abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 juli 2009 @ 00:26:53 #1
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_70598540
quote:
Kamer tegen vrijer bouwen achtertuin

DEN HAAG - De Tweede Kamer steekt een stokje voor ruimere regels voor vrij bouwen in de achtertuin, zoals PvdA-minister Jacqueline Cramer (VROM) wil. Zij heeft voorgesteld dat huiseigenaren zonder toestemming vooraf een schuur mogen bouwen of een aanbouw mogen plaatsen aan de woning.

Partijgenoot Jan Boelhouwer en Esmé Wiegman van de kleinste regeringspartij ChristenUnie keren zich tegen de plannen. Het bestemmingsplan moet de maat blijven en gemeenten moeten zo iets te zeggen hebben.

SP, GroenLinks, D66 en de Partij voor de Dieren scharen zich daarachter, bleek donderdag op de laatste vergaderdag van de Kamer voor het zomerreces.

Vergunning

Cramer wilde vrij bouwen vanaf volgend jaar toestaan, in die zin dat voortaan maximaal 100 vierkante meter bebouwd kan worden. Maar de bebouwing ('oud en nieuw') mocht nooit meer dan de helft van de tuin beslaan.

Dat zou jaarlijks tienduizenden vergunningen minder betekenen, en burgers en gemeenten een hoop administratieve rompslomp schelen.
Tuurlijk... het zou ook eens leuk worden in Nederland om een stukje grond met huis te hebben. Net zoals hiero, ik heb een houten schuurtje (ex-huurhuis) Maar ik mag er geen stenen hok plaatsen omdat de rest van de buurt nog hout heeft... En bedankt...

[ Bericht 3% gewijzigd door Frutsel op 03-07-2009 09:57:18 (bron toegevoegd) ]
pi_70598587
En terecht... Lijkt me vrij vervelend als je bouwlustige buren hebt en het uitzicht/zonlicht ineens wordt verpest door een bouwsel van de mensen naast je, zonder dat je daar iets tegen kan doen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 00:33:01 #3
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_70598661
Als je zo op elkaar woont krijg je dat soort regels, er zijn voors en tegens dan.

Wel vrij vervelend als je een 'normaal' schuurtje wilt neerzetten en er loopt weer een buurman te flippen. Vaak zegt het ook wat over de relatie die je hebt met de buren.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_70598673
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Tuurlijk... het zou ook eens leuk worden in Nederland om een stukje grond met huis te hebben. Net zoals hiero, ik heb een houten schuurtje (ex-huurhuis) Maar ik mag er geen stenen hok plaatsen omdat de rest van de buurt nog hout heeft... En bedankt...
Nou ja, 100 m2 is ook nogal wat.
Niet zo mekkeren jongen, je kunt bijvoorbeeld gewoon een stenen binnenmuur in je houten schuurtje plaatsen (wel even goed funderen). Als het hout wegrot, heb je nog een schuurtje over.
Wat is er trouwens mis met een houten schuur?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_70598686
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:29 schreef Jordy-B het volgende:
En terecht... Lijkt me vrij vervelend als je bouwlustige buren hebt en het uitzicht/zonlicht ineens wordt verpest door een bouwsel van de mensen naast je, zonder dat je daar iets tegen kan doen.
Ja, dat is inderdaad een sterk argument.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 3 juli 2009 @ 00:35:01 #6
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_70598706
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:33 schreef Kees22 het volgende:

[..] Als het hout wegrot, heb je nog een schuurtje over.
quote:

Als hout zo makkelijk zou wegrotten zou ik dakloos zijn. Hout rot eigenlijk alleen als het niet kan drogen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_70598727
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:29 schreef Jordy-B het volgende:
Daar is het vegunningenstelsel volgens mij niet voor bedoeld, immers de mogelijkheid tot compensatiebetalingen ontbreekt. Het is puur een zaak tussen gemeente en degene die de vergunning aanvraagt. En bezwaar maken als particulier heeft bijna nooit succes, de gemeente kijkt vooral naar zijn eigen belangen en de welstand.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 00:42:06 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_70598849
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:36 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Daar is het vegunningenstelsel volgens mij niet voor bedoeld, immers de mogelijkheid tot compensatiebetalingen ontbreekt. Het is puur een zaak tussen gemeente en degene die de vergunning aanvraagt. En bezwaar maken als particulier heeft bijna nooit succes, de gemeente kijkt vooral naar zijn eigen belangen en de welstand.
Dat dus, ik heb een gedeelde schuur met de buurman (met tussenwand) wij waren overeengekomen om de zooi tegen de vlakte te gooien en er een stenen schuur te gaan bouwen... Echter de gemeente heeft bepaald omdat de rest hout heeft wij het ook maar met hout moeten doen...
  vrijdag 3 juli 2009 @ 00:44:36 #9
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_70598898
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:33 schreef Kees22 het volgende:
Daar moet ik eens in de zoveel jaar met een kwast overheen en dan moet ik nog gaan oppassen welke kleur. Want er staan nog een aantal huizen die verhuurd worden en niet verkocht zijn. Dus ik moet mij conformeren aan de grillen van de woningbouwvereniging wat voor kleur die lui in gedachten hebben in dat jaar.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 00:46:13 #10
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_70598938
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:35 schreef popolon het volgende:

Als hout zo makkelijk zou wegrotten zou ik dakloos zijn. Hout rot eigenlijk alleen als het niet kan drogen.
Hangt wel een beetje van het type hout af, ik heb een ex-huurwoning en denk je nou werkelijk dat mijn schuur opgetrokken is uit red cedar oid???
  vrijdag 3 juli 2009 @ 02:11:46 #11
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_70600145
Inderdaad, aan dit soort onzinnige regeltjes gaat Nederland langzaam kapot. Gelukkig is het wat bouwen betreft in België een heel klein beetje beter geregeld. Als ik morgen zin heb om mijn huis paars te schilderen dan mag dat gewoon.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_70600179
Zo kunnen de starters zonder woning op het ouderlijk erf gaan wonen.
pi_70600248
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 02:15 schreef sig000 het volgende:
Zo kunnen de starters zonder woning op het ouderlijk erf gaan wonen.
Dat lijkt mij nou een prima ontwikkeling. Ook goed voor de familie band.
pi_70600274
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 02:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat lijkt mij nou een prima ontwikkeling. Ook goed voor de familie band.
En dan de staat opheffen en terug naar zelfstandige gemeentes.
pi_70600283
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 02:25 schreef sig000 het volgende:
En dan de staat opheffen en terug naar zelfstandige gemeentes.
Wat mij betreft wordt dat nu geregeld.
pi_70600327
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 02:27 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat mij betreft wordt dat nu geregeld.
Het is een anarchistische gedachtegang maar ben ook voor.
pi_70603465
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 02:11 schreef Daffodil31LE het volgende:
Inderdaad, aan dit soort onzinnige regeltjes gaat Nederland langzaam kapot. Gelukkig is het wat bouwen betreft in België een heel klein beetje beter geregeld. Als ik morgen zin heb om mijn huis paars te schilderen dan mag dat gewoon.
Het is al eens eerder gezegd, maar België is nou juist een extreem goed argument om wel dit soort 'onzinnige regeltjes' te hebben. Heel België ziet er inmiddels uit als een kansarme wijk.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 10:02:01 #18
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70603607
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 09:56 schreef The_End het volgende:

[..]

Het is al eens eerder gezegd, maar België is nou juist een extreem goed argument om wel dit soort 'onzinnige regeltjes' te hebben. Heel België ziet er inmiddels uit als een kansarme wijk.
Smaken verschillen, ik vind juist de diversiteit in belgië veel leuker om te zien dan die oersaaie vinex wijkjes met 500 dezelfde woningen die zo saai zijn opgebouwd dat je spontaan een scheermesje door je aderen wil jassen.

Ik vind nog steeds dat de klant (deels) moet kunnen bepalen wat voor een soort huis hij of zij wil hebben en hoe dat er dan uit moet komen te zien. Niet iedereen wil in een postzegelvinexhuis met postzegeltuin wonen die een een of andere architecht bedacht heeft in een dronken bui.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_70603811
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 10:02 schreef Metro2005 het volgende:
Smaken verschillen, ik vind juist de diversiteit in belgië veel leuker om te zien dan die oersaaie vinex wijkjes met 500 dezelfde woningen die zo saai zijn opgebouwd dat je spontaan een scheermesje door je aderen wil jassen.
Dat is ook wel waar. Ik vind die 'standaard' bouwdozen ook niet om aan te zien, maar als je regels vrijgeeft dan krijg je andere extremen. Hele wijken die volgebouwd worden met eigengemaakte bouwsels. blauwe, gele, rode, groene, roze huizen allemaal door elkaar. Vervallen huizen. Huizen met steenstrips aan de buitenkant!
quote:
Ik vind nog steeds dat de klant (deels) moet kunnen bepalen wat voor een soort huis hij of zij wil hebben en hoe dat er dan uit moet komen te zien. Niet iedereen wil in een postzegelvinexhuis met postzegeltuin wonen die een een of andere architecht bedacht heeft in een dronken bui.
Dat vind ik ook, maar dat kan nu ook tot op zekere hoogte.
pi_70605899
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 10:09 schreef The_End het volgende:

[..]

Dat is ook wel waar. Ik vind die 'standaard' bouwdozen ook niet om aan te zien, maar als je regels vrijgeeft dan krijg je andere extremen. Hele wijken die volgebouwd worden met eigengemaakte bouwsels. blauwe, gele, rode, groene, roze huizen allemaal door elkaar. Vervallen huizen. Huizen met steenstrips aan de buitenkant!
Nou prima toch, je woont dan in ieder geval in een woning die je zelf mooi vindt. Wellicht dat je een aantal woningen in de buurt lelijk vindt, maar zoals het nu is zijn iig alle woningen in de buurt lelijk. En wellicht is het ook een goed idee om voortaan ook maar uniforme regels in de kunsten in te stellen, het idee dat mensen immers zelfstandig naar eigen fantasie een schilderij maken is beangstigend. Kijk naar afschuwelijke werken als onderstaand

pi_70606684
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 11:13 schreef Diederik_Duck het volgende:

Nou prima toch, je woont dan in ieder geval in een woning die je zelf mooi vindt. Wellicht dat je een aantal woningen in de buurt lelijk vindt, maar zoals het nu is zijn iig alle woningen in de buurt lelijk.
Dan krijg je Marokkaanse taferelen, wil je dat wel?
Allah Al Watan Al Malik
pi_70606930
je kan natuurlijk meteen af gaan geven op België omdat het je smaak niet is, maar feit is dat vrijwel niemand zijn huis paars schildert of extreem rare dingen doen (tuurlijk zitten die erbij maar die zitten in Nederland ook, de mensen die alles laten verwaarlozen, de mensen die de huizenprijs in een straat drukken omdat het eruit ziet alsof de zwager van Hyacinth er woont.. bijvoorbeeld ) , mensen zijn mensen en meestal wel t zelfde met lichte afwijkingen in smaak en dat is juist ok....

Voordeel in Vlaanderen (want Wallonië is anders, leer die 2 eens uit elkaar zien ) dat mensen wel meer vrijheid hebben en de een dus die een moderne baksteen neemt, de andere een klassiekere, de een zijn huis laat stuccen en wit schildert, de een een rond raam als slaapkamerraam, de ander 2 vierkante en ga zo maar door....

ja tis wennen maar zo'n verademing boven al die rijen en rijen standaard hetzelfde huizen met standaard hetzelfde tunhuisje omgeven door dezelfde schutting

Tis toch van de zotte dat je op je éigen stuk land niet eens mag bepalen dat je beige bakstenen wilt ipv standaard rode/ bruine? om maar een voorbeeld te noemen... Je betaalt goud geld voor land/huizen in Nederland en dan nog mag je er niet mee doen wat je zelf wilt.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_70607037
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 11:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dan krijg je Marokkaanse taferelen, wil je dat wel?
Geen probleem. Ik wil zelfs moslim worden als dat ons kan verlossen van de Vinexwijken. Verder vind ik de islamitische bouwstijl wel tof.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 11:49:34 #24
123170 alors
zlata1234
pi_70607121
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 11:13 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nou prima toch, je woont dan in ieder geval in een woning die je zelf mooi vindt. Wellicht dat je een aantal woningen in de buurt lelijk vindt, maar zoals het nu is zijn iig alle woningen in de buurt lelijk. En wellicht is het ook een goed idee om voortaan ook maar uniforme regels in de kunsten in te stellen, het idee dat mensen immers zelfstandig naar eigen fantasie een schilderij maken is beangstigend. Kijk naar afschuwelijke werken als onderstaand

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van Gogh
Picasso
Monet

OT: Behalve in oudere buurten (toen de overheid en grootschalige planologie nog niet zo'n macht hadden) is er idd belachelijk veel eenheidsworst qua woningbouw in Nederland. Ik ken een nieuwbouwwijk waar een heel gedeelte is opgebouwd uit woningen van allerlei verschillende bouwstijlen, geen huis is hetzelfde, en het is echt geen chaos, maar een nette, originele wijk. Honderd meter verderop staan idd weer meerdere ctrl+c/ctrl+v wijken met 80 dezelfde woningen op een vierkante km

[ Bericht 6% gewijzigd door alors op 03-07-2009 11:56:33 ]
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 11:54:31 #25
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_70607284
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 11:44 schreef DarkElf het volgende:
je kan natuurlijk meteen af gaan geven op België omdat het je smaak niet is, maar feit is dat vrijwel niemand zijn huis paars schildert of extreem rare dingen doen (tuurlijk zitten die erbij maar die zitten in Nederland ook, de mensen die alles laten verwaarlozen, de mensen die de huizenprijs in een straat drukken omdat het eruit ziet alsof de zwager van Hyacinth er woont.. bijvoorbeeld ) , mensen zijn mensen en meestal wel t zelfde met lichte afwijkingen in smaak en dat is juist ok....

Voordeel in Vlaanderen (want Wallonië is anders, leer die 2 eens uit elkaar zien ) dat mensen wel meer vrijheid hebben en de een dus die een moderne baksteen neemt, de andere een klassiekere, de een zijn huis laat stuccen en wit schildert, de een een rond raam als slaapkamerraam, de ander 2 vierkante en ga zo maar door....

ja tis wennen maar zo'n verademing boven al die rijen en rijen standaard hetzelfde huizen met standaard hetzelfde tunhuisje omgeven door dezelfde schutting

Tis toch van de zotte dat je op je éigen stuk land niet eens mag bepalen dat je beige bakstenen wilt ipv standaard rode/ bruine? om maar een voorbeeld te noemen... Je betaalt goud geld voor land/huizen in Nederland en dan nog mag je er niet mee doen wat je zelf wilt.
helemaal mee eens.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 3 juli 2009 @ 12:13:20 #26
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_70607902
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 11:44 schreef DarkElf het volgende:

Eens

Rijtjeshuizen
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')