Sinds 2007.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:55 schreef Klonk het volgende:
kan het trouwens zijn dat veolia ook nieuwe bussen heeft in Noord Limburg ?
Bedoel je de airco-installatie?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:05 schreef Klonk het volgende:
joh
nee, ik dacht vandaag een heel ander soort bus te zien rijden dan dat ik normaal zie, grote boggel achterop
Misschien een VIA bus van Caetano.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:53 schreef Peterselieman het volgende:
Heeft ook wel veel weg van een MAN trouwens
Hij zal eerder een Jonckheer bedoelen.quote:
Jouw linkkerkant of mijn linkkerkant?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:01 schreef allsystemshalt het volgende:
Waarom zit bij b.v. de zuidangent bussen de motor aan de linkkerkant van de bus?
Dat is toch slecht voor de gewichtsverdeling?
Volgens mij zit bij de ZT-bussen de motor aan de rechterachterzijde. Aan de linkerachterzijde, onder de vloer zitten de tanks voor diesel en AdBlue.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:01 schreef allsystemshalt het volgende:
Waarom zit bij b.v. de zuidangent bussen de motor aan de linkkerkant van de bus?
Dat is toch slecht voor de gewichtsverdeling?
Hij was in de war met de Citaro's die bij Schiphol Sternet rijden. Die hebben namelijk wel een staande motor.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:23 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Jouw linkkerkant of mijn linkkerkant?
(kan deze er mee door Alex, of is die ook al op het kantje)
Bladerend door enige documentatie valt het me op dat het inderdaad de linkerkant is.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:29 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Volgens mij zit bij de ZT-bussen de motor aan de rechterachterzijde. Aan de linkerachterzijde, onder de vloer zitten de tanks voor diesel en AdBlue.
Dat is natuurlijk niet hetzelfde, maar wat doe je eraan. Ook als je de branstof tank vol is of juist leeg heb je eenquote:En of dat slecht is voor de gewichtsverdeling: virtueel bijna alle bussen zijn voorzien van een niveauregelingssysteem.
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 23:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Hij was in de war met de Citaro's die bij Schiphol Sternet rijden.
Ik was me niet bewust dat ik iets anders beweerde.quote:Die hebben namelijk wel een staande motor.
Ik dacht nog aan de Volvo 8700LE of de Scania OmniLink.quote:Op woensdag 8 juli 2009 00:01 schreef BeefRWijker het volgende:
Volgens mij zijn er wrijwel geen (OV) bussen meer waar de motor in het midden (langs de middenlijn) is gemonteerd behalve dan de voor de hand liggende uitzonderingen zoals bvb de Frysker. De tijd van hoge vloer bussen met midden motor onder het gangpad is voorbij.
Daar zijn er twee van, de BLE en de RLE, de een op een B12 en de ander op een B7 chassis.quote:
En daar heb je er ook twee van, de standaard en de gelede.quote:of de Scania OmniLink.
Is volgens mij idd een Alliance, aan het 'petje' te zien... Toevallig heb ik afgelopen zondag op de stalling in Alkmaar een Alliance zien staan, wellicht hebben ze die naar Frieslân willen overhevelen, omdat er overdag weer bussen tekort zijn volgens mij, aangezien ik maandag ten eerste een groene gelede Volvo op lijn 54 heb zien vertrekken en ten tweede een Maxx-bus (die met de Jumbo-reclame) op de streek rond heb zien rijden, o.a. op lijn 51. Bovendien stonden er 'smiddags ook gewoon geen bussen meer op de stallingquote:
Als je aan die postzegel al iets kan zien dan toch overduidelijk geen Alliance.quote:Op woensdag 8 juli 2009 14:22 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Is volgens mij idd een Alliance, aan het 'petje' te zien...
Met de kachel aan niet neequote:Op woensdag 8 juli 2009 15:49 schreef NoBody122 het volgende:
Alliances waren idd geen fijne bussen als het buiten warm was![]()
Tsja, die foto is zo onduidelijk. Ik heb gister al het net afgestruind, maar kon niets vinden. Nu zijn er iets meer sites, maar nog is niet te zien welk type bus het was.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:02 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Als je aan die postzegel al iets kan zien dan toch overduidelijk geen Alliance.
Het zwart van die film loopt duidelijk om de hoek zoals bij de MAN films.
Verder is de voorkant helemaal zo plat als een dubbeltje en zitten de koplampen te hoog.
Vanwege de missende airco lijkt 't niet een Lion's City A78 te zijn maar de Caetano VIA bus lijkt als 2 druppels water en is nog net iets platter van voren dan de Lion's City.
TSNquote:Op woensdag 8 juli 2009 19:13 schreef Alexxxxx het volgende:
Stel he, ik heb een Den Oudsten, en er gaat wat kapot. Waar koop ik dan mijn reserveonderdelen?Oftewel, waar is de inboedel (en tekeningen e.d.) van Den Oudsten naar toe gegaan nadat ze op de fles gingen?
Ga je auto crossen?quote:Op woensdag 8 juli 2009 19:13 schreef Alexxxxx het volgende:
Stel he, ik heb een Den Oudsten, en er gaat wat kapot. Waar koop ik dan mijn reserveonderdelen?Oftewel, waar is de inboedel (en tekeningen e.d.) van Den Oudsten naar toe gegaan nadat ze op de fles gingen?
Belachelijk eigenlijk, dat er alleen maar heel slechte plaatjes en nog veel slechtere zijn gemaakt.quote:Op woensdag 8 juli 2009 19:14 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Tsja, die foto is zo onduidelijk. Ik heb gister al het net afgestruind, maar kon niets vinden.
Grrr.quote:Nu zijn er iets meer sites, maar nog is niet te zien welk type bus het was.
De lokale Lada dealer en KAP (Korean Auto Parts, die hebben het Lada magazijn in het verleden overgenomen van Gremi, de toenmalige importeur)quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:48 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Waar ga je naar toe voor je Lada?
Meestal, als onderdelen niet meer nieuw te krijgen zijn (of domweg te duur) ga je naar de sloperquote:Op woensdag 8 juli 2009 22:46 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
De lokale Lada dealer en KAP (Korean Auto Parts, die hebben het Lada magazijn in het verleden overgenomen van Gremi, de toenmalige importeur)Maar Den Oudsten word niet meer nieuw verkocht
En de vergelijking met mijn vorge auto, de Rover, gaat ook niet op, ook al is dat merk ter ziele, want de Rover dealers zijn nog wel gewoon actief....
Dat laatste is sterk onwaarschijnlijk.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:00 schreef Alexxxxx het volgende:
Tsja, en de grootverbruikers hebben genoeg op de plank liggen, inclusief plukbussen natuurlijk. Maar de tekeningen en dergelijke zullen niet naar de sloop gegaan zijn toch? Of is ook in WOerden het archief in vlammen op gegaan?
quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:00 schreef Alexxxxx het volgende:
Tsja, en de grootverbruikers hebben genoeg op de plank liggen, inclusief plukbussen natuurlijk.
Ik neem aan dat je de onderhoudsdocumentatie bedoelt ( en dat je geen bussenbouwer wilt gaan worden).quote:Maar de tekeningen en dergelijke zullen niet naar de sloop gegaan zijn toch? Of is ook in WOerden het archief in vlammen op gegaan?
Uiteraard had ik de verwarming destijds niet aan staan, duh.quote:Op woensdag 8 juli 2009 17:22 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Met de kachel aan niet neeMaar dat geld voor meer bussen hè.
En ook al is dat niet zo, dan maakt het vaak helaas nog geen zak uitquote:En bij veel bussen met een airco staat de airco op verwarmen of gewoon ventileren.
Dat gaat helaas ook op voor de oude 17xx en 82xx Amba's in Frieslân.. Ben er nog geen één tegengekomen waarin de airco goed werktquote:De Shuttle bus Interliners van NZH waren ideaal.
Die hadden geforceerde ventilatie waaronder je met gemak je haar kon drogen.
Sommige MB230 Alliances van Veonn waren ook niet slecht maar bij de meeste waren de filters
dicht gelopen door gebrek aan onderhoud. Daardoor hadden ze te weinig druk om effectief te zijn.
De meeste airco's zijn de extra herrie die ze maken niet waard.
Nee, de oorspronkelijke bouwtekeningen bedoel ik.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:10 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
[..]
Ik neem aan dat je de onderhoudsdocumentatie bedoeld ( en dat je geen bussenbouwer wilt gaan worden).
Die zou er bij moeten zitten.
VDL heeft iig wel een Alliance B95 in hun beheer hersteld.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:14 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Nee, de oorspronkelijke bouwtekeningen bedoel ik.Zijn die naar TSN gegaan? Heeft VDL die gekocht? Zijn ze versnipperd? Hebben de tekenaars ze vlak voor het faillisement onder de arm naar buiten gesmokkeld? Hangen die bij een verzamelaar aan de muur? Verstoffen ze in een archief van een dubieuze busliefhebbersstichting?
Alsof je daar als passagier ook maar enige controle over hebt, hè.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:13 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Uiteraard had ik de verwarming destijds niet aan staan, duh.
Inderdaad is er vaak weinig verschil tussen gewoon stuk en user error.quote:[..]
En ook al is dat niet zo, dan maakt het vaak helaas nog geen zak uit![]()
Die hebben dan ook geen passagiers airco, enkel een chauffeurs airco.quote:[..]
Dat gaat helaas ook op voor de oude 17xx en 82xx Amba's in Frieslân.. Ben er nog geen één tegengekomen waarin de airco goed werkt![]()
Ben je daar ook al chauffeur?quote:Bij de meeste Amba's, die in Utrecht bij Cxx rondrijden, werkt het wel goed![]()
Bedrijven die op de passagiersairco durven te besparen, terwijl een oudere bussenserie al voorzien is van zo'n installatie (of een nieuwe serie bestellen met opnieuw passagiersairco) zijn echt centenneukers.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:38 schreef BeefRWijker het volgende:
Die hebben dan ook geen passagiers airco, enkel een chauffeurs airco.
quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:43 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Bedrijven die op de passagiersairco durven te besparen, terwijl een oudere bussenserie al voorzien is van zo'n installatie
Uhm, zou je dat 's toe willen lichten want dat maakt weinig 'zin', zo na die eerste zinsnede.quote:(of een nieuwe serie bestellen met opnieuw passagiersairco) zijn echt centenneukers.
quote:Uitzondering op de regel is een selecte groep 42xx-Ambassadoren vanwege een tunnel met een geringe doorrijhoogte.
Een vervoersmaatschappij uit Bonn kocht tussen 2003 en 2006 geen bussen meer met een airco-installatie, terwijl de voertuigen voor en na die periode wel voorzien waren.quote:Op donderdag 9 juli 2009 00:53 schreef BeefRWijker het volgende:
Uhm, zou je dat 's toe willen lichten want dat maakt weinig 'zin', zo na die eerste zinsnede.
Ik zit in dit verhaal dan ook niet in de passagiersrol.quote:Op woensdag 8 juli 2009 23:38 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Alsof je daar als passagier ook maar enige controle over hebt, hè.
En deze op je hoofd te richten, als chauffeur. Als je mazzel hebt komt er wat van de door de blower gegenereerde wind aan......quote:[..]
Inderdaad is er vaak weinig verschil tussen gewoon stuk en user error.
Het komt voor dat de airco een eigen leven gaat leiden als ie zich niet uit laat schakelen en ook niet in temperatuur laat regelen. Soms is er dan nog iets te redden door de blowers op maximaal te zetten.
Maar voor de chauffeur werken die dus ook nauwelijksquote:[..]
Die hebben dan ook geen passagiers airco, enkel een chauffeurs airco.
Nee, maar die werken voor de passagiers vaak al goed, dus ik neem aan dat het in de chauffeursruimte ook wel lekker koel zal zijn danquote:[..]
Ben je daar ook al chauffeur?
Bron: Dagblad van het Noordenquote:Busfabrikant dreigt met kort geding tegen QBuzz
DVHN | Gepubliceerd op 07 juli 2009, 20:09
groningen -
Busfabrikant VDL Berkhout in Heerenveen is een order van 60 miljoen euro misgelopen door een fout van QBuzz. Dat zegt directeur Jan Mooren van de VDL Groep. Volgens hem spant het bedrijf vrijwel zeker een kort geding aan tegen het vervoerbedrijf dat honderden nieuwe bussen nodig heeft voor de aanbesteding van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe.
Bij het zoeken van een busleverancier voldeed VDL niet aan de gevraagd leaseconstructie. Volgens Mooren wilden banken niet garant staan omdat ze QBuzz te klein vonden voor zo'n groot bedrag. "QBuzz verzweeg dat NS Hispeed garant staat voor het bedrijf. Als Mercedes die de order heeft gekregen, daar wel van op de hoogte was, zijn de aanbestedingsregels overtreden."
Bij de busfabriek in Heerenveen werken circa 350 mensen. Volgens Mooren kon VDL driekwart van de gevraagde bussen leveren in de vorm van Ambassadors en nieuwe Citea's. Die zouden aan alle (milieu)technische eisen voldoen. Gelede bussen heeft VDL niet.
Opzich een goed idee. Zou meer moeten voorkomen. Weg met die k*t airco's.quote:Op donderdag 9 juli 2009 00:59 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Een vervoersmaatschappij uit Bonn kocht tussen 2003 en 2006 geen bussen meer met een airco-installatie, terwijl de voertuigen voor en na die periode wel voorzien waren.
Is ook geen slimme smoes.quote:En als dat bedrijf bezuinigingen aanvoert voor deze kwestie, dan voel je je wel bekocht.
Sinds wanneer bepaald VDL welke bussen ik moet kopen?quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:20 schreef RealZeus het volgende:
Hebben jullie het al gelezen? VDL is boos.
Qbuzz wil namelijk goede bussen en niet die lawaaierige rammelbakken uit Heerenveen.
[..]
Bron: Dagblad van het Noorden
Edit: Ik zie het nu pas: VDL Berkhout?Brandhout zullen ze bedoelen.
Dat zat ik me inderdaad ook al af te vragen. Als ik brood koop bij de AH krijg ik dan binnenkort ook de lokale bakker op mijn nek?quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:33 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Sinds wanneer bepaald VDL welke bussen ik moet kopen?
Als ze nou nog om een valse reden geannuleerd waren dan hadden ze misschien een punt.
En Qbuzz neemt ook geen MAN ondanks dat MAN/Siemens ze ook graag wil leveren.
Stelletje zielepoten.
Ja onvoorstelbaar, ik las het ook laatst. Wat een jankers. Wanneer connexxion 5000 ambassador's koopt en dus voor de neus van mercedes, volvo, man of van hool wegkaapt hoor je ze niet en nu wordt er eens een grote order ergens anders geplaatst en dan gaan ze schreeuwen. Heel nederland rijdt al vol playmobil bussen a la amba, mag het ook iets anders zijn ? Ik vind het verschrikkelijk te zien dat de ambassador zowat de nieuwe standaardbus is geworden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:20 schreef RealZeus het volgende:
Hebben jullie het al gelezen? VDL is boos.
Qbuzz wil namelijk goede bussen en niet die lawaaierige rammelbakken uit Heerenveen.
[..]
Bron: Dagblad van het Noorden
Edit: Ik zie het nu pas: VDL Berkhout?Brandhout zullen ze bedoelen.
Ah, jij denkt dat Cerbie ook een chauffeur is.quote:Op donderdag 9 juli 2009 01:49 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Ik zit in dit verhaal dan ook niet in de passagiersrol.
Ik heb begrepen dat de blowers los van de airco te regelen zijn. De 'blowers' zijn de ventilatoren van de luchverversing die los van de airco te regelen zijn. Dat was in ieder geval zo in de Volvo 8700's BLE waar de blowers geregeld werden via de boordcomputer en de temperatuur van de airco apart op de dashboard.quote:[..]
En deze op je hoofd te richten, als chauffeur.
Nou zou je verwachten dat die dus wel goed onderhouden worden danwel vlot gerepareerd.quote:Als je mazzel hebt komt er wat van de door de blower gegenereerde wind aan......
[..]
Maar voor de chauffeur werken die dus ook nauwelijks![]()
Die hebben geen aparte chauffeurs airco dus dat zou dan heel goed kunnen.quote:[..]
Nee, maar die werken voor de passagiers vaak al goed, dus ik neem aan dat het in de chauffeursruimte ook wel lekker koel zal zijn dan
En dan nog een vraag: waar bemoeit die faalhaas van een Charlie Aptroot zich mee?quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:20 schreef RealZeus het volgende:
Hebben jullie het al gelezen? VDL is boos.
Qbuzz wil namelijk goede bussen en niet die lawaaierige rammelbakken uit Heerenveen.
[..]
Bron: Dagblad van het Noorden
Edit: Ik zie het nu pas: VDL Berkhout?Brandhout zullen ze bedoelen.
De gemeente Bonn is zelf opdrachtgever over SWB Bonn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:25 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Opzich een goed idee. Zou meer moeten voorkomen. Weg met die k*t airco's.
Dat ze later toch weer zijn aangeschaft zal wel liggen aan de onnozele opdrachtgever.
quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:41 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
...
Heel nederland rijdt al vol playmobil bussen a la amba, mag het ook iets anders zijn ? Ik vind het verschrikkelijk te zien dat de ambassador zowat de nieuwe standaardbus is geworden.
Met maar één zielig modelletje meer heb je dat dan ook al gauwquote:Na de Duvedecs en de premier hogevloer vind ik er niets meer aan van wat er bij Berkhof/VDL vandaan komt.
Ja. Wat ik trouwens wel leuk vind is dat er meer kleurenvariatie komt. In de jaren 80 was alles geel of in de stad rood. Bij heel hoge uitzondering een andere kleur.quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:06 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
[..]
Met maar één zielig modelletje meer heb je dat dan ook al gauw![]()
(al helpt 't ook niet veel voor 't straatbeeld als andere modellen alleen in een beperkt aantal steden blijven hangen)
Is inderdaad vreemd.quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:35 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja. Wat ik trouwens wel leuk vind is dat er meer kleurvariatie komt. In de jaren 80 was alles geel of in de stad rood. Bij heel hoge uitzondering een andere kleur.
Door de 3 grote marktspelers leek het erop dat alles groen, of wit-blauw of zeegroen/blauw met creme zou worden. Toen kwamen de Twents bussen en toen de Limburg bussen, de Brabant bussen en spoedig die BRENG bussen. Wel zo leuk.
Al valt een in zuidtangent gekleurde citaro in Alkmaar wel erg uit de toon. Kan iemand me vertellen waarom die daar rijden naar Heerhugowaard, terwijl de rest juist groen is met speciaal Noord-Holland logo ?
Okay. Maar laten ze er dan tenminste opzetten: hov of hogefrequentiebus of weet ik veel wat. Lijn 98 van connexxion Krimpen aan den IJssel/Rotterdam reed ook met gelede citaro's iedere 5 minuten. Die was toch ook niet anders getooid ?quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:43 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Is inderdaad vreemd.
360 is volgens mij een Regio Liner en die zijn rond Amsterdam ook 'gewoon' groen met alleen een grote R als logo.
360 heeft wel met ZT gemeen dat het op een hoge frequentie rijdt met gedeeltelijk eigen busbanen.
Reed?quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:47 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Okay. Maar laten ze er dan tenminste opzetten: hov of hogefrequentiebus of weet ik veel wat. Lijn 98 van connexxion Krimpen aan den IJssel/Rotterdam reed ook met gelede citaro's iedere 5 minuten. Die was toch ook niet anders getooid ?
Ja reed. Door de komst van teveel playmobile amba-spul en een tekort aan gelede bussen in Utrecht gingen de gelede citaro's naar GVU en zo kregen de 9149,9150 en 9152 een blauw witte kleur. Ondertussen reden de ex-hermesjes stampvol hun rondes. En door lekker te bezuinigen 's avonds de diensten af te kalven, en uiteindelijk de bus niet meer naar Rotterdam centraal te laten rijden, bleven er gelukkig maar een handje vol passagiers over om lekker breeduit in zo'n amba te zitten. Goed bezig dus.quote:
Herstel: lijn 360 is RegioNet.quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:43 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Is inderdaad vreemd.
360 is volgens mij een Regio Liner en die zijn rond Amsterdam ook 'gewoon' groen met alleen een grote R als logo.
360 heeft wel met ZT gemeen dat het op een hoge frequentie rijdt met uitsluitend geleed materiaal en met gedeeltelijk eigen busbanen.
Concurrentievervalsing zeker?quote:Op donderdag 9 juli 2009 19:59 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja reed. Door de komst van teveel playmobile amba-spul en een tekort aan gelede bussen in Utrecht gingen de gelede citaro's naar GVU en zo kregen de 9149,9150 en 9152 een blauw witte kleur. Ondertussen reden de ex-hermesjes stampvol hun rondes. En door lekker te bezuinigen 's avonds de diensten af te kalven, en uiteindelijk de bus niet meer naar Rotterdam centraal te laten rijden, bleven er gelukkig maar een handje vol passagiers over om lekker breeduit in zo'n amba te zitten. Goed bezig dus.
Wit met rode schortplaten was altijd de kleurencombinatie van Veolia Transport geweest.quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:35 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja. Wat ik trouwens wel leuk vind is dat er meer kleurenvariatie komt. In de jaren 80 was alles geel of in de stad rood. Bij heel hoge uitzondering een andere kleur.
Door de 3 grote marktspelers leek het erop dat alles groen, of wit-blauw of zeegroen/blauw met creme zou worden. Toen kwamen de Twents bussen en toen de Limburg bussen, de Brabant bussen en spoedig die BRENG bussen. Wel zo leuk.
Al valt een in zuidtangent gekleurde citaro in Alkmaar wel erg uit de toon vallen. Kan iemand me vertellen waarom die daar rijden naar Heerhugowaard, terwijl de rest juist groen is met speciaal Noord-Holland logo ?
Wie wil er nog wat Amba krotten ruilen voor van die prachtige Jonckheers en Premiers.quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:29 schreef fotostarter het volgende:
Waarom rijden de meeste provincies mooie bussen, maar in Nijmegen van die vieze lelijke herriehokken?
En ja , meningen verschillen, maar echt.. die bussen in Nijmegen vind ik echt lelijk
Die reden hier in de jaren 80 dan ook volop, hè.quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:18 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Wit met rode schortplaten was altijd de kleurencombinatie van Veolia Transport geweest.
Utrecht was het al niet, want ik heb er laatst al eentje op de A27 gespot ter hoogte van De Uithofquote:Op donderdag 9 juli 2009 20:49 schreef NoBody122 het volgende:
Ook Utrecht is niet meer Frysker-vrij.. Zag hier op het eind van de ochtend de 3712, met Frysker-opdruk, door Lage Weide rijden, richting centrum
Later in De Bilt ook nog een Cxx 11xx, Alliance volgens mij, als lesbus gespot.
Zat die ook daadwerkelijk op een lijn?quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Utrecht was het al niet, want ik heb er laatst al eentje op de A27 gespot ter hoogte van De Uithof
En laat ze daar maar heen verkassen. Zijn wij ze kwijt![]()
Je bent pas de derde die het opmerkt. Die bus uit 't vorige topic stond nl naast een gele VoorU.quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:49 schreef NoBody122 het volgende:
Ook Utrecht is niet meer Frysker-vrij..
quote:Zag hier op het eind van de ochtend de 3712, met Frysker-opdruk, door Lage Weide rijden, richting centrum
quote:Later in De Bilt ook nog een Cxx 11xx, Alliance volgens mij, als lesbus gespot.
Als het nou met maar één lijntje iets niet is dan is 't wel een 'net'.quote:
Ik denk dat Fryslan met al die amba's en fryskers binnenkort een grote L op de bussen krijgen in plaats van een R.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:37 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Als het nou met maar één lijntje iets niet is dan is 't wel een 'net'.
Connexxion is zelf ook zo ongelooflijk ingenomen met die naam dat ze elk voorkomen ervan op hun website zorgvuldig hebben verwijderd.
Ik denk niet dat de Utrechters daar blij om zullen worden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Utrecht was het al niet, want ik heb er laatst al eentje op de A27 gespot ter hoogte van De Uithof
En laat ze daar maar heen verkassen. Zijn wij ze kwijt![]()
Maakt dat wat uit dan?quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:29 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de Utrechters daar blij om zullen worden.
Het enige nut voor die Fryskers zie ik weggelegd op de lijnen 45 (Houten-Schalkwijk-Houten) en 49 (Stadsdienst Houten).quote:
Maakt niet uit waar ze ze van plan zijn in te gaan zetten; als wij er maar vanaf zijnquote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Het enige nut voor die Fryskers zie ik weggelegd op de lijnen 45 (Houten-Schalkwijk-Houten) en 49 (Stadsdienst Houten).
Meer niet.
Misschien was ie op weg naar Nieuwegeinquote:Op donderdag 9 juli 2009 21:01 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Zat die ook daadwerkelijk op een lijn?
Die die ik aan het eind van de ochtend spotte niet, want niks op de filmkast en de chauffeur had geen Cxx-outfit aan volgens mij
Toch wel merkwaardig dat ze met een onbekende bus gaan starten.quote:Eerste Whisper in gebruik genomen
donderdag 09 juli 2009
De Whisper is een uitvinding van de Apeldoornse ingenieur. Arjan Heinen. foto Jarno Bleumink
APELDOORN - De eerste Whisper is vanochtend in Apeldoorn in gebruik genomen. De Whisper is een uitvinding van de Apeldoornse ingenieur Arjan Heinen. De bussen verbruiken de helft minder brandstof dan een 'normale' bus, stoten de helft minder uitlaatgassen uit en maken veel minder lawaai dan 'normale' stadsbussen.
De Whisper wordt daarom ook wel fluisterbus genoemd. Hans van der Ven, directeur van stichting de Whisper, zij dat er in Apeldoorn geschiedenis wordt geschreven: het is de eerste gemeente waar die bus rijdt. De komende week rijdt de passagiersbus proef in Apeldoorn. Als de laatste kinderziektes zijn verholpen, gaat de bus meerijden in de Apeldoornse dienstregeling. Uiteindelijk zullen er vijf fluisterbussen in Apeldoorn rondrijden.
Apart geval, voorkant doet me, zo van de zijkant, enigszins denken aan die van een Citaro, maar de filmkast loopt dan weer schuin naar vorenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:59 schreef BeefRWijker het volgende:
[ afbeelding ]
De Stentor
[..]
Toch wel merkwaardig dat ze met een onbekende bus gaan starten.
Het zou gaan om deze (afgedankte, bijna 9 jaar oude) bus:
[ afbeelding ]
ex Veolia 841
Het lijkt gewoon op wat 't is: een volvo 7000 bus met een accu bak er boven op.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:13 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Apart geval, voorkant doet me, zo van de zijkant, enigszins denken aan die van een Citaro, maar de filmkast loopt dan weer schuin naar voren
Ja, inderdaad. Qbuzz zou de concessie moeten terug gevebn want het zou oneerlijk zijn omdat de NS aandeelhouder is.quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:54 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
En dan nog een vraag: waar bemoeit die faalhaas van een Charlie Aptroot zich mee?![]()
![]()
De VVD'er die altijd marktwerking oppert loopt nu te janken omdat een aanbesteding toevallig verkeerd uitpakte?![]()
![]()
![]()
http://www.gelderlander.n(...)l/article5230572.ecequote:NIJMEGEN - BRENG wordt per medio december de nieuwe naam voor het busbedrijf dat opereert in de regio Arnhem-Nijmegen. In BRENG werken Novio, Connexxion en Hermes samen. De bussen zijn herkenbaar aan een eigen huisstijl en kleuren. Volgens de eerste ontwerpen, die nog geheim worden gehouden, worden de bussen rose.
Yep. Al moet ik zeggen dat ik die 18-honderdjes hier (in NH-N) de laatste tijd steeds minder spot.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:47 schreef Peterselieman het volgende:
Vanmiddag eens in Leeuwarden in Amba 1851 gezeten. Dan merk je pas echt hoe die nieuwe Ramba's beter zijn dan de oude.
Maar deze wordt 't dus waarschijnlijk niet.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:09 schreef Cerbie het volgende:
[..]
http://www.gelderlander.n(...)l/article5230572.ece
Het lijkt wel een frambozenlolly van de NS
Ja, zo wordt het een beetje de Sowjet Republiek "Breng" waarin allemaal eenheidsworsten in de leiding zitten met de stalen neuzen dezelfde kant op.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 20:01 schreef BeefRWijker het volgende:
Maar deze wordt 't dus waarschijnlijk niet.
Wel grappig trouwens dat in Breng Connexxion, Connexxion en Connexxion gaan samen werken.
Dat zal niet meevallen.
Ik word dat gejank met die aanbestedingen wel een beetje zat.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 21:11 schreef marcel.nl het volgende:
TV-Noord website:
Rechtszaak Arriva dient op 21 augustus
GRONINGEN - De rechtszaak, die Arriva heeft aangespannen tegen de provincies Groningen en Drenthe, dient op 21 augustus.
Arriva heeft bij de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe verloren van Qbuzz. Arriva denkt dat Qbuzz ongeoorloofde staatssteun krijgt van de NS.
De uitspraak van de rechter volgt enkele weken na de rechtszaak.
**********
Ik hoop dat die uitspraak een beetje tijdig komt, want december komt dan ook al weer dichterbij.
Laat die gierige Britten die rechtszaak verliezen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 21:11 schreef marcel.nl het volgende:
TV-Noord website: ( http://www.noordnieuws.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=83224 )
Rechtszaak Arriva dient op 21 augustus
GRONINGEN - De rechtszaak, die Arriva heeft aangespannen tegen de provincies Groningen en Drenthe, dient op 21 augustus.
Arriva heeft bij de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe verloren van Qbuzz. Arriva denkt dat Qbuzz ongeoorloofde staatssteun krijgt van de NS.
De uitspraak van de rechter volgt enkele weken na de rechtszaak.
**********
Ik hoop dat die uitspraak een beetje tijdig komt, want december komt dan ook al weer dichterbij.
quote:Offerte VDL was duurder
door Leon Struijk. vrijdag 10 juli 2009 | 02:40
In het ED van 7 juli deed Wim van der Leegte zijn beklag over QBuzz. Het is onbegrijpelijk dat juist hij als topman van de Nederlandse VDL Groep onjuistheden over Qbuzz verspreidt en daarmee een ander puur Nederlands bedrijf in diskrediet probeert te brengen.
Allereerst is Qbuzz de enige Nederlandse speler op de markt voor busvervoer, opgericht in 2008 door twee Nederlandse ondernemers. NS heeft via haar dochter NS Internationaal een minderheidsbelang van 49% in Qbuzz genomen, omdat zij het belangrijk vindt om de klant van deur tot deur van dienst te zijn. Zo investeert de NS ook in bijvoorbeeld OV-fiets en Zonetaxi. Qbuzz opereert op de Nederlandse regionale vervoersmarkt, die momenteel wordt gedomineerd door grote buitenlandse ondernemingen met een miljardenomzet die deels in bezit zijn van de Franse staat (Connexxion) en deels beursgenoteerd (Arriva en Veolia).
Als tweede de procedures rond het verkrijgen van een regionale concessie. Bij de gunning daarvan wordt door de regionale overheid geëist dat de inschrijver financiële resultaten kan laten zien die drie jaar teruggaan. Zonder deze gegevens kan een bedrijf niet eens meedoen in de race om een concessie. Omdat Qbuzz pas in 2008 is opgericht, kan het bedrijf die financiële resultaten niet tonen. De wet biedt juist om nieuwe toetreders op de markt tegemoet te komen een alternatief: indien een nieuw bedrijf wil meedoen aan een openbare aanbesteding kan dat indien een derde partij een verklaring ondertekent. Qbuzz heeft NS Internationaal gevraagd deze verklaring te tekenen waardoor de regionale overheid kan terugvallen op NS Internationaal voor het geval Qbuzz niet aan haar verplichtingen zou voldoen. Dat is overigens niet anders dan dat het Britse Arriva de verplichtingen van Arriva Nederland moet overnemen of dat het Franse staatsbedrijf Transdev de verplichtingen van Connexxion moet nakomen.
Als laatste de order voor nieuwe bussen. Qbuzz spreekt, net zoals alle vervoerders, met diverse leveranciers voor de afname van bussen. Voor Groningen Drenthe is gekozen voor samenwerking met Mercedes, omdat Mercedes het beste aanbod heeft gedaan. De aanbieding van VDL bleek aanmerkelijk duurder dan die van concurrenten en VDL bleek niet bereid ook het onderhoud aan de bussen te verzorgen. Daarnaast eiste VDL extra garanties, die Qbuzz aan geen enkele leverancier biedt. De banken die VDL daarvoor heeft geraadpleegd waren precies op de hoogte van de zekerheden die Qbuzz wel verstrekt. Op die voorwaarden hebben Nederlandse banken ook de overige door Qbuzz gewonnen concessies gefinancierd.
Natuurlijk begrijpen wij dat VDL teleurgesteld is dat het de order voor Groningen niet heeft gekregen en dat het plaatsen van orders in het buitenland gepaard gaat met emoties. De VVD en het CDA hebben hierover zelfs moties in de Tweede Kamer ingediend. Het is overheden echter bij wet niet toegestaan om te eisen dat alleen Nederlandse voertuigen worden ingezet. Net zo min als overheden mogen eisen dat alleen Nederlandse partijen mogen inschrijven op aanbestedingen van de Nederlandse overheid.
De manier waarop de markt vandaag is georganiseerd heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de klanttevredenheid in het openbaar vervoer. Qbuzz draagt daar als puur Nederlandse onderneming nu al z'n steentje aan bij met vervoer in de regio Rotterdam en in Friesland waar het aantal klachten over de dienstverlening met 50 procent is gedaald, het aantal uitgevallen ritten op een historisch laagtepunt zit en waar onze chauffeurs weer met plezier naar hun werk gaan. Dat doen we vanaf december ook graag voor onze nieuwe klanten en medewerkers in de provincies Groningen en Drenthe.
-
De auteur is oprichter en aandeelhouder van Qbuzz.
En VDL levert geen gelede bussen en een Amba is lawaaiger dan een Citaro en volgens mijn pa rijden de Berkhofjes ook niet echt lekker.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 18:52 schreef Ofyles2 het volgende:
VDL ziet zijn dominantie in de Benelux afnemen en zoekt maar een slachtoffer uit om op af te reageren.
Feit is wel dat andere fabrikanten veel verder zijn opgeschoten wat betreft alternatieve technieken, VDL levert strikt alleen dieselbussen.
Mja, het is zo dat de nieuwere Amba's echt stukken beter zijn dan die dingen uit 2004 die bijvoorbeeld in Groningen rijden.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:17 schreef RealZeus het volgende:
[..]
En VDL levert geen gelede bussen en een Amba is lawaaiger dan een Citaro en volgens mijn pa rijden de Berkhofjes ook niet echt lekker.
Huh? Welke dominantie?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 18:52 schreef Ofyles2 het volgende:
VDL ziet zijn dominantie in de Benelux
Ook een manier om gratis reclame te maken.quote:afnemen en zoekt maar een slachtoffer uit om op af te reageren.
Waarschijnlijk is Nederland daar iets te klein voor en in het Midden Oosten malen ze er niet om.quote:Feit is wel dat andere fabrikanten veel verder zijn opgeschoten wat betreft alternatieve technieken, VDL levert strikt alleen dieselbussen.
Niet meer.quote:
Ik vond de Citaro standaard die laatst op 350 reed anders ook maar een lawaaibak.quote:en een Amba is lawaaiger dan een Citaro
Wat zijn nou weer, Berkhofjes.quote:en volgens mijn pa rijden de Berkhofjes ook niet echt lekker.
Wacht, ander punt.quote:
De Ambassador was aanvankelijk ook snel ontworpen om zo snel mogelijk in grote aantallen verkocht te worden.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Mja, het is zo dat de nieuwere Amba's echt stukken beter zijn dan die dingen uit 2004 die bijvoorbeeld in Groningen rijden.
Ik heb een tijdje terug in een Citaro van Van Oeveren gezeten en die was heul stil. Stiller dan de Amba van Veolia.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:31 schreef BeefRWijker het volgende:
Ik vond de Citaro standaard die laatst op 350 reed anders ook maar een lawaaibak.
Ik bedoelde VDL.quote:[..]
Wat zijn nou weer, Berkhofjes.
Zijn dat niet van die Low Entries?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:51 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje terug in een Citaro van Van Oeveren gezeten en die was heul stil.
Nog onduidelijker.quote:Stiller dan de Amba van Veolia.
[..]
Ik bedoelde VDL.
De bussen tak van VDL.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:53 schreef Ofyles2 het volgende:
Eigenlijk VDL Bus & Coach,
De Berkhof OV tak in ieder geval wel.quote:het conglomeraat dat verschijnselen begint te tonen van een farce.
Nou, laten we dan inderdaad maar op zoek gaan naar fabrikanten die de beste protectie bieden, nu weer in het nieuws:quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:33 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Wacht, ander punt.
Misschien wil VDL naar een Belgisch systeem waarbij de vervoerders verplicht worden tot het kopen van bussen bij binnenlandse fabrikanten?
Dat neigt naar protectie.
quote:Limburgse buschauffeur ziekenhuis in geslagen
(Novum) - In Heerlen is vrijdagavond een buschauffeur mishandeld door een passagier. Hij raakte zo ernstig gewond, dat hij met een ambulance naar een ziekenhuis is vervoerd. Kort na het incident is een verdachte opgepakt. Busmaatschappij Veolia heeft een andere chauffeur gestuurd. Dat meldt een woordvoerder van de Limburgse politie.
Het incident gebeurde rond 18.15 uur in de Akerstraat bij het Grotiuscollege. Binnen tien minuten na de melding hield de politie de verdachte aan in de nabijgelegen Benzenraderweg. Hij zit in de cel, zijn identiteit is nog niet bekendgemaakt, evenmin als die van de buschauffeur.
De aanleiding voor de kloppartij is volgens de woordvoerder nog onduidelijk. Volgens de regionale zender L1 stopte de chauffeur niet bij een halte waar mensen stonden te wachten, waarna hij klappen kreeg. De buschauffeur zou bewusteloos buiten de bus hebben gelegen met een ernstige hoofdwond. De omroep meldt ook dat diverse passagiers zijn geslagen en geduwd.
Lekker luxe, een Qliner op een gewone lijndienst.quote:Op zondag 12 juli 2009 12:53 schreef Alexxxxx het volgende:
[ afbeelding ]
Merk en type: Mercedes-Benz Integro
Eigenaar: Arriva
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Lauwersoog
Datum: 11 juli 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Trip langs de Groninger Waddenkust; Q-liner 163 naar Groningen
Ongeduldige bussjoofquote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:34 schreef Peterselieman het volgende:
Zei iemand hier Arriva?
http://www.casfiles.net/arriva/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=1153
Is het helemaal verdwenen? Wat ik er van weet is dat de streekchauffeurs alleen op 11 en 15 rondhobbelenquote:Op zondag 12 juli 2009 17:10 schreef Peterselieman het volgende:
Dat is ie al tijden. Het verschil tussen stad en streek is in Groningen verdwenen en de 7814 rijdt daardoor regelmatig op 11/15 samen met vele andere bussen uit de 7800-serie. Af en toe duiken ze ook op lijn 3 of 6 op.
Het is helemaal verdwenen wat bussen betreft. En ja streeksjoofs rijden vaak op 11/15, omdat die officieel een streeklijn is geworden. In de ochtendspits komen door de week enkele bussen van de streek om daarna op de studentenlijnen te gaan rijden. En verder zijn er 's avonds nog enkele slagen op streek voor bussen die op 11/15 hebben gereden. Ik weet niet hoe het precies zit nu.quote:Op zondag 12 juli 2009 17:49 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Is het helemaal verdwenen? Wat ik er van weet is dat de streekchauffeurs alleen op 11 en 15 rondhobbelen
De ezel stoot zich dus toch 2 keer aan dezelfde steen.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:34 schreef Peterselieman het volgende:
Zei iemand hier Arriva?
http://www.casfiles.net/arriva/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=1153
Chauffeur had beter voor paal kunnen blijven staan dan er onder, dat staat als een paal boven water. Het wordt tijd dat paal en perk wordt gesteld aan al die lieden die nog net op het nippertje onder de slagbomen door willen.quote:Op zondag 12 juli 2009 18:53 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
De ezel stoot zich dus toch 2 keer aan dezelfde steen.
quote:GRONINGEN - Een drie maanden jonge baby is dit weekend gewond geraakt door rondvliegend glas van een bushokje aan de Zonnelaan in Groningen.
Door nog onbekende oorzaak knapte het glas van een van de overhangende panelen van het bushokje. De moeder stond daar met de kinderwagen onder.
Het jongetje liep diverse snijwonden op die bij onderzoek in het ziekenhuis niet ernstig bleken te zijn. De geschrokken ouders kregen van de politie een knuffelbeer voor hun zoontje.
Zet ze in op de lijn museumkwartierquote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Het enige nut voor die Fryskers zie ik weggelegd op de lijnen 45 (Houten-Schalkwijk-Houten) en 49 (Stadsdienst Houten).
Meer niet.
Dat zou weinig problemen opleveren idd.. Zelden dat ik die 10m(?) busjes op lijn 2 ook maar enigszins vol zie zittenquote:
Oh, antwoord stond er al. Sorry.quote:Op zondag 12 juli 2009 17:02 schreef RealZeus het volgende:
[..]Maar sinds wanneer is de 7814 een stadsbus?
Als het zich in Frieslân heeft afgespeeld, zou het lijn 28 geweest kunnen zijn.. Die drempels in Haskerdijken zijn redelijk hoog en daar wil je nog wel eens op klappen met een zwaar beladen Fryskerquote:Op maandag 13 juli 2009 00:45 schreef greavy het volgende:
Een kennis van ons is chauffeuse bij Connexxion![]()
Ze moest laatst een lijntje rijden, door allemaal kleine dorpjes met de Frysker![]()
Ze kwam toen vast te zitten op een hoge drempel, waar al meer sjoofs van Connexxion met die kleine k*t fryskers vast hebben gezetenWeet alleen de lijnnummer enzovoorts niet meer
Welk voordeel heeft een Frysker eigenlijk
Ja, die was het. De bus zat volquote:Op maandag 13 juli 2009 02:41 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Als het zich in Frieslân heeft afgespeeld, zou het lijn 28 geweest kunnen zijn.. Die drempels in Haskerdijken zijn redelijk hoog en daar wil je nog wel eens op klappen met een zwaar beladen Frysker
Een soort trolleybus maar dan zonder bovenleiding.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 17:32 schreef zwahiel het volgende:
Nobody, da's geen whisper. Wel dezelfde bus.
Die Whisper is een heerlijk ding. Hij is er al een tijdje maar nu dus eindelijk op straat. Ze hadden al een Amba omgebouwd, maar nu komt hij echt te rijden in Apeldoorn.
[ afbeelding ]
Zo werkt dat dus. Het is hetzelfde principe als een Stadler trein. Dieselhydraulisch, maar dan dieselelectrisch. Een dieselgenerator drijft een electromotor aan.
@Alex: de complete inboedel, papieren, tekeningen, merkeigendommen, patenten en andere zaken van Den Oudsten zijn allemaal overgegaan naar TSN. Dit omdat XX graag alles in handen wilde hebben als grootste vervoerder van DO bussen.
Zeker weten?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 17:32 schreef zwahiel het volgende:
Nobody, da's geen whisper.
Nou niet dus want dat is dus die Whisper hè.quote:Wel dezelfde bus.
Daar weet jij nog helemaal niks van.quote:Die Whisper is een heerlijk ding.
Deze dus niet.quote:Hij is er al een tijdje
Da's waar.quote:maar nu dus eindelijk op straat.
En een Den Oudsten experimenteel bus.quote:Ze hadden al een Amba omgebouwd,
Niet.quote:
Dus niet.quote:Het is hetzelfde principe als een Stadler trein.
Slecht voorbeeld. Diesel electrisch dus, met een twist.quote:Dieselhydraulisch, maar dan dieselelectrisch.
Gedeeltelijk. De generator is underpowered en laadt ook de accus op.quote:Een dieselgenerator drijft een electromotor aan.
Ja, met een eigen elektriciteitscentrale aan boord.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 17:39 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Een soort trolleybus maar dan zonder bovenleiding.
TET had twee streek-Den Oudstens op Volvo-chassis met een vliegwielaandrijving.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:47 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Ja, met een eigen elektriciteitscentrale aan boord.
Ik heb overigens begrepen dat die trolley bussen inderdaad ook accus aan boord hebben zodat ze ook op eigen kracht los van de bovenleiding kunnen rijden.
Al met al is er dus weinig nieuws onder de zon. Alles is al eens eerder uitgevonden.
Als je naar de achterwielen op die foto kijkt weet je genoegquote:
Okay. Dus de rood-grijze zuidtangent soort bussen van connexxion uithoorn/schiphol/hoofddorp/haarlem gaan naar Alkmaar en de groene alkmaar bussen gaan naar uithoorn/schiphol/amsterdamquote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:44 schreef Ofyles2 het volgende:
De 9108 en 9109 zijn opgedoken op lijn 170 (Amsterdam - Uithoorn).
Volgens mij blijven de ZT-Citaro's gewoon waar ze blijven.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:58 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Okay. Dus de rood-grijze zuidtangent soort bussen van connexxion uithoorn/schiphol/hoofddorp/haarlem gaan naar Alkmaar en de groene alkmaar bussen gaan naar uithoorn/schiphol/amsterdam
Logisch !
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Als je naar de achterwielen op die foto kijkt weet je genoeg
Een whisper heeft een bijna helemaal dicht achterwiel
Jij kunt het ook gewoon niet laten hequote:Op dinsdag 14 juli 2009 21:36 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Ach ja, natuurlijk. Zo'n missende accupet is natuurlijk ook geen echte clue hè.
Valt ook helemaal niet op met die achterlijk lelijke airco's van die Volvo's dat die er niet op zit.
Jaquote:
Zelfde type bus slimpiequote:Nou niet dus want dat is dus die Whisper hè.
Weet ik wel, want ik heb 'm al verschillende keren van dichtbij gezien en al eens in een whisper-powered voertuig gereden. Dus stil jij!quote:Daar weet jij nog helemaal niks van.
Deze ook, alleen nog niet publiekelijk. Zoals E-traction zelf al zegt; deze bus heeft een achteruitgang, waardoor er verschillende systemen verlegd moesten worden. De introductie op de weg heeft dus even geduurd. Dat betekend echter niet dat de bus er net pas is. Het betekend alleen dat de bus nu pas echt op de weg gaat. Er was verder ook een probleem met de nieuwe configuratie en de toelating op de weg omdat de config dus veranderd was. Dat administratieve 'probleem' vertraagde de presentatie terwijl de bus al klaar was...quote:Deze dus niet.
In eerstenstantie binnen een paar weken zelfs. Maar zoals ik al zei moesten er wat dingen anders.quote:Da's waar.
Ze hebben er nog vrij lang over gedaan vanaf vorig jaar september om die Volvo om te bouwen.
Dat zou met een paar maandjes gepiept zijn.
Die X ja, maar naar wat ik begrepen heb is die niet toegelaten en dient die interne test doeleinden vanwegen non-productie. Verder zijn ze als de dood dat deze X hetzelfde lot beschoren is als de RET X.quote:En een Den Oudsten experimenteel bus.
Wel, lees de site maar eens goed door.quote:Niet.
Deels wel, behalve dan dat er indirecte voeding is ipv directe voeding. Enige grote verschil. Het principe van een dieselmotor die een generator aandrijft welke stroom opwekt is identiek.quote:Dus niet.
Wat ik al zeiquote:Slecht voorbeeld. Diesel electrisch dus, met een twist.
Het diesel aggregaat loopt stationair en de accus leveren de 'power'.
Eigenlijk komt de directe tractie continue van de accu's af. De dieselmotor zal eigenlijk alleen bij optrekken direct benut worden. De accu's worden continu gevoed. De opgewekte energie gaat idd weer net als bij een VIRM terug de voeding in. De generator kan wel uit, maar niet voor lang. Dat is bekeken naar puur motor en basic vermogen van de bus, niet naar airco's en RIS. De generator zal in normaal gebruik toch continue blijven draaien, hetzij op een dermate stationair vermogen dat de zuinigheidspiek praktisch altijd gehaald wordt.quote:Gedeeltelijk. De generator is underpowered en laadt ook de accus op.
De accus leveren de extra energie die de generator te kort komt bij het accelereren.
Zo komt ie dus aan z'n lage brandstof verbruik omdat ook bij stilstand de opgewekte ener-
gie niet verloren gaat en weer wordt verbruikt op momenten dat de generator te kort komt.
Idem dito met de rem energie. En op momenten dat de accus helemaal vol zijn kan de generator
zelfs afgeschakeld worden.
http://www.e-traction.com/whisper_3g.htm
Zo'n trolley kan idd 50 meter rijden, stapvoets mocht hij ooit los raken van de bovenleiding. Maar erg veel verder zal 't niet zijn...quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:47 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Ja, met een eigen elektriciteitscentrale aan boord.
Ik heb overigens begrepen dat die trolley bussen inderdaad ook accus aan boord hebben zodat ze ook op eigen kracht los van de bovenleiding kunnen rijden.
Al met al is er dus weinig nieuws onder de zon. Alles is al eens eerder uitgevonden.
De Cumulo-bus.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:51 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
TET had twee streek-Den Oudstens op Volvo-chassis met een vliegwielaandrijving.
Die is later wel verwijderd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |