abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70736258
quote:
Gratie voor doodzieke gevangene

DEN HAAG - Een 50-jarige man die een levenslange celstraf uitzat wegens een dubbele moord in Frankfurt in 1992, heeft gratie gekregen omdat hij ongeneeslijk ziek is. Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) besloot dat na adviezen van het Openbaar Ministerie en de rechtbank.

Koningin Beatrix heeft het gratieverzoek formeel ondertekend, zoals zij met elke wet doet.

De man werd in Duitsland veroordeeld tot levenslang en mocht vanaf 1998 zijn straf verder in Nederland uitzitten. Volgens zijn advocaat Judith Serrarens heeft de man nog maar kort te leven. Hij kreeg in april te horen dat hij nog drie maanden had.

''Dus je moet aannemen dat het op z'n einde loopt.'' De man heeft kanker in een vergevorderd stadium. In maart vroeg de advocaat in een kort geding al om vrijlating, maar dat werd afgewezen.

Soepeler

''Ik hoop dat er in de toekomst iets soepeler mee wordt omgegaan. De gratie had ook net te laat kunnen komen. De Staat zou best wat royaler kunnen zijn. Zeker als het gaat om iemand die al zeventien jaar heeft gezeten.''

De laatste tot levenslang veroordeelde aan wie gratie werd verleend, in 1986, was wijlen Hans van Z. (Zon). Hij kreeg in 1969 levenslang wegens drie roofmoorden.

Praktijk

Volgens de woordvoerder van Justitie komt het in de praktijk overigens bijna niet voor dat een levenslang gestrafte, die dus echt zijn leven lang vastzit, in de cel sterft.

Als zij terminaal zijn, komen ze vrij. In Nederland zijn ongeveer dertig mensen die een levenslange straf uitzitten, aldus de woordvoerder.
Tsja... medelijden met deze boef?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  Milf dinsdag 7 juli 2009 @ 13:14:58 #2
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_70736345
Van mij had hij mogen blijven zitten. Je hebt niet voor niets levenslang.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_70736394
Opdonderen, je gaat maar lekker dood in de gevangenis, vies stuk vreten. Je had ook geen medelijden met je slachtoffers.
pi_70736395
Ik vraag me af of gratie onder voorbehoud is. Stel dat een experimentele therapie plotsteling aanslaat en hij blijft nog jaren leven. Zou een beetje lullig zijn voor de familie van de slachtoffers.
Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad!
  dinsdag 7 juli 2009 @ 13:17:21 #5
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70736404
ik weet niet hoe ziek de man is. maar als er geen kans is tot het plegen van een moord vind ik het wel humaan.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_70736412
inderdaad, hij had ook geen medelijden met zijn twee slachtoffers ...
edit: wat Scorpie en nog een paar anderen dus ook al zeiden
“The truth is that parents are not really interested in justice. They just want quiet.”
Amsterdam ... zo slecht nog niet
TACT: The ability to tell a man to go to hell and make him feel happy that he is on his way
pi_70736426
Zelfs de koningin zeikt tegenwoordig over de nabestaanden van de slachtoffers heen.
pi_70736427
hoezo mag hij ineens vrij als hij ziek is?? zijn slachtoffers mochten toch ook niet weg toen ze bijna dood waren??
  Moderator dinsdag 7 juli 2009 @ 13:19:13 #9
18653 crew  D.
pi_70736466
Dus om te voorkomen dat levenslang echt levenslang is laten ze 'm snel vrij?
pi_70736514
Waarschijnlijk is het wachten op de dood of de morfine dusdanig opvoeren, dat hij uiteindelijk daar aan onder doorgaat. Ik verwacht niet de dat deze man fysiek nog in staat zal zijn om een ander wat aan te doen. Aangezien we in een beschaafde land leven en we niet martelen (en dat is het als je een terminaal kankerpatient zijn medicijnen niet geeft), m.i. een prima zaak.
  Moderator dinsdag 7 juli 2009 @ 13:21:16 #11
18653 crew  D.
pi_70736526
edit: nevermind
pi_70736550
Totaal onzinnige beslissing dit.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 13:22:31 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70736563
ondanks dat ik het humaan vind, zou ik graag willen weten of de nabestaanden na 17 jaar hem een terminaal ziekteverlof gunnen. afhankelijk daarvan zou ik dan beslissen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_70736571
Lastig om hier een goed onderbouwde, genuanceerde mening over te geven, daarvoor is simpelweg te weinig context voor handen.

Is het werkelijk in het belang van de nabestaanden dat de moordenaar van hun geliefde, terminaal ziek komt te overlijden in een gevangenis? Ik heb persoonlijk geen idee, maar ik vind het vreemd dat een buitenstaander als de koningin hierover kan beslissen, terwijl de beslissing óf de moordenaar daadwerkelijk gratie verleend krijgt misschien wel bij de nabestaanden zou moeten liggen.

De vraag is; wil je als nabestaande dan wel weer die verantwoordelijkheid dragen?

Lastig, lastig, lastig...
pi_70736574
Wat zou het kosten om iemand die terminaal kanker heeft te verplegen in de gevangenis?
En denkt ook maar iemand hierboven dat die man nu eens even lekker gaat genieten van zijn vrijheid? Lekker een beetje doodgaan?
pi_70736788
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:22 schreef drWho het volgende:
Wat zou het kosten om iemand die terminaal kanker heeft te verplegen in de gevangenis?
En denkt ook maar iemand hierboven dat die man nu eens even lekker gaat genieten van zijn vrijheid? Lekker een beetje doodgaan?
Nu kan hij met wat "relatief" goedkope thuiszorg in zijn eigen bed sterven, sec economisch gezien is dit voor de belastingbetaler goedkoper lijkt me.. En hem zonder (pijn)medicatie laten sterven als "wraak" voor zijn misdrijven lijkt me een stuk onderbuik gevoel waar uiteindelijk alleen maar verliezers uit komen. Uiteraard mag er wel een clausule bij het gratiebesluit in voor het geval hij nog een paar jaar leeft, dan maar elektronisch huisarrest oid.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_70736801
quote:
Willem Holleeder kon ook vanwege zijn uiterst zwakke gezondheid niet voor de rechter verschijnen zei zijn advocaat. Moet je nu die Holleeder zien, een man in de kracht van zijn leven met een gezonde blos op zijn wangetjes.

En dan nog, het maakt idd niks uit of die doodgaande man (wat te betwijfelen valt) naar het gevangenisplafond ligt te staren of dat hij dat thuis doet. Het zal me niks verbazen als we over een paar maanden verhalen lezen over de "wonderbaarlijke opstanding" van deze moordenaar.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 13:30:04 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_70736828
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:17 schreef zoalshetis het volgende:
ik weet niet hoe ziek de man is. maar als er geen kans is tot het plegen van een moord vind ik het wel humaan.
Eensch.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 7 juli 2009 @ 13:38:57 #19
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_70737145
Enkelband om en lekker thuis laten sterven. Niks mis mee. Als samenleving moeten we boven het oog-om-oog principe staan.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_70737182
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:17 schreef zoalshetis het volgende:
Zou hij ook zo humaan zijn geweest voor zijn slachtoffers? En vind je dit ook zo humaan voor de achterblijvers?

Het wordt godverdomme eens tijd in dit k*nkerland dat we daders als daders gaan behandelen, en niet als slachtoffers. So what, hij rot weg in de gevangenis. Boeiend? Daar had hij aan moeten denken toen hij een einde maakte aan het leven van andere mensen.
Serieus, fucking bullshit dit weer. Dat hij maar snel doodgaat.
pi_70737206
quote:
Elke vorm van vrijheid heeft hij zichzelf ontnomen door de MOORD op 2!!! mensen!
pi_70737256
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:38 schreef ethiraseth het volgende:
Enkelband om en lekker thuis laten sterven. Niks mis mee. Als samenleving moeten we boven het oog-om-oog principe staan.
Dat staan we toch? Somalische piraten smeken op hun knieën om een paar jaartjes in een Nederlandse gevangenis te mogen verblijven. Dat maakt toch goed duidelijk dat het niet oog-om-oog en tand-om-tand is, anders had die kerel door de rechter veroordeeld geweest om eerst om zijn knieën te gaan zitten en vervolgens een schot door het hoofd te krijgen. Net zoals die 2 mannen in Frankfurt.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 13:43:44 #23
250952 SoldMayor
Dreamchaser
pi_70737310
Zijn slachtoffer kreeg toch ook geen gratie?
  dinsdag 7 juli 2009 @ 13:48:44 #24
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_70737469
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:42 schreef buachaille het volgende:

[..]

Dat staan we toch? Somalische piraten smeken op hun knieën om een paar jaartjes in een Nederlandse gevangenis te mogen verblijven. Dat maakt toch goed duidelijk dat het niet oog-om-oog en tand-om-tand is, anders had die kerel door de rechter veroordeeld geweest om eerst om zijn knieën te gaan zitten en vervolgens een schot door het hoofd te krijgen. Net zoals die 2 mannen in Frankfurt.
Gelukkig wel. Als je de gemiddelde fokker het laat zeggen zou die man per direct vermoord worden, zoals al te lezen valt in dit topic. Hoe erg de misdaden van die man ook zijn, elk mens verdient het m.i. om waardig te sterven (en ja, ik snap dat zijn slachtoffers dat niet konden) en een gevangenis is daar niet de plek voor.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 13:52:56 #25
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_70737602
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:38 schreef ethiraseth het volgende:
Thuis? Ik vraag me af of ie nog een thuis heeft na 17 jaar lik.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')