abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70841426
quote:
Fietsers willen ook de weg op

Utrecht - Toerfietsers die in grote pelotons rijden, moeten toegang krijgen tot provinciale wegen. Verder moeten fietspaden worden verbreed en is een algemene gedragscode voor fietsers nodig.

Dat zegt Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond. "De afgelopen dagen was het slecht weer en is er minder gefietst. Maar bij mooi weer rijden er grote groepen toerfietsers, vaak met flinke snelheid, voorbij argeloze fietsers die een dagje uit zijn. De laatste groep wordt daar angstig van en voelt zich geďntimideerd. Er doen zich dan ook regelmatig valpartijen voor", aldus Van der Steenhoven. Gebruikmaken van de secundaire wegen kan vooral op zondagochtend, meent hij, als het niet zo druk is met autoverkeer.

Mario Kramer, bestuurslid van de Fietsersbond in Almere, merkt ook dat pelotons snelle fietsers het soms verpesten voor anderen. "Het is van 'Opzij, opzij, we hebben vreselijke haast'. Vaak zijn de paden, dat is een feit, te smal.
Bron: Telegraaf

Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.

Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
  vrijdag 10 juli 2009 @ 10:57:47 #2
167923 appelsjap
All the above
pi_70841459
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:

[..]

Bron: Telegraaf

Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.

Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Mee eens.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_70841741
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:
Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Erg irritant ja.
pi_70841796
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:

[..]

Bron: Telegraaf

Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.

Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
NEWSFLASH, IK STOP NIET VOOR WIELRENNERS, oprotten vage hardrijders... anders klapjes
No Guts, No Glory
pi_70841854
Wat een onzin zeg. Je kan best hard fietsen, je moet het alleen wel verantwoordelijk doen. Dus inderdaad niet in een woonwijk bijvoorbeeld. Ook die grote groepen lijken mij zeer onverstandig. Maar een fietser die gewoon hard fiets buiten de stad, ik zie het probleem niet.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 11:09:36 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_70841861
Doe dan gewoon eens mee met de Tour als je alleen de weg kwijt raakt, of ga anders in je ééntje tegen de wind en regen in fietsen op de Afsluitdijk.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_70841903
Wordt wat moois straks op die fantatische 80 km wegen. Gezien de koppigheid en vooral stomheid van deze wielrenners (wat nou tourfietsen, tour de france bedoel je, het zijn gewoon dwazen met racefietsen) zal het aantal ongelukken flink toenemen.

Eén voordeel, het zijn dan wel de wieldebielen die over het asfalt gesmeerd worden i.p.v. kinderen en oude mensen die rustig een stukje aan het fietsen zijn.
pi_70841904
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:09 schreef Hyperdude het volgende:
Doe dan gewoon eens mee met de Tour
Volgend jaar, ok?
pi_70841990
Ik krijg altijd Karst T. neigingen als zo'n groep wielrenners voor mijn auto gaat rijden. Opzouten naar het fietspad stelletje idioten in jullie strakke nichtenpakjes.
pi_70842066
Fietsers hebben pas recht op spreken/eisen stellen als ze ook een klein vermogen per jaar aan wegenbelasting betalen.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 11:18:05 #11
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70842155
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:

[..]

Bron: Telegraaf

Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.
Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u

Fietspaden verbreden graag! en asfalteren ipv die kutstoeptegels
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:15 schreef Dr.Nikita het volgende:
Fietsers hebben pas recht op spreken/eisen stellen als ze ook een klein vermogen per jaar aan wegenbelasting betalen.
Alsof fietsers geen auto hebben

Ohja: op de weg fietsen vind ik ook niet slim maar als je ziet hoe slecht sommige fietspaden zijn of hoe smal dan kan ik me dat wel voorstellen. Maar pak dan de bron aan: de slechte fietspaden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 10 juli 2009 @ 11:23:28 #12
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_70842340
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u
Wat is dit nu weer voor een idiote vergelijking?
Jij bent zeker zo een renner?
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
pi_70842396
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u
En soms gaat dat niet en moet je dus even je tempo aanpassen en rustig afwachten. Wat wielrenners doen is een artikel 5 voor een automobilist. Bumperkleven, toeteren, schelden, uit het raam hangen, mensen bedreigen, etc.etc.
quote:
Fietspaden verbreden graag! en asfalteren ipv die kutstoeptegels
[..]

Alsof fietsers geen auto hebben

Ohja: op de weg fietsen vind ik ook niet slim maar als je ziet hoe slecht sommige fietspaden zijn of hoe smal dan kan ik me dat wel voorstellen. Maar pak dan de bron aan: de slechte fietspaden.
Maar dan wel van de weg afblijven .
  vrijdag 10 juli 2009 @ 11:45:00 #14
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_70843089
quote:
... voorbij argeloze fietsers die een dagje uit zijn. De laatste groep wordt daar angstig van en voelt zich geďntimideerd.
Ook als je een "argeloze fietser" bent, ben je nog steeds een verkeers-deelnemer, en hoor je rekening te houden met het overige verkeer. Terwijl er wel degelijk (groepen) toer-/race-fietsers zijn die zich asociaal gedragen, zijn er ook zat van die "argeloze fietsers" die vinden dat ze nergens op hoeven te letten, veel te druk met andere dingen bezig zijn om het te horen als er een fietser achter ze belt, of bij een bellende achterligger eerst eens moeten omkijken en daarbij ruimschoots naar de linkerkant van het fietspad zwaaien.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 11:49:51 #15
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70843290
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:23 schreef cheqy het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer voor een idiote vergelijking?
Jij bent zeker zo een renner?
Dat is geen idiote vergelijking, dat is beide irritant. Alleen kun je er met de auto nog vaak voorbij en op de fiets niet.
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:24 schreef Casos het volgende:

[..]

En soms gaat dat niet en moet je dus even je tempo aanpassen en rustig afwachten. Wat wielrenners doen is een artikel 5 voor een automobilist. Bumperkleven, toeteren, schelden, uit het raam hangen, mensen bedreigen, etc.etc.
[..]

Maar dan wel van de weg afblijven .
Eensch, alhoewel er volgens mij geen wet is die zegt dat fietsers niet op de weg mogen rijden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 10 juli 2009 @ 11:52:14 #16
215628 woid
let's get Friendly
pi_70843379
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:49 schreef Metro2005 het volgende:


Eensch, alhoewel er volgens mij geen wet is die zegt dat fietsers niet op de weg mogen rijden.
nooit gehoord van verplichte fietspaden?

terug naar de lagereschool jij
pi_70843776
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:18 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als er voor je een fossiel in een auto rijdt die 20km/u rijdt op een 50 weg dan wil je er ook voorbij. Fietspaden zijn vaak zó smal dat je er nauwelijks voorbij komt. zeker als die fossielen 2 breed rijden en dan 12km/u gaan fietsen is het lastig om er voorbij te komen. Ook al bij een normaal fietstempo van 20-25km/u

Fietspaden verbreden graag! en asfalteren ipv die kutstoeptegels
[..]

Alsof fietsers geen auto hebben

Ohja: op de weg fietsen vind ik ook niet slim maar als je ziet hoe slecht sommige fietspaden zijn of hoe smal dan kan ik me dat wel voorstellen. Maar pak dan de bron aan: de slechte fietspaden.
Of je fietst even wat langzamer en gebruikt je bel...
Is ook goed voor je beentjes, kan je daarna extra kracht zetten om weer op snelheid te komen.

Of ben je daar als sporter te lui voor?
pi_70844137
Wat je wel ziet is dat die wielrenners heel mans worden en megalomane trekjes krijgen als ze met een grote groep zijn.
Met 6 breed over het fietspad racen en dan woest gebarend 'AAN DE KANT KANKERLUL' schreeuwen naar alle tegenliggers die niet bij voorbaat al stil gaan staan in de berm.
Vandaar ook dat ze zelfs in het schemerdonker en als er geen insecten zijn nog een donkere zonnebril op hebben.
Kunnen ze lekker met hun latexmaatjes incognito zich als een lompe zak hooi gedragen.
Met een stoomwals er overheen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Zwartbaard op 10-07-2009 13:25:33 ]
  vrijdag 10 juli 2009 @ 12:16:53 #19
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_70844217
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:49 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat is geen idiote vergelijking, dat is beide irritant. Alleen kun je er met de auto nog vaak voorbij en op de fiets niet.
Neem me niet kwalijk dat ik het niet begrijp hoor. Maar volgens mij haal je toch echt makkelijker met de fiets dan met de auto in. Ik weet niet hoeveel ruimte jij nodig hebt?

En buiten dat, fietspaden worden aangelegd opdat 'normale fietsers' zich veilig kunnen verplaatsen, niet om daar alsnog van hun sokken gereden te worden door een stelletje tokkies.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 12:20:23 #20
130803 Gripper
Get a grip
pi_70844350
Ik rij net zo snel als een brommer, en soms zelfs zo snel als een auto. Dus ga ik op de openbare weg, dan rij ik ook geen dove bejaarden/slingerende scholieren/ kwebbelende bakfietsmoeders aan die met 15 km/u over het fietspad zwalken. Iedereen blij
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_70844772
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef Gripper het volgende:
Ik rij net zo snel als een brommer, en soms zelfs zo snel als een auto. Dus ga ik op de openbare weg, dan rij ik ook geen dove bejaarden/slingerende scholieren/ kwebbelende bakfietsmoeders aan die met 15 km/u over het fietspad zwalken. Iedereen blij
Nee, er zijn ook nog auto's op de weg. Die hebben last van jou, dus niet iedereen is blij. Een wielrenner alleen zou nog net gaan, maar het zijn net Marokkanen, van eentje heb je weinig last, maar dat maken ze meer dan goed als ze met meerdere zijn.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 12:33:14 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70844816
Ik ben wel voorstander van meer rechten voor fietsers. We moeten autos toch langzaamaan beginnen uitfaseren (olie is bijna op).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 10 juli 2009 @ 12:40:39 #23
130803 Gripper
Get a grip
pi_70845034
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 12:32 schreef Casos het volgende:

[..]

Nee, er zijn ook nog auto's op de weg. Die hebben last van jou, dus niet iedereen is blij. Een wielrenner alleen zou nog net gaan, maar het zijn net Marokkanen, van eentje heb je weinig last, maar dat maken ze meer dan goed als ze met meerdere zijn.
Daarom fiets ik bijna altijd alleen. Ik kan me soms plaatsvervangend schamen voor het asociale gedrag van sommige grote groepen wielrenners. In mn eentje ben ik niet zo'n zware belasting voor de overige weggebruikers
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_70845185
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef Gripper het volgende:
Ik rij net zo snel als een brommer, en soms zelfs zo snel als een auto. Dus ga ik op de openbare weg, dan rij ik ook geen dove bejaarden/slingerende scholieren/ kwebbelende bakfietsmoeders aan die met 15 km/u over het fietspad zwalken. Iedereen blij
Ja alleen wat dus irritant is. Wielrenners ergeren zich aan langzame fietsers op het fietspad en willen op de weg. Maar dan fietsen ze op de weg en zijn zij de langzame fietsers die een beetje automobilisten blokkeren.

Het lijkt me ten eerste vrij gevaarlijk, kom je met 90 een bocht om, rijden daar achter ineens een groep wielrenners met een km of 40. Dan moet je aardig hard op de rem. Maarja, misschien is er ooit een vrachtwagen die dat niet op tijd kan en zijn er weer wat van die spandexfappers minder .

En daarnaast vind ik dat fietsers niet op de weg horen, ze hebben zich maar aan te passen. Als bromfietser mag je buiten de bebouwde kom ook niet op de weg, terwijl het snelheidsverschil met fietsers ook groot is. Maar die kunnen wel gewoon normaal wachten tot ze er langs kunnen, ipv je van de weg te rijden .
pi_70845261
Ik vind het best als fietsers op de weg rijden als wij automobilisten dan de vrijheid hebben ze van de weg
af te rijden als ze ons hinderen.
75 topics = FIN
pi_70845539
Helemaal mee eens
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  FOK!fotograaf vrijdag 10 juli 2009 @ 16:43:15 #27
73911 ultra_ivo
pi_70853295
Het voorstel van van der Steenhoven is gewoon dat wat in België al in de wet staat. Belgische automobilisten hoor je hier niet over zeuren.
Tip aan de jankers in dit topic, ga nooit in België fietsen, als je daar doet wat je hier zegt mag je je vrouw/vriendin/moeder bellen om je verse was te brengen, dan blijf je een tijdje vast zitten.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 16:47:57 #28
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70853422
Gaan we die aso's nog hun zin geven ook?

Een paar klappen voor hun smoel kunnen ze krijgen. Grafvolk.
Intelligent, but fucked up.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 16:48:49 #29
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70853452
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 16:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Het voorstel van van der Steenhoven is gewoon dat wat in België al in de wet staat. Belgische automobilisten hoor je hier niet over zeuren.
Tip aan de jankers in dit topic, ga nooit in België fietsen, als je daar doet wat je hier zegt mag je je vrouw/vriendin/moeder bellen om je verse was te brengen, dan blijf je een tijdje vast zitten.
Oooeeeee... Zullen ze je eerst moeten pakken
Intelligent, but fucked up.
  FOK!fotograaf vrijdag 10 juli 2009 @ 16:50:12 #30
73911 ultra_ivo
pi_70853499
Doen ze in België niet moeilijk over. Doen wat FP128 zegt is in Frankrijk trouwens poging tot moord cq moord. Wordt dan een paar jaartjes brommen.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 16:58:42 #31
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70853774
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 16:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Doen ze in België niet moeilijk over.
Elders op de wereld kan het echter gewoon
quote:
Doen wat FP128 zegt is in Frankrijk trouwens poging tot moord cq moord. Wordt dan een paar jaartjes brommen.
Met de auto iemand een kusje geven gaat nogal ver.
Intelligent, but fucked up.
pi_70853927
Poeh, behoorlijk agressieve reacties op toerrenners hier. Zelden ook zoveel vooroordelen en generalisaties voorbij zien komen...

Ja, er zijn veel asociale toerfietsers, maar ook veel meer toerfietsers die sociaal zijn en een "bedankje" geven, richting aangeven, wel netjes voor rood wachten, rustig "pardon" roepen als ze er langs willen en niet vloeken en schreeuwen, de snelheid wat aanpassen aan de situatie, wel snelheid minderen als ze passeren en de fietsers niet van de weg afdrukt etc. etc.. Aan de andere kant zijn er ook veel asocialen die als gezin met zn drieen/vieren naast elkaar gaan rijden, met zn tweeen naast elkaar gaan hardlopen op het fietspad, hun honden langs het fietspad uitlaten (ongelijnd is gevaarlijk, maar aangelijnd ook), slingeren, niet rechts rijden maar demonstratief in het midden blijven rijden.

Als ik daar netjes wat van zeg als toerfietser die zich wel netjes gedraagd, krijg ik de grote bek terug, want ik ben "die wielrenner die denkt dat het fietspad van hem is".

Wielrenners horen niet op de secundaire wegen. Ze horen op fietspaden, die sterk verbeterd en verbreed dienen te worden (niet alleen voor mensen die wat harder willen rijden, maar ook voor de fietser in het algemeen). Ook horen er gedragsregels te komen, niet alleen voor de wielrenner, maar ook voor de recreatieve fietser, die dus ook lang niet altijd netjes rijden.

Het is dus geven en nemen. Leven en laten leven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_70854156
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:

...rustig "pardon" roepen als ze er langs willen
Is het dan echt zo 'not done' om een bel op je ultra lichte carbon fiets te hebben?
Die hebben ze toch ook wel in een ultra lichte peperdure uitvoering?
pi_70854183
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:
Poeh, behoorlijk agressieve reacties op toerrenners hier. Zelden ook zoveel vooroordelen en generalisaties voorbij zien komen...

Ja, er zijn veel asociale toerfietsers, maar ook veel meer toerfietsers die sociaal zijn en een "bedankje" geven, richting aangeven, wel netjes voor rood wachten, rustig "pardon" roepen als ze er langs willen en niet vloeken en schreeuwen, de snelheid wat aanpassen aan de situatie, wel snelheid minderen als ze passeren en de fietsers niet van de weg afdrukt etc. etc.. Aan de andere kant zijn er ook veel asocialen die als gezin met zn drieen/vieren naast elkaar gaan rijden, met zn tweeen naast elkaar gaan hardlopen op het fietspad, hun honden langs het fietspad uitlaten (ongelijnd is gevaarlijk, maar aangelijnd ook), slingeren, niet rechts rijden maar demonstratief in het midden blijven rijden.

Als ik daar netjes wat van zeg als toerfietser die zich wel netjes gedraagd, krijg ik de grote bek terug, want ik ben "die wielrenner die denkt dat het fietspad van hem is".

Wielrenners horen niet op de secundaire wegen. Ze horen op fietspaden, die sterk verbeterd en verbreed dienen te worden (niet alleen voor mensen die wat harder willen rijden, maar ook voor de fietser in het algemeen). Ook horen er gedragsregels te komen, niet alleen voor de wielrenner, maar ook voor de recreatieve fietser, die dus ook lang niet altijd netjes rijden.

Het is dus geven en nemen. Leven en laten leven.
Jij bent echt een uitzondering. Jij rijdt vast niet met zo'n heel peloton. Een wielrenner alleen is geen probleem, het zijn die groepen die het probleem zijn. En daar heb ik de dingen die jij net beschrijft, nog niet bij kunnen ontdekken.

En als de fietspaden verbreed worden, mag er ook wel eens gekeken worden naar een maximumsnelheid. Met de auto mag je ook geen race tussen de overige weggebruikers door houden en dat is wat de meeste wielrenners gewoon aan het doen zijn.
pi_70854314
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:45 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Ook als je een "argeloze fietser" bent, ben je nog steeds een verkeers-deelnemer, en hoor je rekening te houden met het overige verkeer. Terwijl er wel degelijk (groepen) toer-/race-fietsers zijn die zich asociaal gedragen, zijn er ook zat van die "argeloze fietsers" die vinden dat ze nergens op hoeven te letten, veel te druk met andere dingen bezig zijn om het te horen als er een fietser achter ze belt, of bij een bellende achterligger eerst eens moeten omkijken en daarbij ruimschoots naar de linkerkant van het fietspad zwaaien.
Precies. Van die oudjes die een beetje keuvelend en slingerend het fietspad over de hele breedte innemen, argeloos fietsen doe je maar op de hometrainer.

Je mag naast mekaar fietsen, maar alleen als je het overige verkeer niet hindert. Je moet dus gewoon een rij breed als er een snellere fietser aankomt. De schuld wordt mij hier teveel bij de wielrenners gelegd. Als die bellen moet je gewoon achter mekaar gaan fietsen, en moeten die senioren dus meteen reageren, omkijken hoeft echt niet, en moeten ze dus elkaar zoveel ruimte laten dat dat allemaal past. Ipv als een groepje van vier en dan nog eens bekijken wie er harder moet gaan en wie in moet houden om achter elkaar uit te komen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70854523
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:10 schreef PankPinther het volgende:

[..]

Is het dan echt zo 'not done' om een bel op je ultra lichte carbon fiets te hebben?
Die hebben ze toch ook wel in een ultra lichte peperdure uitvoering?
Het is redelijk not done ja. Ik heb overigens sinds kort een bel, gekregen van de hoofdsponsor van de club waarbij ik rijd. Maar vaak helpt bellen niet altijd: dan moet je twee/drie keer bellen en dan hebben ze pas door dat er iemand lang wil.

Als die niet gesponsord zou zijn had ik hem niet gehad, moet ik eerlijk zeggen. En dan is rusig "pardon" of "tingeling" roepen een net alternatief vind ik zelf.
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:11 schreef Casos het volgende:

[..]

Jij bent echt een uitzondering. Jij rijdt vast niet met zo'n heel peloton. Een wielrenner alleen is geen probleem, het zijn die groepen die het probleem zijn. En daar heb ik de dingen die jij net beschrijft, nog niet bij kunnen ontdekken.

En als de fietspaden verbreed worden, mag er ook wel eens gekeken worden naar een maximumsnelheid. Met de auto mag je ook geen race tussen de overige weggebruikers door houden en dat is wat de meeste wielrenners gewoon aan het doen zijn.
Nee hoor, ik rijd ook bij een club. En die club heeft goed beleid omtrent veiligheid: in groepen van maximaal acht tot tien man rijden, hard waar je de ruimte hebt, relatief rustig en achter elkaar waar het niet kan/smal is, rood=rood, duidelijk richting aangeven, duidelijke waarschuwingen aan elkaar geven etc. etc. En sinds kort is dus een fietsbel verplicht.

En nee, dan wordt er niet "geraced." Ja, we gaan harder, maar niet onverantwoord hard.

En we zijn zeker niet de uitzondering. De meeste clubs en renners zijn zich weldegelijk bewust van hun plaats in de omgeving.

[ Bericht 1% gewijzigd door marcodej op 10-07-2009 17:55:15 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:39:15 #37
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70855206
Het grote probleem zijn de mensen die je fietsbel niet horen. Ik heb op mijn racefiets een fietsbel gemaakt, zodat ik op tijd aan kan geven dat ik er langs ga. Ik bel OOK als er genoeg ruimte is, dit puur ter waarschuwing, we willen geen ongelukken natuurlijk, en ik wil mensen ook niet laten schrikken.

Mensen horen ze vaak gewoon niet!

En dan mensen die hem wel horen.. uitgebreid om gaan kijken, dan heeeeeeeel rustig aan de kant gaan.. en als je in dit geval met peleton fietst, is dat drama, en kan het zelfs gevaarlijk zijn. Hard remmen in peleton is altijd ruk.

Overigens fiets ik in Duitsland, waar uberhaupt geen fietspaden zijn altijd op openbare wegen, 80km wegen, dat gaat prima.

Oh, en dan heb je nog de mensen die heel erg boos worden OMDAT je belt.. "Je kan er toch langs, etc. etc".
pi_70855244
Pfft, rustig aan met al die generalisaties zeg.

Zien jullie nou niet dat de regels veranderen iedereen helpt? Racende fietsers op te smalle fietspaadjes houden creeert juist gevaarlijke situaties.

Dat júllie automobilsisten nou zo nodig 80 op een weg willen rijden waar je 50 mag.
Ok dat was ook een generalisatie, maar ik wil gewoon zeggen; je hebt gevaarlijke fietsers en je hebt gevaarlijke automobilisten.

Toevallig is iedereen die hier post een engeltje....hmmmm ja....

Geloof je het zelf?
Up and down we go!
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:41:08 #39
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70855266
En dan heb je ook nog de mensen die gewoon weigeren aan de kant te gaan.. "het fietspad is toch ook van ons!" Ja, dan kun je het krijgen inderdaad.

En maximum snelheden op fietspaden.. zullen we dan ook meteen MINIMUM snelheden doen? Minimum 20, maximum 40.
pi_70855298
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:20 schreef marcodej het volgende:
Het is redelijk not done ja. Ik heb overigens sinds kort een bel, gekregen van de hoofdsponsor van de club waarbij ik rijd. Maar vaak helpt bellen niet altijd: dan moet je twee/drie keer bellen en dan hebben ze pas door

Als die niet gesponsord zou zijn had ik hem niet gehad, moet ik eerlijk zeggen. En dan is rusig "pardon" of "tingeling" roepen een net alternatief vind ik zelf.
Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is. Die verkeersregels zijn helemaal zo gek nog niet, als iedereen nou eens begint met zich daaraan houden, dan kun je dan alsnog kijken of er problemen zijn.

Mensen die niet bereid zijn om het duidelijkste geluidssignaal te geven om dat dat niet stoer is op hun fietsje moeten helemaal hun bek houden natuurlijk. Als je nou 20 meter van te voren belt dan hebben die bejaarden ook de tijd om achter elkaar te gaan fietsen en hoeven ze niet om te kijken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:45:41 #41
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70855391
Bejaarden HOREN JE BEL niet. Dat is het probleem. En pas had ik hier 2 Duitse bejaarden die naar LINKS gingen.. Die snappen het echt niet.

Prima regel trouwens, peletons op de weg. In peleton kun je makkelijk > 35 rijden.. bejaardenkarretjes gaan ook zo hard. En zijn net zo breed.
pi_70855404
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is.
Bwahaha, sorry, daar moest ik even om lachen. Gaan we nu doen alsof bejaarden te dom zijn om te bedenken dat "pardon" of "tingeling" betekend: Ik wil er langs.

Voor de rest ben ik het wel met je eens. Zo lang verkeersregels duidelijk zijn kan het geen kwaad, zo lang iedereen zich eraan houd. Het kan in ieder geval geen kwaad sommige fietspaden te verbreden.
Up and down we go!
pi_70855452
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:

[..]

Bron: Telegraaf

Ze gaan maar lekker op een circuit rijden. Ik moet me met de auto ook aan de regels houden. Wil ik een wedstrijdje rijden of hard achter elkaar, zal ik ook uit moeten wijken naar een plek waar de wegenverkeerswet niet geldt.

Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Ik zit zelf ook veel op mijn racefiets, maar ben het wel met je eens.
Tijdens toertochten merk ik ook vaak dat van die groepen denken dat de weg voor hun alleen is, en iedereen moet maar aan de kant omdat anders hun gemiddelde onder de 30 komt
Anderzijds zijn 'gewone' fietsers ook vaak gevaarlijk bezig. Ik heb een belletje op m'n racefiets, en als ik dan bel om er langs te gaan, gaan veel mensen eerst linksachter kijken en slingeren ze daarbij helemaal naar links. Volgens mij is de reden dat iemand belt, dat diegene er langs wil
Ik snap echt niet dat zulke mensen niet meteen aan de kant gaan? Sowieso zijn er veel mensen die zomaar uit het niets beginnen te slingeren. En wielrenners op de weg toelaten lijkt mij echt een slecht idee.
pi_70855503
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, een bel draagt verder, bovendien is het heel herkenbaar en weten die oudjes ook zonder omkijken wat er aan de hand is. Die verkeersregels zijn helemaal zo gek nog niet, als iedereen nou eens begint met zich daaraan houden, dan kun je dan alsnog kijken of er problemen zijn.

Mensen die niet bereid zijn om het duidelijkste geluidssignaal te geven om dat dat niet stoer is op hun fietsje moeten helemaal hun bek houden natuurlijk. Als je nou 20 meter van te voren belt dan hebben die bejaarden ook de tijd om achter elkaar te gaan fietsen en hoeven ze niet om te kijken.
Leuk, maar in de praktijk werkt dat niet zo. De bel wordt vaak niet gehoord, zeker als je het ruim van tevoren doet (er wordt in ieder geval niet gereageerd en blijft men maar lekker doorkeuvelen met elkaar) en als ze reageren, dan wordt er inderdaad juist eerst omgekeken (waarbij ze ook nog eens gevaarlijk slingeren) en dan pas gereageerd...

Een helder en rustig "pardon" of "tingeling" roepen werkt dan uiteindelijk wel. Dat roepen doe ik overigens als ik kort achter ze zit, ik roep niet op 200m afstand als een debiel dat ze aan de kant moeten...

Overigens ben ik het met je eens hoor: hou je aan de regels. Maar dat geld dan voor zowel hardrijders als de "argeloze" recreant.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:53:18 #45
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70855636
Nouja, dat debiel is in jouw geval natuurlijk discutabel..
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:53:57 #46
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70855659
Hier in Duitsland hebben we overigens geen andere fietsers. Wel lekker rustig..
pi_70855782
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:45 schreef Oksel het volgende:
Bejaarden HOREN JE BEL niet. Dat is het probleem. En pas had ik hier 2 Duitse bejaarden die naar LINKS gingen.. Die snappen het echt niet.
Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.

Mijn punt is dat je eerst zelf moet zorgen voor optimale communicatie, en dan pas moet kijken of er nog wat te klagen is. Als je een bel van de sponsor moet krijgen en veel wielrenners er helemaal geen hebben, dan is het wel duidelijk dat ze hun bijdrage niet willen leveren. En dat werkt natuurlijk door, op die manier krijg je daar geen routine in bij de recreerende senioren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70855995
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.

Mijn punt is dat je eerst zelf moet zorgen voor optimale communicatie, en dan pas moet kijken of er nog wat te klagen is. Als je een bel van de sponsor moet krijgen en veel wielrenners er helemaal geen hebben, dan is het wel duidelijk dat ze hun bijdrage niet willen leveren. En dat werkt natuurlijk door, op die manier krijg je daar geen routine in bij de recreerende senioren.
Ik denk dat wielrenners juist wel duidelijk communiceren. Waarom? Ze hebben geen zin om te vallen. Of dat nou via een belletje is of via een helder "pardon" maakt me dan weinig uit. Als het via asociaal schreeuwen gaat, dan is het een ander verhaal.

En communiceren betekent ook dat de medeweggebruiker openstaat voor die communicatie en een tikkie beter oplet.

De fout en verantwoordelijkheid ligt echt niet altijd bij de hardrijder, die ligt er voor beide partijen.

(Het zijn ook niet alleen de senioren hoor, maar ook de wandelaars (met hond) en hardlopers midden op fietspaden, hangjeugd met zn vieren naast elkaar etc.)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_70855999
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:49 schreef marcodej het volgende:

[..]

Leuk, maar in de praktijk werkt dat niet zo. De bel wordt vaak niet gehoord, zeker als je het ruim van tevoren doet (er wordt in ieder geval niet gereageerd en blijft men maar lekker doorkeuvelen met elkaar) en als ze reageren, dan wordt er inderdaad juist eerst omgekeken (waarbij ze ook nog eens gevaarlijk slingeren) en dan pas gereageerd...

Een helder en rustig "pardon" of "tingeling" roepen werkt dan uiteindelijk wel. Dat roepen doe ik overigens als ik kort achter ze zit, ik roep niet op 200m afstand als een debiel dat ze aan de kant moeten...

Overigens ben ik het met je eens hoor: hou je aan de regels. Maar dat geld dan voor zowel hardrijders als de "argeloze" recreant.
Misschien is de voorgestelde gedragscode dan toch niet zo'n onaardig idee, hoewel die komt uit de hoek van fietsers die menen argeloos te mogen zijn.

Als iedereen zich nou aan op zich heel zinnige verkeersregels zou houden, dan had je natuurlijk dat het gewoon routines worden. Het pelotonnetje belt, de oudjes gaan achter mekaar fietsen zonder om te kijken want ze weten wat er staat te gebeuren, en er hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Maar als de wielrenners een bel niet stoer vinden en dan achterop fietsen om dan te gaan roepen, dan krijg je ook dat mensen gaan omkijken wat er aan de hand is. Ik heb zelf de fietsbel herontdekt als een heel handig ding, maar wat betreft slingeren ze al die stoere fietsjes zonder bel op de bon.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70856222
Overigens worden smalle (fiets)paden veel door groepen gemeden hoor, juist vanwege de veiligheid. Meestal wordt juist de ruimte opgezocht (bijvoorbeeld de brede wegen met fietsadviesstrook in de polder), maar soms ontkom je er niet aan dat je op een smaller pad terecht komt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')