abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 juli 2009 @ 20:16:59 #1
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70754096
En nu weer verder.

Reageer fatsoenlijk of je wordt de bus uitgeschopt.

MVG,

Ofyles2
pi_70754246
Bijna vakantie



Merk en type: Skoda
Eigenaar: Dopravni­ Podnik Karlovy Vary
Land van herkomst: Tsjechië
Locatie: Tsjechëi: Karlovy Vary
Datum: 09-09-2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen tijdens vakantie Tsjechië september 2006; lijn 91; busnummer 114
pi_70755078
Kijk, zo mag ik het horen
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  dinsdag 7 juli 2009 @ 20:45:51 #4
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_70755839
Bus in brand gevlogen op Afsluitdijk

* LC | Gepubliceerd op 07 juli 2009, 20:43

LEEUWARDEN -

Een lijnbus van Connexxion is dinsdagmiddag op de Afsluitdijk ter hoogte van het monument in brand gevlogen. Er zaten op dat moment geen passagiers in de bus. De chauffeur die richting Friesland reed kon zichzelf op tijd in veiligheid brengen. Het is nog onbekend hoe de brand is ontstaan.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 7 juli 2009 @ 20:48:32 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70755980
tvp
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 7 juli 2009 @ 20:48:57 #6
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_70756012


weer een alliance?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 7 juli 2009 @ 20:53:15 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70756260
Heeft ook wel veel weg van een MAN trouwens
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 7 juli 2009 @ 20:55:02 #8
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_70756363
kan het trouwens zijn dat veolia ook nieuwe bussen heeft in Noord Limburg ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 7 juli 2009 @ 21:46:18 #9
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70759354
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:55 schreef Klonk het volgende:
kan het trouwens zijn dat veolia ook nieuwe bussen heeft in Noord Limburg ?
Sinds 2007.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:05:18 #10
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_70760332
joh

nee, ik dacht vandaag een heel ander soort bus te zien rijden dan dat ik normaal zie, grote boggel achterop
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:16:02 #11
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70760819
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:05 schreef Klonk het volgende:
joh

nee, ik dacht vandaag een heel ander soort bus te zien rijden dan dat ik normaal zie, grote boggel achterop
Bedoel je de airco-installatie?
pi_70762099
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:53 schreef Peterselieman het volgende:
Heeft ook wel veel weg van een MAN trouwens
Misschien een VIA bus van Caetano.



.busfoto.
Beef R. Wijker
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:44:17 #13
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_70762114
hij had een grote boggel achterop, liep van halverwege ofzo naar achteren en het leek net of achter de achterste stoelen een soort van hok zat, kan best zijn dat me het nog nooit eerder is opgevallen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_70762346
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 22:16 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Bedoel je de airco-installatie?
Hij zal eerder een Jonckheer bedoelen.

Of een Premier.






[ Bericht 7% gewijzigd door BeefRWijker op 08-07-2009 00:27:13 ]
Beef R. Wijker
  dinsdag 7 juli 2009 @ 22:53:02 #15
255041 mirozema
synthesizergreatest.eu
pi_70762533
Kan misschien de nieuwe aardgasbus van MAN Lion's City zijn. Deze gaan binnekort rijden bij VEOLIA Haaglanden.
Alle albums van SYNTHESIZER GREATEST staan in mijn website en dat zijn er heel veel --- meer dan je denkt !!!!!!!!!!!!!!
pi_70762926
Waarom zit bij b.v. de zuidangent bussen de motor aan de linkkerkant van de bus?

Dat is toch slecht voor de gewichtsverdeling?
pi_70763865
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:01 schreef allsystemshalt het volgende:
Waarom zit bij b.v. de zuidangent bussen de motor aan de linkkerkant van de bus?

Dat is toch slecht voor de gewichtsverdeling?
Jouw linkkerkant of mijn linkkerkant?

(kan deze er mee door Alex, of is die ook al op het kantje)
Beef R. Wijker
  dinsdag 7 juli 2009 @ 23:29:09 #18
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70764119
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:01 schreef allsystemshalt het volgende:
Waarom zit bij b.v. de zuidangent bussen de motor aan de linkkerkant van de bus?

Dat is toch slecht voor de gewichtsverdeling?
Volgens mij zit bij de ZT-bussen de motor aan de rechterachterzijde. Aan de linkerachterzijde, onder de vloer zitten de tanks voor diesel en AdBlue.

En of dat slecht is voor de gewichtsverdeling: virtueel bijna alle bussen zijn voorzien van een niveauregelingssysteem.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 23:30:13 #19
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70764158
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:23 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Jouw linkkerkant of mijn linkkerkant?

(kan deze er mee door Alex, of is die ook al op het kantje)
Hij was in de war met de Citaro's die bij Schiphol Sternet rijden. Die hebben namelijk wel een staande motor.
pi_70764752
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:29 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Volgens mij zit bij de ZT-bussen de motor aan de rechterachterzijde. Aan de linkerachterzijde, onder de vloer zitten de tanks voor diesel en AdBlue.
Bladerend door enige documentatie valt het me op dat het inderdaad de linkerkant is.
Blijkbaar word geredeneerd van uit het standpunt aan de achterkant.
quote:
En of dat slecht is voor de gewichtsverdeling: virtueel bijna alle bussen zijn voorzien van een niveauregelingssysteem.
Dat is natuurlijk niet hetzelfde, maar wat doe je eraan. Ook als je de branstof tank vol is of juist leeg heb je een
andere gewichtsverdeling. Tenzij je een ballast systeem aanbrengt die actief het verschil opheft door bijvoorbeeld ballast van de ene kant naar de andere kant te pompen en visa versa zal dat altijd zo blijven.
Een alternatief zou een actieve schokbreker kunnen zijn die zich aanpast aan het erop rustende gewicht danwel de uitgevoerde moment kracht. Maar misschien heeft lucht vering dat al van nature.

[ Bericht 8% gewijzigd door BeefRWijker op 08-07-2009 17:32:37 ]
Beef R. Wijker
pi_70765332
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 23:30 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Hij was in de war met de Citaro's die bij Schiphol Sternet rijden.
quote:
Die hebben namelijk wel een staande motor.
Ik was me niet bewust dat ik iets anders beweerde.

En of die motor nu rechtop staand of liggend aan één kant gemonteerd is maakt voor de gewichts verdeling niet uit. Volgens mij zijn er wrijwel geen (OV) bussen meer waar de motor in het midden (langs de middenlijn) is gemonteerd behalve dan de voor de hand liggende uitzonderingen zoals bvb de Frysker. De tijd van hoge vloer bussen met midden motor onder het gangpad is voorbij.. Het blijkt echter bij de Low Enty of Sub-urban bussen nog wel voor te komen. Ook liggen ze bij sommige lagevloer bussen overdwars onder de achterste bank.

[ Bericht 4% gewijzigd door BeefRWijker op 08-07-2009 17:38:38 ]
Beef R. Wijker
  woensdag 8 juli 2009 @ 00:07:29 #22
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70765562
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:01 schreef BeefRWijker het volgende:
Volgens mij zijn er wrijwel geen (OV) bussen meer waar de motor in het midden (langs de middenlijn) is gemonteerd behalve dan de voor de hand liggende uitzonderingen zoals bvb de Frysker. De tijd van hoge vloer bussen met midden motor onder het gangpad is voorbij.
Ik dacht nog aan de Volvo 8700LE of de Scania OmniLink.
pi_70766485
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 00:07 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik dacht nog aan de Volvo 8700LE
Daar zijn er twee van, de BLE en de RLE, de een op een B12 en de ander op een B7 chassis.

Het lijkt er evenwel op dat ze beide de motor in het midden hebben liggen.
quote:
of de Scania OmniLink.
En daar heb je er ook twee van, de standaard en de gelede.

De standaard is een Low Entry en die heeft de motor inderdaad in lijn in het midden onder een hoek van 60 graden.
Waarom dat zogenaamd een lager dan normaal hoge vloer op levert is me echter een groot raadsel.

[ Bericht 11% gewijzigd door BeefRWijker op 08-07-2009 17:45:59 ]
Beef R. Wijker
  Spellchecker woensdag 8 juli 2009 @ 14:22:42 #24
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70778713
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:48 schreef Gnittoo het volgende:
[ afbeelding ]

weer een alliance?
Is volgens mij idd een Alliance, aan het 'petje' te zien... Toevallig heb ik afgelopen zondag op de stalling in Alkmaar een Alliance zien staan, wellicht hebben ze die naar Frieslân willen overhevelen, omdat er overdag weer bussen tekort zijn volgens mij, aangezien ik maandag ten eerste een groene gelede Volvo op lijn 54 heb zien vertrekken en ten tweede een Maxx-bus (die met de Jumbo-reclame) op de streek rond heb zien rijden, o.a. op lijn 51. Bovendien stonden er 'smiddags ook gewoon geen bussen meer op de stalling

Volgens mij zijn de laatste Alliances, die tot voor kort rond zijn blijven rijden in Frieslân, nu ook weg trouwens.. Heb ze al een tijdje niet meer gespot
Tevens -purist.
pi_70781204
Alliance zonder airco met verwarming aan Dan nog liever een amba met airco.

Hoe zit het trouwens met de studenten OVchipkaart? Stapte gister een meisje voor me in met week-OV die de melding kreeg dat haar saldo te laag was. Er wordt blijkbaar 4¤ afgeschreven en weer 4¤ bijgeschreven als je uitstapt?
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  Spellchecker woensdag 8 juli 2009 @ 15:49:59 #26
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70782099
Alliances waren idd geen fijne bussen als het buiten warm was
Tevens -purist.
pi_70784752
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:22 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Is volgens mij idd een Alliance, aan het 'petje' te zien...
Als je aan die postzegel al iets kan zien dan toch overduidelijk geen Alliance.
Het zwart van die film loopt duidelijk om de hoek zoals bij de MAN films.
Verder is de voorkant helemaal zo plat als een dubbeltje en zitten de koplampen te hoog.

Vanwege de missende airco lijkt 't niet een Lion's City A78 te zijn maar de Caetano VIA bus lijkt als 2 druppels water en is nog net iets platter van voren dan de Lion's City.

[ Bericht 0% gewijzigd door BeefRWijker op 08-07-2009 17:08:22 ]
Beef R. Wijker
pi_70784950
Op busfoto.nl heeft Etienne Tas bij 4 Fryskers het volgende kommentaar toegevoegd: Opgelegd

Volgens Maurits 'busfotoman' Vink staan ze in Nieuwegein.

[ Bericht 2% gewijzigd door BeefRWijker op 09-07-2009 17:06:46 ]
Beef R. Wijker
pi_70785500
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:49 schreef NoBody122 het volgende:
Alliances waren idd geen fijne bussen als het buiten warm was
Met de kachel aan niet nee Maar dat geld voor meer bussen hè.
En bij veel bussen met een airco staat de airco op verwarmen of gewoon ventileren.

De Shuttle bus Interliners van NZH waren ideaal.
Die hadden geforceerde ventilatie waaronder je met gemak je haar kon drogen.
Sommige MB230 Alliances van Veonn waren ook niet slecht maar bij de meeste waren de filters
dicht gelopen door gebrek aan onderhoud. Daardoor hadden ze te weinig druk om effectief te zijn.

De meeste airco's zijn de extra herrie die ze maken niet waard.
Beef R. Wijker
pi_70788674





OViB/dezeweek
Beef R. Wijker
pi_70788765
Stel he, ik heb een Den Oudsten, en er gaat wat kapot. Waar koop ik dan mijn reserveonderdelen? Oftewel, waar is de inboedel (en tekeningen e.d.) van Den Oudsten naar toe gegaan nadat ze op de fles gingen?
pi_70788797
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:02 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Als je aan die postzegel al iets kan zien dan toch overduidelijk geen Alliance.
Het zwart van die film loopt duidelijk om de hoek zoals bij de MAN films.
Verder is de voorkant helemaal zo plat als een dubbeltje en zitten de koplampen te hoog.

Vanwege de missende airco lijkt 't niet een Lion's City A78 te zijn maar de Caetano VIA bus lijkt als 2 druppels water en is nog net iets platter van voren dan de Lion's City.
Tsja, die foto is zo onduidelijk. Ik heb gister al het net afgestruind, maar kon niets vinden. Nu zijn er iets meer sites, maar nog is niet te zien welk type bus het was.

Zie ook:

http://www.wieringernieuws.nl/nieuws/5511/Bus_in_de_brand.html
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:57:52 #33
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70790273
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:13 schreef Alexxxxx het volgende:
Stel he, ik heb een Den Oudsten, en er gaat wat kapot. Waar koop ik dan mijn reserveonderdelen? Oftewel, waar is de inboedel (en tekeningen e.d.) van Den Oudsten naar toe gegaan nadat ze op de fles gingen?
TSN
pi_70790339
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:57 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

TSN
Ah, tuurlijk, dat ik daar zelf niet op gekomen was Dank je!
pi_70794146
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:13 schreef Alexxxxx het volgende:
Stel he, ik heb een Den Oudsten, en er gaat wat kapot. Waar koop ik dan mijn reserveonderdelen? Oftewel, waar is de inboedel (en tekeningen e.d.) van Den Oudsten naar toe gegaan nadat ze op de fles gingen?
Ga je auto crossen?
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 19:14 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Tsja, die foto is zo onduidelijk. Ik heb gister al het net afgestruind, maar kon niets vinden.
Belachelijk eigenlijk, dat er alleen maar heel slechte plaatjes en nog veel slechtere zijn gemaakt.
Waar waren alle 112 fotografen. Dat eerste postzegeltje is nog steeds het meest gedetailleerde.
quote:
Nu zijn er iets meer sites, maar nog is niet te zien welk type bus het was.
Grrr.

[ Bericht 20% gewijzigd door BeefRWijker op 08-07-2009 23:00:50 ]
Beef R. Wijker
pi_70796602
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 21:48 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Waar ga je naar toe voor je Lada?
De lokale Lada dealer en KAP (Korean Auto Parts, die hebben het Lada magazijn in het verleden overgenomen van Gremi, de toenmalige importeur) Maar Den Oudsten word niet meer nieuw verkocht En de vergelijking met mijn vorge auto, de Rover, gaat ook niet op, ook al is dat merk ter ziele, want de Rover dealers zijn nog wel gewoon actief....
pi_70797075
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 22:46 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

De lokale Lada dealer en KAP (Korean Auto Parts, die hebben het Lada magazijn in het verleden overgenomen van Gremi, de toenmalige importeur) Maar Den Oudsten word niet meer nieuw verkocht En de vergelijking met mijn vorge auto, de Rover, gaat ook niet op, ook al is dat merk ter ziele, want de Rover dealers zijn nog wel gewoon actief....
Meestal, als onderdelen niet meer nieuw te krijgen zijn (of domweg te duur) ga je naar de sloper
Beef R. Wijker
pi_70797136
Tsja, en de grootverbruikers hebben genoeg op de plank liggen, inclusief plukbussen natuurlijk. Maar de tekeningen en dergelijke zullen niet naar de sloop gegaan zijn toch? Of is ook in WOerden het archief in vlammen op gegaan?
  woensdag 8 juli 2009 @ 23:01:30 #39
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70797161
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:00 schreef Alexxxxx het volgende:
Tsja, en de grootverbruikers hebben genoeg op de plank liggen, inclusief plukbussen natuurlijk. Maar de tekeningen en dergelijke zullen niet naar de sloop gegaan zijn toch? Of is ook in WOerden het archief in vlammen op gegaan?
Dat laatste is sterk onwaarschijnlijk.
pi_70797483
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:00 schreef Alexxxxx het volgende:
Tsja, en de grootverbruikers hebben genoeg op de plank liggen, inclusief plukbussen natuurlijk.
quote:
Maar de tekeningen en dergelijke zullen niet naar de sloop gegaan zijn toch? Of is ook in WOerden het archief in vlammen op gegaan?
Ik neem aan dat je de onderhoudsdocumentatie bedoelt ( en dat je geen bussenbouwer wilt gaan worden).
Die zou er bij moeten zitten.
Beef R. Wijker
  Spellchecker woensdag 8 juli 2009 @ 23:13:48 #41
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70797605
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 17:22 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Met de kachel aan niet nee Maar dat geld voor meer bussen hè.
Uiteraard had ik de verwarming destijds niet aan staan, duh.
quote:
En bij veel bussen met een airco staat de airco op verwarmen of gewoon ventileren.
En ook al is dat niet zo, dan maakt het vaak helaas nog geen zak uit
quote:
De Shuttle bus Interliners van NZH waren ideaal.
Die hadden geforceerde ventilatie waaronder je met gemak je haar kon drogen.
Sommige MB230 Alliances van Veonn waren ook niet slecht maar bij de meeste waren de filters
dicht gelopen door gebrek aan onderhoud. Daardoor hadden ze te weinig druk om effectief te zijn.

De meeste airco's zijn de extra herrie die ze maken niet waard.
Dat gaat helaas ook op voor de oude 17xx en 82xx Amba's in Frieslân.. Ben er nog geen één tegengekomen waarin de airco goed werkt

Bij de meeste Amba's, die in Utrecht bij Cxx rondrijden, werkt het wel goed
Tevens -purist.
pi_70797646
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:10 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]


[..]

Ik neem aan dat je de onderhoudsdocumentatie bedoeld ( en dat je geen bussenbouwer wilt gaan worden).
Die zou er bij moeten zitten.
Nee, de oorspronkelijke bouwtekeningen bedoel ik. Zijn die naar TSN gegaan? Heeft VDL die gekocht? Zijn ze versnipperd? Hebben de tekenaars ze vlak voor het faillisement onder de arm naar buiten gesmokkeld? Hangen die bij een verzamelaar aan de muur? Verstoffen ze in een archief van een dubieuze busliefhebbersstichting?
  woensdag 8 juli 2009 @ 23:24:24 #43
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70797961
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:14 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Nee, de oorspronkelijke bouwtekeningen bedoel ik. Zijn die naar TSN gegaan? Heeft VDL die gekocht? Zijn ze versnipperd? Hebben de tekenaars ze vlak voor het faillisement onder de arm naar buiten gesmokkeld? Hangen die bij een verzamelaar aan de muur? Verstoffen ze in een archief van een dubieuze busliefhebbersstichting?
VDL heeft iig wel een Alliance B95 in hun beheer hersteld.
pi_70798437
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:13 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Uiteraard had ik de verwarming destijds niet aan staan, duh.

Alsof je daar als passagier ook maar enige controle over hebt, hè.
quote:
[..]

En ook al is dat niet zo, dan maakt het vaak helaas nog geen zak uit
Inderdaad is er vaak weinig verschil tussen gewoon stuk en user error.
Het komt voor dat de airco een eigen leven gaat leiden als ie zich niet uit laat schakelen en ook niet in temperatuur laat regelen. Soms is er dan nog iets te redden door de blowers op maximaal te zetten.
quote:
[..]

Dat gaat helaas ook op voor de oude 17xx en 82xx Amba's in Frieslân.. Ben er nog geen één tegengekomen waarin de airco goed werkt
Die hebben dan ook geen passagiers airco, enkel een chauffeurs airco.
quote:
Bij de meeste Amba's, die in Utrecht bij Cxx rondrijden, werkt het wel goed
Ben je daar ook al chauffeur?
Beef R. Wijker
pi_70798585
In Nijmegen rijden er wat Hermes amba's rond met airco (17xx-18xx series), net zo erg als een VIRM af en toe. Leuke ritjes zijn dat, eerst in een aftandse Wright, dan een snikhete Alliance en ten slotte een onderkoelde Amba
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  woensdag 8 juli 2009 @ 23:43:01 #46
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70798626
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:38 schreef BeefRWijker het volgende:
Die hebben dan ook geen passagiers airco, enkel een chauffeurs airco.
Bedrijven die op de passagiersairco durven te besparen, terwijl een oudere bussenserie al voorzien is van zo'n installatie (of een nieuwe serie bestellen met opnieuw passagiersairco) zijn echt centenneukers.

Uitzondering op de regel is een selecte groep 42xx-Ambassadoren vanwege een tunnel met een geringe doorrijhoogte.
pi_70800565
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:43 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Bedrijven die op de passagiersairco durven te besparen, terwijl een oudere bussenserie al voorzien is van zo'n installatie
quote:
(of een nieuwe serie bestellen met opnieuw passagiersairco) zijn echt centenneukers.
Uhm, zou je dat 's toe willen lichten want dat maakt weinig 'zin', zo na die eerste zinsnede.
quote:
Uitzondering op de regel is een selecte groep 42xx-Ambassadoren vanwege een tunnel met een geringe doorrijhoogte.
Beef R. Wijker
  donderdag 9 juli 2009 @ 00:59:20 #48
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70800716
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 00:53 schreef BeefRWijker het volgende:

Uhm, zou je dat 's toe willen lichten want dat maakt weinig 'zin', zo na die eerste zinsnede.
Een vervoersmaatschappij uit Bonn kocht tussen 2003 en 2006 geen bussen meer met een airco-installatie, terwijl de voertuigen voor en na die periode wel voorzien waren.

En als dat bedrijf bezuinigingen aanvoert voor deze kwestie, dan voel je je wel bekocht.
  Spellchecker donderdag 9 juli 2009 @ 01:49:16 #49
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70801481
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:38 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Alsof je daar als passagier ook maar enige controle over hebt, hè.
Ik zit in dit verhaal dan ook niet in de passagiersrol.
quote:
[..]

Inderdaad is er vaak weinig verschil tussen gewoon stuk en user error.
Het komt voor dat de airco een eigen leven gaat leiden als ie zich niet uit laat schakelen en ook niet in temperatuur laat regelen. Soms is er dan nog iets te redden door de blowers op maximaal te zetten.
En deze op je hoofd te richten, als chauffeur. Als je mazzel hebt komt er wat van de door de blower gegenereerde wind aan......
quote:
[..]

Die hebben dan ook geen passagiers airco, enkel een chauffeurs airco.
Maar voor de chauffeur werken die dus ook nauwelijks
quote:
[..]

Ben je daar ook al chauffeur?
Nee, maar die werken voor de passagiers vaak al goed, dus ik neem aan dat het in de chauffeursruimte ook wel lekker koel zal zijn dan
Tevens -purist.
pi_70801999
Volgens busfotoman Maurits is de uitgebrande bus op de afsluitdijk een Berkhof Scout, gebouwd op A66 chassis met een MAN front.


Het zou gaan om de 6414

[ Bericht 25% gewijzigd door BeefRWijker op 09-07-2009 03:30:23 ]
Beef R. Wijker
pi_70819527
Hebben jullie het al gelezen? VDL is boos.

Qbuzz wil namelijk goede bussen en niet die lawaaierige rammelbakken uit Heerenveen.
quote:
Busfabrikant dreigt met kort geding tegen QBuzz
DVHN | Gepubliceerd op 07 juli 2009, 20:09
groningen -

Busfabrikant VDL Berkhout in Heerenveen is een order van 60 miljoen euro misgelopen door een fout van QBuzz. Dat zegt directeur Jan Mooren van de VDL Groep. Volgens hem spant het bedrijf vrijwel zeker een kort geding aan tegen het vervoerbedrijf dat honderden nieuwe bussen nodig heeft voor de aanbesteding van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe.

Bij het zoeken van een busleverancier voldeed VDL niet aan de gevraagd leaseconstructie. Volgens Mooren wilden banken niet garant staan omdat ze QBuzz te klein vonden voor zo'n groot bedrag. "QBuzz verzweeg dat NS Hispeed garant staat voor het bedrijf. Als Mercedes die de order heeft gekregen, daar wel van op de hoogte was, zijn de aanbestedingsregels overtreden."

Bij de busfabriek in Heerenveen werken circa 350 mensen. Volgens Mooren kon VDL driekwart van de gevraagde bussen leveren in de vorm van Ambassadors en nieuwe Citea's. Die zouden aan alle (milieu)technische eisen voldoen. Gelede bussen heeft VDL niet.
Bron: Dagblad van het Noorden

Edit: Ik zie het nu pas: VDL Berkhout? Brandhout zullen ze bedoelen.
pi_70819723
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 00:59 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Een vervoersmaatschappij uit Bonn kocht tussen 2003 en 2006 geen bussen meer met een airco-installatie, terwijl de voertuigen voor en na die periode wel voorzien waren.
Opzich een goed idee. Zou meer moeten voorkomen. Weg met die k*t airco's.
Dat ze later toch weer zijn aangeschaft zal wel liggen aan de onnozele opdrachtgever.
quote:
En als dat bedrijf bezuinigingen aanvoert voor deze kwestie, dan voel je je wel bekocht.
Is ook geen slimme smoes.
Zeg dan gewoon dat zonder airco beter is. Airco in OV bussen werkt gewoon niet tenzij je de gekoelde lucht gelijkmatig over de hele bus verspreidt danwel individueel bij elke passagier en dat gebeurt in vrijwel geen enkele bus.
Beef R. Wijker
pi_70820032
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:20 schreef RealZeus het volgende:
Hebben jullie het al gelezen? VDL is boos.

Qbuzz wil namelijk goede bussen en niet die lawaaierige rammelbakken uit Heerenveen.
[..]

Bron: Dagblad van het Noorden

Edit: Ik zie het nu pas: VDL Berkhout? Brandhout zullen ze bedoelen.

Sinds wanneer bepaald VDL welke bussen ik moet kopen?

Als ze nou nog om een valse reden geannuleerd waren dan hadden ze misschien een punt.
En Qbuzz neemt ook geen MAN ondanks dat MAN/Siemens ze ook graag wil leveren.

Stelletje zielepoten.
Beef R. Wijker
pi_70820092
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:33 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Sinds wanneer bepaald VDL welke bussen ik moet kopen?

Als ze nou nog om een valse reden geannuleerd waren dan hadden ze misschien een punt.
En Qbuzz neemt ook geen MAN ondanks dat MAN/Siemens ze ook graag wil leveren.

Stelletje zielepoten.
Dat zat ik me inderdaad ook al af te vragen. Als ik brood koop bij de AH krijg ik dan binnenkort ook de lokale bakker op mijn nek?
pi_70820302
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:20 schreef RealZeus het volgende:
Hebben jullie het al gelezen? VDL is boos.

Qbuzz wil namelijk goede bussen en niet die lawaaierige rammelbakken uit Heerenveen.
[..]

Bron: Dagblad van het Noorden

Edit: Ik zie het nu pas: VDL Berkhout? Brandhout zullen ze bedoelen.
Ja onvoorstelbaar, ik las het ook laatst. Wat een jankers. Wanneer connexxion 5000 ambassador's koopt en dus voor de neus van mercedes, volvo, man of van hool wegkaapt hoor je ze niet en nu wordt er eens een grote order ergens anders geplaatst en dan gaan ze schreeuwen. Heel nederland rijdt al vol playmobil bussen a la amba, mag het ook iets anders zijn ? Ik vind het verschrikkelijk te zien dat de ambassador zowat de nieuwe standaardbus is geworden.
Na de Duvedecs en de premier hogevloer vind ik er niets meer aan van wat er bij Berkhof/VDL vandaan komt.
  donderdag 9 juli 2009 @ 17:48:06 #56
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_70820505
niks mis met nieuwe amba's (zoals de 1851)
pi_70820649
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 01:49 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Ik zit in dit verhaal dan ook niet in de passagiersrol.
Ah, jij denkt dat Cerbie ook een chauffeur is.
quote:
[..]

En deze op je hoofd te richten, als chauffeur.
Ik heb begrepen dat de blowers los van de airco te regelen zijn. De 'blowers' zijn de ventilatoren van de luchverversing die los van de airco te regelen zijn. Dat was in ieder geval zo in de Volvo 8700's BLE waar de blowers geregeld werden via de boordcomputer en de temperatuur van de airco apart op de dashboard.
quote:
Als je mazzel hebt komt er wat van de door de blower gegenereerde wind aan......
[..]

Maar voor de chauffeur werken die dus ook nauwelijks
Nou zou je verwachten dat die dus wel goed onderhouden worden danwel vlot gerepareerd.
quote:
[..]

Nee, maar die werken voor de passagiers vaak al goed, dus ik neem aan dat het in de chauffeursruimte ook wel lekker koel zal zijn dan
Die hebben geen aparte chauffeurs airco dus dat zou dan heel goed kunnen.
Hangt er een beetje van af hoeveel techniek er nog tussen hangt. (Die kan namelijk stuk).
Beef R. Wijker
  donderdag 9 juli 2009 @ 17:54:12 #58
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70820693
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:20 schreef RealZeus het volgende:
Hebben jullie het al gelezen? VDL is boos.

Qbuzz wil namelijk goede bussen en niet die lawaaierige rammelbakken uit Heerenveen.
[..]

Bron: Dagblad van het Noorden

Edit: Ik zie het nu pas: VDL Berkhout? Brandhout zullen ze bedoelen.
En dan nog een vraag: waar bemoeit die faalhaas van een Charlie Aptroot zich mee?

De VVD'er die altijd marktwerking oppert loopt nu te janken omdat een aanbesteding toevallig verkeerd uitpakte?

[ Bericht 7% gewijzigd door Ofyles2 op 09-07-2009 17:59:46 ]
  donderdag 9 juli 2009 @ 17:57:06 #59
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70820792
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:25 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Opzich een goed idee. Zou meer moeten voorkomen. Weg met die k*t airco's.
Dat ze later toch weer zijn aangeschaft zal wel liggen aan de onnozele opdrachtgever.
De gemeente Bonn is zelf opdrachtgever over SWB Bonn.

Onderaannemers kunnen bepalen wat voor bussen ze huren of kopen.
pi_70821104
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:41 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

...
Heel nederland rijdt al vol playmobil bussen a la amba, mag het ook iets anders zijn ? Ik vind het verschrikkelijk te zien dat de ambassador zowat de nieuwe standaardbus is geworden.
quote:
Na de Duvedecs en de premier hogevloer vind ik er niets meer aan van wat er bij Berkhof/VDL vandaan komt.
Met maar één zielig modelletje meer heb je dat dan ook al gauw
(al helpt 't ook niet veel voor 't straatbeeld als andere modellen alleen in een beperkt aantal steden blijven hangen)

[ Bericht 0% gewijzigd door BeefRWijker op 09-07-2009 18:25:34 ]
Beef R. Wijker
pi_70821973
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 18:06 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]


[..]

Met maar één zielig modelletje meer heb je dat dan ook al gauw
(al helpt 't ook niet veel voor 't straatbeeld als andere modellen alleen in een beperkt aantal steden blijven hangen)
Ja. Wat ik trouwens wel leuk vind is dat er meer kleurenvariatie komt. In de jaren 80 was alles geel of in de stad rood. Bij heel hoge uitzondering een andere kleur.
Door de 3 grote marktspelers leek het erop dat alles groen, of wit-blauw of zeegroen/blauw met creme zou worden. Toen kwamen de Twents bussen en toen de Limburg bussen, de Brabant bussen en spoedig die BRENG bussen. Wel zo leuk.

Al valt een in zuidtangent gekleurde citaro in Alkmaar wel erg uit de toon vallen. Kan iemand me vertellen waarom die daar rijden naar Heerhugowaard, terwijl de rest juist groen is met speciaal Noord-Holland logo ?
pi_70822232
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 18:35 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Ja. Wat ik trouwens wel leuk vind is dat er meer kleurvariatie komt. In de jaren 80 was alles geel of in de stad rood. Bij heel hoge uitzondering een andere kleur.
Door de 3 grote marktspelers leek het erop dat alles groen, of wit-blauw of zeegroen/blauw met creme zou worden. Toen kwamen de Twents bussen en toen de Limburg bussen, de Brabant bussen en spoedig die BRENG bussen. Wel zo leuk.

Al valt een in zuidtangent gekleurde citaro in Alkmaar wel erg uit de toon. Kan iemand me vertellen waarom die daar rijden naar Heerhugowaard, terwijl de rest juist groen is met speciaal Noord-Holland logo ?
Is inderdaad vreemd.
360 is volgens mij een Regio Liner en die zijn rond Amsterdam ook 'gewoon' groen met alleen een grote R als logo.
360 heeft wel met ZT gemeen dat het op een hoge frequentie rijdt met uitsluitend geleed materiaal en met gedeeltelijk eigen busbanen.

[ Bericht 1% gewijzigd door BeefRWijker op 09-07-2009 18:50:53 ]
Beef R. Wijker
pi_70822362
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 18:43 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Is inderdaad vreemd.
360 is volgens mij een Regio Liner en die zijn rond Amsterdam ook 'gewoon' groen met alleen een grote R als logo.
360 heeft wel met ZT gemeen dat het op een hoge frequentie rijdt met gedeeltelijk eigen busbanen.
Okay. Maar laten ze er dan tenminste opzetten: hov of hogefrequentiebus of weet ik veel wat. Lijn 98 van connexxion Krimpen aan den IJssel/Rotterdam reed ook met gelede citaro's iedere 5 minuten. Die was toch ook niet anders getooid ?
pi_70823316
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 18:47 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Okay. Maar laten ze er dan tenminste opzetten: hov of hogefrequentiebus of weet ik veel wat. Lijn 98 van connexxion Krimpen aan den IJssel/Rotterdam reed ook met gelede citaro's iedere 5 minuten. Die was toch ook niet anders getooid ?
Reed?
Beef R. Wijker
pi_70824775
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:16 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Reed?
Ja reed. Door de komst van teveel playmobile amba-spul en een tekort aan gelede bussen in Utrecht gingen de gelede citaro's naar GVU en zo kregen de 9149,9150 en 9152 een blauw witte kleur. Ondertussen reden de ex-hermesjes stampvol hun rondes. En door lekker te bezuinigen 's avonds de diensten af te kalven, en uiteindelijk de bus niet meer naar Rotterdam centraal te laten rijden, bleven er gelukkig maar een handje vol passagiers over om lekker breeduit in zo'n amba te zitten. Goed bezig dus.

En sinds kerst 2008 rijdt Qbuzz dan de lijn 96,97 en 98 ritjes van pakkembeet 25 kilometer: Krimpen rond en via Capelsebrug en Rivium naar Rotterdam Excelsior en dan weer terug.
En weer opnieuw...


en weer...


en nog een keer.
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:14:19 #66
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70825303
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 18:43 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Is inderdaad vreemd.
360 is volgens mij een Regio Liner en die zijn rond Amsterdam ook 'gewoon' groen met alleen een grote R als logo.
360 heeft wel met ZT gemeen dat het op een hoge frequentie rijdt met uitsluitend geleed materiaal en met gedeeltelijk eigen busbanen.
Herstel: lijn 360 is RegioNet.
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:17:28 #67
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70825423
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:59 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Ja reed. Door de komst van teveel playmobile amba-spul en een tekort aan gelede bussen in Utrecht gingen de gelede citaro's naar GVU en zo kregen de 9149,9150 en 9152 een blauw witte kleur. Ondertussen reden de ex-hermesjes stampvol hun rondes. En door lekker te bezuinigen 's avonds de diensten af te kalven, en uiteindelijk de bus niet meer naar Rotterdam centraal te laten rijden, bleven er gelukkig maar een handje vol passagiers over om lekker breeduit in zo'n amba te zitten. Goed bezig dus.
Concurrentievervalsing zeker?

De verbeteringen van Stadsregio Rotterdam zijn dan ook niets meer dan een sigaar uit eigen doos. En RET, ook niet bepaald het toonbeeld van geweldig OV, wordt waarschijnlijk beloond met de regioconcessie.
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:18:23 #68
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70825462
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 18:35 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Ja. Wat ik trouwens wel leuk vind is dat er meer kleurenvariatie komt. In de jaren 80 was alles geel of in de stad rood. Bij heel hoge uitzondering een andere kleur.
Door de 3 grote marktspelers leek het erop dat alles groen, of wit-blauw of zeegroen/blauw met creme zou worden. Toen kwamen de Twents bussen en toen de Limburg bussen, de Brabant bussen en spoedig die BRENG bussen. Wel zo leuk.

Al valt een in zuidtangent gekleurde citaro in Alkmaar wel erg uit de toon vallen. Kan iemand me vertellen waarom die daar rijden naar Heerhugowaard, terwijl de rest juist groen is met speciaal Noord-Holland logo ?
Wit met rode schortplaten was altijd de kleurencombinatie van Veolia Transport geweest.
pi_70825898
Waarom rijden de meeste provincies mooie bussen, maar in Nijmegen van die vieze lelijke herriehokken?
En ja , meningen verschillen, maar echt.. die bussen in Nijmegen vind ik echt lelijk
pi_70826150
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:29 schreef fotostarter het volgende:
Waarom rijden de meeste provincies mooie bussen, maar in Nijmegen van die vieze lelijke herriehokken?
En ja , meningen verschillen, maar echt.. die bussen in Nijmegen vind ik echt lelijk
Wie wil er nog wat Amba krotten ruilen voor van die prachtige Jonckheers en Premiers.
Beef R. Wijker
pi_70826270
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:18 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Wit met rode schortplaten was altijd de kleurencombinatie van Veolia Transport geweest.
Die reden hier in de jaren 80 dan ook volop, hè.
Beef R. Wijker
  Spellchecker donderdag 9 juli 2009 @ 20:49:56 #72
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70826634
Ook Utrecht is niet meer Frysker-vrij.. Zag hier op het eind van de ochtend de 3712, met Frysker-opdruk, door Lage Weide rijden, richting centrum

Later in De Bilt ook nog een Cxx 11xx, Alliance volgens mij, als lesbus gespot.
Tevens -purist.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 9 juli 2009 @ 20:51:18 #73
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70826688
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:49 schreef NoBody122 het volgende:
Ook Utrecht is niet meer Frysker-vrij.. Zag hier op het eind van de ochtend de 3712, met Frysker-opdruk, door Lage Weide rijden, richting centrum

Later in De Bilt ook nog een Cxx 11xx, Alliance volgens mij, als lesbus gespot.
Utrecht was het al niet, want ik heb er laatst al eentje op de A27 gespot ter hoogte van De Uithof

En laat ze daar maar heen verkassen. Zijn wij ze kwijt
Altijd onderweg naar het avontuur
  Spellchecker donderdag 9 juli 2009 @ 21:01:58 #74
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70827118
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Utrecht was het al niet, want ik heb er laatst al eentje op de A27 gespot ter hoogte van De Uithof

En laat ze daar maar heen verkassen. Zijn wij ze kwijt
Zat die ook daadwerkelijk op een lijn?

Die die ik aan het eind van de ochtend spotte niet, want niks op de filmkast en de chauffeur had geen Cxx-outfit aan volgens mij
Tevens -purist.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 9 juli 2009 @ 21:05:22 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70827244
neuh, dat was waarschijnlijk een Ledig Matje. Zat er ook maar 500 meter vanaf ongeveer, dus ik kan niets met zekerheid zeggen natuurlijk.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70827602
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:49 schreef NoBody122 het volgende:
Ook Utrecht is niet meer Frysker-vrij..
Je bent pas de derde die het opmerkt. Die bus uit 't vorige topic stond nl naast een gele VoorU.
En zoals eerder opgemerkt, er staan er 4 opgelegd in Nieuwegein.
quote:
Zag hier op het eind van de ochtend de 3712, met Frysker-opdruk, door Lage Weide rijden, richting centrum
quote:
Later in De Bilt ook nog een Cxx 11xx, Alliance volgens mij, als lesbus gespot.


Lesbus bij E&R Opleidingen

[ Bericht 6% gewijzigd door BeefRWijker op 09-07-2009 21:19:01 ]
Beef R. Wijker
pi_70828570
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:14 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Herstel: lijn 360 is RegioNet.
Als het nou met maar één lijntje iets niet is dan is 't wel een 'net'.

Connexxion is zelf ook zo ongelooflijk ingenomen met die naam dat ze elk voorkomen ervan op hun website zorgvuldig hebben verwijderd.

Edit:

"BOR (BereikbaarheidsOffensief Randstad) Regionet is een regionaal netwerk van bus, trein en metro rondom Amsterdam. Het is ontwikkeld door de provincie Noord-Holland en ProRail, NS, Stadsregio Amsterdam, gemeente Amsterdam en de provincie Flevoland."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Regionet

Ook de ZuidTangent gaat behoren tot Regionet.
Vandaar dat de Lijn 360 bussen waarschijnlijk in de huidige ZuidTangent kleurstelling zijn gespoten.
Sommige Regioliners gaan er ook toebehoren maar dan zullen er eerst een aantal verkeerskundige
aanpassingen moeten worden gedaan.

[ Bericht 40% gewijzigd door BeefRWijker op 10-07-2009 00:39:55 ]
Beef R. Wijker
pi_70830406
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:37 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Als het nou met maar één lijntje iets niet is dan is 't wel een 'net'.

Connexxion is zelf ook zo ongelooflijk ingenomen met die naam dat ze elk voorkomen ervan op hun website zorgvuldig hebben verwijderd.
Ik denk dat Fryslan met al die amba's en fryskers binnenkort een grote L op de bussen krijgen in plaats van een R.
L-egoland-net !
  donderdag 9 juli 2009 @ 22:29:16 #79
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70830550
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Utrecht was het al niet, want ik heb er laatst al eentje op de A27 gespot ter hoogte van De Uithof

En laat ze daar maar heen verkassen. Zijn wij ze kwijt
Ik denk niet dat de Utrechters daar blij om zullen worden.
  Spellchecker donderdag 9 juli 2009 @ 22:35:59 #80
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70830841
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:29 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de Utrechters daar blij om zullen worden.
Maakt dat wat uit dan?
Tevens -purist.
  donderdag 9 juli 2009 @ 22:37:37 #81
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70830918
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:35 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Maakt dat wat uit dan?
Het enige nut voor die Fryskers zie ik weggelegd op de lijnen 45 (Houten-Schalkwijk-Houten) en 49 (Stadsdienst Houten).

Meer niet.
  Spellchecker donderdag 9 juli 2009 @ 22:48:02 #82
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70831341
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het enige nut voor die Fryskers zie ik weggelegd op de lijnen 45 (Houten-Schalkwijk-Houten) en 49 (Stadsdienst Houten).

Meer niet.
Maakt niet uit waar ze ze van plan zijn in te gaan zetten; als wij er maar vanaf zijn

Om er inhoudelijk op in te gaan; kan me ook voorstellen dat ze op rustige avondritten Fryskers in willen zetten op verschillende lijnen.. Zal ook vast in de provincie Utrecht niet bij elke rit op een dag volle bak zijn

Overigens zou ik het erg grappig vinden als er op een dag zomaar een Frysker in GVU-kleurstelling opduikt
Tevens -purist.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 9 juli 2009 @ 22:55:04 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70831658
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70834527
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:01 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Zat die ook daadwerkelijk op een lijn?

Die die ik aan het eind van de ochtend spotte niet, want niks op de filmkast en de chauffeur had geen Cxx-outfit aan volgens mij
Misschien was ie op weg naar Nieuwegein


En voor Regionet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Regionet

[ Bericht 8% gewijzigd door BeefRWijker op 10-07-2009 00:42:25 (Regionet link toegevoegd) ]
Beef R. Wijker
pi_70851792


De Stentor
quote:
Eerste Whisper in gebruik genomen
donderdag 09 juli 2009
De Whisper is een uitvinding van de Apeldoornse ingenieur. Arjan Heinen. foto Jarno Bleumink

APELDOORN - De eerste Whisper is vanochtend in Apeldoorn in gebruik genomen. De Whisper is een uitvinding van de Apeldoornse ingenieur Arjan Heinen. De bussen verbruiken de helft minder brandstof dan een 'normale' bus, stoten de helft minder uitlaatgassen uit en maken veel minder lawaai dan 'normale' stadsbussen.

De Whisper wordt daarom ook wel fluisterbus genoemd. Hans van der Ven, directeur van stichting de Whisper, zij dat er in Apeldoorn geschiedenis wordt geschreven: het is de eerste gemeente waar die bus rijdt. De komende week rijdt de passagiersbus proef in Apeldoorn. Als de laatste kinderziektes zijn verholpen, gaat de bus meerijden in de Apeldoornse dienstregeling. Uiteindelijk zullen er vijf fluisterbussen in Apeldoorn rondrijden.
Toch wel merkwaardig dat ze met een onbekende bus gaan starten.

Het zou gaan om deze (afgedankte, bijna 9 jaar oude Volvo 7000) bus:


ex-Sieswerda, ex-Veolia 841

[ Bericht 5% gewijzigd door BeefRWijker op 10-07-2009 16:52:10 (meer details) ]
Beef R. Wijker
  Spellchecker vrijdag 10 juli 2009 @ 16:13:37 #86
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70852286
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 15:59 schreef BeefRWijker het volgende:
[ afbeelding ]

De Stentor
[..]

Toch wel merkwaardig dat ze met een onbekende bus gaan starten.

Het zou gaan om deze (afgedankte, bijna 9 jaar oude) bus:
[ afbeelding ]

ex Veolia 841
Apart geval, voorkant doet me, zo van de zijkant, enigszins denken aan die van een Citaro, maar de filmkast loopt dan weer schuin naar voren
Tevens -purist.
pi_70854295
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 16:13 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Apart geval, voorkant doet me, zo van de zijkant, enigszins denken aan die van een Citaro, maar de filmkast loopt dan weer schuin naar voren
Het lijkt gewoon op wat 't is: een volvo 7000 bus met een accu bak er boven op.

Waarom die dan aan de voorkant naar voren neigt is me enigszins een raadsel. Misschien om die bus een nog meer retro look te geven maar met die gore blauwe kleur er op ben je naar mijn altijd bescheiden mening geheel kansloos.

Zou ook nog een luchthapper kunnen zijn voor de chauffeurs airco.



[ Bericht 10% gewijzigd door BeefRWijker op 10-07-2009 17:35:07 ]
Beef R. Wijker
pi_70855314
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:54 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

En dan nog een vraag: waar bemoeit die faalhaas van een Charlie Aptroot zich mee?

De VVD'er die altijd marktwerking oppert loopt nu te janken omdat een aanbesteding toevallig verkeerd uitpakte?
Ja, inderdaad. Qbuzz zou de concessie moeten terug gevebn want het zou oneerlijk zijn omdat de NS aandeelhouder is.

Hoe lang bestaat Qbuzz nou? Een jaar of twee? Dan zijn ze wel traag in Den Haag.

Volgens mij is het gewoon een politicus met aandachtstekort en die daarom in de komkommertijd zijn bek open trekt.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 10 juli 2009 @ 17:47:19 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70855433
Vanmiddag eens in Leeuwarden in Amba 1851 gezeten. Dan merk je pas echt hoe die nieuwe Ramba's beter zijn dan de oude. Was alleen we zo dat aan de voorzijde van de bus geen bestemming of lijnnummer stond, maar dat maakt ons toch niets uit. Zolang het maar rijdt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70856113
quote:
NIJMEGEN - BRENG wordt per medio december de nieuwe naam voor het busbedrijf dat opereert in de regio Arnhem-Nijmegen. In BRENG werken Novio, Connexxion en Hermes samen. De bussen zijn herkenbaar aan een eigen huisstijl en kleuren. Volgens de eerste ontwerpen, die nog geheim worden gehouden, worden de bussen rose.

http://www.gelderlander.n(...)l/article5230572.ece

Het lijkt wel een frambozenlolly van de NS
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_70856338
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:47 schreef Peterselieman het volgende:
Vanmiddag eens in Leeuwarden in Amba 1851 gezeten. Dan merk je pas echt hoe die nieuwe Ramba's beter zijn dan de oude.
Yep. Al moet ik zeggen dat ik die 18-honderdjes hier (in NH-N) de laatste tijd steeds minder spot.
Dacht eerder even dat ze misschien naar Den Helder of Hoorn waren verhuisd maar afgelopen maandag stonden er ook twee 51-honderdjes op Den Oever. Wat me zaterdag in Alkmaar wel opviel was dat binnen enkele minuten tijd een 81-honderdje en een 86-honderdje de buffer op schoven. Afgelopen maandag stonden er drie Amba's zonder airco bij de garage, ook die zijn dus vreemd. Het vaste bestand in NH-N is dus nu ook aan het verwateren.
Beef R. Wijker
pi_70859462
Ook de nieuwe bussen van Qbuzz voor Groningen en Drenthe worden geleased
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:09 schreef Cerbie het volgende:

[..]

http://www.gelderlander.n(...)l/article5230572.ece

Het lijkt wel een frambozenlolly van de NS
Maar deze wordt 't dus waarschijnlijk niet.
Wel grappig trouwens dat in Breng Connexxion, Connexxion en Connexxion gaan samen werken.
Dat zal niet meevallen.

[ Bericht 64% gewijzigd door BeefRWijker op 10-07-2009 20:21:53 ]
Beef R. Wijker
pi_70861084
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:01 schreef BeefRWijker het volgende:

Maar deze wordt 't dus waarschijnlijk niet.
Wel grappig trouwens dat in Breng Connexxion, Connexxion en Connexxion gaan samen werken.
Dat zal niet meevallen.
Ja, zo wordt het een beetje de Sowjet Republiek "Breng" waarin allemaal eenheidsworsten in de leiding zitten met de stalen neuzen dezelfde kant op.

Wie weet trouwens waar en wanneer de volgende concessie beslissing zal komen ?
pi_70861474
TV-Noord website: ( http://www.noordnieuws.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=83224 )

Rechtszaak Arriva dient op 21 augustus

GRONINGEN - De rechtszaak, die Arriva heeft aangespannen tegen de provincies Groningen en Drenthe, dient op 21 augustus.

Arriva heeft bij de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe verloren van Qbuzz. Arriva denkt dat Qbuzz ongeoorloofde staatssteun krijgt van de NS.

De uitspraak van de rechter volgt enkele weken na de rechtszaak.

**********
Ik hoop dat die uitspraak een beetje tijdig komt, want december komt dan ook al weer dichterbij.
pi_70861544
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 21:11 schreef marcel.nl het volgende:
TV-Noord website:

Rechtszaak Arriva dient op 21 augustus

GRONINGEN - De rechtszaak, die Arriva heeft aangespannen tegen de provincies Groningen en Drenthe, dient op 21 augustus.

Arriva heeft bij de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe verloren van Qbuzz. Arriva denkt dat Qbuzz ongeoorloofde staatssteun krijgt van de NS.

De uitspraak van de rechter volgt enkele weken na de rechtszaak.

**********
Ik hoop dat die uitspraak een beetje tijdig komt, want december komt dan ook al weer dichterbij.
Ik word dat gejank met die aanbestedingen wel een beetje zat. Constant die rechtszaken omdat ze verloren hebben of omdat er bepaalde bussen niet gekocht worden. Het lijkt wel een kleuterklas.

Ik heb al een half jaar geleden een sollicitatiegesprek gehad voor buschauffeur en door dat gesteggel met die concessie is het daar tot nu toe bij gebleven.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 21:21:28 #96
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70861710
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 21:11 schreef marcel.nl het volgende:
TV-Noord website: ( http://www.noordnieuws.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=83224 )

Rechtszaak Arriva dient op 21 augustus

GRONINGEN - De rechtszaak, die Arriva heeft aangespannen tegen de provincies Groningen en Drenthe, dient op 21 augustus.

Arriva heeft bij de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe verloren van Qbuzz. Arriva denkt dat Qbuzz ongeoorloofde staatssteun krijgt van de NS.

De uitspraak van de rechter volgt enkele weken na de rechtszaak.

**********
Ik hoop dat die uitspraak een beetje tijdig komt, want december komt dan ook al weer dichterbij.
Laat die gierige Britten die rechtszaak verliezen.

Verder moet de overheid de OV-autoriteiten verplichten bussen aan te schaffen, hebben we geen gedonder meer met die belachelijk vroege afschrijving van busmaterieel.

Dit is echt Comedy Capers.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 11:30:09 #97
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_70871959
quote:
Offerte VDL was duurder

door Leon Struijk. vrijdag 10 juli 2009 | 02:40

In het ED van 7 juli deed Wim van der Leegte zijn beklag over QBuzz. Het is onbegrijpelijk dat juist hij als topman van de Nederlandse VDL Groep onjuistheden over Qbuzz verspreidt en daarmee een ander puur Nederlands bedrijf in diskrediet probeert te brengen.


Allereerst is Qbuzz de enige Nederlandse speler op de markt voor busvervoer, opgericht in 2008 door twee Nederlandse ondernemers. NS heeft via haar dochter NS Internationaal een minderheidsbelang van 49% in Qbuzz genomen, omdat zij het belangrijk vindt om de klant van deur tot deur van dienst te zijn. Zo investeert de NS ook in bijvoorbeeld OV-fiets en Zonetaxi. Qbuzz opereert op de Nederlandse regionale vervoersmarkt, die momenteel wordt gedomineerd door grote buitenlandse ondernemingen met een miljardenomzet die deels in bezit zijn van de Franse staat (Connexxion) en deels beursgenoteerd (Arriva en Veolia).

Als tweede de procedures rond het verkrijgen van een regionale concessie. Bij de gunning daarvan wordt door de regionale overheid geëist dat de inschrijver financiële resultaten kan laten zien die drie jaar teruggaan. Zonder deze gegevens kan een bedrijf niet eens meedoen in de race om een concessie. Omdat Qbuzz pas in 2008 is opgericht, kan het bedrijf die financiële resultaten niet tonen. De wet biedt juist om nieuwe toetreders op de markt tegemoet te komen een alternatief: indien een nieuw bedrijf wil meedoen aan een openbare aanbesteding kan dat indien een derde partij een verklaring ondertekent. Qbuzz heeft NS Internationaal gevraagd deze verklaring te tekenen waardoor de regionale overheid kan terugvallen op NS Internationaal voor het geval Qbuzz niet aan haar verplichtingen zou voldoen. Dat is overigens niet anders dan dat het Britse Arriva de verplichtingen van Arriva Nederland moet overnemen of dat het Franse staatsbedrijf Transdev de verplichtingen van Connexxion moet nakomen.

Als laatste de order voor nieuwe bussen. Qbuzz spreekt, net zoals alle vervoerders, met diverse leveranciers voor de afname van bussen. Voor Groningen Drenthe is gekozen voor samenwerking met Mercedes, omdat Mercedes het beste aanbod heeft gedaan. De aanbieding van VDL bleek aanmerkelijk duurder dan die van concurrenten en VDL bleek niet bereid ook het onderhoud aan de bussen te verzorgen. Daarnaast eiste VDL extra garanties, die Qbuzz aan geen enkele leverancier biedt. De banken die VDL daarvoor heeft geraadpleegd waren precies op de hoogte van de zekerheden die Qbuzz wel verstrekt. Op die voorwaarden hebben Nederlandse banken ook de overige door Qbuzz gewonnen concessies gefinancierd.

Natuurlijk begrijpen wij dat VDL teleurgesteld is dat het de order voor Groningen niet heeft gekregen en dat het plaatsen van orders in het buitenland gepaard gaat met emoties. De VVD en het CDA hebben hierover zelfs moties in de Tweede Kamer ingediend. Het is overheden echter bij wet niet toegestaan om te eisen dat alleen Nederlandse voertuigen worden ingezet. Net zo min als overheden mogen eisen dat alleen Nederlandse partijen mogen inschrijven op aanbestedingen van de Nederlandse overheid.

De manier waarop de markt vandaag is georganiseerd heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de klanttevredenheid in het openbaar vervoer. Qbuzz draagt daar als puur Nederlandse onderneming nu al z'n steentje aan bij met vervoer in de regio Rotterdam en in Friesland waar het aantal klachten over de dienstverlening met 50 procent is gedaald, het aantal uitgevallen ritten op een historisch laagtepunt zit en waar onze chauffeurs weer met plezier naar hun werk gaan. Dat doen we vanaf december ook graag voor onze nieuwe klanten en medewerkers in de provincies Groningen en Drenthe.

-

De auteur is oprichter en aandeelhouder van Qbuzz.
pi_70882146
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:30 schreef Gnittoo het volgende:

[..]


Ik las het vanmorgen ook al in de krant.

Qbuzz - VDL 1 - 0
  zaterdag 11 juli 2009 @ 18:52:43 #99
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70882387
VDL ziet zijn dominantie in de Benelux afnemen en zoekt maar een slachtoffer uit om op af te reageren.

Feit is wel dat andere fabrikanten veel verder zijn opgeschoten wat betreft alternatieve technieken, VDL levert strikt alleen dieselbussen.
pi_70883032
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 18:52 schreef Ofyles2 het volgende:
VDL ziet zijn dominantie in de Benelux afnemen en zoekt maar een slachtoffer uit om op af te reageren.

Feit is wel dat andere fabrikanten veel verder zijn opgeschoten wat betreft alternatieve technieken, VDL levert strikt alleen dieselbussen.
En VDL levert geen gelede bussen en een Amba is lawaaiger dan een Citaro en volgens mijn pa rijden de Berkhofjes ook niet echt lekker.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 11 juli 2009 @ 19:23:33 #101
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70883184
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 19:17 schreef RealZeus het volgende:

[..]

En VDL levert geen gelede bussen en een Amba is lawaaiger dan een Citaro en volgens mijn pa rijden de Berkhofjes ook niet echt lekker.
Mja, het is zo dat de nieuwere Amba's echt stukken beter zijn dan die dingen uit 2004 die bijvoorbeeld in Groningen rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70883236
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 18:52 schreef Ofyles2 het volgende:
VDL ziet zijn dominantie in de Benelux
Huh? Welke dominantie?
quote:
afnemen en zoekt maar een slachtoffer uit om op af te reageren.
Ook een manier om gratis reclame te maken.
quote:
Feit is wel dat andere fabrikanten veel verder zijn opgeschoten wat betreft alternatieve technieken, VDL levert strikt alleen dieselbussen.
Waarschijnlijk is Nederland daar iets te klein voor en in het Midden Oosten malen ze er niet om.
Beef R. Wijker
pi_70883440
BRW slaat nu inderdaad de spijkrr op zijn kop.
pi_70883449
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 19:17 schreef RealZeus het volgende:

[..]

En VDL levert geen gelede bussen
Niet meer.
quote:
en een Amba is lawaaiger dan een Citaro
Ik vond de Citaro standaard die laatst op 350 reed anders ook maar een lawaaibak.
quote:
en volgens mijn pa rijden de Berkhofjes ook niet echt lekker.
Wat zijn nou weer, Berkhofjes.
Beef R. Wijker
  zaterdag 11 juli 2009 @ 19:33:45 #105
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70883506
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 19:25 schreef BeefRWijker het volgende:
Huh? Welke dominantie?
Wacht, ander punt.

Misschien wil VDL naar een Belgisch systeem waarbij de vervoerders verplicht worden tot het kopen van bussen bij binnenlandse fabrikanten?

Dat neigt naar protectie.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 19:36:17 #106
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70883600
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 19:23 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, het is zo dat de nieuwere Amba's echt stukken beter zijn dan die dingen uit 2004 die bijvoorbeeld in Groningen rijden.
De Ambassador was aanvankelijk ook snel ontworpen om zo snel mogelijk in grote aantallen verkocht te worden.

Berkhof vreesde bankroet nadat Den Oudsten op de fles ging.
pi_70884029
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 19:31 schreef BeefRWijker het volgende:


Ik vond de Citaro standaard die laatst op 350 reed anders ook maar een lawaaibak.
Ik heb een tijdje terug in een Citaro van Van Oeveren gezeten en die was heul stil. Stiller dan de Amba van Veolia.
quote:
[..]

Wat zijn nou weer, Berkhofjes.
Ik bedoelde VDL.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 19:53:33 #108
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70884093
Eigenlijk VDL Bus & Coach, het conglomeraat dat verschijnselen begint te tonen van een farce.
pi_70886261
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 19:51 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje terug in een Citaro van Van Oeveren gezeten en die was heul stil.
Zijn dat niet van die Low Entries?
quote:
Stiller dan de Amba van Veolia.

[..]

Ik bedoelde VDL.
Nog onduidelijker.
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 19:53 schreef Ofyles2 het volgende:
Eigenlijk VDL Bus & Coach,
De bussen tak van VDL.
En daarmee scheer je alles wat dat bedrijf ooit heeft gemaakt over een kam.
Wedden dat ie dat dus niet bedoeld.
quote:
het conglomeraat dat verschijnselen begint te tonen van een farce.
De Berkhof OV tak in ieder geval wel.

[ Bericht 31% gewijzigd door BeefRWijker op 11-07-2009 21:27:11 ]
Beef R. Wijker
pi_70888129
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 19:33 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Wacht, ander punt.

Misschien wil VDL naar een Belgisch systeem waarbij de vervoerders verplicht worden tot het kopen van bussen bij binnenlandse fabrikanten?

Dat neigt naar protectie.
Nou, laten we dan inderdaad maar op zoek gaan naar fabrikanten die de beste protectie bieden, nu weer in het nieuws:
quote:
Limburgse buschauffeur ziekenhuis in geslagen

(Novum) - In Heerlen is vrijdagavond een buschauffeur mishandeld door een passagier. Hij raakte zo ernstig gewond, dat hij met een ambulance naar een ziekenhuis is vervoerd. Kort na het incident is een verdachte opgepakt. Busmaatschappij Veolia heeft een andere chauffeur gestuurd. Dat meldt een woordvoerder van de Limburgse politie.

Het incident gebeurde rond 18.15 uur in de Akerstraat bij het Grotiuscollege. Binnen tien minuten na de melding hield de politie de verdachte aan in de nabijgelegen Benzenraderweg. Hij zit in de cel, zijn identiteit is nog niet bekendgemaakt, evenmin als die van de buschauffeur.

De aanleiding voor de kloppartij is volgens de woordvoerder nog onduidelijk. Volgens de regionale zender L1 stopte de chauffeur niet bij een halte waar mensen stonden te wachten, waarna hij klappen kreeg. De buschauffeur zou bewusteloos buiten de bus hebben gelegen met een ernstige hoofdwond. De omroep meldt ook dat diverse passagiers zijn geslagen en geduwd.
pi_70889825
En dat was dan weer Dance Valley (of zo goed als).
Nu maar hopen dat Arriva de boel dit keer heel houdt.
Beef R. Wijker
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 11 juli 2009 @ 23:34:16 #112
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70889981
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 12 juli 2009 @ 12:29:35 #113
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_70897186

Merk en type: Volkswagen LT
Eigenaar: Arriva
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Zoutkamp
Datum: 11 juli 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Trip langs de Groninger Waddenkust; flexbus De Marne; busnummer 6071
  zondag 12 juli 2009 @ 12:40:28 #114
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_70897442
Pik uit de broek dj, een gelede citaro!


Merk en type: Mercedes-Benz Citaro
Eigenaar: Arriva
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Zoutkamp
Datum: 11 juli 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Trip langs de Groninger Waddenkust; busnummer 7801
  zondag 12 juli 2009 @ 12:53:48 #115
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_70897788

Merk en type: MAN Lion's City
Eigenaar: ConneXXion
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Lauwersoog
Datum: 11 juli 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Trip langs de Groninger Waddenkust; busnummer 8849; lijn 50 naar Dokkum


Merk en type: Mercedes-Benz Integro
Eigenaar: Arriva
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Lauwersoog
Datum: 11 juli 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Trip langs de Groninger Waddenkust; Q-liner 163 naar Groningen
  zondag 12 juli 2009 @ 14:12:52 #116
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_70900084


lekker hoor.

[ Bericht 20% gewijzigd door Gnittoo op 12-07-2009 15:33:10 (andere filehost) ]
pi_70902132
Lekker hoor ??
  zondag 12 juli 2009 @ 15:27:09 #118
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_70902286
Amerikaanse uitvoering Setra zo te zien?
  zondag 12 juli 2009 @ 15:33:54 #119
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_70902558
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:27 schreef Alexxxxx het volgende:
Amerikaanse uitvoering Setra zo te zien?
correct.
pi_70902652
quote:
Op zondag 12 juli 2009 12:53 schreef Alexxxxx het volgende:


[ afbeelding ]
Merk en type: Mercedes-Benz Integro
Eigenaar: Arriva
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Lauwersoog
Datum: 11 juli 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: foto genomen bij Trip langs de Groninger Waddenkust; Q-liner 163 naar Groningen
Lekker luxe, een Qliner op een gewone lijndienst.
  zondag 12 juli 2009 @ 15:39:46 #121
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70902778
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 23:34 schreef Peterselieman het volgende:
Zei iemand hier Arriva?

http://www.casfiles.net/arriva/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=1153
Ongeduldige bussjoof
pi_70905829
quote:
Op zondag 12 juli 2009 15:39 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ongeduldige bussjoof
Maar sinds wanneer is de 7814 een stadsbus?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 juli 2009 @ 17:10:33 #123
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70906084
Dat is ie al tijden. Het verschil tussen stad en streek is in Groningen verdwenen en de 7814 rijdt daardoor regelmatig op 11/15 samen met vele andere bussen uit de 7800-serie. Af en toe duiken ze ook op lijn 3 of 6 op.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70907389
quote:
Op zondag 12 juli 2009 17:10 schreef Peterselieman het volgende:
Dat is ie al tijden. Het verschil tussen stad en streek is in Groningen verdwenen en de 7814 rijdt daardoor regelmatig op 11/15 samen met vele andere bussen uit de 7800-serie. Af en toe duiken ze ook op lijn 3 of 6 op.
Is het helemaal verdwenen? Wat ik er van weet is dat de streekchauffeurs alleen op 11 en 15 rondhobbelen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 juli 2009 @ 18:11:06 #125
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70908060
quote:
Op zondag 12 juli 2009 17:49 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Is het helemaal verdwenen? Wat ik er van weet is dat de streekchauffeurs alleen op 11 en 15 rondhobbelen
Het is helemaal verdwenen wat bussen betreft. En ja streeksjoofs rijden vaak op 11/15, omdat die officieel een streeklijn is geworden. In de ochtendspits komen door de week enkele bussen van de streek om daarna op de studentenlijnen te gaan rijden. En verder zijn er 's avonds nog enkele slagen op streek voor bussen die op 11/15 hebben gereden. Ik weet niet hoe het precies zit nu.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 12 juli 2009 @ 18:53:30 #126
225098 BeefRWijker
Ziet 't zo:
pi_70909245
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 23:34 schreef Peterselieman het volgende:
Zei iemand hier Arriva?

http://www.casfiles.net/arriva/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=1153
De ezel stoot zich dus toch 2 keer aan dezelfde steen.
Beef R. Wijker
pi_70910967
quote:
Op zondag 12 juli 2009 18:53 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

De ezel stoot zich dus toch 2 keer aan dezelfde steen.
Chauffeur had beter voor paal kunnen blijven staan dan er onder, dat staat als een paal boven water. Het wordt tijd dat paal en perk wordt gesteld aan al die lieden die nog net op het nippertje onder de slagbomen door willen.
pi_70915713
Protectie ?
quote:
GRONINGEN - Een drie maanden jonge baby is dit weekend gewond geraakt door rondvliegend glas van een bushokje aan de Zonnelaan in Groningen.

Door nog onbekende oorzaak knapte het glas van een van de overhangende panelen van het bushokje. De moeder stond daar met de kinderwagen onder.

Het jongetje liep diverse snijwonden op die bij onderzoek in het ziekenhuis niet ernstig bleken te zijn. De geschrokken ouders kregen van de politie een knuffelbeer voor hun zoontje.
pi_70917691
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het enige nut voor die Fryskers zie ik weggelegd op de lijnen 45 (Houten-Schalkwijk-Houten) en 49 (Stadsdienst Houten).

Meer niet.
Zet ze in op de lijn museumkwartier
dag
  Spellchecker maandag 13 juli 2009 @ 00:01:30 #130
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70919873
quote:
Op zondag 12 juli 2009 23:06 schreef Peter het volgende:

[..]

Zet ze in op de lijn museumkwartier
Dat zou weinig problemen opleveren idd.. Zelden dat ik die 10m(?) busjes op lijn 2 ook maar enigszins vol zie zitten


Bron: OV in Boskoop

Is dat nou die 'fluisterbus' op de lijn?

[edit]
Nee dus, tenzij ze er al heel snel een lading van hebben ingezet

[ Bericht 5% gewijzigd door NoBody122 op 13-07-2009 00:23:47 ]
Tevens -purist.
  maandag 13 juli 2009 @ 00:45:46 #131
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_70921226
Een kennis van ons is chauffeuse bij Connexxion
Ze moest laatst een lijntje rijden, door allemaal kleine dorpjes met de Frysker
Ze kwam toen vast te zitten op een hoge drempel, waar al meer sjoofs van Connexxion met die kleine k*t fryskers vast hebben gezeten Weet alleen de lijnnummer enzovoorts niet meer
Welk voordeel heeft een Frysker eigenlijk
pi_70921266
quote:
Op zondag 12 juli 2009 22:16 schreef marcel.nl het volgende:
Protectie ?
[..]
Zelfslopende bushokjes?
  maandag 13 juli 2009 @ 00:50:26 #133
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70921338
quote:
Op zondag 12 juli 2009 17:02 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Maar sinds wanneer is de 7814 een stadsbus?
Oh, antwoord stond er al. Sorry.
pi_70921787
quote:
Op maandag 13 juli 2009 00:45 schreef greavy het volgende:

Welk voordeel heeft een Frysker eigenlijk

Dat weet bijna niemand hier.
  maandag 13 juli 2009 @ 01:25:18 #135
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70922196
Gelukkig kan ik er ook niet over praten. Ik heb nog nooit in een Frysker gezeten.
  Spellchecker maandag 13 juli 2009 @ 02:41:08 #136
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70923282
quote:
Op maandag 13 juli 2009 00:45 schreef greavy het volgende:
Een kennis van ons is chauffeuse bij Connexxion
Ze moest laatst een lijntje rijden, door allemaal kleine dorpjes met de Frysker
Ze kwam toen vast te zitten op een hoge drempel, waar al meer sjoofs van Connexxion met die kleine k*t fryskers vast hebben gezeten Weet alleen de lijnnummer enzovoorts niet meer
Welk voordeel heeft een Frysker eigenlijk
Als het zich in Frieslân heeft afgespeeld, zou het lijn 28 geweest kunnen zijn.. Die drempels in Haskerdijken zijn redelijk hoog en daar wil je nog wel eens op klappen met een zwaar beladen Frysker
Tevens -purist.
pi_70923916
quote:
Op zondag 12 juli 2009 23:06 schreef Peter het volgende:

[..]

Zet ze in op de lijn museumkwartier
Zet ze in op de lijn Afhanistan.
  maandag 13 juli 2009 @ 10:30:29 #138
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_70926656
quote:
Op maandag 13 juli 2009 02:41 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Als het zich in Frieslân heeft afgespeeld, zou het lijn 28 geweest kunnen zijn.. Die drempels in Haskerdijken zijn redelijk hoog en daar wil je nog wel eens op klappen met een zwaar beladen Frysker
Ja, die was het. De bus zat vol Ze rijd liever niet met die busjes daarzo in Fryslân
  dinsdag 14 juli 2009 @ 17:32:34 #139
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_70973515
Nobody, da's geen whisper. Wel dezelfde bus.

Die Whisper is een heerlijk ding. Hij is er al een tijdje maar nu dus eindelijk op straat. Ze hadden al een Amba omgebouwd, maar nu komt hij echt te rijden in Apeldoorn.


Zo werkt dat dus. Het is hetzelfde principe als een Stadler trein. Dieselhydraulisch, maar dan dieselelectrisch. Een dieselgenerator drijft een electromotor aan.

@Alex: de complete inboedel, papieren, tekeningen, merkeigendommen, patenten en andere zaken van Den Oudsten zijn allemaal overgegaan naar TSN. Dit omdat XX graag alles in handen wilde hebben als grootste vervoerder van DO bussen.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_70973711
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 17:32 schreef zwahiel het volgende:
Nobody, da's geen whisper. Wel dezelfde bus.

Die Whisper is een heerlijk ding. Hij is er al een tijdje maar nu dus eindelijk op straat. Ze hadden al een Amba omgebouwd, maar nu komt hij echt te rijden in Apeldoorn.

[ afbeelding ]
Zo werkt dat dus. Het is hetzelfde principe als een Stadler trein. Dieselhydraulisch, maar dan dieselelectrisch. Een dieselgenerator drijft een electromotor aan.

@Alex: de complete inboedel, papieren, tekeningen, merkeigendommen, patenten en andere zaken van Den Oudsten zijn allemaal overgegaan naar TSN. Dit omdat XX graag alles in handen wilde hebben als grootste vervoerder van DO bussen.
Een soort trolleybus maar dan zonder bovenleiding.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 19:38:57 #141
225098 BeefRWijker
Ziet 't zo:
pi_70977544
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 17:32 schreef zwahiel het volgende:
Nobody, da's geen whisper.
Zeker weten?
quote:
Wel dezelfde bus.
Nou niet dus want dat is dus die Whisper hè.
quote:
Die Whisper is een heerlijk ding.
Daar weet jij nog helemaal niks van.
quote:
Hij is er al een tijdje
Deze dus niet.
quote:
maar nu dus eindelijk op straat.
Da's waar.
Ze hebben er nog vrij lang over gedaan vanaf vorig jaar september om die Volvo om te bouwen.
Dat zou met een paar maandjes gepiept zijn.
quote:
Ze hadden al een Amba omgebouwd,
En een Den Oudsten experimenteel bus.
quote:
maar nu komt hij echt te rijden in Apeldoorn.

[ afbeelding ]
Zo werkt dat dus.
Niet.
quote:
Het is hetzelfde principe als een Stadler trein.
Dus niet.
quote:
Dieselhydraulisch, maar dan dieselelectrisch.
Slecht voorbeeld. Diesel electrisch dus, met een twist.
Het diesel aggregaat loopt stationair en de accus leveren de 'power'.
quote:
Een dieselgenerator drijft een electromotor aan.
Gedeeltelijk. De generator is underpowered en laadt ook de accus op.
De accus leveren de extra energie die de generator te kort komt bij het accelereren.
Zo komt ie dus aan z'n lage brandstof verbruik omdat ook bij stilstand de opgewekte ener-
gie niet verloren gaat en weer wordt verbruikt op momenten dat de generator te kort komt.
Idem dito met de rem energie. En op momenten dat de accus helemaal vol zijn kan de generator
zelfs afgeschakeld worden.

http://www.e-traction.com/whisper_3g.htm

[ Bericht 2% gewijzigd door BeefRWijker op 15-07-2009 00:20:33 ]
Beef R. Wijker
  dinsdag 14 juli 2009 @ 19:44:09 #142
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70977719
De 9108 en 9109 zijn opgedoken op lijn 170 (Amsterdam - Uithoorn).
  dinsdag 14 juli 2009 @ 19:47:20 #143
225098 BeefRWijker
Ziet 't zo:
pi_70977836
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 17:39 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Een soort trolleybus maar dan zonder bovenleiding.
Ja, met een eigen elektriciteitscentrale aan boord.
Ik heb overigens begrepen dat die trolley bussen inderdaad ook accus aan boord hebben zodat ze ook op eigen kracht los van de bovenleiding kunnen rijden.
Al met al is er dus weinig nieuws onder de zon. Alles is al eens eerder uitgevonden.
Beef R. Wijker
  dinsdag 14 juli 2009 @ 19:51:30 #144
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70977984
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:47 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Ja, met een eigen elektriciteitscentrale aan boord.
Ik heb overigens begrepen dat die trolley bussen inderdaad ook accus aan boord hebben zodat ze ook op eigen kracht los van de bovenleiding kunnen rijden.
Al met al is er dus weinig nieuws onder de zon. Alles is al eens eerder uitgevonden.
TET had twee streek-Den Oudstens op Volvo-chassis met een vliegwielaandrijving.

Die is later wel verwijderd.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 juli 2009 @ 19:51:53 #145
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70977992
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:38 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Zeker weten?
Als je naar de achterwielen op die foto kijkt weet je genoeg

Een whisper heeft een bijna helemaal dicht achterwiel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70978256
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:44 schreef Ofyles2 het volgende:
De 9108 en 9109 zijn opgedoken op lijn 170 (Amsterdam - Uithoorn).
Okay. Dus de rood-grijze zuidtangent soort bussen van connexxion uithoorn/schiphol/hoofddorp/haarlem gaan naar Alkmaar en de groene alkmaar bussen gaan naar uithoorn/schiphol/amsterdam

Logisch !
  dinsdag 14 juli 2009 @ 20:00:30 #147
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70978315
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:58 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Okay. Dus de rood-grijze zuidtangent soort bussen van connexxion uithoorn/schiphol/hoofddorp/haarlem gaan naar Alkmaar en de groene alkmaar bussen gaan naar uithoorn/schiphol/amsterdam

Logisch !
Volgens mij blijven de ZT-Citaro's gewoon waar ze blijven.

De Alkmaarse Citaro G's rijden voornamelijk in de omgeving Tholen.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 21:36:58 #148
225098 BeefRWijker
Ziet 't zo:
pi_70981785
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Als je naar de achterwielen op die foto kijkt weet je genoeg

Een whisper heeft een bijna helemaal dicht achterwiel

Ach ja, natuurlijk. Zo'n missende accupet is natuurlijk ook geen echte clue hè.
Valt ook helemaal niet op met die achterlijk lelijke airco's van die Volvo's dat die er niet op zit.
Beef R. Wijker
  Spellchecker dinsdag 14 juli 2009 @ 22:05:51 #149
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_70982728
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 21:36 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Ach ja, natuurlijk. Zo'n missende accupet is natuurlijk ook geen echte clue hè.
Valt ook helemaal niet op met die achterlijk lelijke airco's van die Volvo's dat die er niet op zit.
Jij kunt het ook gewoon niet laten he
Tevens -purist.
  woensdag 15 juli 2009 @ 01:22:44 #150
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_70988759
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:38 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Zeker weten?
Ja
quote:
Nou niet dus want dat is dus die Whisper hè.
Zelfde type bus slimpie
quote:
Daar weet jij nog helemaal niks van.
Weet ik wel, want ik heb 'm al verschillende keren van dichtbij gezien en al eens in een whisper-powered voertuig gereden. Dus stil jij!
quote:
Deze dus niet.
Deze ook, alleen nog niet publiekelijk. Zoals E-traction zelf al zegt; deze bus heeft een achteruitgang, waardoor er verschillende systemen verlegd moesten worden. De introductie op de weg heeft dus even geduurd. Dat betekend echter niet dat de bus er net pas is. Het betekend alleen dat de bus nu pas echt op de weg gaat. Er was verder ook een probleem met de nieuwe configuratie en de toelating op de weg omdat de config dus veranderd was. Dat administratieve 'probleem' vertraagde de presentatie terwijl de bus al klaar was...
quote:
Da's waar.
Ze hebben er nog vrij lang over gedaan vanaf vorig jaar september om die Volvo om te bouwen.
Dat zou met een paar maandjes gepiept zijn.
In eerstenstantie binnen een paar weken zelfs. Maar zoals ik al zei moesten er wat dingen anders.
quote:
En een Den Oudsten experimenteel bus.
Die X ja, maar naar wat ik begrepen heb is die niet toegelaten en dient die interne test doeleinden vanwegen non-productie. Verder zijn ze als de dood dat deze X hetzelfde lot beschoren is als de RET X.
quote:
Niet.
Wel, lees de site maar eens goed door.
quote:
Dus niet.
Deels wel, behalve dan dat er indirecte voeding is ipv directe voeding. Enige grote verschil. Het principe van een dieselmotor die een generator aandrijft welke stroom opwekt is identiek.
quote:
Slecht voorbeeld. Diesel electrisch dus, met een twist.
Het diesel aggregaat loopt stationair en de accus leveren de 'power'.
Wat ik al zei
En wat je zelf hieronder al zegt.
quote:
Gedeeltelijk. De generator is underpowered en laadt ook de accus op.
De accus leveren de extra energie die de generator te kort komt bij het accelereren.
Zo komt ie dus aan z'n lage brandstof verbruik omdat ook bij stilstand de opgewekte ener-
gie niet verloren gaat en weer wordt verbruikt op momenten dat de generator te kort komt.
Idem dito met de rem energie. En op momenten dat de accus helemaal vol zijn kan de generator
zelfs afgeschakeld worden.

http://www.e-traction.com/whisper_3g.htm
Eigenlijk komt de directe tractie continue van de accu's af. De dieselmotor zal eigenlijk alleen bij optrekken direct benut worden. De accu's worden continu gevoed. De opgewekte energie gaat idd weer net als bij een VIRM terug de voeding in. De generator kan wel uit, maar niet voor lang. Dat is bekeken naar puur motor en basic vermogen van de bus, niet naar airco's en RIS. De generator zal in normaal gebruik toch continue blijven draaien, hetzij op een dermate stationair vermogen dat de zuinigheidspiek praktisch altijd gehaald wordt.
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:47 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Ja, met een eigen elektriciteitscentrale aan boord.
Ik heb overigens begrepen dat die trolley bussen inderdaad ook accus aan boord hebben zodat ze ook op eigen kracht los van de bovenleiding kunnen rijden.
Al met al is er dus weinig nieuws onder de zon. Alles is al eens eerder uitgevonden.
Zo'n trolley kan idd 50 meter rijden, stapvoets mocht hij ooit los raken van de bovenleiding. Maar erg veel verder zal 't niet zijn...
Het hele concept van the Wheel is compleet nieuw. Dat is nog nooit uitgevoerd op deze manier of überhaupt nooit zo gemaakt. Vliegwielen ok, maar op deze schaal met deze prestaties is 't compleet nieuw. Dat is dus wél wat nieuws onder de zon, heel wat nieuws en heel wat spannends en mooi nieuws!

* zwahiel vind 't een prachtig project wat ik nu toch al weer wat jaar volg.
Een enthousiaste docent kwam er ooit mee en sindsdien sluimert het op de achtergrond door. Hopelijk wordt het een breed gedragen product in de toekomst!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_71007545
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:51 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

TET had twee streek-Den Oudstens op Volvo-chassis met een vliegwielaandrijving.

Die is later wel verwijderd.
De Cumulo-bus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')