En de l*l is weg
Topbestuurder notariaat pakt zijn biezen29 juli 2009 | Het Financieele Dagblad
Jan Fred van Wijnen
Notaris Hans Erkens stapt toch op als bestuurder van beroepsorganisatie KNB, nadat de rechter hem heeft berispt voor schending van de gedragsregels.
Nog geen week geleden zag notaris Hans Erkens geen enkel probleem in zijn berisping. Het Gerechtshof vond dat Erkens 'de grenzen tussen ambt en onderneming' had overschreden door een prijsafspraak te maken met een makelaarskantoor. Daarmee overtrad hij het 'provisieverbod'. Zijn werk als bestuurder van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie KNB werd volgens hem 'niet door de uitspraak bemoeilijkt'.
Ook de voorzitter van de KNB, Erna Kortlang, vond dat Erkens in het bestuur kon blijven 'omdat de uitspraak geen betrekking heeft op zijn werk als bestuurder'.
Nu heeft Erkens toch zijn functie neergelegd. 'Ik heb uit eigen beweging besloten

dat het beter is dat ik mij terugtrek', zegt hij. 'De KNB staat nu midden in de discussie over marktwerking Het provisieverbod is daar een aspect van. Ik zou niet willen dat een discussie over mijn positie als bestuurder de zaak vertroebelt.'
Volgens Erkens heeft hij de lopende rechtszaak gemeld bij de sollicitatiecommissie, voordat hij begin dit jaar tot het KNB-bestuur toetrad. 'Iedereen zei toen dat een eventuele negatieve uitspraak geen invloed zou hebben op mijn positie.'

KNB-voorzitter Kortlang 'respecteert' het besluit van Erkens. Ze zegt nu 'niet uit te sluiten' dat het bestuur op zijn vertrek had aangedrongen 'als hij voorwerp van discussie was geworden'. Vorige week kon ze dat nog niet zeggen 'omdat ik Erkens nog niet had gesproken'.
Hans Erkens, notaris in Alkmaar
En we

met ziijn allen