Bron: Telegraafquote:Fietsers willen ook de weg op
Utrecht - Toerfietsers die in grote pelotons rijden, moeten toegang krijgen tot provinciale wegen. Verder moeten fietspaden worden verbreed en is een algemene gedragscode voor fietsers nodig.
Dat zegt Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond. "De afgelopen dagen was het slecht weer en is er minder gefietst. Maar bij mooi weer rijden er grote groepen toerfietsers, vaak met flinke snelheid, voorbij argeloze fietsers die een dagje uit zijn. De laatste groep wordt daar angstig van en voelt zich geïntimideerd. Er doen zich dan ook regelmatig valpartijen voor", aldus Van der Steenhoven. Gebruikmaken van de secundaire wegen kan vooral op zondagochtend, meent hij, als het niet zo druk is met autoverkeer.
Mario Kramer, bestuurslid van de Fietsersbond in Almere, merkt ook dat pelotons snelle fietsers het soms verpesten voor anderen. "Het is van 'Opzij, opzij, we hebben vreselijke haast'. Vaak zijn de paden, dat is een feit, te smal.
Mee eens.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Erg irritant ja.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
NEWSFLASH, IK STOP NIET VOOR WIELRENNERS, oprotten vage hardrijders... anders klapjesquote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/uquote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.
Alsof fietsers geen auto hebbenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:15 schreef Dr.Nikita het volgende:
Fietsers hebben pas recht op spreken/eisen stellen als ze ook een klein vermogen per jaar aan wegenbelasting betalen.
Wat is dit nu weer voor een idiote vergelijking?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u
En soms gaat dat niet en moet je dus even je tempo aanpassen en rustig afwachten. Wat wielrenners doen is een artikel 5 voor een automobilist. Bumperkleven, toeteren, schelden, uit het raam hangen, mensen bedreigen, etc.etc.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u
Maar dan wel van de weg afblijvenquote:Fietspaden verbreden graag! en asfalteren ipv die kutstoeptegels
[..]
Alsof fietsers geen auto hebben
Ohja: op de weg fietsen vind ik ook niet slim maar als je ziet hoe slecht sommige fietspaden zijn of hoe smal dan kan ik me dat wel voorstellen. Maar pak dan de bron aan: de slechte fietspaden.
Ook als je een "argeloze fietser" bent, ben je nog steeds een verkeers-deelnemer, en hoor je rekening te houden met het overige verkeer. Terwijl er wel degelijk (groepen) toer-/race-fietsers zijn die zich asociaal gedragen, zijn er ook zat van die "argeloze fietsers" die vinden dat ze nergens op hoeven te letten, veel te druk met andere dingen bezig zijn om het te horen als er een fietser achter ze belt, of bij een bellende achterligger eerst eens moeten omkijken en daarbij ruimschoots naar de linkerkant van het fietspad zwaaien.quote:... voorbij argeloze fietsers die een dagje uit zijn. De laatste groep wordt daar angstig van en voelt zich geïntimideerd.
Dat is geen idiote vergelijking, dat is beide irritant. Alleen kun je er met de auto nog vaak voorbij en op de fiets niet.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:23 schreef cheqy het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor een idiote vergelijking?
Jij bent zeker zo een renner?
Eensch, alhoewel er volgens mij geen wet is die zegt dat fietsers niet op de weg mogen rijden.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:24 schreef Casos het volgende:
[..]
En soms gaat dat niet en moet je dus even je tempo aanpassen en rustig afwachten. Wat wielrenners doen is een artikel 5 voor een automobilist. Bumperkleven, toeteren, schelden, uit het raam hangen, mensen bedreigen, etc.etc.
[..]
Maar dan wel van de weg afblijven.
nooit gehoord van verplichte fietspaden?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:49 schreef Metro2005 het volgende:
Eensch, alhoewel er volgens mij geen wet is die zegt dat fietsers niet op de weg mogen rijden.
Of je fietst even wat langzamer en gebruikt je bel...quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u
Fietspaden verbreden graag! en asfalteren ipv die kutstoeptegels
[..]
Alsof fietsers geen auto hebben
Ohja: op de weg fietsen vind ik ook niet slim maar als je ziet hoe slecht sommige fietspaden zijn of hoe smal dan kan ik me dat wel voorstellen. Maar pak dan de bron aan: de slechte fietspaden.
Neem me niet kwalijk dat ik het niet begrijp hoor. Maar volgens mij haal je toch echt makkelijker met de fiets dan met de auto in. Ik weet niet hoeveel ruimte jij nodig hebt?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is geen idiote vergelijking, dat is beide irritant. Alleen kun je er met de auto nog vaak voorbij en op de fiets niet.
Nee, er zijn ook nog auto's op de weg. Die hebben last van jou, dus niet iedereen is blij. Een wielrenner alleen zou nog net gaan, maar het zijn net Marokkanen, van eentje heb je weinig last, maar dat maken ze meer dan goed als ze met meerdere zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef Gripper het volgende:
Ik rij net zo snel als een brommer, en soms zelfs zo snel als een auto. Dus ga ik op de openbare weg, dan rij ik ook geen dove bejaarden/slingerende scholieren/ kwebbelende bakfietsmoeders aan die met 15 km/u over het fietspad zwalken. Iedereen blij
Daarom fiets ik bijna altijd alleen. Ik kan me soms plaatsvervangend schamen voor het asociale gedrag van sommige grote groepen wielrenners. In mn eentje ben ik niet zo'n zware belasting voor de overige weggebruikersquote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:32 schreef Casos het volgende:
[..]
Nee, er zijn ook nog auto's op de weg. Die hebben last van jou, dus niet iedereen is blij. Een wielrenner alleen zou nog net gaan, maar het zijn net Marokkanen, van eentje heb je weinig last, maar dat maken ze meer dan goed als ze met meerdere zijn.
Ja alleen wat dus irritant is. Wielrenners ergeren zich aan langzame fietsers op het fietspad en willen op de weg. Maar dan fietsen ze op de weg en zijn zij de langzame fietsers die een beetje automobilisten blokkeren.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef Gripper het volgende:
Ik rij net zo snel als een brommer, en soms zelfs zo snel als een auto. Dus ga ik op de openbare weg, dan rij ik ook geen dove bejaarden/slingerende scholieren/ kwebbelende bakfietsmoeders aan die met 15 km/u over het fietspad zwalken. Iedereen blij
Oooeeeee... Zullen ze je eerst moeten pakkenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Het voorstel van van der Steenhoven is gewoon dat wat in België al in de wet staat. Belgische automobilisten hoor je hier niet over zeuren.
Tip aan de jankers in dit topic, ga nooit in België fietsen, als je daar doet wat je hier zegt mag je je vrouw/vriendin/moeder bellen om je verse was te brengen, dan blijf je een tijdje vast zitten.
Elders op de wereld kan het echter gewoonquote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Doen ze in België niet moeilijk over.
Met de auto iemand een kusje geven gaat nogal ver.quote:Doen wat FP128 zegt is in Frankrijk trouwens poging tot moord cq moord. Wordt dan een paar jaartjes brommen.
Is het dan echt zo 'not done' om een bel op je ultra lichte carbon fiets te hebben?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:
...rustig "pardon" roepen als ze er langs willen
Jij bent echt een uitzondering. Jij rijdt vast niet met zo'n heel peloton. Een wielrenner alleen is geen probleem, het zijn die groepen die het probleem zijn. En daar heb ik de dingen die jij net beschrijft, nog niet bij kunnen ontdekken.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:
Poeh, behoorlijk agressieve reacties op toerrenners hier. Zelden ook zoveel vooroordelen en generalisaties voorbij zien komen...
Ja, er zijn veel asociale toerfietsers, maar ook veel meer toerfietsers die sociaal zijn en een "bedankje" geven, richting aangeven, wel netjes voor rood wachten, rustig "pardon" roepen als ze er langs willen en niet vloeken en schreeuwen, de snelheid wat aanpassen aan de situatie, wel snelheid minderen als ze passeren en de fietsers niet van de weg afdrukt etc. etc.. Aan de andere kant zijn er ook veel asocialen die als gezin met zn drieen/vieren naast elkaar gaan rijden, met zn tweeen naast elkaar gaan hardlopen op het fietspad, hun honden langs het fietspad uitlaten (ongelijnd is gevaarlijk, maar aangelijnd ook), slingeren, niet rechts rijden maar demonstratief in het midden blijven rijden.
Als ik daar netjes wat van zeg als toerfietser die zich wel netjes gedraagd, krijg ik de grote bek terug, want ik ben "die wielrenner die denkt dat het fietspad van hem is".
Wielrenners horen niet op de secundaire wegen. Ze horen op fietspaden, die sterk verbeterd en verbreed dienen te worden (niet alleen voor mensen die wat harder willen rijden, maar ook voor de fietser in het algemeen). Ook horen er gedragsregels te komen, niet alleen voor de wielrenner, maar ook voor de recreatieve fietser, die dus ook lang niet altijd netjes rijden.
Het is dus geven en nemen. Leven en laten leven.
Precies. Van die oudjes die een beetje keuvelend en slingerend het fietspad over de hele breedte innemen, argeloos fietsen doe je maar op de hometrainer.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:45 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ook als je een "argeloze fietser" bent, ben je nog steeds een verkeers-deelnemer, en hoor je rekening te houden met het overige verkeer. Terwijl er wel degelijk (groepen) toer-/race-fietsers zijn die zich asociaal gedragen, zijn er ook zat van die "argeloze fietsers" die vinden dat ze nergens op hoeven te letten, veel te druk met andere dingen bezig zijn om het te horen als er een fietser achter ze belt, of bij een bellende achterligger eerst eens moeten omkijken en daarbij ruimschoots naar de linkerkant van het fietspad zwaaien.
Het is redelijk not done ja. Ik heb overigens sinds kort een bel, gekregen van de hoofdsponsor van de club waarbij ik rijd. Maar vaak helpt bellen niet altijd: dan moet je twee/drie keer bellen en dan hebben ze pas door dat er iemand lang wil.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:10 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Is het dan echt zo 'not done' om een bel op je ultra lichte carbon fiets te hebben?
Die hebben ze toch ook wel in een ultra lichte peperdure uitvoering?
Nee hoor, ik rijd ook bij een club. En die club heeft goed beleid omtrent veiligheid: in groepen van maximaal acht tot tien man rijden, hard waar je de ruimte hebt, relatief rustig en achter elkaar waar het niet kan/smal is, rood=rood, duidelijk richting aangeven, duidelijke waarschuwingen aan elkaar geven etc. etc. En sinds kort is dus een fietsbel verplicht.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:11 schreef Casos het volgende:
[..]
Jij bent echt een uitzondering. Jij rijdt vast niet met zo'n heel peloton. Een wielrenner alleen is geen probleem, het zijn die groepen die het probleem zijn. En daar heb ik de dingen die jij net beschrijft, nog niet bij kunnen ontdekken.
En als de fietspaden verbreed worden, mag er ook wel eens gekeken worden naar een maximumsnelheid. Met de auto mag je ook geen race tussen de overige weggebruikers door houden en dat is wat de meeste wielrenners gewoon aan het doen zijn.
Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is. Die verkeersregels zijn helemaal zo gek nog niet, als iedereen nou eens begint met zich daaraan houden, dan kun je dan alsnog kijken of er problemen zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:20 schreef marcodej het volgende:
Het is redelijk not done ja. Ik heb overigens sinds kort een bel, gekregen van de hoofdsponsor van de club waarbij ik rijd. Maar vaak helpt bellen niet altijd: dan moet je twee/drie keer bellen en dan hebben ze pas door
Als die niet gesponsord zou zijn had ik hem niet gehad, moet ik eerlijk zeggen. En dan is rusig "pardon" of "tingeling" roepen een net alternatief vind ik zelf.
Bwahaha, sorry, daar moest ik even om lachen. Gaan we nu doen alsof bejaarden te dom zijn om te bedenken dat "pardon" of "tingeling" betekend: Ik wil er langs.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is.
Ik zit zelf ook veel op mijn racefiets, maar ben het wel met je eens.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Leuk, maar in de praktijk werkt dat niet zo. De bel wordt vaak niet gehoord, zeker als je het ruim van tevoren doet (er wordt in ieder geval niet gereageerd en blijft men maar lekker doorkeuvelen met elkaar) en als ze reageren, dan wordt er inderdaad juist eerst omgekeken (waarbij ze ook nog eens gevaarlijk slingeren) en dan pas gereageerd...quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is. Die verkeersregels zijn helemaal zo gek nog niet, als iedereen nou eens begint met zich daaraan houden, dan kun je dan alsnog kijken of er problemen zijn.
Mensen die niet bereid zijn om het duidelijkste geluidssignaal te geven om dat dat niet stoer is op hun fietsje moeten helemaal hun bek houden natuurlijk. Als je nou 20 meter van te voren belt dan hebben die bejaarden ook de tijd om achter elkaar te gaan fietsen en hoeven ze niet om te kijken.
Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:45 schreef Oksel het volgende:
Bejaarden HOREN JE BEL niet. Dat is het probleem. En pas had ik hier 2 Duitse bejaarden die naar LINKS gingen..Die snappen het echt niet.
Ik denk dat wielrenners juist wel duidelijk communiceren. Waarom? Ze hebben geen zin om te vallen. Of dat nou via een belletje is of via een helder "pardon" maakt me dan weinig uit. Als het via asociaal schreeuwen gaat, dan is het een ander verhaal.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.
Mijn punt is dat je eerst zelf moet zorgen voor optimale communicatie, en dan pas moet kijken of er nog wat te klagen is. Als je een bel van de sponsor moet krijgen en veel wielrenners er helemaal geen hebben, dan is het wel duidelijk dat ze hun bijdrage niet willen leveren. En dat werkt natuurlijk door, op die manier krijg je daar geen routine in bij de recreerende senioren.
Misschien is de voorgestelde gedragscode dan toch niet zo'n onaardig idee, hoewel die komt uit de hoek van fietsers die menen argeloos te mogen zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:49 schreef marcodej het volgende:
[..]
Leuk, maar in de praktijk werkt dat niet zo. De bel wordt vaak niet gehoord, zeker als je het ruim van tevoren doet (er wordt in ieder geval niet gereageerd en blijft men maar lekker doorkeuvelen met elkaar) en als ze reageren, dan wordt er inderdaad juist eerst omgekeken (waarbij ze ook nog eens gevaarlijk slingeren) en dan pas gereageerd...
Een helder en rustig "pardon" of "tingeling" roepen werkt dan uiteindelijk wel. Dat roepen doe ik overigens als ik kort achter ze zit, ik roep niet op 200m afstand als een debiel dat ze aan de kant moeten...
Overigens ben ik het met je eens hoor: hou je aan de regels. Maar dat geld dan voor zowel hardrijders als de "argeloze" recreant.
Klopt. Bij de toertochten die ik organiseer mijd ik zoveel mogelijk wegen met fietspaden. Die zijn vaak veel te gevaarlijk.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:13 schreef marcodej het volgende:
Overigens worden smalle (fiets)paden veel door groepen gemeden hoor, juist vanwege de veiligheid. Meestal wordt juist de ruimte opgezocht (bijvoorbeeld de brede wegen met fietsadviesstrook in de polder), maar soms ontkom je er niet aan dat je op een smaller pad terecht komt.
En weer maak je de fout net te doen of het fietspad een plek is waar je wielerraces kunt houden.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:39 schreef Oksel het volgende:
Het grote probleem zijn de mensen die je fietsbel niet horen. Ik heb op mijn racefiets een fietsbel gemaakt, zodat ik op tijd aan kan geven dat ik er langs ga. Ik bel OOK als er genoeg ruimte is, dit puur ter waarschuwing, we willen geen ongelukken natuurlijk, en ik wil mensen ook niet laten schrikken.
Mensen horen ze vaak gewoon niet!
En dan mensen die hem wel horen.. uitgebreid om gaan kijken, dan heeeeeeeel rustig aan de kant gaan.. en als je in dit geval met peleton fietst, is dat drama, en kan het zelfs gevaarlijk zijn. Hard remmen in peleton is altijd ruk.
Sorry maar het zijn toch echt de snelheden en het doordouwen wat het gevaarlijk maakt, niet de breedte van een fietspad, daar kun je je op aan passen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:53 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Klopt. Bij de toertochten die ik organiseer mijd ik zoveel mogelijk wegen met fietspaden. Die zijn vaak veel te gevaarlijk.
Als een fietspad de verkeersveiligheid verbeterd heb ik geen probleem hier gebruik van te maken. Als een fietspad de verkeersveiligheid verslechterd (wat helaas te vaak het geval is) kies ik voor veiligheid. Maar al te vaak zijn fietspaden totaal onoverzichtelijk, brengen ze je in gevaarlijke situatie (bijv. in de dode hoek van afslaande vrachtauto's) en zijn ze in slechte staat van onderhoud.
Bepaalde toeristische fietspaden zijn onbruikbaar op een zonnige zondagmiddag vanwege teveel verkeer.
Helemaal de topper zijn smalle fietspaden met struikelhegjes/hekjes ernaast in een afdaling. Dan breng je alles en iedereen in gevaar door er gebruik van te maken. Soms krijg ik de indruk dat fietspadontwerpers zelf niet fietsen. In het donker zijn tweerichtingsfietspaden een ander probleem. Als je dan 'tegen de richting in' moet fietsen wordt je door tegemoetkomende automobilisten totaal verblind, zeker als het fietspad wat lager ligt dan de weg.
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.
Mijn punt is dat je eerst zelf moet zorgen voor optimale communicatie, en dan pas moet kijken of er nog wat te klagen is. Als je een bel van de sponsor moet krijgen en veel wielrenners er helemaal geen hebben, dan is het wel duidelijk dat ze hun bijdrage niet willen leveren. En dat werkt natuurlijk door, op die manier krijg je daar geen routine in bij de recreerende senioren.
quote:De BBB Loud and Clear heeft een Uniek veersysteem dat het geluid van de bel enorm luid maakt!
Voorzien van een regulier bevestigingsmechanisme.
BBB fietsbellen zijn duurzaam en lichtgewicht van constructie
Je mag bij het ingehaald worden wel hinderen dus?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 19:12 schreef charon het volgende:
[..]
En weer maak je de fout net te doen of het fietspad een plek is waar je wielerraces kunt houden.
Wat is het probleem als mensen even nodig hebben om aan de kant te gaan? Je mag bij inhalen niet hinderen, weet je nog wel?
Als je in een peleton wilt fietsen, trainen, of iets anders en je wilt geen rekening met anderen houden, doe het maar op een afgesloten weg of in een wedstrijd. Verwar het gewone verkeer daar niet mee.
En dan ben je inderdaad nog een van de nettere natuurlijk, dat is duidelijk hoor.
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 19:17 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Een hoop wielrenners fietsers nemen gewoon onnodig risico omdat ze zo min mogelijk willen afremmen aan de kant willen/gaan.
Ja jij doet je best, op jouw manier, en anderen roepen en doen op hun manier hun best, want ze vinden een bel niet stoer. Maar waar het mij om gaat is dat de wielrenner in het algemeen niet zijn best doet voor de wielrenner in het algemeen, laat staan voor het verkeer in het algemeen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 19:53 schreef Oksel het volgende:
Ik doe mijn best. Mensen vind het heeeeeeeeel raar dat ze ingehaald worden. Eerst kijken, dan nog eens kijken, dan denken "wat doen we?", dan gebeurt het. Als er dan 15km/uur verschil is.. en je begint vroeg te bellen, zijn ze gewoon te laat. Terwijl als men aan de kant zou gaan bij het horen van het belletje, zou het goed gaan.
Een fors deel van de veiligheidsproblemen die ik schetste rond fietspaden heb ik al in het dagelijks verkeer als ik de post rondbreng.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 20:15 schreef PankPinther het volgende:
En hoeveel wielrenners hebben we het nou over?
Want om nou voor een select groepje mensen eventjes in heel Nederland de fietspaden aan te gaan passen lijkt me ook wat overdreven.
een peloton wielrenners is voor een inhalende automobilist behoorlijk voorspelbaar. Als ie maar let op de signalen die de wielrenners elkaar onderling geven. Ook als ik solo fiets geef ik signalen naar achteropkomend verkeer. Vaak zie je als fietser sneller of er achter de bocht verkeer komt, obstakels zijn e.d. Zat automobilisten trekken zich daar niks van aan, halen blind in in een bocht. Daar zit ook nog een stuk veiligheidswinst.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 20:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als wielrenners nou bepaalde gedragsregels zouden hebben, ipv dat iedereen zelf ter plekke verzint wat handig is en dan maar klagen over anderen, dan kan de rest van het verkeer zich daar op instellen. Gedraag je voorspelbaar en de rest van het verkeer kan zich daarop instellen.
Het was niet bedoeld als persoonlijke aanval, dus neem het niet zo.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 20:00 schreef Oksel het volgende:
[..]
Je mag bij het ingehaald worden wel hinderen dus?
Overigens fiets ik geen races. En fietste ik in Nederland, waar dit probleem speelt, weinig in peleton, en als ik het deed, was het in de polder op de weg. Een racefietser, raced NOOIT op openbare weg. Die fietst, maar wel hard. We fietsen harder dan de rest, yep.
Jij gaat op de snelweg toch ook niet links hangen, met 100km/u, terwijl er geen max. snelheid is? Hier in Duitsland rijden we links > 160, midden 130>150, en rechts < 130. Heel simpel. Dat moet op fietspaden ook kunnen, MITS ze breed genoeg zijn. En helemaal als er DUIDELIJk gebeld wordt. Ik was in het begin ook een "schreeuwer", maar vind het zelf nogal asociaal.
De lieftallige ernst van de rinkelende fietsbel galmde nog na in zijn gedachten toen het rubberen profiel van de renner zich naar binnen groef en een onuitwisbare indruk maakte in de diepste krochten van zijn bilspleet.quote:
Als je iemand hoort bellen dien je toch gewoon aan de kant te gaan?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 09:33 schreef charon het volgende:
[..]
Het was niet bedoeld als persoonlijke aanval, dus neem het niet zo.
Maar ik verbaas me er steeds weer over dat vrijwel alle wielrenners, ook de 'goeie', en blinde vlek hebben op het moment dat het er om gaat te begrijpen dat de openbare weg *geen* racecircuit is. "We racen niet, maar fietsen hard", sorry, dat is wel wat te flauw.
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
Nope, maar onnodig links rijden is natuurlijk ook niet toegestaan. En dat kun je trouwens al meemaken als je gewoon stevig doortrapt op een gewone fiets.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 09:33 schreef charon het volgende:
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
Dit dus.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:
Poeh, behoorlijk agressieve reacties op toerrenners hier. Zelden ook zoveel vooroordelen en generalisaties voorbij zien komen...
Ja, er zijn veel asociale toerfietsers, maar ook veel meer toerfietsers die sociaal zijn en een "bedankje" geven, richting aangeven, wel netjes voor rood wachten, rustig "pardon" roepen als ze er langs willen en niet vloeken en schreeuwen, de snelheid wat aanpassen aan de situatie, wel snelheid minderen als ze passeren en de fietsers niet van de weg afdrukt etc. etc.. Aan de andere kant zijn er ook veel asocialen die als gezin met zn drieen/vieren naast elkaar gaan rijden, met zn tweeen naast elkaar gaan hardlopen op het fietspad, hun honden langs het fietspad uitlaten (ongelijnd is gevaarlijk, maar aangelijnd ook), slingeren, niet rechts rijden maar demonstratief in het midden blijven rijden.
Als ik daar netjes wat van zeg als toerfietser die zich wel netjes gedraagd, krijg ik de grote bek terug, want ik ben "die wielrenner die denkt dat het fietspad van hem is".
Wielrenners horen niet op de secundaire wegen. Ze horen op fietspaden, die sterk verbeterd en verbreed dienen te worden (niet alleen voor mensen die wat harder willen rijden, maar ook voor de fietser in het algemeen). Ook horen er gedragsregels te komen, niet alleen voor de wielrenner, maar ook voor de recreatieve fietser, die dus ook lang niet altijd netjes rijden.
Het is dus geven en nemen. Leven en laten leven.
Aan de andere kant vindt een peleton wielrenners het ook raar om ingehaald te worden door een auto. Op de wat smallere wegen vinden ze het vaak nodig om de hele weg in beslag te nemen en een auto er pas na 5 minuten er langs te latenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 19:53 schreef Oksel het volgende:
[..]
[..]
[ afbeelding ]
3,50
Ik doe mijn best. Mensen vind het heeeeeeeeel raar dat ze ingehaald worden. Eerst kijken, dan nog eens kijken, dan denken "wat doen we?", dan gebeurt het. Als er dan 15km/uur verschil is.. en je begint vroeg te bellen, zijn ze gewoon te laat. Terwijl als men aan de kant zou gaan bij het horen van het belletje, zou het goed gaan.
Echt he. Stoorde me er vroeger ook altijd aan toen ik als middelbarescholier naar school fietste. Veel van die heren dachten dat ze alles konden maken.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Eigenlijk wel natuurlijk. We moeten niet doen alsof het laten passeren een gunst is of een beleefdheid. Het is niet zo dat je naast mekaar mag fietsen, je mag naast mekaar fietsen mits je het overige verkeer niet hindert. Als je een heel peleton ophoudt omdat je van naast mekaar fietsen de ingewikkelde manoeuvre moet maken om achter mekaar te gaan fietsen ben je in wezen al in overtreding. Ik wil niet regelneuken, maar die regels lijken me best zinnig.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 09:33 schreef charon het volgende:
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
Precies, dat mag je ook gewoon verwachten. Alleen helpt het natuurlijk niet mee wanneer die wielrenners allemaal zelf gaan verzinnen waar iemand wanneer en hoe op moet reageren. Als een bel monteren al te veel gevraagd is, dan moet je ook niet zeuren. Als een bel monteren voor veel van je soortgenoten al te veel gevraagd is, dan moet je bij hen gaan zeuren. Als iedereen maar doet waar die zin in heeft en dan gaat klagen over de anderen, dan kan er natuurlijk nooit een routine ontstaan waardoor dat soepel verloopt.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 11:04 schreef Iblis het volgende:
Terwijl het in feite allemaal niet zo ingewikkeld is. Hoor je een bel achter je, dan trapt degene aan de buitenkant even bij, terwijl degene aan de binnenkant inhoudt. Is het iemand die je tegemoet komt, dan houdt degene aan de buitenkant in, terwijl degene aan de buitenkant even bijtrapt. Zo kun je het handigst achter elkaar gaan fietsen terwijl je zo veel mogelijk ruimte voor de tegenligger of inhaler laat.
Dat heb je dus ook niet. Als fietser heb je geen recht op de rijbaan, maar hoor je gewoon op het fietspad te rijden.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:24 schreef dop het volgende:
dat ik net zoveel recht heb op een stukje van de weg komt niet in hun hoofd op.
Dat heeft hij dus wel. Llees de wegenverkeerswet er maar op na. Meersporige fietsen (dus bakfietsen) zijn uigezonderd van de fietspadplicht.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:25 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Dat heb je dus ook niet. Als fietser heb je geen recht op de rijbaan, maar hoor je gewoon op het fietspad te rijden.
ga de wegen en verkeerswet maar eens goed lezen , ik ben met kar breder als 80cm en mag dan gewoon op de hoofdrijbaan.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:25 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Dat heb je dus ook niet. Als fietser heb je geen recht op de rijbaan, maar hoor je gewoon op het fietspad te rijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |