abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 januari 2010 @ 14:28:35 #276
285174 Evienne
never odd or even
pi_76357986
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:04 schreef ToT het volgende:

[..]

Hmmm...
[..]

So far so good...
[..]

Ik lees niets over boetes...
[..]

Klinkt ook niet zo erg...
[..]

Klinkt ook nog niet echt rampzalig...

Yup, we're all doomed!
Grappig dat je van alles quote, behalve het stukje wat ik aan heb gehaald, en dat men ook niet tussen de regels door leest.

Je mág als land wel je eigen regulering aan proberen te houden, maar als het importerende land het daar niet mee eens is, wordt de Codex als beslissende factor aangehouden, met financiële sancties als gevolg. Nu kan Europa nog wel het één en ander aan sancties veroorloven, maar veel landen zijn niet in die positie en laten dus gewoon hormonaal en genetisch gemanipuleerd voedsel toe.

Diverse pesticiden die in de E.U. al jaren verboden zijn, worden volgens de Codex als veilig beschouwd. Het is inderdaad niet verplicht om ze te gebruiken, maar als een land zou weigeren producten te importeren die niet behandeld zijn met deze stoffen, zal de Codex deze in het gelijk stellen. Wie zal er uiteindelijk aan het kortste eind trekken?
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_76358446
Hmmm land 1 accepteert zooi van land 2 niet vanwege wat er mee gebeurd is.
Een gemeenschappelijke instantie vindt dat land 1 niet moet zeiken, en dus gaat land 2 kinderachtig lopen doen met de import van producten van land 1.

Dat betekent nog NIET dat de WTO daadwerkelijk boetes oplegt, maar ik geef toe dat het wel erg onwenselijk is zo. Dus je moet als land alles maar accepteren totdat er keihard bewijs is dat het troep is wat er verkocht wordt, en dan kan het al te laat zijn. Echter lijkt de WTO een soort scheidsrechterrol te hebben zonder rechterlijke macht; ze geven aan wie gelijk heeft en wie niet, en zo te zien laten ze het aan de landen zelf over hoe ze het conflict onderling willen oplossen.
  zondag 3 januari 2010 @ 14:48:09 #278
285174 Evienne
never odd or even
pi_76358841
Wellicht ben ik té paranoide, maar ik laat niet graag bepalen wat ik eet door multi-nationals en monopoly-coöperaties. Meer dan 80% van de Codex-commissie zit daar vanuit handelsbelangen, slechts 1% vanuit humanitaire overwegingen, de rest voornamelijk politiek, en dat vind ik een alles behalve geruststellende gedachte.
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  zondag 3 januari 2010 @ 14:49:26 #279
285174 Evienne
never odd or even
pi_76358883
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:39 schreef ToT het volgende:
Hmmm land 1 accepteert zooi van land 2 niet vanwege wat er mee gebeurd is.
Een gemeenschappelijke instantie vindt dat land 1 niet moet zeiken, en dus gaat land 2 kinderachtig lopen doen met de import van producten van land 1.

Dat betekent nog NIET dat de WTO daadwerkelijk boetes oplegt, maar ik geef toe dat het wel erg onwenselijk is zo. Dus je moet als land alles maar accepteren totdat er keihard bewijs is dat het troep is wat er verkocht wordt, en dan kan het al te laat zijn. Echter lijkt de WTO een soort scheidsrechterrol te hebben zonder rechterlijke macht; ze geven aan wie gelijk heeft en wie niet, en zo te zien laten ze het aan de landen zelf over hoe ze het conflict onderling willen oplossen.
De WTO kan zeker sancties opleggen. Vandaar dat de E.U. al jaren betaalt voor het níet toelaten van vlees en melk wat met hormonen behandeld is.
pi_76358928
Nou, wat ik zo'n beetje begrijp uit het door jou aangehaalde stuk lijkt het er op dat Amerika en Canada zelf die sancties opleggen n.a.v. de uitspraak van de WTO.
  zondag 3 januari 2010 @ 15:20:31 #281
285174 Evienne
never odd or even
pi_76360077
quote:
Een diplomaat van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken vond de timing van het Scvph-rapport maar 'hoogst verdacht'. 'Na jarenlange tests die aantonen dat met hormonen gefokt vlees veilig is, wordt er plotseling een dramatische nieuwe wetenschappelijke ontdekking gedaan. Wat Europa wanhopig probeert, is een excuus te vinden om de WTO-sancties te ontlopen. Het is doorzichtig.'bron
SCVPH = Sub-Committee on Veterinary Public Health, en de sancties zijn dus wel degelijk van de WTO.
quote:
The work of the Codex Alimentarius Commission, together with that of FAO and WHO in their supportive roles, has provided a focal point for food-related scientific research and investigation, and the Commission itself has become an important international medium for the exchange of scientific information about the safety of food. The standards of Codex have also proved an important reference point for the dispute settlement mechanism of the WTO. See hormones disputes DS26, DS48, DS320, DS321, and sardines dispute DS231.
Voor zover ik weet is de WTO (in de artikelen die als links aangegeven zijn, wordt de DSB genoemd, dit is de Dispute Settlement Body van de WTO) in deze gewoon de rechter, die ook de strafmaat bepaalt, nadat de conflicterende landen / organisaties hun verhaal hebben gedaan en hun eisen vwb represailles duidelijk hebben gemaakt.
pi_76360374
Hmmmmmzzzz......okee, DAT is dan WEL zeer kwalijk!!!
  woensdag 6 januari 2010 @ 15:54:42 #283
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_76485540
-edit-

[ Bericht 98% gewijzigd door Schenkstroop op 06-01-2010 16:04:33 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')