Jij wacht toch ook je hele leven om dood te gaan?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:38 schreef tenthousands het volgende:
ik ben voor lijkt mij verschrikkelijk om levenslang te moeten wachten tot je doodgaat.
ook al ben ik geen misdadiger dat doe je toch geen mens aan.
maar aan de andere kant die misdadiger heeft ook erge dingen op ze geweten dus het blijft een beetje een twijfelgevalletje. ik ben toch voor.
quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:41 schreef MrTorture het volgende:
nee, omdat:
- je niet de dader straft, maar alleen zijn familie/omgeving. Sterker: de dader komt relatief makkelijk weg.
- schuld lang niet altijd 100% bewezen is en er áltijd een beroepsmogelijkheid moet zijn.
- door processen e.d. doodstraf duurder is dan levenslang.
Dit is onderzocht, maar die preventieve werking valt in de praktijk tegen. Sterker nog, als iemand iets heeft gedaan waar de doodstraf op staat, dan heeft ie daarna niets meer te verliezen en mensen zijn dan veel moeilijker te arresteren - denk aan gijzelingen, shootouts, etc.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:34 schreef Afvoerput het volgende:
De doodstraf heeft vooral een preventieve werking. Wordt de misdadiger op een juiste wijze gestraft voor zijn daden, nee.
Klopt absoluut. Het aantal gepleegde misdrijven waarop in bepaalde landen de doodstraf staat (bijv. moord), is over het algemeen hoger dan het aantal in landen waarin de doodstraf niet wordt toegepast.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:43 schreef Flurry het volgende:
[..]
Dit is onderzocht, maar die preventieve werking valt in de praktijk tegen. Sterker nog, als iemand iets heeft gedaan waar de doodstraf op staat, dan heeft ie daarna niets meer te verliezen en mensen zijn dan veel moeilijker te arresteren - denk aan gijzelingen, shootouts, etc.
Ik meen dat uit een vrij uitgebreide Amerikaanse analyse bleek dat er niet bepaald een afschrikkend effect was en dat daders bij misdrijven eerder geneigd waren om het slachtoffer te vermoorden i.v.m. een potentiële getuigenis.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:43 schreef Flurry het volgende:
[..]
Dit is onderzocht, maar die preventieve werking valt in de praktijk tegen. Sterker nog, als iemand iets heeft gedaan waar de doodstraf op staat, dan heeft ie daarna niets meer te verliezen en mensen zijn dan veel moeilijker te arresteren - denk aan gijzelingen, shootouts, etc.
Doodstraf voor een verkrachting?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:42 schreef beelz het volgende:
Ik ben voor de doodstraf. Het heeft een afschrikkende werking en criminelen zijn we beter kwijt dan rijk. Als de misdaad ernstig genoeg is (moord, verkrachting en zulks) dan is wat mij betreft, mits we zeker weten de dader te hebben, de doodstraf geoorloofd.
Mooie claim, maar 1 die totaal wordt tegengesproken door de criminaliteit cijfers in landen die de doodstraf uitvoeren.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:42 schreef beelz het volgende:
Ik ben voor de doodstraf. Het heeft een afschrikkende werking
Ja precies want we moeten dan als maatschappij precies zo reageren als de misdadigers die we willen straffen.quote:en criminelen zijn we beter kwijt dan rijk. Als de misdaad ernstig genoeg is (moord, verkrachting en zulks) dan is wat mij betreft, mits we zeker weten de dader te hebben, de doodstraf geoorloofd.
Zeker weten is relatief, zie bijvoorbeeld de schiedammer parkmoord. Bovendien id die afschrikwekkende werking nooit bewezen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:42 schreef beelz het volgende:
Ik ben voor de doodstraf. Het heeft een afschrikkende werking en criminelen zijn we beter kwijt dan rijk. Als de misdaad ernstig genoeg is (moord, verkrachting en zulks) dan is wat mij betreft, mits we zeker weten de dader te hebben, de doodstraf geoorloofd.
De doodstraf heeft helemaal geen preventieve werking, hoe kom je bij die onzin?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:34 schreef Afvoerput het volgende:
De doodstraf heeft vooral een preventieve werking. Wordt de misdadiger op een juiste wijze gestraft voor zijn daden, nee.
Volgens mij was het dat het aantal misdrijven ongeveer gelijk is, maar er inderdaad veel meer geweld wordt gebruikt in landen die de doodstraf kennen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik meen dat uit een vrij uitgebreide Amerikaanse analyse bleek dat er niet bepaald een afschrikkend effect was en dat daders bij misdrijven eerder geneigd waren om het slachtoffer te vermoorden i.v.m. een potentiële getuigenis.
Dat hoort toch gewoon in het rijtje met algemene wijsheden als "drugs verbieden lost drugsgebruik op", "als je in Nederland een inbreker slaat dan krijg je 15 jaar gevangenisstraf", etcetera?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De doodstraf heeft helemaal geen preventieve werking, hoe kom je bij die onzin?
Vreemd argument. Dat zou dan ook moeten gelden voor mensen die levenslang veroordeeld zijn. Dan kun je zeggen dat die straf wel om te keren is of af te kopen ofzo, maar als je net dertig jaar voor niks gezeten heb heb je daar ook geen boodschap aan.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:36 schreef CrazyB het volgende:
Er is (bijna) nooit 100% zekerheid dat iemand de misdaad heeft gepleegd waar hij voor veroordeeld is. Als je iemand de doodstraf geeft moet je dat wel veronderstellen, want die straf is niet om te keren. Ik ben er iniedergeval tegen
Maar dan kun je in ieder geval verder met je leven. En een levenslange straf kan wél na een jaar of 5 herzien worden en de doodstraf niet.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:52 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Vreemd argument. Dat zou dan ook moeten gelden voor mensen die levenslang veroordeeld zijn. Dan kun je zeggen dat die straf wel om te keren is of af te kopen ofzo, maar als je net dertig jaar voor niks gezeten heb heb je daar ook geen boodschap aan.
Yep, mensen die verkracht zijn hebben een enorm trauma voor de rest van hun leven.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |