Even teruggelezen en een snelle inhaalslag gedaan

:
quote:
Op zondag 12 juli 2009 23:19 schreef Merkie het volgende:Het is fleurig geschreven, maar er staat een hoop non-informatie in hoor.
Juist die non-informatie vond ik leuk om te lezen in dit artikel

.
quote:
Op zondag 12 juli 2009 23:28 schreef TC03 het volgende:[..]
Waarom klinken de drums live zoveel harder dan de studio versie? Dat mis ik wel hoor. Toen ik voor het eerst Crying Lightning hoorde van die show in NZ dacht ik echt van 'wow, die drums

', maar op de studio versie hoor je er weinig van terug. Tenminste, niet zo opzwepend en beklemmend als ik had gehoopt. Wel jammer.
Heb op vakantie nog eens kritisch geluisterd, en weet ondertussen steeds meer wat mij stoort. Dat het de productie en mix is, wist ik al. Het wordt nu wel erg productie-technisch geneuzel, so bare with me

. Maar luister bijvoorbeeld eens maar eens naar het intro van "Teddy Picker". Volle ruimtelijke drums, alles mooi in balans, percussie netjes geplaatst in het stereobeeld. Het klinkt gewoon goed. Idem dito voor de rest van het nummer.
Dan "Crying Lightning", het intro. Dat is gewoon bijna mono! Ik vind de hats heel storend er doorheen komen, en er zit totaal geen 'punch' in de kick of snare. En dan vlak voor de pre-chorus ("Your past-times...") komen de toms ineens van links naar rechts denderen. Over het algemeen is de mix gewoon helemaal niet lekker. De basgitaar verzuipt naarmate het nummer vordert. Ik blijf er bij dat het klinkt als een garage demo. En dat zal waarschijnlijk ook precies de bedoeling zijn geweest. Alleen vind ik de geforceerde stem van Alex ook écht niet passend.
De opname/productie doet verder niets af aan de song, maar als je gewend bent dat Arctic Monkeys-nummers altijd perfect "in your face" klinken...
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 19:56 schreef hallo-daar het volgende:De Japanse bonustracks:
http://www.hmv.co.jp/en/news/article/907140082/11. I Haven't Got My Strange (Japan Edition Bonus Track)
12. Red Right Hand (Japan Edition Bonus Track)
Als het een betrouwbare bron is, wat volgens mij wel het geval is.
I Haven't Got My Strange is wel weer een focking vette titel. En leuk dat we Red Right Hand in studio-versie kunnen horen.
Vet! En nu maar hopen, greedy bastard als ik ben

, dat "Crying Lightning" nog eens andere B-kanten heeft. "Red Right Hand" heeft me nooit wat gedaan. Het origineel niet, de Arctic Monkeys-cover niet.
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 14:19 schreef Haunter het volgende:[..]
Die b-sides luister ik volgens mij ook vaker dan de albumtracks. The Nettles is ook heerlijk van de FWN sessies

Same here, denk dat m'n favoriete B-kant "What If You Were Right the First Time?" is. Misschien wel favoriete Arctic Monkeys-nummer.
En niet om te mierenneuken, maar ik geloof dat ze "Nettles" speciaal voor de "Teddy Picker" single hebben opgenomen in de herfst van 2007. Vind het jammer dat er niet meer documentatie over de sessies beschikbaar is. "This House Is A Circus" is bijvoorbeeld op het hoogtepunt van de massa-hysterie geschreven, en "The Bakery" kwam wél uit de FWN-sessies. Zulke dingen vind ik tof om te weten. Ook wel opvallend dat ze altijd met totaal verschillende engineers en eind-mixers werken in steeds andere studios. Het debuut-album is bijvoorbeeld onder andere in Sheffield, Lincolnshire, en "Mardy Bum" zelfs in München opgenomen. De B-kanten van de TLSP "Standing Next To Me"-single zijn ook met een totaal andere ploeg opgenomen dan de overige muzikanten op het album.
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 22:46 schreef =HellFire= het volgende:Ben ik trouwens gek dat ik de Arctic Monkeys van 2005/2006 beter vind dan het FWN-tijdperk? Op inderdaad die b-kantjes en hier en daar een albumtrack na, vind ik hun tweede plaat helemaal niet zo heel lekker. Wel goed, daar niet van, maar ik zet het niet zo snel op. Last Shadow Puppets of gewoon hun eerste échte plaat, daarentegen...

Niettemin benieuwd naar het nieuwe album. Zal wel geen Be Here Now'tje worden.

Nee, daar kan ik mij best iets bij voorstellen. Vind alleen zelf dat ze nóg veel betere nummers zijn gaan schrijven sinds 2005

. Maar de charme van het jonge bandje die telkens wist te verrassen is er wel een beetje af, natuurlijk. En dat is alleen maar goed, en niet meer dan logisch. En nu we bijna alle tracks van het album gehoord hebben, kan ik ook wel stellen dat het inderdaad geen "Be Here Now"-tje wordt

. Tenzij echt álle tracks klinken als een demo...
quote:
Dit ziet er veelbelovend uit

. Maandag aankondiging op de site.
quote:
In het NME-artikel kwam naar voren dat de helft van de sessies was geproduceerd door Homme, en de andere helft door Ford. En daaruit zijn 10 tracks gekozen. Ik dacht ook dat het hoogstens 40/60 of 60/40 zou zijn, dus dit is wel een redelijke verrassing.
quote:
Tweede favoriete nummer, na "Cornerstone", tot nu toe. Prachtige melodie, alleen mag ik hopen dat dit weer een opname van een repetitie is...
quote:

! Da's één van de gasten van ArcticMonkeysFrance. Damn, moet maar eens ArcticMonkeysNL gaan opzetten

. Die gast wordt altijd uitgenodigd voor luistersessies, afterparties, en exclusieve concerten, en krijgt gewoon alle promo's die hij blieft opgestuurd. Maar dat ik een aantal dingen heb die hij niet heeft, kon hij niet hebben

. Opvallend dat er nu al 'hard copy' promo's zijn uitgestuurd. Hoorde laatst van iemand dat er in ieder geval één luistersessie was geweest in Parijs, waar ze met koptelefoons aangesloten op een laptop van Domino 2 keer mochten luisteren naar de complete CD, en dat de promo's pas één week van te voren werden verstuurd om vroegtijdig lekken te voorkomen. Maar aangezien in de tussentijd verschillende recensies zijn verschenen, zal dat plan wel gewijzigd zijn. Bijvoorbeeld deze:
quote:
Arctic Monkeys - HumbugOver the next few weeks, there’s probably going to be a lot of words expended on how much the Arctic Monkeys have radically changed on this, “Humbug”, their third album. There’ll be a lot about the influence of Josh Homme, about the lack of perceived immediate hits and so on. Plenty of more parochial music fans may well see “Humbug” as a Great British band absolving their local cultural responsibilities and becoming seduced with America and the desert rock sound nurtured so assiduously by Homme over the past decade and a half.
The truth, of course, is a fair bit more complicated. The first thing to say about “Humbug”, perhaps, is that it takes a while to bed in. As those who’ve heard “Crying Lightning” a few times now will testify, these are earworms, insidious songs which aren’t as immediate as, say, “Fluorescent Adolescent”.
The second thing is that heaviness is not necessarily what Homme has brought to the band. Certainly, the guitar frequencies are deeper and more resonant in places, and that wiry sound derived in part from The Strokes and The Libertines has been largely put to one side. But Alex Turner’s snaking, edgy way with a melody remains instantly recognisable, and there’s a good argument to say that the clattering extremes of “Favourite Worst Nightmare” are a lot chewier and heavier; plainly, Queens Of The Stone Age are far from a new influence on the band.
Homme’s role as producer, perhaps, has been to nurture the soundscaping that was attempted on “Humbug”’s predecessor (there are a lot of chill winds and ghostly harmonies blowing through these songs), and, critically, to encourage a sense of space and stealth. Arctic Monkeys songs are generally a lot slower this time round, moving at a measured pace with a heightened sense of menace and assuredness. Once, songs like “Dangerous Animals” and the very fine “Dance Little Liar” would gallop along at twice their speed, but now there’s a confident swagger where you can hear the musicians manoeuvre round each other in preparation for a ringing Jamie Cook solo, and detect Homme’s high, strong backing vocals finding room in the depths of the mix. Only “Pretty Visitors” really flies off the handle, but even that keeps riding up and down through the gears.
A couple of highlights. “Potion Approaching”, that begins like Homme’s patented robot-rock, then shifts and evolves into a kind of twanging, shuffling glam rock. Great last line: “Would you like me to build you a go-kart?” And “Cornerstone”, one of two songs produced by James Ford rather than Homme, manages to fit into the prevailing vibe perfectly, while also suggesting an upgrade of Turner’s Last Shadow Puppets schtick and providing plenty of fuel for those who see the Arctic Monkeys as natural heirs to The Smiths.
****John Mulvey, Uncut
En deze:
quote:
Arctic Monkeys - HumbugAnyone who has paid close attention to the utterances and activities of Alex Turner over the past couple of years won’t be taken aback by Humbug. The Arctic Monkeys mainman has made no secret of his admiration for Scouse psychedelicists The Coral, while his affection for 1960s stylings were laid bare on the creatively rich Last Shadow Puppets diversion. Thus it comes as no huge surprise that the pithy kitchen-sink punk drama of yore has been largely discarded in favour of deeper, richer and more lysergic textures. Recorded in America with QOTSA singer Josh Homme and Simian Mobile Disco’s James Ford, the album showcases a band at the top of their game. On opener, My Propeller, Turner’s menacing croon makes clear his progression from Sheffield sixth-form poet to fully formed singer. The record is equally confident elsewhere whether on the elegiac and wistful Cornerstone or the Doorsy closer The Jewellers Hands. Humbug proves that it’s possible for a phenomenon to grow older gracefully.
****Duncan Forgan, The Skinny
Dit gaat een derde classic worden

.