quote:
Gezin van Kevin Hofland bedreigd
Door SJOERD MOSSOU
TEGELEN - Kevin Hofland overwoog serieus te stoppen met profvoetbal. In de donkere dagen van Feyenoord werd zijn gezin bedreigd. ,,Het gaat wel om je kinderen.’’
Hij heeft het al vaker meegemaakt, deze tijden van nieuwe hoop en vers optimisme. Kevin Hofland kent de voetbalclichés van de zomermaanden, waarin de lach regeert en alle ellende opeens is vergeten.
,,Het zegt allemaal nog niet zo heel veel,'' weet Hofland, die is begonnen aan zijn dertiende seizoen als prof. ,,Pas over een paar weken kun je echt zien hoe ver we zijn.''
Tegelijk ziet de Limburger een wereld van verschil met precies een jaar geleden, toen Gertjan Verbeek de voorbereiding leidde bij Feyenoord. ,,De onderhuidse spanning, de onvrede van toen, die zijn er nu totaal niet meer. Dat verschil is overduidelijk, nu al. Je voelt dat iedereen dezelfde kant op wil. Zoals dat ook hoort. En iedereen wil revanche op het afgelopen seizoen. Een jaar waarin we allemaal hebben gefaald. Ik ook.''
Als geen ander snakt hij naar een nieuwe start. Geen speler van Feyenoord stond nadrukkelijker symbool voor het afgelopen rampseizoen dan Hofland. Geen speler ook kreeg zo veel modder over zich heen. In het bijzonder in januari, de maand waarin de situatie rondom trainer Verbeek definitief klapte.
Hofland was de speler die definitief aan de noodrem trok, na het trainingskamp in Turkije. De situatie dreigde te escaleren en de verdediger drong met spoed aan op een gesprek met Boudewijn Poelmann, toen nog lid van de raad van commissarissen. Kort daarop volgde het ontslag van Verbeek.
,,Iemand moest zijn verantwoordelijkheid nemen,'' zegt Hofland nu. ,,Op dat moment was ik dat, omdat ik vond dat het niet anders meer kon. Ik heb gehandeld in het belang van de club en in het belang van de spelers. Ik ben iemand die zich dingen aantrekt, die betrokken is.''
Het leverde hem de hoon op van pers en publiek. Als de vermeende beul van Verbeek werd Hofland het mikpunt van woede en spot. In columns, op straat en rondom het trainingsveld, maar ook thuis, bij zijn gezin.
,,De reactie van de supporters kon en kan ik heel goed begrijpen,'' zegt Hofland. ,,Zelf zou ik ook zo hebben gereageerd, denk ik. Wij presteerden niet, klaar. Dan hebben supporters recht op hun woede.''
Het ging echter verder dan woede. Tot twee keer toe werden Hofland en zijn gezin thuis bedreigd, telefonisch en anoniem. ,,Ja, ik ben wel bang geweest,'' aldus Hofland. ,,Niet om mezelf, maar wel om mijn gezin. Er zijn dagen geweest dat ik mijn kinderen liever niet naar school had laten gaan. Het voelde onveilig om hen alleen te laten. Die bedreigingen kwamen thuis binnen op ons privé-nummer. Dan komen ze dichterbij dan je lief is.
,,Ik heb overwogen te stoppen, voorgoed. Dat was een serieuze gedachte, geen korte oprisping. Ik heb mezelf meerdere keren afgevraagd of dit het allemaal wel waard was. Het gaat wel om je kinderen, hè. Voor kritiek of frustratie ben ik nog nooit weggelopen, maar dit ging vele malen verder.''
Bewust hield hij het stil. ,,Alleen met mensen om me heen heb ik er veel over gesproken. Onder anderen met mijn vader en met Roy Makaay die van alles op de hoogte was. Hun steun heeft me er doorheen gesleept. Heel langzaam keerde het plezier terug.''
Hofland deed aangifte bij de politie, maar de dader werd nooit gevonden. Terugkijkend was het veruit de moeilijkste periode uit zijn loopbaan, zegt hij nu. ,,Ook omdat er veel onwaarheden zijn verteld en geschreven. In de media ben ik doelbewust beschadigd, terwijl ik me altijd netjes en open heb opgesteld naar de pers. Maar van medespelers en familie om me heen heb ik steeds alle steun gehad. Zij wisten hoe het echt zat. Als ik het nu allemaal opnieuw zou moeten doen, zou ik het precies hetzelfde doen.''
Hofland weet wat er van dit Feyenoord wordt verwacht. Voor de spelers die twee jaar geleden als helden werden binnengehaald - de routiniers Van Bronckhorst, Makaay, De Cler, Hofland - wacht een allerlaatste kans. Volgende zomer lopen veel contracten af.
,,Willen winnen is niet meer genoeg, we móeten winnen,'' zegt Hofland. ,,Die houding heb ik wel eens gemist, ja. Bij Feyenoord loopt kwaliteit genoeg, maar ik probeer die jongens bij te brengen dat ze zuinig moeten zijn op dat talent. Als ik over zes jaar gestopt ben en ik ga bij Real Madrid kijken, dan hoop ik daar jongens te zien lopen met wie ik nu samenspeel. En dat kán. Daar zijn ze goed genoeg voor.''
Jonge ploeggenoten wijzen hem nog altijd aan als de leider. Hofland durft zijn mond open te doen, ook als het minder gaat. Bij mensen die zeggen dat hij 'eerst zelf maar eens moet presteren', haalt de verdediger zijn schouders op.
,,Dat vind ik heel makkelijk roepen. Ik weet ook wel dat ik ondermaats heb gepresteerd, net als veel anderen. Iedereen mag mij daar op aanspreken, maar ik blijf wel zoals ik ben. Ik probeer het voortouw te nemen, dat heb ik altijd gehad. Volgens mij is daar niets verkeerd aan. Ik wil kampioen worden met Feyenoord, die drive voel ik elke dag.''
De Hof.