abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71124732
Ik word toch altijd een beetje teleurgesteld als vrouwen hun gehandicapte baby laten zitten en toch geboren laten worden. Hoe kan je nou gelukkig zijn als je als downkindje zijnde een hele reeks aan aandoeningen hebt, en niet hoger komt dan de basisschool. Daarnaast is het ook duidelijk zichtbaar wanneer je down hebt. Het lijkt me dan echt een hel wanneer ik op moest groeien met het syndroom van down. Laat staan hoe anderen reageren.

Ouders die het laten zitten hopen maar het beste en hopen dat het kindje maar gelukkig wordt, maar vaak hebben die makkelijker praten dan het kindje zelf die (vrijwel) nooit zelfstandig kan zijn later, en dus altijd afhankelijk is van andermans hulp.

Ouders mogen wel gelukkig zijn, maar is het kindje ook echt gelukkig met al deze aandoeningen, en de psychische gevolgen daarvan?

Persoonlijk gezien vind ik dat ouders die zelf goed weten dat hun babytje down heeft, en het toch geboren laten worden, een ongelukkig kindje op de wereld zetten. Ik weet natuurlijk niet wie wel en niet gelukkig is, maar het lijkt me niet zo lekker als ik zelf op zou moeten groeien met down.

Wat is jullie mening hierin? Het kindje geboren laten worden, en heel hun leven laten verzorgen, of leed besparen door hoe hard het ook klinkt abortus te plegen?

[ Bericht 7% gewijzigd door F04 op 19-07-2009 18:53:24 ]
  zondag 19 juli 2009 @ 17:47:18 #2
92279 N.icka
Windforce 11
pi_71124783
Ik denk dat jij helemaal niet geinteresseerd ben in meningen maar alleen maar wil rellen
  zondag 19 juli 2009 @ 17:48:42 #3
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71124838
Abortus natuurlijk, probleem is dat je de fout pas ziet nadat het kind uit de kut is gefloept.
Dus je stelling gaat niet op.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zondag 19 juli 2009 @ 17:50:30 #4
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71124903
Hoe kun jij voor zo'n kindje bepalen of het wel of niet gelukkig is? Volgens mij zijn die kinderen heel gelukkig hoor! Bovendien hoor je vaak van ouders met zo'n kind dat ze een speciale band hebben met dat kind, juist omdat het gehandicapt is.
Niet meer actief op Fok!
pi_71124914
quote:
Op zondag 19 juli 2009 17:47 schreef N.icka het volgende:
Ik denk dat jij helemaal niet geinteresseerd ben in meningen maar alleen maar wil rellen
Ik mag toch wel wat controversiële onderwerpen aansnijden? Ik vind het gewoon zielig voor deze kindertjes, maar dat is natuurlijk mijn eigen mening.

Ik ben tegen mensen die abortus misbruiken en voor de 3x keer zomaar abortus plegen, maar dit is anders.. Jij zou toch ook niet gelukkig zijn als je maar 50 jaar te leven hebt, en voor altijd in een instelling moet wonen en altijd hulp van anderen moet hebben?
  zondag 19 juli 2009 @ 17:51:55 #6
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_71124954
Ik ben voor abortus. In alle gevallen.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  zondag 19 juli 2009 @ 17:52:18 #7
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_71124973
Ik zou ervoor kiezen om, als het dus te zien is en netjes binnen de abortustijd valt, te laten aborteren.
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  zondag 19 juli 2009 @ 17:53:54 #8
92279 N.icka
Windforce 11
pi_71125021
quote:
Op zondag 19 juli 2009 17:51 schreef beelz het volgende:
Ik ben voor abortus. In alle gevallen.
Ik ben voor een verlate abortus voor de ts
  zondag 19 juli 2009 @ 17:54:38 #9
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_71125051
quote:
Op zondag 19 juli 2009 17:46 schreef F04 het volgende:
Persoonlijk gezien vind ik dat ouders die zelf goed weten dat hun babytje down heeft, en het toch geboren laten worden, een ongelukkig kindje op de wereld zetten.
Heel simpel, vraag een paar mensen met down hoe verschrikkelijk ze het vinden dat ze niet zijn geaborteerd.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_71125057
quote:
Mensen met Down syndroom hebben relatief vaak bijkomende aandoeningen, zoals andere aangeboren afwijkingen, coeliakie (ziekte die berust op overgevoeligheid voor gluten), gezichts- en gehoorproblemen, hepatitis B, schildklierstoornissen, diabetes mellitus en leukemie (Van Wouwe et al., 2001). Kanker (anders dan leukemie en testiscarcinoom) blijkt juist heel weinig voor te komen bij Down syndroom (Yang et al., 2002). Door gestructureerde preventieve aandacht voor deze bijkomende problemen kan voorkomen worden dat een kind met Down syndroom extra handicap oploopt. De psychomotore ontwikkeling wordt gestimuleerd met het programma "Kleine stapjes", waarin ouders een duidelijke rol spelen, gesteund door ouderorganisatie en MEE-organisatie (voorheen SPD).

83% overleeft het eerste jaar

In een Nederlands onderzoek is de overlevingskans van kinderen met het Down syndroom bepaald (De Walle et al., 1995). De onderzoeksgroep bestond uit 109 levendgeboren kinderen met het Down syndroom in de periode 1981-1991 in Noord-Nederland. De cumulatieve 1-jaarsoverlevingskans was 83%, de 5-jaarsoverlevingskans 79,5% en de 10-jaarsoverlevingskans 75%. Van de kinderen had 51% één of meer andere aangeboren afwijkingen; 39% had een afwijking van het hartvaatstelsel en 9% van het maag-darmkanaal. Andere afwijkingen kwamen in minder dan 3% van de gevallen voor. De kinderen met ook nog een afwijking van het hartvaatstelsel hadden een significant lagere levensverwachting.

Relatief lage levensverwachting

Na overleving van de eerste vijf levensjaren hebben personen met het Down syndroom een gemiddelde resterende levensverwachting van 50 jaar. Personen van 40 met het Down syndroom hebben nog een levensverwachting van 14 jaar (Maaskant et al., 1993). De lage levensverwachting komt vooral doordat de ziekte van Alzheimer op relatief jonge leeftijd optreedt en door aangeboren aandoeningen van het hartvaatstelsel. Ook (aangeboren) aandoeningen van de luchtwegen, maligne systeemziekten (zoals leukemie) en infectieziekten worden in de literatuur genoemd als oorzaak van de vervroegde sterfte. bron rivm
pi_71125080
quote:
Op zondag 19 juli 2009 17:48 schreef Rosbief het volgende:
Abortus natuurlijk, probleem is dat je de fout pas ziet nadat het kind uit de kut is gefloept.
Men kan tijdens de zwangerschap al zien of het kindje het syndroom van down heeft/krijgt.

Vraag is, in hoeverre die kinderen daarvan de dupe zijn, m.a.w. hebben ze het zelf door?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 19 juli 2009 @ 17:55:26 #12
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71125086
Ik zou overigens ook kiezen voor abortus, denk ik . Maar ja, dat kun je pas met zekerheid zeggen als je zwanger bent.
Niet meer actief op Fok!
pi_71125105
quote:
Op zondag 19 juli 2009 17:46 schreef F04 het volgende:
Ik word toch altijd een beetje teleurgesteld kan vrouwen hun gehandicapte baby laten zitten en toch geboren laten worden. Hoe kan je nou gelukkig zijn als je als downkindje zijnde een hele reeks aan aandoeningen hebt, en niet hoger komt dan de basisschool. Daarnaast is het ook duidelijk zichtbaar wanneer je down hebt. Het lijkt me dan echt een hel wanneer ik op moest groeien met het syndroom van down.

Ouders die het laten zitten hopen maar het beste en hopen dat het kindje maar gelukkig wordt, maar vaak hebben die makkelijker praten dan het kindje zelf die (vrijwel) nooit zelfstandig kan zijn later, en dus altijd afhankelijk is van andermans hulp.

Persoonlijk gezien vind ik dat ouders die zelf goed weten dat hun babytje down heeft, en het toch geboren laten worden, een ongelukkig kindje op de wereld zetten. Ik weet natuurlijk niet wie wel en niet gelukkig is, maar het lijkt me niet zo lekker als ik zelf op zou moeten groeien met down.

Wat is jullie mening hierin? Het kindje geboren laten worden, en heel hun leven laten verzorgen, of leed besparen door hoe hard het ook klinkt abortus te plegen?
vervang in het bericht hierboven alle "down heeft" door "F04 heet"
uit een aspergernest
pi_71125152
quote:
Op zondag 19 juli 2009 17:48 schreef Rosbief het volgende:
Niet helemaal waar : http://nl.wikipedia.org/wiki/Vruchtwaterpunctie

Maar ik weet niet of deze handeling standaard wordt uitgevoerd.
pi_71125253
Ik zou sowieso een abortus doen als ik zwanger zou zijn maar down syndroom zou voor mij geen extra reden zijn in die overweging. Ik denk dat als ik graag kinderen wilde ik geen/weinig problemen zou hebben met een kindje met down.
There is no love sincerer than the love of food.
  zondag 19 juli 2009 @ 18:03:29 #16
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71125409
quote:
Op zondag 19 juli 2009 17:55 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Men kan tijdens de zwangerschap al zien of het kindje het syndroom van down heeft/krijgt.

Vraag is, in hoeverre die kinderen daarvan de dupe zijn, m.a.w. hebben ze het zelf door?
Ik denk dat een mongooltje ook liever 'normaal' was. Oftewel neukfoutje dus weghalen nu het nog niks is.
Zie geen reden om het te laten zitten, tenzij je opziet tegen de sex en de moeite niet wilt nemen om weer een nieuwe te maken.
pi_71125431
Ik vind dit een heel moeilijk onderwerp. Heb zelf een nicht van 35 met het syndroom van Down, en als ik zie hoe haar ouders zich jarenlang hebben weggecijferd, nooit iets meer samen ondernomen, geen vakanties , denk ik "niet bij ons, mocht het gebeuren."

Aan de andere kant; Mijn vriendin heeft nu al 3 jaar 2 kinderen met het syndroom van Down begeleid op een gewone basisschool. De kinderen komen (met goede begeleiding) heel goed mee met de rest van de groep, dus ook eenvoudige reken en taalspelletjes pakken ze heel goed op. Voor eentje is er besloten om toch voor speciaal onderwijs te kiezen, maar het andere meisje gaat na de vakantie naar groep 3 en daar hebben ze hele goede verwachtingen van.

Ik denk dat het er ook aan ligt, hoe ernstig geestelijk gehandicapt een persoon is. De mate van zelfstandigheid van deze mensen is in de afgelopen 30 jaar wel ongelooflijk gegroeid, maar ze blijven afhankelijk van anderen (ook qua financieel enzo.)

Zoals ik al zei, heel moeilijk...
  zondag 19 juli 2009 @ 18:16:08 #18
11682 Moonah
Jolie femme
pi_71125815
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:03 schreef Rosbief het volgende:
Oftewel neukfoutje dus weghalen nu het nog niks is.
Een vruchtwaterpunctie (die niet standaard wordt uitgevoerd, maar alleen als er op basis van eerder onderzoek een grote kans lijkt te bestaan dat het kind Down heeft) wordt met 16 weken zwangerschap worden uitgevoerd. De uitslag krijg je pas na 3 weken. Het 'neukfoutje' is dan, na 19 weken, al een heus mensje (een volledige zwangerschap duurt 40 weken).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 19 juli 2009 @ 18:18:27 #19
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71125890
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Een vruchtwaterpunctie (die niet standaard wordt uitgevoerd, maar alleen als er op basis van eerder onderzoek een grote kans lijkt te bestaan dat het kind Down heeft) wordt met 16 weken zwangerschap worden uitgevoerd. De uitslag krijg je pas na 3 weken. Het 'neukfoutje' is dan, na 19 weken, al een heus mensje (een volledige zwangerschap duurt 40 weken).
Dan is het dus nog niks, zo'n 'mensje' voelt niet eens de pijn/angst die een varken voelt wanneer hij geslacht wordt. En dat wordt wel als normaal beschouwd.
  zondag 19 juli 2009 @ 18:21:48 #20
11682 Moonah
Jolie femme
pi_71126015
Als je een kindje in je buik voelt bewegen, als je het op een echo hebt gezien met een gezichtje, armpjes, beentjes, vingertjes etc is dat een echt mensje.
Waarmee ik niet wil impliceren dat ik tegen abortus ben (al zou ik er zelf wrs niet voor kiezen), maar zo makkelijk als jij en anderen erover praten is het niet.
pi_71126022
Ik zou het per direct weg laten halen en voordat het zover is heb ik al lang en breed met mijn vriendin daarover gehad.

Je moet de rest van je leven voor zo een mislukker zorgen en vroeg of laat ga je zelf ook de pijp uit en dan is het maar de vraag wat er met zo een debiel gebeurd.

Bespaar je een hoop gezeik en ellende en laat het gewoon weghalen.

En als het pas bij de geboorte blijkt een mongool te zijn, moet je ook zorgen dat daar duidelijke afspraken over zijn met je vriendin. Dat is ook gewoon enkeltje weeshuis (of chinees).

Nog niet misschien dat ik de rest van mijn leven ga werken om zo een debiele gek te kunnen helpen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_71126056
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:21 schreef Moonah het volgende:
Als je een kindje in je buik voelt bewegen, als je het op een echo hebt gezien met een gezichtje, armpjes, beentjes, vingertjes etc is dat een echt mensje.
Waarmee ik niet wil impliceren dat ik tegen abortus ben (al zou ik er zelf wrs niet voor kiezen), maar zo makkelijk als jij en anderen erover praten is het niet.
Zo makkelijk is het wel. Sterker nog. Ik zou er mijn relatie op laten knallen als zij hem zou willen houden.

Okay, jij wilt die debiel houden? Prima, dan erken ik het kind niet. Veel plezier met je mongool!
vosss is de naam,
  zondag 19 juli 2009 @ 18:25:16 #23
11682 Moonah
Jolie femme
pi_71126123
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:21 schreef vosss het volgende:
Ik zou het per direct weg laten halen en voordat het zover is heb ik al lang en breed met mijn vriendin daarover gehad.
Heel verstandig om het er van tevoren over te hebben.

Verder vind ik het erg ongepast en zwaar onbeschoft dat je je zo grof uitlaat over kinderen met Down
pi_71126132
Vosss, je hebt geen ervaring met deze mensen , merk ik?
pi_71126198
Jeetje, hoe respectloos kun je zijn.
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
  zondag 19 juli 2009 @ 18:28:00 #26
154952 spoor4
Spoort niet
pi_71126203
quote:
-knip-
tip: Als je wilt trollen doe het dan wat minder obvious.
pi_71126220
Hoeveel kinderen met down worden er eigenlijk geboren jaarlijks?
Op zondag 9 augustus 2009 00:52 schreef yvonne het volgende:
@remake zet je jezelf er even bij op je banlijstje?
Op zondag 9 augustus 2009 00:53 schreef Remake het volgende:
Nee.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 juli 2009 @ 18:30:10 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_71126253
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:23 schreef vosss het volgende:

[..]

Zo makkelijk is het wel. Sterker nog. Ik zou er mijn relatie op laten knallen als zij hem zou willen houden.

Okay, jij wilt die debiel houden? Prima, dan erken ik het kind niet. Veel plezier met je mongool!
Ook zonder erkenning zit je aan de alimentatie vast he.
pi_71126367
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:28 schreef Remake het volgende:
Hoeveel kinderen met down worden er eigenlijk geboren jaarlijks?
1 op 800 tot 1000 geboortes.
quote:
As of 2007, the average birth rate for the whole world is 20.3 per year per 1000 total population, which for a world population of 6.5 billion comes to 134 million babies per year.
Bron: wikipedia.

Dat zijn dus ongeveer 134.000 kinderen met Down die per jaar geboren worden.

@TS, heel veel mensen weten niet dat hun baby Down heeft, dat komt omdat de prenatale screening bestaat uit metingen met de hand en met het blote zoals een nekplooimeting. Deze is volgens mij vrij sensitief (heeft kindje verdikte nekplooi, is er vaak iets niet goed), maar matig specifiek (heeft kindje níet een verdikte nekplooi, kan er alsnog sprake zijn van een chromosomale afwijking).
I feel kinda Locrian today
pi_71126380
Met alle respect kosten deze kindertjes wel handen vol geld van de maatschappij.
  Jubileum moderator zondag 19 juli 2009 @ 18:42:13 #31
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71126597
Een dwingend verzoek om op deze discussie wel met enige respect te reageren ( oa voss ) anders zie ik me genoodzaakt posts te gaan wissen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 19 juli 2009 @ 18:44:06 #32
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_71126655
quote:

Je moet de rest van je leven voor zo een mislukker zorgen en vroeg of laat ga je zelf ook de pijp uit en dan is het maar de vraag wat er met zo een debiel gebeurd.

Bespaar je een hoop gezeik en ellende en laat het gewoon weghalen.

En als het pas bij de geboorte blijkt een mongool te zijn, moet je ook zorgen dat daar duidelijke afspraken over zijn met je vriendin. Dat is ook gewoon enkeltje weeshuis (of chinees).

Nog niet misschien dat ik de rest van mijn leven ga werken om zo een debiele gek te kunnen helpen.
Het niveau van de mensen met Down waar ik vrijwilligerswerk voor doe is aanzienlijk hoger dan het niveau dat jij zojuist haalde in je posts...

On-topic:
Het is een hele persoonlijke keuze, ik zou zelf geen seconde aan abortus denken. Dat heeft ook alles te maken met mijn vrijwilligerswerk bij een woonvorm voor verstandelijk gehandicapten. Down-kinderen komen, net als 'gewone' mensen, in allerlei soorten en maten. Van degenen die ik ken kan ik zonder uitzondering zeggen dat ze gelukkig zijn en een fijn leven leiden.
pi_71126705
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:34 schreef F04 het volgende:
Met alle respect kosten deze kindertjes wel handen vol geld van de maatschappij.
Maar dan nog, iedereen is vrij in die keuze om het kindje al dan niet te houden. De ene zal meer zorg nodig hebben dan de ander. Sommigen zitten de hele dag in de dagopvang, anderen werken 5 dagen per week in de sociale werkplaats.

Ik zou er zelf denk ik niet voor kiezen (mijn vriendin ook niet) maar ik laat mensen wel vrij in die keuze. En men zou zich best eens wat meer in de mens met het syndroom van Down kunnen verdiepen. het zijn niet allemaal kwijlende debielen zoals Hans Teeuwen het Quasi-leuk omschrijft. Ze zijn lief, eerlijk, merken het als je zelf verdriet hebt. Houden ontzettend van muziek. Ik denk dat velen in hun eigen wereldje een stuk gelukkiger zijn dan menig poster hier op dit forum.
  zondag 19 juli 2009 @ 18:46:19 #34
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_71126714
quote:
Zullen we een ieder die de maatschappij geld kost dan maar (al dan niet post-nataal) aborteren?
pi_71126721
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:44 schreef twentemeisje het volgende:
Van degenen die ik ken kan ik zonder uitzondering zeggen dat ze gelukkig zijn en een fijn leven leiden.
Sommigen schoppen het zelfs tot acteur!

I feel kinda Locrian today
  zondag 19 juli 2009 @ 18:46:37 #36
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71126724
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:44 schreef twentemeisje het volgende:

[..]

Het niveau van de mensen met Down waar ik vrijwilligerswerk voor doe is aanzienlijk hoger dan het niveau dat jij zojuist haalde in je posts...
Dan werk je met uitzonderingen, de meeste mongolen zijn niet in staat om zo'n samenhangend stuk tekst te typen met een duidelijke boodschap en een redelijke spelling.
  zondag 19 juli 2009 @ 18:46:38 #37
154952 spoor4
Spoort niet
pi_71126726
quote:
En toch hebben we een best acceptabele levensstandaard in dit land, ongeacht de enorme kostenpost die de zwakkeren in de maatschappij vormen.
  zondag 19 juli 2009 @ 18:46:57 #38
261847 IshtarOptimel
Ganja in My Brain
pi_71126740
Deze kinderen zijn zeer gelukkig, omdat het bewustzijn vrij beperkt is. Wanneer zij kunnen genieten van goede verzorging, zullen deze mensen waarschijnlijk het leven fijn kunnen beleven.

Persoonlijk zal ik een abortus plegen, omdat ik het verdriet niet aan kan.
"Tegen mensen die niets weten, valt niet te vechten." - Remco Campert
pi_71126836
Iedereen kan wel vallen over mijn post, maar dat maakt me geen zak uit. Veel plezier als jullie zelf besluiten om een mislukt mens wel te laten leven.

Ja maar het is toch ons kindje en bladieblablabla. Ja veel plezier ermee, ik hoef geen debiel.

ps: ik weet dat ik het niet erg subtiel breng, maar ik ben dan ook gewoon niet subtiel. Ik zeg gewoon hoe het is. OF beter gezegd, hoe ik vind dat het is.

En wat de rest daar van denkt zal me aan mijn dikke ballen jeuken. Ik doe er niet aan mee. Simpel.

Dat was de vraag en ik geef daar gewoon antwoord op.
vosss is de naam,
  zondag 19 juli 2009 @ 18:51:59 #40
261847 IshtarOptimel
Ganja in My Brain
pi_71126896
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:46 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Dan werk je met uitzonderingen, de meeste mongolen zijn niet in staat om zo'n samenhangend stuk tekst te typen met een duidelijke boodschap en een redelijke spelling.
Waarom heb jij niet het fatsoen om te spreken over mensen met een Downsyndroom?
"Tegen mensen die niets weten, valt niet te vechten." - Remco Campert
pi_71126932
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:49 schreef vosss het volgende:
Iedereen kan wel vallen over mijn post, maar dat maakt me geen zak uit. Veel plezier als jullie zelf besluiten om een mislukt mens wel te laten leven.

Ja maar het is toch ons kindje en bladieblablabla. Ja veel plezier ermee, ik hoef geen debiel.

ps: ik weet dat ik het niet erg subtiel breng, maar ik ben dan ook gewoon niet subtiel. Ik zeg gewoon hoe het is. OF beter gezegd, hoe ik vind dat het is.

En wat de rest daar van denkt zal me aan mijn dikke ballen jeuken. Ik doe er niet aan mee. Simpel.

Dat was de vraag en ik geef daar gewoon antwoord op.
Je laat gewoon aan alle kanten merken dat je nog nooit in aanraking geweest bent met deze mensen. Ik deel je mening, maar niet op de manier waarop jij mensen met het syndroom van Down beschrijft. Met andere woorden; je bent gewoon op een rel uit.
  zondag 19 juli 2009 @ 18:53:49 #42
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71126956
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:51 schreef IshtarOptimel het volgende:

[..]

Waarom heb jij niet het fatsoen om te spreken over mensen met een Downsyndroom?
Omdat mongool makkelijker typt en hetzelfde betekent (zie Van Dale)
pi_71126964
quote:
Ik zou er zelf denk ik niet voor kiezen (mijn vriendin ook niet) maar ik laat mensen wel vrij in die keuze
Dat bedoel ik dus, alleen dat wat ongenuanceerder zegmaar

Prima dat mensen wel een debiel op de wereld willen zetten, ik laat ze in hun waarde en wens ze er veel succes mee.

Maar val mij dan ook niet aan als ik zeg dat ik absoluut geen debiel op de wereld wil zetten.

En dat mensen beginnen te zeiken over het woordje debiel of mongool is helemaal te belachelijk voor woorden.

Eerst waren het debielen, toen mongolen, daarna mensen met het syndroom van down, toen ineens waren het mensen met beperkingen en tegenwoordig hoor ik steeds vaker dat het mensen met mogelijkheden zijn!

Wat voor mogelijkheden denk ik dan? Ja handig om als waterpas te gebruiken, maar verder zijn de mogelijkheden nogal beperkt, om het maar even zacht uit te drukken !!!
vosss is de naam,
pi_71126969
Je kan er niks van zeggen totdat het je overkomt. Een kind met down heeft echt een prima leven hoor. Trust me. Die heeft meestal zelf niks in de gaten en heeft minder remmingen dan wij. Hoe relaxed. Ze zeggen wel dat iemand met Down 1 chromosoom meer heeft, maar het kan ook zijn dat wij er allemaal 1 te weinig hebben. Wat is normaal?!
  Jubileum moderator zondag 19 juli 2009 @ 18:54:28 #45
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_71126974
Voss brengt het op zijn geheel eigen manier, maar laten we daar niet over gaan discussieren want dan dwalen we af. Je kan hem toch niets leren in dit geval denk ik
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 19 juli 2009 @ 18:55:11 #46
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_71126986
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:46 schreef fratsman het volgende:

[..]

Ik denk dat velen in hun eigen wereldje een stuk gelukkiger zijn dan menig poster hier op dit forum.
Inderdaad. En daar gaat het toch om?

Ik denk zelf, met alle respect voor de keuze overigens, dat de keuze voor een abortus in het geval van een down-syndroom vaak meer te maken heeft met de ouders die denken het niet aan te kunnen, dan met het latere geluk van het kind. En dat is natuurlijk ook het recht dat je hebt, maar zoals jij ook zegt Fratsman, verdiep je er dan wel eerst in.

Een vriendin van mijn zusje heeft ook een kindje met Down. Zij hebben zich, nadat ze dit tijdens de zwangerschap te weten waren gekomen, echt verdiept in Down en zijn bijvoorbeeld ook gaan kijken bij een dagbesteding etc.. Het is denk ik vaak ook het onbekende.
pi_71126987
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:52 schreef fratsman het volgende:

[..]

Je laat gewoon aan alle kanten merken dat je nog nooit in aanraking geweest bent met deze mensen.
Jawel hoor. Ik vind het in en in triest dat er mensen zijn die dit andere mensen aan doen.
quote:
Ik deel je mening, maar niet op de manier waarop jij mensen met het syndroom van Down beschrijft. Met andere woorden; je bent gewoon op een rel uit.
Ik ben niet op een rel uit, ik ventileer gewoon mijn mening omtrent debielen/mongolen/mislukkers/mensen met syndroomn van down/etcetc.

vosss is de naam,
pi_71126992
Beter een minder leuk leven dan helemaal geen leven? Zo zie ik het dan.
  zondag 19 juli 2009 @ 18:56:10 #49
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71127018
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:54 schreef draaijer het volgende:
Je kan er niks van zeggen totdat het je overkomt. Een kind met down heeft echt een prima leven hoor. Trust me. Die heeft meestal zelf niks in de gaten en heeft minder remmingen dan wij. Hoe relaxed. Ze zeggen wel dat iemand met Down 1 chromosoom meer heeft, maar het kan ook zijn dat wij er allemaal 1 te weinig hebben. Wat is normaal?!
Het gaat er niet om dat het kind zelf niet gelukkig is, het gaat erom dat het een last aan je been is.
En daarom vind ik het raar als mensen er bewust voor kiezen een mongooltje in huis te nemen.
pi_71127019
quote:
Verzuip eerst maar eens de zwartwerkers en vandalen en criminelen. Dan houden we pas geld over. Jij praat hier over incidenten terwijl de standaard zoals door mij omschreven veel meer geld kost. Ga je nu de standaard aanpakken, of blijf je liever over incidenten praten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')