Je kiest gewoon zodanige vermenigvuldigingsfactoren dat ofwel de coëfficiënten van x ofwel de coëfficiënten van y in beide vergelijkingen gelijk dan wel tegengesteld worden. Hierna kun je door aftrekking resp. optelling van de linker en rechter leden van beide vergelijkingen één van de beide onbekenden elimineren, zodat je een lineaire vergelijking in één onbekende overhoudt. Heb je deze vergelijking opgelost, dan kun je door substitutie in één van de oorspronkelijke vergelijkingen de andere onbekende bepalen. Dat is echt alles.quote:Op zondag 6 september 2009 14:31 schreef CRONALDO7 het volgende:
I know maar ik weet niet eens hoe ik moet beginnen met C
moet ik alles onder * 5 doen ??
Het helpt als je de opgave om te beginnen correct opschrijft (geen =-teken gebruiken waar je een +-teken bedoelt):quote:Op zondag 6 september 2009 14:44 schreef CRONALDO7 het volgende:
Kun jij pleaseeee even kijken naar C voor mij
Ik snap je uitleg wel maar om het toe te passen....
1 2 | 2x + 6y = -4 |
Als je die onderste ook *6 doet, kom je toch niet op 6y maar op 36y, of zie ik dat verkeerd?quote:Op zondag 6 september 2009 15:26 schreef CRONALDO7 het volgende:
die onderste had ik ook *6 gedaan maar bij manier 2 had ik dat niet gedaan hoor.
Maarja het is alle 2 fout
Je stelsel is:quote:
1 2 | 2x + 6y = -4 |
1 2 3 4 5 6 | 2x + 6y = -4 -------------- + 32x = 38 x = 19/16 |
quote:
Laat eerst eens zien hoe je opgave c) verder zelf hebt opgelost. Het is niet de bedoeling dat andere mensen jouw huiswerk gaan doen, daar leer je echt niets van.quote:
Dat klinkt alsof je vanuit het antwoord wil gaan terugredeneren, maar dat is ook niet de manier om het te leren. Je moet zoveel routine en zelfvertrouwen krijgen dat je op een gegeven moment kunt zeggen: ok, het antwoordenboekje heeft het hier fout, en ik heb het goed.quote:Op zondag 6 september 2009 20:22 schreef CRONALDO7 het volgende:
Hey,
Echt bedankt voor alle moeite guys.
Dat van het foute antwoord kan hele goed kloppen dan zit er een drukfout in, daarom moet ik weten wat het eindantwoord is anders kan ik er helemaal niets mee.
Probeer het nou zelf, je hebt hier al voldoende aangereikt gekregen om het zelf te kunnen. En als het je alleen om het controleren van de verkregen oplossingen gaat, kun je natuurlijk hier terecht.quote:Maar ik heb de andere antwoorden echt heel hard nodig, ik ben degene eeuwig dankbaar die de andere 3 sommen maakt. Ik weet cker dat ik het dan kan, want dan heb ik van alles een voorbeeld.
Bij voorbaat dank,
Mitch.
Nee, dat is nou net de verkeerde rekenregel. Je moet gebruik maken van:quote:Op zondag 6 september 2009 20:33 schreef FEARSiDE het volgende:
[ afbeelding ]
Ik moet er dus voor zorgen dat aan allebei de kanten tot de 2 tot de macht iets staat.
Moet ik gebruik maken van deze rekenregel:
[ afbeelding ] ?
Ik neem aan dat dat 2x + 6y moet zijn bij de tweede. Op zich maakt dat voor de methode ook niet uit.quote:5x-y=7
2x=6y=-4
Ja, ik was er net achter toch bedankt! Nou ga ik maar verder met de volgende toch wel lastig wiskunde B...quote:Op zondag 6 september 2009 20:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, dat is nou net de verkeerde rekenregel. Je moet gebruik maken van:
(ap)q = apq
Je hebt:
2x = 44x+6
Als je nu bedenkt dat 4 = 22, dan moet het lukken.
Ik heb het gevoel dat je ze dan gewoon uitprint en inlevert.quote:Op zondag 6 september 2009 21:30 schreef CRONALDO7 het volgende:
Respect hartelijk bedankt hoor
Kan je de andere 3 ook zo mooi uitleggen ?? Echt daarna zal ik nooit meer zo lastig zijn
Doe dan nu zelf eens een poging. Het hoeft niet zo netjes als ik het heb gedaan, maar (D) is toch echt goed te doen. Als je het nu nog niet snapt zal die uitwerking van (D) je het zetje niet geven.quote:Op zondag 6 september 2009 21:42 schreef CRONALDO7 het volgende:
Nee ik zweer het, ik hoef helemaal niets in te leveren, ik doe dit als voorbereiding op het tentamen echt waar.
Het is niets om je voor te schamen hoor! Hier een uitwerking. Hopelijk komt het dan ver genoeg naar boven om te herinneringen hoe het ging:quote:Op maandag 7 september 2009 21:38 schreef Earry het volgende:
'Vroeger' op de middelbare school was dit een eitje maar inmiddels is dat nogal wat jaren geleden en is alles weggezakt.. Ik heb een formule en wil uitrekenen wat 'x' is:
[ code verwijderd ]
Hoe ga je hierbij ook alweer te werk? *schaamt zich bijna om dit te vragen*
dat de uitkomst 5 is weet ik overigens ook wel, het gaat meer om het totaalplaatje
Dank! Completing the square is inderdaad, conceptueel, het mooiste (vind ik). Dan snap je echt wat het idee is achter zo’n vierkantsvergelijking oplossen. Maar het vraagt ook net wat meer.quote:Op maandag 7 september 2009 22:31 schreef Riparius het volgende:
@Earry: Behalve via ontbinden in factoren of via de abc-formule kun je ook nog kwadraatafsplitsing toepassen. Zoek maar even op completing the square om te zien hoe dat gaat.
@Iblis: er zit nog een typo in je uitwerking.
Iets gaat er niet helemaal goed met de vergelijking van V2, maar dat zie je zelf ook wel. Maar in feite heb je hier dan drie vlakken in de drie-dimensionale ruimte en je moet een uitdrukking vinden voor de snijlijn van V1 ∩ V2? Doch ik moet wel even die juiste vergelijking hebben om een zinnig antwoord te kunnen geven.quote:Op maandag 7 september 2009 23:58 schreef Hanneke12345 het volgende:
Maar er is geen sprake van tijd in de som
V1=x1-x2+x3
V2= x1-xV23[/sub]
(V3=x1+x2+x3)
Bepaal een parametervoorstelling van de doorsnede V1(doorsnedetekentje)V2
Moet je dan in V2, x1 uitdrukken in x3 en dat invullen in V1?
Als je dit ruimtelijk voorstelt, dan zou ik zeggen, V1∩V2 komt overeen met V1 = V2, dus:quote:V_1= x_1-x_2+x_3
V_2= x_1-x_3
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |