Ja en ja.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:24 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Zullen we hem nog wat explosiever maken: Vind je dat men onderzoek mag blijven doen naar het transplanteren van dierenorganen (voornamelijk varkens) naar mensen toe? En zou je zo'n orgaan accepteren?
voor mij, ja en ja.
Alleen het automatisch aanmelden zou voor mij al rede zijn om mij af te melden. Ik hou er totaal niet van als anderen mij ergens voor opgeven/aanmelden.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:22 schreef Kluts het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens, maar in dit geval is de halve bevolking te laks om zo'n codicil in te vullen terwijl er een chronisch tekort aan donoren is. Het is juist erg dat zo'n maatregel het overwegen waard is.
same..quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:24 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Zullen we hem nog wat explosiever maken: Vind je dat men onderzoek mag blijven doen naar het transplanteren van dierenorganen (voornamelijk varkens) naar mensen toe? En zou je zo'n orgaan accepteren?
voor mij, ja en ja.
Ja en ja.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:24 schreef Den_Haag het volgende:
Dat is wanneer ze dat nu ineens gaan invoeren voor iedereen. Als je het vanaf je geboorte al bent dan is dat al heel anders omdat dat dan 'gewoon' isquote:Op donderdag 2 juli 2009 10:25 schreef JonKeL het volgende:
[..]
Alleen het automatisch aanmelden zou voor mij al rede zijn om mij af te melden. Ik hou er totaal niet van als anderen mij ergens voor opgeven/aanmelden.
Ja en Neequote:Op donderdag 2 juli 2009 10:24 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
voor mij, ja en ja.
Ik vind het een geweldig idee.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:31 schreef kingmob het volgende:
Ik zou de stelling wel willen aanpassen naar iets wat gek genoeg nooit voorgesteld wordt en veel kritiek wegneemt:
Zou je het OK vinden als het je plicht wordt om te kiezen voor wel of geen donor. Dus geen standaardkeuze, maar wel dwang voor EEN keuze, die je natuurlijk altijd kan verranderen?
Persoonlijk zou ik dit al veel beter vinden. Het is nog altijd je recht om over je eigen lichaam te beslissen en een overheid die daarover beslist zint me niet. Verplicht kiezen heft dat moreel bezwaar op terwijl laksheid geen optie meer is.
jij hebt het wel vaker een over dit soort dingen gehad, van dichtbij meegemaakt ?quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:27 schreef Kluts het volgende:
Dames zouden jullie een jongen kwalijk nemen als...
Ook 'n interessante stelling.
Er zijn voldoende momenten om mensen daarna te vragen (bijvoorbeeld verlengen van het paspoort). Ik vermoed dat ernstige sancties niet echt nodig zijn. Een boete per dag niet geregistreerd is voldoende.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:32 schreef Kluts het volgende:
[..]
Ik vind het een geweldig idee.
Maar ik vraag me af hoe je mensen daartoe kan verplichten, vooral in verband met de sancties die je dan op zou moeten gaan leggen.
Waarom niet? Een varken zit genetisch gezien hetzelfde in elkaar als een mens, dus het kan gewoon.quote:
Goed antwoord ook van jequote:Op donderdag 2 juli 2009 10:27 schreef Kluts het volgende:
Dames zouden jullie een jongen kwalijk nemen als...
Ook 'n interessante stelling.
Ja.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:31 schreef kingmob het volgende:
Ik zou de stelling wel willen aanpassen naar iets wat gek genoeg nooit voorgesteld wordt en veel kritiek wegneemt:
Zou je het OK vinden als het je plicht wordt om te kiezen voor wel of geen donor. Dus geen standaardkeuze, maar wel dwang voor EEN keuze, die je natuurlijk altijd kan verranderen?
Dat wantrouwen heb ik ook. Het idee dat als puntje bij paaltje komt, de artsen niet het uiterste zullen doen om me in leven te houden. Want anderen zouden wel geholpen zijn met mijn organen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:25 schreef kingmob het volgende:
Daarom ben ik tegen, het effect is niet groot genoeg voor zo'n dwingend mechanisme. Ik heb geen codicil, maar iedereen is op de hoogte dat ik alles wil geven. Ik vertrouw artsen namelijk niet
Serieus?!quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:36 schreef Howl het volgende:
Dat wantrouwen heb ik ook. Het idee dat als puntje bij paaltje komt, de artsen niet het uiterste zullen doen om me in leven te houden. Want anderen zouden wel geholpen zijn met mijn organen.
Ik zie meer heil in het laten groeien van organen a.d.v eigenmateriaalquote:Op donderdag 2 juli 2009 10:34 schreef Kluts het volgende:
[..]
Waarom niet? Een varken zit genetisch gezien hetzelfde in elkaar als een mens, dus het kan gewoon.
Ach, daar merk ik zelf toch niets meer van dus wat zou dat uitmaken?quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:36 schreef Howl het volgende:
Morgen
[..]
Dat wantrouwen heb ik ook. Het idee dat als puntje bij paaltje komt, de artsen niet het uiterste zullen doen om me in leven te houden. Want anderen zouden wel geholpen zijn met mijn organen.
Nooit die docu gezien waar een nederlandse arts euthenasie verantwoord omdat anders de organen van de patient verloren gaan? Artsen bekommeren zich niet om jou persoonlijk, als ze denken dat jij weinig kans maakt en ze weten dat met jou hart iemand anders nog lang kan leven, dan zouden ze wel eens voortijdig kunnen stoppen jaquote:
En wat als er op het moment dat jouw leven gered moet worden alleen een dierlijk orgaan beschikbaar is?quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:38 schreef mrbox het volgende:
Ik zie meer heil in het laten groeien van organen a.d.v eigenmateriaalhet is dan lichaamseigen en daardoor heb je ook geen afstotingsverschijnselen. Hoe zit het met dierlijke ziektes waar een mens nu nog niet zo vatbaar voor is en het hebben van dierlijke organen?
Nee, nooit gezien. Maar als ik kijk naar mijn oma bijvoorbeeld, dan hadden artsen wel eerder in mogen grijpen, wat mij betreft. Dan hadden wat van haar organen wél gebruikt kunnen worden voor donatie.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:40 schreef kingmob het volgende:
Nooit die docu gezien waar een nederlandse arts euthenasie verantwoord omdat anders de organen van de patient verloren gaan? Artsen bekommeren zich niet om jou persoonlijk, als ze denken dat jij weinig kans maakt en ze weten dat met jou hart iemand anders nog lang kan leven, dan zouden ze wel eens voortijdig kunnen stoppen ja
Ja dat is dan niet zo moeilijke keuzequote:Op donderdag 2 juli 2009 10:40 schreef Nouk84 het volgende:
[..]
En wat als er op het moment dat jouw leven gered moet worden alleen een dierlijk orgaan beschikbaar is?
Dat, inderdaad. Plus dat er in de gezondheidszorg soms afwegingen worden gemaakt, waar ik van ga rillen. Een terminale kankerpatiënt kan met een dure behandeling langer leven en heeft meer kans op remissie. Denk je dat die behandeling dan altijd gegeven wordt? Soms wordt dan botweg gezegd dat de patiënt te oud is of afgeschreven is.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:40 schreef kingmob het volgende:
Nooit die docu gezien waar een nederlandse arts euthenasie verantwoord omdat anders de organen van de patient verloren gaan? Artsen bekommeren zich niet om jou persoonlijk, als ze denken dat jij weinig kans maakt en ze weten dat met jou hart iemand anders nog lang kan leven, dan zouden ze wel eens voortijdig kunnen stoppen ja
Ja.quote:Op donderdag 2 juli 2009 09:59 schreef erikje14 het volgende:
Stelling: iedereen zou automatisch orgaandonor moeten zijn tenzij ze er bezwaar tegen maken (opt-out)
Hoi!quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:49 schreef automatic_ het volgende:
Hoi allemaal
Waar gaat het vandaag over?
Ik zie hetquote:
Ik kan mij wel voorstellen dat men niet "langer" doorgaat, maar om het dan meteen euthanasie te noemen gaat mij te ver.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:53 schreef Nouk84 het volgende:
dawg zegt: Wat er gezegd wordt over euthanasie is bullshit
Nee, want ik ben geen fan van bloedgevenquote:Op donderdag 2 juli 2009 10:54 schreef erikje14 het volgende:
Iedereen wel bloeddonor dan? dat is volgens mij meer moeite dan je codicil regelen
Ook niet iedereen is donor, dus bloeddonor al helemaal niet, denk ik.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:54 schreef erikje14 het volgende:
Iedereen wel bloeddonor dan? dat is volgens mij meer moeite dan je codicil regelen
Inderdaad..quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:54 schreef automatic_ het volgende:
Ik kan mij wel voorstellen dat men niet "langer" doorgaat, maar om het dan meteen euthanasie te noemen gaat mij te ver.
Niets mis met gezonde paranoia.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:40 schreef kingmob het volgende:
[..]
Mjah, en dan snel aanmelden als donor als je wat nodig hebt, volgens mij kun je na een transplantatie ook niet meer doneren dus ben je alsnog klaarquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:02 schreef automatic_ het volgende:
Stelling: Mensen die geen donor (willen) zijn, hebben geen recht om zelf iets te krijgen
"Snel aanmelden" werkt ook niet met die wachtlijsten, dus daar heeft zo'n persoon - volgens mij - niets aanquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:04 schreef erikje14 het volgende:
[..]
Mjah, en dan snel aanmelden als donor als je wat nodig hebt, volgens mij kun je na een transplantatie ook niet meer doneren dus ben je alsnog klaar
Gaat niet op, er staat toch in hun eed dat ze elk ziek mens moeten helpen?quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:02 schreef automatic_ het volgende:
Stelling: Mensen die geen donor (willen) zijn, hebben geen recht om zelf iets te krijgen
Klopt, maar niet in mijn eed en (misschien) ook niet in jouw eedquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:09 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Gaat niet op, er staat toch in hun eed dat ze elk ziek mens moeten helpen?
Vanavond lekker simpelquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:07 schreef automatic_ het volgende:
Blegh. Vanavond op het werk eten. Met dit weer heb ik al weinig honger & dan heb ik helemaaal geen zin in dat "voedsel"
Kijk, dat is beterquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Vanavond lekker simpeldunne plakjes biefstuk, stokbroodje, salade
Ja. Naar mogelijkheden. Dus laten we die mogelijkheden via de zorgpolitiek (die uitstekend door non-medici bepaald kan worden) aangestuurd worden. Elk systeem kan bespeeld worden, ook de mooie intenties van de Hippocratische eed.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:09 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Gaat niet op, er staat toch in hun eed dat ze elk ziek mens moeten helpen?
Soep & een stokbroodje gaat het worden denk ikquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Vanavond lekker simpeldunne plakjes biefstuk, stokbroodje, salade
Hou je daar ook aan vast als stel 1 van je ouders geen donor is en hij op het punt ligt te sterven en de dokter doodleuk zegt: "Nee, u krijgt geen vervangend orgaan omdat u geen donor bent."quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Klopt, maar niet in mijn eed en (misschien) ook niet in jouw eed
Ik vind mensen die géén donor zijn (omdat ze het niets vinden bladiebla) ook geen/minder/whatever recht hebben op een orgaan. Ik ben nogal een fan van het "voor wat, hoort wat"-principe
Dat is bij mij niet van toepassing, dus daar hoef/ga ik niet over nadenken.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:12 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Hou je daar ook aan vast als stel 1 van je ouders geen donor is en hij op het punt ligt te sterven en de dokter doodleuk zegt: "Nee, u krijgt geen vervangend orgaan omdat u geen donor bent."
Bah, opwarmmaaltijdenquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Kijk, dat is beter
Ik moet op mijn werk eten & dat zijn van die opwarmmaaltijden
Dat is helaas vaak zo inderdaad.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja. Naar mogelijkheden. Dus laten we die mogelijkheden via de zorgpolitiek (die uitstekend door non-medici bepaald kan worden) aangestuurd worden. Elk systeem kan bespeeld worden, ook de mooie intenties van de Hippocratische eed.
Dan zeg ik:quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:12 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Hou je daar ook aan vast als stel 1 van je ouders geen donor is en hij op het punt ligt te sterven en de dokter doodleuk zegt: "Nee, u krijgt geen vervangend orgaan omdat u geen donor bent."
Spannend, maarquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:16 schreef Nouk84 het volgende:
Even![]()
![]()
Ik heb net uit pure nieuwsgierigheid het UZB gebeld waar de vacature van het tweede gesprek van afgelopen dinsdag via loopt. Ze hebben vanochtend doorgekregen dat ze graag met mij willen starten, maar intern nog aan het overleggen zijn hoe ze dat contractueel willen doen. Maar het lijkt er dus op dat het helemaal goed zit!
Morgen definitief, nog even duimen!
Goed dan vraag ik het anders. Wat als je later een kind hebt van 10 (er is geen leeftijd gebonden aan donor worden) en hij/zij krijgt een ongeluk maar is geen donor?quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:13 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Dat is bij mij niet van toepassing, dus daar hoef/ga ik niet over nadenken.
Ik vind het gewoon hypocriet als je zelf geen donor bent, maar als het nodig is, dan wil je zelf wel iets ontvangen.
Neem je toch een salade mee ofzo?quote:
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:16 schreef Nouk84 het volgende:
Even![]()
![]()
Ik heb net uit pure nieuwsgierigheid het UZB gebeld waar de vacature van het tweede gesprek van afgelopen dinsdag via loopt. Ze hebben vanochtend doorgekregen dat ze graag met mij willen starten, maar intern nog aan het overleggen zijn hoe ze dat contractueel willen doen. Maar het lijkt er dus op dat het helemaal goed zit!
Morgen definitief, nog even duimen!
quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:16 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Goed dan vraag ik het anders. Wat als je later een kind hebt van 10 (er is geen leeftijd gebonden aan donor worden) en hij/zij krijgt een ongeluk maar is geen donor?
quote:Iedereen die twaalf jaar of ouder is en in Nederland woont, kan zijn of haar keuze over orgaan- en weefseldonatie in het Donorregister laten vastleggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |