Fans Michael Jackson zijn woest
AMSTERDAM - De wereld telt af. Vanavond rond zeven uur Nederlandse tijd begint de herdenkingsdienst van de bekendste popster aller tijden. De op 25 juni overleden zanger Michael Jackson wordt in de harten van miljoenen bewonderaars over de hele wereld uitgeleide gedaan. Maar over het afscheid zijn de fans niet te spreken. „Michael had er zelf van gegruwd.”
Slechts 11.000 fans mogen in het Staples Center het afscheid van dichtbij meemaken. Dat lijkt misschien een oprecht gebaar, maar velen van hen stonden gisteren, aan de vooravond van de herdenking, boos, teleurgesteld en verdrietig met elkaar te praten voor de ingang van het basketbalstadion.
Fans zijn boos omdat de afscheidsdienst van Michael Jackson is uitgedraaid op een ordinaire loterij, teleurgesteld omdat bijna niemand erbij kan zijn en verdrietig omdat hun grote held en voorbeeld in een simpel stadion ’ten grave wordt gedragen’. „Dit heeft Michael niet verdiend. Hij had ervan gegruwd”, klinkt het fel.
Teri en Kalvin, die werken voor luchtvaartmaatschappij Alaska Airlines, laten er geen gras over groeien. Met een verbeten trek om de mond houdt het tweetal een bord omhoog: ’Je hebt meer kans om megamiljoenen te winnen dan afscheid te kunnen nemen van Michael Jackson’.
„En met ons denken velen er zo over”, briest Teri, die zich op staat te winden. „Het is toch een schande? Sinds Michael is overleden, is er een circus losgebroken. Eerst vloog iedereen naar Neverland. Toen werd het weer het Staples Center, waar we nu staan. En dan krijg je te horen dat de straat wordt afgezet en dat je maar via een website moet proberen een kaartje te krijgen. Dat zijn er dan 17.500. Slechts 11.000 van die mensen krijgen een plekje in het Staples Center, de rest kan naar de overkant naar dat Nokia Center toegaan om naar een beeldscherm te kijken! Nou ja zeg”, schreeuwt ze, kijkt rond en zoekt medestanders.
Circus
„Wat denken ze wel niet?”
vervolgt ze. „Dat we idioten zijn? Michael zou zich in z’n kist omdraaien als hij wist hoe er met ons, miljoenen fans, wordt omgesprongen. Hij was gek met ons en wij met hem. En nu krijgen we niet eens fatsoenlijk de kans om afscheid van hem te nemen. Degene die dit bedacht heeft, zou ontslagen moeten worden. Ik hou er over op”, besluit Teri fel, „want ik raak alleen meer opgefokt dan ik al ben!”
Kalvin breekt in: „Kijk, dat iedereen afscheid van Michael neemt, dat kan niet. Dat begrijp ik. Maar 11.000 man en dan tegen de rest zeggen: ’Ga maar lekker thuis televisiekijken’, dat is respectloos. Heeft nu niemand in de gaten met wie we hier te maken hebben? De grootste artiest aller tijden. Waarom hebben ze het afscheid niet bij het Washington Memorial georganiseerd? Daar kunnen veel mensen staan. Ik was erbij toen president Obama geïnaugureerd werd. Het was prachtig! Of zijn ze soms bang dat Michael onze presidenten naar de kroon steekt? Nou, terecht hoor”, lacht hij, „want dat haalt hij met gemak.”
De 33-jarige Demarco kan de gevoelens van onvrede goed begrijpen. „Organisator AEG Live heeft de O2-concerten geregeld, weet je? Het Staples Center is ook van hen”, wijst hij. „En het Nokia Center is ook van hen. Ze hadden het zoals bij prinses Diana moeten doen: een rijtoer door de stad zodat iedereen de kist kon zien. Niet zo onpersoonlijk als nu.”
Demarco is niet in zijn beste doen. „Ik voel me nog erg neerslachtig”, bekent hij. „Ik vind het zo erg dat Mike is overleden. Hij had nog jaren voor de boeg. Als eerbetoon aan hem ga ik het levensgrote billboard tekenen en ik heb natuurlijk mijn allereerste nummerplaat van m’n auto meegenomen, van toen ik hier in de VS kwam wonen”, grijnst hij zijn tanden bloot en toont het schild met daarop: LOVE4MJ. „Goed hè? Die gooi ik nooit meer weg. Ik heb zo vaak zijn nummers gezongen, zo vaak geprobeerd zijn pasjes na te doen. Mijn favoriete nummer is momenteel Man in the mirror. Dat vind ik goed bij deze tragische periode passen.”
Refrein
Voordat er nog meer commentaar kan losbarsten, zetten twee vrienden samen met een goede vriendin het refrein van Heal the world in: „Make it a better place, for you and for me and the entire human race.” Het gekibbel verstomt en er wordt massaal gezongen. Een ouder echtpaar knikt goedkeurend. Hij neuriet tevreden mee. „Zo had Michael het gewild”, zegt zij.
Ondertussen doet de commercie goede zaken. De shirts en fotoboeken zijn niet aan te slepen. Ook bij het Staples Center is de Ierse Jackson-imitator Tommy O’Malley. Hij is volledig geschminkt, gekapt en gekleed als de overleden zanger, compleet met nepglitterhandschoen en de instappers met witte sokken.
„Ik ben de allergrootste Michael Jackson-fan ter wereld”, zegt hij, terwijl hij net als de ’echte’ King of Pop zijn zilverkleurige pilotenbril ophoudt. „Ik ben nu 41 en heb Michael verschillende keren ontmoet. Sterker nog, toen hij een aantal keren vanwege verplichtingen niet naar wat goede doelen ten bate van kinderen kon, ben ik in zijn plaats gegaan. De eerste keer dat ik hem ontmoette, stapte hij uit de auto, bekeek me van top tot teen en zei: ’Ooh, I love your jacket!’”
Cynisch: „Nu Michael dood is, word ik als lookalike tenminste normaal behandeld. Ik ben in Dublin wel eens uitgemaakt voor pedofiel. Maar ja, je weet wat ze zeggen hè? Over de doden niets dan goeds”, klinkt het cynisch. „Maar nu komt iedereen er pas achter wat voor een talent we op deze wereld verloren hebben. Michael was danser, zanger, componist, choreograaf, noem maar op.”
Toch wil O’Malley nog wel even kwijt dat hij de dood van Jackson aan zag komen: „Hij was de laatste maanden zo vreselijk dun. Hij woog minder dan 60 kilo en was echt verslaafd aan pijnstillers. Het verbaasde me zelfs dat hij het nog zo lang heeft volgehouden. Hij kon niet meer zonder die troep! Echt, de laatste maanden was hij hartstikke gek!”
Dan wil een cameraploeg de aandacht van de Ierse Michael. „Mag ik m’n paraplu erbij houden?” roept ijdeltuit O’Malley, en houdt zijn handschoen voor z’n gezicht, net al Michael. „O”, roept hij nog, „en wel opschrijven dat ik Michael in Parijs en Ierland heb ontmoet hè? En het meest indrukwekkende nummer vind ik nu Never can say goodbye. Heel passend, toch?”
Bron:Telegraaf.nl