abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71338508
Klopkoek heeft wel een goed punt als het om de onderkant van de arbeidsmarkt gaat. Die mensen hebben het idd moeiilijk. Mijn Nederlandse collega's met een iets mindere opleiding zaten altijd in de hoek waar de klappen vielen. Zij hadden de ene na de andere reorganisatie.

Flexibilisering geeft ze nog een kans op werk. Kijk naar de vakbondswerkers in Michigan. De starre houding van de UAW heeft er voor gezorgd dat daar heel veel mensen hun baan kwijt zijn geraakt. Die mensen zouden graag werk aannemen op of onder het minimumloon, om toch maar iets te doen, maar dat mag niet van de bonden. Ik vind dat ook niet leuk voor die mensen, maar zo werkt het nou eenmaal. Je kunt wel een ton per jaar eisen, voor het drukken op een knopje (wat overigens heel normaal is in de autoindustrie), maar auto's kun je overal in elkaar zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 26-07-2009 16:04:11 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_71338890
quote:
Op zondag 26 juli 2009 13:52 schreef Klopkoek het volgende:
Er zijn ook genoeg voorbeelden aan te halen van kritische rapporten ten aanzien van ontslagversoepeling:
http://www.ser.nl/~/media(...)SED/1996/b14039.ashx

En dan in het bijzonder:

Hoewel 'problemen' twee en drie voor DS4 en Lyrebird vast geen problemen zijn. Dat past in hun rechtse agenda'tje.
Ik spreek even alleen voor mijzelf: ik heb geen rechtse agenda. Alleen vanuit jouw blikveld, net zoals Berlusconi denkt dat 99,9% van de wereld communist is.

Ik pleit ook niet voor meer flexibilisering. Integendeel. Ik constateer juist dat de houding van de vakbonden bedrijven er toe noopt om met flexwerkers aan de slag te gaan.

Het enige wat jij nu doet is argumenten op de man. Terwijl de constatering dat tijdelijke contracten een hoop nadelen hebben een terechte is en door iig mij wordt gedeeld... Alleen: ik wil er wel iets aan doen (te weten: het ontslagrecht minder rigide maken en dan mogen wat mij betreft de teugels tav flexcontracten strakker). Jij waarschijnlijk ook wel, maar ik hoor niets van je en vermoed dat het in de cat. utopia valt...

Jouw verwijt is dus weer eens onterecht.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 26 juli 2009 @ 15:44:45 #253
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_71340677
Ik moet zeggen dat ik vaak twijfel aan mijn eigen beoordelingsvermogen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 26 juli 2009 @ 15:49:52 #254
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_71340811
quote:
Op zondag 26 juli 2009 14:30 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik spreek even alleen voor mijzelf: ik heb geen rechtse agenda. Alleen vanuit jouw blikveld, net zoals Berlusconi denkt dat 99,9% van de wereld communist is.

Ik pleit ook niet voor meer flexibilisering. Integendeel. Ik constateer juist dat de houding van de vakbonden bedrijven er toe noopt om met flexwerkers aan de slag te gaan.

Het enige wat jij nu doet is argumenten op de man. Terwijl de constatering dat tijdelijke contracten een hoop nadelen hebben een terechte is en door iig mij wordt gedeeld... Alleen: ik wil er wel iets aan doen (te weten: het ontslagrecht minder rigide maken en dan mogen wat mij betreft de teugels tav flexcontracten strakker). Jij waarschijnlijk ook wel, maar ik hoor niets van je en vermoed dat het in de cat. utopia valt...

Jouw verwijt is dus weer eens onterecht.
Het zwakke punt in jouw verhaaltje is dat er een tijd is geweest dat er een stuk makkelijker vaste contracten werden uitgedeeld. Dat moet je dan verklaren. Immers moet er toen ook geconstateerd zijn door de werkgevers dat het duur(der) uit pakt.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 26 juli 2009 @ 15:51:59 #255
262650 kitao
prikplaatje
pi_71340866
quote:
Op zondag 26 juli 2009 12:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Een uitzendkracht is ook een werkende. Ik ken de cijfers niet, maar ik vermoed dat in NL relatief veel mensen op tijdelijke basis werken. Misschien dat iemand die cijfers kent?
http://www.dvhn.nl/nieuws(...)erkers_stijgt_verder

Er wordt gesproken over 575.000 flexwerkers in september 2007 volgens dit krantenartikel.
Ongeveer 10% van de werknemers.
megalomaniac
pi_71341073
quote:
Op zondag 26 juli 2009 15:51 schreef kitao het volgende:

Er wordt gesproken over 575.000 flexwerkers in september 2007 volgens dit krantenartikel.
Ongeveer 10% van de werknemers.
Dan denk ik dat het de enge definitie is. Een jaarcontract, maar fulltime zal wel niet als "flex" worden gezien. En ik denk ook dat uitzendkrachten er niet bij zitten. Maar goed, dat is gissen...
  zondag 26 juli 2009 @ 16:18:16 #257
262650 kitao
prikplaatje
pi_71341472
Er zijn soms meer hokjes gemaakt om mensen in te delen als dat er mensen zijn.....

Flexwerker:
Werknemer met een flexibel aantal uren of met een arbeidscontract korter dan een jaar.
Gevonden op http://www.economische-begrippen.nl/def.
megalomaniac
pi_71341750
quote:
Op zondag 26 juli 2009 13:12 schreef DS4 het volgende:

Ik denk wel dat als je flexwerk heel lastig gaat maken en werkgevers gaat dwingen om mensen vast aan te nemen, dat dan de economie schade op loopt en de werkloosheid WEL kan toenemen.
Dat zou kunnen inderdaad al acht ik de ondernemers slim genoeg om langs zo'n regeling heen te werken
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 26 juli 2009 @ 16:44:11 #259
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_71342149
quote:
Op zondag 26 juli 2009 16:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat zou kunnen inderdaad al acht ik de ondernemers slim genoeg om langs zo'n regeling heen te werken
Per sector zal dat sterk gaan verschillen denk ik
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_71344280
quote:
Op zondag 26 juli 2009 16:18 schreef kitao het volgende:

Flexwerker:
Werknemer met een flexibel aantal uren of met een arbeidscontract korter dan een jaar.
Gevonden op http://www.economische-begrippen.nl/def.
Klopt, maar we hadden het meer over het ruimere begrip. Dan heb je het over alles wat geen vast contract is. ZZP-ers kun je daar onder omstandigheden zelfs onder laten vallen.
pi_71344290
quote:
Op zondag 26 juli 2009 16:28 schreef du_ke het volgende:

Ik ook wel...
pi_71357497
Even een quote van FNV Bondgenoten. Laat heel mooi zien hoe ze de feiten verkeerd interpreteren:
quote:
5a. Een andere veel gehoorde klacht van werkgeverszijde is dat het Nederlandse ontslagstelsel leidt tot een starre arbeidsmarkt met weinig mobiele en flexibile werknemers. Maar Nederland is al een van de meest geflexibiliseerde landen van Europa. De wet Flexibiliteit en Zekerheid stamt uit 1999. Tegenover meer zekerheid voor flexwerkers stond meer flexibiliteit voor alle werknemers. In de praktijk blijft er van die grotere zekerheid voor flexwerkers niets over omdat praktisch alle werkgevers de wettelijke plicht om na drie losse contracten een vast dienstverband aan te bieden, aan hun laars lappen. Werknemers krijgen in de meeste gevallen dan helemaal geen contract meer aangeboden. Intussen is wel meer flexibiliteit ingevoerd.

In het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) Investeren in werkzekerheid blijkt dat Nederlandse werknemers samen met die van het Verenigd Koninkrijk, Ierland en de Scandinavische landen tot de top van Europa behoren als het gaat om baanwisselingen. Ruim eenderde van de banen in Nederland waren in 2003 deeltijdbanen. Met tijdelijke contracten scoort Nederland hoog (14,5% van alle contracten in 2003), net onder Zweden (15,5%). Het aantal uitzendkrachten was in Nederland in 2004 met 2,5% hoger dan in vergelijkbare landen. Datzelfde geldt voor het aantal freelancers en zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) dat in Nederland in 2003 circa 14% was. Tot 1999 steeg het aantal flexwerkers, sindsdien is het weer iets gedaald en lijkt nu te stabiliseren rond 10% van het totaal aantal banen. Het beeld van een verstarde en verouderde arbeidsmarkt klopt dus niet met de feiten. Bovendien behoort Nederland qua arbeidsproductiviteit per gewerkt uur tot de beste landen van Europa.

In Nederland zijn langdurige vaste banen nog steeds de norm. De WRR concludeert in het eerder genoemde rapport dat ‘langdurige arbeidsrelaties niet behoeven te botsen met grote mobiliteit op de arbeidsmarkt'. Toch pleit de WRR, net als de Europese Commissie voor meer nog meer flexibiliteit en het inruilen van baanzekerheid voor werkzekerheid.
In feite dezelfde fout die du_ka maakte, alleen hadden zij de cijfers wel voorhanden. Stellen dat men in NL al heel flexibel is t.o.v. andere landen. Leuk, maar vertel er wel even bij welk deel van de mensen zo flexibel is. Dat zijn niet de mensen met een vast contract.
  maandag 27 juli 2009 @ 11:30:32 #263
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_71359937
Onzin, ook de vaste contracten zijn flexibel geworden en ik had trouwens nog een vraag open staan.

VVD: Geef nieuwe vakbonden een kans
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_71360176
quote:
Op maandag 27 juli 2009 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
Onzin, ook de vaste contracten zijn flexibel geworden en ik had trouwens nog een vraag open staan.

Hoe zijn die vaste contracten dan flexibel geworden? Dat je, wanneer je tent zo goed als failliet is, toch wel van personeel af kan komen? Of dat het wel kan, maar klauwen met geld kost?
pi_71360648
quote:
Op maandag 27 juli 2009 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
...en ik had trouwens nog een vraag open staan.

Stel je die nu aan mij?
Lees dit dan maar even.
  maandag 27 juli 2009 @ 16:43:47 #266
262650 kitao
prikplaatje
pi_71369342
quote:
Op maandag 27 juli 2009 09:31 schreef en_door_slecht het volgende:
Even een quote van FNV Bondgenoten. Laat heel mooi zien hoe ze de feiten verkeerd interpreteren:
[..]

In feite dezelfde fout die du_ka maakte, alleen hadden zij de cijfers wel voorhanden. Stellen dat men in NL al heel flexibel is t.o.v. andere landen. Leuk, maar vertel er wel even bij welk deel van de mensen zo flexibel is. Dat zijn niet de mensen met een vast contract.
Alsof flexibiliteit dus meer bijdraagt aan een betere economie en ten slotte dan ook aan de positie van de werknemers? Daar is best iets voor te zeggen, totdat je bij de bank gaat aankloppen voor een hypotheek.
Want die bank wil juist stabiliteit en geen premiejagers.
megalomaniac
  maandag 27 juli 2009 @ 16:50:23 #267
262650 kitao
prikplaatje
pi_71369543
quote:
Op maandag 27 juli 2009 11:52 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Stel je die nu aan mij?
Lees dit dan maar even.
En-door: het eerste wat ik lees is 1997 , dat is 12 jaar geleden. De rest niet gelezen.....
megalomaniac
pi_71369848
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:43 schreef kitao het volgende:

[..]

Alsof flexibiliteit dus meer bijdraagt aan een betere economie en ten slotte dan ook aan de positie van de werknemers? Daar is best iets voor te zeggen, totdat je bij de bank gaat aankloppen voor een hypotheek.
Want die bank wil juist stabiliteit en geen premiejagers.
Ja en nee. Want je hebt flexibiliteit en flexibiliteit. Kijk, de wereld is niet een statisch gebeuren. Azie groei als kool, Rusland is in beweging (niet altijd vooruit overigens), grondstoffen worden schaars. Maar ook: onze samenleving vergrijst en verkleurt en nieuwe technologien doen hun intrede. Dat maakt dat bedrijven niet statisch kunnen blijven kijken, maar zich moeten aanpassen aan die veranderende wereld. Het gevolg is dat ook personeel dat moet. Daarom is scholing heel belangrijk, maar daarbij ook de mogelijkheid om van beroep(sgroep) te veranderen. Soms is dat een keuze van de werknemer, soms van de werkgever. Daar zit een vorm van flexibiliteit die wenselijk en noodzakelijk is.

De andere vorm van flexibiliteit is die van het gebrek aan uitzicht op een 'vaste' stek. Mensen die na tien jaar werken nog steeds geen vast contract krijgen. Die na een jaarcontract zo een half jaar werkloos kunnen zijn, of tijden met een baan ruim onder hun niveau tevreden moeten zijn. Deze vorm ziet een bank niet graag. Ik ook niet, de FNV wel.
pi_71369868
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:50 schreef kitao het volgende:

[..]

En-door: het eerste wat ik lees is 1997 , dat is 12 jaar geleden. De rest niet gelezen.....
Je hoeft 't ook niet te lezen, het geeft alleen wat inzicht in de geschiedenis van ons ontslag'recht'.
  maandag 27 juli 2009 @ 17:09:31 #270
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_71370093
Het geeft geen antwoord op mijn vraag
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 27 juli 2009 @ 17:11:06 #271
262650 kitao
prikplaatje
pi_71370144
Het probleem bij de oorzaak aanpassen is inderdaad beter. Vandaar het forum C&H.
megalomaniac
  maandag 27 juli 2009 @ 17:13:18 #272
262650 kitao
prikplaatje
pi_71370213
quote:
Op maandag 27 juli 2009 17:11 schreef kitao het volgende:
Het probleem bij de oorzaak aanpakken is inderdaad beter. Vandaar het forum C&H.
megalomaniac
pi_71370880
quote:
Op maandag 27 juli 2009 17:09 schreef Klopkoek het volgende:
Het geeft geen antwoord op mijn vraag
Dat doet het wel, alleen niet een antwoord wat jij graag wil lezen.
  maandag 27 juli 2009 @ 18:12:19 #274
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_71371667
Houd je grote waffel eens even. Ik vroeg iets totaal anders. Ik vroeg aan DS4 hoe het kon dat voorheen dan wel makkelijker vaste contracten werden uitgedeeld en minder snel werd geopteerd voor een losser dienstverband.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_71372248
quote:
Op maandag 27 juli 2009 09:31 schreef en_door_slecht het volgende:
In de praktijk blijft er van die grotere zekerheid voor flexwerkers niets over omdat praktisch alle werkgevers de wettelijke plicht om na drie losse contracten een vast dienstverband aan te bieden, aan hun laars lappen. Werknemers krijgen in de meeste gevallen dan helemaal geen contract meer aangeboden.
Ik pik even een paar stukjes tekst van de FNV...

Bovenstaande is gewoon een leugen. Er IS geen wettelijke plicht om na drie losse (bedoeld zal zijn "tijdelijke") een vast dienstverband aan te bieden.

Een leugen, dus ik verwacht dat KK heel rechtlijning ook hier tegen op komt...
quote:
Het beeld van een verstarde en verouderde arbeidsmarkt klopt dus niet met de feiten.
Nee, maar het beeld dat de starre en verouderde opstelling vande vakbonden leidt tot meer flexcontracten klopt zonder meer. Ze protesteren dus tegen iets wat ze zelf veroorzaken.\
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')