Ik zal jullie ook eens helpen om te behoeden voor dit soort praktijken. Ook ik ben erin getrapt en heb er zelfs een tijdje gewerkt, tsja mooie beloftes en in de crisistijd, wat wil je? Een baan vinden was ontzettend moeilijk en aangezien je hier zo makkelijk aangenomen werd, beter iets dan niets, toch? Overigens heb ik bij het kantoor in Den Bosch gewerkt genaamd infinity marketing.
Nee, het sollicitatiegesprek verliep precies zoals aangegeven. Harde trance-muziek, een groepsgesprek waarin werd gezegd dat er erg streng werd geselecteerd, directeur was een 25-jarige snotaap in pak evenals de rest van de medewerkers daar etc. etc. Het was overigens een erg schamel kantoor zonder meubelen, alleen in de 'wachtkamer' stonden een paar ikea-stoelen van hoogstens 20 euro.
Eindstand was iedereen aangenomen. We kregen eerst anderhalve week training over de energiemarkt en het bedrijf zelf. Je kreeg ook meteen een contract, zonder vast uurloon. Het was volledig op provisie-basis, verkocht je niks dan verdiende je ook niks, ongeacht of je gewerkt had of niet. Verder moest je je inschrijven bij de KvK als zelfstandig ondernemer en dit was zogenaamd zodat je al het geld van je eten, reiskosten etc. kon terugvorderen. We werden zelfs lekker gemaakt met uitspraken als ; je kunt een laptop kopen en volledig terugkrijgen van de belasting, evenals kosten voor je auto etc.
Afijn, de tijden: 10 uur 's morgens op kantoor aanwezig zijn. Dan kreeg je peptalk van de directeur, hoe hij op die positie was gekomen en dergelijke. Verder was er een 18 jarig meisje aanwezig die haar Havo had afgerond en zo hard gewerkt dat ze binnen een half jaar 'assistent owner' was. Elke ochtend werd ons ingepeperd dat de owner
8000 euro per WEEK verdiende, en dat 18jarige meisje zou
2000 euro per week krijgen.Ze zagen er allebei best armoedig uit, ik als mode-poppetje herken de goedkope Schoenenreus pumps van de 'assistent-owner' natuurlijk meteen. De owner had geen auto, woonde met een paar van die werknemers in een studentenhuis met gebrek aan meubelen en hygiene. En dat terwijl hij ¤8000 per week verdiende, netto nota bene. Bij de vraag waarom hij geen auto had antwoordde hij altijd ; ik spaar voor een Aston Martin. En waarom hij niet een leuk appartement voor zichzelf huurde was omdat hij een band wilde met zijn werknemers om hun op het goede pad te houden.
Anyway, van 10 tot 1 kregen we dus die 'peptalk' met kei harde trancemuziek en 50 man in een kamer gepropt. We moesten ook altijd blijven staan want er waren geen stoelen. Dit was om ons gemotiveerd te houden. Daarna gingen we naar de plaatselijke Albert Heijn en moest je je eigen eten betalen, om vervolgens je eigen reiskosten te betalen naar dorpjes waar niemand ooit van gehoord heeft. Het bedrijf zelf had geen auto's, sommige werknemers wel en als je het geluk had om in een groepje te zitten met een auto moest je 5 euro benzinegeld betalen aan de eigenaar van de auto. Dit kon je overigens natuurlijk gewoon terugkrijgen van de belasting. van 2 tot ongeveer 9 a 10 uur gingen we dus buiten rondlopen, en daarna nog terug naar kantoor, wat meestal rond een uur of half 11 was. Dan moest je nog 'circle of development' doen met je 'leader' dus je was gewoonlijk rond een uur of half 12, 12 uur thuis. Dit was elke dag in de week zo en ook op zaterdagen.
Er werkten daar serieus mensen die hun makelaarskantoren hadden verkocht om hier te werken, met het idee dat ze voor hun 30e miljonair waren. Ook dachten zij werkelijk dat ze na hun 30e eigenaar zouden zijn van eiland en nog meer van dat soort onzin. De jongere mensen onder ons werd LETTERLIJK verteld dat we niet naar school moesten teruggaan omdat we daar niks aan hadden, en na het behalen van onze diploma we toch alleen te horen zouden krijgen dat we geen ervaring hadden. Wij moesten doen zoals Rebecca, de 'assistent owner' en dan zouden wij ook snel genoeg 2000 euro per week verdienen om vervolgens een eigen kantoor te openen en minstens 8000 euro per week te verdienen.
Er werd ons versteld dat je 26 euro per sale zou krijgen en een gemiddeld persoon 2 sales per uur deed. Dus je zou ongeveer 52 euro per uur verdienen zogenaamd. In werkelijkheid was dit 16 euro per sale, en ging de rest naar je 'bond', die zou je na 3 maanden terugkrijgen maar daar heeft menig werknemer nooit iets van gezien. Verder werd je lekker gemaakt met reizen die je mocht maken, including een wereldreis die langs Australie, Thailand, Maleisie en nog veel meer landen ging. Volledig betaald door hun, met verblijf in 5 sterren hotels en nog meer van dat soort onzin.
Verhaal is een beetje onsamenhangend maar oke, als er vragen zijn hoor ik het wel