Ik niet. De taal leren zullen ze.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:22 schreef Nikmans het volgende:
Kijk, dat je op een bepaalde leeftijd niet meer zo snel begint met een nieuwe taal aanleren, daar kan ik inkomen.
Klopt welquote:Op maandag 29 juni 2009 19:32 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik denk niet dan die mensen die vijf woorden Nederlands kunnen, de Nederlandse taal correct aan hun kinderen kunnen leren.
Ik kan als taalkundige wel even schetsen wat er gebeurt als die mensen steenkolen-Nederlands met hun kroost gaan praten: dan wordt de taalontwikkeling gestoord en dat heeft invloed op het vermogen tot leren van andere talen, taalbegrip in het algemeen én er zijn sterke aanwijzingen dat het ook een nadelige invloed heeft op abstract en ruimtelijk denken.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:22 schreef Nikmans het volgende:
Dat dus he. Daar kun je me witheet mee krijgen heVan die mensen die geheel gehuld zijn in sluiers en tulbanden die dan Arabisch spreken tegen hun kinderen van een jaar of 2-3. Zo gaat dat wel lukken met die integratie
Kijk, dat je op een bepaalde leeftijd niet meer zo snel begint met een nieuwe taal aanleren, daar kan ik inkomen. Maar gun je kinderen dan godverdomme een fijne jeugd in hun thuisland, in plaats van ze met een taalachterstand het basisonderwijs in te sturen, waar ze het nooit meer te boven komen en we over 8 jaar weer kunnen lezen dat het taalniveau van de Nederlandse jeugd weer is gedaald
Klacht: Lijkt me duidelijk
Bonusklacht: Is er niet
Meevaller: Is er ook niet
Kijk, dat maakt tenminste sense en ik ben weer een klein beetje slimmer nu, huldequote:Op maandag 29 juni 2009 19:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik kan als taalkundige wel even schetsen wat er gebeurt als die mensen steenkolen-Nederlands met hun kroost gaan praten: dan wordt de taalontwikkeling gestoord en dat heeft invloed op het vermogen tot leren van andere talen, taalbegrip in het algemeen én er zijn sterke aanwijzingen dat het ook een nadelige invloed heeft op abstract en ruimtelijk denken.
Het maakt niet uit welke taal een kind krijgt aangeboden als eerste taal, als het maar op moedertaalniveau gebeurt. Gaat dat proces goed, dan kan het kind hierna moeiteloos andere talen aanleren mits het voldoende wordt blootgesteld aan die andere taal, in dit geval Nederlands, en daar gaat het dus fout, want ze blijven teveel in dat ene allochtone wereldje hangen vaak.
Het probleem met dit soort ouders zit hem niet in de taal, maar in het feit dat de kinderen slechts marginaal blootgesteld worden aan fatsoenlijk Nederlands hun hele leven lang zodat het niveau van die taal altijd een achterstand blijft hebben.
ja precies, daar ben ik het wel mee eens.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik kan als taalkundige wel even schetsen wat er gebeurt als die mensen steenkolen-Nederlands met hun kroost gaan praten: dan wordt de taalontwikkeling gestoord en dat heeft invloed op het vermogen tot leren van andere talen, taalbegrip in het algemeen én er zijn sterke aanwijzingen dat het ook een nadelige invloed heeft op abstract en ruimtelijk denken.
Het maakt niet uit welke taal een kind krijgt aangeboden als eerste taal, als het maar op moedertaalniveau gebeurt. Gaat dat proces goed, dan kan het kind hierna moeiteloos andere talen aanleren mits het voldoende wordt blootgesteld aan die andere taal, in dit geval Nederlands, en daar gaat het dus fout, want ze blijven teveel in dat ene allochtone wereldje hangen vaak.
Het probleem met dit soort ouders zit hem niet in de taal, maar in het feit dat de kinderen slechts marginaal blootgesteld worden aan fatsoenlijk Nederlands hun hele leven lang zodat het niveau van die taal altijd een achterstand blijft hebben.
Maar geen Fries. Aan het kruis met jou.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:42 schreef mieuwmieuw het volgende:
Oneens met de klacht, ik heb eerst mijn moedertaal geleerd en daarna Nederlands op school. Ik kan nu goed Nederlands.
Uitzonderingen zijn er altijd. Je ziet gewoon dat veel buitenlandse kinderen een hoop missen aan les omdat ze het Nederlands niet goed genoeg beheersen. Dit is dus niet alleen van invloed op spelling en taalquote:Op maandag 29 juni 2009 19:42 schreef mieuwmieuw het volgende:
Oneens met de klacht, ik heb eerst mijn moedertaal geleerd en daarna Nederlands op school. Ik kan nu goed Nederlands.
quote:Op maandag 29 juni 2009 19:44 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Maar geen Fries. Aan het kruis met jou.
In principe zou dat genoeg moeten zijn, ware het niet dat op die school de juf dan wel Nederlands spreekt, maar de kinderen onderling vaak nog alleen in hun eigen cirkeltje zitten en vrolijk doorgaan in het Berber/Turks/Papiamento en alleen met elkaar spelen. Daar kan de juf gewoon niet tegenop.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:39 schreef Nikmans het volgende:
[..]
Kijk, dat maakt tenminste sense en ik ben weer een klein beetje slimmer nu, huldeDus als ze gewoon naar een Nederlandstalige basisschool (
) gaan zouden ze in principe geen achterstand hoeven oplopen?
m.a.w. ongegronde klacht. Ik kan me wel voorstellen dat het erg irritant is, juist omdat die vooroordelen erbij om de hoek komen kijken(en die zijn snel gemaakt).quote:Het idee dat kinderen als gevolg van tweetalige opvoeding een taalachterstand hebben, is ongegrond.
Zodra de taal in complexiteit toeneemt, zie je vaak dat er een onderscheid ontstaat en dat één van beide talen zich 'normaal' ontwikkelt en dat de andere taal wat achterblijft (o.a. woordenschat). Uiteindelijk zal deze 'achterstand' weer verdwijnen als het kind een jaar of vijf is.
Aangeraden wordt om thuis vooral de taal te gebruiken die anders is dan de omgevingstaal. Dit is gebaseerd op het idee dat kinderen de omgevingstaal toch wel oppikken naarmate ze meer buitenshuis verblijven (bijvoorbeeld als ze naar school gaan) en dat het dus niet erg is als ze een lichte voorsprong hebben in de tweede moedertaal. Eventuele achterstand in de omgevingstaal halen ze dan vanzelf wel weer in als ze naar school gaan.
Juist ja. Alleen jammer dat zoals hiervoor al is gezegd, groepen zich vaak terugtrekken in hun eigen 'kringetje' waardoor de omgevingstaal grotendeels anders blijft dan Nederlands.quote:Op maandag 29 juni 2009 20:13 schreef Michielos het volgende:
[..]
m.a.w. ongegronde klacht. Ik kan me wel voorstellen dat het erg irritant is, juist omdat die vooroordelen erbij om de hoek komen kijken(en die zijn snel gemaakt).
Tweetaligheid biedt echter vele voordelen. Ik denk dat Nikmans de extreme voorbeelden bedoelt echter.. wat dat betreft... terecht :p
Nederlanders vinden het alleen erg zodra het om Arabisch, Turks etc gaat. Zodra het Frans, Duits, Engels of Chinees is het opeens een verrijking en vinden ze het echt geweldig (merk ik uit mijn eigen omgeving).quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:03 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom krijg ik hier het gevoel dat 'buitenlandse' mensen in de topic titel vooral geassocieerd wordt met Marokkanen en Turken? Wat te denken van al die engelse/duitse/franse/chinezen die hier komen en hun kinderen niet de taal leren? Overigens maakt het mij niet zoveel uit, zolang ze maar engels kunnen is het prima. Als ze dan ook nog Nederlands zouden kunnen praten is dat helemaal mooi.
Uhuh.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:16 schreef Muzz_ het volgende:
[..]
Nederlanders vinden het alleen erg zodra het om Arabisch, Turks etc gaat. Zodra het Frans, Duits, Engels of Chinees is het opeens een verrijking en vinden ze het echt geweldig (merk ik uit mijn eigen omgeving).
Beetje hypocriet.
Klopt, het slaat nergens op..quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:27 schreef Kralicek het volgende:
[..]
Uhuh.
Mijn ouders spreken Tsjechisch met mij. Ohhhh.. En dan heb ik ook nog eens het VWO gedaan, dat kan toch echt niet mogelijk zijn. Ik zou een achterstand moeten hebbem
HA!quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:27 schreef Kralicek het volgende:
[..]
Uhuh.
Mijn ouders spreken Tsjechisch met mij. Ohhhh.. En dan heb ik ook nog eens het VWO gedaan, dat kan toch echt niet mogelijk zijn. Ik zou een achterstand moeten hebbem
Maar ging jij op school voornamelijk met Nederlanders of met Tsjechen om?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:27 schreef Kralicek het volgende:
[..]
Uhuh.
enkel zolang de kinderen hun 'moedertaal' dan ook maar goed en correct leren, en liefst ook met meerdere personen deze kunnen spreken.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:39 schreef Nikmans het volgende:
[..]
Kijk, dat maakt tenminste sense en ik ben weer een klein beetje slimmer nu, huldeDus als ze gewoon naar een Nederlandstalige basisschool (
) gaan zouden ze in principe geen achterstand hoeven oplopen?
Ik vraag me eigenlijk ook af of die kinderen die zo bizar slecht Nederlands spreken hun eigen taal wél goed spreken. Het lijkt mij bijna van niet.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:15 schreef RM-rf het volgende:
[..]
enkel zolang de kinderen hun 'moedertaal' dan ook maar goed en correct leren, en liefst ook met meerdere personen deze kunnen spreken.
Dat kan mogelijk wel een probleem zijn bij bepaalde migrantenkinderen... dat deze ook hun moedertaal niet correct geleerd hebben, bv enkel met één of hooguit twee autoriteitspersonen deze gesproken hebben en hierbij een zeer beperkt aantal woorden geleerd hebben en weinig grammatikale regels moesten toepassen om verstaanbaar te zijn voor meerdere personen.
Exact dit. Dit heet "Language Acquisition" en taal leer je nogmaals door genoeg exposure.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Fransen, Duitsers etc. bevolken geen hele woonwijken, wat als gevolg heeft dat ze nauwelijks integreren. Dat is bij Turken en Marrokanen (vaak) wel het geval. Ik neem even de 'schotelwijken' als voorbeeld. Op zich logisch hoor, daar niet van. Als ik naar Turkije verhuis en er blijken daar veel Nederlanders te wonen, blijf ik met hen gewoon Nederlands praten. Maar qua integratie is het natuurlijk niet gewenst, en al helemaal niet als het in grote schaal plaatsvindt.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:16 schreef Muzz_ het volgende:
[..]
Nederlanders vinden het alleen erg zodra het om Arabisch, Turks etc gaat. Zodra het Frans, Duits, Engels of Chinees is het opeens een verrijking en vinden ze het echt geweldig (merk ik uit mijn eigen omgeving).
Beetje hypocriet.
dat iss ook maar een verder ononderbouwde aanname en sterk afhankelijk van wat voor definitie je van 'integratie' aanneemt...quote:Op dinsdag 30 juni 2009 10:56 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Fransen, Duitsers etc. bevolken geen hele woonwijken, wat als gevolg heeft dat ze nauwelijks integreren. Dat is bij Turken en Marrokanen (vaak) wel het geval. Ik neem even de 'schotelwijken' als voorbeeld. Op zich logisch hoor, daar niet van. Als ik naar Turkije verhuis en er blijken daar veel Nederlanders te wonen, blijf ik met hen gewoon Nederlands praten. Maar qua integratie is het natuurlijk niet gewenst, en al helemaal niet als het in grote schaal plaatsvindt.
Je hoeft heus niet je culturele achtergrond volledig te verloochenen door alleen de taal van het land waar je verblijft goed te leren. Van het ene uiterste naar het andere uiterstequote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:42 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat iss ook maar een verder ononderbouwde aanname en sterk afhankelijk van wat voor definitie je van 'integratie' aanneemt...
als je dat interpreteert als 'assimilatie' en vooral dat dit het geheel opgeven van de eigen culturele achtergrond zou zijn, klopt het...
echter het praten in de gezinsomgeving van een taal die niet je moedertaal is, is wel een hele flinke stap...quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:13 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Je hoeft heus niet je culturele achtergrond volledig te verloochenen door alleen de taal van het land waar je verblijft goed te leren. Van het ene uiterste naar het andere uiterste![]()
quote:Overigens is de vs ontstaan door migranten en is daardoor de basis natuurlijk compleet anders dan in Nederland. Hierdoor is het nogal een onzinnig vergelijk wat mij betreft.
Dat zegt helemaal niemand hierquote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:16 schreef Muzz_ het volgende:
[..]
Beetje hypocriet.
quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:19 schreef Leevancleef het volgende:
TS reageert niet, hij zit vast in een bevlekt onderhemd blikbier te drinken in de vensterbank van zijn arbeiderswoningDe ouwe bruinhemd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |