Bron: Telegraafquote:Fietsers willen ook de weg op
Utrecht - Toerfietsers die in grote pelotons rijden, moeten toegang krijgen tot provinciale wegen. Verder moeten fietspaden worden verbreed en is een algemene gedragscode voor fietsers nodig.
Dat zegt Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond. "De afgelopen dagen was het slecht weer en is er minder gefietst. Maar bij mooi weer rijden er grote groepen toerfietsers, vaak met flinke snelheid, voorbij argeloze fietsers die een dagje uit zijn. De laatste groep wordt daar angstig van en voelt zich geďntimideerd. Er doen zich dan ook regelmatig valpartijen voor", aldus Van der Steenhoven. Gebruikmaken van de secundaire wegen kan vooral op zondagochtend, meent hij, als het niet zo druk is met autoverkeer.
Mario Kramer, bestuurslid van de Fietsersbond in Almere, merkt ook dat pelotons snelle fietsers het soms verpesten voor anderen. "Het is van 'Opzij, opzij, we hebben vreselijke haast'. Vaak zijn de paden, dat is een feit, te smal.
Mee eens.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Erg irritant ja.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
NEWSFLASH, IK STOP NIET VOOR WIELRENNERS, oprotten vage hardrijders... anders klapjesquote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/uquote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.
Alsof fietsers geen auto hebbenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:15 schreef Dr.Nikita het volgende:
Fietsers hebben pas recht op spreken/eisen stellen als ze ook een klein vermogen per jaar aan wegenbelasting betalen.
Wat is dit nu weer voor een idiote vergelijking?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u
En soms gaat dat niet en moet je dus even je tempo aanpassen en rustig afwachten. Wat wielrenners doen is een artikel 5 voor een automobilist. Bumperkleven, toeteren, schelden, uit het raam hangen, mensen bedreigen, etc.etc.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u
Maar dan wel van de weg afblijvenquote:Fietspaden verbreden graag! en asfalteren ipv die kutstoeptegels
[..]
Alsof fietsers geen auto hebben
Ohja: op de weg fietsen vind ik ook niet slim maar als je ziet hoe slecht sommige fietspaden zijn of hoe smal dan kan ik me dat wel voorstellen. Maar pak dan de bron aan: de slechte fietspaden.
Ook als je een "argeloze fietser" bent, ben je nog steeds een verkeers-deelnemer, en hoor je rekening te houden met het overige verkeer. Terwijl er wel degelijk (groepen) toer-/race-fietsers zijn die zich asociaal gedragen, zijn er ook zat van die "argeloze fietsers" die vinden dat ze nergens op hoeven te letten, veel te druk met andere dingen bezig zijn om het te horen als er een fietser achter ze belt, of bij een bellende achterligger eerst eens moeten omkijken en daarbij ruimschoots naar de linkerkant van het fietspad zwaaien.quote:... voorbij argeloze fietsers die een dagje uit zijn. De laatste groep wordt daar angstig van en voelt zich geďntimideerd.
Dat is geen idiote vergelijking, dat is beide irritant. Alleen kun je er met de auto nog vaak voorbij en op de fiets niet.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:23 schreef cheqy het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor een idiote vergelijking?
Jij bent zeker zo een renner?
Eensch, alhoewel er volgens mij geen wet is die zegt dat fietsers niet op de weg mogen rijden.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:24 schreef Casos het volgende:
[..]
En soms gaat dat niet en moet je dus even je tempo aanpassen en rustig afwachten. Wat wielrenners doen is een artikel 5 voor een automobilist. Bumperkleven, toeteren, schelden, uit het raam hangen, mensen bedreigen, etc.etc.
[..]
Maar dan wel van de weg afblijven.
nooit gehoord van verplichte fietspaden?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:49 schreef Metro2005 het volgende:
Eensch, alhoewel er volgens mij geen wet is die zegt dat fietsers niet op de weg mogen rijden.
Of je fietst even wat langzamer en gebruikt je bel...quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u
Fietspaden verbreden graag! en asfalteren ipv die kutstoeptegels
[..]
Alsof fietsers geen auto hebben
Ohja: op de weg fietsen vind ik ook niet slim maar als je ziet hoe slecht sommige fietspaden zijn of hoe smal dan kan ik me dat wel voorstellen. Maar pak dan de bron aan: de slechte fietspaden.
Neem me niet kwalijk dat ik het niet begrijp hoor. Maar volgens mij haal je toch echt makkelijker met de fiets dan met de auto in. Ik weet niet hoeveel ruimte jij nodig hebt?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is geen idiote vergelijking, dat is beide irritant. Alleen kun je er met de auto nog vaak voorbij en op de fiets niet.
Nee, er zijn ook nog auto's op de weg. Die hebben last van jou, dus niet iedereen is blij. Een wielrenner alleen zou nog net gaan, maar het zijn net Marokkanen, van eentje heb je weinig last, maar dat maken ze meer dan goed als ze met meerdere zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef Gripper het volgende:
Ik rij net zo snel als een brommer, en soms zelfs zo snel als een auto. Dus ga ik op de openbare weg, dan rij ik ook geen dove bejaarden/slingerende scholieren/ kwebbelende bakfietsmoeders aan die met 15 km/u over het fietspad zwalken. Iedereen blij
Daarom fiets ik bijna altijd alleen. Ik kan me soms plaatsvervangend schamen voor het asociale gedrag van sommige grote groepen wielrenners. In mn eentje ben ik niet zo'n zware belasting voor de overige weggebruikersquote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:32 schreef Casos het volgende:
[..]
Nee, er zijn ook nog auto's op de weg. Die hebben last van jou, dus niet iedereen is blij. Een wielrenner alleen zou nog net gaan, maar het zijn net Marokkanen, van eentje heb je weinig last, maar dat maken ze meer dan goed als ze met meerdere zijn.
Ja alleen wat dus irritant is. Wielrenners ergeren zich aan langzame fietsers op het fietspad en willen op de weg. Maar dan fietsen ze op de weg en zijn zij de langzame fietsers die een beetje automobilisten blokkeren.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef Gripper het volgende:
Ik rij net zo snel als een brommer, en soms zelfs zo snel als een auto. Dus ga ik op de openbare weg, dan rij ik ook geen dove bejaarden/slingerende scholieren/ kwebbelende bakfietsmoeders aan die met 15 km/u over het fietspad zwalken. Iedereen blij
Oooeeeee... Zullen ze je eerst moeten pakkenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Het voorstel van van der Steenhoven is gewoon dat wat in België al in de wet staat. Belgische automobilisten hoor je hier niet over zeuren.
Tip aan de jankers in dit topic, ga nooit in België fietsen, als je daar doet wat je hier zegt mag je je vrouw/vriendin/moeder bellen om je verse was te brengen, dan blijf je een tijdje vast zitten.
Elders op de wereld kan het echter gewoonquote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Doen ze in België niet moeilijk over.
Met de auto iemand een kusje geven gaat nogal ver.quote:Doen wat FP128 zegt is in Frankrijk trouwens poging tot moord cq moord. Wordt dan een paar jaartjes brommen.
Is het dan echt zo 'not done' om een bel op je ultra lichte carbon fiets te hebben?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:
...rustig "pardon" roepen als ze er langs willen
Jij bent echt een uitzondering. Jij rijdt vast niet met zo'n heel peloton. Een wielrenner alleen is geen probleem, het zijn die groepen die het probleem zijn. En daar heb ik de dingen die jij net beschrijft, nog niet bij kunnen ontdekken.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:
Poeh, behoorlijk agressieve reacties op toerrenners hier. Zelden ook zoveel vooroordelen en generalisaties voorbij zien komen...
Ja, er zijn veel asociale toerfietsers, maar ook veel meer toerfietsers die sociaal zijn en een "bedankje" geven, richting aangeven, wel netjes voor rood wachten, rustig "pardon" roepen als ze er langs willen en niet vloeken en schreeuwen, de snelheid wat aanpassen aan de situatie, wel snelheid minderen als ze passeren en de fietsers niet van de weg afdrukt etc. etc.. Aan de andere kant zijn er ook veel asocialen die als gezin met zn drieen/vieren naast elkaar gaan rijden, met zn tweeen naast elkaar gaan hardlopen op het fietspad, hun honden langs het fietspad uitlaten (ongelijnd is gevaarlijk, maar aangelijnd ook), slingeren, niet rechts rijden maar demonstratief in het midden blijven rijden.
Als ik daar netjes wat van zeg als toerfietser die zich wel netjes gedraagd, krijg ik de grote bek terug, want ik ben "die wielrenner die denkt dat het fietspad van hem is".
Wielrenners horen niet op de secundaire wegen. Ze horen op fietspaden, die sterk verbeterd en verbreed dienen te worden (niet alleen voor mensen die wat harder willen rijden, maar ook voor de fietser in het algemeen). Ook horen er gedragsregels te komen, niet alleen voor de wielrenner, maar ook voor de recreatieve fietser, die dus ook lang niet altijd netjes rijden.
Het is dus geven en nemen. Leven en laten leven.
Precies. Van die oudjes die een beetje keuvelend en slingerend het fietspad over de hele breedte innemen, argeloos fietsen doe je maar op de hometrainer.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:45 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ook als je een "argeloze fietser" bent, ben je nog steeds een verkeers-deelnemer, en hoor je rekening te houden met het overige verkeer. Terwijl er wel degelijk (groepen) toer-/race-fietsers zijn die zich asociaal gedragen, zijn er ook zat van die "argeloze fietsers" die vinden dat ze nergens op hoeven te letten, veel te druk met andere dingen bezig zijn om het te horen als er een fietser achter ze belt, of bij een bellende achterligger eerst eens moeten omkijken en daarbij ruimschoots naar de linkerkant van het fietspad zwaaien.
Het is redelijk not done ja. Ik heb overigens sinds kort een bel, gekregen van de hoofdsponsor van de club waarbij ik rijd. Maar vaak helpt bellen niet altijd: dan moet je twee/drie keer bellen en dan hebben ze pas door dat er iemand lang wil.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:10 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Is het dan echt zo 'not done' om een bel op je ultra lichte carbon fiets te hebben?
Die hebben ze toch ook wel in een ultra lichte peperdure uitvoering?
Nee hoor, ik rijd ook bij een club. En die club heeft goed beleid omtrent veiligheid: in groepen van maximaal acht tot tien man rijden, hard waar je de ruimte hebt, relatief rustig en achter elkaar waar het niet kan/smal is, rood=rood, duidelijk richting aangeven, duidelijke waarschuwingen aan elkaar geven etc. etc. En sinds kort is dus een fietsbel verplicht.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:11 schreef Casos het volgende:
[..]
Jij bent echt een uitzondering. Jij rijdt vast niet met zo'n heel peloton. Een wielrenner alleen is geen probleem, het zijn die groepen die het probleem zijn. En daar heb ik de dingen die jij net beschrijft, nog niet bij kunnen ontdekken.
En als de fietspaden verbreed worden, mag er ook wel eens gekeken worden naar een maximumsnelheid. Met de auto mag je ook geen race tussen de overige weggebruikers door houden en dat is wat de meeste wielrenners gewoon aan het doen zijn.
Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is. Die verkeersregels zijn helemaal zo gek nog niet, als iedereen nou eens begint met zich daaraan houden, dan kun je dan alsnog kijken of er problemen zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:20 schreef marcodej het volgende:
Het is redelijk not done ja. Ik heb overigens sinds kort een bel, gekregen van de hoofdsponsor van de club waarbij ik rijd. Maar vaak helpt bellen niet altijd: dan moet je twee/drie keer bellen en dan hebben ze pas door
Als die niet gesponsord zou zijn had ik hem niet gehad, moet ik eerlijk zeggen. En dan is rusig "pardon" of "tingeling" roepen een net alternatief vind ik zelf.
Bwahaha, sorry, daar moest ik even om lachen. Gaan we nu doen alsof bejaarden te dom zijn om te bedenken dat "pardon" of "tingeling" betekend: Ik wil er langs.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is.
Ik zit zelf ook veel op mijn racefiets, maar ben het wel met je eens.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Leuk, maar in de praktijk werkt dat niet zo. De bel wordt vaak niet gehoord, zeker als je het ruim van tevoren doet (er wordt in ieder geval niet gereageerd en blijft men maar lekker doorkeuvelen met elkaar) en als ze reageren, dan wordt er inderdaad juist eerst omgekeken (waarbij ze ook nog eens gevaarlijk slingeren) en dan pas gereageerd...quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is. Die verkeersregels zijn helemaal zo gek nog niet, als iedereen nou eens begint met zich daaraan houden, dan kun je dan alsnog kijken of er problemen zijn.
Mensen die niet bereid zijn om het duidelijkste geluidssignaal te geven om dat dat niet stoer is op hun fietsje moeten helemaal hun bek houden natuurlijk. Als je nou 20 meter van te voren belt dan hebben die bejaarden ook de tijd om achter elkaar te gaan fietsen en hoeven ze niet om te kijken.
Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:45 schreef Oksel het volgende:
Bejaarden HOREN JE BEL niet. Dat is het probleem. En pas had ik hier 2 Duitse bejaarden die naar LINKS gingen..Die snappen het echt niet.
Ik denk dat wielrenners juist wel duidelijk communiceren. Waarom? Ze hebben geen zin om te vallen. Of dat nou via een belletje is of via een helder "pardon" maakt me dan weinig uit. Als het via asociaal schreeuwen gaat, dan is het een ander verhaal.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.
Mijn punt is dat je eerst zelf moet zorgen voor optimale communicatie, en dan pas moet kijken of er nog wat te klagen is. Als je een bel van de sponsor moet krijgen en veel wielrenners er helemaal geen hebben, dan is het wel duidelijk dat ze hun bijdrage niet willen leveren. En dat werkt natuurlijk door, op die manier krijg je daar geen routine in bij de recreerende senioren.
Misschien is de voorgestelde gedragscode dan toch niet zo'n onaardig idee, hoewel die komt uit de hoek van fietsers die menen argeloos te mogen zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:49 schreef marcodej het volgende:
[..]
Leuk, maar in de praktijk werkt dat niet zo. De bel wordt vaak niet gehoord, zeker als je het ruim van tevoren doet (er wordt in ieder geval niet gereageerd en blijft men maar lekker doorkeuvelen met elkaar) en als ze reageren, dan wordt er inderdaad juist eerst omgekeken (waarbij ze ook nog eens gevaarlijk slingeren) en dan pas gereageerd...
Een helder en rustig "pardon" of "tingeling" roepen werkt dan uiteindelijk wel. Dat roepen doe ik overigens als ik kort achter ze zit, ik roep niet op 200m afstand als een debiel dat ze aan de kant moeten...
Overigens ben ik het met je eens hoor: hou je aan de regels. Maar dat geld dan voor zowel hardrijders als de "argeloze" recreant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |