Het wordt tijd dat die akelige christenunie uit het kabinet wordt gebonjourd en weer voor een eeuwigheid in de oppositie mag blijven.quote:De abortusboot van de internationale organisatie Women on Waves heeft alle voor dit jaar geplande reizen afgelast. Door het beleid van het kabinet dreigen vrouwen die meevaren te worden vervolgd en is het uitvaren van de boot te riskant geworden. Dat zegt directeur Rebecca Gomperts van de organisatie zaterdag in NRC Weekblad.
Het kabinet wijzigde in mei de regeling voor het afbreken van zwangerschappen. Daardoor mogen abortuspillen alleen nog worden verstrekt in speciale klinieken. Dat geldt ook voor de overtijdbehandeling. Op de abortusboot werden de pillen voor deze behandelingen verstrekt omdat op een Nederlandse boot het Nederlandse recht geldt in internationale wateren.
Omdat voormalig minister van Volksgezondheid Els Borst (D66) toestemming had gegeven voor het verstrekken van de pillen op het schip, liepen buitenlandse vrouwen die de pil aan boord namen geen risico op vervolging in eigen land. Als de Nederlandse inspectie nu vaststelt dat strafbaar wordt gehandeld, kunnen zij wel strafrechtelijk worden vervolgd. Om die reden gaan acties voor de kust van Nicaragua, Chili, Brazilië en Argentinië niet door, zegt Gomperts.
Women on Waves bereidt een rechtszaak voor tegen de nieuwe regels. "Onder invloed van CDA en ChristenUnie wordt alles steeds meer ingeperkt", stelt Gomperts vast.
Vind ik ook. Ik noem mijzelf dan ook altijd progressief met een scheutje conservatief. Als je geen kind wil, moet je of veilig neuken, of niet.quote:Op zondag 26 juli 2009 21:51 schreef Klopkoek het volgende:
Abortus is iets vreselijks. Dat is dan weer een heeeel klein pluspuntje van de conservatieve revolutie die over ons land waait.
Soms kan 1 mens 'menswaardiger' leven dan als er 2 mensen zouden zijn.quote:Op zondag 26 juli 2009 21:56 schreef Klopkoek het volgende:
Ja, dat leg ik ook altijd uit, dat het juist verenigbaar is met het progressivisme om iedereen een menswaardig leven te gunnen.
Op zijn minst geef hem/haar een kans er wat van te maken. Kunnen ze er altijd nog zelf voor kiezen er uit te stappen.quote:Op zondag 26 juli 2009 22:00 schreef waht het volgende:
[..]
Soms kan 1 mens 'menswaardiger' leven dan als er 2 mensen zouden zijn.
Er is niks menswaardigs aan het zoveelste gebroken (tiener)gezin.
Juist abortus kan dat in sommige gevallen bewerkstelligen, het is dan niet in het belang van de moeder èn nog veel minder in belang van het kind om het uit te laten dragen. In het interview zegt Gomperts iets heel interessants.quote:Op zondag 26 juli 2009 21:56 schreef Klopkoek het volgende:
Ja, dat leg ik ook altijd uit, dat het juist verenigbaar is met het progressivisme om iedereen een menswaardig leven te gunnen.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat abortus schering en inslag wordt, en niet ongewenst zwanger worden heeft natuurlijk de voorkeur, maar soms gebeurt er gewoon iets, wat je niet plant, wat je niet overziet. Het is dan belachelijk dat dat meteen twee levens moet verwoesten, die van de vrouw en die van het kind. Het is nog veel belachelijker dat andere mensen dat voor jou mogen bepalen.quote:U verdedigt het zelfbeschikingsrecht van de vrouw en uw tegenstanders komen op voor het recht van de foetus.
"In mijn overtuiging is het onmogelijk, voor wie dan ook, dat recht op te eisen. Zij zeggen dat de foetus net als een dier geen stem heeft en dat zij namens het ongeboren kind spreken. Maar er is niemand op de wereld die meer belang heeft bij het welzijn van de foetus dan de moeder. En als de moeder beslist dat ze de zwangerschap niet wil uitdragen, dan mag het niet zo zijn dat een vreemde meer stem heeft."
Ethische rotkwestie. Je weet zelf dat dit verhaaltje vanuit een ander oogpunt niets waard is, en daarom blijft het een verschil van meningen.quote:Op zondag 26 juli 2009 22:20 schreef Kassaa het volgende:
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat abortus schering en inslag wordt, en niet ongewenst zwanger worden heeft natuurlijk de voorkeur, maar soms gebeurt er gewoon iets, wat je niet plant, wat je niet overziet. Het is dan belachelijk dat dat meteen twee levens moet verwoesten, die van de vrouw en die van het kind. Het is nog veel belachelijker dat andere mensen dat voor jou mogen bepalen.
Je zou kunnen zeggen dat elk soort boot van welke sekte dan ook prima is, zolang volwassenen er uit vrije wil naartoe gaan.quote:Op zondag 26 juli 2009 22:20 schreef Iblis het volgende:
Ik vind de abortusboot, te meer omdat die ook aanlegt in landen met een afwijkende jurisdictie, sowieso wat lastig. Het is toch een beetje onze normen en waarden exporteren. Het lijkt me ook niet jofel als er hier een Sharia-boot aanlegt, die onder Iraanse vlag vaart, die de mogelijkheid biedt om in internationale wateren de Sharia nog wat vollediger toe te passen; of een besnijdenisboot waarop ouders hun dochters kunnen laten besnijden.
Bijzonder zwakke argumentatie natuurlijk. Het is op tal van terreinen gebruikelijk dat een partij als bijvoorbeeld de overheid, er voor zorgt dat belangen van minderheden, ondergeschikten en anderen die in een zwakke positie verkeren, zich kunnen verweren tegenover sterkere personen die hen onrecht aan willen doen (sterker dit is denk ik het meest gewaardeerde element in een rechtsstaat). Heel veel wetgeving is terug te voeren op dit item, het is dus totaal niet gek of vreemd ook voor foetussen wettelijke bepalingen van kracht te laten zijn. Dit staat totaal los van de vraag welke partij in de samenleving wel of niet voor rechten op mogen komen, de wet waarborgt dat niemand over het lot van de foetus kan beslissen, om maar een mogelijk scenario te schetsen.quote:U verdedigt het zelfbeschikingsrecht van de vrouw en uw tegenstanders komen op voor het recht van de foetus.
"In mijn overtuiging is het onmogelijk, voor wie dan ook, dat recht op te eisen. Zij zeggen dat de foetus net als een dier geen stem heeft en dat zij namens het ongeboren kind spreken. Maar er is niemand op de wereld die meer belang heeft bij het welzijn van de foetus dan de moeder. En als de moeder beslist dat ze de zwangerschap niet wil uitdragen, dan mag het niet zo zijn dat een vreemde meer stem heeft."
Zolang die boot niet in Rotterdam aanlegt, zal een Shariaboot ook weinig zoden aan de dijk zetten. Als keuzevrijheid het uitgaanspunt is mag iedereen wmb aanleggen, zolang ze maar niet gaan propageren.quote:Op zondag 26 juli 2009 22:20 schreef Iblis het volgende:
Ik vind de abortusboot, te meer omdat die ook aanlegt in landen met een afwijkende jurisdictie, sowieso wat lastig. Het is toch een beetje onze normen en waarden exporteren. Het lijkt me ook niet jofel als er hier een Sharia-boot aanlegt, die onder Iraanse vlag vaart, die de mogelijkheid biedt om in internationale wateren de Sharia nog wat vollediger toe te passen; of een besnijdenisboot waarop ouders hun dochters kunnen laten besnijden.
Tja dat is weer een mooi staaltje religieus imperialisme. Het is te vergelijken met het ronselen voor Al Qaeda. Het opzoeken van zwakke, weerloze mensen, om ze vervolgens te chanteren en te bekeren. Je kunt je afvragen of het niet beter is je ziel te verkopen aan de duivel, dan aan zo'n dwaze missionaris.quote:Op maandag 27 juli 2009 02:42 schreef sander89 het volgende:
De Christen bezorgen een boot vol met bijbels in Afrika, want dat hebben ze veel harder nodig dan voedsel/medicijnen etc.![]()
![]()
![]()
Veel te christelijk kabinet is er ook nu in NL.
ABORTUS IS MOORD ! ! ! Stop die seculieren heksen die landen DE KEUZE willen ontzeggen om moordenaars te berechten!quote:Op maandag 27 juli 2009 10:27 schreef Harlon het volgende:
Dit moest eens verboden worden, kijken hoe hard hypocriete tyfus gristenen dan op hun achterste poten staan. *pleit voor verplichte abortus bij christenen*.
Het punt is hier natuurlijk dat de foetus niet een volwassene is. Zelf ben ik zeker niet tegen abortus, maar ik zie wel dat dit een heikel punt is. Je neemt een beslissing voor de foetus, omdat die zelf geen beslissing kan nemen. Ik denk dat dit op zich ethisch te rechtvaardigen is.quote:Op zondag 26 juli 2009 22:31 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Je zou kunnen zeggen dat elk soort boot van welke sekte dan ook prima is, zolang volwassenen er uit vrije wil naartoe gaan.
Je bent als een echte PVV'er en conservatief betaamd niet echt consequent in je opvattingen maar in dit geval ben ik het met je eens.quote:Op maandag 27 juli 2009 02:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het goed dat het kabinet deze boot tot stoppen probeert te brengen en dat dat zoals het er nu op lijkt ook gelukt is. Ik erger mij er al jaren aan dat deze organisatie zomaar over mensen met andere ideeën over abortus heen walst door naar landen te gaan waar abortus niet is toegestaan.
[..]
Bijzonder zwakke argumentatie natuurlijk. Het is op tal van terreinen gebruikelijk dat een partij als bijvoorbeeld de overheid, er voor zorgt dat belangen van minderheden, ondergeschikten en anderen die in een zwakke positie verkeren, zich kunnen verweren tegenover sterkere personen die hen onrecht aan willen doen (sterker dit is denk ik het meest gewaardeerde element in een rechtsstaat). Heel veel wetgeving is terug te voeren op dit item, het is dus totaal niet gek of vreemd ook voor foetussen wettelijke bepalingen van kracht te laten zijn. Dit staat totaal los van de vraag welke partij in de samenleving wel of niet voor rechten op mogen komen, de wet waarborgt dat niemand over het lot van de foetus kan beslissen, om maar een mogelijk scenario te schetsen.
Een beetje PVV-er is voor ee Joods-Christelijke cultuur dus zou dit moeten toejuichen toch ?quote:Op maandag 27 juli 2009 11:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je bent als een echte PVV'er en conservatief betaamd niet echt consequent in je opvattingen maar in dit geval ben ik het met je eens.
Het zijn de overheden die het verbieden die over de rechten van die zwangere vrouw heenwalsen door voor haar te kiezen dat ze een embryo in haar eigen lichaam niet mag verwijderen.quote:Op maandag 27 juli 2009 02:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het goed dat het kabinet deze boot tot stoppen probeert te brengen en dat dat zoals het er nu op lijkt ook gelukt is. Ik erger mij er al jaren aan dat deze organisatie zomaar over mensen met andere ideeën over abortus heen walst door naar landen te gaan waar abortus niet is toegestaan.
Hiermee mis je m.i. de essentie van het vraagstuk. Iemand kan namelijk net zo hard zeggen: Het zijn de overheden die het verbieden, en die over de rechten van die embryo heenwalsen door voor haar te kiezen dat ze verwijderd mag worden.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:25 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het zijn de overheden die het verbieden die over de rechten van die zwangere vrouw heenwalsen door voor haar te kiezen dat ze een embryo in haar eigen lichaam niet mag verwijderen.
Dan verhef je een dogma tot wet wat niet consequent is met andere leerstukken van de PVV en het libertarisme.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Een beetje PVV-er is voor ee Joods-Christelijke cultuur dus zou dit moeten toejuichen toch ?
Belangrijk is de potentie die in een embryo zit.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hiermee mis je m.i. de essentie van het vraagstuk. Iemand kan namelijk net zo hard zeggen: Het zijn de overheden die het verbieden, en die over de rechten van die embryo heenwalsen door voor haar te kiezen dat ze verwijderd mag worden.
De belangrijkste vraag is: Heeft zo'n embryo rechten of niet? Is abortus een vorm van geweld tegen een levensvorm die bepaalde rechten heeft? Is abortus geweldsinitiatie? En dat is een ethisch vraagstuk waarvoor beide posities meningen zijn te geven. Ik vind de meningen voor abortus weliswaar veel en veel sterker dan ertegen, maar door jouw opmerking doe je echter of het vanzelfsprekend is dat de rechten van de zwangere vrouw prevaleren (zo een embryo al rechten heeft).
Als iedereen dat zou vinden, ja, dan zou een abortusboot natuurlijk prima zijn. Maar niet iedereen vindt dat. En het is niet dat bepaalde landen de abortusboot tegenhoudt ondanks dat men de zwangere vrouw dat recht toekent. Nee, men houdt de abortusboot tegen omdat men de embryo juist rechten toekent en geweld tegen die embryo wil voorkomen.
Ik wil hier geen abortusvraagstuk over maken, maar dit is gewoon een zwak argument. Om het plat te zeggen: Voor potentie koop je niets. Moet je een kapvergunning aanvragen om een pas ontsproten beukennootje tussen de stoeptegels uit te mogen trekken? In potentie is het een 400 jaar oude boom. Natuurlijk niet. Is een wijn uit 2008 bij de slijter extra duur omdat het in potentie een wijn is die 50 jaar gerijpt is? Zijn de rouwrituelen van het Jodendom voor een miskraam groter dan bij het overlijden van een volwassen mens, omdat elke embryo misschien wel een groots rabbi was? Nee, helemaal niet. Schrijft exodus voor dat een door geweld veroorzaakte miskraam een extra hoge straf geldt? Nee, integendeel. Dan is het een geldboete, terwijl in het overige geldt: Een oog voor een oog, een tand voor een tand, en een leven voor een leven.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:40 schreef Klopkoek het volgende:
Belangrijk is de potentie die in een embryo zit.
Ja, en dat doe je dus ook net niet bij abortus. Je kijkt naar de waarde van het wezentje op dat moment. En dan zie je dat het een hoopje cellen is dat b.v. nog geen pijn kan voelen, dat amper ontwikkeld is, en dat qua intelligentie de meerdere in varkens moet erkennen. Dat klompje cellen heeft geen zelfbesef, geen eigen wil, en zal net zomin protesteren als een plant dat doet. Hard, maar dat is de situatie. Dit, terwijl de moeder dat wél heeft en die zegt niet te willen leven met dat wezentje in haar buik. Er is dus wel iemand die stelt er last van te hebben.quote:Het gevaar is allereerst dat je onnodig mensenlevens doodt. In de toekomst kijken blijft, met alle wetenschap, moeilijk.
Dat mooie leven moet dus ook van toepassing zijn op de zwangere vrouw. Wat je zegt is heel mooi, maar jij laat nu de zwangere vrouw even buiten beeld. Je zegt: "Ja, jij moet je mond houden, die embryo is belangrijker. Voldraag die zwangerschap maar." Juist dat maakt de maatschappij zo hard – zie, ik kan die retorische trucjes ook.quote:Daarbij zeg ik ook als linkse progressief: het moet niet uit maken of je een potentieel olympisch kampioen of een mongooltje doodt, iedereen verdient een mooi leven. Iedereen verdient op zijn minst de kans om van het leven te genieten. Dat vergt ook aanpassingsvermogen van de rest, wat Nederland trouwens steeds meer lijkt te ontberen. Het voelt toch een beetje alsof de machtige incrowd zegt "wij willen jou er niet bij hebben". Juist diversiteit, zonder op anderen neer te kijken, maakt een maatschappij zo mooi.
We verzinnen wel wat… een sterk argument. Ik vind dat je een tamelijk onrealistisch beeld hebt van de waarde van leven en dat van een embryo ongelooflijk verheft en daarmee ander leven vernedert. Om het heel bot te stellen: zou jij, omwille van de diversiteit je ogen willen uitrukken zodat er wat meer blinden zijn? Je been willen afhakken zodat er weer wat meer mensen met amputaties zijn? Nu oorlogsveteranen steeds schaarser worden, gaat de diversiteit achteruit? Is het niet?quote:Juist progressievelingen zouden er naar moeten streven dat er voor iedereen een plaats is op de aarde en zeker in Nederland. En voor pijnlijke voorvallen zoals verkrachtingen op tienermoeders verzinnen we wel wat.
De mensen hier zouden niet tegen de Sharia moeten zijn, omdat het "iets uit het buitenland" betreft, maar omdat het onethisch is. Om diezelfde reden zouden mensen het recht op abortus niet moeten zien als "een norm" van een toevallige geografische regio in de wereld, maar als een universeel recht. De neiging om een standpunt aan een lapje grond met mensen erop te koppelen, is een absurde gang van zaken. Denken mensen nu werkelijk dat landsgrenzen de werkelijkheid in, zeg, tweehonderd compleet incommensurabele stukjes verdelen?quote:Op zondag 26 juli 2009 22:20 schreef Iblis het volgende:
Ben je ook tegen de pil? Tegen condooms? Tegen voor het zingen de kerk uit? Tegen een persoon die seks weigert, terwijl hij het wel had kunnen doen?quote:Op maandag 27 juli 2009 12:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het gevaar is allereerst dat je onnodig mensenlevens doodt voorkomt. In de toekomst kijken blijft, met alle wetenschap, moeilijk.
Iedereen verdient een mooi leven, maar een embryo is (nog) geen "één", dus een embryo verdient nog niets, net als een appel, een tafel of een oorwurm niets "verdient".quote:Juist progressievelingen zouden er naar moeten streven dat er voor iedereen een plaats is op de aarde en zeker in Nederland. En voor pijnlijke voorvallen zoals verkrachtingen op tienermoeders verzinnen we wel wat.
Een embryo heeft wel degelijk rechten, namelijk. de rechten van die vrouw. Zonder de vrouw kan de embryo niet leven, het is een parasiet. De embryo misbruikt de lichaamsstoffen van de vrouw om zichzelf in leven te houden en met wat geluk volgroeien.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:32 schreef Iblis het volgende:
Hiermee mis je m.i. de essentie van het vraagstuk. Iemand kan namelijk net zo hard zeggen: Het zijn de overheden die het verbieden, en die over de rechten van die embryo heenwalsen door voor haar te kiezen dat ze verwijderd mag worden.
De belangrijkste vraag is: Heeft zo'n embryo rechten of niet? Is abortus een vorm van geweld tegen een levensvorm die bepaalde rechten heeft? Is abortus geweldsinitiatie? En dat is een ethisch vraagstuk waarvoor beide posities meningen zijn te geven. Ik vind de meningen voor abortus weliswaar veel en veel sterker dan ertegen, maar door jouw opmerking doe je echter of het vanzelfsprekend is dat de rechten van de zwangere vrouw prevaleren (zo een embryo al rechten heeft).
Als iedereen dat zou vinden, ja, dan zou een abortusboot natuurlijk prima zijn. Maar niet iedereen vindt dat. En het is niet dat bepaalde landen de abortusboot tegenhoudt ondanks dat men de zwangere vrouw dat recht toekent. Nee, men houdt de abortusboot tegen omdat men de embryo juist rechten toekent en geweld tegen die embryo wil voorkomen.
Ik heb lak aan dogma's in boekjes. Hoewel in de bijbel zinvolle dingen staan moet je daar bij mij niet mee aan komen.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik wil hier geen abortusvraagstuk over maken, maar dit is gewoon een zwak argument. Om het plat te zeggen: Voor potentie koop je niets. Moet je een kapvergunning aanvragen om een pas ontsproten beukennootje tussen de stoeptegels uit te mogen trekken? In potentie is het een 400 jaar oude boom. Natuurlijk niet. Is een wijn uit 2008 bij de slijter extra duur omdat het in potentie een wijn is die 50 jaar gerijpt is? Zijn de rouwrituelen van het Jodendom voor een miskraam groter dan bij het overlijden van een volwassen mens, omdat elke embryo misschien wel een groots rabbi was? Nee, helemaal niet. Schrijft exodus voor dat een door geweld veroorzaakte miskraam een extra hoge straf geldt? Nee, integendeel. Dan is het een geldboete, terwijl in het overige geldt: Een oog voor een oog, een tand voor een tand, en een leven voor een leven.
Ik zeg nergens dat het al een volwaardig mensje is, ik zeg dat het eens volwaardig mens gaat worden.quote:Is het zondig een varken te slachten omdat de varken in potentie aan de wortel van een evolutionaire boom staat die misschien nog wel een zeer intelligent wezen oplevert?
En zo kan ik nog wel even doorgaan: als je potentie als geldig argument accepteert, dan blijf je bezig. Tenzij je alleen potentie in het geval van embryo's belangrijk vindt (maar dan vind ik je argument een gelegenheidsargument).
De (harde) waarheid is, voor potentie koop je niets. Er worden geen in memoriams geschreven voor miskramen. Godsdiensten schrijven beperkte rouw, zo die er al is, voor miskramen voor, de begravenisrituelen bestaan niet, hun zielen krijgen niet een plekje in de hemel, enz.
De last van de moeder kun je altijd nog verzachten.quote:[..]
Ja, en dat doe je dus ook net niet bij abortus. Je kijkt naar de waarde van het wezentje op dat moment. En dan zie je dat het een hoopje cellen is dat b.v. nog geen pijn kan voelen, dat amper ontwikkeld is, en dat qua intelligentie de meerdere in varkens moet erkennen. Dat klompje cellen heeft geen zelfbesef, geen eigen wil, en zal net zomin protesteren als een plant dat doet. Hard, maar dat is de situatie. Dit, terwijl de moeder dat wél heeft en die zegt niet te willen leven met dat wezentje in haar buik. Er is dus wel iemand die stelt er last van te hebben.
Die vrouw heeft haar kans al gekregen en zal ze nog krijgen. Daar gaat het om.quote:[..]
Dat mooie leven moet dus ook van toepassing zijn op de zwangere vrouw. Wat je zegt is heel mooi, maar jij laat nu de zwangere vrouw even buiten beeld. Je zegt: "Ja, jij moet je mond houden, die embryo is belangrijker. Voldraag die zwangerschap maar." Juist dat maakt de maatschappij zo hard – zie, ik kan die retorische trucjes ook.
quote:[..]
We verzinnen wel wat… een sterk argument. Ik vind dat je een tamelijk onrealistisch beeld hebt van de waarde van leven en dat van een embryo ongelooflijk verheft en daarmee ander leven vernedert. Om het heel bot te stellen: zou jij, omwille van de diversiteit je ogen willen uitrukken zodat er wat meer blinden zijn? Je been willen afhakken zodat er weer wat meer mensen met amputaties zijn? Nu oorlogsveteranen steeds schaarser worden, gaat de diversiteit achteruit? Is het niet?
TV-aandacht vergelijken met de praktijk dat insiders over de dood van outsiders beslissenquote:Er is een verschil tussen iedereen, naar omstandigheden, het beste gunnen, en het beste voor te hebben met iedereen, en naïef alles op één hoop te gooien zonder te erkennen dat er verschillen zijn. We hebben stimulatie voor toptalent en we hebben mogelijkheden voor verstandelijk gehandicapten om zich te ontwikkelen. Maar toch zenden we de Olympische Spelen live uit op TV en de wedstrijden tussen verstandelijk gehandicapten in Drenthe komen niet verder dan de lokale omroep. Goed, dat is hard, maar dat is ook heel menselijk.
Een vrouw heeft nog altijd allerhande rechten. In een fatsoenlijke maatschappij moet het mogelijk zijn dat zij haar kind niet hoeft op te voeden. Waar het om gaat is dat het unieke leven een kans krijgt, zich mag ontwikkelen en geaccepteert wordt.quote:Onevenredige betrokkenheid met bepaalde groepen gaat ook ten koste van anderen. Een klompje cellen allerhande rechten geven, leidt automatisch tot het miskennen van rechten van een volwassen vrouw.
Hier blijkt maar weer wat voor walgelijke filosofie het libertarisme is. Iedereen die in grote mate afhankelijk is van anderen verdient het niet om te leven.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:34 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een embryo heeft wel degelijk rechten, namelijk. de rechten van die vrouw. Zonder de vrouw kan de embryo niet leven, het is een parasiet. De embryo misbruikt de lichaamsstoffen van de vrouw om zichzelf in leven te houden en met wat geluk volgroeien.
Je komt daarmee inderdaad in een ethisch vraagpunt die wordt bewolkt door religie die op het moment van schrijven geen kennis had van cellen, dna, bacterieen en slechts een zeer beperkte kennis had van de anatomische werking van de mens.
Een embryo is biologisch weinig anders dan een lintworm en 'het had kunnen worden' is een non-argument.
quote:Op maandag 27 juli 2009 13:24 schreef lightbearer het volgende:
[..]
Ben je ook tegen de pil? Tegen condooms? Tegen voor het zingen de kerk uit? Tegen een persoon die seks weigert, terwijl hij het wel had kunnen doen?
Wat een rechtse taal sla jij opeens uit.quote:Waar het om gaat is natuurlijk het moment waarop het levende wezen in kwestie bewustzijn ontwikkelt. Om diezelfde reden vind ik dat men geen chimpansees zou moeten mishandelen of doden.
Iedereen verdient een mooi leven, maar een embryo is (nog) geen "één", dus een embryo verdient nog niets, net als een appel, een tafel of een oorwurm niets "verdient".
Ik neem aan dat ik de twijfelachtige eer had voor conservatief uitgemaakt te worden, dus ik zal er dan op reageren.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:14 schreef Klopkoek het volgende:
Het verschil is dus dat jij in wezen een conservatief bent en mensen wilt uitsluiten en ik een progressief.
Een kind is niet van de moeder, een embryo is iets op zichzelf. Dat is eigendom van niemand. Ik vind dus dat niemand daarover mag beslissen tenzij duidelijk is dat zo iemand echt fysieke pijn gaat lijden wanneer die ter aarde komt.
Maar dit land is gewoon in alle opzichten ziek. Ik zag ooit die D66 Europa-miep op TV verkondigen dat ook moeders kindjes met het syndroom van down zouden moeten kunnen aborteren... Brrr
Die vormen herken je ook in een plaspop. Of in een aapje. Of in een varkensembryo. Dat je die vormen herkent wil nog niet zeggen dat het ook een baby is.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:42 schreef Klopkoek het volgende:
Heb je wel eens een embryo gezien? Daar herken je gewoon de vormen van een baby in.
Ja, of een Dutroux. Maar het is het niet. Jij hecht echt veel belang aan potentie. Weet je dat er nog een groot gevaar achter zit? Naarmate genetische technieken verder ontwikkeld worden valt er veel meer te zeggen over de genetische basis van bepaalde vormen van (agressief) gedrag. Dan kun je potentiële criminelen vast volgen, opsluiten, indien nodig. Preventief. Of een preventieve oorlog beginnen. Alles om zaken die slechts in potentie bestaan te voorkomen.quote:Je weet gewoon vrijwel zeker dat zo'n embryo uit groeit tot iets wat wél bewustzijn heeft, tot iets wat een mongooltje kan zijn, iemand met ADHD, een olympisch kampioen, whatever.
Doe eens wat minder in linksrechtshokjes duwen.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:42 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een rechtse taal sla jij opeens uit.
Je weet gewoon vrijwel zeker dat zo'n embryo uit groeit tot iets wat wél bewustzijn heeft, tot iets wat een mongooltje kan zijn, iemand met ADHD, een olympisch kampioen, whatever.
Je trolls worden met de dag triester er zit nog amper fantasie in.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:39 schreef Klopkoek het volgende:
Hier blijkt maar weer wat voor walgelijke filosofie het libertarisme is. Iedereen die in grote mate afhankelijk is van anderen verdient het niet om te leven.
Trek deze lijn van argumentatie door en elke vrouw die meer dan eens ongesteld is geweest, is een seriemoordenaar.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:40 schreef Klopkoek het volgende:
Of de potentie van de boterham die je eet die omgezet kan worden in een zaadcelletje.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:28 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Trek deze lijn van argumentatie door en elke vrouw die meer dan eens ongesteld is geweest, is een seriemoordenaar.
Tsja, in een baby-pop ook.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
![]()
Heb je wel eens een embryo gezien? Daar herken je gewoon de vormen van een baby in.
Ik ben niet onder de indruk van jouw definitie van links en rechts, noch heb ik het verlangen om een dergelijk label op mijn ideeën te plakken.quote:Wat een rechtse taal sla jij opeens uit.
Ja, tenzij het embryo doodgaat, bijvoorbeeld door abortus.quote:Je weet gewoon vrijwel zeker dat zo'n embryo uit groeit tot iets wat wél bewustzijn heeft, tot iets wat een mongooltje kan zijn, iemand met ADHD, een olympisch kampioen, whatever.
Ik ben ook niet onder de indruk van je argumentatie.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:56 schreef Klopkoek het volgende:
Jij bent niet onder de indruk van mijn links rechts indelingen, ik ben niet onder de indruk van jullie belachelijke vergelijkingen die getuigen van een gebrek aan moreel besef.
Het probleem is dat je het verwerpt vanuit jouw referentiekader. Jij hecht erg veel waarde aan individuele vrijheid, maar die visie wordt klaarblijkelijk niet door iedereen gedeeld. Laat ik eens advocaat van de duivel spelen: waarom heeft een individu recht op zelfbeschikking?quote:Op maandag 27 juli 2009 12:25 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het zijn de overheden die het verbieden die over de rechten van die zwangere vrouw heenwalsen door voor haar te kiezen dat ze een embryo in haar eigen lichaam niet mag verwijderen.
Moraal is maar relatief.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:56 schreef Klopkoek het volgende:
Jij bent niet onder de indruk van mijn links rechts indelingen, ik ben niet onder de indruk van jullie belachelijke vergelijkingen die getuigen van een gebrek aan moreel besef.
Je links-rechts denken is ook niet zo relevant. Het is meer of minder overheid wat relevant is, de rest zijn nuances in het wel of niet meer overheid. Of je nou meer overheid gebruikt voor bv. militaire doeleinden (rechts voor jou) of om mensen te helpen (links voor jou) is in essentie exact hetzelfde.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:56 schreef Klopkoek het volgende:
Uiteraard, maar een parasiet is geen individu.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:59 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Het probleem is dat je het verwerpt vanuit jouw referentiekader. Jij hecht erg veel waarde aan individuele vrijheid, maar die visie wordt klaarblijkelijk niet door iedereen gedeeld. Laat ik eens advocaat van de duivel spelen: waarom heeft een individu recht op zelfbeschikking?
Jij bent degene die zich verlaagd tot belachelijke vergelijkingen en bijzonder felle reacties. Dan is het moeilijk om daar nog op te reageren. De zin om dan normaal te reageren vloeit weg. Te meer omdat ik niet tegen JohnDope of Boze Appel praat maar tegen iemand die door middel van duitse ondertitels pretendeert slim te zijn.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik ben ook niet onder de indruk van je argumentatie.
Nee, er is een bepaalde bodem van moraal. Daarboven mag er variatie zijn. Iedereen kent een bepaalde bodem van moraal, zelfs cultuurrelativisten.quote:
Weet je waarom ze zo fel zijn? Omdat jij mensen als ‘conservatief’ of ‘zonder moreel besef’ neerzet als ze het even niet met je eens zijn. Je doet alle moeite om de punten van m'n post te missen. Als ik aankaart dat potentie op zich geen waarde heeft, en een hele trits van gevallen opnoem om dat te illustreren, zowel bij producten, als bij mensen, als bij dieren, dan zeg jij ‘je vergelijkt een embryo met wijn’.quote:Op maandag 27 juli 2009 15:05 schreef Klopkoek het volgende:
Jij bent degene die zich verlaagd tot belachelijke vergelijkingen en bijzonder felle reacties. Dan is het moeilijk om daar nog op te reageren. De zin om dan normaal te reageren vloeit weg. Te meer omdat ik niet tegen JohnDope of Boze Appel praat maar tegen iemand die door middel van duitse ondertitels pretendeert slim te zijn.
Ik ben enkelvoud, meneer Klopkoek. Jij vergelijkt een embryo met een geboren baby en een volgroeid mens, maar wanneer men naar de mentale mogelijkheden van een embryo kijkt, moet men concluderen dat dát een onzinvergelijking betreft.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:56 schreef Klopkoek het volgende:
Ik geloof niet dat iemand abortus als een handige manier van anticonceptie ziet dus laten we niet gaan chargeren. Er zijn landen waar abortus meer voorkomt omdat de gewone anticonceptiemiddelen moeilijk toegankelijk zijn, dat wel. Maar als een vrouw kan kiezen tussen regelmatig een abortus, of dagelijks de pil slikken, kiest ze heus wel voor het laatste.quote:Op maandag 27 juli 2009 15:23 schreef Lienski het volgende:
Ik las ergens "baas in eigen buik" Opzich wel mee eens, maar ga dan fijn even aan de pil of koop een strip condooms als je de koffer induikt. Structurele abortus als geboortebeperking zien lijkt mij een hele kwalijke zaak.
Wat jij doet is langzamerhand de boel omdraaien. Ik geef aan dat de keuze van abortus is gebaseerd op toekomstperspectieven. Maar dat het mijns inziens nogal ruw is om een leven te beeindigen omdat het hoogst onzeker is wat de toekomst brengt. Vervolgens geef ik ook aan wat het gevaar is van verwetenschappelijking in combinatie met abortus. Het laatste punt wat ik maakte is dat er altijd een onzekerheidsmarge zal zijn en het nooit 100% duidelijk is wat iemand gaat worden, los van mijn eigen mening dat iedereen sowieso een kans verdient.quote:Op maandag 27 juli 2009 15:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Weet je waarom ze zo fel zijn? Omdat jij mensen als ‘conservatief’ of ‘zonder moreel besef’ neerzet als ze het even niet met je eens zijn. Je doet alle moeite om de punten van m'n post te missen. Als ik aankaart dat potentie op zich geen waarde heeft, en een hele trits van gevallen opnoem om dat te illustreren, zowel bij producten, als bij mensen, als bij dieren, dan zeg jij ‘je vergelijkt een embryo met wijn’.
Nee, dat doe ik niet, ik zeg dat als jouw argument van potentie iets waard zou zijn dat het dan consequent iets waard zou zijn. Het gaat toch om een ethische kwestie? Ethiek is universeel. Ethiek die alleen voor zwarten of alleen voor vrouwen geldt is sowieso een non-ethiek.
Jouw ethiek m.b.t. de embryo lijkt echter heel specifiek te zijn, en daardoor een non-ethiek.
Dat is een leuke discussietechniek maar dan houdt het voor mij op.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:59 schreef Iblis het volgende:
Ja, of een Dutroux. Maar het is het niet. Jij hecht echt veel belang aan potentie. Weet je dat er nog een groot gevaar achter zit? Naarmate genetische technieken verder ontwikkeld worden valt er veel meer te zeggen over de genetische basis van bepaalde vormen van (agressief) gedrag. Dan kun je potentiële criminelen vast volgen, opsluiten, indien nodig. Preventief. Of een preventieve oorlog beginnen. Alles om zaken die slechts in potentie bestaan te voorkomen.
Moet ik verder gaan om aan te tonen wat een verschrikkelijk slecht en gevaarlijk argument het is?
Daarom voerde die abortusboot de abortussen ook uit in internationale wateren, waar de wetten van het land van herkomst niet telden. Heeft dus niks met disrespect van nationale wetten te maken, maar alles met respect voor het vrouwelijk lichaam en de mogelijkheid daar zelf over te beslissen. Vind het zorgelijk dat mensen blijkbaar lichamelijek intregriteit minder belangrijk vinden dan nationale wetten.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:44 schreef servus_universitas het volgende:
Even los van de ethische discussie rondom het wel of niet toestaan van abortus, vind ik zo'n rondvarende abortusboot toch enigszins bedenkelijk. Het getuigt van weinig respect voor de wetten van een ander land, het is een vorm van bemoeizucht, een vorm van opleggen van je eigen moraal aan anderen. Ey, het zijn eigenlijk net christenen.Nee, ik kan bepaald geen sympathie opbrengen voor de abortusboot.
Tot een tijd geleden deelde ik die mening. Maar als je ziet hoe gemakkelijk je een abortus (d.m.v abortuspil) kunt ondergaan en hoeveel jonge meiden het ook daadwerkelijk doen, vaker dan éénmaal, om welke reden dan ook, ben ik daarop teruggekomen.quote:Op maandag 27 juli 2009 15:26 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat iemand abortus als een handige manier van anticonceptie ziet dus laten we niet gaan chargeren.
Nee, dat is het juist niet. Abortus is namelijk geregeld aan de hand van de leeftijd van de foetus. Tot een bepaald aantal weken na de zwangerschap mag de afdrijving plaatshebben. Daar hoef je helemaal niet voor in de toekomst te kunnen kijken.quote:Op maandag 27 juli 2009 15:26 schreef Klopkoek het volgende:
Wat jij doet is langzamerhand de boel omdraaien. Ik geef aan dat de keuze van abortus is gebaseerd op toekomstperspectieven.
Ja, maar dat argument speelt dus geen rol naar mijn mening. Jij wilt het graag een rol laten spelen, maar daarom ben jij degene die toekomstperspectieven de discussie in brengt. En ik heb nu een aantal voorbeelden al gegeven hoe hachelijk het is om daar enige validiteit aan te geven.quote:Maar dat het mijns inziens nogal ruw is om een leven te beeindigen omdat het hoogst onzeker is wat de toekomst brengt.
Maar de foetus is nog geen persoon met een eigen wil, eigen vermogen tot leven, zelfbesef, en noem maar op. Het is juist de potentie die jij erbij haalt om die foetus al een ‘iemand’ te maken. En ik heb er op zich geen moeite mee dat een ouder dat doet, sterker nog, dat lijkt me niet abnormaal. Heel veel mensen willen graag een kind. Maar dat betekent niet, tegelijkertijd, dat het zo is. En daar ga jij wat mij betreft heel erg de fout in.quote:Vervolgens geef ik ook aan wat het gevaar is van verwetenschappelijking in combinatie met abortus. Het laatste punt wat ik maakte is dat er altijd een onzekerheidsmarge zal zijn en het nooit 100% duidelijk is wat iemand gaat worden, los van mijn eigen mening dat iedereen sowieso een kans verdient.
Ik ben het wel met je eens, dat iedereen een kans verdient. Maar dat kun je beslissen op basis van iemands verleden, niet op basis van iemands toekomst. Je sluit iemand op om wat hij gedaan heeft ongeacht het feit wat voor goede dingen die persoon kan doen als hij niet opgesloten wordt. Zodra je echter mogelijke zaken en mogelijke toestanden gaat meenemen begeef je je op een heel gevaarlijk terrein (zo niet onmogelijk) terrein. Wat bijvoorbeeld van degenen die niet eens verwekt worden?quote:Maar wat jij doet is de hele boel omdraaien:
Dat is een leuke discussietechniek maar dan houdt het voor mij op.
Ja joh, simpel tussendoortje, zo'n abortuspil, doe je even tussen neus en lippen door.quote:Op maandag 27 juli 2009 15:37 schreef Lienski het volgende:
Tot een tijd geleden deelde ik die mening. Maar als je ziet hoe gemakkelijk je een abortus (d.m.v abortuspil) kunt ondergaan en hoeveel jonge meiden het ook daadwerkelijk doen, vaker dan éénmaal, om welke reden dan ook, ben ik daarop teruggekomen.
Erg lief van je dat je de moeite hebt genomen een link op te zoekenquote:Op maandag 27 juli 2009 16:14 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ja joh, simpel tussendoortje, zo'n abortuspil, doe je even tussen neus en lippen door.
Abortus wordt zelden als geboortebeperking gebruikt, in de zin van de pil of condoom of iets in die richting. Het is meer dat het wordt gebruikt als er een keer iets mis is gegaan, niet als bijzonder late anti-conceptiequote:Op maandag 27 juli 2009 15:23 schreef Lienski het volgende:
Het zou misschien wel een idee zijn om er een anticonceptieboot van te maken. Prikpil erin jenzen en 9 maanden onvruchtbaar. Ik ben in veel gevallen geen voorstander van abortus maar als een piepjong meisje door een of andere sjaak verkracht wordt en bezwangerd blijkt te zijn, vind ik het toch heel anders liggen. Voor de draagster, zij wordt continu geconfronteerd met de herinnering aan de gebeurtenis én voor het kind. Zo'n kind voelt zich zwaar afgewezen en onwelkom met alle gevolgen van dien.
Ik las ergens "baas in eigen buik" Opzich wel mee eens, maar ga dan fijn even aan de pil of koop een strip condooms als je de koffer induikt. Structurele abortus als geboortebeperking zien lijkt mij een hele kwalijke zaak.
Je komt er nogal eens laat achter en dan is een morningafter pil geen optie meer.quote:Op maandag 27 juli 2009 15:37 schreef Lienski het volgende:
[..]
Tot een tijd geleden deelde ik die mening. Maar als je ziet hoe gemakkelijk je een abortus (d.m.v abortuspil) kunt ondergaan en hoeveel jonge meiden het ook daadwerkelijk doen, vaker dan éénmaal, om welke reden dan ook, ben ik daarop teruggekomen.
Wat zit jou nou dwars joh?quote:Op maandag 27 juli 2009 16:40 schreef Lienski het volgende:
Erg lief van je dat je de moeite hebt genomen een link op te zoeken![]()
Van mij hoef je verder niets aan te nemen, wel zou het leuk zijn als je wat genuanceerdere antwoorden zou geven. Lijkt mij geen enkele moeite aangezien je redelijk je best doet een geloofwaardig antwoord te formuleren met bewijsstukken en al!
Tot in der eeuwigheid. Amen.quote:Op zondag 26 juli 2009 21:45 schreef Hexagon het volgende:
In tegenstelling tot zogenaamde "islamisering" is verchristelijking toch iets wat voor meer meetbare ellende zorgt.
[..]
Het wordt tijd dat die akelige christenunie uit het kabinet wordt gebonjourd en weer voor een eeuwigheid in de oppositie mag blijven.
quote:
Als die niet-christelijke systemen dan zo mooi zijn waarom zout je dan niet op naar Noord Korea of Saudi Arabië? De bevolkingen van die landen zijn het er in ieder geval niet mee eens want de immigratiestromen gaan nog steeds richting de christelijke landen. Een nieuwe trend is dat Nederlanders verkassen naar de katholieke zuid amerikaanse landen waar abortus gewoon als moord wordt gezien.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Tot in der eeuwigheid. Amen.
Die immigratie- en verkassingsstromen hebben mss. niet zoveel met religie te maken.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 09:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
Als die niet-christelijke systemen dan zo mooi zijn waarom zout je dan niet op naar Noord Korea of Saudi Arabië? De bevolkingen van die landen zijn het er in ieder geval niet mee eens want de immigratiestromen gaan nog steeds richting de christelijke landen. Een nieuwe trend is dat Nederlanders verkassen naar de katholieke zuid amerikaanse landen waar abortus gewoon als moord wordt gezien.
Want die mensen gaan inderdaad naar Zuid-Amerika vanwege abortusstandpunt.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 09:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
Als die niet-christelijke systemen dan zo mooi zijn waarom zout je dan niet op naar Noord Korea of Saudi Arabië? De bevolkingen van die landen zijn het er in ieder geval niet mee eens want de immigratiestromen gaan nog steeds richting de christelijke landen. Een nieuwe trend is dat Nederlanders verkassen naar de katholieke zuid amerikaanse landen waar abortus gewoon als moord wordt gezien.
Sorry hoor, maar ik denk dat er weinig mensen emigreren voor een bepaald abortusbeleidquote:Op dinsdag 28 juli 2009 09:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
Als de niet-christenen in ons land nou zouden verenigen in een partij, dan is het 'quote:Op dinsdag 28 juli 2009 09:08 schreef buachaille het volgende:
[..]
Maar vast geen 30.000 per jaar in Nederland alleen al.quote:Op zondag 26 juli 2009 22:22 schreef ShadyLane het volgende:
Het is vooral griezelig als andere mensen het voor jou gaan bepalen, want dat betekent niet dat er geen abortussen meer worden gepleegd, het betekent dat ze illegaal en op onverantwoorde wijze worden gepleegd.
Volgens mij leeft mevrouw Etty al 30 jaar ergens onder een steen, want haar verhaaltje over "angstige tienermeisjes" en "op leeftijd zijnde christelijke mannenbroeders" is te pathetisch voor woorden.quote:Het is hartbrekend dat tienermeisjes in angst voor zwangerschap op een ingrijpende en voor hun omgeving nauwelijks geheim te houden curettage zijn aangewezen, alleen maar omdat de gelovige mannenbroeders zo nodig hun politieke geurmerk moeten afgeven.
bron?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 18:56 schreef freecell het volgende:
[..]
Maar vast geen 30.000 per jaar in Nederland alleen al.
Dat is maar zeer de vraag. Het probleem is dat je niet goed kunt tellen als het illegaal is, maar vergelijkingen tussen landen laten voor zover ik weet geen grote verschillen zien tussen legaal en illegaal.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 18:56 schreef freecell het volgende:
[..]
Maar vast geen 30.000 per jaar in Nederland alleen al.
Ze slaat de spijker op z'n kop. Ik zie er overigens niets zuur in, ze is alleen terecht verbolgen over de PvdA en een stel gereformeerde drammers. En als er 1 groep is die al 2000 jaar onder een steen leven...quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:42 schreef buachaille het volgende:
De column van mevrouw Etty over dit onderwerp: http://weblogs3.nrc.nl/et(...)fout-met-abortuspil/
Waarom druipt het zuur er altijd bij die oude kinderlozen vrouwen zo vanaf als het over kindermoord gaat?
[..]
Volgens mij leeft mevrouw Etty al 30 jaar ergens onder een steen, want haar verhaaltje over "angstige tienermeisjes" en "op leeftijd zijnde christelijke mannenbroeders" is te pathetisch voor woorden.![]()
![]()
Ik zie nergens kindermoord hoor. Alleen mannen die menen dat vrouwen geen zelfbeschikkingsrecht mogen hebben beweren dat abortus kindermoord is.quote:Op woensdag 29 juli 2009 10:42 schreef buachaille het volgende:
De column van mevrouw Etty over dit onderwerp: http://weblogs3.nrc.nl/et(...)fout-met-abortuspil/
Waarom druipt het zuur er altijd bij die oude kinderlozen vrouwen zo vanaf als het over kindermoord gaat?
[..]
Volgens mij leeft mevrouw Etty al 30 jaar ergens onder een steen, want haar verhaaltje over "angstige tienermeisjes" en "op leeftijd zijnde christelijke mannenbroeders" is te pathetisch voor woorden.![]()
![]()
Je bedoelt: verplicht?quote:Op zondag 26 juli 2009 22:15 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Op zijn minst geef hem/haar een kans er wat van te maken. Kunnen ze er altijd nog zelf voor kiezen er uit te stappen.
Een zeer begrijpelijke stellingname.quote:Op maandag 27 juli 2009 14:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik ben ook niet onder de indruk van je argumentatie.
het is je pas 643546876954635749684654 keer uitgelegd dat dat argument als een lul op een drumstel slaat.quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:56 schreef Klopkoek het volgende:
Ah, endoorslecht (what's in a name) vindt weer een gaatje om de PvdA door het slijk te halen....
Abortus is gewoon moord. Soms is moord gerechtvaardigd, als het 100% zeker een gemankeerd gaat worden dat veel fysieke pijn zal ondervinden maar teksten als 'baas in eigen buik'..... brrrrgukt arrrr...
quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:56 schreef Klopkoek het volgende:
Ah, endoorslecht (what's in a name) vindt weer een gaatje om de PvdA door het slijk te halen....
Abortus is helemaal geen moord. Ja, na 9 maanden. Na 1 week niet. Hoe vaak je je verhaaltje ook blijft herhalen, het blijft dom religieus geklets.quote:Abortus is gewoon moord. Soms is moord gerechtvaardigd, als het 100% zeker een gemankeerd gaat worden dat veel fysieke pijn zal ondervinden maar teksten als 'baas in eigen buik'..... brrrrrrr...
Arrogante eikel blijf je ook. Ik heb juist zeer goede argumenten maar jullie verdraaien ze.quote:
Nee Rechtse Reya met je rustige doch kwaadaardige zinsconstructies. Communicatie is een tweezijdig proces. Dan moet je niet alweer mijn woorden verdraaien dat ik doe alsof het enkel aan jullie intepretatievermogen ligt.quote:
quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:40 schreef ethiraseth het volgende:
Ik zie nergens kindermoord hoor. Alleen mannen die menen dat vrouwen geen zelfbeschikkingsrecht mogen hebben beweren dat abortus kindermoord is.
Oh, nou, doe mij een lol en geef je beste argument dan nog maar eens. En daarbij hoe wij die verdraaien.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:17 schreef Klopkoek het volgende:
scheldscheldscheld. Ik heb juist zeer goede argumenten maar jullie verdraaien ze.
Gewoon door blijven blaten over kindermoord, gewoon doen!quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:29 schreef buachaille het volgende:
[..]
de taktiek van de pro-abortuskliek (die voor het grootste gedeelte bestaat uit oude vrouwen die zelf geen kinderen meer kunnen krijgen) is om de voor en tegenstanders van abortus te verdelen in vrouwen en mannen. Helaas, als ik eens op een braderie op een plaatsje een standje zie staan van de VBOK dan zijn het bijna altijd vrouwen met kinderen die het opnemen voor het ongeboren kind. Die voorstanders van kindermoord: allemaal zure oude heksen, lees maar eens rodn.
En na 8 maanden en 3,5 week?quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:13 schreef en_door_slecht het volgende:Dat doen ze helemaal zelf.
[..]
Abortus is helemaal geen moord. Ja, na 9 maanden. Na 1 week niet. Hoe vaak je je verhaaltje ook blijft herhalen, het blijft dom religieus geklets.
En daarom is er een grens getrokken, om die discussie daarmee te beeindigen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:44 schreef buachaille het volgende:
[..]
En na 8 maanden en 3,5 week?![]()
![]()
Abortus is en blijft moord, hoelang je ook door wilt gaan wat krom is recht te proberen te praten, het blijft moord.
Dat is dan tenminste geen factuele constatering; zover moord objectief gedefinieerd kan worden, kan men nog het best de wet volgen; daar wordt zoveel uit duidelijk dat moord enkel het doelbewust en weloverwogen om het leven brengen van een levend - en dus geboren - persoon is. Enige andere claim kan automatisch beantwoord worden met een concurrerende claim.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:44 schreef buachaille het volgende:
[..]
![]()
Abortus is en blijft moord, hoelang je ook door wilt gaan wat krom is recht te proberen te praten, het blijft moord.
Dat vind ik ook vaak zo raar aan die "abortus is moord" mensen. Als een meisje verkracht is, dan is moord op "een onschuldige" ineens wel ok ofzo.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:46 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het menselijk leven is niet heilig. Er is niks wat het heilig of exceptioneel maakt. Maar laat me raden: als je vriendin/vrouw verkracht wordt en zwanger raakt, dan is abortus zeker wel goed? Of dwing je haar dan ook dat kind tot de geboorte te dragen?![]()
Ben je niet juist blij dat al die immorele mensen geen ouders hoeven te worden?quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:44 schreef buachaille het volgende:
[..]
![]()
Nogmaals een belachelijke vergelijking: een embryo beweegt, trilt, daar zit duidelijk leven in. Een foetus heeft de vormen van een mensje.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:01 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dat vind ik ook vaak zo raar aan die "abortus is moord" mensen. Als een meisje verkracht is, dan is moord op "een onschuldige" ineens wel ok ofzo.
En wat betreft het vermoorden van potentie:
[ afbeelding ]
Dat is jouw definitie van leven? En zoja, zou jij een vrouw met een miskraam, in de omstandigheid dat ze ongezond gedrag heeft vertoond, aanklagen voor dood door schuld?quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nogmaals een belachelijke vergelijking: een embryo beweegt, trilt, daar zit duidelijk leven in. Een foetus heeft de vormen van een mensje.
Ja, een boom beweegt ook, daar zit ook duidelijk leven in. MOORD!!!quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:06 schreef Klopkoek het volgende:
Nogmaals een belachelijke vergelijking: een embryo beweegt, trilt, daar zit duidelijk leven in. Een foetus heeft de vormen van een mensje.
Nee, een klompje cellen wordt doorgroeien onmogelijk gemaakt. En jou kwakje van vanochtend had ook een volwassen man of vrouw kunnen worden. Je had daarvoor wel het buurmeisje tegen haar zin moeten nemen, maar alles beter dan een vieze moordenaar zijn.quote:Je vermoordt gewoon leven, in de wetenschap dat het ooit een volwassen man of vrouw gaat worden net als wijzelf.
Dus als het er niet uitziet als een mens, leeft het niet?quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je vermoordt gewoon leven, in de wetenschap dat het ooit een volwassen man of vrouw gaat worden net als wijzelf.
Voor de handigheid ga je niet in op het hoofdpunt van mijn post... ?!quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je vermoordt gewoon leven, in de wetenschap dat het ooit een volwassen man of vrouw gaat worden net als wijzelf.
Deze redenering volg ik wel, maar toch blijft het wat beholpen om de grens te bepalen. Want de voorstanders beargumenteren alles vanuit het perspectief van het recht op zelfbeschikking, terwijl de vraag zich dan aandient waar dat recht op is gebaseerd. Dat recht op zelfbeschikking is geen universeel ijkpunt op basis waarvan alle ethische vraagstukken kunnen worden afgewogen. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben heel blij met het recht op zelfbeschikking, maar het is jammer dat er geen universele argumentatie bestaat voor ethische kwesties.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:15 schreef en_door_slecht het volgende:
Nee, een klompje cellen wordt doorgroeien onmogelijk gemaakt. En jou kwakje van vanochtend had ook een volwassen man of vrouw kunnen worden. Je had daarvoor wel het buurmeisje tegen haar zin moeten nemen, maar alles beter dan een vieze moordenaar zijn.
Zo iemand verdient wel een fikse reprimande. In een normale samenleving gebeurt dat door de nabije omgeving. Er zit wel wat in om zo iemand straf te geven. Immers is forse verwaarlozing van een kind ook strafbaar in bepaalde landen (in Nederland valt dat nog mee, dankzij de liberale goegemeente die gaat steigeren bij de term 'kijken achter de voordeur').quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:10 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat is jouw definitie van leven? En zoja, zou jij een vrouw met een miskraam, in de omstandigheid dat ze ongezond gedrag heeft vertoond, aanklagen voor dood door schuld?
Er zijn dan ook allerlei richtlijnen om fatsoenlijk met bomen en natuur om te gaan. Een streven dat gefrustreerd wordt door rechts overigens.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:15 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ja, een boom beweegt ook, daar zit ook duidelijk leven in. MOORD!!!
quote:[..]
Nee, een klompje cellen wordt doorgroeien onmogelijk gemaakt. En jou kwakje van vanochtend had ook een volwassen man of vrouw kunnen worden. Je had daarvoor wel het buurmeisje tegen haar zin moeten nemen, maar alles beter dan een vieze moordenaar zijn.
Dus iemand die na 6 maanden haar kind-in-wording doodzuipt krijgt een reprimande, terwijl iemand die iets te onvoorzichtig was en een pil eet levenslang krijgt?quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo iemand verdient wel een fikse reprimande. In een normale samenleving gebeurt dat door de nabije omgeving. Er zit wel wat in om zo iemand straf te geven. Immers is forse verwaarlozing van een kind ook strafbaar in bepaalde landen (in Nederland valt dat nog mee, dankzij de liberale goegemeente die gaat steigeren bij de term 'kijken achter de voordeur').
Als in: een boom omzagen is levenslang met TBS?quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er zijn dan ook allerlei richtlijnen om fatsoenlijk met bomen en natuur om te gaan. Een streven dat gefrustreerd wordt door rechts overigens.
quote:![]()
Echt. Ga eens nadenken.
Waarom wil je bepalen wat andere mensen moeten doen en laten? En waarom kom je op voor niet bestaande mensen?quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo iemand verdient wel een fikse reprimande. In een normale samenleving gebeurt dat door de nabije omgeving. Er zit wel wat in om zo iemand straf te geven. Immers is forse verwaarlozing van een kind ook strafbaar in bepaalde landen (in Nederland valt dat nog mee, dankzij de liberale goegemeente die gaat steigeren bij de term 'kijken achter de voordeur').
Ik zal maar niet zeggen waar dit op lijkt.quote:Kun je abortus niet zien als een soort natuurlijke selectie?[...] Op die manier krijgen we vanzelf een superieur ras.
Ik steek er een beetje de draak mee.. Dat heb je wel door mag ik hopen?quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zal maar niet zeggen waar dit op lijkt.
Er zijn bergen diersoorten die hun zieke jongen opeten.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:50 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zal maar niet zeggen waar dit op lijkt.
Is het zelfbeschikkingsvraagstuk hier wel zo belangrijk? Ik denk dat de focus veel meer op de vraag wat leven is ligt. Want daar zit het verschil. Tegenstanders van abortus vinden alles volwaardig leven, dat bescherming verdient. Voorstanders vinden dat ook voor een baby van 0 dagen oud, maar niet van twee cellen. Ergens daartussen ligt een overgang. Omdat die twee cellen geen volwaardig leven vormen, vervalt het recht van het 'kind'. Dan blijven de rechten van de moeder over. Rechten die anderen menen te moeten inperken.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:20 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Deze redenering volg ik wel, maar toch blijft het wat beholpen om de grens te bepalen. Want de voorstanders beargumenteren alles vanuit het perspectief van het recht op zelfbeschikking, terwijl de vraag zich dan aandient waar dat recht op is gebaseerd. Dat recht op zelfbeschikking is geen universeel ijkpunt op basis waarvan alle ethische vraagstukken kunnen worden afgewogen. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben heel blij met het recht op zelfbeschikking, maar het is jammer dat er geen universele argumentatie bestaat voor ethische kwesties.
Veel mensen laten een abortus doen, in een land waar dat legaal is. 'Women On Waves' komt ze een eindje tegemoet door dezelfde mogelijkheid te bieden even buiten de territoriale wateren van het desbetreffende land.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:38 schreef sneakypete het volgende:
Ik ben zelf een voorstander van het recht op abortus maar het is wel jammer dat veel mensen het op dogmatische wijze verdedigen zonder open te willen staan voor tegenargumenten, bijv. dat de abortusboot geen respect heeft voor lokale culturen en wetten.
Dit ben ik helemaal met je eens. Maar ik ben er nog niet uit of wij zo arrogant mogen zijn om te bepalen wat goed is. Christenen denken ook werkelijk dat ze er goed aan doen zieltjes te winnen in den vreemde, ik vind dat waanzin. Wat moet je dan wel en wat je dan niet toestaan?quote:Op woensdag 29 juli 2009 19:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Veel mensen laten een abortus doen, in een land waar dat legaal is. 'Women On Waves' komt ze een eindje tegemoet door dezelfde mogelijkheid te bieden even buiten de territoriale wateren van het desbetreffende land.
Op die manier worden levens gespaard omdat ze het niet op eigen houtje of in een illegale kliniek laten doen.
Van mij mag je het best superioteitsdenken noemen, en het is disrespectvol voor de plaatselijke wetten,maar ze handelen wél in het belang van hun medemensen. Het is maar wat je belangrijk vindt..
Trouwens, dan moet je de acties van Greenpeace tegen de walvisvaart ook immoreel vinden, bv..
Vrouwen die geen kind willen en zwanger zijn zullen alles doen om er vanaf te komen. Wetgeving op bepaalde plekken in de wereld verbied dat ze eigen keuze hebben over een parasiet in hun eigen lichaam. Prima dat zo'n boot die vrouwen wel een fatsoenlijke keuze biedt ipv. een breinaald.quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:33 schreef sneakypete het volgende:
Dan kun je vinden dat het voor een goede zaak is, tja ik vind dat lastig. Als het enige alternatief een malafide en morbide abortus is op illegale wijze, is dat natuurlijk het geval ja.
Op het moment dat ze abortus plegen of pilletjes uitdelen op of vanaf die boot is het niet veel meer. Dat andere er magische geschenken van maken is leuk, maar het is gewoon niet meer en voor die vrouwen vooral ongewenst.quote:Op woensdag 29 juli 2009 22:07 schreef sneakypete het volgende:
Een kind in wording is geen parasiet en het draait om de wil van niet één vrouw maar die van een vrouw, een kind en (niet te vergeten) een man.
Dat reduceren tot een 'parasiet' lozen is imo erg onsmakelijk.
Omdat christenen een zendingsmissie hebben.. De abortusboot doet naar mijn idee toch wel iets anders. Ze helpen mensen met een medische handeling die in hun land verboden is. Ze verspreiden geen ideologie. De overeenkomst zit hem in het superoriteitsdenken.. Of dat goed is, tja..quote:Op woensdag 29 juli 2009 21:33 schreef sneakypete het volgende:
Waarom hebben mensen altijd het idee dat de christenen hun ideeën per se willen opdringen? In mijn ogen doen ze dat niet meer dan anderen in elk geval. Zo'n abortusboot is een typisch staaltje van hetzelfde als wat de jehova's doen, alleen dan zonder respect voor wetgeving.
Dan kun je vinden dat het voor een goede zaak is, tja ik vind dat lastig. Als het enige alternatief een malafide en morbide abortus is op illegale wijze, is dat natuurlijk het geval ja.
Ik vind op zich ook niet dat het (altijd) verboden moet zijn, maar ik vind het wel jammer dat het toch best vaak onnodig voorkomt (onnodig als in- het had makkelijk voorkomen kunnen worden).
Het is hoe je het wendt of keert toch een devaluatie van het leven, en als je dan praatjes leest als 'een stap in de evolutie', tja dat geeft gelijk aan waarom sommigen er moeite mee hebben.
Waarom zou het kind ertoe doen bij een abortus? Het kind heeft tenslotte ook niks te willen qua geboren worden. Als de ouders willen dat het kind leeft dan gebeurt dat (natuurlijke ongevallen uitgezonderd). Dat is net zo verwerpelijk als een abortus laten plegen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 22:07 schreef sneakypete het volgende:
Een kind in wording is geen parasiet en het draait om de wil van niet één vrouw maar die van een vrouw, een kind en (niet te vergeten) een man.
Dat reduceren tot een 'parasiet' lozen is imo erg onsmakelijk.
Ben je de advocaat van de duivel aan het spelen, of geloof je deze umweltung aller werte ook zelf?quote:Op donderdag 30 juli 2009 13:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Waarom zou het kind ertoe doen bij een abortus? Het kind heeft tenslotte ook niks te willen qua geboren worden. Als de ouders willen dat het kind leeft dan gebeurt dat (natuurlijke ongevallen uitgezonderd). Dat is net zo verwerpelijk als een abortus laten plegen.
Twilight zone............ dit bericht is er elk jaar in komkommertijd, zeker al 5 jaar...quote:Op zondag 26 juli 2009 21:45 schreef Hexagon het volgende:
In tegenstelling tot zogenaamde "islamisering" is verchristelijking toch iets wat voor meer meetbare ellende zorgt.
Het wordt tijd dat die akelige christenunie uit het kabinet wordt gebonjourd en weer voor een eeuwigheid in de oppositie mag blijven.
Ik hoop overigens dat dit niet geruisloos doorgaat.
LOL en ookquote:Op donderdag 30 juli 2009 13:09 schreef ethiraseth het volgende:
Waarom zou het kind ertoe doen bij een abortus? Het kind heeft tenslotte ook niks te willen qua geboren worden.
natuurlijk, iemand heeft een andr inzicht en meteen is dat "sick en twisted".quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 16:04 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
LOL en ookwat een sick twisted beeld van verantwoording en volgorde der dingen heb jij zeg.
Deze is wel goed gezegd:
http://www.refdag.nl/arti(...)ty+voor+abortus.html
En daar ga je dan, precies zoals je omschrtijft over de ander met diens wereldbeeld ;quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 18:00 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
natuurlijk, iemand heeft een andr inzicht en meteen is dat "sick en twisted".![]()
Je kan een diep gelovige niets bewijzen dat indruist tegen zijn 'god der zienswijze, hun opper claim op de natuurwet van hun denken' .quote:Maar ik wacht met spanning je bewijs af
Wat jij slap gedrag/besissen enz. noemt kan een ander heel sterk vinden, n.v.t. dus.quote:dat een leven intrinsiek waardevol is, en niet omdat het iemand toebehoort, of omdat er mensen om diegene geven of zoiets anders slaps.
Dan was je niet in deze draad actief.quote:Ik durf nu al te stellen dat je dat niet kan aantonen, en daarmee is meteen de hele abortus-vraag overbodig.
Elke persoon voor zich? Wat nou als iemand jou wil 'aborteren'?quote:Dan is het niet meer dan morele nonsens, en dus een kwestie van elk persoon voor zich.
Morele superioriteit heeft hier voor mij niets mee te maken.quote:En dus is wetgeving die abortus verbiedt niet meer dan achterlijke betutteling ingesteld door mensen die zich graag moreel superieur voelen.
Ik hoop dat die abortusboot zinkt. Wellicht kunnen de Fransen ingrijpen, die weten wel raad met dit soort protestschepen.quote:Op zondag 26 juli 2009 21:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik hoop overigens dat dit niet geruisloos doorgaat.
Klopt.. Als een kind wordt 'gemaakt' dan is dat prima in orde. Als je een zwangerschap afbreekt beginnen allerlei mensen die er niets mee te maken hebben te roepen dat ze niet 'voor god mogen spelen'..quote:Op donderdag 30 juli 2009 13:09 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Waarom zou het kind ertoe doen bij een abortus? Het kind heeft tenslotte ook niks te willen qua geboren worden. Als de ouders willen dat het kind leeft dan gebeurt dat (natuurlijke ongevallen uitgezonderd). Dat is net zo verwerpelijk als een abortus laten plegen.
Je vergeet alleen dat christenen niet bepalen wat moreel is. Goed of slecht is een kwestie van intersubjectiviteit.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 21:57 schreef Mississippi het volgende:
[..]
Ik hoop dat die abortusboot zinkt. Wellicht kunnen de Fransen ingrijpen, die weten wel raad met dit soort protestschepen.
De verchristelijking zorgt voor een moreel versterkte en aanvaardbare maatschappij en roept enige halt toe aan de algehele verloedering van onze samenleving.
De TT heeft het over terreur. Een totaal misplaatste kwalificatie.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:52 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Eens. De abortusboot moet niet stoppen.
Nederland is echt erg doorgeschoten als het gaat om moreel vervalquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:49 schreef sempron2400 het volgende:
Een abortusboot vind ik anders wel vrij radicaal en inderdaad een waardeloze TT. TS, leer ermee leven zou ik zeggen.
Ik denk dat veel landen hier heel anders over denken dan Nederland. Een stukje moreel besef.
Voorwaar, voordat de verlossing komt zal er toch ellende moeten zijn.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 21:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nederland is echt erg doorgeschoten als het gaat om moreel verval
En toch staan we ieder jaar weer hoog in de 'gelukkigheid' lijstquote:Op woensdag 5 augustus 2009 21:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nederland is echt erg doorgeschoten als het gaat om moreel verval
Ik denk dat dit ook daarvan losstaat...quote:Op donderdag 6 augustus 2009 01:55 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En toch staan we ieder jaar weer hoog in de 'gelukkigheid' lijst
Logischerwijs ligt dit voor de handquote:Op woensdag 5 augustus 2009 21:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Voorwaar, voordat de verlossing komt zal er toch ellende moeten zijn.
Niet zulke leugens verspreiden.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 21:09 schreef EchtGaaf het volgende:
Arbortus moet gewoon verboden worden. Het is nl. moord.
Aha, moreel verval staat er los vanquote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:07 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik denk dat dit ook daarvan losstaat...
Het geluk heeft vooral betrekking op de eigen 'ik' natuurlijk.
Baby laten weg halen, omdat je anders minder gelukkig bent
Het is geen leugen, maar een feit. Abortus=moord.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:11 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Niet zulke leugens verspreiden.
Zoals ik al eerder heb betoogd is dat feitelijk onjuist; wat algemeen als moord wordt beschouwd, wordt hoedanig beschreven door de wet, en deze zegt dat moord het weloverwogen en met voorbedachte rade om het leven brengen van een persoon is, waarbij voor een persoon geldt dat deze moet zijn geboren, noodzakelijkerwijs.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is geen leugen, maar een feit. Abortus=moord.
Ik kan niks met mensen die beweren dat een foetes geen mens zou zijn...quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:39 schreef Reya het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder heb betoogd is dat feitelijk onjuist; wat algemeen als moord wordt beschouwd, wordt hoedanig beschreven door de wet, en deze zegt dat moord het weloverwogen en met voorbedachte rade om het leven brengen van een persoon is, waarbij voor een persoon geldt dat deze moet zijn geboren, noodzakelijkerwijs.
Ok, dus abortus tot pakweg 2 maanden is wel ok?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik kan niks met mensen die beweren dat een foetes geen mens zou zijn...
De wet moet imo gewoon aangepast worden.
Abortus = voorkomen van onnodig menselijk leed.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad. Ga je eigen dochter maar met de Bijbel in de hand vertellen dat ze het kind van haar verkrachter gewoon moet houden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 17:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als je een zwangerschap afbreekt beginnen allerlei mensen die er niets mee te maken hebben te roepen dat ze niet 'voor god mogen spelen'..
Nee, een mening..quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:09 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee een feit. Je maakt een levend mens dood. Dat anders wellicht een heel leven voor zich zou hebben.quote:
Heel simpel: wie niet voor mij is, is tegen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 04:14 schreef Jongeheer123 het volgende:
Alleen al vanwege het feit dat de criminaliteit minder wordt als vrouwen het recht krijgen om het ''kind'' te laten arborteren, lijkt het me een goede zaak. Vaak komen mannen met een grote smoel even vertellen wat vrouwen moeten doen wat me niet consequent lijkt.
Ook moet het eens afgelopen zijn met de bemoeienis van christenen. Gods woord mag niet gebruikt worden om anno 2009 nog beperkingen in de weg te leggen.
Gelukkig gaan steeds meer mensen nadenken en daarmee dus tegen jou.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:04 schreef EchtGaaf het volgende:
Heel simpel: wie niet voor mij is, is tegen.
Mij had met een hoofdletter gemoeten. "Mij" slaat niet op mij maar op de Allerhoogste.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Gelukkig gaan steeds meer mensen nadenken en daarmee dus tegen jou.
Dan geldt nog steeds hetzelfde, vermoedelijk.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:44 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Mij had met een hoofdletter gemoeten. "Mij" slaat niet op mij maar op de Allerhoogste.
Oh.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:44 schreef EchtGaaf het volgende:
Mij had met een hoofdletter gemoeten. "Mij" slaat niet op mij maar op de Allerhoogste.
En bij een vlieg die je omlegt leg je ook alle nakomelingen en na-na-komelingen om en alle mutaties die daaruit komen en zo uiteindelijk een hele verscheidenheid aan soorten. In feite roei je een hele potentiële familie van diersoorten uit.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:04 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee een feit. Je maakt een levend mens dood. Dat anders wellicht een heel leven voor zich zou hebben.
Als ze jou hadden geaborteerd, dan was je er nu niet geweest.
Een leven voor een leven geldt is dus niet van toepassing bij een opzettelijk opgewekte miskraam. Dit betekent niet dat abortus dus toegestaan is (er staat immer wel een boete tegenover), máár volhouden dat een foetus al een levend mens is lijkt je m.i. niet. Zelfs niet met de Bijbel in de hand.quote:Wanneer twee mannen aan het vechten zijn en een van hen een zwangere vrouw raakt met als gevolg dat zij een miskraam krijgt, maar ze heeft verder geen letsel opgelopen, dan moet een boete worden geëist waarvan de hoogte door haar echtgenoot wordt vastgesteld; de rechters moeten op de betaling toezien. Heeft ze wel ander letsel opgelopen, dan geldt: een leven voor een leven, een oog voor een oog, een tand voor een tand […]
Dan mag je ook geen zaad verspillen, en moet een vrouw iedere keer als ze vruchtbaar is, daadwerkelijk bevrucht worden. Anders onstaan er geen mensen die er anders niet zouden zijn geweest.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 11:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee een feit. Je maakt een levend mens dood. Dat anders wellicht een heel leven voor zich zou hebben.
Als ze jou hadden geaborteerd, dan was je er nu niet geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |