abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76710437
Neuh. Jij hebt het wellicht over de fiscale bandbreedte, maar die is niet van toepassing als je de polis in box 3 hebt staan.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 12 januari 2010 @ 09:25:27 #202
52034 U
bevindt zich hier
pi_76710596
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 09:19 schreef Five_Horizons het volgende:
Neuh. Jij hebt het wellicht over de fiscale bandbreedte, maar die is niet van toepassing als je de polis in box 3 hebt staan.
Okay, helder (klok-klepel verhaal hier soms), blijft mijn vraag of het slim is het niet-aftrekbare deel van k.k. te financiëren met je eigen geld.
Wat zegt U?
pi_76710654
Dat kun je niet primair zo zeggen. Overigens is het ook niet echt relevant of het hier om het al dan niet aftrekbare deel gaat. Als je de teruggave van die aftrek niet gebruikt om af te lossen, is het een niet relevant onderscheid (en weinig mensen doen het).

Of het slim is, moet je uitrekenen aan de hand van je eigen gegevens. (wat levert het op en wat kost het me).
  dinsdag 19 januari 2010 @ 10:04:22 #204
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_77000606
Stel nou dat ik de keuze heb gemaakt voor een aflossingsvrije hypotheek. Hoe ga ik dan de keuze bepalen bij welke hypotheekverstrekker ik het beste deze hypotheek kan afsluiten?
The love you take is equal to the love you make.
pi_77000686
Dat ligt aan de overige factoren: rente en voorwaarden.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 10:09:30 #206
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_77000762
Oké. Aan wat voor voorwaarden kan ik dan denken?

En hoe kom je aan de weet welke rente de verstrekkers hanteren?
pi_77000926
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:09 schreef Lienekien het volgende:
Mja:

Dat zijn er nogal wat

Offerteduur, afsluitprovisie, topafslag bij waardestijging woning/aflossen, boetevrij aflossen (ook bij verhuizing), ORV verplicht, verlengingstarief (tweesporig rentebeleid), hoe wordt boeterente berekend, enz.

Het is maar net wat je belangrijk vindt.
quote:
En hoe kom je aan de weet welke rente de verstrekkers hanteren?
Je bedoelt de hoogte? Daar heb je op internet veel verschillende rentestaatjes voor.
pi_77000933
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:09 schreef Lienekien het volgende:
Vreemde verzekeringen die je erbij moet afsluiten, vervreogd kunnen aflossen, enz..
  dinsdag 19 januari 2010 @ 10:35:10 #209
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_77001568
Tot zover helder.

Nu heb ik bijv. een hypotheekadvies liggen, maar daarin vind ik niet op al dievragen antwoord. Ik neem aan dat ik degene die dit advies voor me heeft gemaakt die vragen nog kan stellen?

Een hypotheekofferte laten maken is toch niet vrijblijvend, oftewel doe je toch pas op het moment dat je daadwerkelijk de financiering voor een huis waarop je bod is geaccepteerd wilt rondkrijgen?
  donderdag 21 januari 2010 @ 12:20:57 #210
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_77091862
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:35 schreef Lienekien het volgende:
Tot zover helder.

Nu heb ik bijv. een hypotheekadvies liggen, maar daarin vind ik niet op al dievragen antwoord. Ik neem aan dat ik degene die dit advies voor me heeft gemaakt die vragen nog kan stellen?

Een hypotheekofferte laten maken is toch niet vrijblijvend, oftewel doe je toch pas op het moment dat je daadwerkelijk de financiering voor een huis waarop je bod is geaccepteerd wilt rondkrijgen?
Hypotheekofferte maken is in zoverre nog vrijblijvend dat je wel de intentie uitspreekt om samen in zee te gaan. Pas bij passeren bij de notaris is de hypotheek definitief. Let op dat sommige verstrekkers wel boete clausules kunnen hanteren na acceptatie van de offerte.
Lang leve mij! *O*
pi_77091996
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:35 schreef Lienekien het volgende:
Tot zover helder.

Een adviseur laat pas een daadwerkelijke offerte maken als hij zeker is dat er een akkoord is.

Je vragen kun je uiteraard altijd nog stellen.
  donderdag 21 januari 2010 @ 14:52:22 #212
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_77098059
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 12:20 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Hypotheekofferte maken is in zoverre nog vrijblijvend dat je wel de intentie uitspreekt om samen in zee te gaan. Pas bij passeren bij de notaris is de hypotheek definitief. Let op dat sommige verstrekkers wel boete clausules kunnen hanteren na acceptatie van de offerte.
Wat voor boeteclausules zijn dat of kunnen dat zijn?

Toch hopelijk niet dat je alsnog niet kiest voor die verstrekker. Het lijkt me namelijk zo lastig om van tevoren al helemaal te beoordelen of je akkoord zult willen gaan. Als je eenmaal de uitgebreide offerte krijgt met de kleine lettertjes kan daar immers iets in staan dat je absoluut niet zint. Dan wil ik er nog wel van af kunnen zonder problemen.
pi_77098175
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 14:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Toch hopelijk niet dat je alsnog niet kiest voor die verstrekker. Het lijkt me namelijk zo lastig om van tevoren al helemaal te beoordelen of je akkoord zult willen gaan. Als je eenmaal de uitgebreide offerte krijgt met de kleine lettertjes kan daar immers iets in staan dat je absoluut niet zint. Dan wil ik er nog wel van af kunnen zonder problemen.
De voorwaarden dat als je tekent voor de offerte, je dan een x-percentage betaalt (meestal 1%) als je uiteindelijk de hypotheek niet afneemt.

Verder neem ik aan dat je de offerte pas tekent als je al die lettertjes hebt doorgelezen.

Was laatst een aardig topic over.
  donderdag 21 januari 2010 @ 14:57:21 #214
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_77098279
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 14:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De voorwaarden dat als je tekent voor de offerte, je dan een x-percentage betaalt (meestal 1%) als je uiteindelijk de hypotheek niet afneemt.

Verder neem ik aan dat je de offerte pas tekent als je al die lettertjes hebt doorgelezen.

Was laatst een aardig topic over.
Dus je tekent eerst voor de offerte en daarna is er nog het passeren bij de notaris.
pi_77098325
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 14:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dus je tekent eerst voor de offerte en daarna is er nog het passeren bij de notaris.
Klopt
  donderdag 21 januari 2010 @ 17:25:28 #216
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_77104770
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 14:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Klopt
Kuchem... Je sig...
quote:
De pagina die u heeft opgevraagd, bestaat helaas niet.

Maak een keuze uit bovenstaand menu.
Lang leve mij! *O*
pi_77105304
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:25 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Kuchem... Je sig...
[..]
Die doet het gewoon, hoor
pi_77105800
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die doet het gewoon, hoor
Ben je voor jezelf begonnen?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_77106095
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:53 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ben je voor jezelf begonnen?
pi_77106764
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 18:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wat goed heb gevolgd dat je nog bij een wg zat en ontslagen werd (correct?) en toen dacht ik al..goh zelfstandig adviseur..echt
pi_77650934
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 14:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Die annuleringskosten betaal je die dan na tekenen offerte?

FH
wat vind jij van de spaarhypotheek van BNP Paribas ( geadministreerd bij cardif) is dat echt zo n treurnis qua kosten. Ik hoor dat zo om me heen dat de kosten hoog zijn maar als ik andere vertstrekkers vergelijk kom je ongeveer uit op dezelfde premie en opbouw. De maandlasten zijn ook wel gelijk, ik begrijp die heisa niet. Is banksparen zonder kosten ?
Ik hoop dat je mij meer kan vertellen.
pi_77789575
Vraagje... Ik kom er zojuist achter dat de WOZ waarde van onze net gekochte woning 7,5% hoger ligt dan de verkoopprijs die wij betaald hebben. Tevens zie ik dat volgens de gemeente het object (de woning) 10% meer woonoppervlakte heeft dan dat dit werkelijk het geval is.

Wij zijn eerste woningbezitters, dus zitten nog niet zo goed in de materie, maar ik ga er vanuit dat aangezien de WOZ waarde aanmerkelijk hoger ligt dan de verkoopwaarde, dat onze berekeningen v.w.b. maandelijkse lasten niet helemaal meer op gaan...

Is dit iets waar ik eventueel bezwaar op kan maken?
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  woensdag 10 februari 2010 @ 16:57:24 #223
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_77850582
ik heb nu een so called Hybride levenhypotheek, waarin ik vooraslnog alleen rente afbetaal (4,3 procent) de einddatum van deze rentevastperiode is 1/5/2012.

Eigenlijk wil ik nu liever zorgen dat mijn restant hoofdsom met 5 jaar flink afgenomen is, wat zijn de mogelijkheden?
Eigenlijk wil ik de maandelijkse last van pak 'm beet 400 EUR = 4800 EUR per jaar, dat dit van de totale hoofdsom afgaat zodat ik met een 5 jaar ofzo mijn huis kan verkopen met een tikkie winst (hopefully) - is het slim om nu rigide aanpassingen te maken, of kan ik best gewoon wachten tot 1/5/2012?
Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
www.3voor12denhaag.nl
http://www.last.fm/user/Reddiablo
pi_77851833
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 16:57 schreef Reddiablo het volgende:
ik heb nu een so called Hybride levenhypotheek, waarin ik vooraslnog alleen rente afbetaal (4,3 procent) de einddatum van deze rentevastperiode is 1/5/2012.
Dit begrijp ik even niet. Ik neem aan dat je ook een premie betaalt? Of heb je een eerste storting gedaan of doe je dit vanuit een premiedepot?
quote:
Eigenlijk wil ik nu liever zorgen dat mijn restant hoofdsom met 5 jaar flink afgenomen is, wat zijn de mogelijkheden?
Eigenlijk wil ik de maandelijkse last van pak 'm beet 400 EUR = 4800 EUR per jaar, dat dit van de totale hoofdsom afgaat zodat ik met een 5 jaar ofzo mijn huis kan verkopen met een tikkie winst (hopefully) - is het slim om nu rigide aanpassingen te maken, of kan ik best gewoon wachten tot 1/5/2012?
Afhankelijk van je netto rente, zou je óf kunnen sparen óf direct aflossen op je hoofdsom.
  woensdag 10 februari 2010 @ 18:17:43 #225
25957 Reddiablo
pi_77853287
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 17:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit begrijp ik even niet. Ik neem aan dat je ook een premie betaalt? Of heb je een eerste storting gedaan of doe je dit vanuit een premiedepot?
[..]

Afhankelijk van je netto rente, zou je óf kunnen sparen óf direct aflossen op je hoofdsom.
uhm, ik betaal nu een maandelijks bedrag en er gaat niets van m'n hypotheektotaal af - 't zal nu de premie zijn ofzo?

óf sparen, óf direct aflossen? Hoe bedoel je dat?? Ik snap dat ik ook zo kunnen zeggen - van.. alstublieft, hier is 1000 EUR om een stukje van de hoofdsom af te betalen... of bedoel je iets anders?
www.3voor12denhaag.nl
pi_77857031
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 18:17 schreef Reddiablo het volgende:

[..]

uhm, ik betaal nu een maandelijks bedrag en er gaat niets van m'n hypotheektotaal af - 't zal nu de premie zijn ofzo?
Je betaalt de hypotheekrente én je betaalt een stuk premie om daarmee te sparen om aan het einde van de looptijd je hypotheek (of een deel daarvan) af te lossen.
quote:
óf sparen, óf direct aflossen? Hoe bedoel je dat?? Ik snap dat ik ook zo kunnen zeggen - van.. alstublieft, hier is 1000 EUR om een stukje van de hoofdsom af te betalen... of bedoel je iets anders?
Dat is exact wat ik bedoel. Je kunt jaarlijks een bedrag naar je hypotheekverstrekker overmaken, waarbij je aangeeft dat het een aflossing betreft. Maximaal is dat overigens 10 tot 20% van de oorspronkelijke hoofdsom.
  woensdag 10 februari 2010 @ 20:27:40 #227
25957 Reddiablo
pi_77858381
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:55 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je betaalt de hypotheekrente én je betaalt een stuk premie om daarmee te sparen om aan het einde van de looptijd je hypotheek (of een deel daarvan) af te lossen.
[..]

Dat is exact wat ik bedoel. Je kunt jaarlijks een bedrag naar je hypotheekverstrekker overmaken, waarbij je aangeeft dat het een aflossing betreft. Maximaal is dat overigens 10 tot 20% van de oorspronkelijke hoofdsom.
Mwoah, 10k ff uit de losse pols is ook wel wat veel - ook gerekend over een heel jaar
OK, ik betaal nu dan de rente af denk ik - en ik heb een paar aandelen waar ik ook voor betaal en verlies op draai, grrrmbl (het was nog redelijk stabiel toen ik het afsloot)
www.3voor12denhaag.nl
pi_77913272
En zo sta je na 5 jaar weer aan de vooravond voor het kopen + afsluiten van een hypotheek...

OEF

net paar uur lang alle oude topics doorgeplozen en kan het woord hypt...niet meer zeggen

Inmiddels wat opties aan het bekijken wat op dit moment slim is te doen en ook tegelijk proberen alles te snappen wat je leest ziet en geadviseerd krijgt. Ben bezig met een hypotheek van iets van 350 ton op basis van sparen. Om het schappelijk te houden zit hier iets minder dan de helft aflossingsvrij deel in.

Op zich valt het risico mee..inflatie..30 jaar bla bla..maar het is toch geld wat terug betaald moet worden.

Ik vraag me dan tegelijk af of er door een adviseur niet veel te makkelijk een te groot belastingvrij deel wordt gegeven om zo ogenschijnlijk de maandlasten zo laag mogelijk te krijgen en het er aantrekkelijker uit te laten zien. Hoge maandlasten in een berekening kan immers afschrikken.

Wat jullie?

Verder heb ik moeite de voordelen / nadelen van banksparen en de reguliere vorm goed te overzien. Iemand daar ergens een mooie voors en tegen site voro gevonden?
pi_77914032
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 18:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een klein vraagje, als jij mensen helpt bij de belastingaangifte, vraag je dan ook hun digiD en wachtwoord om zo de aangifte in te dienen bij de Belastingdienst?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_77916779
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:22 schreef kloink het volgende:
En zo sta je na 5 jaar weer aan de vooravond voor het kopen + afsluiten van een hypotheek...

OEF

net paar uur lang alle oude topics doorgeplozen en kan het woord hypt...niet meer zeggen

Inmiddels wat opties aan het bekijken wat op dit moment slim is te doen en ook tegelijk proberen alles te snappen wat je leest ziet en geadviseerd krijgt. Ben bezig met een hypotheek van iets van 350 ton op basis van sparen. Om het schappelijk te houden zit hier iets minder dan de helft aflossingsvrij deel in.

Op zich valt het risico mee..inflatie..30 jaar bla bla..maar het is toch geld wat terug betaald moet worden.

Ik vraag me dan tegelijk af of er door een adviseur niet veel te makkelijk een te groot belastingvrij deel wordt gegeven om zo ogenschijnlijk de maandlasten zo laag mogelijk te krijgen en het er aantrekkelijker uit te laten zien. Hoge maandlasten in een berekening kan immers afschrikken.

Wat jullie?
Je krijgt, als het goed is (maar mijn ervaringen wisselen daarin ), wat je vraagt. Dan zijn 'hoge' (wat is hoog?) of 'lage' maandlasten niet zo relevant, denk ik.

Wel wordt er vaak gerommeld met de WOZ-waarde in hypotheekberekeningen. Zo kan de netto maandlast lager uitkomen dan bij andere berekeningen.
quote:
Verder heb ik moeite de voordelen / nadelen van banksparen en de reguliere vorm goed te overzien. Iemand daar ergens een mooie voors en tegen site voro gevonden?
In dit (of een vorig topic) topic heb ik de verschillen tussen banksparen en de KEW al eens op een rij gezet volgens mij. Ik zal nog even kijken.
pi_77916807
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:47 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Een klein vraagje, als jij mensen helpt bij de belastingaangifte, vraag je dan ook hun digiD en wachtwoord om zo de aangifte in te dienen bij de Belastingdienst?
Nee, maar die heb ik in principe ook niet nodig. Mensen kunnen zelf de aangifte indienen of ik werk op locatie.
pi_77916848
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, maar die heb ik in principe ook niet nodig. Mensen kunnen zelf de aangifte indienen of ik werk op locatie.
Ik vindt het ook wel wat vreemd, dan doen ze me maar een pdf van de uitdraai van het programma oid, dan klop ik de gegevens wel even over..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_77916864
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:18 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ik vindt het ook wel wat vreemd, dan doen ze me maar een pdf van de uitdraai van het programma oid, dan klop ik de gegevens wel even over..
Je kunt de aangifte ook doormailen (het bestand waar e.e.a. in is opgeslagen.
pi_77917054
Banksparen (BEW/SEW) < --> KEW/kapitaalverzekering box 3

BEW/SEW kan alleen maar in box 1. Daarmee neem je dus nu al een beslissing over wat je over 30 jaar met het gespaarde geld gaat doen. Box 1-sparen (dus ook de KEW) vind ik persoonlijk niet handig, omdat ik niet eens weet hoe ik er over 5 jaar financieel voorsta, laat staan over 30 jaar.

Het opgebouwde saldo van de SEW/BEW valt i.t.t. de KEW/verzekering in de nalatenschap. Het kan dus zijn dat je successierechten moet afdragen over de opgebouwde waarde bij overlijden.

Er moet bij een BEW/SEW áltijd een eigen woning zijn. Je kunt dus niet tijdelijk (wederom: weet je wat er in die 30 jaar gebeurt?) een woning huren en daarna weer een huis kopen om zo de rekening voort te zetten, zonder fiscaal de consequenties hiervoor te moeten aanvaarden.

Bij een spaarverzekering (zoals bijv. bij een spaarhypotheek) zit een ingebouwde ORV. Bij banksparen kan dit niet en heb je daarmee dus de keuze.

Dit zijn grofweg de grootste verschillen tussen banksparen en verzekeringsproducten.
pi_77917792
Overigens is het zo dat wanneer je je spaarhypotheekrekening sneller vol hebt gestort door bij te storten je dan ook eerder je hypotheek kunt aflossen? (kleine discussie hier ).
pi_77917923
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:43 schreef Ml-etje het volgende:
Overigens is het zo dat wanneer je je spaarhypotheekrekening sneller vol hebt gestort door bij te storten je dan ook eerder je hypotheek kunt aflossen? (kleine discussie hier ).
Dat ligt er maar aan

Vaak krijg je de keuze: óf looptijdverkorting (tegen dezelfde premie, afhankelijk van je bandbreedte) óf dezelfde duur, maar dan een lagere premie (ook weer afhankelijk van je bandbreedte).
pi_77918187
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat ligt er maar aan

Vaak krijg je de keuze: óf looptijdverkorting (tegen dezelfde premie, afhankelijk van je bandbreedte) óf dezelfde duur, maar dan een lagere premie (ook weer afhankelijk van je bandbreedte).
Ermm ik snap je niet helemaal.

Stel hypotheek is 3 ton, je hebt een spaarhypotheek voor 20 jr.
Die 20 jr betaald je rente en stort je maandelijks een bedrag op de spaarrek.
Je krijgt een erfenis en kan dus voor je die 20 jr verder bent de spaarrek op 3 ton zetten...
Kun je dan ook je hypotheek eerder aflossen dmv die spaarrek.
pi_77918625
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:52 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ermm ik snap je niet helemaal.

Stel hypotheek is 3 ton, je hebt een spaarhypotheek voor 20 jr.
Die 20 jr betaald je rente en stort je maandelijks een bedrag op de spaarrek.
Je krijgt een erfenis en kan dus voor je die 20 jr verder bent de spaarrek op 3 ton zetten...
Kun je dan ook je hypotheek eerder aflossen dmv die spaarrek.
Wacht even (anders begrijpen wel elkaar verkeerd): een spaarhypotheek is een aflossingsvrije hypotheek met een spaarverzekering. Die laatste is dus geen spaarrekening.

Wat jij, volgens mij dan, bedoelt is: je krijgt een erfenis. --> Kun je met die erfenis de hypotheek direct aflossen? Ja, dat kan. (dan moet je wel rekening houden met het feit dat je boetevrij hooguit 10-20% kunt aflossen per jaar en dat die boete hoog kan uitvallen (die kan ook nihil zijn).

Ook moet je rekening houden met het feit dat, wanneer die spaarverzekering een KEW is (dus een box-1-polis), die moet inlossen op de openstaande schuld en de uitkering daarvan niet hoger mag zijn dan die schuld.

Met andere woorden: als jouw verzekering aan het einde van de looptijd 200.000 euro uitkeert en de hypotheek is 'maar' 150.000 euro, dan zul je over 50.000 euro van de uitkering belasting moeten betalen in box 1 (dat komt dus erop neer dat je 42/52% belasting daarover betaalt.(ik zal even niet verder uitwijden over rentebestanddelen e.d.)

Maar als antwoord op je vraag: ja, je kunt best aflossen op die hypotheek. Die hypotheeklening en de spaarverzekering zijn twee losse zaken.
pi_77919170
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 14:03 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wacht even (anders begrijpen wel elkaar verkeerd): een spaarhypotheek is een aflossingsvrije hypotheek met een spaarverzekering. Die laatste is dus geen spaarrekening.

Dat snap ik heb er zelf ook 1

Wat jij, volgens mij dan, bedoelt is: je krijgt een erfenis. --> Kun je met die erfenis de hypotheek direct aflossen? Ja, dat kan. (dan moet je wel rekening houden met het feit dat je boetevrij hooguit 10-20% kunt aflossen per jaar en dat die boete hoog kan uitvallen (die kan ook nihil zijn).

Ik had begrepen dat je dus niet kan aflossen maar dat je dat geld op die spaarrekening/in de spaarverzekering? kan storten Je blijft dus ondanks die storting dezelfde hoeveelheid rente betalen.

Ook moet je rekening houden met het feit dat, wanneer die spaarverzekering een KEW is (dus een box-1-polis), die moet inlossen op de openstaande schuld en de uitkering daarvan niet hoger mag zijn dan die schuld.

Met andere woorden: als jouw verzekering aan het einde van de looptijd 200.000 euro uitkeert en de hypotheek is 'maar' 150.000 euro, dan zul je over 50.000 euro van de uitkering belasting moeten betalen in box 1 (dat komt dus erop neer dat je 42/52% belasting daarover betaalt.(ik zal even niet verder uitwijden over rentebestanddelen e.d.)

Dat probeerde ik hier ook uit te leggen. Je kan als je een vaststaande rente hebt op die rekening uitrekenen dat je aan het einde die 3 ton uitgekeerd krijgt en niet meer door een bepaalde storting te doen en de rente dan te berekenen.

Maar als antwoord op je vraag: ja, je kunt best aflossen op die hypotheek. Die hypotheeklening en de spaarverzekering zijn twee losse zaken.
Je kunt dus storten op de rekening vd spaarverzekering maar niet aflossen toch?
pi_77919207
Je kunt storten in de verzekering én/of aflossen op de lening. Kan allebei (zijn echt twee losstaande zaken)
pi_77920276
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 14:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kunt storten in de verzekering én/of aflossen op de lening. Kan allebei (zijn echt twee losstaande zaken)
Ok hebben we weer wat geleerd! Thanks (oh enne ik ben niet de gelukkige met een erfenis of ongelukkige omdat er een dierbare is overleden).
En goed onderschrift
pi_77970766
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:24 schreef Five_Horizons het volgende:

BEW/SEW kan alleen maar in box 1. Daarmee neem je dus nu al een beslissing over wat je over 30 jaar met het gespaarde geld gaat doen. Box 1-sparen (dus ook de KEW) vind ik persoonlijk niet handig, omdat ik niet eens weet hoe ik er over 5 jaar financieel voorsta, laat staan over 30 jaar.

Het opgebouwde saldo van de SEW/BEW valt i.t.t. de KEW/verzekering in de nalatenschap. Het kan dus zijn dat je successierechten moet afdragen over de opgebouwde waarde bij overlijden.

Er moet bij een BEW/SEW áltijd een eigen woning zijn. Je kunt dus niet tijdelijk (wederom: weet je wat er in die 30 jaar gebeurt?) een woning huren en daarna weer een huis kopen om zo de rekening voort te zetten, zonder fiscaal de consequenties hiervoor te moeten aanvaarden.

Bij een spaarverzekering (zoals bijv. bij een spaarhypotheek) zit een ingebouwde ORV. Bij banksparen kan dit niet en heb je daarmee dus de keuze.

Dit zijn grofweg de grootste verschillen tussen banksparen en verzekeringsproducten.
Als ik het goed begrijp is er bij een bankspaarhypotheek dus een termijn van (meestal) 30 jaar waarin je een pand met een hypotheek moet hebben en anders mag je gaan aftikken bij de belastingdienst. Dus 1 maandje huren tussen twee koophuizen in gaat al in de duizenden euro's lopen. Het verbaast me dat de Rabo dan dit product zo zit te pushen terwijl ze dit nadeel echt niet helder communiceren.
pi_77973996
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 23:16 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp is er bij een bankspaarhypotheek dus een termijn van (meestal) 30 jaar waarin je een pand met een hypotheek moet hebben en anders mag je gaan aftikken bij de belastingdienst. Dus 1 maandje huren tussen twee koophuizen in gaat al in de duizenden euro's lopen. Het verbaast me dat de Rabo dan dit product zo zit te pushen terwijl ze dit nadeel echt niet helder communiceren.
Ik vind het sowieso raar dat ze niet exact dezelfde voorwaarden als bij een KEW hebben gehanteerd. Dat heeft i.v.m. het successierecht te maken met het feit dat het een rekening betreft (maar daar hadden ze best een uitzondering voor kunnen maken).

De letterlijke wettekst:
quote:
Artikel 3.116a Voordeel uit spaarrekening eigen woning of beleggingsrecht eigen woning

1. Het voordeel uit spaarrekening eigen woning is het rendement dat op het tijdstip van
deblokkering is begrepen in het tegoed van een spaarrekening eigen woning. Het voordeel uit
beleggingsrecht eigen woning is het rendement dat op het tijdstip van deblokkering is begrepen in
de waarde van een beleggingsrecht eigen woning.

2. Van een spaarrekening eigen woning is sprake indien het betreft een rekening bij een
kredietinstelling waarbij de volgende voorwaarden in acht worden genomen:
a. de rekeninghouder heeft een eigen woning met een eigenwoningschuld;
b. de rekening is geblokkeerd en wordt slechts eenmalig gedeblokkeerd ter aflossing van de
eigenwoningschuld;
c. ten minste 15 jaar, of tot het overlijden van de rekeninghouder, zijn echtgenoot of degene
met wie hij duurzaam een gezamenlijke huishouding voert, wordt jaarlijks een bedrag naar de
rekening overgemaakt waarbij het hoogste totaal van in een jaar overgemaakte bedragen niet
meer bedraagt dan het tienvoud van het laagste totaal van in een jaar overgemaakte bedragen;
ingeval een spaarrekening met ingang van enig tijdstip wordt aangeduid als spaarrekening eigen
woning wordt het op dat tijdstip aanwezige tegoed aangemerkt als eerste overmaking;
d. de op de rekening genoten inkomsten worden bijgeboekt op de rekening; bij deblokkering in
de loop van het tijdvak waarover inkomsten worden genoten, vindt eerst nog bijboeking van die
inkomsten plaats voordat tot deblokkering wordt overgegaan;
e. de kredietinstelling is een financiële onderneming die ingevolge de Wet op het financieel
toezicht in Nederland het bedrijf van bank mag uitoefenen.
3. Van een beleggingsrecht eigen woning is sprake indien het betreft bij een beheerder van een
beleggingsinstelling aangehouden rechten van deelneming in die instelling waarbij de volgende
voorwaarden in acht worden genomen:
a. de eigenaar van het beleggingsrecht heeft een eigen woning met een eigenwoningschuld;
b. het beleggingsrecht is geblokkeerd en wordt slechts eenmalig gedeblokkeerd ter aflossing
van de eigenwoningschuld;
c. ten minste 15 jaar, of tot het overlijden van de eigenaar van het beleggingsrecht, zijn
echtgenoot of degene met wie hij duurzaam een gezamenlijke huishouding voert, wordt jaarlijks
naar de beheerder een bedrag overgemaakt ter verkrijging van rechten van deelneming waarbij
het hoogste totaal van in een jaar overgemaakte bedragen niet meer bedraagt dan het tienvoud
van het laagste totaal van in een jaar overgemaakte bedragen; ingeval een beleggingsrecht met
ingang van enig tijdstip wordt aangeduid als beleggingsrecht eigen woning wordt de waarde in het
economische verkeer van het recht op dat tijdstip aangemerkt als eerste overmaking;
d. het met het beleggingsrecht behaalde rendement wordt aangewend ter verkrijging van
rechten van deelneming die tot het beleggingsrecht gaan behoren;
e. de beheerder is een financiële onderneming die ingevolge de Wet op het financieel toezicht in
Nederland het bedrijf van beleggingsinstelling mag uitoefenen.
4. Een spaarrekening eigen woning of een beleggingsrecht eigen woning wordt geacht geheel te
zijn gedeblokkeerd indien:
a. op enig tijdstip de spaarrekening onderscheidenlijk het beleggingsrecht niet meer voldoet aan
de voorwaarden van het tweede lid, onderscheidenlijk van het derde lid;

enz. enz.
Het dikgedrukte zegt dat er dus altijd een eigen woning met een hypotheekschuld moet zijn. Is dat niet het geval, dan wordt de rekening geacht te zijn gedeblokkeerd en komen er dus fiscale consequenties om de hoek kijken.

pi_78029460
ik heb even wat vraagjes ivm een hypotheek.
ik ben een starter op de woningmarkt en heb een hypotheek van 185.000 nodig. ik denk ongeveer 8 jaar in de woning te gaan wonen. nu is mijn vraag, wat is slim? volledig aflossen (ik kan dat betalen qua maandlasten) of zo min mogelijk? de meningen lopen namelijk flink uiteen.
ook vroeg ik me af wat nou precies de verschillen zijn tussen een spaarhypotheek en banksparen en wat de voor- en nadelen hiervan zijn.
alvast bedankt!
pi_78029943
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:12 schreef kaarinf het volgende:
ik heb even wat vraagjes ivm een hypotheek.
ik ben een starter op de woningmarkt en heb een hypotheek van 185.000 nodig. ik denk ongeveer 8 jaar in de woning te gaan wonen. nu is mijn vraag, wat is slim? volledig aflossen (ik kan dat betalen qua maandlasten) of zo min mogelijk? de meningen lopen namelijk flink uiteen.
Wat bedoel je exact met 'aflossen'? Met een spaarhypotheek (of welke kapitaalsopbouwhypotheek dan ook (banksparen, beleggingshypotheek, levenhypotheek) los je namelijk niet af, maar bouw je een vermogen op dat aan het einde van de looptijd de hypotheek aflost.
quote:
ook vroeg ik me af wat nou precies de verschillen zijn tussen een spaarhypotheek en banksparen en wat de voor- en nadelen hiervan zijn.
alvast bedankt!
Dat staat een paar posts hierboven...
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:24 schreef Five_Horizons het volgende:

pi_78030451
ik bedoel met aflossen inderdaad het opbouwen van vermogen.
slordig van mij dat ik niet even de post heb gelezen over banksparen. mag ik hier nog wat over vragen? in welke gevallen moet iemand succierechten betalen bij overlijden? partners hebben toch een hoge vrijstelling? ook is mij verteld dat het voor mij niet verstandig is om in box 3 te gaan sparen ivm het eigen geld wat ik nu heb. met het bedrag wat ik inleg zit ik over 5 jaar boven de vrijstelling in box 3, nog afgezien van wat ik buiten de hypotheek spaar.
pi_78030681
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:34 schreef kaarinf het volgende:
ik bedoel met aflossen inderdaad het opbouwen van vermogen.
slordig van mij dat ik niet even de post heb gelezen over banksparen. mag ik hier nog wat over vragen? in welke gevallen moet iemand succierechten betalen bij overlijden? partners hebben toch een hoge vrijstelling? ook is mij verteld dat het voor mij niet verstandig is om in box 3 te gaan sparen ivm het eigen geld wat ik nu heb. met het bedrag wat ik inleg zit ik over 5 jaar boven de vrijstelling in box 3, nog afgezien van wat ik buiten de hypotheek spaar.
Je betaalt successierechten over alles boven de vrijstelling.

Het kan wel zijn dat je boven je vrijstelling komt in box 3, maar dan is het wel zo dat je direct vastlegt wat je over 30 (!!) jaar met je geld gaat doen. Dat moét dan worden aangewend om de hypotheek af te lossen.
Verder kent box 3 natuurlijk ook een (weliswaar kleine) indexatie. Partners hebben natuurlijk de 'dubbele' vrijstelling in box 3 (als fiscaal partners).
pi_79898998
Weten jullie of een hypotheekadviseur bij het maken van een offerte of het definitief maken hiervan direct kan zien / en kijkt of je een negatieve BKR registratie hebt?
pi_79899700
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 12:55 schreef rondblokje het volgende:
Weten jullie of een hypotheekadviseur bij het maken van een offerte of het definitief maken hiervan direct kan zien / en kijkt of je een negatieve BKR registratie hebt?
Dat doen ze bij de rabobank wel ja, die hebben er een online connectie mee oid. Maar de wat kleinere hebben dat lang niet allemaal.
pi_79900157
Wat fruityloop zegt: banken kunnen direct inzien of en zo ja, wát er geregistreerd staat. Een adviseur die bij je thuis komt of een kantoor in de buurt kan het niet.

Hoezo, eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')