abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70765933
Na een vuistslag met de dood tot gevolg staat de Amsterdamse taxiwereld weer eens volledig op z'n kop. Al lange tijd halen de taxichauffeurs op de standplaatsen in het centrum de landelijke media met verhalen over woekerprijzen en bijzonder asociaal gedrag richting potentiele klanten. Het weigeren van korte ritten, het nauwelijks de Nederlandse dan wel Engelse taal machtig zijn, de ruzie onderling, het niet weten van de weg. En elke fietsende Amsterdammer, en dat zijn er nog al wat, weet hoe ascociaal tevens het rij- en parkeergedrag van de chauffeurs is. Te hard rijden door het centrum, afsnijden van fietsers of voetgangers en midden op de weg stilstaan, het hangen rond drukke plaatsen als dam of damstraat, en ga zo nog maar even door. Het vrijgeven van de taxivergunningen heeft van begin af aan al voor veel ellende gezorgd, de film Nachtrit met Frank Lammers is een mooi overzicht van die tijd.

Hoe moet het verder met de taxiwereld? Het controleren van de standplaatsen lijkt tot nu toe weinig verbetering op te leveren en het streng beboeten van de taxichauffeurs voor asociaal rij- en parkeergedrag levert alleen maar nog meer problemen op. Dit laatste leidde er onder andere toe dat een aantal taxirijders besloot tot staken. Nou mogen ze van mij lekker staken, het kost hen geld en levert mij rustige wegen op, maar de taxi zoekende klant is er niet mee geholpen. Dus wat kan Amsterdam doen om ervoor te zorgen dat de taxi's weer gewoon op een normale manier hun werk gaan doen in een stad waar met zoveel toeristen het taxirijden een lucratieve buisness kan zijn? Terug naar één centrale? Strengere eisen stellen aan de vergunning, bijvoorbeeld goed Nederlands en Engels kunnen spreken, kennis hebben van routes in de stad, intrekken bij boetes voor asociaal rijgedrag?
  woensdag 8 juli 2009 @ 00:21:14 #2
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_70765984
Spatiebalk, enter toets. Do you know them?
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_70766045
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:21 schreef cerror het volgende:
Spatiebalk, enter toets. Do you know them?
Nee, fijn dat jij ze wel kent. Ook nog een mening over het geheel?
pi_70766065
Taxibedrijven moeten strenger zijn op hun eigen collega's. Een anoniem meldnummer voor graftaxi chauffeurs, vermelden van kenteken+tijdstip is voldoende, en dan komt de klacht bij de leidinggevende van die chauffeur terecht.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  woensdag 8 juli 2009 @ 00:54:26 #5
151157 Wupppie
We gaan niets nieuws doen!
pi_70766651
de laffe honden van IVW eens aanpakken.

1 taxi vergunning in 2008 afgepakt
  woensdag 8 juli 2009 @ 00:58:06 #6
202014 JJH
Knetter. O+
pi_70766712
Ik ben echt zó blij dat ik mijn rondjes niet in Amsterdam rijd. :0
pi_70766930
Chuck Nourish, Buff Daddy, Owlcapwn FTW
pi_70767843
Het enige goede taxisysteem dat ik in de wereld ben tegengekomen was het systeem dat in NYC wordt gebruikt. De taxiwereld daar is tot op het bot gereguleerd, en het werkt! Taxi was niet duur, je weet precies waar je aan toe bent en de chauffeurs waren uitermate beleefd.

Kijk, op zich ben ik natuurlijk voor een 100% libertarische aanpak, waarbij ze het maar lekker zelf uitzoeken. Maar als ik als klant m'n taxi niet mag uitkiezen, omdat de heren en dames taxichauffeur onder mekaar hebben afgesproken dat ik de eerste taxi moet nemen, dan komt er van die aanpak weinig terecht.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 8 juli 2009 @ 10:00:16 #9
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_70769963
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:24 schreef rene90 het volgende:
Taxibedrijven moeten strenger zijn op hun eigen collega's. Een anoniem meldnummer voor graftaxi chauffeurs, vermelden van kenteken+tijdstip is voldoende, en dan komt de klacht bij de leidinggevende van die chauffeur terecht.
Volgens mij ontstaan de grootste problemen door chauffeurs die niet bij organisaties in dienst zijn maar gewoon voor zichzelf rijden. Dan ben je ongeveer eigen baas.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
pi_70771533
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 10:00 schreef Ron.Burgundy het volgende:

[..]

Volgens mij ontstaan de grootste problemen door chauffeurs die niet bij organisaties in dienst zijn maar gewoon voor zichzelf rijden. Dan ben je ongeveer eigen baas.
Precies. Er is niemand die er toezicht op houdt! En een passagier kan bij niemand klagen, behalve bij de dienstdoende knakker zelf, wat natuurlijk vrij nutteloos is.

Ze zouden de taxibranche gewoon aan strenge regels moeten onderwerpen, ofwel het monopolie op taxi exploiteren aan de staat geven.
Sum es est, sumus estis sunt
pi_70771676
Cohen was gisteren en die zegt maar dat er 1 ding helpt: vergunningen afpakken/intrekken. Er is vorig jaar 1 vergunning ingetrokken....
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:06:58 #12
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_70771722
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 11:00 schreef Leevancleef het volgende:

[..]

Precies. Er is niemand die er toezicht op houdt! En een passagier kan bij niemand klagen, behalve bij de dienstdoende knakker zelf, wat natuurlijk vrij nutteloos is.

Ze zouden de taxibranche gewoon aan strenge regels moeten onderwerpen, ofwel het monopolie op taxi exploiteren aan de staat geven.
Een paar 1000 taxi's minder zou wellicht ook helpen, ik weet niet hoeveel er rijden, maar ik las ergens dat er alleen al bij TCA 1700 taxi's rijden, dan heb je nog al die andere bedrijfjes en zelfstandigen.

Een stad als Amsterdam heeft aan 500 tot 1000 taxi's toch echt wel genoeg hoor...

Nou ja ik heb al in geen jaren een taxi gepakt in A'dam, ga wel op de fiets. Van mij mogen al die taxi's de noord-zuid lijn in rijden en daar blijven...stelletje randdebielen dat het zijn.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 8 juli 2009 @ 11:07:59 #13
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_70771756
*dubbel*
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_70783572
Ten eerste is het natuurlijk een algemeen probleem van Amsterdam. Het is een exces, maar wel een exces van omgangsvormen die daar wel normaal zijn. Het is gewoon verdomd lastig om in Amsterdam meer dan een kilometer te overbruggen zonder ruzie te krijgen, ook als je niet met een taxi gaat of er geen tegenkomt. De taxi's zijn eigenlijk net zoals elke Amsterdammer, maar dan een graadje erger. In die zin zijn ze wel een goed visitekaartje van de stad.

Je kunt de symptomen natuurlijk wel bestrijden. Een paar centrales meot je hebben die met elkaar concurreren. Elke chauffeur de vergunning op naam, puntensysteempje en bij herhaaldelijk de fout in gaan vergunning en dus baan kwijt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70895641
'Onze Anne was het allereerste taxislachtoffer'

AMSTERDAM - door Gijsbert Termaat AMSTERDAM - Er gaat geen uur voorbij dat ze er niet aan denkt. Aan die roekeloze Amsterdamse taxichauffeur die vorig jaar oktober met meer dan honderd kilometer per uur door het rode verkeerslicht reed en daardoor op een andere taxi botste waar haar dochter in zat. De klap was enorm en Anne was vrijwel op slag dood.

"Met de dood van Rob Sitek komt alles weer extra naar boven. Overal lees ik dat hij de eerste taxidode was, nou voor mij geldt dat niet. Ik zie onze Anne als eerste slachtoffer. Zij is ook door een misdrijf om het leven gekomen, want deze taxichauffeur reed als een bezetene en negeerde bewust de rode stoplichten. Ik zie hem dan ook als schuldige", vertelt moeder Claudia Bosch van Drakestein.

Onbegrijpelijk

"Het is dan ook onbegrijpelijk dat deze Marokkaanse chauffeur nog steeds niet voor het hekje heeft gestaan. En zelfs alweer als taxichauffeur heeft rondgereden. Zijn rijbewijs is niet ingetrokken en noch justitie, noch het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), noch de Inspectie Verkeer en Waterstaat doet iets. Ze laten het allemaal maar gebeuren, met alle risico's van dien. Want wie zegt dat hij niet weer roekeloos klanten vervoert", stelt advocaat Evert Wytema van Beer Advocaten.

Hij behartigt de belangen van de familie Bosch van Drakestein en van de drie andere slachtoffers, die bij Anne in de taxi zaten. "Ik heb gevraagd deze zaak prioriteit te geven, maar het is nu negen maanden later en er gebeurt weinig tot niets. De chauffeur zal van de rechter straks echt wel een forse straf krijgen, maar nu al had hij een rijontzegging moeten hebben", stelt Wytema. "Ik vind dat justitie onvoldoende kritisch is en met deze lakse aanpak een verkeerd signaal naar de maatschappij afgeeft. Na het incident van vorige week heeft iedereen weer zijn mening klaar en verafschuwt iedereen wat er is gebeurd. Dit mag nooit meer voorkomen, wordt er om het hardst geroepen. Nou, we zien wat er na een voorgaand geval is gebeurd!" De 27-jarige Anne kwam in de ochtend van zondag 26 oktober 2008 om het leven. Ze was uit geweest naar het Amsterdam Dance Event en wilde zich veilig door een taxi naar huis laten rijden. Alles ging goed, totdat op de kruising Haarlemmerweg-Radarweg een andere taxi hun wagen in de flank ramde. Twee andere passagiers raakten zwaargewond en zijn tot op de dag van vandaag bezig met hun revalidatie.

Moeder Claudia Bosch van Drakestein: "Ik vind dat het wangedrag van taxichauffeurs moet worden aangepakt. Onze dochter is erdoor om het leven gekomen en vorige week meneer Sitek. Ik leef vreselijk met de nabestaanden mee en weet als geen ander hoe ze zich voelen. Ik heb ze een brief geschreven en zijn broer inmiddels gesproken. Ze gaan door een hel, maar laat het niet voor niets zijn. Laten we hopen dat deze twee drama's iedereen de ogen openen en dat er schoon schip wordt gemaakt. Dat het kaf van het koren wordt gescheiden en mensen straks weer veilig de taxi in kunnen stappen..."
nothing will change without a rebel
pi_70900431
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die nu bij zichzelf denken: ik neem geen taxi meer met een buitenlandsachtig uiterlijke chauffeur.

Voor mijn eigen veiligheid en mijn portemennee verkies ik een nl achtige chauffeur.

Hebben ze een punt nu, subjectief of objectief bezien ?
pi_70900500
quote:
Op zondag 12 juli 2009 14:26 schreef bendk het volgende:
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die nu bij zichzelf denken: ik neem geen taxi meer met een buitenlandsachtig uiterlijke chauffeur.

Voor mijn eigen veiligheid en mijn portemennee verkies ik een nl achtige chauffeur.

Hebben ze een punt nu, subjectief of objectief bezien ?
Uhm als ik een taxi zou nemen zou ik wel een selectie maken, hoe lullig dat ook klinkt. Dan zie je ze allemaal zitten in hun taxi, stoel op ligstand, peuk in hun bek en zo lekker roggelen naar buiten. Laat dan maar
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_70901643
quote:
Op zondag 12 juli 2009 14:29 schreef rene90 het volgende:

[..]

Uhm als ik een taxi zou nemen zou ik wel een selectie maken, hoe lullig dat ook klinkt. Dan zie je ze allemaal zitten in hun taxi, stoel op ligstand, peuk in hun bek en zo lekker roggelen naar buiten. Laat dan maar
een kwestie van eigen keuzes kunnen maken, is niets mis mee, een taxi is een dienstverlening en als zodanig wil ik dan een herkenning daarvan hebben, jij betaalt en jij bepaalt

[ Bericht 1% gewijzigd door bendk op 12-07-2009 15:13:52 ]
pi_70909446
Wel de brancheorganisatie Koninklijke Nederlands vervoer heeft minister Netelenbos al in 1998 gewaarschuwd voor de komende mislukking van haar beleid. Dick Grijpink,destijds directeur van de taxi Centrale Amsterdam,noemde in 1999 de nieuwe taxiwet van Netelenbos the festival of fools ( het feest van de gekken ) van Tineke de Waanzinnige.
pi_70911563
Netelenbos...bij de PvdA kan iedereen een mislukte een politicus met hobby's worden en vooral heel lang aanblijven....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tineke_Netelenbos

[ Bericht 2% gewijzigd door bendk op 12-07-2009 20:27:50 ]
  maandag 13 juli 2009 @ 12:33:08 #21
236109 Machiavelli.
er is geen betere!
pi_70930225
Als we het probleem echt aan willen pakken, trap je de 1/3 van alle taxi's gewoon Amsterdam uit, want het zijn er veel te veel. Hopelijk zullen de overige 2/3 van de taxichauffeurs nu weer genoeg klandizie hebben om te voorkomen dat ze elkaar (en hun klanten) de hersens inslaan.
De waarheid is slechts een illusie, opgewekt door een gebrek aan alcohol.
pi_70930296
Netelenbos was geen sterke minister, maar in mijn herinnering was het toch echt Jorritsma die op het briljante idee kwam dat je met een taxichauffeur moest gaan onderhandelen over de prijs en dat ze je dus ook konden weigeren.

De taximarkt openbreken zodat je meerdere centrales hebt was op zich geen slecht idee.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 13 juli 2009 @ 13:50:08 #23
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_70932567
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:59 schreef detlevico het volgende:
Wel de brancheorganisatie Koninklijke Nederlands vervoer heeft minister Netelenbos al in 1998 gewaarschuwd voor de komende mislukking van haar beleid. Dick Grijpink,destijds directeur van de taxi Centrale Amsterdam,noemde in 1999 de nieuwe taxiwet van Netelenbos the festival of fools ( het feest van de gekken ) van Tineke de Waanzinnige.
Dick Grijpink? Ja ik weet wel waarom hij dit riep en dat had bar weinig te maken met de veiligheid van de klanten. Dickie de Don van de TCA.
pi_71185695
Vrije taxirijders wijken steeds meer uit naar Almere. Door de strenge controles in Amsterdam verdwijnen de vrije rijders massaal uit het straatbeeld.

http://www.telegraaf.nl/b(...)Almere__.html?p=17,1

En nu ?
pi_71199184
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 17:01 schreef bendk het volgende:
Vrije taxirijders wijken steeds meer uit naar Almere. Door de strenge controles in Amsterdam verdwijnen de vrije rijders massaal uit het straatbeeld.

http://www.telegraaf.nl/b(...)Almere__.html?p=17,1

En nu ?
Verplaatsen we het gewoon

Volgende haltes: Utrecht, Den Haag en Rotterdam
Dit account is permanent uitgeschakeld.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 23:42:03 #26
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_71200129
Het aantal taxichauffeurs lijkt me nu niet echt een probleem. Er zijn steden die 5-10 x zo groot zijn, maar tot wel 30x zoveel chauffeurs hebben, en daar zijn de taxi's wel goedkoop en redelijk betrouwbaar.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_71342419
Het kan wel degelijk anders....het is even lezen maar zeer de moeite waard....

http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=8887
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')