Zie hier de stompzinnigheid van hetgeen dat aanschopt tegen de multiculturele samenleving. Alsof het een gekozen construct is. Sterker nog, je snapt niet eens wat multicultureel betekend, wel? De stemmers van op alle partijen zijn multicultureel, aangezien er geen enkele partij is die alleen autochtonen als stemmers heeft. De PVV zal wel dicht in de buurt komen, maar zelfs hun aanhang heeft een bepaalde mate van multiculturaliteit.quote:Op woensdag 22 juli 2009 23:41 schreef Noorseviking het volgende:
Het grootste gedeelte van hun kiezers is multicultureel , men heeft geprobeerd daar de afgelopen jaren op in te spelen met uiteindelijk een negatief effect.
De partij wil de kiezers die ze nog hebben voor hun houden met hun gedateerde gedachtengoed, alhoewel er in die groep nu ook besef is gekomen dat de PvdA geen duidelijkheid geeft ...
Welke vruchten?quote:Op donderdag 16 juli 2009 00:54 schreef reem het volgende:
Op zich zie ik ook geen tegenstelling. Je kunt als politieke partij best streven naar een multiculturele samenleving, of minder sterk: niet krampachtig vasthouden aan een monoculturele samenleving, zonder je ogen te sluiten voor de onprettige kanten.
De PVDA heeft echter gekozen voor een krampachtig utopisch ideaal van de multiculturele samenleving zonder voldoende aandacht te geven aan de uitdagingen (lees: problemen) die daarmee gepaard gaan.
Aan de andere kant, het afgeven op alles wat ook maar enigzins pro-multicultureel is, is niet alleen zielig (oh-oh wat heeft de gemiddelde Nederlander 't zwaar), maar ook weinig realistisch. Like it or not, de Nederlandse samenleving bestaat al uit een zeer diverse bevolking met uiteenlopende ideeën over politiek, genderrelaties, rechtvaardigheid, culturele zaken, kortom: alles!
Ik merk op Fok! dat vaak alleen de 'raciale' dimensie van het multiculturalisme wordt gesproken, en dan op een hele nare manier, terwijl men wel volop de vruchten plukt van alle andere dimensies, niet alleen op cultureel, maar ook economisch gebied.
Sommige mensen klinken echt alsof ze nog nooit hun 'dorp' (of dat nu Berkel-Enschot of Amsterdam is) , zijn uitgeweest...
Ja, dat zal me een geratel worden, denk dat de presentatrice er geen woord tussen krijgtquote:
weet ik. denk dat prem de lastigste en meest over zichzef vertellende jankhoer ooit wordt van zomergasten. die man hoort zichzelf zo ontzettend graag praten.quote:Op zondag 26 juli 2009 20:04 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, dat zal me een geratel worden, denk dat de presentatrice er geen woord tussen krijgt
Maar vanavond komt Prem nog niet, maar Victor en Rolf.
Prem zal wel spijt hebben als haren op zijn hoofd dat hij zich negatief heeft uitgelaten over zijn belagers.quote:Op zondag 26 juli 2009 20:10 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
weet ik. denk dat prem de lastigste en meest over zichzef vertellende jankhoer ooit wordt van zomergasten. die man hoort zichzelf zo ontzettend graag praten.
hij is ongeveer de belichaming van multi-cultie en de mislukking in een persoon.
ja, hij heeft net als iedereen de buik vol van marokkaantjes, maar weet dat straks nationaal weer te verzachten en krijgt nooit meer een vol blikje cola tegen zich aan. joepie. ze leggen het allemaal af tegen die groep criminelen.
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wilders als mysterie guest, zoals vroeger, allemaal bekend, behalve jaap van zweden.quote:Op zondag 26 juli 2009 20:29 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Prem zal wel spijt hebben als haren op zijn hoofd dat hij zich negatief heeft uitgelaten over zijn belagers.
Dus ja, ik denk dat het een avondje 'bruggenbouwen' wordt.
We zullen zien
Ik vind het vooral sneu. Net zoiets als het verdedigen van 'het feit' dat de wereld plat is.quote:Op zondag 26 juli 2009 19:09 schreef zoalshetis het volgende:
lol. heerlijk om mensen hun best te zien doen om het multiculturere drama te verdedigen. dat terwijl het snel afgelopen zal zijn.
Een cultuur is geen gegeven, maar de keuze om "je eigen zijn" aan bepaalde vormen te koppelen, je te profileren ten opzichte van "de anderen". Iemand die zichzelf een "Nederlander" of een "Marokkaan" waant zou deze identiteit net zo goed kunnen inruilen voor iets anders.quote:Op maandag 27 juli 2009 01:49 schreef Xaobotnik het volgende:
Mensen verzinnen ook voor zichzelf wat 'multicultureel' precies is. Multiculturalisme is een term die m.i. nergens op slaat. Het multiculturele in onze samenleving is puur een gegeven. Niet een keus voor een construct of hoe een samenleving zou moeten zijn.
Monoculturalisme is inderdaad een nog grotere stommiteit, maar ik denk dat het stimuleren van de "culturele emancipatie" hetgeen is dat tot polarisering heeft geleid. Mensen zijn zichzelf hierdoor steeds meer als "Nederlander", "Marokkaan" of "Surinamer" gaan zien, terwijl er geen constante in hun lichamelijk functioneren valt aan te wijzen die een dergelijke identiteit aan zou kunnen tonen. Men heeft dus verschil, en daarmee particularisme, gestimuleerd dat er niet had hoeven te zijn. In de jaren zeventig waren de mensen in dit land een stuk universalistischer ingesteld.quote:Sowieso moet je niet hersenloos tegen multiculturaliteit in gaat, omdat een dergelijke aanpak eerder polariseert dan dat het verbeteringen brengt. De groepen die normaal gesproken prima functioneren in onze maatschappij, zullen voor een 'allochtoniteit' kiezen. Een mens laat zich niet dwingen. Gedwongen assimilatie werkt dus niet. En sowieso zullen ze als anders worden beschouwd door een grote groep mensen, ook al is men volledig geassimileerd.
Culturen zijn geen afgescheiden hokken. Overal bestaan meerdere culturen, zelfs in het meest conformistische dorpje op de Veluwe. Dus wanneer "monocultuur" enkel een totalitaire droom betreft en nooit in werkelijkheid kan bestaan, dan is er overal en altijd "multicultuur" en kan het dus geen "verrijking" zijn. Dat er in dit land meerdere opvattingen naast elkaar bestaan en dat er meer diversiteit is dan, zeg, honderd jaar terug, heeft vooral te maken met grotere individuele vrijheid, dus met de culturele veranderingen in de jaren zestig en zeventig.quote:Een hoop mensen zullen mij wel naïef noemen, maar ik vind meerdere culturen wel degelijk een verrijking.
Met 'multicultureel' bedoel ik puur dat er meerdere culturen in deze samenleving voorkomen, en dat het feit dat dat zo is, geen gegeven is en dat je daar niet 'tegen' kunt zijn, omdat dat net zo logisch is als tegen een blauwe lucht te zijn.quote:Een cultuur is geen gegeven, maar de keuze om "je eigen zijn" aan bepaalde vormen te koppelen, je te profileren ten opzichte van "de anderen". Iemand die zichzelf een "Nederlander" of een "Marokkaan" waant zou deze identiteit net zo goed kunnen inruilen voor iets anders.
Het is wel een gegeven, in de zin dat het voorkomt, maar geen vast gegeven, in de zin dat het niet anders kan. "Cultuur" is een onzinnig onderscheid tussen mensen en een nadruk op (vaak futiele) vormen. Het bestaat alleen in zoverre dat men zich zo ziet, net als nationaliteit of religie. Het is een zelfbeeld, dat ingeruild zou kunnen worden voor een ander, minder op onderscheid gericht, zelfbeeld.quote:Op maandag 27 juli 2009 13:21 schreef Xaobotnik het volgende:
[..]
[quote]Je ziet het duidelijk anders, met een ander oorzakelijk verband tussen culturele emancipatie en multiculturaliteit. Jij stelt dat het geen gegeven is, maar stelt vervolgens wel dat multiculturaliteit overal voorkomt.
Het toejuichen van culturele emancipatie heeft er wel degelijk voor gezorgd dat mensen zich meer als onderdeel van een "cultuur" zijn gaan zien. Dat dit funest zou worden op het moment dat mensen normen als "cultureel" gingen beschouwen die in conflict zijn met de rechtstaat of zelfs met de mensenrechten (sharia-normen), had men moeten voorzien. Dat het bij het wat minder ontwikkelde deel van de bevolking tot racisme en intolerantie zou leiden, had men kunnen voorzien, en dat zij zich op basis van hetzelfde "cultuurbegrip" als Nederlanders zouden gaan profileren ook. Het universalistische pad had niet verlaten moeten worden richting culturalisme.quote:Je vergelijkt vervolgens hetgeen waar de meesten het over hebben in dit verband met een veel kleinere populatie als een conformistisch dorp op de Veluwe. De vraag is dan waar je de grens legt tussen wat je als gegeven beschouwd, en wat als ontstaan als gevolg van een recent opspelende trend. In het laatste geval zou ik spreken van een gegeven. En persoonlijk in het eerste geval ook.
Nee nee, multiculturalisme, een ideologische stroming die erg populair was in de jaren tachtig en negentig.quote:Jij stelt echter dat multiculturaliteit culturele emancipatie bevorderd.
Onzin, je kunt ook streven naar individuele vrijheid binnen een kader van individuele rechten, dus waarin het individu vrij is, maar ook beschermd wordt tegen de vrijheid van anderen. Ik denk dat het gebruiken van het woord "cultuur" in meervoud de werkelijkheid statischer weergeeft dan deze is.quote:Ik denk niet dat dat klopt. Immers denk ik dat wanneer je een geluid inzet dat tegen multiculturaliteit is, je streeft naar een monocultuur.
Nogmaals: er is een verschil tussen multiculturaliteit en multiculturalisme. Het maakt een verschil of je erkent dat er verscheidenheid is of dat je verdere emancipatie langs culturele maatstaven toejuicht, stimuleert en subsidiegeld voor uittrekt, enz. Mijns inziens is dat onderscheid hetgeen zorgt dat voor- en tegenstanders elkaar niet begrijpen. Individuele vrijheid zorgt voor diversiteit, maar multiculturalisme zorgt voor hokjesdenken en mensen die zich afzetten tegen anderen.quote:Mensen die een aan de dominantie cultuur afgemeten, afwijkende cultuur hebben, zullen zich onderdrukt voelen en zich juist nog steviger afzetten. Anti-multiculturaliteit heeft dus een fellere drang naar culturele emancipatie tot gevolg.
Hoe zie je dat voor je? De allochtonen gaan weg ofzo?quote:Op zondag 26 juli 2009 19:09 schreef zoalshetis het volgende:
lol. heerlijk om mensen hun best te zien doen om het multiculturere drama te verdedigen. dat terwijl het snel afgelopen zal zijn.
dat hokjesdenken is toch typisch iets voor monoculturalisme ?quote:Op maandag 27 juli 2009 13:46 schreef lightbearer het volgende:
. Mijns inziens is dat onderscheid hetgeen zorgt dat voor- en tegenstanders elkaar niet begrijpen. Individuele vrijheid zorgt voor diversiteit, maar multiculturalisme zorgt voor hokjesdenken en mensen die zich afzetten tegen anderen.
ik vind die droom van "snel afgelopen" wel interessant..quote:Op maandag 27 juli 2009 13:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? De allochtonen gaan weg ofzo?
Leer er mee leven.
Zeker, het is typisch voor elke vorm van culturalisme: het is inherent aan het opdelen van de werkelijkheid in "culturen".quote:Op maandag 27 juli 2009 15:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
dat hokjesdenken is toch typisch iets voor monoculturalisme ?
wij-zij... wij , de 'echte' Nederlanders and godd guys.. versus de bad guys allochtonen en nog donker ook ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |