Geen beta blokker dusquote:Op maandag 3 augustus 2009 19:40 schreef iofn het volgende:
[..]
A/ Pte. werd met zelfde EMV aangetroffen als gepresenteerd op de SEH, daarbij zag zij wat bleek.
VG/ Myocardinfarct een half jaar geleden. Schedelbasisfractuur 5 jaar geleden.
Med/ Simvastatine, Ascal
LO/ Geen oedeem, hepatomegalie, ascitis, cyanose, foetor of puntbloedingen. CVD lijkt normaal. Pols regulair equaal. Teken van Brudzinksi: positief Teken van Kernig: Positief.
AO/ Hb 7.6 L 14.3 (diff: veel neutrofielen) Tr 400. CRP 320; Na 136; K 5.0. Leverproeven ongestoord. Nierfunctie laat het beeld van een lichte dehydratie zien. Cor-enzymen: Allemaal in het normale gebied. D-Dimeer: Verhoogd. Stolling: ? ASTRUP: ?
Urine: Veel leuco's. Kweek: E.coli (ESBL)
X-thorax: Geen afwijkingen
Bloedkweken: Proteus Mirabilis
1. Wilt u nog aanvullend onderzoek doen?
2. Wat is uw verder beleid?
quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:40 schreef iofn het volgende:
Teken van Brudzinksi: positief Teken van Kernig: Positief.
ohnee, was niet zo bedoeld, maar omdat ik gisteren nog zei of DDM wel naar meningisme had gekekenquote:Op maandag 3 augustus 2009 20:07 schreef iofn het volgende:
Sorry mevrouw de neuroloog en internist.
1. Lijkt me een prima zet. Wat doe je als je er zelf starla er een naald erin hebt laten steken? Wat vraag je aan?quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:57 schreef DDM het volgende:
[..]
Geen beta blokker dus![]()
Het is teken van Brudzinski.
1) Liquorpunctie
2) Starten AB voor urosepsis. Een P. Mirabilis die een meningitis veroorzaakt is niet erg voorkomend. Volgens bij zie je dat vooral bij kinderen. Dus waarschijnlijk spelen hier 2 verwekkers een rol.
Trouwens: wat versta jij onder een lichte dehydratie? Ten eerste moet je getallen plaatsen, want creat gaat naar leeftijd. Ze kan net zo goed een chronische nierinsufficientie hebben. Dehydratie geeft in verhouding een hogere toename van het ureum dan van het creat. Ten tweede kan zijn nooit gedehydreerd zijn, want ze heeft een natrium van 136 mmol/L. Een dehydratie is per definitie een hypernatremie. Dus er is dan sprake van volumedepletie.
eiwitspectrum, glucose, cellen, leuko's, kweek en inzetten op virale verwekkers gezien de kans op herpes encefalitis (bewustzijnsdaling)quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:36 schreef iofn het volgende:
1. Lijkt me een prima zet. Wat doe je als je er zelf starla er een naald erin hebt laten steken? Wat vraag je aan?
Je hebt verdenking bacteriele meningitis dus ik zou METEEN beginnen met ceftriaxon + amoxi i.v.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:36 schreef iofn het volgende:
2. Valt goed te verdedigen. Welk AB zou je starten? Start je andere medicatie als je toch aan een meningitis denkt?
Nee ik heb een boek te koopquote:Op maandag 3 augustus 2009 17:57 schreef DDM het volgende:
[..]
Zijn zelfs al mensen die dat al lang achter de rug hebben (zoals ikzelf). Maar hoezo dan? Je zit er erg tegen op?![]()
Als Starla prikt mag zij ook zelf de kruisjes op het aanvraagformulier zettenquote:Op maandag 3 augustus 2009 20:36 schreef iofn het volgende:
[..]
1. Lijkt me een prima zet. Wat doe je als je er zelf starla er een naald erin hebt laten steken? Wat vraag je aan?
2. Valt goed te verdedigen. Welk AB zou je starten? Start je andere medicatie als je toch aan een meningitis denkt?
Ok, dat laatste wist ik niet, ik zoog maar even wat willekeurige waarde uit mijn duim.![]()
Laat me raden: een liquorpunctie was niet nodig. De schedelbasisfractuur in de voorgeschiedenis is nooit goed genezen en er loopt nu troebele liquor uit haar neusquote:Ai, vanaf nu wordt het tricky aangezien er een interessante ontwikkeling aankomt maar ik weet niet meer precies hoe we daarop zijn gekomen.
Die heb ik alquote:Op maandag 3 augustus 2009 21:04 schreef MadMarine het volgende:
[..]
Nee ik heb een boek te koop
Harrison's principles of internal medicine
Hehe, ik gebruik hem juist heel vaak. Ik heb het boek niet zelf, maar gebruik Harrison's online. Net zo makkelijk.quote:Op maandag 3 augustus 2009 21:06 schreef DDM het volgende:
[..]
Die heb ik al![]()
![]()
Denk dat je weinig kans maakt; dit boek wordt weinig gebruikt door studenten. Het is meer voor artsen in opleiding tot internist en internisten zelf. Het is de bijbel der interne geneeskunde!!
Je maakt het wel spannend zeg;quote:Op maandag 3 augustus 2009 21:21 schreef iofn het volgende:
Eiwit: 1.0 g/l
Cellen: 2000 per microliter
Leuco's: Precieze getal heb ik niet paraat, automatische dif toont 80% lymfocyten
Glucose: 60% van plasmawaarde
Gram-preparaat: Negatief
Kweek en PCR: Volgen
Hoe interpreteer je deze uitslagen? Is dit bacterieel of aseptisch?
benzylpenicillinequote:[b]Op maandag 3 augustus 2009 21:21
2. Stel je voor dat je een pneumococ uit de kweek krijgt, hoe behandel je dan?
Had ook niet anders van jou verwachtquote:Op maandag 3 augustus 2009 21:31 schreef June. het volgende:
[..]
Hehe, ik gebruik hem juist heel vaak. Ik heb het boek niet zelf, maar gebruik Harrison's online. Net zo makkelijk.
Als je een fatsoenlijke UB hebt welquote:Op maandag 3 augustus 2009 22:15 schreef Repeat het volgende:
Die online versie kan je toch niet bekijken als je het boek niet hebt?
Alsof ik daar ga zitten studerenquote:Op maandag 3 augustus 2009 22:42 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Als je een fatsoenlijke UB hebt wel
Nee, ik ook niet, ik log gewoon vanaf mijn computer in op het netwerk van de UB. Dacht dat we hier in Nijmegen achterliepen op ICT-gebiedquote:
Zijn er serieus fatsoenlijke medische boeken torrents te vindenquote:Op maandag 3 augustus 2009 23:08 schreef Kassaa het volgende:
Je kan ook een torrent met het boek downloaden, of ergens stiekem wachtwoorden bemachtigen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |