abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72285196
Dit huis staat te koop sinds november 2007.
Vraagprijs is nu 375.000¤.
  maandag 14 september 2009 @ 20:53:18 #127
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_72741428
Even een vraagje, omdat ik het niet kan vinden op de site:
Onze huidige hypotheek loopt via Fortis/ASR (5 jaar geleden nog AMEV...). Onlangs is de rentevastperiode van 5 jaar verlopen en hebben wij hem op variabel laten zetten, omdat je dan boetevrij zou kunnen oversluiten, hetgeen wij ook willen (zijn al bezig met een andere bank in ver gevorderd stadium). Mijn vraag is nu: is dat ook zo? Het boetevrij oversluiten? Ik heb de bevestiging van ASR inmiddels binnen, deze variabele rente is geldig tot maart 2010.

Ik wil geen contact opnemen met mijn tussenpersoon, omdat bij het laatste contact (ik had wat gegevens nodig mbt de huidige waarde van belegging) deze persoon niet echt vriendelijk uit de hoek kwam. ("Je dacht toch niet dat ik je ging helpen, terwijl jullie al aan het oversluiten zijn.." in die trant dus).
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_72741543
quote:
Op maandag 14 september 2009 20:53 schreef Susie het volgende:Mijn vraag is nu: is dat ook zo? Het boetevrij oversluiten?
Ja
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 14 september 2009 @ 20:57:27 #129
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_72741640
Toppie, daar ben ik blij mee!
pi_72769968
Ik heb tijdens mijn oversluit besprekingen te horen gekregen dat ik over een deel van mijn oude hypotheek een klein bedrag aan boete zou moeten betalen. Dit zou gaan om enkele tientjes hooguit (letterlijk gezegd). 2-3 Dagen erna werd ik gebeld met de blije boodschap dat er 0,1% van mijn nieuwe hypotheek afging, ivm gedaalde rente.

Vrijdag heb ik een afspraak bij de notaris om de boel te laten passeren, in aanloop daarnaartoe heb ik van de week wat papier binnen gekregen en zag het bedrag van 255¤ aan oversluitboete. Ik heb met bovenstaand verhaal gemaild met degene met wie ik besprekingen heb gehad en krijg nu dit antwoord :
quote:
Het is inderdaad wat anders gelopen. Het klopt dat dit meer is dan ik
destijds aan je had doorgegeven. Ik heb toen echter wel aangegeven dat het
boetebedrag een indicatie was - dit is namelijk afhankelijk van het moment
van aflossen.
De rente is wat gedaald en hierdoor valt de boete weer wat hoger uit.
Moet ik hier genoegen mee nemen ? Ik heb al terug gemaild dat ik er niet vrolijk van word en dat ik op een ander antwoord had gehoopt, geen idee of ze hier wat mee gaan doen. Maar kan ik hierdoor het passeren niet laten doorgaan, of heb ik ergens rechten ?

Het geld is het probleem niet, maar een paar tientjes is iets anders dan een paar honderd ¤.

(Hoi Susie
. )
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_72770717
Dat is het risico dat bestaat met oversluiten. Als op het moment van oversluiten de rente gedaald is, wordt de boeterente inderdaad iets hoger.
pi_72770869
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 16:52 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is het risico dat bestaat met oversluiten. Als op het moment van oversluiten de rente gedaald is, wordt de boeterente inderdaad iets hoger.
Yep, ik heb inmiddels al antwoord gekregen en dit is zoals het is. Ik heb uiteraard nog even laten weten dat ik het uitermate teleurstellend vind dat ik dit 3 dagen voor het passeren op mijn bordje krijg. Ik vind ze sowieso erg slordig met het oversluiten geweest, ik kwam zelf met ideëen aanzetten en heb wel '10 offertes' liggen met kleine veranderingen. Het is dat ik hier uiteindelijk het beste uitkwam, maar ik ben blij dat ik weer 10 jaar van dit gelul af ben.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 15 september 2009 @ 18:38:26 #133
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_72774468
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 16:31 schreef elcastel het volgende:
Ik heb tijdens mijn oversluit besprekingen te horen gekregen dat ik over een deel van mijn oude hypotheek een klein bedrag aan boete zou moeten betalen. Dit zou gaan om enkele tientjes hooguit (letterlijk gezegd). 2-3 Dagen erna werd ik gebeld met de blije boodschap dat er 0,1% van mijn nieuwe hypotheek afging, ivm gedaalde rente.

Vrijdag heb ik een afspraak bij de notaris om de boel te laten passeren, in aanloop daarnaartoe heb ik van de week wat papier binnen gekregen en zag het bedrag van 255¤ aan oversluitboete. Ik heb met bovenstaand verhaal gemaild met degene met wie ik besprekingen heb gehad en krijg nu dit antwoord :
[..]

Moet ik hier genoegen mee nemen ? Ik heb al terug gemaild dat ik er niet vrolijk van word en dat ik op een ander antwoord had gehoopt, geen idee of ze hier wat mee gaan doen. Maar kan ik hierdoor het passeren niet laten doorgaan, of heb ik ergens rechten ?

Het geld is het probleem niet, maar een paar tientjes is iets anders dan een paar honderd ¤.

(Hoi Susie
. )

En had je dan een variabele rente?

Hey El, long time no see
pi_72774645
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 18:38 schreef Susie het volgende:
En had je dan een variabele rente?

Hey El, long time no see
Nee, ik had 2 delen die aan het einde van de rentevaste periode zaten en eentje die nog een paarjaar doorliep. Renteverschil is niet zo groot, dus een paar tientjes klonk mij als redelijk.
  dinsdag 15 september 2009 @ 18:52:28 #135
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_72774936
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 18:43 schreef elcastel het volgende:

[..]

Nee, ik had 2 delen die aan het einde van de rentevaste periode zaten en eentje die nog een paarjaar doorliep. Renteverschil is niet zo groot, dus een paar tientjes klonk mij als redelijk.
Wij zaten ook aan het einde van de rentevast periode en hebben ons aangeraden om het om te zetten naar variabel, omdat je dan zonder boete kan oversluiten..... maar dat is dus eigenlijk dus mijn vraag, is dat wel zo? Maar jij betaalt dan de boete over het gedeelte die nog doorliep neem ik aan?
pi_72775913
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 18:52 schreef Susie het volgende:
Wij zaten ook aan het einde van de rentevast periode en hebben ons aangeraden om het om te zetten naar variabel, omdat je dan zonder boete kan oversluiten..... maar dat is dus eigenlijk dus mijn vraag, is dat wel zo? Maar jij betaalt dan de boete over het gedeelte die nog doorliep neem ik aan?
Dat klopt ja en ik zit nu ook 2 maanden variabel (met die delen die aan het einde van hun rentevaste periode zaten) omdat ze - ondanks dat ze kant-en-klare kost leveren - kennelijk 2 maanden nodig hebben om alles op een rij te hebben. Ik zou bijna vergeten dat het nog niet geregeld is.
  dinsdag 15 september 2009 @ 19:28:58 #137
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_72776248
Ik kreeg pas een maand, nadat ik er over gebeld had, van te voren een nieuw voorstel. Nu ja, een voorstel kan je het niet noemen. Het was een briefje waarop je kon aankruisen welke vorm je wilde hebben (5 jr, 10 jr, variabel etc). Die kreeg ik op 6 augustus en moest het 2 weken voor het aflopen op 1 september weer teruggestuurd hebben. Nee, dat ASR, AMEV, Fortis, of hoe ze zichzelf ook noemen tegenwoordig, daar ben ik wel wat klaar mee en die tussenpersoon van mij.... " ik verdien er toch niets aan, dus je moet het zelf weten, maar vind het niet verstandig om over te sluiten...." (dit is overigens niet onze bekende El)
Nu dus nog alle papieren in orde maken, goede offerte ontvangen, taxatie is al gedaan... weet niet hoe lang het nog in beslag gaat nemen, maar gelukkig stond de variabele niet al te hoog.
pi_72776458
Nou ja succes in ieder geval. Ik heb 'onze bekende' nog wel even laten meekijken.
En hij zei dat het goed was.
pi_72945677
Van de adviseur waarmee ik deze week een gesprek mee had, kreeg ik deze test doorgestuurd.
http://consument.afm.nl/c(...)ypotheekgesprek.aspx
Het is testje dat de AFM heeft opgesteld, waarmee je een beetje kunt controleren of je adviseur wel alle belangrijke punten met je heeft doorgenomen tijdens het adviesgesprek. Ik vond hem zelf erg handig, dus misschien dat iemand anders er ook wat aan heeft .

Daarnaast had ik een paar weken terug ook de overige delen van het hypotheken topic opgezocht, omdat ik ze voor mezelf wilde doornemen, hieronder het lijstje. Misschien handig voor de OP? Ik heb er iig veel aan gehad.

Hypotheken deel 1
Hypotheken deel 2
Hypotheken deel 3
Hypotheken deel 4
Hypotheken deel 5
Hypotheken deel 6
Hypotheken deel 7
Hypotheken deel 8
Hypotheken deel 9
Hypotheken deel 10

Oh trouwens, weet iemand misschien welke hypotheekverstrekkers er geen 2 sporig rentebeleid op na houden? Of is dat iets waar je bijna niet onderuit komt?
pi_72946489
Telkens als de AFM weer eens met een lijstje of onderzoek komt, moet ik weer een beetje gniffelen om de onkunde van die club....

Nofi, trouwens
pi_72947438
quote:
Op zondag 20 september 2009 20:50 schreef Five_Horizons het volgende:
Telkens als de AFM weer eens met een lijstje of onderzoek komt, moet ik weer een beetje gniffelen om de onkunde van die club....
Ik heb na de eerste 4 vragen heel erg een ikea gevoel... Als ze 'n paar keer jou/jouw hadden vervangen door 'je' dan was het 'n stuk prettiger lezen geweest

Maar ondanks dat er de nodige nogal tenenkrommende vragen tussenzitten, heb ik wel het idee dat dit soort checklists best 'n zekere waarde kunnen hebben voor mensen die niet beroepsmatig met de materie bezig zijn.
pi_72949438
quote:
Op zondag 20 september 2009 20:50 schreef Five_Horizons het volgende:

Nofi, trouwens
Hoe dat zo F_H? Ik vond het wel een handig lijstje, maar dat ligt misschien aan mijn beperkte kennis .

Btw weet jij misschien welke verstrekker er geen 2 sporig rentebeleid op na houdt ?
pi_72950775
quote:
Op zondag 20 september 2009 21:48 schreef Kwelit het volgende:

[..]

Hoe dat zo F_H? Ik vond het wel een handig lijstje, maar dat ligt misschien aan mijn beperkte kennis .
Nou, ik neem de AFM al tijden niet meer serieus waar het de hypotheekbranche betreft. Er zitten mensen die echt helemaal niets hebben begrepen van de woningmarkt/geldzaken en wensen van mensen.

Er staat in het vragenlijstje voor verschillende situaties compleet irrelevante zaken. Prima als de consument daar een goed gevoel van krijgt, maar er zitten echt debiliserende vragen tussen (met de bijbehorende commentaren).

De AFM zou zich beter kunnen richten op voorlichting, in plaats van lijstjes die te voorschijn komen ná een gesprek (echt álle facetten in één (of twee) gesprek vatten is gewoonweg niet mogelijk....)
quote:
Btw weet jij misschien welke verstrekker er geen 2 sporig rentebeleid op na houdt ?
Allianz/Atlas Funding
DBV
DBV/Seyst
Erasmus
Europelife
Florius
Hypotrust
Obvion
SPF Beheer

Dit is zo'n beetje het huidige lijstje.
pi_72983463
quote:
Op zondag 20 september 2009 22:12 schreef Five_Horizons het volgende:
Allianz/Atlas Funding
DBV
DBV/Seyst
Erasmus
Europelife
Florius
Hypotrust
Obvion
SPF Beheer

Dit is zo'n beetje het huidige lijstje.
Dank je.
pi_73048253
Wie kan mij helpen.

Situatie:
Makelaar bouwt huizen en levert deze eind 2010 op. Nu wil ik hier op reageren dat ik interesse heb. Wanneer begin je dan met de hypotheek?

Ik krijg in juni mijn vaste contract, maar wil alvast beginnen mij aan te melden. Want stel men vind 't ok. dan kan ik vanaf nu beginnen met alles te regelen. En dan eind 2010 alles regelen mbt de notaris, hypotheek etc?

Eigenlijk is de vraag: Als een huis wordt gebouwd en je meldt je aan voor een appartement. Wanneer begint dan de hele formele circus, handtekeningen etc.
  woensdag 23 september 2009 @ 20:09:15 #146
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_73048399
quote:
dan kan ik vanaf nu beginnen met alles te regelen. En dan eind 2010 alles regelen mbt de notaris, hypotheek etc?
nope, zodra je het koopcontract tekent.
pi_73048644
Wanneer teken je die dan? Eind 2010, of wanneer je al aangeeft dat je interesse hebt. De makelaar gaat in oktober afspraken met de mensen die een huis willen hebben.
  woensdag 23 september 2009 @ 20:32:01 #148
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_73049212
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:15 schreef portabel het volgende:
Wanneer teken je die dan? Eind 2010, of wanneer je al aangeeft dat je interesse hebt. De makelaar gaat in oktober afspraken met de mensen die een huis willen hebben.
zodra je weet dat je een hypotheek kan krijgen , lijkt mij handig om er ook bij te zitten in oktober zodat je zeker weet dat je het appartement van je voorkeur kan kopen.
pi_73049960
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:05 schreef portabel het volgende:
Wie kan mij helpen.

Situatie:
Makelaar bouwt huizen en levert deze eind 2010 op. Nu wil ik hier op reageren dat ik interesse heb. Wanneer begin je dan met de hypotheek?

Ik krijg in juni mijn vaste contract, maar wil alvast beginnen mij aan te melden. Want stel men vind 't ok. dan kan ik vanaf nu beginnen met alles te regelen. En dan eind 2010 alles regelen mbt de notaris, hypotheek etc?

Eigenlijk is de vraag: Als een huis wordt gebouwd en je meldt je aan voor een appartement. Wanneer begint dan de hele formele circus, handtekeningen etc.
De volgorde?

Je oriënteert je op de hypothekenmarkt,
Je zorgt dat je werkgever je een intentieverklaring kan geven.
Je zoekt een appartement uit,
Je tekent een koop-/aanneemovereenkomst met de aannemer (met hierin ontbindende voorwaarden, voor als je de hypotheek niet rond zou kunnen krijgen)
Daarna zorg je dat je de gewenste hypotheekofferte in huis krijgt.
Je spreekt een passeerdatum af met de aannemer (voor zover deze niet al in de koop-/aanneemovereenkomst staat) en maakt een afspraak met de notaris.
Vanaf het moment dat je getekend hebt bij de notaris, begin je ook met betalen voor de hypotheek: je hypotheek wordt in een bouwdepot opgenomen en telkens wanneer er een bepaald deel van de bouw begonnen is (vloer, muren, verdiepingen, even simpel gezegd), wordt een deel uit dat depot (een soort spaarpot) gehaald om dat deel te betalen. (dit staat ook allemaal in de koop-/aanneemovereenkomst)
Je gaat dus telkens meer rente betalen (aangezien je steeds meer uit je depot haalt.

Eventuele verzekeringspremies betaal je direct volledig. (spaarverzekering, overlijdensrisicoverzekering)

Totdat het pand af is (en jij 5% van de koopsom overhoudt/achterhoudt) en die pas betaalt op het moment dat de opleverpunten (dus de punten die niet goed zijn bij oplevering) hersteld zijn.

Daarna: veel plezier met verhuizen/klussen, weet ik het.
pi_73132591
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De volgorde?

Je oriënteert je op de hypothekenmarkt,
Je zorgt dat je werkgever je een intentieverklaring kan geven.
Je zoekt een appartement uit,
Je tekent een koop-/aanneemovereenkomst met de aannemer (met hierin ontbindende voorwaarden, voor als je de hypotheek niet rond zou kunnen krijgen)
Daarna zorg je dat je de gewenste hypotheekofferte in huis krijgt.
Je spreekt een passeerdatum af met de aannemer (voor zover deze niet al in de koop-/aanneemovereenkomst staat) en maakt een afspraak met de notaris.
Vanaf het moment dat je getekend hebt bij de notaris, begin je ook met betalen voor de hypotheek: je hypotheek wordt in een bouwdepot opgenomen en telkens wanneer er een bepaald deel van de bouw begonnen is (vloer, muren, verdiepingen, even simpel gezegd), wordt een deel uit dat depot (een soort spaarpot) gehaald om dat deel te betalen. (dit staat ook allemaal in de koop-/aanneemovereenkomst)
Je gaat dus telkens meer rente betalen (aangezien je steeds meer uit je depot haalt.

Eventuele verzekeringspremies betaal je direct volledig. (spaarverzekering, overlijdensrisicoverzekering)

Totdat het pand af is (en jij 5% van de koopsom overhoudt/achterhoudt) en die pas betaalt op het moment dat de opleverpunten (dus de punten die niet goed zijn bij oplevering) hersteld zijn.

Daarna: veel plezier met verhuizen/klussen, weet ik het.
Je hebt het over tekenen bij de notaris, begin je met betalen. Het gebouw wordt pas eind 2010 opgeleverd. Maar ik betaal dan alvast die hypotheek terwijl ik er niet woon? En hoeveel is de bouwrente?

Een parkeerplaats is 12k. Kan ik die parkeerplaats ook uit eigen geld betalen? En wat houd 't in als je zelf geld inbrengt? Is dat beter, of juist niet? Op de formulier van de makelaar willen ze dat ik aangeef als ik eigen geld in ga inbrengen. Ik heb 18k aan spaargeld, dit aangeven?
Ik ben hier echt niet goed in, sorry

[ Bericht 6% gewijzigd door portabel op 26-09-2009 20:15:06 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')