abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71310135
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:19 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Graag de vraag beantwoorden. Wat hebben deze landen gemeenschappelijk?

FYI: ik zeg nergens dat de islam of zelfs de sharia eerwraak prima vindt.

Het zijn landen in het Midden-Oosten. Die landen hebben wel meer gemeen dan religie. (En net zo veel verschillen, ondanks alle overeenkomsten.) Eerwraak komt voort uit het "beschermen" van de familie/clan/groeps-eer. Laat het nou toevallig landen zijn waarin de familie/clan boven alles kwam en soms nog komt.
pi_71310141
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:23 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Inderdaad. Wat maar aantoont dat wat er 'officieel' geldend is, niet altijd de praktijk bepaalt.

Dus dat eerwraak in de sharia verboden zou zijn, zegt op zich niet zoveel .
Desondanks blijft wat officieel is de maatstaf en wordt het dan iets 'typisch' gay of islamitisch.
Integenstelling tot de homowereld heeft de islamitische wereld wel een leidraad voor hoe een moslim dient te leven en daar valt eerwraak niet onder, als je het toe weet te schrijven omdat moslims dat doen kan je ook homofilie aan de islam toe schrijven of het drinken van bier, niet dat iemand je daarop serieus zal nemen, maar ja, eerwraak wel want dan kunnen we weer lekker bashen.
pi_71310162
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:26 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Egypte en Afghanistan... *denk*
Wat hebben/hadden de culturen in deze landen gemeenschappelijk? Nomaden? Woestijn?
In Afrika komt het dan weer nauwelijks voor...
Je kan je ook afvragen waarom het dan regionaal is en niet in alle moslimlanden voorkomt. Je oordeelt te snel en te makkelijk.
pi_71310193
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:28 schreef Meh7 het volgende:

Je kan je ook vragen waarom het dan regionaal is en niet in alle moslimlanden voorkomt. Je oordeelt te snel en te makkelijk.
Waarom juist die regio's? 'k Vind Pakistan nou niet echt dichtbij Egypte liggen...

Ik oordeel niet, ik zei dat de associatie (de gedachte) niet zo vreemd is, aangezien al de genoemde landen overwegend islamitisch zijn.
pi_71310213
quote:

[..]

Wat hebben/hadden de culturen in deze landen gemeenschappelijk? Nomaden? Woestijn?
In two Latin American countries, similar laws were struck down over the past two decades: according to human rights lawyer Julie Mertus "in Brazil, until 1991 wife killings were considered to be noncriminal 'honor killings'; in just one year, nearly eight hundred husbands killed their wives. Similarly, in Colombia, until 1980, a husband legally could kill his wife for committing adultery."

Diana Nammi of the UK's Iranian and Kurdish Women's Rights Organisation is reported to have said:"about two-thirds are Muslim. Yet they can also be Hindu, Sikh and even eastern European."
http://en.wikipedia.org/wiki/Honor_killing

Kortom, het heeft niets met de islam of sharia te maken. Wel met lokale cultuur.
pi_71310220
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:30 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Waarom juist die regio's? 'k Vind Pakistan nou niet echt dichtbij Egypte liggen...

Ik oordeel niet, ik zei dat de associatie (de gedachte) niet zo vreemd is, aangezien al de genoemde landen overwegend islamitisch zijn.
http://www.trouw.nl/krant(...)kt_eerwraak_uit.html -> ook moslims?
pi_71310231
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:27 schreef Meh7 het volgende:

[ afbeelding ]

Het zijn landen in het Midden-Oosten. Die landen hebben wel meer gemeen dan religie. (En net zo veel verschillen, ondanks alle overeenkomsten.) Eerwraak komt voort uit het "beschermen" van de familie/clan/groeps-eer. Laat het nou toevallig landen zijn waarin de familie/clan boven alles kwam en soms nog komt.
Damn, wat kun je de term 'Midden-Oosten' oprekken !

Zat andere landen waar men familie/clan ook belangrijk vond.
pi_71310237
quote:

[..]

Het delen van de oudste beschavingen ter wereld, toen Het westen nog niets voorstelde? Babylon, Mesopotamie, , Zoroastrisme, Romeinse rijk, Egyptische rijk, Byzantijnen, Jodendom, Perzen, Christenen, Islamieten, Arabieren? Het Midden Oosten is een samensmelting van alles wat de wereld ooit gevormd heeft.

Voor jou informatie, eerwraak was al een pre-islamitisch verschijnsel in de regio, de islam komt en neemt daar afstand van, maar blijkbaar niet alle moslims en nog noemen we het islamitisch?

Tevens heb je het over het niet beantwoorden van vragen, hoe om te gaan met vraagstukken als niet-moslims in de regio die zich ook houden aan eerwraak?
pi_71310272
quote:
Aha:
quote:
„Dergelijke gruwelijke uitwassen ontstaan onder meer door de geslotenheid van dit soort leefgemeenschappen”, zegt Mario Rutten, hoogleraar Aziëstudies aan de UvA.
Wanneer je (o.a. door toestaan van eigen rechtspraak) stimuleert dat leefgemeenschappen zich kunnen afzonderen, neemt de kans op uitwassen toe .
pi_71310278
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:30 schreef DennisMoore het volgende:

Daar kan een tokkie en sbs6 volk mee wegkomen misschien, maar dat iemand dat blijft associëren na de beschikking te hebben zich in te lezen en de kwestie te bestuderen?
  zaterdag 25 juli 2009 @ 11:36:31 #86
87694 Robin__
letitredno
pi_71310296
Ik snap dit niet

hun zus is een vuile hoer die vreemd gaat, en het zwaar verminken van die arme man hetstelt het eergevoel?? Wat een walgelijk bekrompen wereldje.. en hoer en een zieke zieke psychopatische maniak in de familie.. hoe de hell kan je daar méér eer uit halen??

Als er tenminste ooit iets gebeurt is tussen zus + slachtoffer that is
pi_71310335
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:36 schreef Triggershot het volgende:
Is http://www.gva.be/nieuws/(...)iendin-in-halle.aspx trouwens eerwraak?
En dit :
http://www.gva.be/nieuws/(...)zelfmoord-video.aspx

Of moet je Achmed, Hassan, Mohammed, Ali heten?
pi_71310348
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:27 schreef Triggershot het volgende:

Desondanks blijft wat officieel is de maatstaf en wordt het dan iets 'typisch' gay of islamitisch.
Wanneer er subculturen ontstaan, dan heeft dat invloed op het gedrag daarbinnen.
Homoseksualiteit is millennia lang naar het verdomhoekje getrapt, naar de randen van de samenleving, het kon alleen in 't geheim. Dan is 't niet zo vreemd als daar (relatief) meer 'extreem' seksueel gedrag voorkomt.
quote:
Integenstelling tot de homowereld heeft de islamitische wereld wel een leidraad voor hoe een moslim dient te leven en daar valt eerwraak niet onder
De islamitische wereld? Scheer je alle moslims nu over één kam ?
quote:
als je het toe weet te schrijven omdat moslims dat doen kan je ook homofilie aan de islam toe schrijven of het drinken van bier, niet dat iemand je daarop serieus zal nemen, maar ja, eerwraak wel want dan kunnen we weer lekker bashen.
In tegenstelling tot eerwraak, komt homoseksualiteit of het drinken van bier niet vooral voor in islamitische landen. Dus da's een beetje een rare vergelijking.
pi_71310369
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:36 schreef Triggershot het volgende:

Is http://www.gva.be/nieuws/(...)iendin-in-halle.aspx trouwens eerwraak?
Grasping for straws now eh ?
pi_71310415
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:35 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Wanneer je (o.a. door toestaan van eigen rechtspraak) stimuleert dat leefgemeenschappen zich kunnen afzonderen, neemt de kans op uitwassen toe .
En weer leg je een verband met islamitische rechtbanken terwijl eerwraak juist verboden is. Zo'n rechtbank kan de daders juist stoppen en voorkomen dat de daders overgaan op eerwraak omdat de daders hoogstwaarschijnlijk onwetend zijn en denken dat dit is toegestaan binnen de islam... net als jij, jij legt een verband tussen eerwraak en de islam door erop te wijzen dat het voornamelijk in islamitische landen voorkomt.
pi_71310420
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:39 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Wanneer er subculturen ontstaan, dan heeft dat invloed op het gedrag daarbinnen.
Homoseksualiteit is millennia lang naar het verdomhoekje getrapt, naar de randen van de samenleving, het kon alleen in 't geheim. Dan is 't niet zo vreemd als daar (relatief) meer 'extreem' seksuaal gedrag voorkomt.
Agreed, maar hoe academisch onverantwoord zou het zijn om een dergelijk extreem seksueel gedrag te verheffen tot iets typisch homo en dan homofilie een ziek verschijnsel te noemen? ( Nee dit gaat niet om het gedrag wat jij eventueel wel / niet zou vertonen, eerder de manier waarom het vaak met de islam voorkomt als incident = Islam is achterlijk )
quote:
De islamitische wereld? Scheer je alle moslims nu over één kam ?
[..]
Want, interpretaties kunnen afwijken, maar ieder moslim erkent toch de koran in some way or matter als een leidraad voor het leven?
quote:
In tegenstelling tot eerwraak, komt homoseksualiteit of het drinken van bier niet vooral voor in islamitische landen. Dus da's een beetje een rare vergelijking.
Sorry? Jij wilt zeggen dat eerwraak vaker komt in de moslimwereld dan dat moslims homo's zijn of zuipen?
pi_71310432
quote:

[..]

Aha:
[..]

Je mist (opzettelijk) het punt: je hebt blijkbaar geen verklaring voor eerwraak in India.

Om toch nog in te gaan op je punt, officiële islamitische "rechtbanken" zijn geen voorbeeld van "gesloten leefgemeenschappen", maar juist een voorbeeld van een grote open gemeenschap waar ook plaats is voor de islam. Daarnaast heb je nog helemaal geen verband kunnen aantonen tussen deze zaak en islamitische rechtbanken in de UK, dat heb je verzonnen.
pi_71310440
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:40 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Grasping for straws now eh ?
Nee, ik ben serieus incapabel om die selectiviteit te begrijpen, waarom de één wel en de ander niet. Vandaar mijn vraag.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 11:46:30 #95
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_71310452
Wat moslims doen in hun eigen land, zal me m'n reet roesten, maar blijf daar lekker mee weg uit Europa.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_71310470
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:44 schreef Islam-Helpdesk het volgende:

En weer leg je een verband met islamitische rechtbanken terwijl eerwraak juist verboden is.
Beter lezen, kerel .
pi_71310481
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:47 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Beter lezen, kerel .
Toch doe je het, kerel .
pi_71310495
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:46 schreef Aanvoerder het volgende:
Wat moslims doen in hun eigen land, zal me m'n reet roesten, maar blijf daar lekker mee weg uit Europa.
Criminelen die overgaan op geweld heb je overal. Denk je dat ze nu wel naar jou zullen luisteren en uit Europa blijven omdat jij het zo aardig vraagt?
pi_71310522
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:47 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Beter lezen, kerel .
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 08:45 schreef DennisMoore het volgende:
Eerst in de UK islamitische rechtbanken enzo toestaan, en daarna raar opkijken als men denkt het 'recht' in eigen hand te kunnen nemen.
quote:

Lees jij je eigen reacties wel?
pi_71310588
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 11:44 schreef Triggershot het volgende:

Agreed, maar hoe academisch onverantwoord zou het zijn om een dergelijk extreem seksueel gedrag te verheffen tot iets typisch homo en dan homofilie een ziek verschijnsel te noemen? ( Nee dit gaat niet om het gedrag wat jij eventueel wel / niet zou vertonen, eerder de manier waarom het vaak met de islam voorkomt als incident = Islam is achterlijk )
Ojee, academisch zelfs... Ik zeg dat ik het helemaal niet vreemd vind als mensen bijvoorbeeld buitenseks met homo's associëren. Nu wil 't feit dat ook hetero's wel graag een nummertje maken in de vrije natuur.

Maar als uit statistieken zou blijken dat buitenseks bijna alleen maar door homo's zou worden bedreven, met de enkele hetero als uitzondering, dan zou ik me ook gaan afvragen wat het verband is.

En de vraag is nu wat uit de statistieken eerwraak & islam blijkt.
quote:
Want, interpretaties kunnen afwijken, maar ieder moslim erkent toch de koran in some way or matter als een leidraad voor het leven?
Was 't gros niet gewoon seculier?
quote:
Sorry? Jij wilt zeggen dat eerwraak vaker komt in de moslimwereld dan dat moslims homo's zijn of zuipen?
Nee, ik wil zeggen dat eerwraak iets bijna exclusief-islamitisch(e cultuur) lijkt, terwijl dat met bier drinken etc niet zo is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')