Dat dus.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:10 schreef Buschetta het volgende:
Dus een zwakke geest die waarschijnlijk aan obsessie lijdt is door manipulatief inpraten door een gelovig kliekje aan een andere obsessie begonnen ?
Boeiend
Yup, ze hoort nu heeeeelemaal bij de verstandigen.quote:
quote:Resultaat: pro-lifeactivisten begonnen haar te terroriseren. Verminkte babypoppen in haar voortuin. Haar auto werd kapotgeschoten.
Jieeha, indoctrinatie werkt!quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:12 schreef Halcon het volgende:
Een zwakke geest is verstandig geworden. Nu de celstraf nog.
Ja, ja en moeilijk. Verzachtende omstandigheden zou ik zo nu 1-2-3 niet kunnen bedenken, maar er kunnen zich altijd zaken voorvallen waarbij je wel kunt stellen dat er sprake van is.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:16 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Jieeha, indoctrinatie werkt!
Ik hoop dat dit een poging is een serieuze discussie te starten.
Vraagje aan jou luidt:
Is abortus moord?
Zoja, is elke vrouw die het laat plegen strafbaar wegens moord?
Zoja, voor gelijke straffen als bij een andere moord?
Zoja, zijn er dan verzachtende omstandigheden?
Zoja, waarom? Zonee, waarom niet?
Dit even omdat het zonder duidelijk standpunt moeilijk debatteren is.
Ik vind abortus een moeilijk thema, iets pijnlijks. Het druist ook tegen mijn gevoel in. Maar de fanatieke conservatieve Amerikanen waarmee je je graag identificeert vind ik evenmin een feestje.
Door middel van abortus ontneem je iemand het leven, zonder proces, zonder dat er sprake is van gerechtvaardige zelfverdediging. Ook is het doorgaans een vooropgezet plan, moord dus.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:19 schreef sneakypete het volgende:
Spannend, iemand met een andere opvatting.
Waarom vind jij dat abortus gelijk staat aan moord?
Is een zygote gelijk aan een geboren mens?
Om even duidelijk te zijn. Elke keer dat jij klaarkwam doodde je dus ook miljoenen potentiele kindertjes.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ja en moeilijk. Verzachtende omstandigheden zou ik zo nu 1-2-3 niet kunnen bedenken, maar er kunnen zich altijd zaken voorvallen waarbij je wel kunt stellen dat er sprake van is.
Sommige gewelddadige acties zijn misschien wel erg hard, helemaal mee eens. Als het niet nodig is hoef je het niet te doen, maar aan de andere kant is abortus wel een thema waar soms de harde hand nodig is om mensen in te laten zien waar ze mee bezig zijn.
Niet iemand, maar een foetus of embryo.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Door middel van abortus ontneem je iemand het leven, zonder proces, zonder dat er sprake is van gerechtvaardige zelfverdediging. Ook is het doorgaans een vooropgezet plan, moord dus.
Wie is de vrouw om te bepalen wat ze doet met een kind? Daarnaast is een zaadje dat niet raak heeft geschoten wat anders dan een ongeboren vrucht, dat begrijp je hopelijk wel.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:22 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Om even duidelijk te zijn. Elke keer dat jij klaarkwam doodde je dus ook miljoenen potentiele kindertjes.
Wie ben jij om te bepalen voor een vrouw wat ze doet met haar lichaam.
En ja abortus is iets heel ernstigs en moet mijns inziens alleen kunnen binnen 1 a 2 maanden max.
En bij hoge uitzonderingen misschien bij verkrachting in een later stadium al zal dat zowieso wel raar zijn.
Een zygote is dus een volwaardig menselijk leven volgens jou?quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Door middel van abortus ontneem je iemand het leven, zonder proces, zonder dat er sprake is van gerechtvaardige zelfverdediging. Ook is het doorgaans een vooropgezet plan, moord dus.
Dat is nog altijd iemand.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:23 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Niet iemand, maar een foetus of embryo.
Het zit in haar lichaam, dus daar heeft ze wat mij betreft wel wat over te vertellen, zeker zolang het nog geen echt leven is.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wie is de vrouw om te bepalen wat ze doet met een kind? Daarnaast is een zaadje dat niet raak heeft geschoten wat anders dan een ongeboren vrucht, dat begrijp je hopelijk wel.
Je hebt in principe ook weinig invloed op een zaadje, op een ongeboren vrucht des te meer.
Da's ook weer te makkelijk. Even heel extreem gesteld, wat nu als de weeën al komen, en ik (als vrouw) haak af en laat het aborteren?quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:23 schreef MrX1982 het volgende:
Pro-choice is pro-vrijheid.
Die pro-life idioten zijn geen haar beter dan de taliban.
Wat zou jij doen als je vrouw 4 weken zwanger was en er was volgens artsen 95% kans dat je vrouw zou overlijden bij de geboorte van het kind?quote:
Een zygote is het eerste begin van een (volwaardig) menselijk leven.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:23 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Een zygote is dus een volwaardig menselijk leven volgens jou?
Ik laat de arbitraire discussie over het aantal weken even terzijde, daarover moet de wetenschap gaan.
Maar los daarvan, is het laten verwijderen van een vrucht dus inherent het plegen van een moord, gelijkwaardig aan het moedwillig doodschieten van een willekeurige burger op straat?
Zoja, vind je dan dus dat elke vrouw (of man die het uitvoerde) daadwerkelijk gelijk staat aan iemand die zomaar iemand doodschiet?
Mij gaat dat in elk geval veel te ver. Ik vind het nogmaals geen luchtig thema en ik heb dus ook begrip voor de pro-life denkers, maar het is wat mij betreft beslist geen één-op-één vergelijking waardig.
Degene die het bevruchte eitje in zich heeft ? Ik zeg maar wat hoor. Dat jij het logischer vindt om een ander te laten bepalen wat iemand met z'n lijf mag doen dan dat diegene zelf daarover mag beslissen zegt wel weer genoeg.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wie is de vrouw om te bepalen wat ze doet met een kind?
Ze had er voor de bevruchting wat over te vertellen. Als er sprake is van een bevruchting, dan heeft ze daar kennelijk voor gekozen en zal ze de verantwoordelijkheden die daar bij horen ook moeten dragen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het zit in haar lichaam, dus daar heeft ze wat mij betreft wel wat over te vertellen, zeker zolang het nog geen echt leven is.
Ik wil niet emo overkomen, maar emotie is natuurlijk niet helemaal onvermijdelijk hier.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een zygote is het eerste begin van een (volwaardig) menselijk leven.
Het moedwillige doodschieten van een willekeurige burger is verwerpelijk. Het moedwillig afmaken van je eigen kind is zo mogelijk nog een graadje erger.
Daar heeft ze voor gekozen, dan moet je het gehele pad ook volbrengen. Als het iets is wat ze niet wil, had ze dat eerder moeten beseffen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:27 schreef gelly het volgende:
[..]
Degene die het bevruchte eitje in zich heeft ? Ik zeg maar wat hoor. Dat jij het logischer vindt om een ander te laten bepalen wat iemand met z'n lijf mag doen dan dat diegene zelf daarover mag beslissen zegt wel weer genoeg.
In die trant vind je het vast ook geen probleem als anderen voor je bepalen dat je plastische chirurgie moet ondergaan, in het belang van de maatschappij.
Wat een rechts-persoon is is nog altijd wettelijk vastgelegd. Dan kan je wel gaan roepen dat iets vanaf de eerste diploide cel een volwaardig mens is maar dan negeer je even de mening van de relevante autoriteit.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
Als het kind op het punt staat om geboren te worden is het levensvatbaar. Dan is het dus een individu geworden.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:25 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Da's ook weer te makkelijk. Even heel extreem gesteld, wat nu als de weeën al komen, en ik (als vrouw) haak af en laat het aborteren?
Ik weet dat dit in de prakijk niet is waar het om gaat, maar daarom is het juist een moeilijk thema waarbij nuance onvermijdelijk is (tenzij je heel erg in Jezus gelooft natuurlijk).
quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:29 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik wil niet emo overkomen, maar emotie is natuurlijk niet helemaal onvermijdelijk hier.
Zoals gesteld, ik ken twee vrouwen zéér goed met zo'n verleden.
Wat jou betreft hadden ze nu op de stoel gezeten?
Ik vind dat ehh, onsmakelijk. Ik wil niet zeggen dat abortus mooi is, het is pijnlijk, moeilijk en het is goed om er over te debatteren. Maar dan is nuance nodig en tot nu toe mis ik het bij je.
Als iets niet zelfstandig kan ademen en nog geen zenuwen of hersenen heeft er dus geen daadwerkelkijk verschil tussen een spermazoide en een foetus. Dus die eerste 2 maanden kan je echt nog niet van moord ofzo spreken.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wie is de vrouw om te bepalen wat ze doet met een kind? Daarnaast is een zaadje dat niet raak heeft geschoten wat anders dan een ongeboren vrucht, dat begrijp je hopelijk wel.
quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat een rechts-persoon is is nog altijd wettelijk vastgelegd. Dan kan je wel gaan roepen dat iets vanaf de eerste diploide cel een volwaardig mens is maar dan negeer je even de mening van de relevante autoriteit.Een BV is ook een rechtspersoon.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De mening van de autoriteit is niets meer dan een mening natuurlijk.
Als je het zo bekijkt dan mag je een kind van 3 jaar ook vermoorden. Dat kind kan immers geen zelfstandig leven leiden. Sommige mensen kunnen dat zelfs op hun 30e nog niet.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:30 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Als iets niet zelfstandig kan ademen en nog geen zenuwen of hersenen heeft er dus geen daadwerkelkijk verschil tussen een spermazoide en een foetus. Dus die eerste 2 maanden kan je echt nog niet van moord ofzo spreken.
Zowieso is een zwangerschap zonder medische hulp een riskante aangelegenheid dus ik kan dit nog wel even doortrekken. Dat begrijp je zelf ook nog wel denk ik ?
Een ongeboren kind is ook levensvatbaar als de moeder gewoon normaal doet.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:29 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als het kind op het punt staat om geboren te worden is het levensvatbaar. Dan is het dus een individu geworden.
Meestal zijn die pro-life mensen sterk beïnvloed door religie en is de term pro-life nogal misplaatst omdat ze niet zelden anderen het leven zuur maken.
Een foetus leeft niet, een kind van 3 wel. Behoorlijk verschil.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt dan mag je een kind van 3 jaar ook vermoorden. Dat kind kan immers geen zelfstandig leven leiden. Sommige mensen kunnen dat zelfs op hun 30e nog niet.
Wie kiest voor wat ? Heb jij altijd sex met het idee, en dan nemen we even aan dat je dat hebt af en toe, dat je een kind wil hebben ? Ik heb sex omdat het lekker is, ik van m'n vriendin houd etc. En dan kan er een ongelukje gebeuren en dan kan mijn vriendin beslissen of ze het wil houden of niet.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar heeft ze voor gekozen, dan moet je het gehele pad ook volbrengen. Als het iets is wat ze niet wil, had ze dat eerder moeten beseffen.
De link is dat jij wil beslissen over hoe een ander met z'n eigen lijf omgaat. Daarom zou je het ook niet erg moeten vinden als anderen voor je beslissen dat je je hoofd moet laten verbouwen.quote:Ik zie de link niet tussen plastische chirurgie en abortus. Jij wel?
Als mensen behoefte hebben om die thema´s er bij te betrekken vind ik dat niet zo´n probleem. Je ziet het vaker dat mensen proberen vergelijkingen te trekken met andere thema´s om hun punt te maken. Geen problemen mee.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:32 schreef sneakypete het volgende:
Laten we even de thema's homohuwelijk, euthanasie en hell, drugsgebruik en wapenbezit er buiten laten.
Dat zijn vast ook zwaarbeladen thema's maar er is een duidelijk verschil tov alle andere ethische discussies, nl. dat het niet enkel draait om de zelfbeschikking van één individu, maar om die van twee conflicterende.
Het is hierom dat dit een ander thema is dan de andere 'ehtische' thema's (eigenlijk is elk politiek thema ethisch van aard, maar even in dagelijkse taal).
Ik ben zeker niet 100% pro-life, maar het is voor de goede orde denk ik nodig om er geen andere vraagstukken bij te slepen.
Om dat uit te drukken: in de politieke filosofie is er ook discussie over dit thema onder de libertariërs, toch wel de meest vrije jongens in casu. En dat is terecht, want dit is iets dat gaat over het recht van twee betrokken (eigenlijk drie) individuen.
Oké, maar dan is het dus niet hetzelfde als het plegen van een willekeurige moord volgens jou (gezien je standpunt over de doodstraf).quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze op de stoel moeten zitten. Bij het bepalen van een straf wordt altijd naar het hele plaatje gekeken, dat zal dus ook in dit soort gevallen gebeuren.
quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Een foetus leeft niet, een kind van 3 wel. Behoorlijk verschil.
Nee, een foetus leeft niet. Deze vergelijking gaat niet op.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een kind van 3 leeft bij gratie van zijn/haar ouders, net zoals een foetus.
Maar een kind van 3 gaat niet dood op het moment dat de moeder een autoongeluk krijgt.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een kind van 3 leeft bij gratie van zijn/haar ouders, net zoals een foetus.
Een foetus is tot op een zeker moment volledig afhankelijk van de moeder is het raar om de moeder zeggenschap te geven over datgene wat er in haar buik gebeurd? Lijkt me de normaalste zaak van de wereld. Iets met lichamelijke integriteit. Maar daar ben je op tegen?quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een ongeboren kind is ook levensvatbaar als de moeder gewoon normaal doet.
Wel iets meer dan een mening. Maar ga jij gerust "tegen de mening in" dingen doen, hoor. Je zult het wel merken.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een BV is ook een rechtspersoon.De mening van de autoriteit is niets meer dan een mening natuurlijk.
Een ongelukje zit in een klein hoekje natuurlijk. In een voorkomend geval zouden wij er altijd voor kiezen om onze verantwoordelijkheden te nemen. Een ongelukje is inherent aan bepaalde acties. Je weet vooraf dat het kan gebeuren. Part of the game dus.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:34 schreef gelly het volgende:
[..]
Wie kiest voor wat ? Heb jij altijd sex met het idee, en dan nemen we even aan dat je dat hebt af en toe, dat je een kind wil hebben ? Ik heb sex omdat het lekker is, ik van m'n vriendin houd etc. En dan kan er een ongelukje gebeuren en dan kan mijn vriendin beslissen of ze het wil houden of niet.
[..]
De link is dat jij wil beslissen over hoe een ander met z'n eigen lijf omgaat. Daarom zou je het ook niet erg moeten vinden als anderen voor je beslissen dat je je hoofd moet laten verbouwen.
En dan de hamvraag : hoe heb jij[ er last van dat een ander abortus laat plegen. Als je zo aan de waarde van het leven zou hechten zou je ook tegen de doodstraf zijn. Maar dat ben je dan weer niet.
Als het foetus niet zou leven, dan zou een foetus ook niet uitgroeien tot een geboren kind. Iets wat niet leeft, kan niet groeien.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:36 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, een foetus leeft niet. Deze vergelijking gaat niet op.
Dit is een beetje vreemd, we moeten luisteren naar de autoriteit, maar in verschillende landen denkt de autoriteit anders over abortus. Schijnbaar hebben de autoriteiten dus ook niet altijd gelijk?quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wel iets meer dan een mening. Maar ga jij gerust "tegen de mening in" dingen doen, hoor. Je zult het wel merken.
Natuurlijk mag iedereen meningen hebben maar wat een mens is en welke rechten iets dus heeft is nog altijd vrij exact vastgelegd.
Het is dus discussievervuiling om te doen alsof iets een iemand is terwijl de officiele autoriteiten in deze kwestie het als iets anders definieren.
Volgens mijn religie zijn zelfs haploide cellen leven en is het beschadigen ervan gelijk aan pure moord. Als jij na het afrukken je tissue in de plee gooit dan ben je wat mij betreft bezig met spermatoidicide.
En menstruatie is natuurlijk een even erge misdaad. Dat je zomaar even iemand weggooit in de tampon/inlegkruisjes bak van een McDonalds. Schande.
Wat zou jij doen als je vrouw 4 weken zwanger was en er was volgens artsen 95% kans dat je vrouw zou overlijden bij de geboorte van het kind?quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een ongelukje zit in een klein hoekje natuurlijk. In een voorkomend geval zouden wij er altijd voor kiezen om onze verantwoordelijkheden te nemen. Een ongelukje is inherent aan bepaalde acties. Je weet vooraf dat het kan gebeuren. Part of the game dus.
Deze vergelijking van je gaat niet op. De moeder beslist over een ongeboren kind. De hele vergelijking met plastisch chirurgie gaat dus niet op.
Ik heb last van het morele verval van de maatschappij ja. Abortus is een van de zaken die bijdragen aan het morele verval van de maatschappij. Een kind als wegwerpartikel....
De doodstraf-vergelijking heb ik eerder al over gesproken. Ik vind dat twee heel verschillende dingen. Zie een van mijn eerste posts in deze discussie.
1. Het is geen kindquote:Op woensdag 8 juli 2009 21:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik heb last van het morele verval van de maatschappij ja. Abortus is een van de zaken die bijdragen aan het morele verval van de maatschappij. Een kind als wegwerpartikel....
Het is anders, dat is niet te ontkennen. De ene moord is de andere ook niet natuurlijk, daar wordt bij strafbepalingen rekening mee gehouden.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:35 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Oké, maar dan is het dus niet hetzelfde als het plegen van een willekeurige moord volgens jou (gezien je standpunt over de doodstraf).
En daar is al een barstje in je betoog: je voelt aan dat abortus op zich geen luchtig en volledig juist iets is, maar ook dat het anderzijds toch anders ligt dan een 'echte' moord.
Jawel hoor. Maar de definitie van wat een mens is is in elk land gewoon net even anders. Dit is niet een wetenschappelijke definitie het is een rechtskwestie. En binnen die context is de recht-sprekende autoriteit degene die bepaalt wat de definitie is.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:38 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dit is een beetje vreemd, we moeten luisteren naar de autoriteit, maar in verschillende denkt de autoriteit anders over abortus. Schijnbaar hebben de autoriteiten dus ook niet altijd gelijk?
Dus als je condoom scheurt tijdens de sex en jullie zijn eigenlijk allebei nog niet in staat om een kind op te voeden (financieel gezien, te jong, te oud of verzin maar een reden), dan zou jij alsnog het kind willen houden?quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is anders, dat is niet te ontkennen. De ene moord is de andere ook niet natuurlijk, daar wordt bij strafbepalingen rekening mee gehouden.
Overigens vind ik zowel het neerschieten van een willekeurige burger op straat als het afmaken van een ongeboren kind beide walgelijk en voor (straf)vervolging vatbaar.
Dat hebben ze ook niet natuurlijk. Er zijn maar een paar autoriteiten die altijd gelijk denken te hebben, dan moet je denken aan bv Noord Korea.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:38 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dit is een beetje vreemd, we moeten luisteren naar de autoriteit, maar in verschillende landen denkt de autoriteit anders over abortus. Schijnbaar hebben de autoriteiten dus ook niet altijd gelijk?
quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dus als je condoom scheurt tijdens de sex en jullie zijn eigenlijk allebei nog niet in staat om een kind op te voeden (financieel gezien, te jong, te oud of verzin maar een reden), dan zou jij alsnog het kind willen houden?
Om nog maar te zwijgen van de meer serieuzere zaken als kans op erge ziektes, handicaps, zwangerschap door verkrachting, mag de foetus dan ook niet verwijderd worden van jou?
Als het leven van de vrouw in gevaar is, zou je het kunnen overwegen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wat zou jij doen als je vrouw 4 weken zwanger was en er was volgens artsen 95% kans dat je vrouw zou overlijden bij de geboorte van het kind?
Zou je het kind laten weghalen?
Wat zou jij doen als je dochter van 13 verkracht was door je buurman en ze zwanger was geraakt?
Zou je het kind geboren laten worden?
Verbieden zal nooit zorgen voor nihilisatie van een bepaald feit. In die zin zou het ook zinloos zijn om bijvoorbeeld inbraken te verbieden.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:51 schreef sneakypete het volgende:
Ik probeer die nuance juist wel te zoeken in elk geval.
Los van de morele discussie is er ook iets te zeggen voor het utilistische punt dat Gelly maakt, namelijk dat het verbieden er van niet per se leidt tot het ophouden ervan, maar dat er in feite nog veel onzaliger (gevaarlijkere, gruwelijkere) behandelingen zullen plaatsvinden.
Is dat het waard, en zoja waarom? Voor het moreel besef van de mensen die de handen er zelf vanaf trekken?
quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:52 schreef sneakypete het volgende:
Is dit eigenlijk niet meer iets voor WFL??
Inderdaad. Wat is er zoveel beter aan overleveren van vrouwen aan kwakzalvers met breinaalden? Vrouwen kunnen zelf heel goed beoordelen of ze een kind kunnen krijgen, dat hoeft de staat niet voor ze te doen. Er zijn dan uitzonderingen die een kind heel laat laat aborteren om een hazenlip ofzo, maar die zijn nog zeldzamer dan die gevallen van verkrachting.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:51 schreef sneakypete het volgende:
Los van de morele discussie is er ook iets te zeggen voor het utilistische punt dat Gelly maakt, namelijk dat het verbieden er van niet per se leidt tot het ophouden ervan, maar dat er in feite nog veel onzaliger (gevaarlijkere, gruwelijkere) behandelingen zullen plaatsvinden.
Is dat het waard, en zoja waarom? Voor het moreel besef van de mensen die de handen er zelf vanaf trekken?
Vrouwen zouden abortus gewoon achterwege moeten laten, dan hoeven ze ook niet naar kwakzalvers.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:51 schreef sneakypete het volgende:
Zouden moeten bestaat niet. Dat impliceert namelijk regelgeving die tezeer inbreuk maakt op de zelfbeschikking.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vrouwen zouden abortus gewoon achterwege moeten laten, dan hoeven ze ook niet naar kwakzalvers.
Nee, het geeft aan dat vrouwen iets doen wat ze niet moeten doen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:56 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Zouden moeten bestaat niet. Dat impliceert namelijk regelgeving die tezeer inbreuk maakt op de zelfbeschikking.
Net zoals dat mensen beter geen schulden kunnen maken, teveel alcohol drinken, enz.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vrouwen zouden abortus gewoon achterwege moeten laten, dan hoeven ze ook niet naar kwakzalvers.
Moeten van wie?quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, het geeft aan dat vrouwen iets doen wat ze niet moeten doen.
Eens, onverantwoorde schulden maken en alcoholmisbruiken kunnen we allemaal ook maar beter achterwege laten.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:00 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Net zoals dat mensen beter geen schulden kunnen maken, teveel alcohol drinken, enz.
Maar deze discussie gaat niet over het beste advies dat je kunt geven, maar over wat de effecten zijn van een moreel standpunt en de implictaties daarvan welke uiteindelijk dus leiden tot een bepaalde wetgeving.
Dan lijkt er m.i. wat voor te zeggen dat het verwerpelijk is wanneer een absoluut verbod op abortus leidt tot wanpraktijken welke nog vele malen gruwelijker en onethischer zijn dan de praktijken welke legaal plaats hadden kunnen vinden.
Dat geleid wordt door...? Wat gelijk is aan...? Want iedereen denkt of weet dat...?quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Van hun gezonde verstand en moreel besef.
En wie bepaalt dat? Ik vind het moreel verwerpelijk als een stelletje van 18 hun kinderen houdt. Jij zal dat niet vinden. Wie heeft er nu moreel gezien gelijk?quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Van hun gezonde verstand en moreel besef.
Je gezond verstand zegt je ook dat je niet in je broek moet poepen toch?quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:03 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat geleid wordt door...? Wat gelijk is aan...? Want iedereen denkt of weet dat...?
Wat is er moreel verwerpelijk aan het "houden" van kinderen?quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:06 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En wie bepaalt dat? Ik vind het moreel verwerpelijk als een stelletje van 18 hun kinderen houdt. Jij zal dat niet vinden. Wie heeft er nu moreel gezien gelijk?
Ja, dat lijkt me moreel gezien een volstrekt gelijkwaardige overweging. Maar vertel nou eens volgens wie of wat een vrouw zou moeten weten om geen abortus te plegen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je gezond verstand zegt je ook dat je niet in je broek moet poepen toch?
Ik zie sommige mensen niet helemaal in staat om kinderen te houden, zoals ik al eerder aanhaalde mensen die financieel erg krap zitten, veel te jong zijn of veel te oud zijn. Nu zijn er wel meer mensen die er niet staat voor zijn, maar om mensen verplichten abortus te nemen vind ik ook wel weer ver gaan.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat is er moreel verwerpelijk aan het "houden" van kinderen?
Altijd? Het lijkt me een kwantiteit vs kwaliteit discussie, waarbij het bij kwaliteit draait om de ethiek van de uitgevoerde praktijken (de horrorverhalen zijn je vast bekend).quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:01 schreef Halcon het volgende:
Elk verbod zorgt voor ongewenste praktijken. Het niet verbieden zorgt echter voor nog veel meer ongewenste praktijken.
Ik vind niet dat je een verbod zou moeten opheffen omdat mensen die de regels bewust aan hun laars lappen daar nadelige consequenties van ondervinden. In die zin zou je het verbod op georganiseerde criminaliteit ook moeten opheffen, want er vinden heel wat liquidaties plaats.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:10 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Altijd? Het lijkt me een kwantiteit vs kwaliteit discussie, waarbij het bij kwaliteit draait om de ethiek van de uitgevoerde praktijken (de horrorverhalen zijn je vast bekend).
Als het zo zwart-wit was alsje het nu stelt, is het ook zinvol om sigaretten te verbieden.
Maar zo simpel is het dus niet, er is niet enkel een morele (filosofische, ethische) kant maar ook een praktische.
Daarnaast, vind jij het verantwoord dat elke debiel maar een kind op de wereld zit, incl. alle gevolgen?
Ik doel dan bijv. op meisjes van 14 jaar die zwanger zijn, zonder verdere toekomst (het type dat dan zwanger raakt is vaak geen type moeder). Wat zijn de consequenties indien deze gevallen gedwongen een kind moeten baren, op straffe van straf?
Een- nog- niet bestaand mens moet wel de kans op ontwikkeling tot mens krijgen maar een allang bestaand mens mag je zomaar verminken ?quote:Overigens ben ik er wel voor om debielen te steriliseren. Bepaalde mensen zijn inderdaad niet in staat om voor zichzelf te zorgen, laat staan om voor een kind te zorgen. Abortus is dan niet de oplossing, sterilisatie wel.
Mensen die geen kinderen willen hebben zouden geen sex mogen hebben, beetje dezelfde strekking. En als mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen toch zwanger zijn heb je zo weinig aan die sterialisatie. Abortus is dan zeker een oplossing.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:13 schreef Halcon het volgende:
Meisjes van 14 zouden geen seks moeten hebben. Volgens mij is dat in heel veel landen wettelijk ook niet eens toegestaan. Overigens ben ik er wel voor om debielen te steriliseren. Bepaalde mensen zijn inderdaad niet in staat om voor zichzelf te zorgen, laat staan om voor een kind te zorgen. Abortus is dan niet de oplossing, sterilisatie wel.
Je vindt dus dat behalve dat een regering te absolute macht mag hebben over de afloop van een zwangerschap van iemand, diezelfde regering ook mag besluiten wie er eigenlijk kinderen mag hebben en degenen die hierbuiten vallen het ook onmogelijk maken door een gedwongen medische ingreep?quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind niet dat je een verbod zou moeten opheffen omdat mensen die de regels bewust aan hun laars lappen daar nadelige consequenties van ondervinden. In die zin zou je het verbod op georganiseerde criminaliteit ook moeten opheffen, want er vinden heel wat liquidaties plaats.
Het verbieden van sigaretten is natuurlijk niet compleet nutteloos. Er valt zelfs behoorlijk wat te zeggen voor een verbod.
Meisjes van 14 zouden geen seks moeten hebben. Volgens mij is dat in heel veel landen wettelijk ook niet eens toegestaan. Overigens ben ik er wel voor om debielen te steriliseren. Bepaalde mensen zijn inderdaad niet in staat om voor zichzelf te zorgen, laat staan om voor een kind te zorgen. Abortus is dan niet de oplossing, sterilisatie wel.
Ken je die mop, van 3 000 000 Nederlanders met zijn allen op een kluitje in het gevang?quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind niet dat je een verbod zou moeten opheffen omdat mensen die de regels bewust aan hun laars lappen daar nadelige consequenties van ondervinden. In die zin zou je het verbod op georganiseerde criminaliteit ook moeten opheffen, want er vinden heel wat liquidaties plaats.
Het verbieden van sigaretten is natuurlijk niet compleet nutteloos. Er valt zelfs behoorlijk wat te zeggen voor een verbod.
Sterilisatie is geen verminking.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:18 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Een- nog- niet bestaand mens moet wel de kans op ontwikkeling tot mens krijgen maar een allang bestaand mens mag je zomaar verminken ?
Vreemd.....
Sterilisatie is juist de oplossing. Je kunt beter een brand voorkomen dan een brand moeten blussen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:18 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Mensen die geen kinderen willen hebben zouden geen sex mogen hebben, beetje dezelfde strekking. En als mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen toch zwanger zijn heb je zo weinig aan die sterialisatie. Abortus is dan zeker een oplossing.
Tja, volgens mijn moreel toch zeker wel. Helemaal als de vrouw daar verder geen zeggenschap in heeft. Ik ben toch blij dat vrouwen zelf over hun eigen lichaam mogen beslissen.quote:
Het morele verval is schrijnend in Nederland inderdaad. Alles moet maar kunnen, maar als de consequenties gedragen moeten worden is men niet thuis. Neuken, maar een kind gooi je weg als een wegwerpcamera. Drinken en met je zatte kop achter het stuur mensen de vernieling in rijden. Lenen voor een plasma TV en als er betaald moet worden, gaan janken bij een consumentenprogramma.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:19 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ken je die mop, van 3 000 000 Nederlanders met zijn allen op een kluitje in het gevang?
Je idealen zijn leuk en aardig hoor, maar face it: veel mensen neuken rond, ze drinken, ze roken en ze nog nog veel meer griezeligs.
Het is prima om daar over te debatteren en om zelf morele opvattingen ten toon te spreiden, maar als ik je nu moet geloven lijkt het erop dat ik volgens jouw opvattingen over goed en kwaad morgen nog in een cel zit, met, zoals gezegd, nog enkele miljoenen burgers.
Snap nu 'ns het verschil tussen theorie en praktijk.
In mijn ogen is conservatief denken realistisch denken. Dat is het allerergste leed willen uitbannen en redden wat te redden valt. Maar dat tref ik niet aan bij jou en de meeste zelfbenoemde conservatieven. Daar tref ik een idealistisch, bijna utopisch verlangen aan naar een samenleving waarin alles wat ook maar enigszins verwerpelijk is streng bestraft wordt. Zulks vraagt om een superstaat, reikend tot in de periferie van het dagelijks leven. Dat lijkt me niet redden wat te redden valt, dat lijkt me een middel dat erger is dan de kwaal.
Op het moment dat jij je in de discussie mengt is de inhoudelijke discussie vaak snel afgelopen inderdaad.quote:
Gezien de morele superioriteit en daarmee Het Grote Gelijk die FC bible belt en FC towelhead denken te hebben passen Iran en jawel, ook de VS, perfect in dat rijtje.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat hebben ze ook niet natuurlijk. Er zijn maar een paar autoriteiten die altijd gelijk denken te hebben, dan moet je denken aan bv Noord Korea.
Je stelt deze debielen ook onder bewind, zo gaat dat met mensen die niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen. Als het moet worden ze ook opgesloten en vastgebonden. Met sterilisatie heb ik dan ook niet zo´n moeite.quote:
that's me indeedquote:Op woensdag 8 juli 2009 22:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Op het moment dat jij je in de discussie mengt is de inhoudelijke discussie vaak snel afgelopen inderdaad.
Mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen worden onder bewind gesteld. Zo iemand mag niet eens zelfstandig financiele verplichtingen aangaan....quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:21 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Tja, volgens mijn moreel toch zeker wel. Helemaal als de vrouw daar verder geen zeggenschap in heeft. Ik ben toch blij dat vrouwen zelf over hun eigen lichaam mogen beslissen.
Marteling is oké, maar abortus plegen gaat te ver. Sorry, maar nu kan ik je echt niet meer serieus nemen. Je stelt een leven boven een hoopje cellen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je stelt deze debielen ook onder bewind, zo gaat dat met mensen die niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen. Als het moet worden ze ook opgesloten en vastgebonden. Met sterilisatie heb ik dan ook niet zo´n moeite.
Dus?quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:26 schreef Buschetta het volgende:
[..]
http://www.anticonceptie-online.nl/sterilisatie_vrouw.htm
gast
*
Iemand die sterilisatie marteling noemt is niet serieus te nemen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:26 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Marteling is oké, maar abortus plegen gaat te ver. Sorry, maar nu kan ik je echt niet meer serieus nemen. Je stelt een leven boven een hoopje cellen.
Jij wilt ze opsluiten en vastbinden en vervolgens steriliseren. Sorry hoor, over moreel verwerpelijk gesproken...quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Iemand die sterilisatie marteling noemt is niet serieus te nemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |