quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 12:42 schreef bixister het volgende:arual heeft wel een punt, natuurlijk moet je nadenken over of een naam ook bij een volwassene kan passen. je hoopt toch wel dat je kind die leeftijd zal bereiken neem ik aan. maar ik begrijp het bezwaar tegen verkleinnamen als gertje oid niet zo goed.
voor mijn gevoel heeft dat niks te maken met hoe groot of zwaar iemand is. 't is gewoon een naam. de verkleining duidt doorgaans simpelweg op het feit dat 't een vrouwelijk variant is. een naam als 'fee' heeft dat risico (van niet passen) wel wat meer vind ik.
mee eens
smiley voor een volwassene is ook wat vreemd

Geertje en Maartje zijn volkomen normale Hollandse namen. Of zoals mn zusje, Bregtje. En ik moet zeggen, ik ken een Gijsje, 4 x een Maartje en dan uiteraard mn zusje, en geen van allen spreek ik aan zonder de -tje. Heel soms in de afgekorte versie wel, denk aan, roepen over het station ofzo

maar allemaal willen ze stuk voor stuk gewoon aangesproken worden met hun hele naam. En er zijn er zelfs bij die in staat zijn je een dreun te verkopen als je de -tje weg laat omdat ze die mannenversie van de naam heul niet mooi vinden
*denkt aan een fokker in t bijzonder 
Het heeft weinig met passen bij een volwassene te maken maar alles met de vrouwelijke variant op een naam.
Een vrouwenversie van een naam komt in alle talen voor, denk aan Joseph/Josephine, Albert/Alberta (-ine), Rene/Renee enz enz. De hollandse variant hiervan is gewoon het suffix -tje.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!初戀的香味就這樣被我們尋回