Ik niet. De taal leren zullen ze.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:22 schreef Nikmans het volgende:
Kijk, dat je op een bepaalde leeftijd niet meer zo snel begint met een nieuwe taal aanleren, daar kan ik inkomen.
Klopt welquote:Op maandag 29 juni 2009 19:32 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik denk niet dan die mensen die vijf woorden Nederlands kunnen, de Nederlandse taal correct aan hun kinderen kunnen leren.
Ik kan als taalkundige wel even schetsen wat er gebeurt als die mensen steenkolen-Nederlands met hun kroost gaan praten: dan wordt de taalontwikkeling gestoord en dat heeft invloed op het vermogen tot leren van andere talen, taalbegrip in het algemeen én er zijn sterke aanwijzingen dat het ook een nadelige invloed heeft op abstract en ruimtelijk denken.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:22 schreef Nikmans het volgende:
Dat dus he. Daar kun je me witheet mee krijgen heVan die mensen die geheel gehuld zijn in sluiers en tulbanden die dan Arabisch spreken tegen hun kinderen van een jaar of 2-3. Zo gaat dat wel lukken met die integratie
Kijk, dat je op een bepaalde leeftijd niet meer zo snel begint met een nieuwe taal aanleren, daar kan ik inkomen. Maar gun je kinderen dan godverdomme een fijne jeugd in hun thuisland, in plaats van ze met een taalachterstand het basisonderwijs in te sturen, waar ze het nooit meer te boven komen en we over 8 jaar weer kunnen lezen dat het taalniveau van de Nederlandse jeugd weer is gedaald
Klacht: Lijkt me duidelijk
Bonusklacht: Is er niet
Meevaller: Is er ook niet
Kijk, dat maakt tenminste sense en ik ben weer een klein beetje slimmer nu, huldequote:Op maandag 29 juni 2009 19:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik kan als taalkundige wel even schetsen wat er gebeurt als die mensen steenkolen-Nederlands met hun kroost gaan praten: dan wordt de taalontwikkeling gestoord en dat heeft invloed op het vermogen tot leren van andere talen, taalbegrip in het algemeen én er zijn sterke aanwijzingen dat het ook een nadelige invloed heeft op abstract en ruimtelijk denken.
Het maakt niet uit welke taal een kind krijgt aangeboden als eerste taal, als het maar op moedertaalniveau gebeurt. Gaat dat proces goed, dan kan het kind hierna moeiteloos andere talen aanleren mits het voldoende wordt blootgesteld aan die andere taal, in dit geval Nederlands, en daar gaat het dus fout, want ze blijven teveel in dat ene allochtone wereldje hangen vaak.
Het probleem met dit soort ouders zit hem niet in de taal, maar in het feit dat de kinderen slechts marginaal blootgesteld worden aan fatsoenlijk Nederlands hun hele leven lang zodat het niveau van die taal altijd een achterstand blijft hebben.
ja precies, daar ben ik het wel mee eens.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik kan als taalkundige wel even schetsen wat er gebeurt als die mensen steenkolen-Nederlands met hun kroost gaan praten: dan wordt de taalontwikkeling gestoord en dat heeft invloed op het vermogen tot leren van andere talen, taalbegrip in het algemeen én er zijn sterke aanwijzingen dat het ook een nadelige invloed heeft op abstract en ruimtelijk denken.
Het maakt niet uit welke taal een kind krijgt aangeboden als eerste taal, als het maar op moedertaalniveau gebeurt. Gaat dat proces goed, dan kan het kind hierna moeiteloos andere talen aanleren mits het voldoende wordt blootgesteld aan die andere taal, in dit geval Nederlands, en daar gaat het dus fout, want ze blijven teveel in dat ene allochtone wereldje hangen vaak.
Het probleem met dit soort ouders zit hem niet in de taal, maar in het feit dat de kinderen slechts marginaal blootgesteld worden aan fatsoenlijk Nederlands hun hele leven lang zodat het niveau van die taal altijd een achterstand blijft hebben.
Maar geen Fries. Aan het kruis met jou.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:42 schreef mieuwmieuw het volgende:
Oneens met de klacht, ik heb eerst mijn moedertaal geleerd en daarna Nederlands op school. Ik kan nu goed Nederlands.
Uitzonderingen zijn er altijd. Je ziet gewoon dat veel buitenlandse kinderen een hoop missen aan les omdat ze het Nederlands niet goed genoeg beheersen. Dit is dus niet alleen van invloed op spelling en taalquote:Op maandag 29 juni 2009 19:42 schreef mieuwmieuw het volgende:
Oneens met de klacht, ik heb eerst mijn moedertaal geleerd en daarna Nederlands op school. Ik kan nu goed Nederlands.
quote:Op maandag 29 juni 2009 19:44 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Maar geen Fries. Aan het kruis met jou.
In principe zou dat genoeg moeten zijn, ware het niet dat op die school de juf dan wel Nederlands spreekt, maar de kinderen onderling vaak nog alleen in hun eigen cirkeltje zitten en vrolijk doorgaan in het Berber/Turks/Papiamento en alleen met elkaar spelen. Daar kan de juf gewoon niet tegenop.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:39 schreef Nikmans het volgende:
[..]
Kijk, dat maakt tenminste sense en ik ben weer een klein beetje slimmer nu, huldeDus als ze gewoon naar een Nederlandstalige basisschool (
) gaan zouden ze in principe geen achterstand hoeven oplopen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |