Interessante ethische kwestie. Hebben alcoholisten recht op een nieuwe lever, hebben rokers recht op nieuwe longen? Ik vind dit persoonlijk een logisch besluit, een ander kan misschien wel tientallen jaren met diezelfde lever, maar het lijkt me moeilijk dergelijke dingen in regels vast te leggen, en bovenal te controleren.quote:In London is een 22-jarige alcoholist overleden die een nieuwe lever nodig had maar die van de artsen niet kreeg. Voor een levertransplantatie moet iemand een half jaar lang geen alcohol drinken en de artsen geloofden niet dat hij dat kon.
De Brit dronk al vanaf zijn 13e zoveel dat hij geregeld in coma raakte. Tien weken geleden werd hij in London in het ziekenhuis opgenomen met ernstige leverschade. Hij had direct een nieuwe lever nodig, maar die kreeg hij niet.
De moeder van de man heeft zich in de Britse media beklaagd over de starre houding van de artsen.
Dit idd.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:21 schreef Hukkie het volgende:
Hmm, denk dat je als coma zuiper niet moet mekken als iemand die van nature een verse lever nodig heeft, bovengesteld wordt aan jou.
Daarom ben ik ook geen donorquote:Op maandag 20 juli 2009 21:24 schreef Strani het volgende:
Ik zou niet willen dat mijn lever zou gaan naar iemand die er zo mee om zou springen..jullie wel?
Nee, maar ik zou ook niet willen dat ie naar iemand gaat die bij voorbaat niets af zou willen staan....quote:Op maandag 20 juli 2009 21:24 schreef Strani het volgende:
Ik zou niet willen dat mijn lever zou gaan naar iemand die er zo mee om zou springen..jullie wel?
Al is de kans heel groot dat je iemand helpt die zichzelf niet verpest, toch ben je maar geen donor omdat er een kleine kans is dat iemand een orgaan krijgt die er volgens jou geen recht op heeft?quote:
Ik laat dat aan de artsen over, dat lijkt mij veel verstandiger.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:24 schreef Strani het volgende:
Er waren vast genoeg mensen die beter gebruik konden maken van die lever.quote:De moeder van de man heeft zich in de Britse media beklaagd over de starre houding van de artsen.
Eens, maar het is vooral triest voor de coma zuiper, ongetwijfeld een stuk positiever voor de persoon die de lever nu heeft gekregen.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:25 schreef rutger05 het volgende:
Het heel erg moeiljk om hier een mening over te hebben zonder de persoon in kwestie te kennen. Ik neem aan dat de artsen niet voor niets deze afweging hebben gemaakt. Het is wel heel erg triest.
Om te voorkomen dat een roker je longen zou kunnen krijgen in plaats van iemand met een niet aan roken gerelateerde longaandoeningquote:
Precies, het werd door de artsen als medisch zinloos geacht. Mits ze daar goede argumenten voor hebben staan ze heel sterk.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:21 schreef Tamashii het volgende:
Iedereen heeft recht op verzorging en dat artsen dit zomaar weigeren is zeer raar.
Aan de andere kant is de kans dat hij zijn nieuwe lever of long weer kapot maakt erg groot, en dan is er wel iemand anders voor dood gegaan.
Ja!quote:Op maandag 20 juli 2009 21:28 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat een roker je longen zou kunnen krijgen in plaats van iemand met een niet aan roken gerelateerde longaandoening
- edit: Wat GGMM dus al veel eerder en beter heeft verwoord
Ik wil het recht hebben om te doen wat ik wil met mijn organen na mijn dood. Lees: mijn organen mogen niet in bezit komen van mensen die in mijn ogen het niet verdienen.quote:
En vetkleppen geven we geen nieuw hart meer, sportblessure's: zelf betalen enz. enz. Eigen schuld dikke bult.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Precies! Notoire hardrijders moet je ook weigeren op de EHBO.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |