abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juli 2009 @ 10:17:22 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70958855
quote:
Onderzoekers Erasmus: Grote verschillen babysterfte
ANP
Gepubliceerd op 14 juli 2009 07:58, bijgewerkt op 14 juli 2009 08:26

ROTTERDAM - In de Rotterdamse wijk van Charlois is de babysterfte bijna twee keer zo hoog als het landelijk gemiddelde. Uit onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum blijkt dat de sterftecijfers per wijk sterk verschillen.

Vijftien tot negentien baby's op de duizend in Charlois redden het niet. Landelijk is dat tien op de duizend. Andere studies wijzen uit dat Nederland het op de Europese ranglijst slecht doet. Alleen in Frankrijk en Letland is de sterfte rondom de geboorte hoger.

Onderzoekers maakten dinsdag bekend dat in Rotterdam jaarlijks ongeveer honderd van de negenduizend baby's overlijden. Dat is iets boven het landelijk gemiddelde. Daarnaast heeft één op de zes kinderen problemen, zoals een laag geboortegewicht, een afwijking of een te vroege geboorte.

Het onderzoek toont aan dat de sterfte hoger ligt in achterstandswijken. Niet alleen de gezondheid van de moeder speelt een rol, maar ook huisvesting, armoede en schulden, zeggen de onderzoekers.

Voor wethouder Jantine Kriens (PvdA, Volksgezondheid) betekenen de grote verschillen tussen de wijken dat veel aan valt te doen. ‘Er zijn factoren die we kunnen beïnvloeden. Dat maakt de kans op een succesvolle aanpak groot.’

In vergelijking met andere grote steden en de rest van Nederland heeft Rotterdam de meeste ongunstige zwangerschapsuitkomsten, inclusief perinatale sterfte. Een Rotterdams aanvalsplan tegen babysterfte leidde in 2008 tot het programma Klaar voor een Kind, dat zich richt op verbetering van de begeleiding voor en tijdens de zwangerschap.

Een van de maatregelen die minister Ab Klink (Volksgzondheid) heeft genomen om de babysterfte terug te dringen is het verhogen van de vergoeding van verloskundigen die in achterstandswijken werken. Tevens is er extra geld beschikbaar om de verloskundigen veiliger te laten werken. Ook worden er kraamverzorgenden versneld opgeleid om bestaande tekorten te bestrijden.
In dit land is nauwelijks meer aandacht voor sociaal-economische thema's. Het gaat alleen nog maar over cultuur, allochtonen, identiteit en soortgelijke zaken. Het zijn de ingrediënten waar ook in andere landen de conservatiefjes de macht hebben overgenomen.
Gelukkig komt dit nog wel in de krant, en ik schaam me dood. Dat dit kan in dit land! Schandalig. De armoede in dit land wordt onderschat. En het is onnodig, want niemand gaat mij wijsmaken dat het allemaal van nature domme kwartels zijn.

Bah, dit lijkt wel survival of the fittest.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 14 juli 2009 @ 10:53:59 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70959713
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 10:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Wat is daar mis mee?! Wat mij betreft worden er eerder te veel dan te weinig babies in leven gehouden... Voor zwaar gehandicapte kinderen heeft de natuur een hele mooie oplossing gevonden, een snelle dood, en niet een 60 jaar durende lijdensweg.
Wellicht dat er ook andere oorzaken bij liggen: Tokkies in R'dam, meer kinderen per vrouw, minder degelijk gebouwd (vergelijk het eens met de kindersterfte in het land van herkomst), etc.
censuur :O
pi_70959869
quote:

Gelukkig komt dit nog wel in de krant, en ik schaam me dood. Dat dit kan in dit land! Schandalig. De armoede in dit land wordt onderschat. En het is onnodig, want niemand gaat mij wijsmaken dat het allemaal van nature domme kwartels zijn.
Je trekt weer te snel je conclusies. De vraag is eerst wat de reden is van de hogere kindersterfte. Dat hoeft natuurlijk niets met armoede te maken te hebben. Pas als je weet waar het aan ligt kun je er ook iets aan doen (en soms ook niet natuurlijk).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:00:01 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_70959894
Armoede lost zichzelf op.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_70959920
Ik herinner me de discussie van afgelopen najaar nog wel. De vergoeding voor verloskundigen in achterstandswijken ging niet alleen omhoog vanwege problemen rondom de bevalling, maar ook vanwege de agressie waarmee ze geconfronteerd werden.

Ik ben heel benieuwd of er ook een link is tussen de hoge agressie en de babysterfte, want het verhogen van de vergoeding voor verloskundigen wordt hier nu wél genoemd als maatregel tegen de hoge babysterfte.

Verder sluit ik me trouwens wel bij Klopkoek aan. Dit zijn beschamende cijfers voor een modern land als Nederland. En dit probleem vind ik ook ernstiger dan een thema als abortus, dat overmatig veel aandacht krijgt.
pi_70959941
quote:

[..]

In dit land is nauwelijks meer aandacht voor sociaal-economische thema's. Het gaat alleen nog maar over cultuur, allochtonen, identiteit en soortgelijke zaken. Het zijn de ingrediënten waar ook in andere landen de conservatiefjes de macht hebben overgenomen.

Mensen uit sociaalzwakkere milieus hebben vaak ook slechtere genen: er komen meer rare ziektes voor etc. Het is dus voorbarig om te stellen dat dit puur door hun sociaaleconomische positie wordt veroorzaakt.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:02:21 #7
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_70959944
God haat arme mensen
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:03:39 #8
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70959972
quote:
Het zijn de ingrediënten waar ook in andere landen de conservatiefjes de macht hebben overgenomen.
Het is natuurlijk makkelijk met het beschuldigende vinger te wijzen naar partijen die jou onwelgevallig zijn, maar er zijn veel meer potentiële oorzaken te bedenken. Daarbij zou ik de kleur van dit kabinet niet persé conservatief willen noemen.

Wat jij doet verschilt in denkwijze niets van domweg de buitenlanders van alles de schuld geven. Je komt in ieder geval even ongenuanceerd tot je conclusies.
Stop the world, I want to get out.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:04:42 #9
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_70960002
De hoge babysterfte in NL in vergelijk met andere landen komt ws doordat in het buitenland afwijkingen tijdens de zwangerschap eerder aan het licht komen en er makkelijker geaborteerd wordt bij kans op afwijkingen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_70960093
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:04 schreef E.T. het volgende:
De hoge babysterfte in NL in vergelijk met andere landen komt ws doordat in het buitenland afwijkingen tijdens de zwangerschap eerder aan het licht komen en er makkelijker geaborteerd wordt bij kans op afwijkingen.
Heb je daar ook een bron voor? Want dat zou ik nogal opmerkelijk vinden, als je bedenkt hoe Nederland in sommige kringen (denk Fox News) juist wordt weggezet als een land waar er lustig op los wordt geaborteerd...
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:08:34 #11
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70960122
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:04 schreef E.T. het volgende:
Ik kan je redenatie niet volgen. Volgens mij wordt er in de meeste buitenlanden juist veel moeilijker gedaan over abortus dan in Nederland.
pi_70960212
Volgens mij komt het ook doordat in achterstandswijken gemiddeld meer zwangere vrouwen de nodige problemen hebben: zoals verslaving, of stug doorroken tijdens de zwangerschap.
En meer allochtonen die niet weten wanneer ze tijdens de zwangerschap aan de bel moeten trekken, niet naar de verloskundige gaan voor controle's enz.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:12:36 #13
3011 E.T.
pi_70960228
met abortus bedoel ik het voortijdig afbreken van de zwangerschap met medische redenen in dit geval.

Aan de hand van de resultaten van een onderzoek een paar jaar geleden is destijds een standaard echo ingevoerd op 20 weken zwangerschap. Tot 3 jaar geleden ofzo kreeg je standaard geen enkele echo aangeboden en vergoed als je zwanger was, alleen als er een gegronde reden voor was.

Ik weet eigenlijk niet of de invoering van de standaard 20-weken echo een daling in het sterftecijfer laat zien.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:21:40 #14
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70960483
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:12 schreef E.T. het volgende:
met abortus bedoel ik het voortijdig afbreken van de zwangerschap met medische redenen in dit geval.
En dat zou in het buitenland vaker gebeuren dan in Nederland? Heb je daar een bron voor?
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:33:27 #15
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70960871
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:01 schreef isogram het volgende:
Ik herinner me de discussie van afgelopen najaar nog wel. De vergoeding voor verloskundigen in achterstandswijken ging niet alleen omhoog vanwege problemen rondom de bevalling, maar ook vanwege de agressie waarmee ze geconfronteerd werden.

Ik ben heel benieuwd of er ook een link is tussen de hoge agressie en de babysterfte, want het verhogen van de vergoeding voor verloskundigen wordt hier nu wél genoemd als maatregel tegen de hoge babysterfte.

Verder sluit ik me trouwens wel bij Klopkoek aan. Dit zijn beschamende cijfers voor een modern land als Nederland. En dit probleem vind ik ook ernstiger dan een thema als abortus, dat overmatig veel aandacht krijgt.
Het is ook om die reden dat ik meer waardering heb voor de ChrsitenUnie dan het CDA. Het sociaal-economisch beleid van het CDA lijkt steeds meer op "je zoekt het maar zelf uit" en ondertussen verbieden ze het liefst abortus, net zoals hun Republikeinse vriendjes in de VS.

De ChristenUnie snapt dat het verbieden van abortussen voor sommige mensen een last kan zijn en wil ook wat doen aan de sociaal-economische omstandigheden van de samenleving. Ook heb ik de ChristenUnie meerdere malen zorgen zien uiten over de hoge babysterfte.

Ik heb meer het idee dat zij consequentere standpunten erop na houden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:36:17 #16
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70960957
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:03 schreef Lkw het volgende:

[..]

Het is natuurlijk makkelijk met het beschuldigende vinger te wijzen naar partijen die jou onwelgevallig zijn, maar er zijn veel meer potentiële oorzaken te bedenken. Daarbij zou ik de kleur van dit kabinet niet persé conservatief willen noemen.

Wat jij doet verschilt in denkwijze niets van domweg de buitenlanders van alles de schuld geven. Je komt in ieder geval even ongenuanceerd tot je conclusies.
Ik zeg dat de conservatiefjes langzamerhand dit land overnemen. Dat is een constatering, een oorzaak/uiting daarvan is dat sociaal-economische onderwerpen worden verdrongen van de agenda en daarvoor in de plaats culturele onderwerpen komen (zoals gisteren in het Journaal, waar het tweede item ging over de oprukkende Islam in Turkije).

Dit kabinet is zeker wel conservatief. Het CDA is conservatief. Er gebeurt vrij weinig deze kabinetsperiode maar datgene wát er gebeurt zijn voor 90% overwinningen voor het CDA. De PvdA kan enkele bepaalde zaken blokkeren.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:37:03 #17
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70960980
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:02 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Mensen uit sociaalzwakkere milieus hebben vaak ook slechtere genen: er komen meer rare ziektes voor etc. Het is dus voorbarig om te stellen dat dit puur door hun sociaaleconomische positie wordt veroorzaakt.
Onzin.

Dit is van dat rechtse "van dubbeltjes maak je geen kwartjes" geleuter.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:45:29 #18
3011 E.T.
pi_70961285
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:21 schreef Lkw het volgende:

[..]

En dat zou in het buitenland vaker gebeuren dan in Nederland? Heb je daar een bron voor?
Niet zo bij de hand..
Ik weet wel dat dat een paar jaar geleden als argument werd aangedragen om betere prenatale screening in NL af te dwingen

(en nee, ik ga daar nu geen bron voor zoeken ook.. drie eigen kinderen en vriendinnetjes staat aan m'n armen te trekken wanneer ik nu eindelijk pannenkoeken ga bakken om de vakantie te vieren)
pi_70961358
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Onzin.

Dit is van dat rechtse "van dubbeltjes maak je geen kwartjes" geleuter.
Wat jij wil hoor, het is gewoon een feit van algemene bekendheid.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:49:19 #20
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70961415
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:48 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat jij wil hoor, het is gewoon een feit van algemene bekendheid.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:57:57 #21
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70961731
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik zeg dat de conservatiefjes langzamerhand dit land overnemen.
Nee, je zegt:
quote:
Het zijn de ingrediënten waar ook in andere landen de conservatiefjes de macht hebben overgenomen.
Je gebruikt voltooid verleden tijd. Dat maakt de boodschap anders dan hoe je het nu verwoordt. Alhoewel je zin nogal krom is, dus misschien begrijp ik 'm verkeerd.
quote:
Dat is een constatering, een oorzaak/uiting daarvan is dat sociaal-economische onderwerpen worden verdrongen van de agenda en daarvoor in de plaats culturele onderwerpen komen (zoals gisteren in het Journaal, waar het tweede item ging over de oprukkende Islam in Turkije).

Dit kabinet is zeker wel conservatief. Het CDA is conservatief. Er gebeurt vrij weinig deze kabinetsperiode maar datgene wát er gebeurt zijn voor 90% overwinningen voor het CDA. De PvdA kan enkele bepaalde zaken blokkeren.
Ik vind het CDA centrum, niet rechts of conservatief. PvdA en CU zijn beide op hun eigen manier nogal links en dat maakt dit kabinet voor mij centrum-links.

Maar goed, als je iets aan de kindersterfte wilt doen, moet je die wijken in. Onderzoeken wat voor mensen er wonen, wat hun overtuigingen zijn, hun gewoontes, hun drijfveren om wel of niet naar een arts te stappen, etc.

Met simpelweg 'de conservatieven' tot het zwarte schaap bombarderen, kom je er niet. Daarbij is het niet netjes om een dergelijke beschuldiging te uiten zonder 'm goed te onderbouwen, en dat doe je m.i. niet.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:00:47 #22
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_70961829
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Inteelt, slechte voeding. e.d.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:01:56 #23
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70961864
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:45 schreef E.T. het volgende:

[..]

Niet zo bij de hand..
Ik weet wel dat dat een paar jaar geleden als argument werd aangedragen om betere prenatale screening in NL af te dwingen

(en nee, ik ga daar nu geen bron voor zoeken ook.. drie eigen kinderen en vriendinnetjes staat aan m'n armen te trekken wanneer ik nu eindelijk pannenkoeken ga bakken om de vakantie te vieren)
Wat nou bijdehand? Ik vraag gewoon om een bron, als dat al bijdehand is tegenwoordig.

Als ik op internet zoek, zie ik veel landen (bijvoorbeeld Italië of Portugal) veel en veel moeilijker doen over abortus dan Nederland. Jouw beweringen stroken niet met wat ik weet over dit onderwerp, vandaar mij vraag om een bron.

Maar ga maar pannenkoeken bakken, first things first
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:02:44 #24
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70961888
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:57 schreef Lkw het volgende:

[..]

Nee, je zegt:
[..]

Je gebruikt voltooid verleden tijd. Dat maakt de boodschap anders dan hoe je het nu verwoordt. Alhoewel je zin nogal krom is, dus misschien begrijp ik 'm verkeerd.
[..]

Ik vind het CDA centrum, niet rechts of conservatief. PvdA en CU zijn beide op hun eigen manier nogal links en dat maakt dit kabinet voor mij centrum-links.

Maar goed, als je iets aan de kindersterfte wilt doen, moet je die wijken in. Onderzoeken wat voor mensen er wonen, wat hun overtuigingen zijn, hun gewoontes, hun drijfveren om wel of niet naar een arts te stappen, etc.

Met simpelweg 'de conservatieven' tot het zwarte schaap bombarderen, kom je er niet. Daarbij is het niet netjes om een dergelijke beschuldiging te uiten zonder 'm goed te onderbouwen, en dat doe je m.i. niet.
OMFG, ik geef ze niet alleen de schuld. Ik zeg alleen dat het conservatieve tijdperk waarin we leven er voor zorgt dat dit soort zaken minder in het licht komen.

En dat jij dit kabinet als centrum-links ziet geeft wel aan in welke hoek jij zit.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:08:02 #25
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70962041
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 12:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

OMFG, ik geef ze niet alleen de schuld. Ik zeg alleen dat het conservatieve tijdperk waarin we leven er voor zorgt dat dit soort zaken minder in het licht komen.

En dat jij dit kabinet als centrum-links ziet geeft wel aan in welke hoek jij zit.
Hoe weet je dat? Misschien komt het wel minder aan het licht omdat het veel allochtonen betreft, die nu eenmaal minder vaak aan de bel trekken. Om maar iets te noemen. Je kunt zoveel beweren.

Verder is de PvdA algemeen erkend links, CU wat betreft veel standpunten ook. CDA is van oudsher een centrumpartij. De optelsom levert een centrum-links kabinet op, en die conclusie heeft niks met mijn politieke voorkeuren te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')