Een ronduit schandelijk voorstel van het CDA. Ondertussen kleden ze de hele verzorgingsstaat uit onder het mom van de eigen verantwoordelijkheid en stemmen ze in het EP voor de meest achterlijke neoliberale waanideeën maar nu willen ze wel gewoon een groep die overheidssteun niet echt nodig heeft dik gaan subsidieëren.quote:CDA wil melkheffing in supermarkten
Uitgegeven: 9 juli 2009 10:18
Laatst gewijzigd: 9 juli 2009 10:18
BRUSSEL - CDA-Europarlementariër Esther de Lange bepleit dat Nederlandse supermarkten voor elke liter melk een heffing betalen aan een fonds voor melkveehouders. Dat moet de boeren uit de financiële problemen helpen, nu de handelsprijs voor melk uitzonderlijk laag is.
De Lange wil een fonds naar Belgisch voorbeeld. Daar hebben supermarkten vorige week toegezegd 14 cent te betalen per liter consumentenmelk, wat neerkomt op 2 cent per liter geleverde melk.
''Om marktverstoring te voorkomen, zouden we zo'n regeling eigenlijk in heel Europa moeten hebben'', zei het Europarlementslid donderdag, vooruitlopend op een rapport van de Europese Commissie over de problemen in de melksector.
Schoolmelk
De CDA'ster bepleit ook dat meer kinderen schoolmelk krijgen. Dat moet de verkoop van melk bevorderen. ''Uiteraard geen volvette melk, want we willen geen overgewicht bij kinderen aanmoedigen'', aldus De Lange.
Melkveehouders protesteren al langer heftig tegen de lage handelspijzen voor melk. Recent hebben ze daarvoor nog wegen geblokkeerd in Brussel en Luxemburg.
Voor mij wel.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:05 schreef gelly het volgende:
Minder boeren -> minder aanbod -> betere prijs
Lijkt mij dan. Melk is nu niet bepaald een eerste levensbehoefte.
quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een ronduit schandelijk voorstel van het CDA. Ondertussen kleden ze de hele verzorgingsstaat uit onder het mom van de eigen verantwoordelijkheid en stemmen ze in het EP voor de meest achterlijke neoliberale waanideeën maar nu willen ze wel gewoon een groep die overheidssteun niet echt nodig heeft dik gaan subsidieëren.
Ik wordt er razend van.
quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar vanwege de HRA blijven we CDA stemmen.
En dat idee is, gezien de boterberg en melkplas, een beetje achterhaald. Europa kan prima met minder boeren verder, ook dan is levering gegarandeerd. Enig idee hoeveel subsidie er b.v. naar wijnboeren gaat ? Dat is om de levering van wijn zeker te stellen ?quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:09 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het idee achter het subsidiëren van Europese boeren is ook het voorkomen van afhankelijkheid van andere landen.
Onzin! Melk is voor volwassen zelfs helemaal niet zo gezond. Er kan gewoon weg dus niet over een eerste levensbehoefte worden gesproken.quote:
Dat is dus wat betreft de melkproductie dikke kul!quote:Het idee achter het subsidiëren van Europese boeren is ook het voorkomen van afhankelijkheid van andere landen. Als Europa afhankelijk wordt in haar voedselverziening van landen uit de Derde Wereld is dat problematisch, aangezien de voedselvoorziening dan mogelijk niet altijd even stabiel is, wat dus weer kan leiden tot explosief stijgende voedselprijzen.
Ik zeg niet dat alle landbouwsubsidie goed isquote:Op donderdag 9 juli 2009 11:13 schreef gelly het volgende:
[..]
En dat idee is, gezien de boterberg en melkplas, een beetje achterhaald. Europa kan prima met minder boeren verder, ook dan is levering gegarandeerd. Enig idee hoeveel subsidie er b.v. naar wijnboeren gaat ? Dat is om de levering van wijn zeker te stellen ?
Dit stuk ben ik met je eens.quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een ronduit schandelijk voorstel van het CDA.
Bij nader inzien heb je gelijk.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:19 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat is dus wat betreft de melkproductie dikke kul!
Er word in Europa gewoon weg veel te veel melk geproduceerd met tot gevolg dat wij een enorme hoeveelheid melk(poeder) gewoon weg dumpen in 3de wereldlanden, die daarmee onmogelijk kunnen concurreren, wat weer een gezonde economische afhankelijkheid van Europa tegenstaat en ga zo maar door.
De enige lange termijn oplossing is dat er melkboeren in Europa over de kop gaan, zodat er een gezondere aanbods markt wordt gecreeërd, die de prijzen op een natuurlijke manier doen stijgen, ipv dit soort kortzichtige en ronduit domme subsidies.![]()
En over de rest van je verhaal, de nummer 1 reden dat de meeste 3de wereld landen geen gezonde en stabiele voedselproductie kunnen creëren is het landbouw beleid van de EU en de USA, die gehele werelddelen gebruikt om hun gesubsidieerde overproductie op te dumpen...
Waarom zou ik zelf niet mogen kiezen voor een gemengde wijn ? Bovendien kun je zelf uitzoeken of een rose echt een rose is. Daar heb ik geen EU voor nodig. Net als dat ik graag de keuze heb tussen kromme en rechte komkommers, als dat in prijs scheelt.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat alle landbouwsubsidie goed is. Ik heb er trouwens wel wat voor over om traditionele wijnen te behouden. Dankzij de EU mag witte gemengd met rode wijn bijvoorbeeld niet als rosé verkocht worden.
Typisch dat je het alleen met dat stuk eens bentquote:Op donderdag 9 juli 2009 11:22 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Dit stuk ben ik met je eens.
Die landbouwsubsidies en andere marktverstorende maatregelen moeten geschrapt worden.
Wat betreft het eerste geef ik je gelijk. Als het netjes staat aangegeven is het geen probleem.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:26 schreef gelly het volgende:
[..]
Waarom zou ik zelf niet mogen kiezen voor een gemengde wijn ? Bovendien kun je zelf uitzoeken of een rose echt een rose is. Daar heb ik geen EU voor nodig. Net als dat ik graag de keuze heb tussen kromme en rechte komkommers, als dat in prijs scheelt.
Een kromme komkommer is geen komkommer ?quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het tweede ben ik minder enthousiast over. Een komkommer moet een komkommer zijn. Daar zou geen verschil in moeten zitten.
Alhoewel ik tegen een melkheffing ben....de enige manier voor een boer om op te boksen tegen melkprijsverlagingen is schaalvergroting hetgeen bijna onmogelijk is door allerlei politieke besluiten (melkquota, mestquota etc.).quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:34 schreef Hexagon het volgende:
Typisch CDA-clientelisme dat hopelijk hard wordt afgestraft
Ik zie niet in waarom melkveehouders in de huidige vorm kunstmatig in leven moeten worden gehouden. Dat lijkt nu een doel op zich. Beter kan de politiek melkveehouders iets bieden om over te kunnen schakelen naar producten waar wel aan verdiend wordt.
Dat mag best, maar gemengde wijn is geen rosé. Dus zou het eigenlijk niet als rosé verkocht moeten worden, maar als 'gemengde wijn', of weet ik veel wat.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:26 schreef gelly het volgende:
[..]
Waarom zou ik zelf niet mogen kiezen voor een gemengde wijn ? Bovendien kun je zelf uitzoeken of een rose echt een rose is. Daar heb ik geen EU voor nodig. Net als dat ik graag de keuze heb tussen kromme en rechte komkommers, als dat in prijs scheelt.
We redeneren dan een beetje in een cirkeltje want die quota zijn er omdat er teveel boeren zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:37 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Alhoewel ik tegen een melkheffing ben....de enige manier voor een boer om op te boksen tegen melkprijsverlagingen is schaalvergroting hetgeen bijna onmogelijk is door allerlei politieke besluiten (melkquota, mestquota etc.).
Je kunt focussen op de verschillen, maar je zou ook 'ns kunnen focussen op de overeenkomstenquote:Op donderdag 9 juli 2009 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Typisch dat je het alleen met dat stuk eens bent
Je ontkent dat het CDA de verzorgingsstaat loopt te slopen?quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:39 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Je kunt focussen op de verschillen, maar je zou ook 'ns kunnen focussen op de overeenkomsten
Het huidige kabinet doet inderdaad vrij weinig aan de verzorginsstaat.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je ontkent dat het CDA de verzorgingsstaat loopt te slopen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |