Feiten negeren is niet echt wetenschappelijk hoor.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 19:11 schreef breaky het volgende:
Het stoort me hier toch wel weer dat mensen weer zo makkelijk opgedeeld worden in "rassen".
Mensen zijn gewoon niet zo makkelijk in te delen op waar ze vandaan komen en wat voor huidskleur ze hebben.
De hele rassen theorie is dan ook al onderuit gehaald.. En daarom kun je gelijk het verhaaltje dat Aziaten slimmer en Afrikanen dommer zijn gelijk in de prullebak gooien.
Dat rassen genetisch gezien enorm van elkaar verschillen is niet waar, en is het dus ook niet wetenschappelijk om dat "feit" te noemen.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 21:09 schreef ES57 het volgende:
[..]
Feiten negeren is niet echt wetenschappelijk hoor.
maar ze verschillen wel ..quote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:07 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dat rassen genetisch gezien enorm van elkaar verschillen is niet waar, en is het dus ook niet wetenschappelijk om dat "feit" te noemen.
Er zijn zoveel verschillende indelingen geweest en er zijn even zoveel wetenschappers die over elke theorie weer onder uit halen. De discussie over dit onderwerp houd men al eeuwenlang bezig.quote:Op zaterdag 18 juli 2009 21:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Of een rassenindeling zin heeft hangt er wel vanaf welke wetenschappers je vraagt. In veel disciplines is het echter zonder meer zinnig, zoals geneeskunde, omdat er zeker raciale verschillen zijn als het om bepaalde ziektes of aandoeningen zijn.
Yep is uitgebreid onderzocht, survival of the fittest enzoquote:Op zondag 19 juli 2009 00:49 schreef breaky het volgende:
[..]
Men stelt dus nu dat sikkelcelanemie vaker voorkomt in gebieden waar malaria heerst omdat mensen met sikkelcelanemie een betere resistentie zouden hebben tegen malaria.
Ja. Sikkelcelanemie vind je dus vaker bij bepaalde etniciteiten. Zo ook lopen mensen met donkere huidskleur, als ze zich noordelijk bevinden, meer kans op vitamine D tekort. Lactoseintolerantie komt bij Nederlanders niet zo vaak voor. Ziekte van Crohn komt daarentegen in het westen heel erg vaak voor. Niet alles hoeft per se genetisch te zijn, het kan b.v. net zoveel met levensstijl te maken hebben, maar het zijn wel aanwijzingen waar je volgens mij gewoon rekening moet houden.quote:Op zondag 19 juli 2009 00:49 schreef breaky het volgende:
Vaak is het zinnig om om mensen op te delen...maar of dat in rassen moet zijn is nog maar de vraag. Kijken we naar het bekende voorbeeld van sikkelcelanemie, dan is dat een aandoening die heel vaak in West Afrika voorkomt. Echter in Zuid Europa komt sikkelcelanemie ook heel erg veel voor. In de hooglanden van Oost Afrika komt het juist weinig voor. Men stelt dus nu dat sikkelcelanemie vaker voorkomt in gebieden waar malaria heerst omdat mensen met sikkelcelanemie een betere resistentie zouden hebben tegen malaria.
Ik heb ooit gehoord dat sikkelcelanemie ook met malaria verband houdt, klopt dat niet? Een nurture element dus?quote:Op zondag 19 juli 2009 01:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja. Sikkelcelanemie vind je dus vaker bij bepaalde etniciteiten. Zo ook lopen mensen met donkere huidskleur, als ze zich noordelijk bevinden, meer kans op vitamine D tekort. Lactoseintolerantie komt bij Nederlanders niet zo vaak voor. Ziekte van Crohn komt daarentegen in het westen heel erg vaak voor. Niet alles hoeft per se genetisch te zijn, het kan b.v. net zoveel met levensstijl te maken hebben, maar het zijn wel aanwijzingen waar je volgens mij gewoon rekening moet houden.
Ik geloof ook dat linkshandige vrouwen vaker borstkanker krijgen dan rechtshandigen. Als je dat weet, dan lijkt me dat alleen maar iets om rekening mee te houden, en je niet door politieke correctheid dat je aan ‘rassen’ doet te laten tegenhouden.
Wat ik begrepen heb, is dat mensen met sikkelcelanemie minder gevoelig zijn voor malaria. Dus de ene ziekte beschermt tegen de andere.quote:Op zondag 19 juli 2009 01:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik heb ooit gehoord dat sikkelcelanemie ook met malaria verband houdt, klopt dat niet? Een nurure element dus?
Verder is de oorsmeer bij Aziaten korreliger en donkerder dan die van Europeanen, maar goed dat verklaart de verschillen in welvaart natuurlijk niet. En iets zegt me dat TS vooral bepaalde verbanden wil leggen ter verklaring van de verschillen in welvaart.
O, zoiets was het. Ik zie trouwens nu dat Breaky het er eerder ook al over had.quote:Op zondag 19 juli 2009 01:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat ik begrepen heb, is dat mensen met sikkelcelanemie minder gevoelig zijn voor malaria. Dus de ene ziekte beschermt tegen de andere.
Het lijkt me in toennemende mate de laatste jaren politiek-correct om weer de draai te maken naar rassentheorieen juist.quote:Op zondag 19 juli 2009 03:01 schreef breaky het volgende:
Het is trouwens niet zo zeer dat het politiek correct is om de rassentheorieen niet te ondersteunen, des te meer omdat het meerendeel van de antropologen deze theorieen op wetenschappelijke gronden hebben verworpen.
quote:Op zaterdag 18 juli 2009 21:09 schreef ES57 het volgende:
[..]
Een aanname... geef me iets om op te reageren.quote:Op donderdag 16 juli 2009 07:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij weet je vrij weinig van IQ bepaling en statistiek.
Ach Sneu Witje, ik beheers zo veel meer dan statistiek alleen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 05:49 schreef ES57 het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat je maar wat kletst om je onkunde te maskeren. Het is overduidelijk dat jij de meest elementaire grondbeginselen van statistiek niet beheerst. Je kan beter dit topic verlaten.
Mensen die dit soort teksten schrijven ontbreekt het volledig aan EQ, de som van je benadering is niet intelligent.quote:Op zondag 19 juli 2009 03:59 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Ach Sneu Witje, ik beheers zo veel meer dan statistiek alleen.
Jouw algemene woorden verraden een niet hogere opleiding dan MBO.
ik zou niet graag in jouw schoenen staan...
En het EQ van TS, wat vind je daar van?quote:Op zondag 19 juli 2009 04:58 schreef bendk het volgende:
[..]
Mensen die dit soort teksten schrijven ontbreekt het volledig aan EQ, de som van je benadering is niet intelligent.
Maar er is verschilquote:Op zaterdag 18 juli 2009 22:07 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dat rassen genetisch gezien enorm van elkaar verschillen is niet waar
Dan zijn we het er in ieder geval over eens dat jouw bron (IQ and the Wealth of Nations) niet echt wetenschappelijk isquote:Op zaterdag 18 juli 2009 21:09 schreef ES57 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |