In dit land is nauwelijks meer aandacht voor sociaal-economische thema's. Het gaat alleen nog maar over cultuur, allochtonen, identiteit en soortgelijke zaken. Het zijn de ingrediënten waar ook in andere landen de conservatiefjes de macht hebben overgenomen.quote:Onderzoekers Erasmus: Grote verschillen babysterfte
ANP
Gepubliceerd op 14 juli 2009 07:58, bijgewerkt op 14 juli 2009 08:26
ROTTERDAM - In de Rotterdamse wijk van Charlois is de babysterfte bijna twee keer zo hoog als het landelijk gemiddelde. Uit onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum blijkt dat de sterftecijfers per wijk sterk verschillen.
Vijftien tot negentien baby's op de duizend in Charlois redden het niet. Landelijk is dat tien op de duizend. Andere studies wijzen uit dat Nederland het op de Europese ranglijst slecht doet. Alleen in Frankrijk en Letland is de sterfte rondom de geboorte hoger.
Onderzoekers maakten dinsdag bekend dat in Rotterdam jaarlijks ongeveer honderd van de negenduizend baby's overlijden. Dat is iets boven het landelijk gemiddelde. Daarnaast heeft één op de zes kinderen problemen, zoals een laag geboortegewicht, een afwijking of een te vroege geboorte.
Het onderzoek toont aan dat de sterfte hoger ligt in achterstandswijken. Niet alleen de gezondheid van de moeder speelt een rol, maar ook huisvesting, armoede en schulden, zeggen de onderzoekers.
Voor wethouder Jantine Kriens (PvdA, Volksgezondheid) betekenen de grote verschillen tussen de wijken dat veel aan valt te doen. ‘Er zijn factoren die we kunnen beïnvloeden. Dat maakt de kans op een succesvolle aanpak groot.’
In vergelijking met andere grote steden en de rest van Nederland heeft Rotterdam de meeste ongunstige zwangerschapsuitkomsten, inclusief perinatale sterfte. Een Rotterdams aanvalsplan tegen babysterfte leidde in 2008 tot het programma Klaar voor een Kind, dat zich richt op verbetering van de begeleiding voor en tijdens de zwangerschap.
Een van de maatregelen die minister Ab Klink (Volksgzondheid) heeft genomen om de babysterfte terug te dringen is het verhogen van de vergoeding van verloskundigen die in achterstandswijken werken. Tevens is er extra geld beschikbaar om de verloskundigen veiliger te laten werken. Ook worden er kraamverzorgenden versneld opgeleid om bestaande tekorten te bestrijden.
Wat is daar mis mee?! Wat mij betreft worden er eerder te veel dan te weinig babies in leven gehouden... Voor zwaar gehandicapte kinderen heeft de natuur een hele mooie oplossing gevonden, een snelle dood, en niet een 60 jaar durende lijdensweg.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bah, dit lijkt wel survival of the fittest.
Je trekt weer te snel je conclusies. De vraag is eerst wat de reden is van de hogere kindersterfte. Dat hoeft natuurlijk niets met armoede te maken te hebben. Pas als je weet waar het aan ligt kun je er ook iets aan doen (en soms ook niet natuurlijk).quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Gelukkig komt dit nog wel in de krant, en ik schaam me dood. Dat dit kan in dit land! Schandalig. De armoede in dit land wordt onderschat. En het is onnodig, want niemand gaat mij wijsmaken dat het allemaal van nature domme kwartels zijn.
Mensen uit sociaalzwakkere milieus hebben vaak ook slechtere genen: er komen meer rare ziektes voor etc. Het is dus voorbarig om te stellen dat dit puur door hun sociaaleconomische positie wordt veroorzaakt.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In dit land is nauwelijks meer aandacht voor sociaal-economische thema's. Het gaat alleen nog maar over cultuur, allochtonen, identiteit en soortgelijke zaken. Het zijn de ingrediënten waar ook in andere landen de conservatiefjes de macht hebben overgenomen.
Gelukkig komt dit nog wel in de krant, en ik schaam me dood. Dat dit kan in dit land! Schandalig. De armoede in dit land wordt onderschat. En het is onnodig, want niemand gaat mij wijsmaken dat het allemaal van nature domme kwartels zijn.
Het is natuurlijk makkelijk met het beschuldigende vinger te wijzen naar partijen die jou onwelgevallig zijn, maar er zijn veel meer potentiële oorzaken te bedenken. Daarbij zou ik de kleur van dit kabinet niet persé conservatief willen noemen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Het zijn de ingrediënten waar ook in andere landen de conservatiefjes de macht hebben overgenomen.
Heb je daar ook een bron voor? Want dat zou ik nogal opmerkelijk vinden, als je bedenkt hoe Nederland in sommige kringen (denk Fox News) juist wordt weggezet als een land waar er lustig op los wordt geaborteerd...quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:04 schreef E.T. het volgende:
De hoge babysterfte in NL in vergelijk met andere landen komt ws doordat in het buitenland afwijkingen tijdens de zwangerschap eerder aan het licht komen en er makkelijker geaborteerd wordt bij kans op afwijkingen.
Ik kan je redenatie niet volgen. Volgens mij wordt er in de meeste buitenlanden juist veel moeilijker gedaan over abortus dan in Nederland.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:04 schreef E.T. het volgende:
De hoge babysterfte in NL in vergelijk met andere landen komt ws doordat in het buitenland afwijkingen tijdens de zwangerschap eerder aan het licht komen en er makkelijker geaborteerd wordt bij kans op afwijkingen.
En dat zou in het buitenland vaker gebeuren dan in Nederland? Heb je daar een bron voor?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:12 schreef E.T. het volgende:
met abortus bedoel ik het voortijdig afbreken van de zwangerschap met medische redenen in dit geval.
Het is ook om die reden dat ik meer waardering heb voor de ChrsitenUnie dan het CDA. Het sociaal-economisch beleid van het CDA lijkt steeds meer op "je zoekt het maar zelf uit" en ondertussen verbieden ze het liefst abortus, net zoals hun Republikeinse vriendjes in de VS.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:01 schreef isogram het volgende:
Ik herinner me de discussie van afgelopen najaar nog wel. De vergoeding voor verloskundigen in achterstandswijken ging niet alleen omhoog vanwege problemen rondom de bevalling, maar ook vanwege de agressie waarmee ze geconfronteerd werden.
Ik ben heel benieuwd of er ook een link is tussen de hoge agressie en de babysterfte, want het verhogen van de vergoeding voor verloskundigen wordt hier nu wél genoemd als maatregel tegen de hoge babysterfte.
Verder sluit ik me trouwens wel bij Klopkoek aan. Dit zijn beschamende cijfers voor een modern land als Nederland. En dit probleem vind ik ook ernstiger dan een thema als abortus, dat overmatig veel aandacht krijgt.
Ik zeg dat de conservatiefjes langzamerhand dit land overnemen. Dat is een constatering, een oorzaak/uiting daarvan is dat sociaal-economische onderwerpen worden verdrongen van de agenda en daarvoor in de plaats culturele onderwerpen komen (zoals gisteren in het Journaal, waar het tweede item ging over de oprukkende Islam in Turkije).quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:03 schreef Lkw het volgende:
[..]
Het is natuurlijk makkelijk met het beschuldigende vinger te wijzen naar partijen die jou onwelgevallig zijn, maar er zijn veel meer potentiële oorzaken te bedenken. Daarbij zou ik de kleur van dit kabinet niet persé conservatief willen noemen.
Wat jij doet verschilt in denkwijze niets van domweg de buitenlanders van alles de schuld geven. Je komt in ieder geval even ongenuanceerd tot je conclusies.
Onzin.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:02 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Mensen uit sociaalzwakkere milieus hebben vaak ook slechtere genen: er komen meer rare ziektes voor etc. Het is dus voorbarig om te stellen dat dit puur door hun sociaaleconomische positie wordt veroorzaakt.
Niet zo bij de hand..quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:21 schreef Lkw het volgende:
[..]
En dat zou in het buitenland vaker gebeuren dan in Nederland? Heb je daar een bron voor?
Wat jij wil hoor, het is gewoon een feit van algemene bekendheid.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Onzin.
Dit is van dat rechtse "van dubbeltjes maak je geen kwartjes" geleuter.
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:48 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat jij wil hoor, het is gewoon een feit van algemene bekendheid.
Nee, je zegt:quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zeg dat de conservatiefjes langzamerhand dit land overnemen.
Je gebruikt voltooid verleden tijd. Dat maakt de boodschap anders dan hoe je het nu verwoordt. Alhoewel je zin nogal krom is, dus misschien begrijp ik 'm verkeerd.quote:Het zijn de ingrediënten waar ook in andere landen de conservatiefjes de macht hebben overgenomen.
Ik vind het CDA centrum, niet rechts of conservatief. PvdA en CU zijn beide op hun eigen manier nogal links en dat maakt dit kabinet voor mij centrum-links.quote:Dat is een constatering, een oorzaak/uiting daarvan is dat sociaal-economische onderwerpen worden verdrongen van de agenda en daarvoor in de plaats culturele onderwerpen komen (zoals gisteren in het Journaal, waar het tweede item ging over de oprukkende Islam in Turkije).
Dit kabinet is zeker wel conservatief. Het CDA is conservatief. Er gebeurt vrij weinig deze kabinetsperiode maar datgene wát er gebeurt zijn voor 90% overwinningen voor het CDA. De PvdA kan enkele bepaalde zaken blokkeren.
Inteelt, slechte voeding. e.d.quote:
Wat nou bijdehand? Ik vraag gewoon om een bron, als dat al bijdehand is tegenwoordig.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:45 schreef E.T. het volgende:
[..]
Niet zo bij de hand..
Ik weet wel dat dat een paar jaar geleden als argument werd aangedragen om betere prenatale screening in NL af te dwingen
(en nee, ik ga daar nu geen bron voor zoeken ook.. drie eigen kinderen en vriendinnetjes staat aan m'n armen te trekken wanneer ik nu eindelijk pannenkoeken ga bakken om de vakantie te vieren)
OMFG, ik geef ze niet alleen de schuld. Ik zeg alleen dat het conservatieve tijdperk waarin we leven er voor zorgt dat dit soort zaken minder in het licht komen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:57 schreef Lkw het volgende:
[..]
Nee, je zegt:
[..]
Je gebruikt voltooid verleden tijd. Dat maakt de boodschap anders dan hoe je het nu verwoordt. Alhoewel je zin nogal krom is, dus misschien begrijp ik 'm verkeerd.
[..]
Ik vind het CDA centrum, niet rechts of conservatief. PvdA en CU zijn beide op hun eigen manier nogal links en dat maakt dit kabinet voor mij centrum-links.
Maar goed, als je iets aan de kindersterfte wilt doen, moet je die wijken in. Onderzoeken wat voor mensen er wonen, wat hun overtuigingen zijn, hun gewoontes, hun drijfveren om wel of niet naar een arts te stappen, etc.
Met simpelweg 'de conservatieven' tot het zwarte schaap bombarderen, kom je er niet. Daarbij is het niet netjes om een dergelijke beschuldiging te uiten zonder 'm goed te onderbouwen, en dat doe je m.i. niet.
Hoe weet je dat? Misschien komt het wel minder aan het licht omdat het veel allochtonen betreft, die nu eenmaal minder vaak aan de bel trekken. Om maar iets te noemen. Je kunt zoveel beweren.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
OMFG, ik geef ze niet alleen de schuld. Ik zeg alleen dat het conservatieve tijdperk waarin we leven er voor zorgt dat dit soort zaken minder in het licht komen.
En dat jij dit kabinet als centrum-links ziet geeft wel aan in welke hoek jij zit.
Wil je bepalen of een kabinet links of rechts is dien je naar het beleid te kijken van dat kabinet nu. De historie van de partijen die deel uitmaken van dat kabinet kan vertekend werken.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:08 schreef Lkw het volgende:
[..]
Verder is de PvdA algemeen erkend links, CU wat betreft veel standpunten ook. CDA is van oudsher een centrumpartij. De optelsom levert een centrum-links kabinet op, en die conclusie heeft niks met mijn politieke voorkeuren te maken.
Dat klopt. En er zijn idd wel eens linksere kabinetten geweest, maar dan nog vind ik dit kabinet niet rijmen met 'de conservatieven zijn aan de macht'.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:35 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Wil je bepalen of een kabinet links of rechts is dien je naar het beleid te kijken van dat kabinet nu. De historie van de partijen die deel uitmaken van dat kabinet kan vertekend werken.
Dat is het altijd geweest en zal ook nooit anders worden.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb sowieso niets met religieus-geïnspireerde politiek, maar op veel punten heeft de ChristenUnie inderdaad opvattingen die beter en realistischer zijn dan die van het CDA. Het CDA vind ik een uitgesproken conservatieve, rechtse partij. Dat zijn ze niet altijd geweest, maar die koers zijn ze vooral gaan varen sinds Paars aan de macht kwam.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:33 schreef Klopkoek het volgende:
Het is ook om die reden dat ik meer waardering heb voor de ChrsitenUnie dan het CDA. Het sociaal-economisch beleid van het CDA lijkt steeds meer op "je zoekt het maar zelf uit" en ondertussen verbieden ze het liefst abortus, net zoals hun Republikeinse vriendjes in de VS.
De ChristenUnie snapt dat het verbieden van abortussen voor sommige mensen een last kan zijn en wil ook wat doen aan de sociaal-economische omstandigheden van de samenleving. Ook heb ik de ChristenUnie meerdere malen zorgen zien uiten over de hoge babysterfte. Ik heb meer het idee dat zij consequentere standpunten erop na houden.
ik heb geen bron zo bij de hand...quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:01 schreef Lkw het volgende:
[..]
Wat nou bijdehand? Ik vraag gewoon om een bron, als dat al bijdehand is tegenwoordig.
Als ik op internet zoek, zie ik veel landen (bijvoorbeeld Italië of Portugal) veel en veel moeilijker doen over abortus dan Nederland. Jouw beweringen stroken niet met wat ik weet over dit onderwerp, vandaar mij vraag om een bron.
Maar ga maar pannenkoeken bakken, first things first
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Onzin.
quote:In Nederland vindt minder prenataal onderzoek plaats dan in andere Europese landen. Aangeboren afwijkingen worden in andere landen eerder ontdekt, waarna abortus mogelijk is. Ook worden te vroeg geboren baby's in andere landen minder conservatief behandeld. Te vroeg geboren baby’s die later dan vier weken na de geboorte overlijden, komen niet in deze statistieken voor. Maar, zegt epidemioloog Ashna Mohangoo van TNO die de data verzamelde en analyseerde: ook als je de sterfte na 28 weken zwangerschap in de Europese landen met elkaar vergelijkt, scoort Nederland slecht.
Nee, hij gebruikte de voltooid tegenwoordige tijd ... dus kennelijk begrijp jij dat niet.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:57 schreef Lkw het volgende:
Je gebruikt voltooid verleden tijd. Dat maakt de boodschap anders dan hoe je het nu verwoordt. Alhoewel je zin nogal krom is, dus misschien begrijp ik 'm verkeerd.
Nogal links? Ik vind de SP 'nogal links', maar de PvdA is steeds meer een centrumpartij geworden, net als veel andere sociaal-democratische partijen in Europa. De CU zit ook amper links van het centrum. Het CDA is uitgesproken conservatief.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:57 schreef Lkw het volgende:
Ik vind het CDA centrum, niet rechts of conservatief. PvdA en CU zijn beide op hun eigen manier nogal links en dat maakt dit kabinet voor mij centrum-links.
Mee eens dat je de schuld niet rechtstreeks bij een politieke stroming kunt leggen. Wel kun je je afvragen of er voldoende corrigerend en preventief is opgetreden tegen agressie in dergelijke wijken. Met een loonsverhoging voor verloskundigen los je namelijk niet de agressie op waarmee ze worden geconfronteerd.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:57 schreef Lkw het volgende:
Maar goed, als je iets aan de kindersterfte wilt doen, moet je die wijken in. Onderzoeken wat voor mensen er wonen, wat hun overtuigingen zijn, hun gewoontes, hun drijfveren om wel of niet naar een arts te stappen, etc. Met simpelweg 'de conservatieven' tot het zwarte schaap bombarderen, kom je er niet. Daarbij is het niet netjes om een dergelijke beschuldiging te uiten zonder 'm goed te onderbouwen, en dat doe je m.i. niet.
Uit die statistiek kan je niet concluderen dat het aan de genen zou liggen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:45 schreef servus_universitas het volgende:
[..]_! Je bent zo verblindt door je aversie jegens het kapitalisme, dat het je objectief denkvermogen soms wat lijkt aan te tasten. D_D draagt een statisch feit aan. Statistiek beschrijft de situatie zoals die is, zonder er een oordeel over te vellen. Het is overigens ook een statistisch feit dat de meeste dubbeltjes altijd een dubbeltje blijven. Slechts een enkel dubbeltje wordt een kwartje.
Ik ben de laatste om nu al te concluderen dat hier alles mee verklaard is (integendeel, maar het zal zeer waarschijnlijk wel een rol spelen), maar het lijkt mij een feit dat iemand die zijn hele leven ziek, zwak en misselijk is meer kans heeft om financieel aan de onderkant de bivakkeren en dat mensen die hun hele leven ziek, zwak en misselijk zijn meer kans hebben op kinderen die ziek, zwak en misselijk zijn.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:37 schreef Klopkoek het volgende:
Onzin.
Maar er werd ook geen conclusie getrokken... De enige die zo ver voor de fanfare uit loopt is KK, want die weet kennelijk al weer precies hoe het komt en aan wie dat ligt.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 13:00 schreef Fajarowicz het volgende:
Uit die statistiek kan je niet concluderen dat het aan de genen zou liggen.
Als de losers van de samenleving zich ongelimiteerd kunnen voortplanten zou dat een degradatie van de mens inhouden.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:39 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is het altijd geweest en zal ook nooit anders worden.
Jamaar jamaar laatst was er iemand door een Marokkaan uitgescholden in het zwembad, Klopkoek! Dat is pas erg! Laten we ons daar mee bezig houden!quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In dit land is nauwelijks meer aandacht voor sociaal-economische thema's. Het gaat alleen nog maar over cultuur, allochtonen, identiteit en soortgelijke zaken. Het zijn de ingrediënten waar ook in andere landen de conservatiefjes de macht hebben overgenomen.
Ja jongen, bombardeer het meteen maar tot een feit, tot een Eeuwige Wetmatigheid. Dat zouden jullie cancervatieven graag willen maar zo is het natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:45 schreef servus_universitas het volgende:
[..]_! Je bent zo verblindt door je aversie jegens het kapitalisme, dat het je objectief denkvermogen soms wat lijkt aan te tasten. D_D draagt een statisch feit aan. Statistiek beschrijft de situatie zoals die is, zonder er een oordeel over te vellen. Het is overigens ook een statistisch feit dat de meeste dubbeltjes altijd een dubbeltje blijven. Slechts een enkel dubbeltje wordt een kwartje.
Het is een teken aan de wand dat in dit land niet alleen de inkomensongelijkheid weer groeit maar ook de verschillen in levensverwachting en babysterfte.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 16:14 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Mogelijke oorzaken.
Allochtonen zijn vaak onderklasse en de onderklasse is ongezond. Dus moeder zal ook ongezonder dan gemiddeld zijn.
Weinig medische kennis: Gewoon doen met de baby wat oma altijd zei, ipv handelen naar de nieuwste medisch/opvoedkundige inzichten. Moet het kindje nu op de buik of op de rug liggen?
Weinig mondig. Zich sneller laten afpoeieren door doktersassistentes ' als het morgen nog zo is kunt u eventueel weer bellen' terwijl de baby in feite doodziek is.
Het zal een mix van deze en nog wat andere dingen zijn.
Neef-nicht huwelijken zijn vast al genoemd maar in de praktijk blijken weinig ziekten hierop terug te leiden.
Die dingen hangen altijd met elkaar samen . In ieder land. Het is de kunst om deze correlatie zo laag mogelijk te houden maar uitvlakken kun je hem niet.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 16:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is een teken aan de wand dat in dit land niet alleen de inkomensongelijkheid weer groeit maar ook de verschillen in levensverwachting en babysterfte.
Het lijkt erop dat de angst voor 'elitezorg' al een feit is.
Je moet het wel proberen. In Zweden is de correlatie heel erg laag bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 16:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Die dingen hangen altijd met elkaar samen . In ieder land. Het is de kunst om deze correlatie zo laag mogelijk te houden maar uitvlakken kun je hem niet.
Wiens schuld is het dan dat Tokkies te veel junkfood eten, meer roken, drinken en drugs gebruiken en minder sporten? Dat doen ze toch zelf?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is een vorm van herverdeling, pleisters plakken.quote:Betere zorg voor iedereen ? Dan wordt de zorgpremie hoger. En de Fok!ker 'die noooit wat heeft' vindt die nu al veeeuuuls te hoog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |