abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70610210
Soms denk ik wel eens is het wel zo eerlijk om iemand levenslang te geven voor een erge misdaad, is het niet verstandiger om de persoon beter dood te maken ?
Je sluit de persoon wel levenslang op. Is dat niet erger dan de doodstraf ?

Hoe denken we daarover ?

Poll: Doodstraf invoeren ?
  • Ja
  • Nee
  • wee nie
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Meningen graag.
  • pi_70610382
    De doodstraf heeft vooral een preventieve werking. Wordt de misdadiger op een juiste wijze gestraft voor zijn daden, nee.
    pi_70610437
    Er is (bijna) nooit 100% zekerheid dat iemand de misdaad heeft gepleegd waar hij voor veroordeeld is. Als je iemand de doodstraf geeft moet je dat wel veronderstellen, want die straf is niet om te keren. Ik ben er iniedergeval tegen
    pi_70610478
    Vind het altijd lullig als achteraf nieuw bewijsmateriaal boven komt terwijl iemand dus achteraf onschuldig geexecuteerd is. En aangezien je dat niet ongedaan kan maken dus GEEN doodstraf.
    pi_70610515
    ik ben voor lijkt mij verschrikkelijk om levenslang te moeten wachten tot je doodgaat.
    ook al ben ik geen misdadiger dat doe je toch geen mens aan.
    maar aan de andere kant die misdadiger heeft ook erge dingen op ze geweten dus het blijft een beetje een twijfelgevalletje. ik ben toch voor.
    pi_70610588
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:38 schreef tenthousands het volgende:
    ik ben voor lijkt mij verschrikkelijk om levenslang te moeten wachten tot je doodgaat.
    ook al ben ik geen misdadiger dat doe je toch geen mens aan.
    maar aan de andere kant die misdadiger heeft ook erge dingen op ze geweten dus het blijft een beetje een twijfelgevalletje. ik ben toch voor.
    Jij wacht toch ook je hele leven om dood te gaan? Gevangenisstraf is alleen een minder leuke wachttijd (hoop ik)...
    pi_70610602
    Als ik zie wat voor straffen sommige mensen nu krijgen, komt dat bij lange na niet in de buurt van de straf die hun hun slachtoffers hebben gegeven.
    Ik weet niet of de doodstraf wel echt een straf is voor de veroordeelde, eerder voor de familie denk ik.
    Ik zou zeggen laat ze echt lijden.

Of ben ik dan cru?
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:41:29 #8
    26777 MrTorture
    Welcome to the torture chamber
    pi_70610640
    nee, omdat:

- je niet de dader straft, maar alleen zijn familie/omgeving. Sterker: de dader komt relatief makkelijk weg.
    - schuld lang niet altijd 100% bewezen is en er áltijd een beroepsmogelijkheid moet zijn.
    - door processen e.d. doodstraf duurder is dan levenslang.
    No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
    Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
    yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
    Vis een optie?
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:41:51 #9
    261619 HoneyPop
    Gekke Druif
    pi_70610658
    Ik vind moord onder geen enkele omstandigheid kunnen
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:42:18 #10
    44649 beelz
    Maar dat is het punt niet
    pi_70610676
    Ik ben voor de doodstraf. Het heeft een afschrikkende werking en criminelen zijn we beter kwijt dan rijk. Als de misdaad ernstig genoeg is (moord, verkrachting en zulks) dan is wat mij betreft, mits we zeker weten de dader te hebben, de doodstraf geoorloofd.
    Besef Regulier!
    Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:42:45 #11
    72256 wise
    Echoes - KL/B/
    pi_70610692
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:41 schreef MrTorture het volgende:
    nee, omdat:

- je niet de dader straft, maar alleen zijn familie/omgeving. Sterker: de dader komt relatief makkelijk weg.
    - schuld lang niet altijd 100% bewezen is en er áltijd een beroepsmogelijkheid moet zijn.
    - door processen e.d. doodstraf duurder is dan levenslang.
    I had a splitting headache.From which the future's made.
    † Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
    It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
    VIVA LA ASSANGE¡
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:43:27 #12
    24492 Flurry
    Het was een mooie tijd
    pi_70610714
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:34 schreef Afvoerput het volgende:
    De doodstraf heeft vooral een preventieve werking. Wordt de misdadiger op een juiste wijze gestraft voor zijn daden, nee.
    Dit is onderzocht, maar die preventieve werking valt in de praktijk tegen. Sterker nog, als iemand iets heeft gedaan waar de doodstraf op staat, dan heeft ie daarna niets meer te verliezen en mensen zijn dan veel moeilijker te arresteren - denk aan gijzelingen, shootouts, etc.
    We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:46:20 #13
    36858 Semisane
    Iemand nog een koekje?
    pi_70610817
    Doodstraf is waanzin!

Ten eerste is een rechtelijk systeem dat de burgers die deze zou moeten dienen ombrengt, totaal niet serieus te nemen.

Ten tweede behoort mijn leven niet toe aan de maatschappij of staat en het daarmee verbonden rechtelijk systeem, dat je mij mijn vrijheid mag onthouden wanneer ik de door de maatschappij opgelegde wetten overtreed is tot daar aan toe, maar mijn leven af nemen? Absurd! En ja dat geld ook als ik verantwoordelijk zou zijn van het ontnemen van het leven van een anders. Juist dan! Want rechtelijk systeem dat een voorbeeld zou nemen aan diegene die deze probeert te berechten is, nogmaals, niet serieus te nemen.
    Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
    "Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:46:44 #14
    26777 MrTorture
    pi_70610836
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:43 schreef Flurry het volgende:

[..]

Dit is onderzocht, maar die preventieve werking valt in de praktijk tegen. Sterker nog, als iemand iets heeft gedaan waar de doodstraf op staat, dan heeft ie daarna niets meer te verliezen en mensen zijn dan veel moeilijker te arresteren - denk aan gijzelingen, shootouts, etc.
    Klopt absoluut. Het aantal gepleegde misdrijven waarop in bepaalde landen de doodstraf staat (bijv. moord), is over het algemeen hoger dan het aantal in landen waarin de doodstraf niet wordt toegepast.
    Vis een optie?
    pi_70610872
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:43 schreef Flurry het volgende:

[..]

Ik meen dat uit een vrij uitgebreide Amerikaanse analyse bleek dat er niet bepaald een afschrikkend effect was en dat daders bij misdrijven eerder geneigd waren om het slachtoffer te vermoorden i.v.m. een potentiële getuigenis.
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
    pi_70610880
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:42 schreef beelz het volgende:
    Ik ben voor de doodstraf. Het heeft een afschrikkende werking en criminelen zijn we beter kwijt dan rijk. Als de misdaad ernstig genoeg is (moord, verkrachting en zulks) dan is wat mij betreft, mits we zeker weten de dader te hebben, de doodstraf geoorloofd.
    Doodstraf voor een verkrachting?
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:48:22 #17
    36858 Semisane
    Iemand nog een koekje?
    pi_70610896
    quote:
    Ik ben voor de doodstraf. Het heeft een afschrikkende werking
    Mooie claim, maar 1 die totaal wordt tegengesproken door de criminaliteit cijfers in landen die de doodstraf uitvoeren.
    quote:
    en criminelen zijn we beter kwijt dan rijk. Als de misdaad ernstig genoeg is (moord, verkrachting en zulks) dan is wat mij betreft, mits we zeker weten de dader te hebben, de doodstraf geoorloofd.
    Ja precies want we moeten dan als maatschappij precies zo reageren als de misdadigers die we willen straffen. Lekker beeld van een maatschappij heb je...
    Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
    "Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:48:26 #18
    198904 Tizitl
    Militant pacifist
    pi_70610897
    quote:
    Zeker weten is relatief, zie bijvoorbeeld de schiedammer parkmoord. Bovendien id die afschrikwekkende werking nooit bewezen.

En voor de TS: wellicht is levenslang erger dan de doodstraf, als je echter levenslang krijgt neem ik aan dat je zoveel op je kerfstok hebt dat ik er niet meer mee kan zitten. Straf is nou eenmaal kut, das ook precies de bedoeling.
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:48:57 #19
    163194 DrDarwin
    Novio-magenta
    pi_70610918
    Pedo's, religieuze extremisten en anderen die mensen om zeep helpen en er trots op zijn mogen van mij meteen de wereld uit geholpen worden.
    Weg ermee.
      † In Memoriam † vrijdag 3 juli 2009 @ 13:50:18 #20
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_70610972
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:34 schreef Afvoerput het volgende:
    De doodstraf heeft helemaal geen preventieve werking, hoe kom je bij die onzin?
    Carpe Libertatem
      vrijdag 3 juli 2009 @ 13:50:43 #21
    24492 Flurry
    Het was een mooie tijd
    pi_70610983
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik meen dat uit een vrij uitgebreide Amerikaanse analyse bleek dat er niet bepaald een afschrikkend effect was en dat daders bij misdrijven eerder geneigd waren om het slachtoffer te vermoorden i.v.m. een potentiële getuigenis.
    Volgens mij was het dat het aantal misdrijven ongeveer gelijk is, maar er inderdaad veel meer geweld wordt gebruikt in landen die de doodstraf kennen.
    We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
    pi_70611038
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:50 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De doodstraf heeft helemaal geen preventieve werking, hoe kom je bij die onzin?
    Dat hoort toch gewoon in het rijtje met algemene wijsheden als "drugs verbieden lost drugsgebruik op", "als je in Nederland een inbreker slaat dan krijg je 15 jaar gevangenisstraf", etcetera?
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
    pi_70611068
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:36 schreef CrazyB het volgende:
    Er is (bijna) nooit 100% zekerheid dat iemand de misdaad heeft gepleegd waar hij voor veroordeeld is. Als je iemand de doodstraf geeft moet je dat wel veronderstellen, want die straf is niet om te keren. Ik ben er iniedergeval tegen
    Vreemd argument. Dat zou dan ook moeten gelden voor mensen die levenslang veroordeeld zijn. Dan kun je zeggen dat die straf wel om te keren is of af te kopen ofzo, maar als je net dertig jaar voor niks gezeten heb heb je daar ook geen boodschap aan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-07-2009 13:53:16 ]
      vrijdag 3 juli 2009 @ 14:00:46 #24
    26777 MrTorture
    pi_70611394
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:52 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Vreemd argument. Dat zou dan ook moeten gelden voor mensen die levenslang veroordeeld zijn. Dan kun je zeggen dat die straf wel om te keren is of af te kopen ofzo, maar als je net dertig jaar voor niks gezeten heb heb je daar ook geen boodschap aan.
    Maar dan kun je in ieder geval verder met je leven. En een levenslange straf kan wél na een jaar of 5 herzien worden en de doodstraf niet.
    Vis een optie?
      vrijdag 3 juli 2009 @ 14:43:20 #25
    44649 beelz
    Maar dat is het punt niet
    pi_70613101
    quote:
    Op vrijdag 3 juli 2009 13:47 schreef Silven het volgende:

[..]

Doodstraf voor een verkrachting?
    Yep, mensen die verkracht zijn hebben een enorm trauma voor de rest van hun leven.
    Besef Regulier!
    Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')