quote:Op maandag 20 juli 2009 17:13 schreef Tamashii het volgende:
Wat dacht je van praten met je werkopdrachtgever?
quote:
Bel de belastingsdienst.quote:Op maandag 20 juli 2009 17:20 schreef jeroenisblij het volgende:
Ja uiteraard heb ik het met de opdrachtgever gehad over wat de bedoeling is en hoeveel geld ik er ongeveer voor krijg. Maar ik bedoel meer juridisch/administratief van mijn kant. Zodat ik niet in problemen kom met de belastingdienst of iets dergelijks.
"Ik, Jeroen Is Blij, te Fok, heb ontvangen van Pietje Puk te Engeland, 2500 euro, voor geleverde diensten. BTW: 0%."quote:Op maandag 20 juli 2009 17:12 schreef jeroenisblij het volgende:
Kan ik gewoon een rekeningetje maken in Word en daar een willekeurig bedrag opzetten? Moet ik nog iets doen met BTW? Ik heb echt geen idee
fout!quote:Op maandag 20 juli 2009 18:08 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Ik, Jeroen Is Blij, te Fok, heb ontvangen van Pietje Puk te Engeland, 2500 euro, voor geleverde diensten. BTW: 0%."
Dat geeft duidelijk aan dat BTW verrekening niet mogelijk is
En in geval met buitenland zal het 0% misschien verwarring geven met intracommunautaire levering e.d.quote:Op maandag 20 juli 2009 18:25 schreef fris het volgende:
[..]
fout!
Als je zegt dat de BTW 0% is, dan zeg je dat er wel btw op zit, maar een nultarief (zoals bij een huisarts/tandarts).
Dus dat in elk geval niet.
Wat je wel moet doen weet ik nu even niet, de stof is wat weggezakt, sorry...
0% klopt perfect met de werkelijkheid. Dat het wellicht niet fiscaal correct is, heeft tot gevolg dat de betalende partij geen BTW-aftrek kan gebruiken. En laat dat nou precies overeenkomen met wat de bedoeling is.quote:Op maandag 20 juli 2009 18:25 schreef fris het volgende:
[..]
Als je zegt dat de BTW 0% is, dan zeg je dat er wel btw op zit, maar een nultarief (zoals bij een huisarts/tandarts).
Parate kennis heb je wat aan, dit soort advies natuurlijk niet...quote:Wat je wel moet doen weet ik nu even niet, de stof is wat weggezakt, sorry...
Nee jouw advies wel dan?quote:Op maandag 20 juli 2009 18:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
0% klopt perfect met de werkelijkheid. Dat het wellicht niet fiscaal correct is, heeft tot gevolg dat de betalende partij geen BTW-aftrek kan gebruiken. En laat dat nou precies overeenkomen met wat de bedoeling is.
[..]
Parate kennis heb je wat aan, dit soort advies natuurlijk niet...
Nou leg maar uit dan hoe die vooraftrek werkt als er geen btw berekend is, kan ik ook nog wat leren.quote:Op maandag 20 juli 2009 18:37 schreef DeWaasheid het volgende:
.... Ondanks dat er 0% is berekend geld in deze situaties dat er wel recht is op vooraftrek.
We hebben het in deze situatie toch over diensten?quote:Op maandag 20 juli 2009 18:37 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]
Nee jouw advies wel dan?
0% klopt gewoon niet, het geeft verwarring. Een 'echte' ondernemer die leveringen (ok geen diensten maar toch) naar Engeland doet berekend namelijk ook 0% BTW, alleen vermeld die zijn BTW nummer erbij voor evt verificatie van buitenlandse BTW nummers. Ondanks dat er 0% is berekend geld in deze situaties dat er wel recht is op vooraftrek. Jij geeft ze de illusie dat dat het geval is.
Juist. Vandaar dat ik ook niet begrijp dat er hier over 0% BTW getikt wordt. Als er al BTW vermeld moet worden is het geen 0%.quote:Op maandag 20 juli 2009 19:09 schreef JumpingJacky het volgende:
Daarnaast hebben we het hier over een dienst die verricht wordt in Nederland. Als TS ondernemer was geweest, moest hij 19% btw berekenen. Maar aangezien hij geen ondernemer is, kan hij volstaan met een netto factuur zonder belasting over de toegevoegde waarde.
Ik zou dat 'willekeurig bedrag' eerst afstemmen met jouw opdrachtgever voordat je begintquote:Op maandag 20 juli 2009 17:12 schreef jeroenisblij het volgende:
... Kan ik gewoon een rekeningetje maken in Word en daar een willekeurig bedrag opzetten?
Er zit ook 0% verpakkingsbelasting op en 0 euro pipodeclowntoeslag, klopt perfect met de werkelijkheid. Moet hij dat volgens jou dan ook op de factuur zetten?quote:Op maandag 20 juli 2009 18:31 schreef RemcoDelft het volgende:
0% klopt perfect met de werkelijkheid. Dat het wellicht niet fiscaal correct is, heeft tot gevolg dat de betalende partij geen BTW-aftrek kan gebruiken. En laat dat nou precies overeenkomen met wat de bedoeling is.
Het product wordt misschien "gemaakt" in Nederland, maar geleverd aan een buitenlandse onderneming. Leveringen aan andere EU-lidstaten zijn belast met het nul-tarief (intercommunautaire levering). Dus als TS ondernemer was, moest hij geen 19% omzetbelasting rekenen.quote:Op maandag 20 juli 2009 19:09 schreef JumpingJacky het volgende:
Daarnaast hebben we het hier over een dienst die verricht wordt in Nederland. Als TS ondernemer was geweest, moest hij 19% btw berekenen.
http://www.belastingdiens(...)ob06-01.html#P10_748quote:Op maandag 20 juli 2009 19:04 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Nou leg maar uit dan hoe die vooraftrek werkt als er geen btw berekend is, kan ik ook nog wat leren.
Daarom zet ik het er ook bij, het zijn welliswaar geen leveringen, maar als je 0% BTW op de 'factuur' gaat vermelden zet je er niet alleen iets op wat er niet op hoort maar werkt het verwarrend terwijl het totaal geen meerwaarde heeft. Maar volgens mij zijn we het daar wel over eens.quote:Op maandag 20 juli 2009 19:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
We hebben het in deze situatie toch over diensten?
Er wordt geen goed geleverd maar een dienst. En een dienst is belast met de BTW waar de dienst geleverd wordt. En dat is niet in het buitenland.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:08 schreef Johnns het volgende:
[..]
Het product wordt misschien "gemaakt" in Nederland, maar geleverd aan een buitenlandse onderneming. Leveringen aan andere EU-lidstaten zijn belast met het nul-tarief (intercommunautaire levering). Dus als TS ondernemer was, moest hij geen 19% omzetbelasting rekenen.
Overigens ben ik het met je eens dat TS gewoon een factuur moet opstellen en niks vermelden over omzetbelasting. Enkel een totaalprijs. Deze factuur moet TS weer meenemen in zijn aangifte inkomstenbelasting.
Dit is nog wel interessant.quote:Op maandag 20 juli 2009 22:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Er wordt geen goed geleverd maar een dienst. En een dienst is belast met de BTW waar de dienst geleverd wordt. En dat is niet in het buitenland.
Ik zal je een praktijkvoorbeeld schetsen (is wat realistischer):quote:Op dinsdag 21 juli 2009 01:11 schreef Weazer het volgende:
[..]
Dit is nog wel interessant.
Want wat als je nu net met je laptopje op Malta zit terwijl je een dienst verricht voor een Belgische afnemer? Moet je dan op je Nederlandse factuur aan die Belg de Maltese btw in rekening brengen?
Of als je in het vliegtuig boven de Altantische oceaan hangt terwijl je je dienst aan het leveren bent? Je zou dan kunnen zeggen dat je in geen enkel land bent en dus geen btw in rekening kan brengen. Je zou ook kunnen zeggen dat je je dan in het land bevindt van de vliegtuigmaatschappij waar je mee vliegt. Maar dan kan het zomaar zo zijn dat je in een Spaans toestel onderweg bent van Nederland naar de VS, terwijl je een dienst verricht voor een Franse afnemer, en dus de Spaanse btw moet rekenen voor een Fransman op je factuur vanuit Nederland.
Geinig, ik zie steeds meer mogelijkheden.
Ik weet niet of hij het in de boekhouding opneemt, maar ik wel iig. Kan ik mooi een VAT reclaim doen in Polen en Duitslandquote:Op dinsdag 21 juli 2009 09:20 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik vind dat niet realistisch. Die Polen die hij vervoert, zullen wel zwartwerkers zijn, en die dienst wordt heus niet officieel uitgefactureerd.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |