Nou, ik ben eindelijk gelukkig, ja. En haal nu meer dan ooit, méér uit mijn leven.quote:Op zondag 2 augustus 2009 21:34 schreef BlueMage het volgende:
Dat laatste vind ik wel erg negatief...en 't lijkt me dat je zo ook erg weinig toekomst hebt? Of ben je wel gelukkig? Ik zou persoonlijk meer uit m'n leven willen halen.
Ik vermoed dat eerste; maar daar is an sich ook niets mis mee. Als je langer in dat ritme zit krijg je misschien vanzelf wel de behoefte om 'verder' te gaanquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:28 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Nou, ik ben eindelijk gelukkig, ja. En haal nu meer dan ooit, méér uit mijn leven.
Misschien omdat ik een klassiek autist ben, dat ik heel weinig behoefte heb aan ''toekomst'' of ''vrienden''.
Dat klinkt goed dat jij gelukkig bent.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:28 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Nou, ik ben eindelijk gelukkig, ja. En haal nu meer dan ooit, méér uit mijn leven.
Misschien omdat ik een klassiek autist ben, dat ik heel weinig behoefte heb aan ''toekomst'' of ''vrienden''.
Ik denk wel dat dit klopt.quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:34 schreef sempron2400 het volgende:
Nog ingewikkelder is, dat je niet altijd weet wat je kunt.
Bijvoorbeeld: mag je niet werken, omdat weinig bedrijven op ‘tistjes’ zitten te wachten? Dan zijn je keuzemogelijkheden beperkt, en zul je niet kunnen ontdekken of een reis naar Amerika iets voor je is, bijvoorbeeld. Of bepaalde hobby’s. Heb je weinig vrienden, dan kun je eigenlijk niet weten of een uitgebreid sociaal leven bij je past.
Het lijkt me dat je dan vooral aardig wat wil gaan doen, maar simpelweg die mogelijkheid niet hebt. Mijn ervaring is dat je na een tijdje bepaalde dingen gaat accepteren, eerst onder protest, maar uiteindelijk zelfs gaat waarderen.
In mijn psycho-educatiegroep waren er inderdaad zulke mensen die in de problemen waren geraakt door hun autisme, zodanig dat ze niet meer aan hun (vorige) baan toekwamen. Dat waren mensen die 40 jaar of ouder waren. De begeleidster van mijn groep kwam wel vaker mensen tegen in haar groep van over de 40 die maar pas te horen kregen dat ze een autismespectrumstoornis hadden, en daar had de begeleidster ook wel een verklaring voor. Want, in het algemeen kunnen mensen vanaf hun 40e door veroudering minder functioneren en moeten ze extra hun best doen om volledig te kunnen blijven functioneren. Echter autisten doen hun hele leven al extra hun best, en dat is om hun autisme te compenseren om mee te kunnen draaien, en na hun 40e kunnen ze in de problemen komen, omdat de veroudering dan begint toe te slaan terwijl autisten al in hun reserves zitten, ze kunnen dan dus algauw tegen een burn-out aanlopen en uiteindelijk bij de geestelijke gezondheidszorg terecht komen, en daar vaak de diagnose krijgen dat ze een autismespectrumstoornis hebben.quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:13 schreef sempron2400 het volgende:
Nu hoor/lees ik weleens dat auti’s die veel meegaan met NT’ers, na jaren overspannen raken van hun werk. Omdat NT-gedrag niet natuurlijk schijnt te zijn voor mensen met autisme. Zouden ze zich dan op hun werk niet genoeg hebben kunnen auten? Ik geloof er eigenlijk niet zo in...
Als er iets kortzichtig denkt, dan is dat juist het commerciële bedrijfsleven.....quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:34 schreef sempron2400 het volgende:
Nog ingewikkelder is, dat je niet altijd weet wat je kunt.
Bijvoorbeeld: mag je niet werken, omdat weinig bedrijven op ‘tistjes’ zitten te wachten? Dan zijn je keuzemogelijkheden beperkt, en zul je niet kunnen ontdekken of een reis naar Amerika iets voor je is, bijvoorbeeld. Of bepaalde hobby’s. Heb je weinig vrienden, dan kun je eigenlijk niet weten of een uitgebreid sociaal leven bij je past.
Het lijkt me dat je dan vooral aardig wat wil gaan doen, maar simpelweg die mogelijkheid niet hebt. Mijn ervaring is dat je na een tijdje bepaalde dingen gaat accepteren, eerst onder protest, maar uiteindelijk zelfs gaat waarderen.
Geen last van de eenzaamheidquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:28 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Nou, andere instellingen kunnen er ook heel wat van hoorquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 12:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als er iets kortzichtig denkt, dan is dat juist het commerciële bedrijfsleven.....
In ieder geval heb je dan zelfs met een uitkering ruim voldoende te besteden. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau vormt maatschappelijke participatie ook een eerste levensbehoefte, maar voor sommige tistjes gaat dit niet op. Als je nog thuis woont, kun je er met een paar jaar Wajong zelfs een beetje rijk worden als geen behoefte hebt aan contact of vrienden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 12:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Geen last van de eenzaamheidVreselijk soms...
Ja, das waar ook. Ambtenaren kunnen er ook wat van...quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 13:24 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nou, andere instellingen kunnen er ook heel wat van hoor![]()
Het gaat even niet om het financiele. Maar je wordt maatschappelijk door velen uitgesloten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:37 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
In ieder geval heb je dan zelfs met een uitkering ruim voldoende te besteden. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau vormt maatschappelijke participatie ook een eerste levensbehoefte, maar voor sommige tistjes gaat dit niet op. Als je nog thuis woont, kun je er met een paar jaar Wajong zelfs een beetje rijk worden als geen behoefte hebt aan contact of vrienden.
Nu ja, ik heb ergens vaag het idee dat veel paartjes niet als paartje bezig zijn, maar als 2 individuen. En ja, alleenstaanden zijn altijd de klos, helemaal de alleenstaanden die wat hebben (zoals ass of pdd-ons)quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het gaat even niet om het financiele. Maar je wordt maatschappelijk door velen uitgesloten.
Deze samenleving lijkt soms slechts te bestaan uit paartjes die alleen zichzelf bezighouden.
Je bent sowieso in dat opzicht aardig de klos alleen al als je alleenstaand bent.
Als mijn detacheringsopdracht in januari (bij goed functioneren) wordt omgezet in een aanstelling, word ik Rijksambtenaarquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, das waar ook. Ambtenaren kunnen er ook wat van...
Fijne vakantie toegewenstquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 23:01 schreef DeHovenier het volgende:
Nieuw topic
Aanstaande zondag ga ik op vakantie met 2 gasten die ik nog van vroeger ken, lekker met de trein naar Newcastle, Edinburgh, Bath, Londen, Parijs, Rome, Venetie en Praag
IK hoop het voor je. En dat je goed op je plek voelt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:19 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Als mijn detacheringsopdracht in januari (bij goed functioneren) wordt omgezet in een aanstelling, word ik Rijksambtenaar
Lijkt me erg stressvol werk....Inderdaad, niet simpel..quote:Een zekere groep mensen met autisme gaat aan de slag als software tester. Daar had ik maanden geleden trouwens ook op gesolliciteerd. Die functie is over het algemeen ingewikkeld, maar repetitief werk. Je hebt dan ook een aantal collega’s met autisme.
Ach iedere zijn ding.... Automatisering als branche lijkt mij niet alles, het is een harde branche die zeer conjectuur gevoelig is. Het is daar hollen of stilstaan...quote:Zouden jullie het fijn vinden om te werken in zo’n omgeving? Ik voel me nu wel heel prettig onder de NT’ers moet ik zeggen, en zou niet willen ruilen.
Dat zie je ook vaak...quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:14 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nu ja, ik heb ergens vaag het idee dat veel paartjes niet als paartje bezig zijn, maar als 2 individuen.
Klopt helemaal. Ik vind dat soms erg moeilijk...quote:En ja, alleenstaanden zijn altijd de klos, helemaal de alleenstaanden die wat hebben (zoals ass of pdd-ons)
De werkomgeving in zo'n bedrijf wordt helemaal aangepast aan autisme. Er is echt sprake van een prikkelarme omgeving. Collega's worden op de hoogte gesteld en krijgen een presentatie over autisme. 'Socializen' is geen vereiste; de medewerkers kunnen zich dus prima auten. Ook de werktijden zijn aangepast (30 uur per week). De mensen kunnen het testwerk zeer snel verrichten, omdat ze oog voor detail hebben. De doorgroeimogelijkheden zijn wel beperkt.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
IK hoop het voor je. En dat je goed op je plek voelt.![]()
[..]
Lijkt me erg stressvol werk....Inderdaad, niet simpel..
[..]
Ach iedere zijn ding.... Automatisering als branche lijkt mij niet alles, het is een harde branche die zeer conjectuur gevoelig is. Het is daar hollen of stilstaan...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |