie.”

In het proefprogramma Loopt een man over het water… wilde de EO een bekende niet-christelijke cabaretier vragen om aan de hand van het Marcus-evangelie een korte voorstelling te maken over Jezus. Doel van het programma was om daar het gesprek over te voeren. De productie zat nog in een opstartfase, maar na hernieuwde afweging heeft de EO het besluit genomen het programma terug te trekken. Directeur Arjan Lock licht toe: “De bedoeling met het programma was helder; we willen mensen vertellen over Jezus. Maar we zien in dat we met dit risicovolle format en de ontstane beeldvorming die doelstelling onvoldoende bereiken.”

Presentator Arie Boomsma heeft er grote moeite mee dat het programma niet doorgaat: “Dit format was een unieke mogelijkheid om vooroordelen weg te nemen en open en eerlijk het gesprek over Jezus aan te gaan. Dat we die kans nu niet krijgen vind ik heel jammer.”

Zalvende woorden van Arie, die in vrijwel elk interview zegt dat hij vooruitstrevender/progressiever is dan zijn werkgever. Maar dat met wat geduld er wel stappen in de goede richting worden gezet. Hij ziet nu alweer een plan van hem in rook opgaan. Hoe lang blijven de EO en Arie nog gelukkig met elkaar?

Welk programma vervangend zal worden uitgezonden tijdens het TV Lab is nog niet bekend.
Zwak van de EO. Zielig voor Arie.
pi_71570369
Het wordt tijd dat Jezus de EO eens gaat redden.
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:24:05 #75
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_71570383
quote:

[..]

Gaaaahaaaaaaaaaaaaaaast, je wakkert die christenbash shit gewoon zelf aan hé, vuilak
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:24:50 #76
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71570397
quote:
Wat knap gevonden!

Theo Maassen heeft zoiets al eerder gedaan, dus meneer de oplichter weet zich in elk geval van succes verzekerd.

Rioolkomediant.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_71570449
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:24 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Gaaaahaaaaaaaaaaaaaaast, je wakkert die christenbash shit gewoon zelf aan hé, vuilak
Soms, als ik me verveel.
pi_71570644
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:21 schreef koningdavid het volgende:
Mijn topic heeft geholpen blijkbaar.
[..]

Zwak van de EO. Zielig voor Arie.
Humor is altijd al de vijand van het geloof, want humor is relativering en relativering kan een geloof niet hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:41:12 #79
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_71570818
Als goeie atheist voel ik me nu toch wel een beetje verplicht om lid te worden van die EO.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_71570832
Jammer, hij komt niet
Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef MYV het volgende:
TS, mag ik jou moffenhoertje zijn?
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:55:39 #81
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_71571190
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:09 schreef Penisbaard het volgende:
NPS
pi_71571902
Jesus who?????
  maandag 3 augustus 2009 @ 19:34:07 #83
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71572278
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:19 schreef OM-NOM-NOM het volgende:
Jesus who?????
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_71572996
W00000000000tex
  maandag 3 augustus 2009 @ 21:26:40 #85
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_71575720
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:55 schreef solyaris het volgende:

[..]

NPS
Sesamstraat
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_71577674
Zou er ruimte zijn voor Arie's evangelisatie bij POWNED?
pi_71579934
Gelovigen.
  maandag 3 augustus 2009 @ 23:46:41 #88
10024 Barachem
Heb ik zelf in elkaar geflanst
pi_71580761
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 23:20 schreef JaapLiekefan het volgende:
Gelovigen.
Dat hebben we zo vaak al gehad, kom eens met wat nieuws.
The taming and domestication of religion is one of the unceasing chores of civilization. - Christopher Hitchens
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 08:24:22 #89
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_71584986
Aan de ene kant vind ik het wel jammer dat het programma niet door gaat, maar de EO zit ook gewoon in een spagaat...
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_71585068
Guido Weijers heeft er wel het eea over te melden op z'n Twitter...
http://twitter.com/guidoweijers
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 08:37:39 #91
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_71585116
Ik zeg maar zo; God heeft het zo gewild en ieder krijgt wat hem toekomt. Wijze woorden van de gemiddelde christen.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 10:22:19 #92
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71587044
Jammer dat de EO toch weer bezwijkt voor de biblebelt. Ik had zelfs vrijwillig naar de EO gekeken voor dit programma, maar helaas......
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_71587264
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 00:48 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Denken dat de EO iets voorstelt
Een van de grootste 3 omroepen van Nederland
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')