Jawel, maar na 10 jaar zijn ze alles toch weer vergeten.quote:Op zondag 12 juli 2009 21:06 schreef Twpk het volgende:
[..]
You're joking right?.... iedere 1ste jaars natuurkundige weet dit
En jij niet, natuurlijkquote:Op maandag 13 juli 2009 11:18 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Jawel, maar na 10 jaar zijn ze alles toch weer vergeten.
Mooie plaatjes, 1% afwijking vind ik al heel wat. Dat van die buizen vind ik een leuk idee/voorbeeld.quote:Op maandag 13 juli 2009 09:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wel verschillen, geen grote verschillen. Er is een theoretische vorm van de aarde, waar de zwaartekracht potentiaal precies gelijk is. Dat is de geoïde. Idealiter zou, als je b.v. buizen onder het land door zou boren, en het windstil was op oceanen, het water zich precies over die geoïde verdelen.
Die geoïde is weliswaar glad van vorm, maar wel erg onregelmatig. Het simpelste model van de aarde is een bol, een iets verfijnder model is een ellipsoïde, maar de geoïde wijkt daar vanaf:
[ afbeelding ]
Hierboven zie je de vorm van de aarde en de ‘afwijkingen’ van de zwaartekracht zoals die gemeten zijn, dit zijn afwijkingen t.o.v. van de ellipsoïde. Een Gal is een versnelling van 1 cm/s2, dus een milligal 10 micrometer / s2. Dat is vrij weinig t.o.v. de 9.8m/s2 die aangehouden wordt.
Mag je denken, maar het is mijn topic !quote:Op maandag 13 juli 2009 11:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En jij niet, natuurlijk![]()
Ik denk dat jij wat teveel pretenties hebt
Die buizen zijn vooral conceptueel.quote:Op maandag 13 juli 2009 11:25 schreef Bankfurt het volgende:
Mooie plaatjes, 1% afwijking vind ik al heel wat. Dat van die buizen vind ik een leuk idee/voorbeeld.
Dat lijkt me voorlopig nogal lastig.quote:Er is n.l. ook een suggestie geweest om dit met het neerleggen van koperdraad te doen in ringen/roosters om de echte Aarde, zodat je dan continu elektrische stroom hebt agv draaing van de Aarde en het Aarde-magnetische veld. D.w.z. Gratis elektriciteit.
Het is maar net hoe geloofwaardig je jezelf wilt opstellenquote:Op maandag 13 juli 2009 11:28 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Mag je denken, maar het is mijn topic !
Er zijn ook metingen verricht van g bij variabele omstandigheden, tijdstippen;quote:Op maandag 13 juli 2009 13:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is maar net hoe geloofwaardig je jezelf wilt opstellenEn zoals Iblis zei, je vergist je in je procenten. Zijn plaatje laat zien dat de verschillen door de aardrotatie veel groter zijn. De ART voorspelt dat het roteren van de aarde behalve een centrifugale kracht ook nog framedragging zal veroorzaken, maar dat effect lijkt me buitensporig klein; misschien zit het al in het plaatje van Iblis ingevangen.
Uitschieters klinkt vrij dramatisch. Alhoewel ik best geloof dat er te meten valt dat g soms verandert, geloof ik niet dat het ook maar enige praktische invloed heeft. Je zult iemand niet horen zeggen ‘potverdorie, nu is m’n taart weer mislukt doordat g vandaag te klein was, daardoor heb ik veel te veel afgewogen!’.quote:Op maandag 13 juli 2009 15:55 schreef Bankfurt het volgende:
Er zijn ook metingen verricht van g bij variabele omstandigheden, tijdstippen;
wat blijkt:
g is locaal gezien, ook variabel in de tijd (dus niet constant !)
Op (n.b. stille) zee, op een schip krijg je nog hele andere uitschieters van g.
Externe omstandigheden hebben uiteraard ? ook invloed, zoals stand van de maan, jaargetijden.
Nee, in die zin dat ik de bron niet weet, maar ik heb het wel gelezen ergens. Ik hoop het alsnog te vinden. De verklaring is een stap verder, en dit heeft wel met water te maken.quote:Op maandag 13 juli 2009 15:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Uitschieters klinkt vrij dramatisch. Alhoewel ik best geloof dat er te meten valt dat g soms verandert, geloof ik niet dat het ook maar enige praktische invloed heeft. Je zult iemand niet horen zeggen ‘potverdorie, nu is m’n taart weer mislukt doordat g vandaag te klein was, daardoor heb ik veel te veel afgewogen!’.
Zou je deze claim dus eens kunnen onderbouwen met een artikel/boek/meetverslag?
Wat voor "uitschieters"? Zoals Iblis zegt, kom maar es met bronnen over de specifieke waarden hiervanquote:Op maandag 13 juli 2009 15:55 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Er zijn ook metingen verricht van g bij variabele omstandigheden, tijdstippen;
wat blijkt:
g is locaal gezien, ook variabel in de tijd (dus niet constant !)
Op (n.b. stille) zee, op een schip krijg je nog hele andere uitschieters van g.
Externe omstandigheden hebben uiteraard ? ook invloed, zoals stand van de maan, jaargetijden.
Zit je niet in de war met het aardmagneetveld? Dat fluctueerd idd over de tijd, en daar was laatst een artikel over van iemand met de hypothese dat dit door oceaanstromen kwam.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:06 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Nee, in die zin dat ik de bron niet weet, maar ik heb het wel gelezen ergens. Ik hoop het alsnog te vinden. De verklaring is een stap verder, en dit heeft wel met water te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |