abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf vrijdag 10 juli 2009 @ 18:53:55 #51
73911 ultra_ivo
pi_70857339
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:13 schreef marcodej het volgende:
Overigens worden smalle (fiets)paden veel door groepen gemeden hoor, juist vanwege de veiligheid. Meestal wordt juist de ruimte opgezocht (bijvoorbeeld de brede wegen met fietsadviesstrook in de polder), maar soms ontkom je er niet aan dat je op een smaller pad terecht komt.
Klopt. Bij de toertochten die ik organiseer mijd ik zoveel mogelijk wegen met fietspaden. Die zijn vaak veel te gevaarlijk.
Als een fietspad de verkeersveiligheid verbeterd heb ik geen probleem hier gebruik van te maken. Als een fietspad de verkeersveiligheid verslechterd (wat helaas te vaak het geval is) kies ik voor veiligheid. Maar al te vaak zijn fietspaden totaal onoverzichtelijk, brengen ze je in gevaarlijke situatie (bijv. in de dode hoek van afslaande vrachtauto's) en zijn ze in slechte staat van onderhoud.
Bepaalde toeristische fietspaden zijn onbruikbaar op een zonnige zondagmiddag vanwege teveel verkeer.
Helemaal de topper zijn smalle fietspaden met struikelhegjes/hekjes ernaast in een afdaling. Dan breng je alles en iedereen in gevaar door er gebruik van te maken. Soms krijg ik de indruk dat fietspadontwerpers zelf niet fietsen. In het donker zijn tweerichtingsfietspaden een ander probleem. Als je dan 'tegen de richting in' moet fietsen wordt je door tegemoetkomende automobilisten totaal verblind, zeker als het fietspad wat lager ligt dan de weg.
pi_70857845
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:39 schreef Oksel het volgende:
Het grote probleem zijn de mensen die je fietsbel niet horen. Ik heb op mijn racefiets een fietsbel gemaakt, zodat ik op tijd aan kan geven dat ik er langs ga. Ik bel OOK als er genoeg ruimte is, dit puur ter waarschuwing, we willen geen ongelukken natuurlijk, en ik wil mensen ook niet laten schrikken.

Mensen horen ze vaak gewoon niet!

En dan mensen die hem wel horen.. uitgebreid om gaan kijken, dan heeeeeeeel rustig aan de kant gaan.. en als je in dit geval met peleton fietst, is dat drama, en kan het zelfs gevaarlijk zijn. Hard remmen in peleton is altijd ruk.
En weer maak je de fout net te doen of het fietspad een plek is waar je wielerraces kunt houden.
Wat is het probleem als mensen even nodig hebben om aan de kant te gaan? Je mag bij inhalen niet hinderen, weet je nog wel?
Als je in een peleton wilt fietsen, trainen, of iets anders en je wilt geen rekening met anderen houden, doe het maar op een afgesloten weg of in een wedstrijd. Verwar het gewone verkeer daar niet mee.
En dan ben je inderdaad nog een van de nettere natuurlijk, dat is duidelijk hoor.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_70858008
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:53 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Klopt. Bij de toertochten die ik organiseer mijd ik zoveel mogelijk wegen met fietspaden. Die zijn vaak veel te gevaarlijk.
Als een fietspad de verkeersveiligheid verbeterd heb ik geen probleem hier gebruik van te maken. Als een fietspad de verkeersveiligheid verslechterd (wat helaas te vaak het geval is) kies ik voor veiligheid. Maar al te vaak zijn fietspaden totaal onoverzichtelijk, brengen ze je in gevaarlijke situatie (bijv. in de dode hoek van afslaande vrachtauto's) en zijn ze in slechte staat van onderhoud.
Bepaalde toeristische fietspaden zijn onbruikbaar op een zonnige zondagmiddag vanwege teveel verkeer.
Helemaal de topper zijn smalle fietspaden met struikelhegjes/hekjes ernaast in een afdaling. Dan breng je alles en iedereen in gevaar door er gebruik van te maken. Soms krijg ik de indruk dat fietspadontwerpers zelf niet fietsen. In het donker zijn tweerichtingsfietspaden een ander probleem. Als je dan 'tegen de richting in' moet fietsen wordt je door tegemoetkomende automobilisten totaal verblind, zeker als het fietspad wat lager ligt dan de weg.
Sorry maar het zijn toch echt de snelheden en het doordouwen wat het gevaarlijk maakt, niet de breedte van een fietspad, daar kun je je op aan passen.
Een hoop wielrenners nemen gewoon onnodig risico omdat ze zo min mogelijk willen afremmen.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 19:53:08 #54
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70859165
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Misschien moet je dan ook niet de kleinstmogelijke bel van koolstofvezel erop zetten, want dat klinkt niet echt. Misschien een oostblokexemplaar? Is wel wat zwaar en heeft een hoge luchtweerstand, maar wel goed hoorbaar.

Mijn punt is dat je eerst zelf moet zorgen voor optimale communicatie, en dan pas moet kijken of er nog wat te klagen is. Als je een bel van de sponsor moet krijgen en veel wielrenners er helemaal geen hebben, dan is het wel duidelijk dat ze hun bijdrage niet willen leveren. En dat werkt natuurlijk door, op die manier krijg je daar geen routine in bij de recreerende senioren.
quote:
De BBB Loud and Clear heeft een Uniek veersysteem dat het geluid van de bel enorm luid maakt!

Voorzien van een regulier bevestigingsmechanisme.

BBB fietsbellen zijn duurzaam en lichtgewicht van constructie


3,50

Ik doe mijn best. Mensen vind het heeeeeeeeel raar dat ze ingehaald worden. Eerst kijken, dan nog eens kijken, dan denken "wat doen we?", dan gebeurt het. Als er dan 15km/uur verschil is.. en je begint vroeg te bellen, zijn ze gewoon te laat. Terwijl als men aan de kant zou gaan bij het horen van het belletje, zou het goed gaan.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 20:00:11 #55
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70859428
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:12 schreef charon het volgende:

[..]

En weer maak je de fout net te doen of het fietspad een plek is waar je wielerraces kunt houden.
Wat is het probleem als mensen even nodig hebben om aan de kant te gaan? Je mag bij inhalen niet hinderen, weet je nog wel?
Als je in een peleton wilt fietsen, trainen, of iets anders en je wilt geen rekening met anderen houden, doe het maar op een afgesloten weg of in een wedstrijd. Verwar het gewone verkeer daar niet mee.
En dan ben je inderdaad nog een van de nettere natuurlijk, dat is duidelijk hoor.
Je mag bij het ingehaald worden wel hinderen dus?

Overigens fiets ik geen races. En fietste ik in Nederland, waar dit probleem speelt, weinig in peleton, en als ik het deed, was het in de polder op de weg. Een racefietser, raced NOOIT op openbare weg. Die fietst, maar wel hard. We fietsen harder dan de rest, yep.

Jij gaat op de snelweg toch ook niet links hangen, met 100km/u, terwijl er geen max. snelheid is? Hier in Duitsland rijden we links > 160, midden 130>150, en rechts < 130. Heel simpel. Dat moet op fietspaden ook kunnen, MITS ze breed genoeg zijn. En helemaal als er DUIDELIJk gebeld wordt. Ik was in het begin ook een "schreeuwer", maar vind het zelf nogal asociaal.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 20:01:48 #56
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70859472
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:17 schreef PankPinther het volgende:

[..]

Een hoop wielrenners fietsers nemen gewoon onnodig risico omdat ze zo min mogelijk willen afremmen aan de kant willen/gaan.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 20:10:07 #57
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_70859737
Als ik het goed begrijp gaat het dus om rustige wegen op zondag ochtend? Dan zou het misschien wel kunnen. Anders moet ik er niet aan denken wat er zou gebeuren als dit soort gasten op een doordeweekse dag tussen het auto en vrachtverkeer de weg op gaat, en er ontstaat een valpartij. Dan moet je forensische onderzoeken gaan doen van wie welke hersenen waren enzo, lijkt me erg onsmakelijk.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_70859741
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:53 schreef Oksel het volgende:

Ik doe mijn best. Mensen vind het heeeeeeeeel raar dat ze ingehaald worden. Eerst kijken, dan nog eens kijken, dan denken "wat doen we?", dan gebeurt het. Als er dan 15km/uur verschil is.. en je begint vroeg te bellen, zijn ze gewoon te laat. Terwijl als men aan de kant zou gaan bij het horen van het belletje, zou het goed gaan.
Ja jij doet je best, op jouw manier, en anderen roepen en doen op hun manier hun best, want ze vinden een bel niet stoer. Maar waar het mij om gaat is dat de wielrenner in het algemeen niet zijn best doet voor de wielrenner in het algemeen, laat staan voor het verkeer in het algemeen.

Als wielrenners nou bepaalde gedragsregels zouden hebben, ipv dat iedereen zelf ter plekke verzint wat handig is en dan maar klagen over anderen, dan kan de rest van het verkeer zich daar op instellen. Gedraag je voorspelbaar en de rest van het verkeer kan zich daarop instellen. Hoe jij het normaal doet is natuurlijk niet iets waar de bejaarde recreant wat aan heeft. Maar dat bereik je natuurlijk nooit als iedereen geobsedeerd is met zijn eigen fietsje en zijn eigen gedragsregels.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70859901
En hoeveel wielrenners hebben we het nou over?
Want om nou voor een select groepje mensen eventjes in heel Nederland de fietspaden aan te gaan passen lijkt me ook wat overdreven.

Geeft eigenlijk ook wel aan hoe hoog sommige van die gasten het in hun bol hebben
  vrijdag 10 juli 2009 @ 20:17:58 #60
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70859974
De racefietsers moet gewoon beter bellen, beetje afremmen en er langs knallen.. de mensen op het fietspad moeten beter opletten, niet verbaasd zijn en gewoon aan de kant gaan. Easy.
  FOK!fotograaf vrijdag 10 juli 2009 @ 21:20:54 #61
73911 ultra_ivo
pi_70861696
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:15 schreef PankPinther het volgende:
En hoeveel wielrenners hebben we het nou over?
Want om nou voor een select groepje mensen eventjes in heel Nederland de fietspaden aan te gaan passen lijkt me ook wat overdreven.
Een fors deel van de veiligheidsproblemen die ik schetste rond fietspaden heb ik al in het dagelijks verkeer als ik de post rondbreng.
  FOK!fotograaf vrijdag 10 juli 2009 @ 21:23:56 #62
73911 ultra_ivo
pi_70861784
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]


Als wielrenners nou bepaalde gedragsregels zouden hebben, ipv dat iedereen zelf ter plekke verzint wat handig is en dan maar klagen over anderen, dan kan de rest van het verkeer zich daar op instellen. Gedraag je voorspelbaar en de rest van het verkeer kan zich daarop instellen.
een peloton wielrenners is voor een inhalende automobilist behoorlijk voorspelbaar. Als ie maar let op de signalen die de wielrenners elkaar onderling geven. Ook als ik solo fiets geef ik signalen naar achteropkomend verkeer. Vaak zie je als fietser sneller of er achter de bocht verkeer komt, obstakels zijn e.d. Zat automobilisten trekken zich daar niks van aan, halen blind in in een bocht. Daar zit ook nog een stuk veiligheidswinst.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 22:22:16 #63
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70863508
Er zijn nogal wat fietsers tegenwoordig.. 't wordt steeds populairder en toegankelijker..
pi_70870705
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:00 schreef Oksel het volgende:

[..]

Je mag bij het ingehaald worden wel hinderen dus?

Overigens fiets ik geen races. En fietste ik in Nederland, waar dit probleem speelt, weinig in peleton, en als ik het deed, was het in de polder op de weg. Een racefietser, raced NOOIT op openbare weg. Die fietst, maar wel hard. We fietsen harder dan de rest, yep.

Jij gaat op de snelweg toch ook niet links hangen, met 100km/u, terwijl er geen max. snelheid is? Hier in Duitsland rijden we links > 160, midden 130>150, en rechts < 130. Heel simpel. Dat moet op fietspaden ook kunnen, MITS ze breed genoeg zijn. En helemaal als er DUIDELIJk gebeld wordt. Ik was in het begin ook een "schreeuwer", maar vind het zelf nogal asociaal.
Het was niet bedoeld als persoonlijke aanval, dus neem het niet zo.
Maar ik verbaas me er steeds weer over dat vrijwel alle wielrenners, ook de 'goeie', en blinde vlek hebben op het moment dat het er om gaat te begrijpen dat de openbare weg *geen* racecircuit is. "We racen niet, maar fietsen hard", sorry, dat is wel wat te flauw.
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  zaterdag 11 juli 2009 @ 09:37:38 #65
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70870734
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:53 schreef Oksel het volgende:

[..]


[..]

[ afbeelding ]

3,50
De lieftallige ernst van de rinkelende fietsbel galmde nog na in zijn gedachten toen het rubberen profiel van de renner zich naar binnen groef en een onuitwisbare indruk maakte in de diepste krochten van zijn bilspleet.
Intelligent, but fucked up.
pi_70871011
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 09:33 schreef charon het volgende:

[..]

Het was niet bedoeld als persoonlijke aanval, dus neem het niet zo.
Maar ik verbaas me er steeds weer over dat vrijwel alle wielrenners, ook de 'goeie', en blinde vlek hebben op het moment dat het er om gaat te begrijpen dat de openbare weg *geen* racecircuit is. "We racen niet, maar fietsen hard", sorry, dat is wel wat te flauw.
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
Als je iemand hoort bellen dien je toch gewoon aan de kant te gaan?
Waarom zou je achter je gaan kijken of er iemand aan komt, er wordt toch niet voor niets gebeld?
  zaterdag 11 juli 2009 @ 11:04:45 #67
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70871599
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 09:33 schreef charon het volgende:
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
Nope, maar onnodig links rijden is natuurlijk ook niet toegestaan. En dat kun je trouwens al meemaken als je gewoon stevig doortrapt op een gewone fiets.

Je belt – op voldoende afstand – er wordt eens omgekeken of er iemand aankomt, en warempel, het bleek niet een zeldzame vogelsoort te zijn die een belgeluid maakte, en dan moet er nog een plan van actie bedacht worden. Langzaam maar zeker breekt de paniek uit, en vervolgens is de oplossing dat de men maar iets dichter op elkaar gaat fietsen, waarbij je geacht wordt over de 2cm die overblijft maar te passeren (en meestal zijn ze nog geïrriteerd ook). Maar als het zo lang duurt, dan is het niet zo vreemd dat iemand al dicht achter je rijdt.

Terwijl het in feite allemaal niet zo ingewikkeld is. Hoor je een bel achter je, dan trapt degene aan de buitenkant even bij, terwijl degene aan de binnenkant inhoudt. Is het iemand die je tegemoet komt, dan houdt degene aan de buitenkant in, terwijl degene aan de buitenkant even bijtrapt. Zo kun je het handigst achter elkaar gaan fietsen terwijl je zo veel mogelijk ruimte voor de tegenligger of inhaler laat.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 11:26:47 #68
58560 Oksel
Gezellig.
pi_70871910
Dat dus ^
  zaterdag 11 juli 2009 @ 11:36:02 #69
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_70872049
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:03 schreef marcodej het volgende:
Poeh, behoorlijk agressieve reacties op toerrenners hier. Zelden ook zoveel vooroordelen en generalisaties voorbij zien komen...

Ja, er zijn veel asociale toerfietsers, maar ook veel meer toerfietsers die sociaal zijn en een "bedankje" geven, richting aangeven, wel netjes voor rood wachten, rustig "pardon" roepen als ze er langs willen en niet vloeken en schreeuwen, de snelheid wat aanpassen aan de situatie, wel snelheid minderen als ze passeren en de fietsers niet van de weg afdrukt etc. etc.. Aan de andere kant zijn er ook veel asocialen die als gezin met zn drieen/vieren naast elkaar gaan rijden, met zn tweeen naast elkaar gaan hardlopen op het fietspad, hun honden langs het fietspad uitlaten (ongelijnd is gevaarlijk, maar aangelijnd ook), slingeren, niet rechts rijden maar demonstratief in het midden blijven rijden.

Als ik daar netjes wat van zeg als toerfietser die zich wel netjes gedraagd, krijg ik de grote bek terug, want ik ben "die wielrenner die denkt dat het fietspad van hem is".

Wielrenners horen niet op de secundaire wegen. Ze horen op fietspaden, die sterk verbeterd en verbreed dienen te worden (niet alleen voor mensen die wat harder willen rijden, maar ook voor de fietser in het algemeen). Ook horen er gedragsregels te komen, niet alleen voor de wielrenner, maar ook voor de recreatieve fietser, die dus ook lang niet altijd netjes rijden.

Het is dus geven en nemen. Leven en laten leven.
Dit dus.
Ik rij alleen of met 3 4 mensen.
Door een woonwijk ga ik niet hard. Inhalen doe ik met een lagere snelheid, bedank als ze ruimte maken en heb zelfs een bel.
Heb eigenlijk nooit problemen met mensen. soms mensen die mij er bewust niet langs laten ook al bel je en vraag je het. Met na een tijdje ook normale fietsers die er achter zitten terwijl echtpaar koppig 12 per uur blijft fietsen.
Iedere niet tourfietser doet hier net of alle andere weggebruikers zo net zijn, lekker hypocriet.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 11 juli 2009 @ 11:38:57 #70
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_70872097
Dit probleem is wel wat breder, ik heb al verschillende keren van die gasten op de motorkap kunnen hebben, en als voetganger ben je ook niet veilig voor ze. Tourfietsers moeten zich gedragen als verkeersdeelnemers; niet alsof ze aan de Tour De France bezig zijn. Dát is de oplossing.

M.i. een uiterst debiel voorstel dus, van de fietsersbond.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 11 juli 2009 @ 11:42:13 #71
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_70872180
renners op de weg is geen goed voorstel trouwens.
Iedere fietsdeelnemer moest zich een beetje aanpassen op het fietspad. maar dan moeten ze wel veilig zijn.
Of geschept worden bij een uitrit of aangereden op de weg..beide niet ideaal.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 11 juli 2009 @ 11:56:10 #72
36461 Joppy
geen colaboy
pi_70872423
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:53 schreef Oksel het volgende:

[..]


[..]

[ afbeelding ]

3,50

Ik doe mijn best. Mensen vind het heeeeeeeeel raar dat ze ingehaald worden. Eerst kijken, dan nog eens kijken, dan denken "wat doen we?", dan gebeurt het. Als er dan 15km/uur verschil is.. en je begint vroeg te bellen, zijn ze gewoon te laat. Terwijl als men aan de kant zou gaan bij het horen van het belletje, zou het goed gaan.
Aan de andere kant vindt een peleton wielrenners het ook raar om ingehaald te worden door een auto. Op de wat smallere wegen vinden ze het vaak nodig om de hele weg in beslag te nemen en een auto er pas na 5 minuten er langs te laten
Overigens zijn langzaam fietsende bejaarden, kuddes nordic walkende huisvrouwen en slingerde schoolkinderen ook schijtirritant op de weg
Let the beat control your body!
  zaterdag 11 juli 2009 @ 12:55:05 #73
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_70873726
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:56 schreef Casos het volgende:

[..]

Wat heb ik een hekel aan die kelere wieldebielen. Heb 25 jaar langs zo'n route gewoond. Levensgevaarlijk zo als zij door een woonwijk racen waar gewoon kinderen spelen. En maar denken dat alles en iedereen voor ze aan de gaat (en ook moet in hun ogen).
Echt he. Stoorde me er vroeger ook altijd aan toen ik als middelbarescholier naar school fietste. Veel van die heren dachten dat ze alles konden maken.

Ik moet die figuren trouwens ook niet op de autoweg, gaan ze een beetje de automobilisten lastig vallen

Laatst ook weer, stoplicht voor de fietsers staat op rood, stoplicht voor de auto's op groen, ik kom aanrijden met de auto, twee wielrenners op het fietspad. De heren zien dat ik kom aanrijden, toch willen ze doorrijden (waarschijnlijk omdat anders hun oh-zo-heilige snelste tijd niet halen). Maar goed, ik maakte geen aanstalte om te stoppen dus de heren hebben last minute toch maar geremd. En BOOS KIJKEN dat ze deden

Omgekeerde wereld. Ik rij door groen, zij door rood, en toch boos worden dat IK niet stop
Krekker is de bom!
pi_70877641
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 09:33 schreef charon het volgende:
En bellen geeft je niet het recht te passeren natuurlijk, vergelijk de automobilist die zijn knipperlicht uit doet en de zaak naar links gooit: "ja, ik gaf toch richting aan?"
Eigenlijk wel natuurlijk. We moeten niet doen alsof het laten passeren een gunst is of een beleefdheid. Het is niet zo dat je naast mekaar mag fietsen, je mag naast mekaar fietsen mits je het overige verkeer niet hindert. Als je een heel peleton ophoudt omdat je van naast mekaar fietsen de ingewikkelde manoeuvre moet maken om achter mekaar te gaan fietsen ben je in wezen al in overtreding. Ik wil niet regelneuken, maar die regels lijken me best zinnig.
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:04 schreef Iblis het volgende:

Terwijl het in feite allemaal niet zo ingewikkeld is. Hoor je een bel achter je, dan trapt degene aan de buitenkant even bij, terwijl degene aan de binnenkant inhoudt. Is het iemand die je tegemoet komt, dan houdt degene aan de buitenkant in, terwijl degene aan de buitenkant even bijtrapt. Zo kun je het handigst achter elkaar gaan fietsen terwijl je zo veel mogelijk ruimte voor de tegenligger of inhaler laat.
Precies, dat mag je ook gewoon verwachten. Alleen helpt het natuurlijk niet mee wanneer die wielrenners allemaal zelf gaan verzinnen waar iemand wanneer en hoe op moet reageren. Als een bel monteren al te veel gevraagd is, dan moet je ook niet zeuren. Als een bel monteren voor veel van je soortgenoten al te veel gevraagd is, dan moet je bij hen gaan zeuren. Als iedereen maar doet waar die zin in heeft en dan gaat klagen over de anderen, dan kan er natuurlijk nooit een routine ontstaan waardoor dat soepel verloopt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70879285
Vandaag haalde ik iemand in die haar ene had op haar rug had
Volgens mij om de tegenwind ofzo, alleen slingerde ze enorm over de weg, die trut
  zaterdag 11 juli 2009 @ 20:24:00 #76
545 dop
:copyright: dop
pi_70884996
volgens mij gaat het in het verkeer om geven en nemen , en vooral niet denken dat de weg persoonlijk bezit.
ik rij soms met de fietskar achter me met de kids en dan gebeurd het regelmatig dat ik niet het fietspad neem maar de openbare weg. ik doe dat waar fietspaden smal zijn en aangezien ik met kids in die kar rij niet op 80km wegen maar gewoon binnen de stad.
en natuurlijk is er dan altijd wel een aap die geen begrip heeft en denkt dat de weg alleen van hem is.
dat ik net zoveel recht heb op een stukje van de weg komt niet in hun hoofd op.

als het de veiligheid ten goede komt vind ik dat een peleton ook gebruik moet kunnen maken van de openbare weg.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_70885056
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 20:24 schreef dop het volgende:
dat ik net zoveel recht heb op een stukje van de weg komt niet in hun hoofd op.
Dat heb je dus ook niet. Als fietser heb je geen recht op de rijbaan, maar hoor je gewoon op het fietspad te rijden.
  FOK!fotograaf zaterdag 11 juli 2009 @ 20:31:23 #78
73911 ultra_ivo
pi_70885237
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 20:25 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Dat heb je dus ook niet. Als fietser heb je geen recht op de rijbaan, maar hoor je gewoon op het fietspad te rijden.
Dat heeft hij dus wel. Llees de wegenverkeerswet er maar op na. Meersporige fietsen (dus bakfietsen) zijn uigezonderd van de fietspadplicht.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 20:31:38 #79
545 dop
:copyright: dop
pi_70885246
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 20:25 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Dat heb je dus ook niet. Als fietser heb je geen recht op de rijbaan, maar hoor je gewoon op het fietspad te rijden.
ga de wegen en verkeerswet maar eens goed lezen , ik ben met kar breder als 80cm en mag dan gewoon op de hoofdrijbaan.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  FOK!fotograaf zaterdag 11 juli 2009 @ 20:33:48 #80
73911 ultra_ivo
pi_70885304
Daarnaast is er ook nog het verschil tussen een fietspad en een fietssuggestiestrook. Die laatste is niet verplicht.
pi_70885357
Okay dat wist ik niet.

Maarja het mag dus, alleen het lijkt mij zelf redelijk onveilig. Met 2 kinderen achter in een kaar midden op de weg. Als automobilist verwacht je het ook niet, ik bedoel je kan net zo goed rijden en precies 50, maar als er net achter een onoverzichtelijke bocht ineens een fietser op de weg rijdt, moet je vol op de rem, want zo'n groot snelheidsverschil verwacht je niet.

Daarvan afgezien vind ik dat fietsers zich niet moeten aanstellen en gewoon het fietspad op moeten gaan. Straks kan je op elke weg 20 gaan rijden omdat er de hele tijd een groep fietsers voor je zit.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 20:38:12 #82
545 dop
:copyright: dop
pi_70885425
dit voorbeeld geeft maar weer aan dat mensen snel aan nemen dat ze meer recht hebben als een ander, maar de hele wegen en verkeerswet gaat niet over recht maar over veiligheid

ik zal met mijn kids echt wel inschatten of het veilig is of niet , maar je voorbeeld van een onoverzichtelijke bocht gaat echt niet op , stel dat niet ik daar fiets maar er een kind oversteekt. moet jij als automobilist dan 50 rijden omdat het mag of moet je je snelheid aanpassen om dat de weg onoverzichtelijk is?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_70885508
Ik vind het al erg genoeg dat brommers binnen de bebouwde kom op de weg moeten. Ik rij zelf dik tien jaar auto, maar ben nu zelf bestuurder van een brommer voor woon-werk verkeer (vriendin heeft dan de auto nodig). Als automobilist erger ik me aan die scooters en brommers, als brommert voel ik me net een stopper die al het snelle verkeer tegen mag houden op mijn fragiele voertuigje.

En dan willen ze nu ook nog wielrenners op de weg laten, die asociale mannetjes moeten eerst maar eens normaal deel leren nemen aan het verkeer. Laatst liepen we over een markt, waar ineens een grote groep renners door het wandelend publiek reed. Al schreeuwend, duwende en vloekend natuurlijk. Hoe haal je het in je hoofd. Zij passen zich totaal niet aan, maar je mag straks wel als automobilist op de blaren zitten als je zo'n mannetje buiten je schuld om raakt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')