'Onze Anne was het allereerste taxislachtoffer'
AMSTERDAM - door Gijsbert Termaat AMSTERDAM - Er gaat geen uur voorbij dat ze er niet aan denkt. Aan die roekeloze Amsterdamse taxichauffeur die vorig jaar oktober met meer dan honderd kilometer per uur door het rode verkeerslicht reed en daardoor op een andere taxi botste waar haar dochter in zat. De klap was enorm en Anne was vrijwel op slag dood.
"Met de dood van Rob Sitek komt alles weer extra naar boven. Overal lees ik dat hij de eerste taxidode was, nou voor mij geldt dat niet. Ik zie onze Anne als eerste slachtoffer. Zij is ook door een misdrijf om het leven gekomen, want deze taxichauffeur reed als een bezetene en negeerde bewust de rode stoplichten. Ik zie hem dan ook als schuldige", vertelt moeder Claudia Bosch van Drakestein.
Onbegrijpelijk
"Het is dan ook onbegrijpelijk dat deze Marokkaanse chauffeur nog steeds niet voor het hekje heeft gestaan. En zelfs alweer als taxichauffeur heeft rondgereden. Zijn rijbewijs is niet ingetrokken en noch justitie, noch het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), noch de Inspectie Verkeer en Waterstaat doet iets. Ze laten het allemaal maar gebeuren, met alle risico's van dien. Want wie zegt dat hij niet weer roekeloos klanten vervoert", stelt advocaat Evert Wytema van Beer Advocaten.
Hij behartigt de belangen van de familie Bosch van Drakestein en van de drie andere slachtoffers, die bij Anne in de taxi zaten. "Ik heb gevraagd deze zaak prioriteit te geven, maar het is nu negen maanden later en er gebeurt weinig tot niets. De chauffeur zal van de rechter straks echt wel een forse straf krijgen, maar nu al had hij een rijontzegging moeten hebben", stelt Wytema. "Ik vind dat justitie onvoldoende kritisch is en met deze lakse aanpak een verkeerd signaal naar de maatschappij afgeeft. Na het incident van vorige week heeft iedereen weer zijn mening klaar en verafschuwt iedereen wat er is gebeurd. Dit mag nooit meer voorkomen, wordt er om het hardst geroepen. Nou, we zien wat er na een voorgaand geval is gebeurd!" De 27-jarige Anne kwam in de ochtend van zondag 26 oktober 2008 om het leven. Ze was uit geweest naar het Amsterdam Dance Event en wilde zich veilig door een taxi naar huis laten rijden. Alles ging goed, totdat op de kruising Haarlemmerweg-Radarweg een andere taxi hun wagen in de flank ramde. Twee andere passagiers raakten zwaargewond en zijn tot op de dag van vandaag bezig met hun revalidatie.
Moeder Claudia Bosch van Drakestein: "Ik vind dat het wangedrag van taxichauffeurs moet worden aangepakt. Onze dochter is erdoor om het leven gekomen en vorige week meneer Sitek. Ik leef vreselijk met de nabestaanden mee en weet als geen ander hoe ze zich voelen. Ik heb ze een brief geschreven en zijn broer inmiddels gesproken. Ze gaan door een hel, maar laat het niet voor niets zijn. Laten we hopen dat deze twee drama's iedereen de ogen openen en dat er schoon schip wordt gemaakt. Dat het kaf van het koren wordt gescheiden en mensen straks weer veilig de taxi in kunnen stappen..."
nothing will change without a rebel