Het NRC wijdt er vandaag veel woorden aan:
Dode op Leidseplein, taxiwet ter discussieGepubliceerd: 6 juli 2009 14:36 | Gewijzigd: 6 juli 2009 16:21
Een dodelijke vuistslag op het Leidseplein leidt tot nieuwe discussie over de omstreden liberalisering van de taxibranche.
„Er is een noodsituatie.”Door een onzer redacteuren
Foto Roel Rozenburg
Foto Roel Rozenburg
Amsterdam, 6 juli „Taxigangsters beheren het Leidseplein”, zegt een chauffeur van Taxicentrale Amsterdam (TCA) die anoniem wil blijven. „De wagen is mijn brood”, verklaart hij.
Bij de taxistandplaats voor het Centraal Station in Amsterdam is de vechtpartij met dodelijke afloop, zondagochtend vroeg, het gesprek van de dag. „We praten de hele tijd over wat er is gebeurd op het Leidseplein”, zegt zelfstandig taxichauffeur Khalid Refaei (38).
LiberaliseringHet voorval heeft een nieuwe impuls gegeven aan de discussie over de liberalisering van het taxivervoer. Het leidde ook tot spoedoverleg, vanmorgen op het stadhuis in Amsterdam. Volgens burgemeester Job Cohen moet Den Haag nu „verdomd snel met een nieuwe taxiwet komen”.
Rond tien voor half vijf zondagochtend raakte een 44-jarige man zwaargewond nadat een 37-jarige taxichauffeur hem een vuistslag gaf. Het slachtoffer wilde vermoedelijk een taxi nemen, waarna – om nog onbekende reden – ruzie ontstond. Het slachtoffer werd ter plaatse gereanimeerd. Hij overleed zondagmiddag in het ziekenhuis.
Kickbokser„De chauffeur is een heel aardige, rustige jongen”, zegt Refaei. „Helemaal niet agressief. Hij is kickbokser geweest in Marokko, dus hij sloeg de dronken klant met een klap achterover. Ik vind het eigenlijk zielig voor allebei, voor de chauffeur en voor de klant.”
Volgens Refaei is het op de taxistandplaats voor het Centraal Station netjes „maar het Leidseplein is te erg, daar is geen toezicht”.
De Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer en vervoer, PvdA) spreekt van „een noodsituatie” in de taxiwereld. „We moeten ogenblikkelijk het tuig aanpakken. Wie zich niet aan de regels houdt, zou niet meer mogen rijden.” Maar de gemeenten staan machteloos, omdat sinds de liberalisering van het taxivervoer in 2000 de regelgeving rijksaangelegenheid is geworden. „Amsterdam wil weer gewoon een eigen verordening”, zegt wethouder Gerson. „Dan kunnen we eisen stellen en ook weer handhaven.”
Marktwerking in taxibranche: meer aanbieders, tarieven niet gedaald
Sinds 1 januari 2000 is deregulering in de taxibranche van kracht. Doel was meer marktwerking. De belangrijkste veranderingen waren een nieuw vergunningenstelsel, introductie van de chauffeurspas, vrije keuze voor de klant en een landelijk vastgesteld maximumtarief.
In eerste instantie leek de marktwerking te verbeteren. Sinds het afschaffen van de schaarse vergunningen, die in de grote steden voor tonnen van de hand gingen, zijn de toetredingsdrempels voor de taximarkt bijzonder laag. Het aantal aanbieders is sterk gestegen. Toch heeft dat niet geleid tot prijsconcurrentie. De tarieven daalden niet.
„Duidelijk is dat de liberalisering van de taximarkt niet heeft gebracht wat ervan werd verwacht”, constateerde staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) een jaar gelden. De tarieven zijn niet gedaald, het totale aantal taxiritten is niet gestegen, de kwaliteit is niet verbeterd, en de waardering van de klanten is afgenomen.
Huizinga kondigde toen aan dat ze de anarchie, juist op de standplaatsen, wil gaan beteugelen. Zij zal het weigeren van ritten weer gaan verbieden in de wet, net als vroeger. Tarieven moeten duidelijker worden geadverteerd. Het gebrek aan ‘reputatierisico’ wil Huizinga doorbreken, door verplichte groepsvorming. Een stap terug, want vroeger waren taxichauffeurs ook gedwongen via een taxicentrale te werken en TCA bijvoorbeeld de dienst uitmaakte in de hoofdstad. Als individuele chauffeurs worden gedwongen onder gezamenlijke vlag te opereren, straalt wangedrag meteen op de hele groep af. Niets is, volgens Huizinga, effectievers dan groepsdruk. Deze week stuurt Huizinga de zogenoemde Taxibrief naar de Tweede Kamer.
TaxibriefDe woordvoerder van verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) zei vanochtend dat de langverwachte Taxibrief deze week nog naar de Tweede Kamer gaat. Huizinga, voor werkbezoek in Bangladesh, laat weten „geschokt”, te zijn. In de brief, die los staat van het incident, staat dat zij gemeenten meer mogelijkheden wil geven om eisen te stellen aan chauffeurs. Het duurt nog zo’n jaar voordat de voorstellen van kracht kunnen worden.
„De gemeente is verantwoordelijk voor de dood van die man. Het is al twee jaar een zootje op het Leidseplein”, zegt taxichauffeur Ismael (27), die niet wil dat zijn achternaam bekend wordt.
Ismael: „Iedere week zijn er vechtpartijen. De politie doet niks. En de gemeente kijkt toe. Op het Leidseplein handhaaft de politie niet, er is geen controle van de gemeente en chauffeurs hebben daar geen kwaliteitskeurmerk nodig. Als ze toezicht zouden houden zoals bij het CS, was dit niet gebeurd. Deze aanpak moeten ze overal invoeren, ook bij het Leidseplein en het Rembrandtplein.”
OoggetuigeEen andere taxichauffeur, die zegt dat hij ooggetuige was: „Ik stond bij het Leidseplein te wachten toen ik een schreeuw hoorde. Niet zomaar een schreeuw, maar echt hard. De politie zei dat ik door moest rijden. Ik zag in mijn achteruitkijkspiegel dat er vooraan bij de taxi’s een meisje stond met lang bruin haar en een Nederlandse man. De taxichauffeur stapte uit zijn auto en begon te discussiëren. Dat werd al snel schreeuwen. Andere chauffeurs bemoeiden zich ermee. Twee agenten op paarden waren er al bij. Een stuk of vier, vijf kwamen rustig aanlopen. Maar ze grepen niet in. Toen ben ik doorgereden.”
Twee agenten waren getuige van de vechtpartij. Volgens een woordvoerder stonden ze even verderop en zagen met eigen ogen dat de 44-jarige man werd neergeslagen. Ze hebben de verdachte chauffeur meteen gearresteerd. De politie wilde nog niets zeggen over de exacte toedracht. Vandaag wordt sectie uitgevoerd op het lichaam van het slachtoffer.
TCA„Dit is dramatisch”, zegt directeur Richard van der Veen van Taxi Centrale Amsterdam. TCA is de grootste taxicentrale in Amsterdam. Hij noemt het „buitengewoon slecht” voor het imago van de taxibranche. De betrokken chauffeur reed niet voor TCA. De meeste TCA-chauffeurs mijden volgens Van der Veen het Leidseplein wegens het wangedrag van chauffeurs daar. Die rijden meestal niet voor een centrale.
Volgens Van der Veen is het nodig dat de taximarkt anders wordt georganiseerd. Chauffeurs zouden moeten zijn aangesloten bij een centrale. Als ze zich misdragen, kunnen ze worden geschorst. Nu rijden veel chauffeurs voor zichzelf en zijn ze aan niemand verantwoording schuldig.
http://www.nrc.nl/binnenl(...)axiwet_ter_discussieEen triest artikel, vooral dit:
quote:
Kickbokser
„De chauffeur is een heel aardige, rustige jongen”, zegt Refaei. „Helemaal niet agressief. Hij is kickbokser geweest in Marokko, dus hij sloeg de dronken klant met een klap achterover. Ik vind het eigenlijk zielig voor allebei, voor de chauffeur en voor de klant.”
Je bent kickboxer ..moet zo'n klant maar uitkijken...
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..