Dat kan wel (en dat blijkt). Ik heb 'helaas' ervaring met een 8-jarige die over dingen spreekt alsof het een kleine volwassene is en dus ook gefundeerd keuzes kan maken, inclusief depressief gedrag. Dat mensen vinden dat het 'koud' is, is volgens mij alleen omdat dat 'zo hoort' (het is immers niet gewoon dat tienjarigen die keuzes maken).quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:28 schreef nikk het volgende:
Maar je kan niet met droge ogen beweren dat je een dergelijke keuze van een tienjarige respecteert.
Bewust accepteren van die keuze maakt het m.i. alleen maar kwalijker. We kunnen wel blijven hangen in vaagheden, maar wat zeg je eigenlijk als je een keuze respecteert of accepteert? Het zijn geen inhoudsloze woorden.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee. Ook omdat ze dat daadwerkelijk zo vinden en dus niet kwaad op hem zijn en zijn keuze níét accepteren.
Jij weet toch niet wat de reden van het respecteren van de keuze die het kind heeft gemaakt is? Ik vind het moeilijk te begrijpen waarom je er dan toch een uitspraak over kunt doen, dat je het respecteren van de keuze kwalijker noemt.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:37 schreef nikk het volgende:
Bewust accepteren van die keuze maakt het m.i. alleen maar kwalijker. We kunnen wel blijven hangen in vaagheden, maar wat zeg je eigenlijk als je een keuze respecteert of accepteert? Het zijn geen inhoudsloze woorden.
Wanneer iemand handelings- of volledig geestesbekwaam is is een discutabel onderwerp. Maar stellen dat acht- en tienjarigen over dergelijke zaken een weloverwogen keuze kunnen maken is m.i. nonsens.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat kan wel (en dat blijkt). Ik heb 'helaas' ervaring met een 8-jarige die over dingen spreekt alsof het een kleine volwassene is en dus ook gefundeerd keuzes kan maken, inclusief depressief gedrag. Dat mensen vinden dat het 'koud' is, is volgens mij alleen omdat dat 'zo hoort' (het is immers niet gewoon dat tienjarigen die keuzes maken).
Het is een gebrek aan inlevingsvermogen (wat ik persoonlijk niet eens te verwijten vind...).
Een half uur is nog tot daar aan toe. Maar ik heb al twee keer in de "killer train" gezeten, en dan zit je gewoon minstens twee uur vast midden in de rimboe. Één van die keren zat ik in de trein naar Schiphol (zelf gelukkig met een andere bestemming) en zaten mensen overal om me heen zich voor te bereiden op het missen van een vlucht. Da's wat vervelender.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 21:31 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Wel, jij vindt het nog tragisch. Andere mensen vinden het vooral tragisch dat ze een half uurtje later thuiskomen, en wensen zelfmoordenaars de meest vreselijke zaken toe. Mogen ze doen hoor, daar is het een forum voor. Maar het geeft wel aan dat een zelfmoordenaar op weinig medeleven hoeft te rekenen.
Wat je dan zegt? Dat je vindt dat 'ie het zelf bepaalt heeft en dat je hem daarin steunt. Hij heeft die keuze bewust gemaakt imo. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar je 'bent hem niet', maar het wel accepteren als dát zijn keuze is. Het zegt niets over dat ze het prettig vinden, ofzo.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:37 schreef nikk het volgende:
[..]
Bewust accepteren van die keuze maakt het m.i. alleen maar kwalijker. We kunnen wel blijven hangen in vaagheden, maar wat zeg je eigenlijk als je een keuze respecteert of accepteert? Het zijn geen inhoudsloze woorden.
Mja....dat kan. We verschillen daarover van mening.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:43 schreef nikk het volgende:
[..]
Wanneer iemand handelings- of volledig geestesbekwaam is is een discutabel onderwerp. Maar stellen dat acht- en tienjarigen over dergelijke zaken een weloverwogen keuze kunnen maken is m.i. nonsens.
Hoe kun je als buitenstaander, iemand die verder af staat van deze zaak dan een directeur basisschool of als een ouder van een kind, van mening zijn dat de personen die dicht bij de zaak staan, een verkeerde kijk op zaken kunnen hebben? Je hebt geen aanwijzingen dat er iets anders aan de hand kan zijn. Je kunt volgens mij dan ook met geen mogelijkheid concluderen dat wat de ouders zeggen, nonsens kan zijn. Onmogelijk. Doe je dat wel, dan laat dat volgens mij zien dat je weinig tot geen inlevingsgevoel hebt.quote:Bas is dood. Daar koos hij zelf voor.
Zie ook:
Bas (10) uit Groesbeek maakte zelf een eind aan zijn leven
Dat laatste is belangrijk om te weten, zegt John Peters, directeur van basisschool 't Vossenhol in Groesbeek. Bas was de enige jongen in een gezin van vijf kinderen. Zijn ouders hechten eraan de wereld te laten weten dat hun zoon er zelf voor heeft gekozen dit leven te verlaten. "Ze zijn naturlijk kapot van zijn dood, maar respecteren dat hij hiervoor koos. Hoe gek dat misschien ook klinkt."
Hangt van het soort ouders af. Als je genoeg liefde voor je kind op kan brengen en je bent gezegend met een gezond denkvermogen dan kan je niet anders dan zeggen dat je het respecteert. Het is de hoogste vorm van liefde.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Je kan ook doorschieten in respect en empathie. Of moeten we ook de keuze van een tienjarige om zich te laten uitwonen door een zwemleraar respecteren? Begrijp me niet verkeerd. Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is en het is begrijpelijk dat de ouders het op een eigen manier willen verwerken. Maar je kan niet met droge ogen beweren dat je een dergelijke keuze van een tienjarige respecteert.
Zelfmoord is zelden het gevolg van een weloverwogen keuze maar meestal van wanhoop, geen uitweg meer zien etcetera. Maar je doet geen recht aan deze jongen om hem minder capabel te achten zijn emoties te uiten, depressief te zijn enz. dan iemand anders.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:43 schreef nikk het volgende:
[..]
Wanneer iemand handelings- of volledig geestesbekwaam is is een discutabel onderwerp. Maar stellen dat acht- en tienjarigen over dergelijke zaken een weloverwogen keuze kunnen maken is m.i. nonsens.
Ik heb voldoende inlevingsvermogen. Gelukkig ook realiteitszin.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:57 schreef vanhal het volgende:
Wat staat er in de gelderlander. Nou, dit:
[..]
Hoe kun je als buitenstaander, iemand die verder af staat van deze zaak dan een directeur basisschool of als een ouder van een kind, van mening zijn dat de personen die dicht bij de zaak staan, een verkeerde kijk op zaken kunnen hebben? Je hebt geen aanwijzingen dat er iets anders aan de hand kan zijn. Je kunt volgens mij dan ook met geen mogelijkheid concluderen dat wat de ouders zeggen, nonsens kan zijn. Onmogelijk. Doe je dat wel, dan laat dat volgens mij zien dat je weinig tot geen inlevingsgevoel hebt.
Dat bepaal jij zelf niet maar dat bepaalt je omgeving nog altijd.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:09 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik heb voldoende inlevingsvermogen. Gelukkig ook realiteitszin.
Het is hooguit ongewoon, maar om te stellen dat het nooit voorkomt is het onderschatten van de mens, mijn inziens.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:43 schreef nikk het volgende:
[..]
Second that...quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Hangt van het soort ouders af. Als je genoeg liefde voor je kind op kan brengen en je bent gezegend met een gezond denkvermogen dan kan je niet anders dan zeggen dat je het respecteert. Het is de hoogste vorm van liefde.
Och, de ouders geven die verklaring in een tijd waar ze onder zeer hoge stress staan, ze hebben net hun kind verloren op een manier die zeer uitzonderlijk is en moeten dan een publiek statement maken. Dat ze daarin wellicht hun zoon, zover dat nog kan, in bescherming nemen is hun nauwelijks kwalijk te nemen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 13:52 schreef nikk het volgende:
[..]
Het respecteren van een keuze om je leven te ontnemen bij een tienjarige? Ik kan begrijpen dat ouders zoiets zeggen om een dergelijke gebeurtenis te kunnen verwerken. Maar zo'n uitspraak is m.i. inhoudelijk volstrekt belachelijk.
Precies.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:22 schreef Semisane het volgende:
Och, de ouders geven die verklaring in een tijd waar ze onder zeer hoge stress staan, ze hebben net hun kind verloren op een manier die zeer uitzonderlijk is en moeten dan een publiek statement maken. Dat ze daarin wellicht hun zoon, zover dat nog kan, in bescherming nemen is hun nauwelijks kwalijk te nemen.
Het laatste waar ze zich druk om gaan maken, denk ik, is of de uitspraak belachelijk overkomt op andere mensen.
Een keer een film gezien waar het gebeurde? En niet echt rekening houdend met de gevolgen?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:23 schreef J2ZGTE het volgende:
hoe dan?
Hoe kan je daaraan denken op die leeftijd? Iets gruwelijks recentelijk meegemaakt? teringg..
Rest in peace little one.
Gelukkig bestaat mijn omgeving niet uit posters op FOK!.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat bepaal jij zelf niet maar dat bepaalt je omgeving nog altijd.
Uit je posts hier blijkt het tegendeel. Je hebt vooral het vermogen tot veroordelen.
Intelligentie is niet hetzelfde als handelings- of geestesbekwaam zijn. Toon mij één tienjarige die op dit gebied een weloverwogen keuze kan maken. Of op welk ander gebied dan ook inzake belangrijke levensvraagstukken.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:16 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het is hooguit ongewoon, maar om te stellen dat het nooit voorkomt is het onderschatten van de mens, mijn inziens.
Er zijn kinderen van 10 die zo briljant en intelligent zijn, dat je normaal gesproken zou zeggen dat ze op die leeftijd niet de kennis kunnen hebben die tentoonspreiden, als dat dus de ene kant van extreme gevallen zijn, zullen die in negatieve zin ook wel voorkomen.
Beide zullen zo zeldzaam zijn, dat we over het algemeen er geen rekening mee houden, maar dat ligt meer aan ons eigen gebrek aan inlevingsvermogen, dan aan die extreme gevallen.
Misschien heeft hij het wel geprobeerd maar waren zijn problemen gewoon niet op te lossen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:03 schreef Bastard het volgende:
Hij had in ieder geval niet het idee dat hij bij zn ouders terecht kon met zijn problemen.
Juist die hele mal waar men vindt dat kinderen in moeten passen verergert dit soort problemen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat kan wel (en dat blijkt). Ik heb 'helaas' ervaring met een 8-jarige die over dingen spreekt alsof het een kleine volwassene is en dus ook gefundeerd keuzes kan maken, inclusief depressief gedrag. Dat mensen vinden dat het 'koud' is, is volgens mij alleen omdat dat 'zo hoort' (het is immers niet gewoon dat tienjarigen die keuzes maken).
Het is een gebrek aan inlevingsvermogen (wat ik persoonlijk niet eens te verwijten vind...).
Soortgelijke reacties kan je vast ook lezen op de website van Martijn.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Juist die hele mal waar men vindt dat kinderen in moeten passen verergert dit soort problemen.
Met het zelfde onbegrip waarmee users nu reageren op zijn dood (huh? zelfmoord? Kan niet. Op die leeftijd speelde ik met mijn knikkers) is hij misschien in zijn leven benaderd.
Wat heeft dat er nou mee te maken?quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Soortgelijke reacties kan je vast ook lezen op de website van Martijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |