quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:22 schreef __Saviour__ het volgende:
Ja, wisselen. Da's een variatie op het bekende 3 deuren probleem.
Met onderbouwing gaarne !quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:22 schreef __Saviour__ het volgende:
quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:22 schreef __Saviour__ het volgende:
quote:Oplossing
Het probleem op deze wijze geformuleerd wordt beschouwd als het standaard driedeurenprobleem. We formuleren de oplossing ervan uitgaande dat de speler aanvankelijk deur 1 aanwijst. Wanneer de speler de mogelijkheid wordt geboden van keuze te wisselen, is een nieuwe situatie ontstaan waarin deur 3 geopend is. Om een goede beslissing te nemen berekent de speler in deze nieuwe situatie de kans dat de auto achter deur 2 staat. Deze kans is een voorwaardelijke kans (Morgan et al. 1991; Gillman 1992; Grinstead and Snell 2006:137). Als de auto achter deur 2 staat, zal de presentator altijd deur 3 openen; deze situatie doet zich voor met kans 1/3. Als de auto achter deur 1 staat, zal de presentator maar in de helft van de gevallen deur 3 openen; deze situatie doet zich voor met kans 1/6. De auto staat in de gegeven situatie dus twee keer zo vaak achter deur 2 dan achter deur 1. Door van keuze te wisselen wint de speler dus in 2/3 van de gevallen de auto.
Waar is de tijd gebleven dat mensen zelf nog moesten nadenkenquote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:25 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driedeurenprobleem
Het is al vaker langs geweest en ik heb er ook ooit over nagedacht.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Waar is de tijd gebleven dat mensen zelf nog moesten nadenken
Maakt niets uit. Al deze drie reeksen hebben een kans van (1/2)6 = 1/64.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:35 schreef gelly het volgende:
Ik heb een euro, en die ga ik 6 keer opgooien. Aannemende dat de munt in balans is, wat is de meest waarschijnlijke uitkomst ? K = kop en M= munt
a) K K K K K K
b) K M K M M K
c) M M M K K K
En als je er geen verstand van hebt, maar een beetje gis bent, dan kun je het beredeneren.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:41 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ja, die hebben we al 10x gehad, ja je moet altijd wisselen, en als je verstand van wiskunde heb kan je het uitrekenen. Slotje
Misschien had ik het in GC moeten openen, maar het grootste deel van de mensheid zegt stug "het is 50/50" en blijft bij z'n keus omdat gedacht wordt dat iemand ze in verwarring probeert te brengen.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:41 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ja, die hebben we al 10x gehad, ja je moet altijd wisselen, en als je verstand van wiskunde heb kan je het uitrekenen. Slotje
Zo is het inderdaad allemaal gelijk.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:35 schreef gelly het volgende:
Iblis neemt tenminste nog de moeite
Misschien leuk om meer voorbeelden te geven waar de menselijke geest zich normaal gesproken op een dwaalspoor laat brengen ?
Een andere dan :
Ik heb een euro, en die ga ik 6 keer opgooien. Aannemende dat de munt in balans is, wat is de meest waarschijnlijke uitkomst ? K = kop en M= munt
a) K K K K K K
b) K M K M M K
c) M M M K K K
Jup. En het is natuurlijk dat veel mensen een reeks als K K K K K K onwaarschijnlijker vinden dan K M K M M K, en in het eerste geval eerder zullen denken dat er met de munt geknoeid is dan in het tweede geval.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:47 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Zo is het inderdaad allemaal gelijk.
Maar als je zegt, welke kans is groter als ik 6 keer gooi:
a. 6 keer kop
b. 3 keer kop en 3 keer munt
Dan is het wel b omdat daar meerdere mogelijke volgordes zijn. ([6boven3] ofwel [6 ncr 3] dacht ik?)
En bij a is maar 1 mogelijke volgorde om dat te gooien.
Lijkt mij onzin. Zodra de host de deur met een geit opent, is de kans op een auto 50% en de kans op een geit 50%.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |