Bron: Dagblad van het Noordenquote:Busfabrikant dreigt met kort geding tegen QBuzz
DVHN | Gepubliceerd op 07 juli 2009, 20:09
groningen -
Busfabrikant VDL Berkhout in Heerenveen is een order van 60 miljoen euro misgelopen door een fout van QBuzz. Dat zegt directeur Jan Mooren van de VDL Groep. Volgens hem spant het bedrijf vrijwel zeker een kort geding aan tegen het vervoerbedrijf dat honderden nieuwe bussen nodig heeft voor de aanbesteding van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe.
Bij het zoeken van een busleverancier voldeed VDL niet aan de gevraagd leaseconstructie. Volgens Mooren wilden banken niet garant staan omdat ze QBuzz te klein vonden voor zo'n groot bedrag. "QBuzz verzweeg dat NS Hispeed garant staat voor het bedrijf. Als Mercedes die de order heeft gekregen, daar wel van op de hoogte was, zijn de aanbestedingsregels overtreden."
Bij de busfabriek in Heerenveen werken circa 350 mensen. Volgens Mooren kon VDL driekwart van de gevraagde bussen leveren in de vorm van Ambassadors en nieuwe Citea's. Die zouden aan alle (milieu)technische eisen voldoen. Gelede bussen heeft VDL niet.
Opzich een goed idee. Zou meer moeten voorkomen. Weg met die k*t airco's.quote:Op donderdag 9 juli 2009 00:59 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Een vervoersmaatschappij uit Bonn kocht tussen 2003 en 2006 geen bussen meer met een airco-installatie, terwijl de voertuigen voor en na die periode wel voorzien waren.
Is ook geen slimme smoes.quote:En als dat bedrijf bezuinigingen aanvoert voor deze kwestie, dan voel je je wel bekocht.
Sinds wanneer bepaald VDL welke bussen ik moet kopen?quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:20 schreef RealZeus het volgende:
Hebben jullie het al gelezen? VDL is boos.
Qbuzz wil namelijk goede bussen en niet die lawaaierige rammelbakken uit Heerenveen.
[..]
Bron: Dagblad van het Noorden
Edit: Ik zie het nu pas: VDL Berkhout?Brandhout zullen ze bedoelen.
Dat zat ik me inderdaad ook al af te vragen. Als ik brood koop bij de AH krijg ik dan binnenkort ook de lokale bakker op mijn nek?quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:33 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Sinds wanneer bepaald VDL welke bussen ik moet kopen?
Als ze nou nog om een valse reden geannuleerd waren dan hadden ze misschien een punt.
En Qbuzz neemt ook geen MAN ondanks dat MAN/Siemens ze ook graag wil leveren.
Stelletje zielepoten.
Ja onvoorstelbaar, ik las het ook laatst. Wat een jankers. Wanneer connexxion 5000 ambassador's koopt en dus voor de neus van mercedes, volvo, man of van hool wegkaapt hoor je ze niet en nu wordt er eens een grote order ergens anders geplaatst en dan gaan ze schreeuwen. Heel nederland rijdt al vol playmobil bussen a la amba, mag het ook iets anders zijn ? Ik vind het verschrikkelijk te zien dat de ambassador zowat de nieuwe standaardbus is geworden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:20 schreef RealZeus het volgende:
Hebben jullie het al gelezen? VDL is boos.
Qbuzz wil namelijk goede bussen en niet die lawaaierige rammelbakken uit Heerenveen.
[..]
Bron: Dagblad van het Noorden
Edit: Ik zie het nu pas: VDL Berkhout?Brandhout zullen ze bedoelen.
Ah, jij denkt dat Cerbie ook een chauffeur is.quote:Op donderdag 9 juli 2009 01:49 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Ik zit in dit verhaal dan ook niet in de passagiersrol.
Ik heb begrepen dat de blowers los van de airco te regelen zijn. De 'blowers' zijn de ventilatoren van de luchverversing die los van de airco te regelen zijn. Dat was in ieder geval zo in de Volvo 8700's BLE waar de blowers geregeld werden via de boordcomputer en de temperatuur van de airco apart op de dashboard.quote:[..]
En deze op je hoofd te richten, als chauffeur.
Nou zou je verwachten dat die dus wel goed onderhouden worden danwel vlot gerepareerd.quote:Als je mazzel hebt komt er wat van de door de blower gegenereerde wind aan......
[..]
Maar voor de chauffeur werken die dus ook nauwelijks![]()
Die hebben geen aparte chauffeurs airco dus dat zou dan heel goed kunnen.quote:[..]
Nee, maar die werken voor de passagiers vaak al goed, dus ik neem aan dat het in de chauffeursruimte ook wel lekker koel zal zijn dan
En dan nog een vraag: waar bemoeit die faalhaas van een Charlie Aptroot zich mee?quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:20 schreef RealZeus het volgende:
Hebben jullie het al gelezen? VDL is boos.
Qbuzz wil namelijk goede bussen en niet die lawaaierige rammelbakken uit Heerenveen.
[..]
Bron: Dagblad van het Noorden
Edit: Ik zie het nu pas: VDL Berkhout?Brandhout zullen ze bedoelen.
De gemeente Bonn is zelf opdrachtgever over SWB Bonn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:25 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Opzich een goed idee. Zou meer moeten voorkomen. Weg met die k*t airco's.
Dat ze later toch weer zijn aangeschaft zal wel liggen aan de onnozele opdrachtgever.
quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:41 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
...
Heel nederland rijdt al vol playmobil bussen a la amba, mag het ook iets anders zijn ? Ik vind het verschrikkelijk te zien dat de ambassador zowat de nieuwe standaardbus is geworden.
Met maar één zielig modelletje meer heb je dat dan ook al gauwquote:Na de Duvedecs en de premier hogevloer vind ik er niets meer aan van wat er bij Berkhof/VDL vandaan komt.
Ja. Wat ik trouwens wel leuk vind is dat er meer kleurenvariatie komt. In de jaren 80 was alles geel of in de stad rood. Bij heel hoge uitzondering een andere kleur.quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:06 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
[..]
Met maar één zielig modelletje meer heb je dat dan ook al gauw![]()
(al helpt 't ook niet veel voor 't straatbeeld als andere modellen alleen in een beperkt aantal steden blijven hangen)
Is inderdaad vreemd.quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:35 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja. Wat ik trouwens wel leuk vind is dat er meer kleurvariatie komt. In de jaren 80 was alles geel of in de stad rood. Bij heel hoge uitzondering een andere kleur.
Door de 3 grote marktspelers leek het erop dat alles groen, of wit-blauw of zeegroen/blauw met creme zou worden. Toen kwamen de Twents bussen en toen de Limburg bussen, de Brabant bussen en spoedig die BRENG bussen. Wel zo leuk.
Al valt een in zuidtangent gekleurde citaro in Alkmaar wel erg uit de toon. Kan iemand me vertellen waarom die daar rijden naar Heerhugowaard, terwijl de rest juist groen is met speciaal Noord-Holland logo ?
Okay. Maar laten ze er dan tenminste opzetten: hov of hogefrequentiebus of weet ik veel wat. Lijn 98 van connexxion Krimpen aan den IJssel/Rotterdam reed ook met gelede citaro's iedere 5 minuten. Die was toch ook niet anders getooid ?quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:43 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Is inderdaad vreemd.
360 is volgens mij een Regio Liner en die zijn rond Amsterdam ook 'gewoon' groen met alleen een grote R als logo.
360 heeft wel met ZT gemeen dat het op een hoge frequentie rijdt met gedeeltelijk eigen busbanen.
Reed?quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:47 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Okay. Maar laten ze er dan tenminste opzetten: hov of hogefrequentiebus of weet ik veel wat. Lijn 98 van connexxion Krimpen aan den IJssel/Rotterdam reed ook met gelede citaro's iedere 5 minuten. Die was toch ook niet anders getooid ?
Ja reed. Door de komst van teveel playmobile amba-spul en een tekort aan gelede bussen in Utrecht gingen de gelede citaro's naar GVU en zo kregen de 9149,9150 en 9152 een blauw witte kleur. Ondertussen reden de ex-hermesjes stampvol hun rondes. En door lekker te bezuinigen 's avonds de diensten af te kalven, en uiteindelijk de bus niet meer naar Rotterdam centraal te laten rijden, bleven er gelukkig maar een handje vol passagiers over om lekker breeduit in zo'n amba te zitten. Goed bezig dus.quote:
Herstel: lijn 360 is RegioNet.quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:43 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Is inderdaad vreemd.
360 is volgens mij een Regio Liner en die zijn rond Amsterdam ook 'gewoon' groen met alleen een grote R als logo.
360 heeft wel met ZT gemeen dat het op een hoge frequentie rijdt met uitsluitend geleed materiaal en met gedeeltelijk eigen busbanen.
Concurrentievervalsing zeker?quote:Op donderdag 9 juli 2009 19:59 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja reed. Door de komst van teveel playmobile amba-spul en een tekort aan gelede bussen in Utrecht gingen de gelede citaro's naar GVU en zo kregen de 9149,9150 en 9152 een blauw witte kleur. Ondertussen reden de ex-hermesjes stampvol hun rondes. En door lekker te bezuinigen 's avonds de diensten af te kalven, en uiteindelijk de bus niet meer naar Rotterdam centraal te laten rijden, bleven er gelukkig maar een handje vol passagiers over om lekker breeduit in zo'n amba te zitten. Goed bezig dus.
Wit met rode schortplaten was altijd de kleurencombinatie van Veolia Transport geweest.quote:Op donderdag 9 juli 2009 18:35 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja. Wat ik trouwens wel leuk vind is dat er meer kleurenvariatie komt. In de jaren 80 was alles geel of in de stad rood. Bij heel hoge uitzondering een andere kleur.
Door de 3 grote marktspelers leek het erop dat alles groen, of wit-blauw of zeegroen/blauw met creme zou worden. Toen kwamen de Twents bussen en toen de Limburg bussen, de Brabant bussen en spoedig die BRENG bussen. Wel zo leuk.
Al valt een in zuidtangent gekleurde citaro in Alkmaar wel erg uit de toon vallen. Kan iemand me vertellen waarom die daar rijden naar Heerhugowaard, terwijl de rest juist groen is met speciaal Noord-Holland logo ?
Wie wil er nog wat Amba krotten ruilen voor van die prachtige Jonckheers en Premiers.quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:29 schreef fotostarter het volgende:
Waarom rijden de meeste provincies mooie bussen, maar in Nijmegen van die vieze lelijke herriehokken?
En ja , meningen verschillen, maar echt.. die bussen in Nijmegen vind ik echt lelijk
Die reden hier in de jaren 80 dan ook volop, hè.quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:18 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Wit met rode schortplaten was altijd de kleurencombinatie van Veolia Transport geweest.
Utrecht was het al niet, want ik heb er laatst al eentje op de A27 gespot ter hoogte van De Uithofquote:Op donderdag 9 juli 2009 20:49 schreef NoBody122 het volgende:
Ook Utrecht is niet meer Frysker-vrij.. Zag hier op het eind van de ochtend de 3712, met Frysker-opdruk, door Lage Weide rijden, richting centrum
Later in De Bilt ook nog een Cxx 11xx, Alliance volgens mij, als lesbus gespot.
Zat die ook daadwerkelijk op een lijn?quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Utrecht was het al niet, want ik heb er laatst al eentje op de A27 gespot ter hoogte van De Uithof
En laat ze daar maar heen verkassen. Zijn wij ze kwijt![]()
Je bent pas de derde die het opmerkt. Die bus uit 't vorige topic stond nl naast een gele VoorU.quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:49 schreef NoBody122 het volgende:
Ook Utrecht is niet meer Frysker-vrij..
quote:Zag hier op het eind van de ochtend de 3712, met Frysker-opdruk, door Lage Weide rijden, richting centrum
quote:Later in De Bilt ook nog een Cxx 11xx, Alliance volgens mij, als lesbus gespot.
Als het nou met maar één lijntje iets niet is dan is 't wel een 'net'.quote:
Ik denk dat Fryslan met al die amba's en fryskers binnenkort een grote L op de bussen krijgen in plaats van een R.quote:Op donderdag 9 juli 2009 21:37 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Als het nou met maar één lijntje iets niet is dan is 't wel een 'net'.
Connexxion is zelf ook zo ongelooflijk ingenomen met die naam dat ze elk voorkomen ervan op hun website zorgvuldig hebben verwijderd.
Ik denk niet dat de Utrechters daar blij om zullen worden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 20:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Utrecht was het al niet, want ik heb er laatst al eentje op de A27 gespot ter hoogte van De Uithof
En laat ze daar maar heen verkassen. Zijn wij ze kwijt![]()
Maakt dat wat uit dan?quote:Op donderdag 9 juli 2009 22:29 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de Utrechters daar blij om zullen worden.
Het enige nut voor die Fryskers zie ik weggelegd op de lijnen 45 (Houten-Schalkwijk-Houten) en 49 (Stadsdienst Houten).quote:
Maakt niet uit waar ze ze van plan zijn in te gaan zetten; als wij er maar vanaf zijnquote:Op donderdag 9 juli 2009 22:37 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Het enige nut voor die Fryskers zie ik weggelegd op de lijnen 45 (Houten-Schalkwijk-Houten) en 49 (Stadsdienst Houten).
Meer niet.
Misschien was ie op weg naar Nieuwegeinquote:Op donderdag 9 juli 2009 21:01 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Zat die ook daadwerkelijk op een lijn?
Die die ik aan het eind van de ochtend spotte niet, want niks op de filmkast en de chauffeur had geen Cxx-outfit aan volgens mij
Toch wel merkwaardig dat ze met een onbekende bus gaan starten.quote:Eerste Whisper in gebruik genomen
donderdag 09 juli 2009
De Whisper is een uitvinding van de Apeldoornse ingenieur. Arjan Heinen. foto Jarno Bleumink
APELDOORN - De eerste Whisper is vanochtend in Apeldoorn in gebruik genomen. De Whisper is een uitvinding van de Apeldoornse ingenieur Arjan Heinen. De bussen verbruiken de helft minder brandstof dan een 'normale' bus, stoten de helft minder uitlaatgassen uit en maken veel minder lawaai dan 'normale' stadsbussen.
De Whisper wordt daarom ook wel fluisterbus genoemd. Hans van der Ven, directeur van stichting de Whisper, zij dat er in Apeldoorn geschiedenis wordt geschreven: het is de eerste gemeente waar die bus rijdt. De komende week rijdt de passagiersbus proef in Apeldoorn. Als de laatste kinderziektes zijn verholpen, gaat de bus meerijden in de Apeldoornse dienstregeling. Uiteindelijk zullen er vijf fluisterbussen in Apeldoorn rondrijden.
Apart geval, voorkant doet me, zo van de zijkant, enigszins denken aan die van een Citaro, maar de filmkast loopt dan weer schuin naar vorenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:59 schreef BeefRWijker het volgende:
[ afbeelding ]
De Stentor
[..]
Toch wel merkwaardig dat ze met een onbekende bus gaan starten.
Het zou gaan om deze (afgedankte, bijna 9 jaar oude) bus:
[ afbeelding ]
ex Veolia 841
Het lijkt gewoon op wat 't is: een volvo 7000 bus met een accu bak er boven op.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:13 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Apart geval, voorkant doet me, zo van de zijkant, enigszins denken aan die van een Citaro, maar de filmkast loopt dan weer schuin naar voren
Ja, inderdaad. Qbuzz zou de concessie moeten terug gevebn want het zou oneerlijk zijn omdat de NS aandeelhouder is.quote:Op donderdag 9 juli 2009 17:54 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
En dan nog een vraag: waar bemoeit die faalhaas van een Charlie Aptroot zich mee?![]()
![]()
De VVD'er die altijd marktwerking oppert loopt nu te janken omdat een aanbesteding toevallig verkeerd uitpakte?![]()
![]()
![]()
http://www.gelderlander.n(...)l/article5230572.ecequote:NIJMEGEN - BRENG wordt per medio december de nieuwe naam voor het busbedrijf dat opereert in de regio Arnhem-Nijmegen. In BRENG werken Novio, Connexxion en Hermes samen. De bussen zijn herkenbaar aan een eigen huisstijl en kleuren. Volgens de eerste ontwerpen, die nog geheim worden gehouden, worden de bussen rose.
Yep. Al moet ik zeggen dat ik die 18-honderdjes hier (in NH-N) de laatste tijd steeds minder spot.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:47 schreef Peterselieman het volgende:
Vanmiddag eens in Leeuwarden in Amba 1851 gezeten. Dan merk je pas echt hoe die nieuwe Ramba's beter zijn dan de oude.
Maar deze wordt 't dus waarschijnlijk niet.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:09 schreef Cerbie het volgende:
[..]
http://www.gelderlander.n(...)l/article5230572.ece
Het lijkt wel een frambozenlolly van de NS
Ja, zo wordt het een beetje de Sowjet Republiek "Breng" waarin allemaal eenheidsworsten in de leiding zitten met de stalen neuzen dezelfde kant op.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 20:01 schreef BeefRWijker het volgende:
Maar deze wordt 't dus waarschijnlijk niet.
Wel grappig trouwens dat in Breng Connexxion, Connexxion en Connexxion gaan samen werken.
Dat zal niet meevallen.
Ik word dat gejank met die aanbestedingen wel een beetje zat.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 21:11 schreef marcel.nl het volgende:
TV-Noord website:
Rechtszaak Arriva dient op 21 augustus
GRONINGEN - De rechtszaak, die Arriva heeft aangespannen tegen de provincies Groningen en Drenthe, dient op 21 augustus.
Arriva heeft bij de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe verloren van Qbuzz. Arriva denkt dat Qbuzz ongeoorloofde staatssteun krijgt van de NS.
De uitspraak van de rechter volgt enkele weken na de rechtszaak.
**********
Ik hoop dat die uitspraak een beetje tijdig komt, want december komt dan ook al weer dichterbij.
Laat die gierige Britten die rechtszaak verliezen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 21:11 schreef marcel.nl het volgende:
TV-Noord website: ( http://www.noordnieuws.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=83224 )
Rechtszaak Arriva dient op 21 augustus
GRONINGEN - De rechtszaak, die Arriva heeft aangespannen tegen de provincies Groningen en Drenthe, dient op 21 augustus.
Arriva heeft bij de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe verloren van Qbuzz. Arriva denkt dat Qbuzz ongeoorloofde staatssteun krijgt van de NS.
De uitspraak van de rechter volgt enkele weken na de rechtszaak.
**********
Ik hoop dat die uitspraak een beetje tijdig komt, want december komt dan ook al weer dichterbij.
quote:Offerte VDL was duurder
door Leon Struijk. vrijdag 10 juli 2009 | 02:40
In het ED van 7 juli deed Wim van der Leegte zijn beklag over QBuzz. Het is onbegrijpelijk dat juist hij als topman van de Nederlandse VDL Groep onjuistheden over Qbuzz verspreidt en daarmee een ander puur Nederlands bedrijf in diskrediet probeert te brengen.
Allereerst is Qbuzz de enige Nederlandse speler op de markt voor busvervoer, opgericht in 2008 door twee Nederlandse ondernemers. NS heeft via haar dochter NS Internationaal een minderheidsbelang van 49% in Qbuzz genomen, omdat zij het belangrijk vindt om de klant van deur tot deur van dienst te zijn. Zo investeert de NS ook in bijvoorbeeld OV-fiets en Zonetaxi. Qbuzz opereert op de Nederlandse regionale vervoersmarkt, die momenteel wordt gedomineerd door grote buitenlandse ondernemingen met een miljardenomzet die deels in bezit zijn van de Franse staat (Connexxion) en deels beursgenoteerd (Arriva en Veolia).
Als tweede de procedures rond het verkrijgen van een regionale concessie. Bij de gunning daarvan wordt door de regionale overheid geëist dat de inschrijver financiële resultaten kan laten zien die drie jaar teruggaan. Zonder deze gegevens kan een bedrijf niet eens meedoen in de race om een concessie. Omdat Qbuzz pas in 2008 is opgericht, kan het bedrijf die financiële resultaten niet tonen. De wet biedt juist om nieuwe toetreders op de markt tegemoet te komen een alternatief: indien een nieuw bedrijf wil meedoen aan een openbare aanbesteding kan dat indien een derde partij een verklaring ondertekent. Qbuzz heeft NS Internationaal gevraagd deze verklaring te tekenen waardoor de regionale overheid kan terugvallen op NS Internationaal voor het geval Qbuzz niet aan haar verplichtingen zou voldoen. Dat is overigens niet anders dan dat het Britse Arriva de verplichtingen van Arriva Nederland moet overnemen of dat het Franse staatsbedrijf Transdev de verplichtingen van Connexxion moet nakomen.
Als laatste de order voor nieuwe bussen. Qbuzz spreekt, net zoals alle vervoerders, met diverse leveranciers voor de afname van bussen. Voor Groningen Drenthe is gekozen voor samenwerking met Mercedes, omdat Mercedes het beste aanbod heeft gedaan. De aanbieding van VDL bleek aanmerkelijk duurder dan die van concurrenten en VDL bleek niet bereid ook het onderhoud aan de bussen te verzorgen. Daarnaast eiste VDL extra garanties, die Qbuzz aan geen enkele leverancier biedt. De banken die VDL daarvoor heeft geraadpleegd waren precies op de hoogte van de zekerheden die Qbuzz wel verstrekt. Op die voorwaarden hebben Nederlandse banken ook de overige door Qbuzz gewonnen concessies gefinancierd.
Natuurlijk begrijpen wij dat VDL teleurgesteld is dat het de order voor Groningen niet heeft gekregen en dat het plaatsen van orders in het buitenland gepaard gaat met emoties. De VVD en het CDA hebben hierover zelfs moties in de Tweede Kamer ingediend. Het is overheden echter bij wet niet toegestaan om te eisen dat alleen Nederlandse voertuigen worden ingezet. Net zo min als overheden mogen eisen dat alleen Nederlandse partijen mogen inschrijven op aanbestedingen van de Nederlandse overheid.
De manier waarop de markt vandaag is georganiseerd heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de klanttevredenheid in het openbaar vervoer. Qbuzz draagt daar als puur Nederlandse onderneming nu al z'n steentje aan bij met vervoer in de regio Rotterdam en in Friesland waar het aantal klachten over de dienstverlening met 50 procent is gedaald, het aantal uitgevallen ritten op een historisch laagtepunt zit en waar onze chauffeurs weer met plezier naar hun werk gaan. Dat doen we vanaf december ook graag voor onze nieuwe klanten en medewerkers in de provincies Groningen en Drenthe.
-
De auteur is oprichter en aandeelhouder van Qbuzz.
En VDL levert geen gelede bussen en een Amba is lawaaiger dan een Citaro en volgens mijn pa rijden de Berkhofjes ook niet echt lekker.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 18:52 schreef Ofyles2 het volgende:
VDL ziet zijn dominantie in de Benelux afnemen en zoekt maar een slachtoffer uit om op af te reageren.
Feit is wel dat andere fabrikanten veel verder zijn opgeschoten wat betreft alternatieve technieken, VDL levert strikt alleen dieselbussen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |