Wat ik wil zeggen is dat de soep niet zo heet gegeten wordt als deze opgediend is. Als TS zijn verplichtingen is nagekomen kan hij het incassobureau in principe negeren. En ik heb zeker wel een idee waar ik het over heb, aangezien ik door precies hetzelfde incassobureau in dezelfde context ben lastig gevallen. Ze kunnen simpelweg niks doen als je slechts een minieme achterstand hebt of bij bent met betalen. Dus voordat je neerbuigende reacties geeft, is het misschien een goed idee om je even af te vragen wat de intentie van een reactie is. Immers, een brief van het incassobureau en de gerechtsdeurwaarder (na gerechtelijke uitspraak, dat had ik er wel ven bij kunnen vermelden) zijn twee extremen die een eind uit elkaar liggen. Mijn punt is dat incassobureaus vaak bijzonder slagvaardig over komen, maar dit in feite niet zijn.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:17 schreef BettyWeter het volgende:
[..]
En dan zijn de kosten nog hoger opgelopen en is het eigenlijk al te laat. Als je nou geen idee hebt waar je het over hebt, geef dan aub geen 'goedbedoelde adviezen' aan de TS waar hij toch niets aan heeft.
TS: Als je zorgverzekeraar aangeeft dat het hiermee is afgedaan dan zou ik het ook als zodoende beschouwen. Voor de vorm kun je inderdaad een kopie van het betaalbewijs opsturen naar het incassobureau en in een briefje verwijzen naar je gesprek met je zorgverzekeraar. Het zou mooi zijn als je die afspraken zwart op wit kunt krijgen zodat je die mee kunt sturen, dan heb je helemaal niets meer te 'vrezen'. Van die termijnen die ze stellen zou ik me sowieso niet zoveel aantrekken, zo'n vaart loopt het allemaal niet.
Goed, zodra je een brief van een incassobureau krijgt moet je zorgen dat je snel je zaken op orde krijgt. Meestal bedienen zij zich echter van loze dreigementen, en in die zin hoef je je niets van hen aan te trekken. Ik heb sterk het idee dat ze, zodra ze een opdracht krijgen, er vanaf dat moment alles aan doen om alsnog de incassokosten op de vermeende debiteur te verhalen, hoe onterecht deze ook zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 23:04 schreef BettyWeter het volgende:
In je reactie gaf je toch duidelijk aan dat je je van een incassobureau niets aan moet trekken en dat lijkt me, in welke context of met welke achterliggende gedachte dan ook, het slechtste advies dat je kunt geven.
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 23:04 schreef BettyWeter het volgende:
In je reactie gaf je toch duidelijk aan dat je je van een incassobureau niets aan moet trekken en dat lijkt me, in welke context of met welke achterliggende gedachte dan ook, het slechtste advies dat je kunt geven.
Ik heb zelf ooit met Vesting Finance te maken gehad ivm een onterechte vordering van Eneco. Toen waren ze ook niet voor rede vatbaar; zelfs nadat Eneco schriftelijk had bevestigd dat zij fout zaten ik niets hoefde te betalen (kreeg zelfs geld terug) bleef Vesting brieven sturen omdat ze "recht hadden op vergoeding van de gemaakte kosten" en ik was "de gedaagde partij". Heb nog eenmaal de moeite genomen om uit te leggen wat het begrip "gedaagd" inhoudt, er daarmee leek de kous af. Totdat Vesting de zaak uitbesteedde aan... een ander incassobureau.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 19:53 schreef ja_niks het volgende:
Het gaat om Zilveren Kruis Achmea en incassobureau Vesting Finance. Ik ga sowieso doen wat Zilveren Kruis heeft gezegd (bewijs opsturen naar Vesting Finance), maar als ik dat doorkoppel naar Vesting zeggen zij: Zilveren Kruis heeft hier niks mee te maken, wij hebben niks met Zilveren Kruis te maken, wij doen wat wij willen en hoeven geen verantwoording af te leggen aan Zilveren Kruis.
Terwijl Zilveren Kruis zegt dat Vesting Finance moet doen wat zij zeggen.
En ja, dit is een kloon, ik ben normaal een fervent KLB'er en ik heb geen zin om daar telkens uitgelachen te worden![]()
Als de vordering van 70 euro, of zelfs maar 37 (voorwerk II) terecht is dan zullen ze zeer zeker wel de gang naar de rechter maken. Hier moet je voor uitkijken. Van mening zijn dat ze er geen recht op hebben om welke reden dan ook doet niet af aan het feit dat je het bedrag wel verschudligd bent.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 01:03 schreef HassieBassie het volgende:
Incassobureaus die naar de rechter stappen, ach ja. Het dreigement is effectief, maar voor een vordering van 70 euro gaat dat dus nooit gebeuren.
Het gaat er helemaal niet om of een incassobureau bepaalde rechten heeft of niet. Het gaat erom dat een incassobureau - over het algemeen - weet hoe ze vorderingen moet incasseren. Dat dit traject begint met het sturen van brieven en het plegen van telefoontjes doet niets af aan het feit dat een incassobureau het een debiteur erg moeilijk kan maken. Uiteindelijk heb je van het incassobureau niet zo veel te vrezen, maar wel van de deurwaarder die het incassobureau inschakelt indien je niet reageert op een aanmaning. Dan kun je nog zo leuk roepen bij de rechter "dat het incassobureau geen rechten heeft", maar vervolgens wordt je wel mooi veroordeeld voor de hoofdsom, kosten, rente, griffierecht, salaris gemachtigde en weet ik veel wat er allemaal nog meer bijkomt. Baal je dan even dat je je niets hebt aangetrokken van het incassobureau.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 23:37 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
een incassobureau heeft geen bijzondere rechten, ze kunnen niets doen om geld van je te innen behalve er om smeken of bij je thuis aanbellen
het is hetzelfde als ik plots bij jouw deur sta en zeg dat ik nog 100 euro tegoed krijg, dan ga je ook geen brieven naar mijn huis sturen dat ik geen recht heb op 100 euro of mij bellen om uit te leggen dat ik geen 100 euro van je krijg
incassobureaus moet je naaien, links laten liggen en als ze jou bellen zo lang mogelijk aan het lijntje houden, ze hebben geen rechten en kunnen niets anders doen dan briefjes sturen of bellen
Het gaat erom dat als je in je recht staat dat je je niet moet laten intimideren, niet dat je een inacssobureau maar gewoon standaard moet negeren.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 06:52 schreef BettyWeter het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om of een incassobureau bepaalde rechten heeft of niet. Het gaat erom dat een incassobureau - over het algemeen - weet hoe ze vorderingen moet incasseren. Dat dit traject begint met het sturen van brieven en het plegen van telefoontjes doet niets af aan het feit dat een incassobureau het een debiteur erg moeilijk kan maken. Uiteindelijk heb je van het incassobureau niet zo veel te vrezen, maar wel van de deurwaarder die het incassobureau inschakelt indien je niet reageert op een aanmaning. Dan kun je nog zo leuk roepen bij de rechter "dat het incassobureau geen rechten heeft", maar vervolgens wordt je wel mooi veroordeeld voor de hoofdsom, kosten, rente, griffierecht, salaris gemachtigde en weet ik veel wat er allemaal nog meer bijkomt. Baal je dan even dat je je niets hebt aangetrokken van het incassobureau.
Ik zeg ook niet dat je altijd maar zomaar moet betalen, maar het is gewoon erg dom om je kop in het zand te steken als je wordt aangeschreven door een incassobureau.
En Fe203 slaat verder de spijker op zijn kop, al bedoelt hij met 'Een incasso bureau kan NOOIT een deurwaarder sturen' waarschijnlijk dat een incassobureau zichzelf niet als deurwaarder mag presenteren?
Ik ben benieuwd hoe het afloopt.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:36 schreef ja_niks het volgende:
Updateje: brief met betalingsbewijs is in tweevoud de deur uit, naar zowel het incassobureau als de verzekeraar zelf. Heb in duidelijke bewoordingen neergezet dat ik er vanuit ga dat de zaak nu klaar is en dat ik geen cent aan de incassokosten betaal. Nu maar afwachten...
Dat ben ik helemaal met je eens, maar dat is niet wat er door verschillende mensen in dit topic wordt geadviseerd.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 11:27 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het gaat erom dat als je in je recht staat dat je je niet moet laten intimideren, niet dat je een inacssobureau maar gewoon standaard moet negeren.
quote:Op zaterdag 11 juli 2009 06:52 schreef BettyWeter het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om of een incassobureau bepaalde rechten heeft of niet. Het gaat erom dat een incassobureau - over het algemeen - weet hoe ze vorderingen moet incasseren. Dat dit traject begint met het sturen van brieven en het plegen van telefoontjes doet niets af aan het feit dat een incassobureau het een debiteur erg moeilijk kan maken. Uiteindelijk heb je van het incassobureau niet zo veel te vrezen, maar wel van de deurwaarder die het incassobureau inschakelt indien je niet reageert op een aanmaning. Dan kun je nog zo leuk roepen bij de rechter "dat het incassobureau geen rechten heeft", maar vervolgens wordt je wel mooi veroordeeld voor de hoofdsom, kosten, rente, griffierecht, salaris gemachtigde en weet ik veel wat er allemaal nog meer bijkomt. Baal je dan even dat je je niets hebt aangetrokken van het incassobureau.
Ik zeg ook niet dat je altijd maar zomaar moet betalen, maar het is gewoon erg dom om je kop in het zand te steken als je wordt aangeschreven door een incassobureau.
En Fe203 slaat verder de spijker op zijn kop, al bedoelt hij met 'Een incasso bureau kan NOOIT een deurwaarder sturen' waarschijnlijk dat een incassobureau zichzelf niet als deurwaarder mag presenteren?
En laat TS nou juist wel alle termijnen voldaan hebbenquote:Op zaterdag 11 juli 2009 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Paupers die niet betalen moeten opgeknoopt worden
De schuldeiser schakelt het incassobureau in om een vordering te incasseren, het incassobureau schakelt vervolgens de deurwaarder in wanneer zij deze vordering niet zelf kunnen incasseren. Er is totaal geen contact tussen de deurwaarder en schuldeiser en de deurwaarder factureert aan het incassobureau, waarna het incassobureau deze kosten weer doorberekent aan de schuldeiser. Dit gaat in 99% van de gevallen zo, dus ik zie niet in 'waar ik ga met mijn hele verhaal'?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 14:08 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
een incassobureau kan nooit een deurwaarder sturen, dat kan alleen de opdrachtgever
dus daar ga je al met je hele verhaal
de opdrachtgever stuurt geen deurwaarder voor een bedrag dat betaald is vóór de gang naar het incassobureau, omdat de deurwaarder dan direct in het voordeel van de klant beslist (een deurwaarder is neutraal en zal om die reden het meest logisch beslissen, deze situatie is zo klaar als een klontje, want de incasso is te vroeg gestart én nadat de klant het verschuldigde bedrag betaald heeft)
Dat dus.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 18:07 schreef kwib het volgende:
Verder leeft een IB van de ontwetendheid en angst van mensen waarmee ze te maken krijgen. Iedereen betaalt blind.
Nou, best kans dat ze je over een paar maanden weer gaan lastig vallen voor hun centen, en daarna nog een paar dreigbrieven, gewoon links laten liggen.quote:Op maandag 20 juli 2009 17:30 schreef ja_niks het volgende:
Nou, ik heb 2 weken geleden die brief op de post gedaan en nog niks vernomen van het incassobureau. Nou heb ik van een vriend gehoord (die ditzelfde voorval had) dat incassobureau's nooit bevestigingen sturen van het sluiten van een dossier. Ze sturen alleen maar brieven als je geld moet betalen. Ik denk dus dat het allemaal gesloten en klaar is nadat zij mijn brief ontvangen hebben, anders had ik in die 2 weken vast wel een brief of deurwaarder gehad
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |