Bronquote:'Ministers moeten tussentijds geëvalueerd worden'
Uitgegeven: 30 juni 2009 09:08
Laatst gewijzigd: 30 juni 2009 09:28
AMSTERDAM – Fractievoorzitter Alexander Pechtold van D66 pleit voor een tussentijdse evaluatie van ministers en staatssecretarissen.
"Zelfs de grootste kneus kan blijven zitten om dat de coalitiepartijen elkaar in een kramp houden. "Dat zegt hij in een vraaggesprek met NU.nl.
Volgens het Kamerlid moeten de evaluaties jaarlijks of halverwege een kabinetsperiode worden gedaan.
"Ik zou het fantastisch vinden als de top van het kabinet kijkt hoe het staat met het personeelsbeleid. Zijn er ministers of staatssecretarissen die minder voldoen en moeten die geen plaats gaan maken?"
Geloofwaardigheid
Pechtold wijst op de geloofwaardigheid van de bewindslieden. "Het moet wel heel bont zijn wil iemand aftreden. Dat maakt de afstand tot het politiek proces en het onbegrip bij veel mensen alleen maar groter", legt Pechtold uit.
Het Kamerlid noemt de huidige staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat, minister Van Middelkoop van Defensie en minister Cramer van Volkshuisvesting kandidaten om te evalueren. "Het is geen afstraffing maar we willen gewoon de beste kwaliteit op portefeuilles."
Belang
Daarnaast wil Pechtold dat tijdens de evaluaties ook wordt gekeken naar het belang van een ministerie.
"Het ministerie van Jeugd en Gezin van minister Rouvoet moet veel meer macht krijgen zodat er echt wat van het Jeugdbeleid kan worden gemaakt. Andere portefeuilles moeten dan macht afstaan."
Hij heeft hier wel gewoon gelijk, KK.quote:"Zelfs de grootste kneus kan blijven zitten om dat de coalitiepartijen elkaar in een kramp houden. "Dat zegt hij in een vraaggesprek met NU.nl.
Maar dat doet niks af aan het feit dat ministers wel goed werk moeten afleveren. En wat goed werk is valt redelijk te meten. Wil je dus een incompetente en slecht presterende (Huizinga, Verburg) laten zitten omdat hen vervangen je doet denken aan CEO's? Dat is pas irreëel nadenken.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 09:47 schreef Klopkoek het volgende:
Pechtold ontpopt zich andermaal als een neoliberaal. Iemand die het vak van minister ziet als een zogenaamd neutrale managerachtige baan wat je zou moeten vergelijken met CEO's van het bedrijfsleven.
Rot op, Pechtold.
Op zich heeft Pechtold gelijk dat op dit moment zelfs de grootste kneuzen 4 jaar lang aan kunnen blijven als ze dat willen en dat dat op de langere termijn wellicht niet gewenst is, enkel is dit wel een vrij onpraktisch plan, denk ik. Daarbij is idd het korte-termijn denken een risico.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 09:44 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Bron
Het idee klinkt goed, maar de vraag is natuurlijk of dit niet nóg meer tot korte-termijn plannen gaat leiden om maar te laten zien dat je wel goed werk doet. Aan de andere kant is het logisch dat werknemers geregeld een evaluatie krijgen. Zie niet in waarom dit anders zou moeten zijn voor ministers. We willen toch de beste persoon er hebben en als iemand niet (voldoende) presteert zou diegene er, zoals Pechtold zegt, niet vier jaar lang op zijn/haar post moeten blijven omdat diegene geen grove fouten maken welke aftreding rechtvaardigen.
Dat komt vaker voor bij Klopkoek...quote:
Kun je nu ook even met argumenten onderbouwen waarom dit plan slecht zou zijn?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 09:47 schreef Klopkoek het volgende:
Pechtold ontpopt zich andermaal als een neoliberaal. Iemand die het vak van minister ziet als een zogenaamd neutrale managerachtige baan wat je zou moeten vergelijken met CEO's van het bedrijfsleven.
Rot op, Pechtold.
Niet echt bepaald 1 van zijn betere plannen, nee.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:01 schreef GoeRoe86 het volgende:
Wat Pechtold zegt klinkt leuk maar betekend alleen maar nog meer populisme in de politiek. Begrijp me niet verkeerd, ik ben grote fan van Pechtold en de D66 maar dit plan gaat niet werken denk ik
Ik vind vooral dit onderdeel van het plan toch wel erg sterk:quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:02 schreef Semisane het volgende:
[..]
Niet echt bepaald 1 van zijn betere plannen, nee.
En misschien kan tijdens zo'n evaluatie ook even aan Plasterk worden duidelijk gemaakt dat ie zich met serieuze zaken bezig moet houden in plaats van een museumpje.quote:Daarnaast wil Pechtold dat tijdens de evaluaties ook wordt gekeken naar het belang van een ministerie.
"Het ministerie van Jeugd en Gezin van minister Rouvoet moet veel meer macht krijgen zodat er echt wat van het Jeugdbeleid kan worden gemaakt. Andere portefeuilles moeten dan macht afstaan."
Dat is op zich wel een goede suggestie idd, dat zou dan ook wel praktisch zijn, maar het evalueren van ministers en staatssecretarissen niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:14 schreef doubleyouteaare het volgende:
[..]
Ik vind vooral dit onderdeel van het plan toch wel erg sterk:
Ho ho, hier ga jij aan het feit voorbij dat Plasterk zich helemaal niet wilde bezig houden met die museum, maar dat de 2de kamer daar moeilijk over deed.quote:En misschien kan tijdens zo'n evaluatie ook even aan Plasterk worden duidelijk gemaakt dat ie zich met serieuze zaken bezig moet houden in plaats van een museumpje.
Ieder mens met hersens ziet in dat Pechtold gelijk heeft. Achterlijk linksmensch. (excuses voor het pleonasme).quote:Op dinsdag 30 juni 2009 09:47 schreef Klopkoek het volgende:
Rot op, Pechtold.
Die kriigen ze bij de verkiezingen. Functioneringsgesprekken met kortere interval zorgen er alleen voor dat politici nog minder naar de langere termijn gaan kijken en meer naar de korte termijn.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:49 schreef EchtGaaf het volgende:
Iedere kneus krijgt toch een functioneringsgesprek? Waarom zij dan niet?
Dus op zich geen gek idee.
Of juist niet. Alleen als die evaluaties zouden worden afgenomen door de kiezer heeft desbetreffende minister een reden om korte termijndoelen na te gaan streven. Wanneer er bijvoorbeeld een evaluatiecommissie in het leven zou worden geroepen die voorbij gaat aan de korte termijndoelen en puur en alleen naar het functioneren van de minister of staatssecretaris kijkt kun je juist een prikkel afgeven. Probleem is dan waaruit die commissie zou moeten bestaan. Pechtold noemt 'de top van het kabinet'... weet niet precies wat ie daar mee bedoelt, want het kabinet kent als top uitsluitend een primus inter pares. Zou zelf eerder denken aan een commissie binnen ieder ministerie zelf ofzoiets.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:01 schreef GoeRoe86 het volgende:
Wat Pechtold zegt klinkt leuk maar betekend alleen maar nog meer populisme in de politiek.
Mijn oprechte excuses aan Plasterk.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:41 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ho ho, hier ga jij aan het feit voorbij dat Plasterk zich helemaal niet wilde bezig houden met die museum, maar dat de 2de kamer daar moeilijk over deed.
Plasterk wilde meegaan in wat met plaatselijk in Arnhem wilde gaan doen, maar de 2de kamer wilde het museum hoe dan ook bij dat andere museum. Je hebt gelijk dat een minister zich niet bezig moet houden met een museum, maar dat geld te meer voor de 2de kamer. Belachelijk dat men daaraan tijd heeft besteed.
Na de verkiezingen kunnen ministers/staatssecretarissen zich niet meer verbeteren. Na een 'functioneringsgesprek' wel.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:54 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Die kriigen ze bij de verkiezingen. Functioneringsgesprekken met kortere interval zorgen er alleen voor dat politici nog minder naar de langere termijn gaan kijken en meer naar de korte termijn.
Waarom niet?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:06 schreef Klopkoek het volgende:
'Goed presteren' kun je niet kwantificeren. Moet je ook niet willen.
Klagen over verrot gescholden worden terwijl je zelf niks anders meer kan dan schelden.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:06 schreef Klopkoek het volgende:
Ik wordt hier gewoon weer verrot gescholden maar feit is dat je het ministersvak niet kunt vergelijken met dat van een CEO. 'Goed presteren' kun je niet kwantificeren. Moet je ook niet willen. Daarom is Pechtold gewoon een vuige neoliberaal.
Ken je dat verhaal van die klok en die klepel?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:06 schreef Klopkoek het volgende:
Ik wordt hier gewoon weer verrot gescholden maar feit is dat je het ministersvak niet kunt vergelijken met dat van een CEO. 'Goed presteren' kun je niet kwantificeren. Moet je ook niet willen. Daarom is Pechtold gewoon een vuige neoliberaal.
Ik vind de waarde van lange termijnspolitiek belangrijker dan het feit dat de burgers een keer per jaar weer eens mogen kankeren. Want laten we wel zijn, men doet niets anders dan kankerenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:10 schreef doubleyouteaare het volgende:
[..]
Na de verkiezingen kunnen ministers/staatssecretarissen zich niet meer verbeteren. Na een 'functioneringsgesprek' wel.
Dan moet je klagen over verkiezingen, niet over een evaluatie.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:17 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Ik vind de waarde van lange termijnspolitiek belangrijker dan het feit dat de burgers een keer per jaar weer eens mogen kankeren. Want laten we wel zijn, men doet niets anders dan kankeren
Maar een minister is in feite toch de (gekozen) leider van het departement of ministerie?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 09:47 schreef Klopkoek het volgende:
Rot op, Pechtold.
Verkiezingen zijn een noodzakelijk kwaad. Zogenaamde evaluatie niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:18 schreef doubleyouteaare het volgende:
[..]
Dan moet je klagen over verkiezingen, niet over een evaluatie.
Een verkiezing heeft te maken met wat jij het kankeren van het volk noemt.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:22 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Verkiezingen zijn een noodzakelijk kwaad. Zogenaamde evaluatie niet.
quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:28 schreef GoeRoe86 het volgende:
Wie zou er moeten bijsturen? Waarom denk je dat er nu niet bijgestuurd wordt?
En ja, 'de top van het kabinet' is een vage term.quote:"Ik zou het fantastisch vinden als de top van het kabinet kijkt hoe het staat met het personeelsbeleid. Zijn er ministers of staatssecretarissen die minder voldoen en moeten die geen plaats gaan maken?"
Het volk evalueert in dit plan niet.quote:Ik vind dat beter dan dat het volk dat gaat evalueren.
Dat dus. En de oppositie is natuurlijk niet snel geneigd om tot een positief oordeel te komen. Het lijkt me dan ook weinig zinvol, zeker omdat veel bestuurszaken nu eenmaal betrekking hebben op de langere termijn. De huidige situatie, waar de kiezer en partijen een oordeel vormen d.m.v. verkiezingen en hun kandidaten, lijkt me alsnog de meest werkbare.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:07 schreef Hexagon het volgende:
Het is wel zo dat zwakke ministers vaak gedekt worden door coalitiebelangen.
Ik ben alleen benieuwd hoe Alexander deze functioneringsgesprekken concreet wil invullen zonder dat coalitiebelangen de zaak beinvloeden. Geen enkele partij stuurt graag zijn ministers weg.
Ho, ho, het functioneren van Vogelaar werd niet door de kamer of het kabinet geevalueerd. Zij werd door de partij geevalueerd, met en door de partijvoorzitter die is verkozen door een paar honderd partijleden. Zij is dan ook gewipt omdat ze electoraal slecht lag, niet omdat ze een slecht minister was. Dat was ze wel, maar dat was niet de reden.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een slecht idee van Pechtold, dit maakt de grens tussen kamer en kabinet juist nog diffuser waardoor er nog veel meer koehandel op gaat treden. Bovendien evalueert het kabinet weldegelijk, vraag maar aan mevrouw Vogelaar, en ten tweede heeft de kamer het instrument van een motie van wantrouwen, als ze dat nu eens wat vaker zouden gebruiken.
Natuurlijk kan dat wel. Simpelweg kijken in hoeverre de vooraf gestelde doelstellingen gehaald zijn is al een optie. Daarbij kun je bovendien ook best rekening houden met eventuele onverwachte omstandigheden. Daarnaast zijn er simpelweg ook bepaalde aspecten van het functioneren die an sich wel genoeg zijn om het labeltje ongeschikt op een minister of staatssecretaris te plakken. Ik vind het nogal aristocratisch om te stellen dat dit soort functies niet vatbaar zouden zijn voor evaluatie in tegenstelling tot de simpele productiemedewerkers bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:06 schreef Klopkoek het volgende:
Vogelaar werd bovenal door GeenStijl geevalueerd.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ho, ho, het functioneren van Vogelaar werd niet door de kamer of het kabinet geevalueerd. Zij werd door de partij geevalueerd, met en door de partijvoorzitter die is verkozen door een paar honderd partijleden. Zij is dan ook gewipt omdat ze electoraal slecht lag, niet omdat ze een slecht minister was. Dat was ze wel, maar dat was niet de reden.
Op populisme kun je een minister ook wegsturen dus ik denk dat dat wel meevalt.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:01 schreef GoeRoe86 het volgende:
Wat Pechtold zegt klinkt leuk maar betekend alleen maar nog meer populisme in de politiek. Begrijp me niet verkeerd, ik ben grote fan van Pechtold en de D66 maar dit plan gaat niet werken denk ik
Vogelaar was partijpolitiek, geen kabinetsbesluit.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een slecht idee van Pechtold, dit maakt de grens tussen kamer en kabinet juist nog diffuser waardoor er nog veel meer koehandel op gaat treden. Bovendien evalueert het kabinet weldegelijk, vraag maar aan mevrouw Vogelaar, en ten tweede heeft de kamer het instrument van een motie van wantrouwen, als ze dat nu eens wat vaker zouden gebruiken.
Idd, maar dan kunnen ze op dit moment wel bijna de hele club naar huis sturen. Balkenende en Bos voor opquote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:11 schreef Horloge het volgende:
In landen als Frankrijk en Engeland is het heel normaal dat eens in de zoveel tijd schoon schip wordt gemaakt wat betreft niet-functionerende ministers. Lijkt me een goede traditie om hier ook in te voeren, bij slechte ministers is namelijk helemaal niemand in het land gebaat.
Hoe doe je dat?quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:46 schreef AgLarrr het volgende:
Ik heb gemengde gevoelens tegenover dit voorstel. Ik weet alleen wel waar het vandaan komt. Binnen D66 wordt er op gehamerd dat toekomstig bestuurders hun verantwoordelijkheden nemen, hun (morele) grenzen kennen en aftreden waar nodig. Dat gebeurt in de huidige bestuurscultuur te weinig en die wil men veranderen (lees: transparanter maken).
Zoal Fatma Koser Kaya het wilt?quote:Op woensdag 1 juli 2009 11:11 schreef Lyrebird het volgende:
Wat ook zou helpen is het introduceren van een ontslagregeling in de ambtenarij. Daarmee kun je een hoop dood hout wegsnijden, wat werken in de ambtenarij ook aantrekkelijker maakt - minder relaxed natuurlijk - waardoor zo'n minister ook meer gedaan krijgt.
Dat lijkt me niet zo'n goed plan. Loyaliteit is namelijk wederzijds en als je het ambtenarenbestaan net zo onzeker maakt als het bedrijfsleven dan moet je ze ook zo vet betalen. Bovendien behoeden die ambtenaren het land voor de ondoordachte dadendrang van kneuzige ministers die qua expertise en intelligentie niet in de buurt komen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 11:11 schreef Lyrebird het volgende:
Wat ook zou helpen is het introduceren van een ontslagregeling in de ambtenarij. Daarmee kun je een hoop dood hout wegsnijden, wat werken in de ambtenarij ook aantrekkelijker maakt - minder relaxed natuurlijk - waardoor zo'n minister ook meer gedaan krijgt.
Waardoor ambtenaren harder gaan werken voor hun geld en je er minder nodig hebt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo'n goed plan. Loyaliteit is namelijk wederzijds en als je het ambtenarenbestaan net zo onzeker maakt als het bedrijfsleven dan moet je ze ook zo vet betalen.
Daarvoor moet je van tevoren concrete zaken(cijfers/wetten) verbinden aan de doelstellingen van een minister. Haalt deze ze niet, dan faalt hij.quote:Bovendien behoeden die ambtenaren het land voor de ondoordachte dadendrang van kneuzige ministers die qua expertise en intelligentie niet in de buurt komen.
Zo werkt dat niet. Er zijn door de ontslagbescherming wel excessen, met name bij gemeenten. Maar de productiviteit van het gros van de rijksambtenaren is niks mis.quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:26 schreef JoaC het volgende:
Waardoor ambtenaren harder gaan werken voor hun geld en je er minder nodig hebt.
Dat is van dat simplisme uit het bedrijfsleven. Daar werkt het prima, want dat is ook heel simpel. Daar gaat het namelijk om geld verdienen, alles is op geld waardeerbaar, dus formuleer je targets en een rekensommetje bepaalt of die gehaald zijn. Dan kun je ook korte termijnen hanteren en is het makkellijk afrekenen op wat er gebeurd is. Zo werkt dat bij de overheid natuurlijk niet, daar heb je te maken met heel andere termijnen en maar heel beperkt meetbare resultaten.quote:Daarvoor moet je van tevoren concrete zaken(cijfers/wetten) verbinden aan de doelstellingen van een minister. Haalt deze ze niet, dan faalt hij.
Ambtenaren verdienen zo slecht nog niet en hebben uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. Die knakkers eten al jarenlang van twee walletjes. De komende drie jaar krijgen ze als ik het goed heb ook nog eens meer dan 10% bij en ik zie dat in het bedrijfsleven niet gebeuren. Aanpakken die hap.quote:Op woensdag 1 juli 2009 13:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo'n goed plan. Loyaliteit is namelijk wederzijds en als je het ambtenarenbestaan net zo onzeker maakt als het bedrijfsleven dan moet je ze ook zo vet betalen. Bovendien behoeden die ambtenaren het land voor de ondoordachte dadendrang van kneuzige ministers die qua expertise en intelligentie niet in de buurt komen.
Je ziet het wel door een erg roze bril. Wat er namelijk heel vaak bij de overheid gebeurt, is dat ze scheppen met geld uitgeven en niet eens geinteresseerd zijn in het resultaat van hun maatregelen. Het is helemaal niet zo moeilijk om een bepaald doel te stellen en na verloop van tijd te kijken of dat doel daadwerkelijk behaald is.quote:Op woensdag 1 juli 2009 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is van dat simplisme uit het bedrijfsleven. Daar werkt het prima, want dat is ook heel simpel. Daar gaat het namelijk om geld verdienen, alles is op geld waardeerbaar, dus formuleer je targets en een rekensommetje bepaalt of die gehaald zijn. Dan kun je ook korte termijnen hanteren en is het makkellijk afrekenen op wat er gebeurd is. Zo werkt dat bij de overheid natuurlijk niet, daar heb je te maken met heel andere termijnen en maar heel beperkt meetbare resultaten.
Nee, het klopt dat de secundaire arbeidsvoorwaarden en met name het pensioen en de zekerheid goed voor mekaar zijn, maar daar staat tegenover wezenlijk minder geld. Daar hoef je geen medelijden mee te hebben, het is wel een keuze met twee kanten.quote:Op woensdag 1 juli 2009 15:06 schreef Lyrebird het volgende:
Ambtenaren verdienen zo slecht nog niet en hebben uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. Die knakkers eten al jarenlang van twee walletjes.
Zoals een hoge ambtenaar mij laatst toevertrouwde, nu benijden mijn vrienden uit het bedrijfsleven me ineens. In economisch barre tijden is de publieke zaak ineens een stuk aantrekkelijker ja. Maar ook die medaille heeft twee kanten, want daarvoor moest je met je twee studies en je cum laude wel op de huizenmarkt concurreren met een hbo-er met 5 jaar werkervaring in het nemen van onverantwoorde risico's bij een bank.quote:De komende drie jaar krijgen ze als ik het goed heb ook nog eens meer dan 10% bij en ik zie dat in het bedrijfsleven niet gebeuren. Aanpakken die hap.
Wat betreft kleine doelen kan het ook vaak wel. Wat betreft hele grote doelen over de lange termijn ook wel. Het gaat er juist om dat je niet zo makkelijk een minister daarop kan beoordelen, want het doel en de middelen betreffen niet allleen het binnenkomende en uitgaande geld. Je kunt ook een boel schade aanrichten terwijl je wel je doel haalt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 15:09 schreef Lyrebird het volgende:
Je ziet het wel door een erg roze bril. Wat er namelijk heel vaak bij de overheid gebeurt, is dat ze scheppen met geld uitgeven en niet eens geinteresseerd zijn in het resultaat van hun maatregelen. Het is helemaal niet zo moeilijk om een bepaald doel te stellen en na verloop van tijd te kijken of dat doel daadwerkelijk behaald is.
Ik werk zelf niet in het bedrijfsleven, maar schrijf wel subsidievoorstellen. Daarin wordt netjes aangegeven wat het nut van mijn werk zal zijn. Zonder een harde manier om dat nut te quantificeren zal mijn voorstel het echt niet halen. Een reviewer prikt daar zo door heen. Blijkbaar gelden dat soort eisen niet voor een Nederlandse minister. Kwalijke zaak.quote:Op woensdag 1 juli 2009 15:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar het grote verschil is dat het bedrijfsleven om winst maken gaat. Dat maakt alles heel simpel, heel overzichtelijk en heel meetbaar.
Ik zei toch ook dat het voor kleine doelen vaak wel kan?quote:Op woensdag 1 juli 2009 15:43 schreef Lyrebird het volgende:
Ik werk zelf niet in het bedrijfsleven, maar schrijf wel subsidievoorstellen. Daarin wordt netjes aangegeven wat het nut van mijn werk zal zijn. Zonder een harde manier om dat nut te quantificeren zal mijn voorstel het echt niet halen. Een reviewer prikt daar zo door heen. Blijkbaar gelden dat soort eisen niet voor een Nederlandse minister. Kwalijke zaak.
Nou, mijn doelen zijn niet altijd klein hoor, ik leg de lat heel hoog.quote:Op woensdag 1 juli 2009 15:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zei toch ook dat het voor kleine doelen vaak wel kan?
Maar een subsidievoorstel is per definitie maar een onderdeeltje van het beleid op een beleidsterrein wat weer een onderdeel is van waar een minister verantwoordelijk voor is. Jouw toetsingskader zal al veel kleiner zijn dan het uiteindelijke geheel waar een minister aan werkt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 16:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nou, mijn doelen zijn niet altijd klein hoor, ik leg de lat heel hoog.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat de doelen waar het eigenlijk allemaal om te doen is niet, slecht of slechts deels meetbaar zijn.quote:Waar het om gaat is dat er eigenlijk nergens subsidies worden weggeven als er geen duidelijk meetbare doelen zijn, terwijl ze er in de politiek bijna een sport van maken.
Probleem: De coalitiepartijen(Die praktisch altijd een meerderheid hebben) zijn vaak teveel bezig met macht vast te houden in plaats van koppen te laten rollen. De laatste keer dat een minister aangepakt werd had dit negatieve gevolgen voor D66 zelf. (Verdonk die machtsgeil werd en Ayaan Hirsi Ali aanpakte)quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:01 schreef Autodidact het volgende:
Fout. De Kamer hoort het kabinet (en dus de ministers) zelf permanent te evalueren. De Kamer, waaronder Pechtold, moet gewoon zijn werk doen.
Dit lost dat probleem niet op. Ook dat is een probleem in het parlement zelf.quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:03 schreef JoaC het volgende:
[..]
Probleem: De coalitiepartijen(Die praktisch altijd een meerderheid hebben) zijn vaak teveel bezig met macht vast te houden in plaats van koppen te laten rollen. De laatste keer dat een minister aangepakt werd had dit negatieve gevolgen voor D66 zelf. (Verdonk die machtsgeil werd en Ayaan Hirsi Ali aanpakte)
En hoe wil je in dit milieu de grondwet veranderen?quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:06 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dit lost dat probleem niet op. Ook dat is een probleem in het parlement zelf.
Ik neem aan dat je het probleem wilt aanpakken?quote:
Verkiezingen zijn helemaal geen evaluaties voor ministers. Wij kiezen leden van het parlement, geen ministers.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:54 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Die kriigen ze bij de verkiezingen. Functioneringsgesprekken met kortere interval zorgen er alleen voor dat politici nog minder naar de langere termijn gaan kijken en meer naar de korte termijn.
In jouw wereld is de overheid geen dienaar van het volk maar een meester over het volk?quote:Op woensdag 1 juli 2009 20:44 schreef El_Matador het volgende:
The people shouldn't be afraid of the government; the government should be afraid of the people.
Nee, zo weinig mogelijk overheid graag.quote:Op woensdag 1 juli 2009 20:58 schreef Morendo het volgende:
[..]
In jouw wereld is de overheid geen dienaar van het volk maar een meester over het volk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |